• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RDW onthult nieuwe kentekencombinatie

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 19 augustus 2019 om 14:57 – 102 Reacties

RDW onthult nieuwe kentekencombinatie


Hier op de foto te zien: de hagelnieuwe cijferlettercombinatie die de komende jaren op nieuwe Nederlandse auto’s te vinden zal zijn.

Tijdens een persevenement van de RDW in Amsterdam is zojuist de nieuwste kentekencombinatie voor personenauto’s onthuld. De nieuwe reeks kenmerkt zich door te beginnen met één letter (een medeklinker), waarna er drie cijfers en nog eens twee medeklinkers volgen. De eerste plaat in de reeks is, zoals op de foto is te zien, G-001-BB.

De auto die verbonden is aan de kentekencode van G-001-BB is een BMW i3. Het is geen toeval dat uitgerekend deze kleine volledig elektrische hatchback de eerste auto op deze nieuwe soort platen is gezet. BMW heeft de auto speciaal voor dit moment overhandigd aan de RDW, om aandacht te geven aan het feit dat de Nederlandse overheid bezig is met “de verduurzaming van het wegverkeer“. Mede hierom is de BMW geschonken aan Natuurmonumenten.

Volgens de RDW is deze nieuwe reeks alweer de tiende in de serie waaruit meer dan 2,7 miljoen kentekenafgiften worden gedaan. De vorige (negende) reeks, die in 2015 werd ingevoerd, is hiermee dan ook ten einde gekomen. De laatste personenauto die een plaat van de vorige reeks (één medeklinker, drie cijfers, één medeklinker) kreeg, was een Volkswagen Passat met kenteken ZV-107-Z.

Ook interessant!

  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bmw-i, i3, kenteken, rdw

Vorig bericht: « Porsche Taycan rijdt in één dag bijna 3.500 kilometer
Volgend bericht: ABT Audi SQ5: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    19 augustus 2019 om 15:09

    Wat een plaatje !!!!

    Login om te reageren
  2. ruffie zegt

    19 augustus 2019 om 15:12

    “De laatste personenauto die een plaat van de vorige reeks (één medeklinker, drie cijfers, één medeklinker) kreeg, was een Volkswagen Passat met kenteken ZV-107-Z.”
    Twee medeklinkers toch? :)

    Login om te reageren
    • smultie zegt

      19 augustus 2019 om 15:42

      @ruffie: Echt hè…

      Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    19 augustus 2019 om 15:14

    Zag gisteren al een busje rijden met B-en dan de rest. Waarschijnlijk zijn die al eerder uitgegeven omdat het kenteken voor vracht minder combinaties kent

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      19 augustus 2019 om 15:45

      @gulli: volgens mij hebben de 3,5 tons bedrijfsauto’s juist vbb-000-b als reeks gekregen. En dat is (volgens mijn weten) de eerste keer dat de personen auto’s de bedrijfsauto’s niet volgen.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        19 augustus 2019 om 15:47

        @crosscabouter: Ah dan ben ik daarmee in de war, door dit bericht begon ik dus aan mezelf te twijfelen ? Maar goed, zo’n nieuw kenteken op een busje dus idd

        Login om te reageren
      • johan_schipper zegt

        19 augustus 2019 om 16:05

        @crosscabouter: jawel, want de kenteken reeks die vandaag is begonnen, was al een paar jaar op 3.5ton bedrijfswagens te vinden. (Tot enkele weken geleden)

        Login om te reageren
      • granlusso zegt

        19 augustus 2019 om 16:14

        @crosscabouter: De V-001-BB is al afgelopen, dus de bedrijfsauto’s lopen een hele reeks voor.

        Login om te reageren
      • phaeton zegt

        19 augustus 2019 om 20:44

        @crosscabouter: Met twee cijfers ipv drie, maar je hebt gelijk. Zijn ook een dikke maand geleden begonnen.

        Login om te reageren
    • capri288 zegt

      19 augustus 2019 om 17:00

      @gulli: bedrijfswagens, tot 3500kg en boven 3500kg lopen al jaren voor op personenauto. Waarbij tot 3500kg maximaal toelaatbare massa een kenteken krijgt waarvan de letterreeks begint met een v en alles boven de 3500kg mtm met een b.

