• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook deze puristische sportwagen wordt moderner

Auteur: willeme, gepost 15 januari 2020 om 16:59 – 28 Reacties

Er is helemaal niets heilig.

Bijzonder treurig nieuws brengen is altijd heel erg moeilijk en vervelend. Voor artsen en Menno Snel zijn er niet veel opties dan door de zure appel heen te bijten, maar voor marketeers wel. Bentley deed het gisteren véél slimmer. Gewoon het einde van een legendarisch tijdperk aankondigen met een speciaaltje.

Platform uit 1936

Maar voor nu staat het volgende Britse heilige huisje te wachten. Morgan gaat namelijk ook overstag. De Morgan Plus 4 moet er namelijk aan geloven. Nu moeten we aantonen dat Morgan vrij traditioneel is. De Morgan Plus 4 is al in productie sinds 1950. Het platform . waar deze auto op is gebouwd dateert zelfs uit 1936. Het is dus een tikkeltje verouderd. Morgan is van plan om alle modellen op het ‘CX-platform‘ te bouwen. Het chassis is niet van staal, maar aluminium. Het platform is sterker, veiliger en lichter.

Doekje voor het bloeden

In principe hebben we geen reden tot klagen, maar het is wel jammer om te zien dat zelfs de meest traditionele autofabrikant minder traditioneel gaat worden. Om dat slechte nieuws een beetje dragelijk te maken, komt er een heuse Special Edition. Het automotive doekje voor het bloeden. Voluit heet de auto Morgan Plus 4 70th Anniversary Edition.

Ravenwood

De Morgan Plus 4 70th Anniversary Edition is gespoten in Platinum Metallic en is voorzien van Satin Grey spaakwielen. Ook is de auto uitgerust met het Black Pack. Bij een Audi of BMW is het een beetje ordinair, maar een Morgan kan het goed hebben. In het interieur vinden we een hoop hout, uiteraard. Het betreft Ravenwood fineer. Man, wat kunnen die Britten lekkere namen bedenken. Zeker als je bedenkt dat de auto dus grijs is met een zwart interieur. Een kleurstelling waar @jaapiyo zijn bed niet uitkomt.

Dat doet hij wel voor de techniek, want de Morgan is lekker ouderwets. De 2.0 Duratec viercilinder motor is voorzien van een ECU-upgrade en sportuitlaat, beide van Aero Racing. Dit betekent dat je geen 150 pk, maar 184 pk tot je beschikking hebt. De sprint van 0-100 km/u duurt minder dan 7 seconden. Er worden slechts 20 exemplaren van gebouwd. De vanafprijs is 60.995 Britse Ponden.

Ook interessant!

  • Morgan Plus 6 rijtest: raket zonder obesitas
    Morgan Plus 6 rijtest: BMW-power zonder het gewicht
  • Morgan Plus Four LM62
    Morgan Plus Four LM62 is behoorlijk zeldzaam [update Nederlandse prijs]
  • Morgan verbetert roadsters
    Morgan verbetert roadsters op opmerkelijke wijze
  • Morgan lanceert geweldige niche: de off-roadster

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Morgan, special-edition

Vorig bericht: « Mijn Auto: Toyota MR2 motorswap van Frank
Volgend bericht: Deze meneer eist eveneens een ‘F1 zitje’ op »

Lees Interacties

Reacties

  1. dirkiii zegt

    15 januari 2020 om 17:40

    Sympathiek merk, maar echt mooi heb ik ze nooit gevonden.

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      15 januari 2020 om 17:41

      @dirkiii: absoluut, vind Wiesmann echt veel mooier.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        15 januari 2020 om 18:16

        @flatsixx: Smaken verschillen. Dit is gewoon een puur en simpel ontwerp. De Wiesmann vind ik maar kitsch.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          15 januari 2020 om 19:17

          @reactief: een Duratec blok is al lang niet meer puur en simpel. Milieuregels en zo…

          Dat gezegd hebbende, krijg ik hierbij wel een beetje het gevoel alsof men een oude Solex heeft voorzien van een 80cc 4-takt scooterblokje met expansie-uitlaat. Oh, en een nieuw fietsframe uit de schappen van Stella of Amslod.

