Max Verstappen krijgt volgend jaar een nieuwe moteur

Auteur: , 33 Reacties

Nu komt Max nog iets meer dan 'deux chevaux' tekort op de Mercedes krachtbron, maar volgend jaar moet dat verleden tijd zijn.

banden

In Viry-Châtillon wordt naar verluidt namelijk keihard gewerkt aan een compleet nieuwe krachtbron om de F1-bolides voort te stuwen in 2017. Dat voortstuwen moet dan zowel in letterlijke zin gebeuren als relatief gezien ten opzichte van de concurrentie op de grid. Dit jaar wist Renault namelijk nog maar acht punten te scoren. Red Bull Racing wist tot op heden weliswaar al twee races te winnen dit jaar met hetzelfde blok, maar dat wordt toegeschreven aan het brein van Adrian Newey, niet aan de power van de motor.

Het team van Renault heeft nu besloten de huidige Power Unit aan de kant te schuiven en volgend jaar aan de start te komen met een volledig nieuw ontwerp in de staart van de bolides die zijn van motoren voorzien. Naast hun eigen fabrieksteam en Red Bull Racing krijgt ook Scuderia Toro Rosso in 2017 weer Franse power.

De techneuten vonden dat ze met hun huidige aggregaat tegen de muur aanliepen van wat mogelijk was. Met name het afgelopen jaar heeft Renault naar eigen zeggen veel vooruitgang geboekt met de motor qua power. Het is bekend dat Red Bull Racing vorig jaar zeer ontevreden was met de krachtbron en voormalig Illmore-goeroe Mario Illien heeft ingeschakeld om meer uit het blok te peuren. Illien ontwikkelde vervolgens naar verluidt een nieuwe cilinderkop die volgens Red Bull zo’n 30-40 pk extra opleverde, maar Renault wilde daar aanvankelijk niks van weten. Uiteindelijk hebben ze misschien alsnog de veranderingen doorgevoerd wat de winst in pk’s zou kunnen verklaren, echter dat is een beetje speculaas. Maar ach, dat past wel bij de tijd van het jaar.

Enfin, linksom of rechtsom komt er nu dus een opvolger van de RE 16. Teambaas Frederic Vasseur geeft aan het een honderd procent nieuwe krachtbron is. Gevraagd of Renault het concept van Mercedes gaat kopiëren met de ‘gespleten turbo‘ zegt Fred ‘Mais non! Wij sommes Renault, wij makeùn nous eigen concepteuhn’.

Daar heeft Vasseur wel een punt, ook in het verleden is Renault wel eens op de proppen gekomen met vernieuwende F1-motoren. Soms kwam dat (uiteindelijk, soort van) goed, zoals met de introductie van de turbomotor in de F1 in 1977 en soms ging het helemaal mis, zoals met de V10 die een blokhoek had van 111 graden in de beginjaren van dit millenium. Die laatste motor werd gedumpt in 2004 voor een wat traditioneler concept en vervolgens won Renault het kampioenschap in 2005 en 2006.

Laten we dus voor Max hopen dat deze nieuwe creatie van de Créateur d’Automobiles geen 111 graden zeperd wordt.



33 reacties

En Mercedes blijft natuurlijk stilzitten….nein sicher nicht!
Dacht eerst monteur te lezen..

Ik ben echt benieuwd naar volgend jaar! Red Bull vs Mercedes, Hamilton vs Verstappen..
@e270cdi: Ik weet dat zowat heel Nederland een bol broekje krijgt van alles wat Verstappen doet, maar vlak ook Ricciardo niet uit. Ook daar drupt het talent en de racecraft vanaf.
@Edge: momenteel heb ik Ricciardo hoger staan….
@dutchdriftking: Klopt, Riciardo staat 3e in de stand om het wereldkampioenschap, Max 6e…
@wif1: jawel, maar dat komt ook omdat hij in tegenstelling tot Max een compleet seizoen bij RB heeft gereden.
@dutchdriftking: Non-argument. Op dit moment heeft Ricciardo 242 punten, Verstappen 177, een verschil van 65. Strepen we de eerste 4 races weg (omdat dit inderdaad niet te vergelijken zijn), dan houdt Ricciardo 206 punten over en Verstappen 164.
42 punten in het voordeel van Ricciardo. Gemiddeld 13,7 punten per race voor RIC. Als we Verstappen’s 2 DNF’s weghalen (RIC 0 btw), dan komt hij op 12,6 punten per race, toch ook iets minder. En hoewel hij aan de DNF in Austin niks kon doen (maar wel zijn race verprutst had met de pitstop), was Monaco natuurlijk een aanfluiting.

