Lezersvraag: wat zou jij kopen voor €65.000?

Auteur: , 167 Reacties

De configuratoren en occasion-sites kunnen weer aangeslingerd worden!

Peugeot 208 GTI - Mercedes-Benz E55 AMG - Nissan 350Z

Het bezit is het einde van het vermaak, wordt wel eens gezegd. De weg ernaar toe is veel leuker. Dat lijkt te kloppen. We maken ons allemaal er schuldig aan. Lang, veel te lang bezig zijn om jouw ideale Panamera, Giulia of Range Rover Velar samen te stellen. Het wordt nog erger als je gaat kijken op sites als Marktplaats. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Omdat het zoeken misschien wel het leukste onderdeel is, spelen we daar graag op in. In een onwillekeurig terugkerende rubriek ‘Wat zou jij kopen?’ leggen wij een dilemma aan je voor. Een aantal weken geleden stelden we een vergelijkbare vraag, nu is het budget iets beperkter, namelijk € 65.000. Kun je nog steeds een hele hoop voor krijgen.

Net als vorige keer is de keuze niet helemaal vrij. Je moet aan een paar eisen voldoen:

Een nieuwe Hot Hatch (dus nieuw, niet gebruikt)
Een grote vakantie auto (minimaal plaats voor 5 personen en veel ruimte)
Een sportwagen (met achterwielaandrijving)

Een nieuwe Hot Hatch voor de dagelijkse kilometers. Lekker voordelig in het onderhoud en je hebt fabrieksgarantie. Daarbij zijn de huidige B-segement Hot Hatches waanzinnig leuk. Een ruime auto voor de vakanties spreekt voor zich, evenals een sportwagen met achterwielaandrijving. Om af te trappen, dit zou ik zelf uitkiezen:

Nieuwe Hot Hatch
Peugeot 208 GTI
De afgelopen jaren was er een ware revival van de compacte hot hatch. Onze specialist @CasperH heeft ze allemaal gereden en zijn oordeel was duidelijk: de Ford Fiesta ST is de leukste. Deze wordt helaas niet meer nieuw geleverd (binnenkort komt de nieuwe driecilinder ST). Maar ook al was de Fiesta nog te verkrijgen, ik zou voor de Peugeot 208 GTI gaan. Het totaalpakket spreekt heel erg aan. Met 208 pk is het een serieus rappe auto, de standaarduitrusting is dik voor elkaar en het stuurt echt heel erg leuk. Het is geen hardcore hot hatch, maar om elke dag in te rijden een prima compromis. Daarbij is het een bijzonder fraaie hot hatch. Chique en klasseloos tegelijk. Een rode graag. Kosten: ongeveer 30 mille.

Peugeot 208 GTI

Grote Vakantieauto:
Mercedes-Benz E55 AMG Combi (S211)
In eerste instantie dacht ik aan een Volvo. Een hele late V90 is geweldig. Maar gezien het feit dat een fictieve vraagstelling ga ik voor de leukste stationwagon: de Mercedes-Benz E55 AMG Combi. Nee, niet met de 6.2 V8, maar de 5.4 met een ouderwetse supercharger erop, waardoor je 700 Nm op de achterwielen hebt. Alhoewel met een paar kleine aanpassingen 600 pk en 800 Nm geen enkel probleem is. Het zijn enorm fijne kilometervreters, deze E-klasses. Als dit je daily is loop je erop leeg. Maar het is de ideale auto om van stal te halen voor de vakanties. Mede dankzij bijna 2.000 liter bagageruimte, ook niet verkeerd. Voor 20 mille zijn ze redelijk te vinden in Duitsland.

Mercedes-Benz E55 AMG Combi (S211)

Sportwagen met achterwielaandrijving
Nissan 350Z (Z33)
Nog 15 mille over. De Honda S2000 is een beetje de standaardkeuze voor velen in deze prijsklasse. Ondanks dat ik enorm respect voor die auto heb, ontbreekt de wens om er eentje aan te schaffen. Die motor is de attractie, maar ook een nadeel: onderin is ‘ie niet vooruit te branden. De 350Z is net even wat stoerder, terwijl de V6 lekker veel kracht heeft over het gehele toerenbereik. Ik zou hem zeker niet origineel laten, dit is bij uitstek een auto om te tunen. Er is veel voor te krijgen en de basis is uitstekend. Voor 15 mille zijn er prima exemplaren te vinden. Daarna sparen voor een Nismo bodykit…

Nissan 350Z (Z33)

Dus dan is het nu de vraag aan jou, de trouwe lezer. Als je 65 mille stuk kan slaan, welke nieuwe hatchback, ruime vakantie-auto en achterwielaangedreven sportwagen komen er bij jou voor de deur te staan?



167 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
-Edit: lees de tekst nog even ;-).-
@spykerboy: Bijna…

Het moeten er drie zijn.

Een nieuwe Hot hatch, een grote minimaal vijfpersoons vakantieauto en een achterwielaangedreven sportauto.