      Login om te reageren
  4. Joost zegt

    19 augustus 2019 om 15:16

    Waarom is ZV-107-Z de laatste in die reeks?
    Waarom geen ZZ-999-Z?

    Login om te reageren
    • doncorleone zegt

      19 augustus 2019 om 15:18

      @ijoost: Dat heb ik ook nooit begrepen. Net als ze tegenwoordig beginnen met G ipv D.

      Login om te reageren
      • sanderp zegt

        19 augustus 2019 om 15:21

        @pfranze: D is voor defensie geloof ik

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          19 augustus 2019 om 17:10

          @sanderp: klopt, defensie heeft de letter D. Voorheen ook een heleboel andere zoals KL, KM, KV, KP, etc. Sinds de directie materieel organisatie (DMO) het volledige wagenpark beheert krijgen nieuwe voertuigen een combinatie die begint met DM. Totdat die weer op zijn ?

          Login om te reageren
        • Erik zegt

          19 augustus 2019 om 18:16

          @sanderp: Defensie heeft DM, de overige D’s (en F’s) zijn voor brom- en snorfietsen (zie hieronder).

          Login om te reageren
      • roberto zegt

        19 augustus 2019 om 15:46

        @pfranze: Is D niet van Defensie tegenwoordig?

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          19 augustus 2019 om 18:12

          @roberto:

          99-DMA-9
          DM-999-A
          D-999-MA

          Waarbij de A en de 9 voor elk willekeurig(e) letter/cijfer staat.

          DM staat voor Defensie Materieelorganisatie. Dit Operationeel Commando verzorgt de registraties van alle voertuigen binnen Defensie.

          Bij brom- en snorfietsen wordt D en F gebruikt waarbij het meest kenbare is dat de streepjes (-) niet voorkomen op een kenteken voor deze categorie, bijvoorbeeld:

          99DAA9
          99FAA9
          DAA999
          Enz.

          Waarbij de A en de 9 voor elk willekeurig(e) letter/cijfer staat.

          Login om te reageren
      • Erik zegt

        19 augustus 2019 om 16:45

        @pfranze:

        D en F zijn voor brom- en snorfietsen volgens de NOS.

        https://nos.nl/l/2298151

        Login om te reageren
      • jpoers zegt

        19 augustus 2019 om 17:31

        @pfranze: en f???

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          19 augustus 2019 om 20:39

          @jpoers: D en F zijn ook voor bromfietsen gebruikt

          Login om te reageren
      • joost1234 zegt

        20 augustus 2019 om 21:57

        @pfranze: alles tot g is gereserveerd voor andere dingen (brommers, busjes, motoren, etc). Daarom de G. Nummering begint niet bij 000 maar 001, omdat het de ‘eerste’ is. De laatste letter is een B omdat er geen klinkers gebruikt worden, om woordvoering op kenteken te voorkomen. Zo komen ze dus op G001BB :)

        Login om te reageren
    • ruffie zegt

      19 augustus 2019 om 15:23

      @ijoost: volgens mij loopt ie wel gewoon door, bijv ZV-130-Z is een Volvo V90 volgens RDW…

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        19 augustus 2019 om 15:28

        @ruffie: ZV-183-Z is de laatste, geen idee waar @ikschrijfookoverautos die 107 vandaan haalt…

        Login om te reageren
        • ikschrijfookoverautos zegt

          19 augustus 2019 om 19:02

          @Citrofiel: als je hebt gekeken bij de RDW, dan zie je dat dat een quad is. Geen personenauto, dus.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            19 augustus 2019 om 20:14

            @ikschrijfookoverautos: als het voertuig een kenteken voor personenauto’s krijgt, ís het voor de wet een personenauto. Dus óók een quad (want vierwielig, dus één te veel om voor een motorfiets door te gaan).

            Login om te reageren
          • Erik zegt

            19 augustus 2019 om 20:28

            @ikschrijfookoverautos:

            De ZV-999-X, Audi Avant A6 is de laatste op dit moment ….

            Login om te reageren
            • Citrofiel zegt

              19 augustus 2019 om 20:46

              @erik2907: Nee, ZV-183-Z komt na ZV-999-X. Cijfers gaan eerst, dan letters. Dus na ZV-999-X komt ZV-001-Z.

              Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            19 augustus 2019 om 20:44

            @ikschrijfookoverautos: Dat maakt niets uit, het gaat om de kentekenserie, niet om het type voertuig. En zoals reeds gezegd, voor de wet ís het een personenauto.

            Login om te reageren
    • sportevo zegt

      19 augustus 2019 om 15:37

      @ijoost: ik heb wel eens begrepen dat dit is om te voorkomen dat mensen gaan wachten op deze mooie combinaties en dat daardoor de autoverkopen beïnvloedt kunnen worden en dat daarom een reeks nooit helemaal wordt afgemaakt maar opeens vervangen wordt door een nieuwe reeks.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        19 augustus 2019 om 16:49

        @sportevo: er zijn toch zeker genoeg mensen die het geen reet interesseert? Laat staan bedrijven en leaseboeren die het om het even zou zijn?

        Login om te reageren
        • arhanso zegt

          19 augustus 2019 om 18:03

          @karhengst: Mijn ouders zijn altijd ‘bang’ voor JL in het kenteken…

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            19 augustus 2019 om 20:15

            @arhanso: want? Uit nieuwsgierigheid, want ik héb toevallig ‘JL’ in m’n kenteken…

            Login om te reageren
            • ouwedibbes83 zegt

              20 augustus 2019 om 00:52

              @RRRobert: mss omdat ze in hun hoofd er Jan L*L van maken?

              Login om te reageren
              • Robert zegt

                20 augustus 2019 om 06:30

                @ouwedibbes83: ah, op die manier. Ik had deze zo niet gelezen.

              • arhanso zegt

                20 augustus 2019 om 18:15

                @rrrobert: idd JL = Jan L*L. Een kenteken ‘op naam’ wordt er dan geroepen. Misschien zo’n intern familie grapje. Ik zou mijn auto er niet om weg doen. ;-)

      • quinn zegt

        19 augustus 2019 om 18:26

        @sportevo: klopt

        Login om te reageren
    • koffiekopje zegt

      19 augustus 2019 om 15:40

      @ijoost: Volgens mij worden ze gereserveerd ofzo. Heb het ook al eens gehad dat ik een kenteken (x-ZLB-xx) kreeg terwijl ik juist de dag van registratie al een nieuwer kenteken (x-ZLF-xx) had gezien. Mijn auto was Duitse import, de andere auto was inderdaad eerder op kenteken gezet.

      Login om te reageren
      • sl0wpoke zegt

        20 augustus 2019 om 11:52

        @koffiekopje: een kenteken word toegekend bij de aanvraag, de daadwerkelijke tenaamstelling van het kenteken is uiteindelijk de geregistreerde datum deel 1. In uw geval is het kenteken eerder aangevraagd. Reseveren kan in NL niet!

        Login om te reageren
        • koffiekopje zegt

          20 augustus 2019 om 12:00

          @sl0wpoke: Dat dacht ik dus ook, maar klopt niet met mijn situatie.
          Op het moment dat ik de auto tegenkwam met een láter kenteken dan ik zelf kreeg, was mijn auto nl. nog de P-18-17; ik was met een dagkenteken onderweg naar de RDW.
          De reden dat ik het kenteken onthield is omdat ik me af zat te vragen of ik dan toch een GB-001-B zou krijgen, of nog net een 1-GBB-01.

          Login om te reageren
    • johan_schipper zegt

      19 augustus 2019 om 16:06

      @iJoost: ZZ is alleen voor Zeer Zwaar transport.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        19 augustus 2019 om 16:48

        @johan_schipper: De dienstwagen van Erika Terpstra bijvoorbeeld?

        Login om te reageren
    • Stefje zegt

      19 augustus 2019 om 16:33

      @iJoost: snap deze ook niet. ZZ-999-Z is een bloedmooi kenteken. Waarom maken ze de reeks niet gewoon af?

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      19 augustus 2019 om 17:13

      @ijoost: ZZ is voor zwaar transport, ZX, geen idee waarom niet. Misschien ruzie met Citroën. @de rest in dit draadje, meer info stond ook al een keer hier :)

      OT: ik vind dit een graflelijke combinatie, gevoelsmatig dan. Die ene letter met daarna een streepje doet me echt weinig op de een of andere manier. De auto des huizes komt nog net uit de oude serie (XN) en daar ben ik heel blij mee.