Om de statistieken (want die liegen niet) even op te sommen (race 1-4 niet meegerekend):
winst: VES 1, RIC 1
2e: VES 4, RIC 4
3e: VES 1, RIC 3
4e: VES 2, RIC 2
5e: VES 1, RIC 2
6e: VES 1, RIC 1
7e: VES 1, RIC 2
8e: VES 1, RIC 0
9e/10e: VES 0, RIC 0
puntloos: VES 1, RIC 0 (DNF niet meegerekend)
Zoals je ziet heeft Verstappen in aantal gescoorde posities nergens Ricciardo verslagen.
Overigens zeg ik niet dat Verstappen het slecht gedaan heeft. ;-)
@moodyblues: keurig beargumenteerd, geen speld tussen te krijgen.
@moodyblues: heel netjes uitgelegd. Helemaal helder!
@dutchdriftking: Kleine toevoeging: de laatste keer dat Ricciardo een DNF had door een niet-technisch probleem was Singapore 2013. Dat zegt wel wat. Zowel VES als RIC zijn in hun carrière 3x uitgevallen door een niet-technisch probleem. En kijk dan maar eens hoe lang RIC alweer meegaat. Max is snel, zeer snel, talentvol, maar neemt ook risico’s zoals alleen een heel jong persoon dat doet, met consequenties.
@moodyblues:
leuk allemaal die statistieken. je vergeet alleen even een heeel klein puntje. max stapt van de een op de andere dag in die auto. niets mee ontwikkeld, niet mee kunnen oefenen, cockpit niet voor hem gemaakt (stoeltje wel, maar de rest niet wat normaal wel gebeurd), hele andere mensen waar je opeens mee te maken krijgt.
je kan pas volgend seizoen zeggen wie van de 2 er beter is.
@Edge: als ik Ricciardo had gezegd, kreeg ik de max fanboys achter me aan.. Het is ook nooit goed
@e270cdi: moest ff naar boven scrollen want ik was er ook verdomd zeker van “monteur” te hebben gelezen lol
Eigenlijk volstaat alleen de titel. Van de rest van het verhaal word ik niet veel wijzer.
Volgend seizoen wordt interessant dat staat vast! Nieuwe “jonkies” die aan de startgrid verschijnen, nieuwe motoren.. laat maar komen!
@misterdrogba: betere aero en bredere banden niet te vergeten :)
Benieuwd wat ze bij fiat zullen doen.
Ze zullen wel niet mee kunnen komen.

Dat is wel een probleem, want hoe gefrustreerder Vettel is.. hoe meer hij zich gaat gedragen als knaldonado.
Dit seizoen was hij ook al 3~4x betrokken bij een incident in de eerste bocht.
Monteur of motor?
@tofas: Als je het verhaal leest, zie je dat het om de motor gaat. Het wordt namelijk lastig om een monteur van extra PK’s te voorzien ;)
@edge: Dat soort dingen kunnen prima op de duistere pagina’s van het internet. ;-)
@Edge: red bull geeft niet alleen vleugels!
Jammer dat er zo weinig informatie over de nieuwe motor wordt gegeven.
@pomoek: joh, Mercedes en Ferrari lezen ook mee he
111 graden in v vorm… Dat had toch iedereen wel kunnen zien aankomen dat dat geen succes kon worden. 112 misschien? ?
‘Mais non! Wij sommes Renault, wij makeùn nous eigen concepteuhn’.

Ik moest lachen…. Nu maar hopen dat die nieuwe motor het redt qua betrouwbaarheid
Zolang ze geen “technische uitdagingen” met deze nieuwe moteur krijgen vind ik het prima.

#goMax!
Vettel moet zich terug naar bove werke volgend jaar dan word het nog spannender
Formule 1 2017. Aan de ontwikkelingen van auto en motor kan het in ieder geval niet liggen dat het een heel spannend jaar gaat worden. Zo kan Mercedes ineens een dikke flop worden en Ferrari ineens weer helemaal terug zijn. Of Honda heeft ontzettend goed hun huiswerk gedaan en Alonso gaat een wereldseizoen rijden. Of Renault die nu eindelijk hun eigen auto gaan bouwen en misschien wel de sterkste krachtbron hebben. Of Red Bull die een sterke auto bouwen door middel van goede knowhow op aërodynamica-gebied. Ik ben heel erg benieuwd naar al deze ontwikkelingen en potentiële topteams.
Mooi verhaal van Vasseur, maar we weten natuurlijk dat Illien aan de wieg staat van het nieuwe blok.
Die heeft wel door dat de ontwikkeling van het huidige blok aan de max zit.
Yihaaaaaaa, oh dat was Alonso!. Ik hoop dat ze de uitlaat verbieden in 2017 is dat gezuig ook getackeld en de motoren moet min. 15-18500 t/m draaien anders diskwalificatie, ophoepelen!.
‘gespleten turbo‘ : is dat n.v.t. op T. Wolf? nare vent.
Pikkie Lauda zou ook kunnen!
Hoop echt dat RB volgend seizoen echt de Mercs kunnen aanpakken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).