
De hoge Yaris haalt niet de maximale score.
Makkelijk van ons, hè? Telkens de crashtests eruit pikken waarbij Chinese nieuwelingen met de grond gelijk worden gemaakt op veiligheidsgebied door de Euro NCAP. Om het beeld wat recht te trekken, lees je dit artikel. Want ook de door vele Nederlanders geliefde Toyota Yaris Cross komt niet ongeschonden uit de crashtest.
Nu komt er geen enkele auto ongeschonden uit de crashtest, want het idee is dat ze kapot gaan. Wat ik bedoel, is dat de veiligheid van de Yaris Cross niet zo hoog wordt beoordeeld als van de meeste auto’s.
Door de overdosis aan rijassistenten en sterke materialen die fabrikanten tegenwoordig gebruiken, scoren negen van de tien auto’s tegenwoordig vijf sterren in de crashtest. Dat lukt de Yaris Cross niet. Eerder dit jaar werd de veiligheid van de Yaris Cross al betwijfeld door de ADAC. Nu komt er bewijs vanuit de Euro NCAP-crashtest.

Waar gaat het mis?
Euro NCAP test de Toyota Yaris Cross met 1,5-liter hybride aandrijflijn. Volgens het testrapport zijn er een aantal zaken waarop de Toyota zwak scoort. We beginnen bij een frontale botsing. Hierbij is de bescherming van de borstkas van de bestuurder als zwak beoordeeld. Daarnaast kun je je hoofd stoten aan het stuur vanwege onvoldoende airbagdruk.
Bij een zijwaartse impact waarschuwen de crashtesters voor het dashboard. Sommige delen ervan worden bestempeld als risicovol voor inzittenden van verschillende grootte. Euro NCAP doet geen moeite om de resultaten in het rapport minder vaag te formuleren. Verder is er geen systeem dat je waarschuwt voor het achterlaten van kinderen in de Toyota.



Tot slot nog wat feedback op de bescherming voor voetgangers en fietsers. ”De bescherming van het hoofd van een aangereden voetganger of fietser was grotendeels goed of toereikend, met slechte resultaten op de stijve voorruitstijlen en aan de basis en bovenkant van de ruit.”
Chinese concurrentie
Het zijn allemaal geen grote gebreken. Je hoeft je als Yaris Cross-rijder dus geen zorgen te maken over naar binnen klappende A-stijlen of zwakke laspunten. De kritiekpuntjes zijn wel genoeg om op een beoordeling van vier sterren te komen.

Dat is anno 2025 geen gemeengoed. De Leapmotor B10, BYD Atto 3 (al is de rijassistent ervan wel een drama) en zo zijn er nog wat Chinese kleine crossovers die wel vijf sterren halen. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle Chinese auto’s beter zijn. Sterker nog, de Dongfeng Box haalde maar drie sterren en de Neta V deed het nog beroerder.





Gaat Toyota net zo diep het dal in als Nissan, Mitsubishi, Mazda en Honda?
Wat gaat er mis bij Mazda en Honda?
Tegen China is niet meer op te boxen, deze zijn nu over de drempel heen van gelijkwaardigheid met westerse/japanse merken en worden alleen maar beter.
Alle niet Chinese merken worden weggeconcurreerd of weggereguleerd.
Onzin, Renault, BMW en MB laten zien dat China helemaal niet voorloopt. Ze maken hele goede producten met goede accu’s en motoren, die meestal beter zijn dan de Chinese concurrentie. Het stroomverbruik van de Chinese Ev’s haalt het meestal niet bij deze Europese merken. Ook qua aftersales en restwaarde kun je beter Europees kopen.
Voor mensen met oogkleppen op en die werkelijk niets van auto’s kennen misschien wel…
Ben nu wel benieuwd of de Yaris zonder obesitas beter of vergelijkbaar scoort.
Het blijft vreemd dat veiligheid functies als lane assist etc. zo belangrijk zijn voor de score in de test.
In de dagelijkse praktijk heb je er vaak meer last van dan gemak.
Standaard een knop om alles in 1 keer uit te zetten zou de norm moeten zijn.
Eerder de (on)mogelijkheid om het niet uit te zetten
Verder is er geen systeem dat je waarschuwt voor het achterlaten van kinderen in de Toyota.
Ergens ontzettend triest dat dit bedacht moest worden.
Je bent ouder of je bent het niet. Draag verd*mme je verantwoordelijkheid.
Dieptepunt inderdaad.
Overigens is dat systeem van vergeten kinderen/huisdieren/schoonmoeders wel standaard op de Yaris Cross.