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    19 augustus 2019 om 15:18

    Waarom liep de reeks niet gewoon door tot ZZ-999-Z?

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      19 augustus 2019 om 15:23

      @mashell: Waarschijnlijk om het persmoment van de nieuwe reeks icm het feit dat ze perse de i3 als eerste in de reeks willen registreren niet te verstoren. Alle autos worden opeenvolgend geregistreerd, dus op het moment dat ze de i3 gingen registeren hebben ze de huidige reeks gestopt en nieuwe gestart. Ook maar een aanname van mijn kant

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        19 augustus 2019 om 17:20

        @joerek: mja, maar dat is allemaal vrij willekeurig gekozen. Het moment waarop ze deze persinfo vrijgeven staat niet vast lijkt me. Dus als de ZX-999-Z uitgegeven zou zijn, dan zou je het persmoment kunnen inlasten voor de BMW i3. Ook dat is echter een aanname dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 augustus 2019 om 18:05

        @joerek: een persmoment in de zomervakantie. Ja, je haalt gegarandeerd de krant… die dan weer niemand leest.

        Login om te reageren
    • sanderp zegt

      19 augustus 2019 om 15:36

      @mashell: ZZ is voorbehouden aan Zeer Zware bedrijfsvoertuigen.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        19 augustus 2019 om 16:34

        @sanderp: bron?

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          19 augustus 2019 om 17:03

          @stefje:

          https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-kentekenbewijs/bijzondere-kentekenbewijzen/zz-kenteken

          Login om te reageren
      • frisian zegt

        19 augustus 2019 om 18:40

        @sanderp: zz zit op op sommige hele oude voor oorlogse auto’s. Echter zijn er aan dit kenteken een aantal voorwaarden verbonden de RDW wisselt deze graag voor een “nieuwere versie”

        Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    19 augustus 2019 om 15:24

    Wel mooi dat gebaar van BMW om nieuw tijdperk aan te geven, want die hekkensluiter VW Passat was ook nog eens een diesel.

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      19 augustus 2019 om 21:42

      @fanboy: nu maar hopen dat ie niet ontploft

      Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    19 augustus 2019 om 15:26

    Wat betreft het niet vol maken van de reeks: Het schijnt dat dat is om te voorkomen dat mensen wachten met bestellen/op kenteken zetten van hun auto tot de nieuwe reeks er is. Dat komt nu overigens net zo goed voor, dus of het helpt is een tweede.

    @ikschrijfookoverautos; “in de serie waaruit inmiddels meer dan 2,7 miljoen kentekenafgiften zijn” Nee, echt niet. Uit deze nieuwe serie gáán ze 2,7 miljoen afgiftes doen. De vorige series zijn al tientallen miljoenen afgiftes rijk, als je alleen al nagaat dat er nu al 8 miljoen voertuigen rondrijden…

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      19 augustus 2019 om 15:30

      @citrofiel: Dat zal best meevallen, ze stoppen er zo’n 2500 voor de laatste mogelijkheid. Zoveel worden er per 2 dagen geregistreerd. En voor diegene die wil wachten, die doen dat toch wel, die weten ook wel dat het einde vd reeks in zicht is en dat ze wat eerder doorrollen naar de nieuwe reeks

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        19 augustus 2019 om 15:56

        @joerek: Ik heb de laatste tijd inderdaad ook al anekdotes zien langskomen van mensen die nu wachten op de nieuwe reeks. Het moment van omgaan valt ook aardig te voorspellen. Dus allesverklarend lijkt wat ik zei niet, maar het is de enige ietwat steekhoudende verklaring die ik in de loop van de tijd heb zien langskomen…

        Login om te reageren
  8. snorrie zegt

    19 augustus 2019 om 15:26

    Had toch leuker geweest wanneer ze bijv. Linda de Mol of een andere tuthola van het matras een plaat met G-001-DD in ontvangst hadden laten nemen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      19 augustus 2019 om 15:59

      @snorrie: heeft Linda dan Dubbel D?

