• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Populaire SUV krijgt nieuwe elektrische aandrijflijn met ”rijbereik van een diesel”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 26 juni 2025 om 10:59 – 5 Reacties

Minder verbruik en uitstoot, meer vermogen.

Al bijna tien jaar werkt Nissan met e-Power-techniek. Een verbrandingsmotor wekt energie op die via een batterij naar een elektromotor gaat. Die e-motor zorgt dan weer voor de aandrijving van de wielen. Nissan heeft inmiddels ook een plug-in hybride, maar het merk wil de e-Power nog niet loslaten. Daarom is er nu een nieuwe generatie.

Op welk model kan Nissan het nieuwe systeem beter uittesten dan op het succesvolste model van het bedrijf? Juist, de Qashqai geniet als eerste van de nieuwe aandrijflijn. Al jaren is de kleine SUV de topscoorder van Nissan in Nederland. Ook dit jaar lijkt de Qashqai op die titel af te stevenen. Tot afgelopen maand zijn er 972 nieuw van verkocht, meer dan welke Nissan dan ook.

Nieuwe e-Power

Zoals je hierboven ziet, bestaat het pakketje uit maar vijf onderdelen die bij elkaar zijn gevoegd: de elektromotor, generator, omvormer, transmissie en increaser (tandwieloverbrenging die de rotatiesnelheid van de elektromotor aanpast). Daarnaast is er een 1,5-liter driecilinder met turbo die stiller (5,6 dB minder) en efficiënter loopt.

Het vernieuwde turbotorretje verbruikt maar 4,5 liter per 100 kilometer en loopt dus 1 op 22. Hij stoot ook minder CO2 uit: 102 gram per kilometer in plaats van 116. Tank je auto helemaal vol en is de 2,1-kWh kleine batterij volledig opgeladen, dan kun je 1.200 kilometer aan een stuk afleggen. Dit noemt Nissan ”dezelfde prestaties als een diesel”. Ook niet onbelangrijk: de elektromotor is 15 pk sterker geworden voor een totaalvermogen van 205 pk. Zet de Qashqai in de sportstand en je krijgt een boost van 13,6 pk.

Verder krijgt de vernieuwde Qashqai e-Power Google-software waardoor je opdrachten kunt geven met je stem. Door dezelfde software kun je meer apps gebruiken via de Google Play Store. Tevens geeft de Nissan je de weersvoorspellingen van de plaats van bestemming. Altijd fijn om te weten.

Wanneer komt de nieuwe e-Power naar Nederland?

Nissan gaat de nieuwe Qashqai e-Power buiten de EU bouwen, namelijk in het Verenigd Koninkrijk. Ergens in september 2025 moet je hem in de Nederlandse showrooms kunnen spotten. De prijzen zijn nog onbekend. De huidige Qashqai met e-Power-aandrijflijn kost nieuw € 42.940. Een voorraadmodel kun je oppikken voor € 36.950.

Waar denk jij dat Nissan het beste in kan investeren in deze moeilijke tijden: namaak-Renaults, PHEV’s, e-Powers of iets heel anders?

Ook interessant!

  • Lusten we de nieuwe Nissan Leaf wel?
  • Noodlijdende Nissan krijgt hulp uit onverwachte hoek?
    Noodlijdende Nissan krijgt hulp uit onverwachte hoek?
  • Je sportwagen als dagelijks vervoer: het kan!
  • Dief steelt kostbare historische Nissan GT-R van...Nissan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Nissan, qashqai, range-extender

Vorig bericht: « Blijf dit weekend weg van Assen, ik herhaal, blijf weg van Assen!
Volgend bericht: Video: Bumperkleven loopt met een sisser af »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    26 juni 2025 om 11:13

    Als onze overheid dit in de MRB gaat belasten als een volwaardige diesel, dan zie ik weinig kansen, want niet iedereen is bereid hiervoor 200+ euro per maand over te maken naar de staatskas.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      26 juni 2025 om 12:10

      Waar lees jij dat het 1.5 liter 3-cilinder torretje een diesel is?

      Login om te reageren
    • erwingrunn zegt

      26 juni 2025 om 12:30

      Waarom zal men dit gaan belasten als een diesel, terwijl de motor op benzine loopt.

      Login om te reageren
  2. Loek zegt

    26 juni 2025 om 14:04

    Mijn auto heeft ook het rijbereik van een diesel.

    Als de diesel in kwestie een Audi Q7 V12 TDI is.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    27 juni 2025 om 13:46

    De eerste revisie van dit concept werd afgefakkeld door de pers, benieuwd of het nu wel werkt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North