Parijs: belangrijke primeurs uit het verleden (deel 1)

Auteur: , 20 Reacties

De Mondial de l'Automobile werd in 1898 voor het eerst gehouden en in al die jaren beleefden een hoop belangrijke modellen hun debuut in Parijs. Vandaag in deel 1 belangrijke primeurs tot 1990.

Ferrari Testarossa

1954 – Facel Vega FV1
Facel FV1

De allereerste auto van dit Franse luxemerk. Tot die tijd bouwde Facel koetsen voor onder andere Bentley’s, Simca’s en Franse Fords. Onder de kap een V8 van DeSoto, een submerk van Chrysler. Meer info over Facel Vega lees je HIER.

1955 – Citroën DS
Citroen DS

Zelden werd een auto zo enthousiast ontvangen als de Citroën DS op de beurs van 1955. Helaas kon Citroën amper aan de grote vraag voldoen, waardoor velen meer dan een jaar op hun ‘auto van de toekomst’ moesten wachten.

1960 – Peugeot 404
Peugeot 404

Niemand minder dan Pininfarina tekende voor het ontwerp van deze Peugeot. Het Italiaanse design ten spijt oogt de 404 een tikkie suf en lang niet zo modern als de vijf jaar oudere Citroën hierboven. De auto werd niettemin een groot succes.

1962 – Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso Prototipo
Ferrari Lusso

Op details wijkt dit prototype nog af van het productiemodel, maar deze is te mooi om niet in de lijst op te nemen. Misschien wel de mooiste Ferrari ooit gebouwd. Dit jaar toont Ferrari in Parijs de GTC4Lusso T, met V8 in plaats van V12.

1968 – Jaguar XJ6 Series I
Jaguar XJ Parijs

Voor Jaguar begon met de XJ een nieuw tijdperk, maar het was ook tegelijkertijd de laatste auto die werd ontwikkeld onder de leiding van oprichten Sir William Lyons. De basisvorm van deze XJ bleef behouden tot de voorlaatste generatie in 2009 uit productie ging.

1973 – Lamborghini Countach LP400 Prototipo
Lamborghini Countach

Ongetwijfeld dé grote attractie van de beurs in 1973, deze door Marcello Gandini ontworpen supercar. Op die zelfde beurs introduceerde Ferrari de opvolger van de Daytona, de 365 Berlinetta Boxer en die was -hoewel schitterend- toch wat minder opzienbarend dan deze Countach.

1974 – Porsche 911 Turbo 3.0
Parijs 911 Turbo

Terwijl de Fransen ongetwijfeld stonden te kwijlen bij de gloednieuwe Citroën CX, keek de rest van de wereld verlekkerd naar de eerste Porsche met drukvulling. Deze 930 is misschien wel de meest iconische van alle 911’jes, met zijn gigantische spoiler, brede spatborden en uiterst listig karakter.

1982 – Opel Corsa A
Opel Corsa A

Tot 1982 was de Kadett de kleinste Opel die je kon kopen, maar het succes van de Polo en de Fiesta maakte duidelijk dat Opel de boot gemist had. In 1982 kwamen ze, niet zonder succes, eindelijk met een antwoord. Een andere belangrijke primeur dat jaar was de Citroën BX.

1984 – Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa

Terwijl men bij Lamborghini maar bleef leuren met de Countach, werd bij Ferrari lekker doorgepakt en kwamen ze in 1984 met de Testarossa. Achterin een doorontwikkeling van de platte 12 uit de Berlinetta Boxers, maar met een zeer gelikt en opvallend uiterlijk. Let ook op de bijzondere plaatsing van de enkele (!) buitenspiegel.



20 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Volgend jaar kan dit lijstje dus opnieuw maar dan met de toevoeging van de nieuwe Hyundai Rio.
Peugeot 404 – Peugeot not found



:p
@frenkyboy: Alt Ctrl Del wil wel eens helpen
Facel Vega, de DS, Peug 404, Jaguar XJ, de Countach zónder tupperware; gewoon een rijtje auto’s die ik allemaal wel eens als “droomauto” bestempelt heb….

Maar vandaag ben ik uiterst bescheiden: een 404 Break voor mij! In goedkoop wit.
@rob:
Wat zou ik hier mijn Opa intens gelukkig mee maken! (en mijzelf natuurlijk ;-))
http://ruylclassics.nl/ClassicCars/peugeot-404-familiale-maart-1963/?taal=NL

En dan zeggen ze dat perfectie niet bestaat……..
@rob:
I love u
Die testa en de jaaaaag!!
Jullie hadden wel even mogen waarschuwen.. dit is gewoon porno!.. Die Facel Vega, die Ferrari.. zwijmel
Die Facel en Ferrari zijn echt prachtig!! De Countach vind ik mooier in een jaren 80 pak. Wel cool voor naast de Testarossa. Beide in het wit graag.
Die Corsa a waren m’n 2 eerste autootjes. Een 1.2i en daarna een gsi. Toffe herinneringen!
De 250 Lusso. Wat een prachtige auto blijft dat toch. Het is niet misschien de mooiste auto ooit, het is de mooiste auto ooit gebouwd door Ferrari. Schitterend ding vind ik dat.
@viezefreddyw: inderdaad een der mooiere Ferrari’s. Ik vind de Ferrari 500 superfast speciale van onze Bernhard een van de mooiste. Ook in die kleurstelling
Die Facel Vega vind ik toch altijd bijzonder om te zien. De bijna GTO-achtige neus met dat ronde dakje. Fantastisch!
Wow, die jaguar, Britse elegantie. Vind het interieur van een series 1 prachtig.

http://13252-presscdn-0-94.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/07/1971-Jaguar-XJ6-Interior.jpg

In ieder geval echt hout op het dashboard, in tegenstelling tot dat van de Facel…
Die Facel Vega is zo verschrikkelijk mooi he…
Maar als je die Citroën DS ziet, alle wagens daarna lijkt stukken ouder, zo bijzonder knap van Citroën!
Wat een heerlijk lijstje om bij weg te dromen!

Alleen al die Ferrari, wát een tijdloze schoonheid en wat een klasse. Net als de Facel Vega. Wat moet dat een luxe slee geweest zijn in die tijd. De wederopbouw nog in volle gang en een auto was voor weinig mensen weggelegd. Laat staan zo één.

En dan komt Citroën in dezelfde periode ook nog met de uiterst futuristische DS. Een auto die nog steeds indrukwekkend is.

Maar het hebberigste wordt ik van de XJ6, gewoon een mooie elegante sedan met een ruimbemeten motor en heerlijk comfortabel onderstel. Nog een echte Jag. En ook al zijn ze stukken beter, de huidige generatie Jaguars kan hier niet aan tippen.
Bij van die zwart-wit foto’s zoals hierboven ben ik altijd benieuwd in welke kleur de auto’s werden gepresenteerd.
De Jags in mijn leven waren allebei deze poepbruine, sorry chocolade bruine kleur, zelfs mijn E type!
Nu ik deze foto van die Series 1 zie, vind ik het voor de eerste keer niet misstaan.
@desjonnies:

Is zo’n beetje als een wc uit bruin porselein het hoort absoluut niet maar heel soms ben je blij van het te zien.
911 turbo 3.0 Zo lekker

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).