Parbleu! Alpine A110 verkoopt beter dan 718 Cayman?

Auteur: , 31 Reacties

Maar, maar, die Alpine is toch Frans en die Porsche Duits?

7 redenen waarom de Alpine A110 het overwegen waard is

Een paar dingen zijn zeker in het leven. Je gaat ooit dood, je moet belasting betalen en Duitse auto’s verkopen beter dan Franse auto’s. Vooral in de hogere segmenten zijn de Duitsers koning. Als mensen een fors bedrag uitgeven moet er immers wel een dikke premium badge op hun nieuwe aanwinst zitten. Zo wilden we het, eerdere positieve berichten ten spijt, eigenlijk ook niet geloven toen AB-lezer Bart ons een berichtje stuurde met de mededeling dat de Alpine A110 (rijtest) beter verkoopt dan de Porsche Cayman.

Maar ja, je bent een serieuze onderzoekspublicatie of je bent het niet. Dus gingen we toch maar even zoeken in de data, om te kijken of deze boude claim hout snijdt. Wat blijkt: jazeker, die Alpine A110 doet het sowieso zeer goed in vergelijking met de Porsche Cayman (rijtest) qua (Europese) verkoopcijfers. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden er op het oude continent zelfs meer A110’s verkocht dan Caymans. De moeilijkheid is dat de verkopen van de Cayman tegenwoordig opgeteld worden bij die van zijn open zusje, de Boxster (rijtest). De keiharde cijfers van Carsalesbase zien er zo uit:

cijfers

Uit de cijfers van voorgaande jaren, toen de Boxster en Cayman nog wel als aparte modellen golden, kunnen we opmaken dat er voor elke Boxster ongeveer 0,725 Cayman verkocht werd. Nemen we aan dat die verhouding nu nog steeds opgaat, dan worden er daadwerkelijk minder Caymans verkocht dan Alpine’s in Europa. In Nederland verkoopt de Alpine dit jaar zelfs beter dan beide 718’s samen (hoewel het dan in beide gevallen over ongeveer 50 stuks gaat). Hon hon hon, Wie had dat gedacht! Of is het gewoon een logisch gevolg van het feit dat de Cayman nu doorgaans ook een vierpittertje onder de kap heeft?



31 reacties

Lol, die link naar serieuze onderzoekspublicatie. Zelfspot, altijd +1
Een 4pitter is op zich geen probleem. Maar die van de Cayman klinkt alsof er gereedschap is achtergelaten in de motor. Die NA 6pitter klonk echt top. En daar kocht je zo’n ding toch ook een beetje om. Want die 6 pitter boxer hoort bij Porsche als een V8 in een Mustang.
@e34m5touring: Twee goede bekenden van me hebben een 4C en onlangs mogen meerijden over de Nurburgring in een 4C Spider. Ik moet zeggen dat die dingen schofterig lekker klinken.

