Renault: “Max Verstappen vraagt teveel van ons”

Auteur: , 54 Reacties

Is dat wel de waarheid?

In de Formule 1 geldt het gezegde “wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten” sinds jaar en dag. Max Verstappen heeft deze week voor de zoveelste keer ondervonden wat er gebeurt als je een mening openbaart in de paddock. Nadat de Nederlander gisteren liet weten dat de nieuwste Renault-motor (Spec C) komende tijd niet het beloofde vermogen zou geven, slaat Cyril Abiteboul vandaag hard terug.

Of het puur frustratie is, of dat Abiteboul hier de waarheid spreekt, dat zullen we later binnenkort pas ontdekken. Voorlopig is het feit dat klantenteams van Renault vrijwel unaniem hebben gekozen om de motor te vervangen, waardoor ze gezamenlijk achteraan kunnen sluiten dankzij de daarbijbehorende penalty’s. Beide Toro Rosso-coureurs, Fernando Alonso en beide Red Bull-rijders vervangen deze week een groot aantal onderdelen van de aandrijflijn.

In het geval van Max Verstappen is Red Bull helemaal doorgeslagen. De zes essentiële onderdelen waaruit de hybride zescilinder is opgebouwd, worden allemaal vervangen in de auto van de Nederlander. Hierdoor krijgt hij een enorme gridstraf aan zijn broek, waardoor hij komende zondag hoogstwaarschijnlijk als laatste start.

Red Bull heeft deze ingrijpende keuze gemaakt, omdat de Spec C-motor volgens hen met name in Mexico en Brazilië niet in staat is het te presteren in grote hoogtes. Abiteboul is het hier ernstig mee oneens:

“I think that any engine performs not as good in a high altitude. I guess the power increase we have seen would have been equal in a track like Mexico. So no I don’t agree with those comments and in general I think Max should focus on the car.”

Abiteboul laat het hier overigens niet bij. In plaats daarvan gebruikt hij zijn moment tijdens de persconferentie om nog eens uit te halen naar Red Bull en Verstappen. Volgens de Fransman volgen alle teams met Renault-motoren een vast plan en is er geen reden om te klagen over iets dat al besloten is. Daarnaast gaat Max minder netjes om met zijn materiaal dan teamgenoot – en toekomstig Renault-coureur – Daniel Ricciardo:

“We had a drive-ability issue in Singapore in FP1 and into the weekend, and to a far less extent in qualifying. But I think that we have a very demanding user in the person of Max. Not very quiet, also. […] Daniel managed to find some workarounds some ways to drive around the limitations of the engine in FP1 in Singapore.”

Dit alles maakt het wederom vrij duidelijk dat de scheiding tussen Red Bull en Renault precies op tijd, zo niet te laat is gekomen. Wij zijn benieuwd wat de Rode Stieren volgend jaar zullen presteren met Honda-motoren in het achtersteven.



54 reacties

RBR tegen Renault: “Dat mag ook wel gezien de miljoenen die we jullie betalen.”