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        19 augustus 2019 om 16:21

        @w0o0dy: Niet van haar zelf iig

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          19 augustus 2019 om 17:11

          @dieselkameel: wat is er nog wel van haarzelf dan?

          Login om te reageren
  9. Rob zegt

    19 augustus 2019 om 15:42

    Tis me wat.
    In ander nieuws; de Bruna schijnt een nieuwe reeks punaises geïntroduceerd te hebben.

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      19 augustus 2019 om 16:55

      @Rob: kijk lekker verder mocht het je niet interesseren. Ipv niet auto gerelateerde opmerkingen plaatsen.

      Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    19 augustus 2019 om 15:56

    Ik neem aan dat het ding nu ergens in de buurt van Hilversum rondrijdt?

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      19 augustus 2019 om 16:07

      @w0o0dy: Ja denk ik ook zo een blonde verlepte chica in een Evoque die denk dat ze nog n lekkere Gooi-Baby is.

      Login om te reageren
      • emping zegt

        20 augustus 2019 om 06:24

        @e36thuglife: nee een i3. En zulke figuren zie ik niet snel bij Natuurmonumenten werken.

        Login om te reageren
        • e36thuglife zegt

          20 augustus 2019 om 07:35

          @emping: haha dus de boswachter die rijt nu met Gooi-BaBy op ze waggi!!! XD Hebben ze wel stekkers in de bos dan voor opladen?

          Login om te reageren
    • Loek zegt

      19 augustus 2019 om 17:17

      @w0o0dy: ligt eraan waar hij op kenteken is gezet. Amsterdam-Hilversum redt je nog net met dat gebakje maar veel verder niet ;)

      Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      19 augustus 2019 om 19:09

      @w0o0dy: Het hoofdkantoor van Natuurmonumenten staat in ‘s-Gravenland, dus die kans is enorm groot.

      Login om te reageren
  11. reneole zegt

    19 augustus 2019 om 16:30

    Een eigen persoonlijk kenteken lijkt me veel leuker

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      19 augustus 2019 om 16:56

      @reneole: eens begrijp ook niet waarom dat nog nooit is ingevoerd.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        19 augustus 2019 om 17:12

        @potjak: omdat kentekens in Nederland voertuiggebonden zijn en niet persoonsgebonden.

        Login om te reageren
        • arhanso zegt

          19 augustus 2019 om 17:57

          @sirprize: En? Dat kun je toch wijzigen. It’s not set in stone.
          In Hong Kong verdienen ze veel geld met het veilen van kentekens. Je kunt dar een kenteken aanvragen. Die wordt vervolgens geveild. De kunst is iets te verzinnen wat voor jouw logisch is en wat niets betekent voor een ander. Dan heb je hem voor 100 euro.. (zo uit mijn hoofd)

          Login om te reageren
          • sirprize zegt

            19 augustus 2019 om 18:27

            @arhanso: dat kan, maar daarvoor is moet ’n kamermeerderheid zijn en die is er tot nu toe nog niet geweest. Einde voorstel.

            Login om te reageren
            • arhanso zegt

              19 augustus 2019 om 18:33

              @sirprize: De VVD had dit ergens beloofd in hun verkiezingsprogram…
              https://www.autoblog.nl/nieuws/verkiezingsbelofte-vvd-gepersonaliseerde-kentekens-91810

              Waar een wil is, is een weg. Er moet alleen ff een slimme lobbyist het juiste kosten/baten plaatje laten zien. Als het geen geld oplevert, doe je het verkeerd…

              Login om te reageren
              • sirprize zegt

                19 augustus 2019 om 18:43

                @arhanso: hahaha, belofte in een verkiezingsprogramma. Ben je echt zo naïef? Alleen als het serieus geld oplevert of een probleem oplost, zal het systeem veranderen. Van beide is geen sprake. Voertuiggebonden kentekens zit in de haarvaten van onze samenleving. Denk aan RDW, verzekeringen, gemeentes (parkeren), CJIB, etc. Dat veranderen kost waarschijnlijk miljoenen en heb je niet snel terugverdiend. Daarnaast is er weinig draagvlak voor in de samenleving en hebben we grotere problemen op te lossen. Ergo: gaat (snel) niet gebeuren.