Is wat lastig te vinden, maar staat echt ergens in de tekst.
@baardmijt: nee hoor, ik zou nooit een hatch en familie auto kopen, heb ze niet nodig zit in mn eentje. Vandaar de keuze, als het moet een zo goedkoop mogelijke hatch, merk boeid me niet, als het maar de goedkoopste is, en kwa familie bak wel een ouwe voyager… worden toch geschorst en nooit meer gebruikt, tis puur omdat het hier dan moet…
@spykerboy: Ik ga ook geen 65k aan auto’s uitgeven. Maar daar gaat het niet om.
Zie het als een spelletje. Bij een spelletje horen spelregels, wie zich daar niet aan houdt is af.
@baardmijt: Als ik het geld had, zat het al in een auto …. :P
Ik moet ook voor een 208GTI als hot hatch gaan, uiteraard een Alfa Romeo 159 SportsWagon voor de vakantie, en een Honda S2000 als sportwagen. Moet (makkelijk) lukken voor die 65k, en lijkt me best wel een leuke garage zo eigenlijk.
@trustmeiamanengineer: Ik vind alleen de keus van (nieuwe) hothatch én sportwagen onnodig. Ik zou dus aan alleen de 159 en S2000 meer dan genoeg hebben. Kun je voor die 60k twee perfecte exemplaren zoeken. Of er een leuke klassieker bij nemen.
-Edit: lees de tekst nog even ;-).-
-Edit: lees de tekst nog eens ;-).-
Hot Hatch: DS 3 Sport of Racing of hoe die dingen ook heten
Vakantieauto: Volvo V70R (2001-ish, mintgroen met spoiler en giga 5spokes)
Sportauto: tweedehands GT86 ergens scoren en met de rest van het budget wat upgrades
@720s: Verrek, je hebt gelijk. Met een V70 ben je minder kwijt dan die E-Klasse en houd je geld over voor een GT86 met supercharger. Slim!
@willeme: dat krijg je als je een zwak hebt voor Volvo, ze zijn heerlijk betaalbaar :)
@720s: als je geen bezwaren hebt met 300k km op de teller wel ja. Probeer eens een fris dik exemplaar voor een ‘betaalbare’ prijs te vinden…
@davelepeef: dat is het punt bij Volvo’s. 300k betekent helemaal niks. Net ingereden noem je dat.
@720s: hmhmm. Jij ziet ook je vrouwen graag zo?
Mensen die dit soort opmerkingen maken kijken doorgaans niet verder dan een motorblok. Er zit wel meer op een auto.
@davelepeef: tsja, ik heb een jaar voor de Volvo garage gesleuteld, 60% ervan waren V70’s. Meest bizarre kilometerstanden, weinig problemen. Maar goed, ik zal er wel niks vanaf weten he.
@720s: ik zeg niet dat ze het niet redden, ik zeg ook niet dat ze niet goed meer zijn. Maar ik hoop dat je het met mij eens bent dat een auto met 70k kilometers doorgaans in betere conditie verkeert dan één met 300k. En als monteur zijnde (blijkbaar) verwacht ik ook dat je weet dat zaken als schokdempers, ophangrubbers etc niet vervangen worden tenzij deze kapot zijn, terwijl de functionaliteit door slijtage en bij rubbers vooral ouderdom achteruit gaat. Dan gaan we door naar het interieur, waar ik de eerste chique auto met 300k zonder verwaarloosd leer nog moet zien. Tot slot moet je de mazzel hebben dat de buitenzijde de tand des tijds en het gebruik fatsoenlijk hebben doorstaan.
Begrijp me goed, ik geloof best dat er goede exemplaren rond rijden, heus. Ik stel alleen dat er tussen topconditie en problemen een behoorlijk grijs gebied zit waar auto’s met hoge kilometerstanden in terecht komen. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een frisse en goede conditie mbt leeftijd en kilometers dan dat ik een auto met simpelweg heul veel kilometers (en doorgaans inherente redelijke leeftijd) koop omdat ik zo graag ‘premium’ rij.
@davelepeef: Snap ik allemaal wel, maar daar moet je rekening mee houden. Als je op laag budget een auto koopt is hij sowieso afgeragd. Slijtage, algemeen gezien een oud interieur waarvan zeker niet elk knopje het doet. Maar vergelijk je het met een Audi A6 op hetzelfde budget en kilometerstand, zal er bij de Volvo meer werken en de slijtage minder invloed hebben. Ik verwacht geen showroomstaat op een 300plusser. Maar in die wereld, waar alle slijtage een rol speelt, zit ik toch het liefst in een Volvo.
@willeme: waarom een gt86?
@bmwfreak038: Perfect gebalanceerd?
@fanboy: dat weet ik niet, de gt86 is wel een interessante keus. Maar zou niet direct in me opkomen.
@bmwfreak038: Het is in ieder geval een ultieme rijdersauto, dus waarom niet?
Dat je voor hetzelfde geld (en wellicht oudere bouwjaren) iets kan vinden wat sneller is, is wat anders, maar als je een goed potje wil sturen is het een feest aldus ook de reviews.
@bmwfreak038: ik vind het momenteel de mooiste sportwagen op de markt (als je hem zonder bodykit en met iets grotere velgen hebt) en tweedehands al redelijk in prijs gezakt om een goede deal te maken. Beetje gebrek aan powahh alleen. Maar aangezien je met mijn keuzes een lekker bedrag over houdt kun je een aantal leuke upgrades doen. Heb je nog wat te doen ook.
@bmwfreak038: Waarom niet?
1. Nieuwe hot hatchback: Renault Mégane R.S., met een opties tikt ie de € 40K aan.
2. Vakantieauto: Renault Espace III. Hier heb ik een rally mee gereden en dit beviel zo enorm goed! Zeeën van ruimte, opbergmogelijkheden alom en heerlijk tokkelen met de 2.2 diesel. Kost ongeveer € 5K tegenwoordig.
3. Dan is er € 20K over voor de sportauto. Dat kan maar één wagen zijn: BMW M3 E46.
@m550d: * met wat opties.
@m550d: dit is echt op een heel kleine aanpassing na exact mijn lijstje!!

Megane RS, de auto die mijn vriendin ook goedkeurt, in het geel! ( de ford focus RS van een goede vriend van mij vind ze maar niks )

Dan de Espace waar ik de 2.2 diesel zou vervangen voor die 3.2 V6 van Nissan. Gewoon lachen, uitlaatje met kleppen eronder gooien en mensen raar laten omkijken. Heerlijk.