          *rilt*

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            15 januari 2020 om 19:29

            @rrrobert: Ja, dat blok heeft inderdaad niet de puurheid van een ouder primitiever blok. Maar ik refereerde ook naar het uiterlijk aangezien bovenstaande reacties daar ook over gingen.

            Die nieuwere techniek zorgt trouwens wel voor betere bruikbaarheid. Dat is dan wel weer een voordeel.

            Login om te reageren
          • baardmijt zegt

            16 januari 2020 om 12:56

            @RRRobert: Wat doet een expansie uitlaat op een viertakt?

            Login om te reageren
            • Robert zegt

              16 januari 2020 om 12:59

              @baardmijt: herrie maken.

              Login om te reageren
    • Calimero zegt

      16 januari 2020 om 10:01

      @dirkiii: ik vind een Morgan Plus Six toch echt wel een mooie auto.
      Ook met hardtop/ coupe dak.
      Maar smaak is (inderdaad) persoonlijk.

      Login om te reageren
  2. polpol33 zegt

    15 januari 2020 om 17:44

    Nee. Dank u. Als ik een oldtimer koop dan graag een uit de periode waarin de auto ontwikkeld is en up to date was. Geen opgewarmde hap.
    Er zijn in de vorige eeuw veel geslaagde en mooie Engelse sportauto’s geproduceerd. Deze Morgan’s vallen daar voor mij niet onder.

    Login om te reageren
  3. amersfoorter zegt

    15 januari 2020 om 17:48

    Idd opgewarmde hap, rijdt voor geen meter, prut stock doorsnee ford motortje erin maar wel de hoofdprijs betalen. Ga toch failliet

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      15 januari 2020 om 18:17

      @amersfoorter: Je hebt er duidelijk nooit mee gereden.

      Login om te reageren
      • kevindb zegt

        16 januari 2020 om 09:07

        @reactief: Ik heb er wel mee gereden en ben het wel met hem eens. De auto waar ik mee reed kwam uit 2001 en voelde hopeloos sompig en weinig reactief. Ik was toentertijd veelal Audi TT gewend en dat rijd toch echt 100x beter. Uiteraard snap ik dat het rijden met een Morgan niet gaat om het dynamisch en snel rijden. Maar om puur langs de boulevard te rijden zijn er wel een hoop auto’s die daar weer beter voor geschikt zijn. Het is een auto die tussen wal en schip valt..

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          16 januari 2020 om 10:57

          @kevindb: Bijzonder. Ik heb meegereden in een vrij recente Morgan. Ik geloof rond 2018 modeljaar. Niet zelf gereden. En vond het qua beleving toch wel erg leuk. En dat is waar het om draait. Niet om technisch de beste, de modernste of de strakste wegligging. Gewoon lekker toeren over het platteland.

          Een TT wel zelf gereden. En dat vond ik totaal niet bijzonder qua beleving. Vond het gewoon een hele goede allround auto. Leuk als dagelijkse auto, maar niet om een plezier ritje mee te maken.

          Login om te reageren
    • karaya zegt

      15 januari 2020 om 18:19

      @amersfoorter: Morgan gaat niet failliet, er zijn genoeg (gefortuneerde) mensen die wel smaak hebben.

      Login om te reageren
    • bizzarrini zegt

      15 januari 2020 om 18:33

      @amersfoorter: Je naam verklaart deze treurige reactie.

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        16 januari 2020 om 13:02

        @bizzarrini: Ik vind Amersfoort nochtans een heel aardige plaats. Mooie plekjes daar hoor. Helaas ook wat amersfoorters ja, dat wel.