              • arhanso zegt

                19 augustus 2019 om 18:58

                @sirprize: Zo naief? Gast.. ik benoem gewoon dat er blijkbaar wel ergens een wil is. Ik geloof iedereen en niemand… ‘haarvaten van onze samenleving’… Alles is onderhevig aan verandering…

              • sirprize zegt

                19 augustus 2019 om 19:00

                @arhanso: ik zeg ook niet dat ’t onmogelijk is, ik zeg dat ik ’t zeer onwaarschijnlijk vindt omdat er gewoon (nog) geen goede businesscase voor is. En beloftes in verkiezingsprogramma’s zijn helemaal niks waard.

              • potjak zegt

                19 augustus 2019 om 19:03

                @arhanso: precies dat.

  12. tvl1995 zegt

    19 augustus 2019 om 17:11

    Zojuist de nieuwe 1-serie op NL platen voorbij zien rijden. ZV-856-H. Het verhaal van die Passat klopt dus niet helemaal…

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      19 augustus 2019 om 17:15

      @tvl1995: Voor bovenstaande redenen (ZV-183-Z bestaat ook nog) wellicht, maar je moet het eigenlijk zien als ZVZ-183. De letters zijn vóór de cijfers aan de beurt. Dus ZV-999-H is ouder dan ZV-001-J. Om even een voorbeeld te noemen.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      19 augustus 2019 om 17:16

      @tvl1995: De Z komt in het alfabet toch echt na de H…

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    19 augustus 2019 om 17:13

    Mijn kenteken is gewoon nog van de XX-XX-00 generatie……

    Login om te reageren
    • arhanso zegt

      19 augustus 2019 om 17:54

      @dutchdriftking: Dan gok ik dat je auto uit 1991 komt… ;-) De tijd van de eerste Opel Astra’s…

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        19 augustus 2019 om 17:57

        @arhanso: ergens tussen 1990 en 2000 ;)

        Login om te reageren
        • arhanso zegt

          19 augustus 2019 om 17:59

          @720s: Jajaja stom! Je hebt gelijk… Ben benieuwd wat je hebt… In die periode heb ik een Kadett GSI, Golf IV en Laguna gehad…

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            19 augustus 2019 om 18:39

            @arhanso: @720s, Heel lang een VR6 in die reeks gehad. Die is helaas weg. Nu als tijdelijke vervanger een Passat van de B5 generatie. Hard aan t sparen voor een echte auto. ;)

            Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        19 augustus 2019 om 19:45

        @arhanso: Klopt wel zo’n beetje. Ik heb in ieder geval een auto met DV-xx-00 in de vloot en die is geregistreerd op 31 maart 1992, en een ex-auto uit de vloot met ZR-00-xx was van 14 juni 1991.

        Login om te reageren
  14. occasiefapper zegt

    19 augustus 2019 om 18:23

    Kan ik eindelijk m’n Aston Martin aanschaffen met kenteken Q-007-JB

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      19 augustus 2019 om 20:20

      @occasiefapper: leuk bedacht! Jammer alleen dat de ‘Q’ in geen enkel kenteken (meer) zal voorkomen. De RDW vermijdt uitgiftes van kentekens met karakters die verkeerd gelezen zouden kunnen worden, zoals de ‘O’ en ‘Q’; de ‘0’ mag dan weer wel, dacht ik. Net zoals de ook ‘1’ wel voorkomt, maar de ‘I’ dan weer niet.

      Login om te reageren
      • occasiefapper zegt

        20 augustus 2019 om 08:41

        @RRRobert: helaas. Wachten op de volgende reeks dan maar!

        Login om te reageren
  15. hondas2000nl zegt

    19 augustus 2019 om 18:38

    “Volgens de RDW is deze nieuwe reeks alweer de tiende in de serie waaruit inmiddels meer dan 2,7 miljoen kentekenafgiften zijn gedaan.”

    Nee die 2.7 miljoen moeten nog komen. Daar gaat nou juist die nieuwe reeks voor zorgen.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 augustus 2019 om 20:49

      @hondas2000nl: Ja dat zei ik ook, maar dat lijkt @ikschrijfookoverautos niet te willen begrijpen. Drie fouten in de laatste alinea, hij was niet helemaal wakker toen hij dit artikel typte.