De E46 M3 is simpelweg de mooiste en beste M3 ooit gemaakt. Mijn ouders hadden een 323i Coupe uit 2000 in het zilvergrijs. Zo zou ik mijn M3 e46 ook willen hebben. Of in het blauw met CSL velgen… 😍
Hot Hatch: vijfdeurs Fiesta ST uit voorraad :P
Vakantieauto: Mercedes R500 Lang
Sportauto: Toyota GT86 of een MX-5 NA met turbokit.
Een BMW i3 als nieuwe hot hatch! (Rekbaar begrip toch ;-) )

Een Dacia Logan MCV, de eerste, als vakantieauto

En een Lotus Elise als sportwagen
@reactief: Moet een hot hatch niet goed sturen/leuk door de bochten gaan?
@bogey: Hot hatch is idd een rekbaar begrip. En zo’n i3 mag dan lelijk zijn, hij kan wat men een hot hatch noemt redelijk bijbenen.
@720s: Hmm, niet helemaal eens.
Een swift sport is al een stuk sneller. En volgens mij veel meer fun. Op het rechte stuk zal het wel vooruit gaan. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=jMK_MbSrXZc
@bogey: Ik ben ook geen fan van de i3 hoor. Maar je moet een beetje door het uiterlijk heen kunnen kijken om te zien dat die auto wel wat aan boord heeft.
Hot hatch:

Peugeot 208 gti

Vakantie auto:

Bmw m5 v10

Sport auto:
Honda s2000
Hothatch; golf 3 GTI ; Familieauto; Kia carnaval, dan blijft er nog 62.000 over voor een leuke auto de rest kan mij verroesten. R35 GTR, Granturismo S Audi R8? moeilijk moeilijk moeilijk. 🤔
@nopetrolnofun: Vrij makkelijk, de Maserati. Enige met achterwielaandrijving ;)
@nopetrolnofun: bij welke dealer kun je een nieuwe Golf 3 kopen?
@nopetrolnofun: Een nieuwe Golf 3 GTI?
@nopetrolnofun: jij bent af. Moet een nieuwe hot hatch zijn, geen gebruikte :p
Hot Hatch: nieuwe Fiesta ST (27k?)
Vakantieauto: MG ZT-T260 (ca. 20k)
‘Sportwagen’: als het echt een auto moet zijn een eerste generatie Elise met vTec-ombouw, maar met een Triumph Daytona 675 ben ik nog meer content.
@Willleme oops, my bad 🤓
@nopetrolnofun: Kan gebeuren ;-)
@willeme: Een kwestie van alleen de titel en vetgedrukte woorden lezen 😶
Hot Hatch word uiteraard de Golf GTI.
Vakantieauto word een Ford Mondeo Titanium (2010/2012)
Sportwagen zal dan een Impreza STI worden. Zal moeten lukken met dat budget..
@oemplus: Als je een Mondeo Titanium wilt zou ik een 2005 model Estate nemen. Goed uitgevoerd een vrij tijdloze auto.
@720s: Het model erna vind ik persoonlijk mooier, en is technisch ook wat beter.
@oemplus: over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Dat de techniek beter is wist ik dan weer niet.
@720s: volgens mij hangt er een duratec in beide modellen, dus qua aandrijflijn zal het allemaal zo spannend niet verschillen. Oudere type is overigens een erg goed rijdende auto, en in een beetje luxe uitvoering erg vriendelijk geprijsd ook. Maar wordt een redelijk bedaagd model inmiddels…
@oemplus: Impreza STI is niet achterwielaangedreven hè
@teerdz: 4WD heeft ook achterwielaandrijving toch :)
Met tegenzin, de hothatch (wat een geld voor iets wat ik helemaal niet wil): Peugeot 208 GTi dan maar, 30.500,-
De family hauler: https://www.japan-partner.com/Auto/22404/Toyota/HIACE+VAN/car-for-sale.html Top that shit, i dare you.
Heb ik nog 16k. over voor een sportwagen.
https://www.japan-partner.com/Auto/25809/Mitsubishi/Lancer+Evolution/car-for-sale.html Doe deze maar, keer wat anders. Als dat rwd echt een dingetje is slijp ik de voorste aandrijfassen wel door.
@e34m5touring: woww ik ben jaloers op die Hiace! Ruilen voor mijn Dacia? :-)
@reactief: Nee, die is voor mij. Incl. Japanse Frans Bauer airbrush.
@E34M5Touring: whoa! Waar heb je die Hiace gevonden? Echt alles is fout aan dat ding! Hahaha
@svenska_aeroplan_ab: japan-partner.com geweldige occasionsite! Staat spul op waar ik nog nooit van gehoord heb, echt tof om doorheen te bladeren.
hzr via Android app
@E34M5Touring: haha, die Hi Ace is geweldig. Wil het brandstofverbruik wel eens weten met die spoilers. Meer aero grip als een F1 auto!
@hzr: Vanaf 60km/h genoeg downforce om op de kop te rijden :)
Hot Hatch: Hyundai i30N, en dan asap weer inruilen.

Family car een X5.

Sports car: een half gare Camaro met klasieker status.
De hot hatch: Clio RS… maximale smiles per euro. 220pk, in cup trophy uitvoering, hier net geen 30k.
De vakantiebak: hmmm… lastig… Met een zwak voor volvo’s zou ik zeggen een V70R (zoals hierboven al aangehaald met mooie 5-spaaks titanium velgen). Maar voor lange stukken zijn dikke diesels echt briljant. Dus misschien toch een M550xd. Hier met M-Pack voor 33k. Maar dan houd ik niks over voor de sportwagen. Dus misschien toch een oude 535xd. Voor 12k heb je een goeie.
Houden we 23k over… een cayman S 3.4 met handbak. Laatste cayman met atmospherische flat6.
@MDA: de Cayman die je voor 23 k hebt is bij lange na niet de laatste zonder N/A B6
@nopetrolnofun: je hebt helemaal gelijk. het is de 1ste gen cayman S met flat6. De tweede generatie die nog de flat6 heeft is nog niet in dat bereik…
Focus St 28k
Lancia Kappa, incl anwb wegenwacht 2k
BMW M3 4.0 V8 35k
@bitteeinbit: Dat wordt behoorlijk afdingen op die focus. Laatste keer dat ik checkte kostte die nog 40K.
@atrak: ik bedoelde de fiesta.. maar stiekem liever de focus waarschijnlijk..
De Hot Hatch: Een Suzuki Swift Sport. Het schijnt een goed sturend gebakje te zijn, daarnaast is het niet zo’n druk model als sommige andere hot hatches. Van de nieuwe is nog geen prijs bekent, de oude koste net iets minder dan €25.000.

