• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe motor Toyota GR86 interessant voor Nederland

Auteur: willeme, gepost 4 augustus 2023 om 09:01 – 11 Reacties

nieuwe motor Toyota GR86

De nieuwe motor voor de Toyota GR86 klinkt heel erg interessant, als je kijkt naar ons BPM-stelsel.

Helaas, helaas: het is al weer over en uit voor de Toyota GR86 in Nederland. De auto is niet meer in Nederland leverbaar. Het is een sportieve coupé van het zuiverste water waar bijzonder weinig mis mee is. Een strak koetswerk, pittige motor, achterwielaandrijving en een handbak. Het is een pretletter eerste klas.

De belastingen in Nederland zijn natuurlijk krankzinnig te noemen. Want ja, we weten dat er dingen zijn als inflatie, is de BPM te zot voor woorden. In Nederland betaalde je 66.000 euro voor een Toyota GR86 Pure, in Duitsland kost deze 35.490 euro. De Toyota Supra 2.0 (69.995) heeft de plaats in genomen als ‘goedkope’ coupé.

Lekker geregeld: één Europa qua regels, maar dan wel met unieke lastendruk. Voor politiek stemadvies kun je je wenden tot @jaapiyo.

Nieuwe Motor Toyota GR86

Dat prijsverschil komt omdat ze bij Toyota (en Subaru) hebben gekozen voor een 2.4 liter boxermotor zonder turbo. Hierdoor zijn deze motoren op papier iets minder zuinig (op asfalt is het verschil vaak kleiner tot niet bestaand), maar dien je wel extra belasting te betalen, in dit geval 30 mille! Dat dus niet alleen, je betaalt ook nog eens accijns op de brandstof én binnenkort moet je per kilometer ook nog gaan betalen.

nieuwe motor Toyota GR86

Enfin, tot zover de blinde rant. Er is goed nieuws! Toyota is namelijk aan het werken aan een vernieuwde generatie van de sportieve coupé. Dat meldt Autocar, die daarnaast ook weten te vertellen dat Toyota extra snel met een nieuwe versie c.q. vernieuwde versie op de proppen komt.

De GR86 heeft namelijk twee problemen. Voor de EU zitten ze met de veiligheidseisen (voorruit) en in Japan met de emissie-eisen. Toegegeven, het is niet alleen Europa dat probeert schone lucht te regelen voor zijn bewoners.

Hybride

In zijn huidige vorm kan de auto nog 2 jaar mee, daarna is het klaar. Dus wat te doen? Nou, simpel: lepel er een hybride aandrijflijn in! Toyota is daar zeer goed in: bijna elke auto die ze maken heeft elektrische assistentie. De GR86 zal dan de driecilinder turbo krijgen uit de Yaris, aldus de Britse publicatie.

nieuwe motor Toyota GR86

Dat hebben ze niet zelf verzonnen, maar eventjes gecheckt met Hiroki Nakajima, de CTO van Toyota. Volgens Nakajima komt er niet een compleet nieuwe auto als opvolger. Maar het idee dat Autocar opperde, een vernieuwde versie van de GR86 1.6 driecilinder hybrid, klonk voor Nakajima ‘een goed idee’.

nieuwe motor Toyota GR86
nieuwe motor Toyota GR86

Deze motor – G16E-GTS genaamd – is compact genoeg en kan gekoppeld worden aan een elektromotor. Dit heeft als voordeel dat ‘ie – op deellast althans – iets zuiniger kan zijn en dat kan weer zorgen voor een veel lagere BPM-boete, waardoor je niet een extra hypotheek hoeft af te sluiten om zo ongeveer de enige ‘betaalbare coupé’ te kunnen betalen.

Overigens is het maar de vraag in hoeverre dat klopt. In Nederland stijgt de BPM namelijk geregeld. De marges worden kleiner en het BPM bedrag hoger. Dus wellicht dat we over twee jaar blij mogen zijn dat de GR86 hybrid die 1 op 35 loopt alsnog 100 mille kost. Overigens is Autocar niet de is eerste publicatie die dit nieuws kan bevestigen, ook het Japanse Best Car Web deed een tijdje geleden dit plan uit de doeken.

Ook interessant!

  • Toyota GR86-motor ploft op circuit, eigenaar kan fluiten naar garantie
  • Toyota GR86 met driecilinder turbo kan onze redding zijn
  • Herken jij deze breedgeschouderde sportauto nog?
  • Toyota doet Opel Manta uit de jaren '80 na

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, gr86, Hybride, Toyota

Vorig bericht: « Dikke Volvo met 500 pk en 765 Nm loopt meer dan 180 km/u
Volgend bericht: Auto laden inmiddels duurder dan auto tanken »

Lees Interacties

Reacties

  1. bluebluered zegt

    4 augustus 2023 om 09:32

    Top, wordt de mijne alleen maar meer waard.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      4 augustus 2023 om 09:41

      Ik hoop het voor je, maar het kan ook goed zijn dat die van jou moeilijker te verkopen wordt omdat men allemaal de versie wil die net zo hard gaat en minder benzine verbruikt.

      Login om te reageren
      • bluebluered zegt

        4 augustus 2023 om 13:00

        Bwoah, het punt van de GR86 is laag gewicht (1270kg), puur en ongecompliceerd, kan me niet voorstellen dat de nieuwe goed zal scoren op deze punten. Of ze moeten een magische formule vinden, zie ik ze nog wel toe in staat.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    4 augustus 2023 om 10:03

    En maar raar vinden dat we in Nederland zo’n oud wagenpark hebben…

    Login om te reageren
  3. Hawkeye72 zegt

    4 augustus 2023 om 10:06

    Zijn er nog D66 vrinden die ons even uit willen leggen dat het NL belastingbeleid aangaande motorvoertuigen eerlijk is en in lijn ligt met onze groene aspiraties?

    Login om te reageren
  4. maarteno zegt

    4 augustus 2023 om 10:10

    Op zich een GR GT86 met die aandrijflijn met zelfs nog iets meer power vanuit hybride assistentie voor 50/55k oid zou best eens gaaf kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 augustus 2023 om 11:52

      @maarteno: Als ze de Lexus 450h aandrijflijn erin leggen gaat hij keihard en rijdt het iedereen eruit. Maar dat is waarschijnlijk te groot en alsnog te onzuinig. En je verliest het schakelen.

      Login om te reageren
  5. ericc zegt

    4 augustus 2023 om 11:21

    Nu maar hopen dat F. Timmermans niet premier wordt. Anders mogen ze terug met paard en kar rijden.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      4 augustus 2023 om 12:52

      Zelfs dat niet, een paard schijt te veel voor het milieu

      Login om te reageren
  6. Michel-GR zegt

    4 augustus 2023 om 12:00

    Pff waar gaat het naartoe hier in Nederland…
    Ik had nog “mazzel” met 53K voor de Performance editie van de GR Yaris. Hij kost inmiddels ruim 61K zie ik.

    Login om te reageren
  7. Wolflow zegt

    4 augustus 2023 om 12:52

    Wat is dan de bedoeling om te gaan doen met die nieuwe motor, op grasmaaier zetten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North