• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Manifest Destiny! ‘Murica geeft mastodonten bonkige V8

Auteur: jaapiyo, gepost 24 maart 2019 om 17:01 – 19 Reacties

Raptor


Kijk, dat is nog eens een manier om Amerika weer groots te maken.

In Europa wordt de autokeuze van burgers in sterke mate beïnvloed door de overheid, middels belastingmaatregelen. In sommige landen gaat die beïnvloeding iets verder dan in andere landen. In Nederland is de beïnvloeding bijvoorbeeld zo extreem dat het bijna ‘bepalen’ wordt. Tuurlijk, je mag iets anders leasen dan een Tesla Model 3 of Hyundai Kona en het staat je in theorie vrij om een Ford Mustang GT (rijtest) te kopen, maar financieel wordt dit zo bizar onaantrekkelijk gemaakt dat een rationeel denkend mens die keuzes eigenlijk niet kan verantwoorden. We hebben op het gebied van autokeuze zo meer te maken met de illusie van vrijheid dan daadwerkelijke vrijheid.

In ‘Murica ligt dit alles een beetje anders. We moeten niet net doen alsof het aan de andere kant van de plas een en al wetteloosheid en ongebreideld libertarisme is, want ook daar is er echt wel wat bureaucratie en overheidsinmenging. Zo heb je de bekende Tesla-subsidie (tax credit vor EV’s) en mogen de gloednieuwe laserlights van de Duitse premiumfabrikanten niet op volle polle shinen, waardoor ze feitelijk niet meer nut hebben dan de modernste LED-verlichting. Ook moet Audi haar hippe richtingaanwijzers achter steevast aanpassen voor de Amerikaanse markt door toevoeging van een conventioneel knipperend licht, omdat er een regel bestaat over de minimale oppervlakte van het eerste licht dat knippert of iets dergelijks. Bij Audi’s zou dat dan maar een heel klein lampje zijn. Yep, de ambtelijke molen is een internationaal succes.

Toch staan ze in Amerika doorgaans wel iets sceptischer tegenover heftige belastingmaatregelen dan hier in Nederland. Zodoende kan je er zonder al teveel gedoe gewoon een lekkere V8 kopen voor weinig. Vervolgens kan je die ook zonder angst voorzien van extra peut, want de benzine is vriendelijk geprijsd. Pas als consumenten er zelf om vragen, gaan Amerikaanse fabrikanten nadenken over zuinigere auto’s. Gewoon zoals het heurt dus. Vroeger gebeurde zoiets alleen als de olieprijs echt uit de klauwen liep, zoals medio jaren ’70 en een jaar of tien geleden. Tegenwoordig heb je ook -ja echt- Amerikanen die er zelf van overtuigd zijn dat het allemaal wel wat zuiniger en minder kan. Zoiets kan zomaar letterlijk en figuurlijk ‘organisch groeien’, kennelijk.

Zo kon het gebeuren dat paradepaardjes van Ford, zoals de GT en de Raptor (rijtest), voorzien werden van een geblazen V6 in plaats van een stampende V8. De Chevrolet Silverado, een fullsize pickup en al decennialang een vaste waarde in het Amerikaanse straatbeeld, is tegenwoordig zelfs leverbaar met een heus vierpittertje. Leuk en aardig, maar de kenners weten natuurlijk dat dit eigenlijk niet past. Of nou ja, in letterlijke zin past het heel goed natuurlijk, maar zo’n truck moet gewoon voorzien zijn van een big ol’ vee-eight.

Het mooie is dat in een vrij land deze dingen gewoon naast elkaar kunnen bestaan. Dus is Dodge momenteel bezig de hellcat-motor in de RAM Rebel te hangen. Ford kan natuurlijk niet achterblijven, dus is de Blue Oval naar verluidt bezig om de supercharged 5.2 liter V8 uit de Mustang GT500 in de Raptor te lepelen. Zo maak je de Velociraptor van Hennessey in een klap overbodig. Beide pickups zullen, als de motoren niet teruggetuned worden, beschikken over 700+ pk. Yeeeeee hawwww.