Een vakantie auto: Een Ford Ranger 3.2 double cab. Voor mijn ideale vakantiebestemmingen is 4×4 geen overbodige luxe. Voor mij ligt een Defender of een Land Cruiser 70 eigenlijk meer voor de hand maar ik denk dat de Ranger een prettigere truck is voor het onverhard, daarnaast bied een pick up een aantal leuke mogelijkheden wat betreft lading en eventuele daktent. Een nieuwe Ranger met de 200 pk’s 3.2 5 cylinder met handbak staat al voor de deur vanaf €31.000

Een sportwagen: De Porsche 944, voor mij een van de mooiste Porsches ooit. Waarom? geen idee. Voor €9.000 is een exemplaar met wat werk wel te vinden. En een beetje werk is toch wel de helft van het plezier.
@robert110: Overigens, het is dat de hot hatch moest maar anders zou ik er helemaal geen uitzoeken, die Ranger is een prima daily.
Op het werk rij ik wel is in een ford ranger. De baas is nou eenmaal ford fan. De ranger is een 2.2 diesel. Om gewicht mee te slepen ideaal. Maar kom er niet mee van het asfalt dan is het een zware lange on overzichtelijke auto die meteen vast zit. Wij rijden met de enkele cabine. Draai cirkel waar je bang van word. Gewoon een schijt auto. Ik zal nog even verder rond kijken.
@robert110: Die nieuwe ranger double cab is hier BPM-plichtig (elke bedrijfswagen in particulier bezit overigens) dus neem toch alvast maar een kleine 55k mee, voor de 3.2 betaal je zelfs nog een beetje meer ;)
BMW m5..voldoet aan alle 3 eisen

-Edit: Nee. De M5 is geen sportwagen. En het is ook geen nieuwe Hot Hatch ;).-
Als hot hatch kies ik de Clio R.S. Leuk bakkie met als enige tekortkoming dat ie geen handbak heeft.

Als familiewagen kies ik denk ik een Insignia OPC Tourer. Voor de leek onherkenbaar. Maar met 325 PK ben je belachelijk snel.

Als sportwagen een BMW Z4 Roadster. 3.0 zes-in-lijn die fantastisch klinkt. 265 PK en een handbak. Meer hoef ik niet.
@viezefreddyw: waarom heb je dan toch een Ferrari? ;)
@mauking: Omdat ik de andere 2 auto’s niet heb.
Volvo 850R Estate, Nissan Silvia S15, Ford Sierra Cosworth 1988, en de rest van het geld stop ik in mijn hypotheek hehe
Abarth 500 nieuw
Range rover sport uit 2005
BMW m5/m6 v10
Swift sport, Mazda 6, Boxster 6 cilinder.
De hothatch: ik heb sinds 1991 zoveel in mn mini gestoken dat ik er vandaag zo een nieuwe Mini Cooper S van kan kopen. Maar geef mij maar echt karakter met die ouwe! Zeker nu de 16v bmw K conversie bijna klaar is en de zelfontworpen sequentiele zesbak

De sportcar met rwd: die staat al een jaar of 5 naast de mini: een mgb ’78 met 3.9 v8. 200 pk op 1000 kilo is leuk in de cabrio.

De vakantie tractor ~goh wordt bijna saai~ is natuurlijk de 159SW. Met 2,5 ton net ingelopen, vrolijk door naar de half miljoen. Zelfs iedere dag in de file weer een prettig vertoefen in deze bak.

Ik hou nog wat knaken over merk ik: die zijn uitgegeven aan een ’83 Niva die strak gerollerd in de anthraciet Hammerite staat. Russische cultbak. Ik hoefde niet eens de smart fortwo te verkopen voor budget, dus die maar gehouden en rijdt ook alweer 14 jaar / 125000km probleemloos.
@geelbarrel:
Hoe heb je die 6 bak gedaan? Dat blok van de k1600 in de mini krijgen is al iets maar heb je die bal uit een fwd gehaald?
@hupke: neenee het is geen K1600. Het is een 16V cilinderkop van een K100RS die op een onderblok van de classic mini wordt gebouwd. Vergt wat aanpassingen, maar gaat.
De versnellingsbak is mijn eigen ontwerp. Die zit in de originele bakbehuizing (alu carter van de motor) waarvan wanden zijn uitgehakt en opnieuw ingelast en gelijnboord, hybride assen voor Honda Blackbird tandwielen, old school pook bediening (geen flippers) maar wel flatshifter erop. Project had al af kunnen zijn, maar er is altijd wat te klussen aan de andere drives….
Hot hatch: Ford Focus RS, driftmodus, moet ik nog meer zeggen?

Vakantie bak: E34 BMW M5 Touring. Zag er eentje online staan, wat een gave bak! Hang de nooit gebruikte trekhaak er onder en je kunt zelfs een caravan mee nemen, met fatsoenlijke snelheid uiteraard ;)

Sportwagen: Renault Alpine V6 Turbo, nog nooit in het echt gezien maar deze lijkt mij zo leuk om te rijden/bezitten.
@carman6: en ook ik had beter moeten opletten, begint al laat te worden.