Volgens hem moet Verstappen zichal meet focussen op de auto, volgens mij is de motor best wel een essentieel dingetje van de auto…
@rick-dos: ….zich meer focussen…
@Rick-dos: Is nog steeds een fractie van wat de gehele ontwikkeling kost. Red Bull vraagt Renault honderden miljoenen extra te pompen in de motoren terwijl Red Bull niet meer dan enkele tientallen miljoenen wil betalen. Op zich een eerlijke reactie van Renault
@bassx: Dat is niet wat RBR vraagt. RBR vraagt een betrouwbare motor dat in ieder geval in de buurt van de top motoren kan komen. Lijkt mij een redelijke vraag gezien ze miljoenen betalen voor de motor.
@rick-dos: met 1 overwinning, 2 tweede plaatsen en 3 derde plaatsen in 15 races voor die veeleisende Max Verstappen kun je denk ik wel stellen dat Renault wel gewoon in de buurt van die top motoren zit.
@mashell: Je kunt eerder stellen dat RBR de beste chassis heeft gebouwd dan dat Renault een motor heeft gebouwd dat in de buurt van Ferrari en Mercedes zit.
En dat is niet eens een mening meer.
@rick-dos: ik denk dat het beste chassis (badkuip, vleugels, wielophanging en aerodynamica) gewoon van de anonieme bouwers bij Mercedes komt. Maar Ferrari en RBR zijn vrijwel net zo goed. Daar zitten niet de grote verschillen. Ook de coueurs zijn ook eigenlijk allemaal goed, zeker die bij de topteams. De zeer kleine verschillen die we zien komen van de motoren. Maar die verschillen zijn echt klein, daarom kan elk van de topteams een race willen. Precies zoals het moet zijn. Het is hip om over Renault te jammeren en je kop over Honda in het zand te steken. Maar zo slecht als hier beweert wordt is de Renault motor niet. Als het team van Renault haar chassis op orde krijgt doen ze gewoon mee om de prijzen.
@mashell: hoe kom je er in godsnaam op dat mercedes het beste chassis heeft? waar waren ze dan in monaco?
@bassx: Renault doet mee aan de Formule 1 en wil zich meten met de besten, dan moeten ze daar in Viry-Chatillion niet verwachten dat ze dat met minimale financiële inzet gaat lukken…
Ik snap de redenatie niet zo. MAX: Renault motor is niet betrouwbaar en levert te weinig vermogen. Renault: je moet gewoon niet van ons verwachten dat we je een concurrerende betrouwbare motor leveren, je eisen zijn te hoog..
@kle500: Is toch zo logisch als wat? Een Renault koop je vanwege de lage aanschafprijs, niet vanwege de betrouwbaarheid en het vermogen.
@alcantara: inderdaad de f1 en je al dan niet betrouwbare clio/megane/talisman is natuurlijk direct. Aangezien er precies dezelfde motoren met dezelfde motoren gebouwd door dezelfde mensen in
Dit is natuurlijk gelul van Abiteboul. Max mag gewoon van ze verwachten dar er een concurrerend product geleverd wordt, wat niet gebeurt. En ik neem aan dat Red Bull wel gecontroleerd geeft of de motor het doet op hoogte. En natuurlijk zijn de andere coureurs minder vocaal dan Max, zij moeten allemaal nog met Renault door.
Sinds wanneer rijdt Torro Rosso weer als Renault-klantenteam rond? ;)
@mcshine: sinds dit artikel :-))
@mcshine: vond ik inderdaad ook een aparte zin…
@mcshine: Alhoewel ik het ook verkeerd las, gaat het om de grid straffen. Niet dat zij met Renault rijden.
@quincy: Niet 100% mee eens. De insinuatie is verkeerd.
Max heeft een winnaars mentaliteit, daar horen nou eenmaal hoge eisen bij.
Max was het hele weekend in Singapore sneller dan Ricciardo, dus eigenlijk zegt Abiteboul gewoon dat dat Renault blok alleen functioneert als je hem niet op 100% rijdt.
@edge: zonder Max’ prestaties te kort willen doen, maar ik zou het willen omdraaien: Ricciardo is vrijwel altijd langzamer dan Max, sinds hij een contract bij het fabrieksteam van Renault heeft getekend. En soms is het gat tussen hem en Verstappen net zo groot als tussen pak-em-beet Hamilton en Bottas, waar het voorheen meestal maar enkele honderdsten van secondes was. Dat geeft toch wel te denken…
@RRRobert: eerlijk gezegd rijdt ricciardo sinds de helft van vorig jaar continu achter verstappen aan, alhoewel het gat inderdaad elk jaar groter wordt aan het einde van het seizoen.
Renault rijdt zelf niet met de Spec-C, vanwege issues, maar als Max deze benoemt, is het een zeurpiet. Voilà Franse logica.
@rijnounsdoor: Renault rijdt zelf nieteens met de spec-c omdat er nog issues zijn met deze krachtbon. Max rijdt ermee en zeurt over de issues. Nederlandse logica…
@87sandyd: ha fijn, die begrijp ik tenminste!
Ricardo was in Singapore meer als een halve sec langzamer als max
Dat vinden ze bij Renault blijkbaar een beter tempo
@supertjeduc: DAN
@raceface: Nee beter hè
@raceface: dan

Hoofdletters moet je eigenlijk bijna alleen maar gebruiken voor namen en aan het begin van een zin.