Het mooie is; er zit (in Amerika) dus niet een ton aan extra belasting op. Car and Driver meent dat de Raptor met V8 15.000 Dollar meer zal kosten dan de standaard Raptor met V6. Je betaalt dus gewoon extra voor de dikkere hardware en that’s it. Zou dat hier ook zo moeten zijn, of vind je een pickup met V8 en 700 pk rijden gelijkstaan aan zeehondjes knuppelen? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
    Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • De blubberdikke nieuwe Shelby Raptor is hier (525+ pk)
  • Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
    Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

f-150, Ford, motor, pickup, ram, raptor, verenigde-staten

Vorig bericht: « Hackers hacken Tesla Model 3, krijgen Tesla Model 3
Volgend bericht: Alu hoed: saboteerden Big Oil en GM de EV? »

Lees Interacties

Reacties

  1. knapzuur zegt

    24 maart 2019 om 17:29

    Een goeie V8 maakt nog geen lijn-6, V6 of V10..

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      24 maart 2019 om 17:30

      @knapzuur: zet daar lijn-5 nog maar bij

      Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        24 maart 2019 om 18:37

        @knapzuur: deze wordt inderdaad te vaak vergeten.

        Login om te reageren
  2. marinepower zegt

    24 maart 2019 om 18:01

    Ik zeg doen!

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    24 maart 2019 om 18:07

    Maar 5,2 liter…

    Voor de Amerikanen zal dat wel even wennen zijn, zo’n gedownsized blok.

    Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      24 maart 2019 om 20:15

      @moveyourmind: de standaard v8 bij Ford was in de 90’s toch 4.6 en later 5.0?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        24 maart 2019 om 20:34

        @f31bmw320d: De F-series kon je vanaf eind jaren ’60 tot kort na de eeuwwisseling met V8 motoren van ergens tussen de ca. 4,5 en 7,5 liter krijgen.

        Login om te reageren
  4. BaRa zegt

    24 maart 2019 om 18:22

    Tot zover de vrijheid van de markt in de States: https://www.roadandtrack.com/car-culture/buying-maintenance/a26858844/us-auctioning-jdm-cars-r34-skyline-gt-r/

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 maart 2019 om 18:40

      @BaRa: Hebben wij het toch maar goed hier!

      Login om te reageren
  5. spidermann zegt

    24 maart 2019 om 18:34

    In veel landen van Europa bestaat ook geen BPM of equivalent. Alleen BTW. Eenvoudigste voorbeeld in Duitsland. NeDDRland is een van de uitzonderingen,naast oa Denemarken.

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    24 maart 2019 om 19:11

    Ik vimd dat de EV gelijk staat aan zeehondjes knuppelen,, of beter gezegd de kobalt en lithium winners knuppelen. Die worden door voor onze zuinige EV’s vaak niet ouder dan 30.

    Login om te reageren
    • basv zegt

      24 maart 2019 om 19:29

      @kennone: Leuk dat jij dat vindt. Uit onderzoek blijkt echter dat de winst van olie en andere fossiele brandstoffen dodelijker is.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        24 maart 2019 om 19:49

        @basv: Zal dat niet gebaseerd zijn op het aantal wat nu verbruikt word?

        Login om te reageren
        • basv zegt

          24 maart 2019 om 20:22

          @kennone: Nee, is gebaseerd op aantal doden per x werknemers oid.

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            24 maart 2019 om 22:02

            @basv: ben wel benieuwd waar van je het hebt. Kan er niet veel over vinder op het web.

            Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    24 maart 2019 om 19:31

    Laat maar komen! 700+ benzine peekaatjes in zo’n Ford is prima. Ik zou de 15k extra er lachend voor neerleggen!

    Login om te reageren
  8. Jantje_555 zegt

    24 maart 2019 om 22:18

    laat maar komen, een V8 met 700pk en veel opties voor de prijs van een Europese koekblik met 1.0 en 140pk

    Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    24 maart 2019 om 22:47

    Partijtje asociaal dik! Ik zeg zeker, doen!

    Login om te reageren
  10. Gulli zegt

    25 maart 2019 om 08:33

    Afgezien van de zeehondjes vind ik het gewoon een kinderachtige vertoning en wedstrijdjes verplassen in het kwadraat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North