De Renault blijft en kost ongeveer €30k

Dan verander ik de Focus in een Peugeot 208 GTi van ongeveer €30k

Als vakantie bak zou ik dan gaan voor een Ford Mondeo st220 max €5k
@carman6:

DeSjonnies die uit het tijdperk van de gordini’s en de rally 911 komt zal wel iets anders beweren maar zo’n Alpine valt niet sportief te rijden voor ons moderne mensen, te schrikwekkend. Zal wel aan het lef en de kunde liggen maar ik steek het op de auto.
@hupke: Welnee, een Alpine, maakt niet uit welke, hebben een betrouwbare wegligging. Wel mis je natuurlijk moderne hulpmiddelen als esp, dus je moet wel weten wat je doet. Maar ook een ‘leek’ kan prima uit de voeten met zo’n auto.
@carman6: Mijne had een afneembare kogel, soms toch wel prettig om een trekhaak te hebben. Mag ook best wat slepen!
Als HotHatch een Alfa Romeo Mito 170PK voor 30k, daarnaast een Lancia Phedra v6 met wat opties voor pak m beet 5k. En dan hou ik nog 30K over voor een leuk scheur ijzer, dat wordt dan wel een Honda S2000 of zoeken naar een E39 M5.
-Edit: lees de tekst nog eens een keertje ;-).-
Het was even een puzzel maar eindelijk is het budget rond. Als hot hatch een Renault Clio RS, net anders dan anders, lekker op de automaat in de file staan en proberen het ding op zijn dak te krijgen bij te krappe knooppunten. Totaalstand 34000. Voor de vakantie zonder twijfel een 2003 Ford Mondeo; bakken ruimte voor zijn segment en de Ghia’s met leer, cruise control en airconditioning, misschien zelfs een panoramadak, kosten maximaal 4000 euro. Totaalstand 38000 euro. Als laatste nog een 2007 Jaguar XK omdat een man altijd gelukkiger is met meer 4.2 V8 in zijn leven. Coupé of cabriolet is mij persoonlijk om het even, er staan er genoeg te koop voor 29.995 en met wat afdingen komt de eindscore op -65000 euro, +1 V8 en +1 beperkte toegang tot hartje Rotterdam.
Clio rs voor 34000 ( toch een ander lakje)
Range rover tdv8 voor het overzicht op de linkerbaan
Zag voor 10k een oude mustang staan als sport/hobby auto
De nieuwe Polo GTI met 2.0 tsi dsg fully loaded:
+-€38k + stage 2 jd +-€2k

Alfa romeo 159 SW 2.4 jtd:
+-€5k + squadra kuurtje €1k

Een oudere 911:
+-€19k
@allesmetturbo: da’s goedkoop voor een 911. dan heeft ie of heel veel km, of is in niet al te beste staat
@allesmetturbo:

Denk dat je voor een 911, eender welk model, een 30k aan de kant moet houden. En zelfs dan…
Hothatch: Peugeot 208 GTI

Vakantie auto: Volvo XC90
als je goed zoekt kun je een mooie V8 vinden

Sportauto: TVR griffith 500
Ford Fiesta ST (27k)
Mazda 6 2.2D 6MT station (20k)
Mazda MX-5 uit 2010 (18k)
Als die niet mag, dan een RX-8. ;)

Stuk voor stuk leuke auto’s die je toch niet zo heel vaak ziet. Men rijdt dan toch helaas liever een VW of wat ander saais.
Renault Clio RS EDC 220pk
(nw 2017)
€31.000
BMW 550i touring 367pk
(2006/ 170dkm)
€16.400
BMW M3 Cabrio 420pk (2009/ 140dkm)
€17.000

de hothatch:
Peugeot 208 GTi
23336euro
reden: ziet er goed uit, niet heel traag, goede uitrusting, comfort vermoed ik dat ie ook wel wa zal hebben.

als Dagelijks gezinsvervoer:
Citroën C5 3.0HDiF240 V6
Daarvoor ga ik in Duitsland zoeken en laat ik 15799euro achter voor een tourer met 66000km.
reden: nu ben ik in het bezit van een C5 2.0HDiF, die bevalt me best goed. alleen had het een automaat moeten zijn.
de auto is nix sportief, maar enorm comfortabel. Hij doet alles wat IK van een gezinsauto verwacht.
100pk extra ten opzichte van degene die ik nu heb is dus nooit slecht.

dan schiet er van de 65000euro die autoblog me schenkt nog een mooi bedrag over, namelijk nog 25865euro.

De Achterwielaandrijver:
Daarvoor denk ik opzoek te gaan naar een Subaru BRZ, Toyota GT86 of MX-5.
de GT86 vind ik met 28000km uit 2016 voor 25000
de BRZ met 40000km uit 2014 kost me 23900euro (voorkeur voor de BRZ is groter dan voor de GT86)
de MX5 die ik vind komt uit 2016, heeft 19000km en kost 25500euro.

of… wat k als kind altijd dik en leuk vond:
BMW Z3 M Roadster, afkomstig uit Duitsland met 128000km, bouwjaar 1999 en die kost 24990.

hiermee lijkt het me dat ik mooi binnen t budget gebleven ben.

208 GTi: 23336
C5 V6 HDi240: 15799
Z3 M roadster: 24990
totaal: 64125euro

komt eigenlijk redelijk overeen met wat ik nu hier heb staan, alleen de BMW is er niet, de C5 mist 100pk en heeft een handbak ipv een automaat, en de 208GTi is een 206 SW GTi
@saxoke: prijs van de 208 is de Belgische prijs, aangezien k Belg ben heb k die prijs genomen.
@saxoke: pfff jaloers op jullie!
Een Peugeot 208 gti. 30.000 Voor de vakantie een volvo 760. Rijd altijd en voldoende ruimte. 1500
Dan heb ik nog dikke 30.000 over voor een leuke Mercedes sl.
Ik heb niets met hot-hatches, wat moet je met zo’n ding,? een jonge e-coupe diesel daarentegen…
De Phaeton is by far de allerbeste vakantieauto.
Een sportwagen waar ik comfortabel in pas voor dat budget is moeilijk, de Opel Speedster met wat wringen dan maar.
Als dr Phaeton verwisseld wordt met de avantime en dan kan de Speedster een sport spider worden.
-Edit: lees de tekst nog even ;-). –
Euhh,
Hatchback: erg kale focus RS, 50k

Vakantie bak: VW Phantom lang met 4.2 v8, 10k: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=325039869 ,

En als achterwielaandrijving voor 5k de minst afgetrapte Porsche 924 die ik kan vinden: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=322909427

Of toch een MG B GT om op te knappen voor die 5k…..
Fiesta ST
Stuurt echt messcherp, geen enkele auto onder de €65k komt er in de buurt. Het verbaast me dat hierboven de Peugeot wordt aangeprezen en niet een Clio RS.