De Cayman? Mehh. Net als die viercilinder van de F-type. Net niet.
@viezefreddyw:
Vind de 4C net over the top klinken, alsof die iets wil compenseren.
Allemaal gerommel in de marge, dit zegt helemaal niks en boeit ook echt niet heel erg. Porsche doet dit erbij om een leuk instappertje te hebben, het echte geld pakken ze met de Cayenne en de speciaaltjes van de 911. Alpine doet het klaarblijkelijk aardig maar is een retrokarretje wat drijft op de goede herinneringen van een kleine groep klanten. Ik durf te wedden dat die groep klanten over drie jaar allemaal is voorzien en dat de verkoop dan volledig instort. Beetje Alfa Romeo Giulia achtig zeg maar.
@stationcar: overrated bak Giulia 😂😂
@neymar:
Geen idee, ik vond hem er al vanaf de introductie achterhaald uitzien, maar verder heb ik er geen ervaring mee. Het is zo’n typische liefhebbers auto, maar ja, op gegeven moment hebben alle fans er één weetjewel. Dat punt is volgens mij al wel bereikt ja.
@neymar: Het borreluurtje is begonnen. De kenners zijn aan het woord.
@stationcar: desondanks doen ze t nu beter, dat is de bewering toch? Niks boeit maar toch genoeg om te reageren toch?
@stationcar: Als de Alpine een retrokarretje is, dan is de 911 natuurlijk the mother of all retrokarretjes
@potver7:
Volgens is een retro-auto een soort moderne interpretatie van een model wat er ooit was maar tussendoor weg is geweest. Bijvoorbeeld de Fiat 500, de Mini (hoewel die nooit echt weg was), de VW Beetle of de Chrysler PT Cruiser. De Alpine past in dat beeld, de 911 niet, die is constant doorontwikkeld en langzaamaan gegroeid tot wat het nu is.
Mijn punt is dat langdurig succes met een retro model niet heel makkelijk te continueren is, dus daarom vind ik de vergelijking met de 718 niet heel relevant.
Natuurlijk is het wel geinig om te zien dat de Alpine het nu goed doet, dat sowieso.
Zijn er geen rijtesten maar van Supercars of Klasssieke wagens redactie, lijkt me of beide rubrieken in 2017 zijn afgesloten ! Of rijden deze niet meer rond in NL ??
Ik ken de cijfers van België niet, maar van de Alpine heb ik nog maar eentje gespot, was op vrijdag, van de 718 een stuk of vier waarvan 1 Boxter, deze laatste ook toevallig enkele dagen geleden. Misschien denken de kopers van de Alpine al dat het een verzamelobject zal worden?
@Volvo_440_turbo: heb zelf toch al aardig wat nieuwe Alpine’s gespot in de buurt rond Aalst hoor 😉
@granturismocollector: dan ga ik moeten verhuizen van Halle naar Aalst zo te zien, kom ik dan wat vaker wat leuks tegen op de baan :D
@volvo_440_turbo:
In België zijn de 2-liters van de Boxster en de Cayman fiscaal erg interessant en dus populairder dan in andere delen van de wereld…
De Alpine is ook goedkoper en lager getaxeerd door de 1.8L motor. Persoonlijk verkies ik de Cayman.
Dat de Boxster maar vier cilinders heeft is op zich niet het grootste probleem, maar wel de klank van die 4 cilinders. Van buitenaf gaat het nog, maar binnenin klinkt het echt als een kever. Een sportwagen hoort bijpassend geluid te geven. Hoeft niet luid, maar wel een lekkere diepe grom.
Het is gewoon een beregoeie wagen die Alpine en ook nog eens goed geprijsd. Logisch dat ie populair is.
Simpel: dit is het vlaggenschip van Renault en de Porsche instapper voor wie de 911 niet kan betalen… De Renault heeft dus het imago mee, door retro looks en goede zaken die de Megane RS heeft opgebouwd.
@daniel1975: Hoewel, grappig genoeg is de Cayman/718 in feite een betere auto dan een 911.
Er zijn in het verleden genoeg goede Porsche’s geweest met een viercilinder.

Ze zijn er zelfs groot mee geworden. Dat in een Porsche per definitie een zescilinder moet zitten is gelul van de bovenste plank.
Terecht verkoop winnaar, elke dag met 🙂 naar mijn werk in mijn Premier Edition 😎
@astonmartindriver: I hate you soooo much right now. =)
@astonmartindriver: dat zegt wel wat, gezien je nickname :)
@ijoost: ben in zeer gelukkige omstandigheid dat ik beide heb 😎👍
En hoe zit het met de verkopen wereldwijd? Precies..
@emping: wereldwijd gaat het ook lekker pik.
De A110 is een auto voor liefhebbers en de verkopen stellen wereldwijd t.o.v. Porsche niet zo veel voor maar ik denk wel dat de A110 een groter succes is dan initieel verwacht omwille van de uitstekende rijeigenschappen, en ja een 6 cylinder klinkt veel beter dan een 4 cylinder maar dat is het gevolg van de downsizing maar geniet er nu allemaal nog van want binnenkort hebben we nog 0 cylinders want dan is alles elektrisch.
Tja, waar de Cayman toch een baby Porsche is voor mensen welke geen 911 kunnen betalen (totaal kansloos beeld, maar helaas hebben veel mensen dit nog altijd) is de Alpine een uniek Frans merk met een groot verleden welke nu uit de dood zijn herrezen en een geniale wagen hebben geleverd. In de praktijk zullen de wagens dicht bij elkaar liggen, maar de Alpine heeft iets sexy’s wat de Porsche mist. Ik gok dat alleen hierom al deze beter verkoopt. De kleinere cilinder inhoud zal in sommige landen voor een beduidend lagere prijs zorgen TOV de Porsche, ook dat zal helpen. Mocht ik overigens over een jaar of 10 een van beiden tweedehands op de kop kunnen tikken zal ik waarschijnlijk toch voor de Porsche gaan.
Onzinnig gegoochel met cijfertjes. Als er een cabrio versie van de Alpine zou zijn, zou die ongetwijfeld behoorlijke aantallen afsnoepen van de coupe. Dus om nu gekunsteld alleen de Cayman met de Alpine te vergelijken is te kort door de bocht (ook als je niet met 4wielen over de witte lijn gaat).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).