🙃
Tja, Daniel gaat beter met het materiaal om, maar hij staat iedere keer met panne, en Max rijdt de race gewoon uit…..
@dutchdriftking: En wanneer er geen sprake van panne is, is Max doorgaans ook de snellere van de twee.
Ze betalen er ook de nodige miljoenen voor. En dat voor een formule 2 moter!
@guido93: en daarom staat Max Verstappen nooit op het podium, heeft hij dit seizoen ook nog geen race gewonnen… Natuurlijk wil een Max Verstappen met twee vingers in de neus, doodelijk saai voor de klijkers, vanaf pole van start tot finish naar de overwinning rijden. Maar dat is gewoon niet realistisch, zelfs voor Hamilton en Vettel niet. Gelukkig maar!
@mashell: max kan in principe alleen winnen op een circuit waar de moter niet zo van belang is zegt genoeg lijkt me?!
@guido93: motOr
@mashell: wel erg ongenuanceerd wat je nu schrijft. Max heeft 1 wedstrijd gewonnen. Ja dat is. Maar Red Bull is steevast het derde team. Enkel wanneer het chassis belangrijker is dan de motor, blijkt de RB toch wel een topper te zijn. Waar ligt dat aan? Aan Max?
@pa045: maar zelfs als alles 100% gelijkwaardig is zul je een derde team hebben. Je kunt ook stellen dat het Red Bull chassis is gemaakt om vooral goed te zijn op de minder snelle circuits. Je kunt ook stellen dat de andere teams met wereldkampioenen rijden en Red Bull met senioren en junioeren. Ik ben bang dat zelfs als Renault wel de snelste motor zou hebben RBR niet elke race zou kunnen winnen.
@mashell: ze hoeven ook niet elke gp te winnen. Doet Ham ook niet. Wanneer ze iedere gp competitief genoeg kan zijn om mee te doen voor de overwinning, zal dat al top zijn.
En dat verschil zit niet in de rijders. Zowel Daniël als Max horen tot de top. Zijn echt geen middenmotortjes of junioren.
@guido93: klanten motoren worden gewoon tegen kostprijs geleased. En deze motor is echt niet veel slechter dan de rest van het Renault fabrieksteam…

Nu heeft Red Bull wel het geluk dat Honda voor nop een motor wil leveren.
Typerende gang van zaken met onze Franse vrinden
Beetje vreemde opmerkingen. Verder begrijp ik hieruit ook dat de spec c het op grote hoogte prachtig doet. Dan ga ik er vanuit dat ie in Mexico de billetjes van Sainz en Hulkrnberg warm houdt?
Denk toch dat Renault een vele malen betere motor heeft dan Honda. Maar ik laat me graag verrassen
Ach Max is geen topper, Renault is geen topper, Red Bull is geen topper. Wat dat betreft past het allemaal prima bij elkaar.
@airc: wow. Jij hebt verstand ervan. Je kijkt natuurlijk al jaren iedere race en weet precies wat de prestaties zijn van zowel de coureurs onderling, de verschillende chassis (wat is het meervoud?) en de verschillende motoren.
@pa045: gewoon niet op reageren.
@pa045: Klopt, ik kijk lang genoeg om te zien dat Max overhyped is. Ik keek al in de tijd dat Senna zijn kunsten liet zien in zijn MP4/5. Ik heb Schumacher 7 keer wereldkampioen zien worden en ik heb Hamilton zien groeien. En Max, helaas is er nu de Max hype waardoor F1 ineens hot is in Nederland. Iedereen op feestjes het over onze Max is. Voetbalfans naar F1 tracks verhuizen en agenten doodschieten.
Ik schaam me dood daarvoor, en hoewel Max best mee kan in de subtop is hij voor de echte jongens toch een maatje te groot. Hij is ongenuanceerd, driftig en onprofessioneel. Hij kan niet het team of politiek voorop zetten en dat maakt dat hij nu al veel vijanden heeft in de F1. Vraag maar eens aan Alonso hoe dat uitpakt. Alonso is een grotere coureur dan Max maar is door dit soort stommiteiten nooit op het juiste moment op de juiste plaats gekomen. Datzelfde lot is Max ook beschoren.
@airc: *Is de top voor hem een maatje te groot.
@airc: knap dat jij dat allemaal zo ziet. Nu niet gaan juichen wanneer die wel kampioen wordt he.
@airc: he-le-maal mee eens. Eindelijk eens iemand die het goed verwoord!
@airc: max die best mee kan in de subtop…..werkelijk?! Je moet toch wel een zwarte bril hebben om dit soort dingen te kunnen zeggen. Hoeveel sub toppers heb jij een race zien winnen? Zet Max in de Mercedes of Ferrari en hij rijdt iedereen zoek.
@airc: jij volgt duidelijk geen formule 1. Max is een mega groot talent ook zonder oranje bril!
@airc: zout
Ik zou me toch kapot lachen als er opeens een Honda motor achter in de auto van max ligt
Max peurt het uiterste uit de motor en rijdt in Singapore als tweede over de finish. Ricciardo leert omgaan met de nukken van de motor en rijdt als zesde over de meet, als hij op eigen kracht zevende was geworden was dat wel een schande geweest dus lager dan zes kon bijna niet. Ik denk dat ik wel weet waar ze bij RBR de voorkeur aan geven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).