VW California
Zo snel mogelijk weg met de kids avonturen beleven.

Caterham
Liefst met 1,6 Ford ivm het gewicht. Zo zouden alle auto’s moeten sturen.
Een import uit Engeland vanwege het budget. Ombouw naar links sturen is kinderlijk eenvoudig.
@janjansen: als k echt zou moeten kiezen werd het toch de 208 ipv een Clio. als auto vind k de Clio nix, de RS veranderd er nix aan.
@saxoke: de Fiesta ST domineert het hele segment. Als je er ooit mee hebt gereden kan je er niet omheen, dat is toch wel echt briljant. De enige die nog een beetje dat gevoel van precisie geeft is de RS.
De Peugeot mag dan beter smoelen en wel een betere uitrusting hebben, als rijders auto is hij toch minder geslaagd.
@janjansen: als rijdersauto is ie misschien minder geslaagd, als auto voor dagelijks gebruik is ie beter.
k heb de Fiesta ST 2.0i 150pk gereden en vond dat een stuiterbak terwijl die toen ook al “DE” auto was.
Renault Clio RS Trophy 2017
Renault Espace IV 2.0 Turbo Initiale 2010
Renault Sport Spider 1996/97
Renault Twingo GT 2017
Renault Espace V 2015
Renault Alpine GT Turbo 1985-88
Renault Clio RS Trophy
Range Rover
BMW 325 (E30)
1: Fiesta ST (of een 500 Abarth)
2: BMW E39 540i
3: Toyota (GT)86

Volgens mij zit flink onder de 65k.
@e550: 1: nieuwe Fiesta ST: $23k
2: 2001 BMW 540iA Touring: $9k
3: nieuwe Toyota 86 Special Edition 860: $30k

En dan is er nog geld over!
Hothatch: Toyota Yaris GRMN
Vakantieauto: Mazda 3 MPS
Sportauto: Mazda RX7 FD en Mazda MX5
Autobianchi a112 abarth
Jaguar xf station
Mercedes slk 55amg
Nieuwe Swift Sport. Nieuwprijs? Euh… Om en nabij de 25k?

Vakantieauto: Chrysler Town & Country wagon. Met de smeuïge 440 V8. 16k http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=324501570

RWD wagen: een Chrysler 300. Nee niet de hedendaagse pimpbak. Maar een bijzondere 60s coupe met drukknoppen! Hij heeft veel pks… maar hard gaan, sprintjes ed boeit me niet. Liever stijlvol cruisen. Dat lukt zo vast wel: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=31872086. En ik kom hiermee ruim onder de 65k grens met 58k als totaalprijs.
Zeer jong gebruikte TT RS in Duitsland :)
-Edit: lees de tekst nog eens ;-). –
Een Clio RS om mee te beginnen. Met die automaat heerlijk voor de dagelijkse kilometers. Voor de ruimte een Civic Station, want je wil niet dat zoeits snel kapot gaat en vind het nog een fijn exentriek model. En als sportwagen een Z4 Coupe, misschien zelfs als M als het budget het toelaat.
Hot hatch: leon cupra 300 driedeurs met handbak (42k)
Reiswagen: voor rond de 10k een jag xj(r) van model ’95-’00 ongeveer.
Sportwagen: porsche 928 met handbak (~15k).
Ford Fiesta ST €28k
Range Rover (2008 Vogue Diesel) €18K https://www.autotrack.nl/tweedehands/land-rover/range-rover/31294713
Jaguar XKR €10k https://www.autotrack.nl/tweedehands/jaguar/xkr/36383338

Samen €56k, dan heb ik nog €9k voor alle potentiële euvels met de JLR auto’s.
BMW M240i cabrio, heb ik er al twee. Laat die station maar zitten. Cabrio doet mij meer plezier. Jammer dat een Alfa 4C niet echt een hot hatch is…
Als hot hatch een Smart Fortwo Brabus. Dan ben ik voor 21.000 klaar in de categorie die ik het minst boeiend vindt.

Als familievakantiekar neem ik een Toyota FJ Cruiser. Moet rond de 20 te vinden zijn.

Als sportieve achterwielaandrijver ga ik verder het verleden in. Ik ga op zoek naar een mooi Karmann Ghia Type 34. Dat moet lukken voor de resterende 24.000
-Edit: maar je moet er drie kiezen ;-). –
@freshlife: voor 65 k in een 1 serie gaan rijden, dan heb je het volgens mij ook niet begrepen.
Ik heb er even over nagedacht en ben tot het volgende lijstje gekomen:
Hothatch: een prachtige nieuwe Renault Clio RS in het geel voor zo’n 30 mille.
Station: een oerbetrouwbare Lexus IS200 Sport Cross voor 3 mille
Sportwagen: de leukste categorie, zeker met een resterend budget van 32000 virtuele euro’s. Na lang wikken en wegen ben ik uitgekomen op de BMW Z4 M Coupe, een regelrecht plaatje.
Oeh, moet je alleen al kijken voor 60 rooien op marktplaats. Leuk, heel leuk speelgoed.
@bmwfreak038: edit: ik koop die M3 met G-power kit voor nog geen 60.000, 600 pk en een toch redelijk ruime coupe😃
-Edit: lees de tekst nog eventjes ;-). –
Hot Hatch:
Renault Clio RS Trophy