      Login om te reageren
  16. ghost zegt

    19 augustus 2019 om 20:57

    Allemaal leuk, maar wanneer kunnen we nou eens Vanity platen bestellen?

    Dips op de “I AM LATE” vanity plaat.

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      19 augustus 2019 om 22:15

      @ghost: Dan wil ik CAPTAIN SLOW
      James May woont hier toch niet.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        19 augustus 2019 om 23:42

        @koeberg: volgens mij zijn dat teveel tekens. Ik dacht dat 8 de Max was maar not sure.. CAPT SLOW kan ook natuurlijk?

        Login om te reageren
  17. joos straetmans zegt

    19 augustus 2019 om 22:25

    Dat ze in Nederland niet alle letters van het alfabet gebruiken heb ik nooit begrepen. In alle landen om ons heen doen ze dat wel. Kwestie van het juiste lettertype. En in Italië en Frankrijk hebben ze ontdekt dat AA111AA (A = elke letter; 1 = elk cijfer) de meeste combinaties oplevert zonder dat je om de 4 of 5 jaar nieuwe reeksen moet verzinnen die – omdat ze zoveel op elkaar lijken – erg verwarrend zijn.

    Login om te reageren
  18. sabrerator zegt

    19 augustus 2019 om 22:54

    Vandaag zag ik een nieuwe BMW X5, zo’n M550d of zo, op grijs kenteken met een combinatie van drie letters, twee cijfers en een letter, dus iets als XXX-00-X.

    Maar dat was dus een grijs kenteken (bestelwagen).

    Login om te reageren
  19. AstonMartinDriver zegt

    19 augustus 2019 om 23:18

    G001BB= Gooise Bentley Bentayga ?

    Login om te reageren
  20. caspart zegt

    20 augustus 2019 om 08:48

    Ik wacht tot GHB

    Login om te reageren
  21. Calimero zegt

    20 augustus 2019 om 09:32

    Zo lang er vast wordt gehouden aan 6 tekens (letters en cijfers) zul je nog in lengte der jaren door kunnen gaan.
    Tot het moment dat je met de reeks 999-ZX-9 of zoiets bezig bent.
    Maar dan zijn we al een jaar of 25 verder schat ik zo.
    Het is een fantasieloos systeem wat in de praktijk blijkbaar al jaren voldoet ( sinds de invoering van de niet provinciale kentekens ergens in de jaren 50 van de vorige eeuw)

    De streepjes tussen de tekens zouden de leesbaarheid ten goede moeten komen maar in het buitenland zie je die nauwelijks op de nationale kentekens die heel goed leesbaar zijn en vaak voorzien van veel meer tekens. Al dan niet gescheiden door bv een provinciale vlag of gewoon spaties tussen de letters/ cijfer blokken.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 augustus 2019 om 18:34

      @milan0: ik vind het Nederlandse systeem voornamelijk fantasieloos vergeleken met elders in Europa of de wereld. Als je er verstand van hebt kun je aflezen hoe oud/nieuw een auto is. Maar zoals in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Polen en vele andere landen kunnen zien aan de auto waar de eigenaar woont, dat kun je dus niet. Vind ik altijd een leuke bijkomstigheid.

      Mijn persoonlijke favoriet is het VK, die hanteren maar één cijfer/letter meer dan wij en toch staat alle info die je nodig hebt op een kenteken. Eerste twee letters geven aan op welke locatie de auto geregistreerd is, de twee cijfers daarna geven aan per half jaar het bouwjaar van de auto. De rest is random maar kan wel zelf gekozen worden door de eigenaar. Zo kun je je initialen op het kenteken krijgen, of zelfs een heel woord. Bekend voorbeeld is Y S0 5LOW, wat dus gewoon YS05 LOW is.

      Login om te reageren
      • Calimero zegt

        21 augustus 2019 om 19:05

        @720s: Mee eens. Kleine kanttekening ( geen kritiek) je kunt zien wanneer een kenteken is afgegeven maar dat zegt nog niet alles ( bv in geval van import of als een auto lang zonder kenteken in de showroom heeft gestaan)
        En inderdaad, in het VK hebben ze beiden de stad/regio van afgifte en de periode.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North