        Login om te reageren
    • BaRa zegt

      15 januari 2020 om 19:00

      @amersfoorter: Gewicht-PK-verhouding: ooit van gehoord? Een Caterham 270 heeft maar 135 pk, maar gaat naar de honderd in 5 seconden. Een Morgan is een eind zwaarder, maar heeft echt niet veel power nodig om vooruit te gaan. Bovendien heb je door de aard van het beestje veel meer fun dan in, pakweg, een M5.

      Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      15 januari 2020 om 19:35

      @amersfoorter: Sorry dat niet elke fabrikant Duits is, pauper velgen verkoopt, in basislak zwart of wit komt of regenpijpen als uitlaten heeft.

      Het is net als die guccipet op je kop. Wanstaltig en pauper. Gelukkig heeft Gucci ook nog elegante maatpakken voor heren.

      Veel plezier met je clearasil en blikje euroshopper energy drink!

      Login om te reageren
      • polpol33 zegt

        15 januari 2020 om 23:09

        @vonklausenburg: onnodige reactie. Waarom deze mening beantwoorden met een belediging?
        Ik ben het met m eens en ik heb wel in Morgans gereden. Als eigenaar van een 60s Spider en 70s 911 kan ik het echte rijden zeer waarderen. De Morgan is naar mijn mening onpraktisch onsportief krap rondtuffen.
        Een faillissement gun ik de fabriek en de fans niet maar dit achterhaalde concept is niet lang meer levensvatbaar.
        Daarnaast vind ik het eigenlijk ook geen mooie auto ?

        Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          16 januari 2020 om 10:01

          @polpol33: Net zo overbodig dus als de OP! ;-)

          Login om te reageren
    • fanatic zegt

      16 januari 2020 om 10:26

      @amersfoorter: ik rij zelf een Morgan Plus 8 4-liter uit 1999. Voor mij is er momenteel geen auto die méér genieten is dan de Morgan. Het ding geeft je het gevoel meer koppel te hebben dan een nieuwe Ferarri. Het is een auto om een pamper in te dragen. De wegligging is verbazingwekkend goed vergeleken met andere Engelse meuk en ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. En er gaat gewoon niets boven een Engelse V8 met sportuitlaat…

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    15 januari 2020 om 18:00

    Morgan…

    Dat is een beetje het automobiele equivalent van de Autoblog app…

    Niet toevallig, want zowel Morgan als de app stammen uit hetzelfde tijdperk. Ook geen toeval dat zelfs het gezegde over Morgan bijna hetzelfde is als het gezegde dat over de app rondgaat:

    “All pictures falling of this app are of the finest British craftmenship.”

    Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      15 januari 2020 om 18:44

      @moveyourmind: Lol, af en toe vloeien er mooie pareltjes uit je digitale pen.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 januari 2020 om 20:52

      @moveyourmind: klopt, een Morgan heeft ook geen edit-knop

      Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      15 januari 2020 om 21:15

      @moveyourmind: na de eerste regel wist ik precies waar dit verhaal heen ging, toppertje ben je?

      Login om te reageren
  5. FieRo zegt

    15 januari 2020 om 20:49

    “Zeker als je bedenkt dat de auto dus grijs is met een zwart interieur. Een kleurstelling waar @jaapiyo zijn bed niet uitkomt.”

    Ok, een oude kech met overhang betaald met een paar ekkermannen houdt ‘m dus ook daar. Wollah fansla.

    Login om te reageren
  6. jelmer zegt

    15 januari 2020 om 23:06

    Dit is een blog, ik weet het. Andere regels, ik weet het. Maar twee fouten in één alinea, in een artikel wat sinds vijf uur online staat – dat is gewoon slordig.

    “Nu moeten we aantonen dat Morgan vrij traditioneel is. De Morgan Plus 4 is al in productie sinds 1950. Het platform . waar deze auto op is gebouwd dateert zelfs uit 1936.”

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      16 januari 2020 om 13:07

      @jelmer: Of je stuurt even een discreet mailtje en de foutjes worden keurig rechtgezet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North