Familiebak:
BMW E61 550i (dikke sleepert)

Sportauto:
Alfa Romeo 156 GTA


Waarom alleen zo gefocust op de aanschafprijs?
Als je met zo’n budget werkt zijn running costs ook niet onbelangrijk.
En zo’n AMG gaat flink in de papieren lopen qua onderhoud.
Hot hatch: Renault Clio RS €29.500

Vakantiebak: Mitsubishi Grandis €9.950

Sportwagen: Porsche Cayman €22.900

Totaal: €62.350
Als hothatch zou ik het liefst voor een voorraad fiesta st gaan. Maar anders ook de Peugeot. Dit is meer een categorie “omdat het moet”. Een niet hotte hatch was ook goed geweest. Maar dan een mazda 3.

Ruime stationwagen zou de s123 230E worden. Comfortabel, betrouwbaar genoeg en ook nog eens leuk om mee op pad te gaan. Kosten: 15.000 incl wat renovatiewerk en preventief onderhoud.

Voor een sportwagen zou ik de rest van het budget opmaken aan een w201 die volledig aangepakt is. Een aluminium hoogtoerig atmosferisch blok voorin, volledig gestript en een custom ophanging rondom. Dit moet onder de 1050 kilo blijven zodat ik deze op een ambulance van 450 kilo de wereld rond kan slepen met de s123
@lekbak: Waarom geen 3 MPS dan?
@alcantara: runningcosts ;-)

Bij deze lezersvraag is het budget beperkt voor drie auto’s. Daarbij is een mps nogal wat duurder om te rijden en de hatchback zal de meeste kilometers maken.

Waarom dan wel c-segment ipv b-segment? Omdat we (bijna) twee kinderen hebben en wat ruimte wel fijn is.

De stationwagen is alleen voor als het echt nodig is en voor het leuke. Ik ben op dit moment dan ook daadwerkelijk op zoek naar een s123 of s124 voor erbij. Wel
@lekbak: Zo duur is een MPS toch niet? Verbruik ligt wat hoger, maar verder gewoon een degelijke Mazda zonder gekke mankementen.
@alcantara: runningcosts ;-)

Een mps is duurder in aanschaf waardoor het gestelde budget niet voldoende is en is dus duurder in gebruik. Maar eigenlijk is een c-segment hatch wel zo prettig met twee kinderen.

De stationwagen is voor erbij en als het echt nodig is. Ik ben toevallig ook echt op zoek naar een s123 of s124 (maar dan voor heel wat minder geld). De hatchback zal de kilometers maken, zoals nu ook al het geval is.
Als het een hot hatch moet zijn een Peugeot 208. Familiebak: V70R. Speeltje: E46 M3. Echter zou ik niet snel kiezen voor een nieuwe hot hatch. Naar eigen inzicht zou ik kiezen: daily een Alfa Romeo Brera, mevrouw een Mini Cooper Countryman, speeltje BMW E46 M3.
HH: i30N 30k€ (Ff recyclagepremie oude wagen meegerekend) of 308gti
FC: superb combi 3.6 V6 15k€ Of insignia 2.8 turbo (zo’n halve V12 lijkt me wel wat)
RWD-SW: M3 e46 met bakken ervaring 20k€
@tjorque: de hothatch zou ik overigens zo weglaten als het niet moest en al dat geld in de familiereiswagen en een minder ervaren M3 pompen.
@tjorque: derde potentiële familie wagen: V70 bifuel op cng. Maar ik denk dat de superb het ruimst is en de insignia het mooist.
Hot hatch: Seat Leon Cupra @ 36k.

Family car: occasie Subaru Legacy 2.0 TD @ 7.5k. Belachelijk hoe goedkoop die dingen tweedehands gaan. ..
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/314331489?asrc=st|as

RWD: een Alfa Romeo 75 QV. Busso-blok, redelijk hoog sleepergehalte, en gaat als een speer. Moet voor +/- 21k goed te vinden zijn :-)
Wij hebben al drie auto’s die ik begeer, dus steek het geld mooi in mijn zak ;-p

Geen hot hatch, maar wel een RS2 vakantiewagen en een R129 320 ”sportwagen”. Mag onze E46 330Ci de ”hot hatch” zijn?
Renault Clio RS in Jeune Sirius. 32.880
Volvo V70-R AWD. 14.950
Mazda MX5 2.0 17.170

Zoiets lijkt me wel leuk.
Bij nader inzien,

Renault Twingo GT. 18.995 euro
Skoda Octavia Station 7.000 euro
Porsche 911 (964) 39.000 euro
Hot hatch: Renault Twingo GT €18.270
Seat Cordoba Station €500
Houd ik nog €46.000 over voor een Maserati Quattroporte GTS van de vorige generatie.
Vorige Focus RS Toyota GT86 / Subaru BRZ
Abarth 500 pista! Bommetje. Of is dat valsspelen..

Fiat multipla! Te fout maar te mooi! Je kan een fortuin uitgeven aan een chiron, maar voor 3000 E word je net zo goed nagekeken :p

Dodge Challenger 5.7i V8 Hemi 377PK 2010

http://link.marktplaats.nl/m1188283753?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad
mx 5 voor me vrouw
z4 3.0 voor mij
iedereen happy en hou ik nog benzinegeld over
Nieuwe hot hatch: gloednieuw is altijd lastig. Zat te twijfelen over de Clio RS, de Polo GTI en zelfs de Audi S1. Maar ik denk dat een 125i toch de beste keuze is. Met wat opties (helaas) om en nabij de 45k, maar dan heb ik ook wel een auto die ik niet als de velen voor mij direct verkoop maar lekker elke dag ga rijden.
mybmw.nl/x0z2l0v7

Grote vakantie auto: mijn eerste reactie is om natuurlijk mijn geliefde B7 RS4 neer te zetten, maar dat is qua ruimte nét niet wat deze categorie vraagt. En ja, een V70R is fantastisch en een E55 AMG is erg dik. Maar stiekem wil ik een klasse hoger (F segment) omwille van mijn lengte van 1.96. Aangezien alles met v/w12 geen drol meer kost tegenwoordig graag een A8 W12, en dan uiteraard de verlengde versie. 12k.
https://link.marktplaats.nl/m1147885697

De laatste is een interessante. Achterwielaangedreven sportwagen is natuurlijk erg subjectief. En met 8k te gaan is het enigszins beperkt. Maar waar een wil is is een weg, en welke ik nog niet gelezen heb vandaag is de Mazda RX8. Achterwielaangedreven, en mooi binnen dat budget te vinden. Al zou ik een RHD 350Z ook overwegen om binnen budget te blijven.
https://link.marktplaats.nl/m1188303608
Opel Astra 1.4 turbo. Omdat parkeergarages & winkelwagentjes.

Alpina D3 touring e91. ‘Zuinig’, ‘ruimte’ & lekker tijdloos.

Porsche 911 3.0 sc. Altijd een 911.
Nou ik ben zo klaar! Er is maar een auto waar ik van droom en dat is de Focus RS!
De hot hatch is al in mijn bezit!
Ford Fiesta ST 2014!
Vakantie auto!? Niet nodig! Kom er wel in mn ST!
Mini Cooper S met een enkele optie 35.000
Volvo V70R 5.000
Porsche Boxster S (987) 25.000

Maar de Mini inruilen voor 3 andere auto’s lijkt me nog wel een beter plan :-)
-Nissan Pulsar, is snel maar dan zonder al die opzichte rommel wat op al die andere hot-hatches zit. De Pulsar is tenminste gewoon een normale auto. Met normale wielen, geen debiele spoilers, zonder lawaaiuitlaat en vooral met een normaal onderstel. 32 duizend euro kost ie, prima.
-Ik vind het een beetje onzin om een grote/dure/zware auto te kopen alleen voor de vakantie. Waarom zou je dat in vredesnaam doen? Maar goed, om het dan maar hobbymatig te houden: Jaguar XJ X300, ahjoh, waarom niet een LWB? Maar dan geen V12 of V8! Gewoon een bescheiden zes-in-lijn. Het moet immers wel leuk blijven. Tussen de 10 en 15 duizend kom je al een heel eind. Parkeerschades en dergelijke zijn niet zo heel interssant, interieur opknappen kan de moeite waard zijn.
-Een charmant sedannetje, die ik makkelijk de baas ben. Triumph Dolomite Sprint of BMW 2002 Hoeft niet perse een piekfijn exemplaar te zijn, ook geen jarenlang project. Kost dat, 10 a 15k?
Waarschijnlijk net buiten budget, maar dit is wat mij zo snel te binnen schiet.
– Ford Focus ST
– Mercedes E350 CDI w212
– Nissan 350Z
Hot hatch: volkswagen golf 7 gti (€32000)
Snelle vakantie auto: BMW 550i touring e60 (€14000)
Sportwagen m achterwielaandrijving: Mercedes slk55 amg r171 (€19000)
– Skoda Octavia RS
– Skoda Octavia RS auto moet immers gebruikt worden toch?
– Lotus Elise
Als hot hatch een Polo GTI met de nodige opties €33.000.
Als vakantiekar mijn ultieme guilty pleasure, de renault avantime 3.0 V6 €9.000.
En als sportwagen een BMW Z4 coupe 3.0 executive €20.000

Houd ik zelfs nog wat benzinegeld over!
Hot hatch: Renault Clio RS. Nieuw met een aantal opties (rood metallic, 18 inch, navigatie, Bose audio) goed voor € 34.000,-
Vakantieauto: BMW 540i E39. Voor € 10.000,- rijdt je een M5-light. Geweldige auto met ruimte zat
Sportauto: BMW M3 E46. Dé auto, geen uitleg nodig. Wel met handbak graag. Moet lukken voor € 21.000,-
De Mercedes natuurlijk ongelofelijk mooie en tijdloze auto
Gaat een krappe worden.

– hothatch: Ford Focus RS (55k) in hellblau.
– sportauto: Mazda Rx-8 (oude jeugdliefde die altijd blijf hangen (7k)
– familie-/vakantiewagen: Fiat Multipla na dat fantastische artikel van een aantal dagen geleden.

Met deze keuze ligt de hot hatch streep eigenlijk boven de sportauto. Die Mazda dus goed conserveren, klassieker van de toekomst. Diesel een bijzonderheid over 20 jaar? Probeer een wankelmotor!
Hot hatch: Peugeot 208 GTI. Als Peugeot 205 GTI liefhebber zou je eigenlijk zeggen een 205 GTI. Omdat dat deze nieuw moet zijn is er dus maar een logische optie en dat is de 208 GTI.

Vakantie-auto: Mercedes GL 500/ GL 420 CDI (2006-2012) of een Mercedes R 500 Lang. Lekker groot, comfortabel en bovendien nog mooi ook! Dat geldt zeker voor de GL en iets minder voor de R hoewel die ook wel heel erg dik en imposant is. Een 6 cilinder is al meer dan voldoende maar een V8 is leuker.

Sportwagen: Mercedes CL 63 AMG. Geen auto om eens lekker mee te gaan sturen maar gewoon een heerlijke grote, dikke sportcoupe met een bak vermogen. Sportwagen prestaties en S-Klasse rijeigenschappen. De ideale auto misschien wel. Heerlijk!
De goedkoopste GTI (twingo oid) en als sportwagen de goedkoopste van Jet Cars (!) en de rest aan de beste zilveren Land Rover Discovery 4.
Golf Gte
Rang Rover
Bnw e46 m3

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).