• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ruben: deze liefhebbersauto’s schrijven niet meer af!

Auteur: RubenPriest, gepost 25 oktober 2020 om 20:00 – 40 Reacties

Ruben: deze liefhebbersauto’s schrijven niet meer af!

Na de lijstjes van Michael en Wouter is het nu aan mij. De liefhebbersauto’s uit het lijstje schrijven volgens mijn glazen bol niet af.

Porsche Cayman S (981)

Waarde > € 40.000

Een waardevaste auto heeft belangrijke ingrediënten nodig. In het geval van de Cayman S (981) is dat onder meer de zescilinder boxermotor. Zijn opvolger, de 718, kreeg een 2.5 liter viercilinder. Met de 718 GTS 4.0 is de zespitter weer terug, maar dit heeft geen effect gehad op de waarde van de 981. Sterker nog, een nette 981 is soms duurder dan een jongere 718. En de lijst met aandachtspunten valt ook wel mee, aldus het Porsche Cayman (981) occasion aankoopadvies.

Porsche Cayman S

De prijs van de Cayman S heeft al een lange tijd een bodem van om en nabij de 40.000 euro. 50.000 euro stukslaan op een zes jaar oude 981 is ook geen probleem. Naast de motor maakt het nog altijd fris ogende interieur dit model ook zo hebberig. Tel daarbij op dat het Nederlandse aanbod niet extreem groot is. Met een bodem van 40 mille zit je wel goed met de Porsche Cayman S (981). De non-S pik je wel op voor bedragen ruim onder die 40k.

Aston Martin Vantage 4.3

Waarde > € 40.000

Het is best gunstig dat Aston Martin deze generatie Vantage ontzettend lang heeft geproduceerd. Zo ogen de vroege exemplaren niet eens zo heel oud. Het model kwam met de 4.3 V8 op de markt en 40.000 euro lijkt een aardige bodemprijs te zijn als het gaat om de afschrijving van deze liefhebbersauto. Waar auto’s als de Maserati Granturismo en een Jaguar XK(R) doorzakken, is de Vantage 4.3 door de jaren heen lekker steady gebleven. Check ons Aston Martin V8 Vantage occasion aankoopadvies voor de nodige aandachtspunten van deze auto.

liefhebbersauto afschrijving - Aston Martin Vantage
Fotocredit: @thomcarspotter via Autojunk

Met 385 pk is het geen snelle auto. En als je voor de automaat kiest is de rijbeleving ook niet fantastisch. Tel daarbij op dat de Volvo-sleutel echt om te huilen is. Ik zou altijd doorsparen voor de latere 4.7, met een pittigere motor en een verbeterd interieur inclusief de glazen sleutel (Emotion Control Unit). Dat model gaat de komende jaren nog wel afschrijven, terwijl de 4.3 met 40 mille zijn bodem heeft bereikt.

Lotus Exige (2004-2011)

Waarde > € 35.000

Een ontzettend snelle auto met gewoon een dak boven je hoofd. Dat is een keurige omschrijving van de Lotus Exige. Een echte rijdersauto die een abonnement op de sportschool overbodig maakt. Het aanbod is schaars en dat maakt deze generatie Exige een waardevaste auto. Van afschrijving is bij deze liefhebbersauto eigenlijk geen sprake, tenzij je er enorm veel kilometers mee maakt.

liefhebbersauto afschrijving - Lotus Exige

Het leuke van de Lotus Exige is dat je er echt van alles mee kunt doen. Een supercharger op het blok schroeven, een compleet andere motor erin lepelen of het uiterlijk en interieur aanpakken. Ik hoor je zeggen: dit kun je toch met bijna elke auto doen? Ja, maar met de Exige verpest je de waarde van de auto niet. Sterker nog, een liefhebber is misschien wel geneigd om juist meer te betalen voor een Exige waar al wat aan gedaan is.

Chevrolet Corvette C6

Waarde > € 29.000

Ook dit is weer zo’n auto die de vruchten plukt door keuzes die voor de opvolger gemaakt zijn. Niet iedereen is gecharmeerd van de Corvette C7 en C8. De C6 is de laatste ‘vette met de typische Corvette-look. Waar een C5 al echt een oude auto is om te zien, droogt de C6 goed op. Bij het zien van een net exemplaar zou je niet zeggen dat deze auto al 15 jaar oud is. Tot je in het interieur kruipt natuurlijk..

liefhebbersauto afschrijving - Corvette C6
Fotocredit: @pug05 via Autojunk

De afschrijving van deze liefhebbersauto lijkt bij 29.000 euro op te houden. Het aanbod is oké te noemen en de krachtigere Z06 is een behoorlijke klap duurder. Bovendien rij je echt wat anders dan de zoveelste 911, M of AMG. En laten we niet vergeten dat je gewoon een gigantisch lekkere 6.0 met meer dan 400 pk in het vooronder hebt liggen.

Merk / model:Waarde 2020
Porsche Cayman S (981)> € 40.000
Aston Martin Vantage 4.3> € 40.000
Lotus Exige (2004-2011)> € 35.000
Chevrolet Corvette C6> € 29.000

Ik ben de derde redacteur die zijn eigen liefhebbersauto’s-die-niet-meer-afschrijven-lijstje heeft gemaakt. Check de lijst van @michaelras met vooral ‘goedkopere’ auto’s maar zeker ook die van @wouter die het iets hogerop zocht qua prijs.

Ook interessant!

  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede
  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt
  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
    Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman

Nieuwste artikelen

  • AM Rina is moderne Italiaanse klassieker met V8 en klik klak schakelpook
  • Deze BMW X7 is speciaal bedoeld voor de Yakuza
  • Files irritant? Elektrische privé aircraft carrier van XPeng komt eraan!
  • BREEK: Brandstof kost volgend jaar 300 Dollar per liter (ja, echt waar)
FacebookTweetPinLinkedIn

981, Aston Martin, cayman, cayman-s, Chevrolet, Corvette, exige, geld, lijstjes, Lotus, Porsche, vantage

Vorig bericht: « Ferrari haalt ongekend hard uit naar Vettel
Volgend bericht: Stand na GP Portugal 2020 en 6 dingen die ons opvielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pa045 zegt

    25 oktober 2020 om 20:13

    Leuke auto’s. Nu eens een collectie auto’s onder pakweg €10000 die niet meer afschrijven.
    Ik denk dat dit meer de lezers hier betrekt.

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      25 oktober 2020 om 20:30

      @pa045: BMW Z4 :-)

      Login om te reageren
    • michaelras zegt

      25 oktober 2020 om 20:36

      @pa045 Dat lijstje heb ik reeds gemaakt, dus we waren je al voor ;-) . Los daar van wordt elke prijscategorie overigens door de lezers gewaardeerd.

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      25 oktober 2020 om 22:52

      VW T3, 10 jaar geleden opgepikt voor 1.5K nu al gemakkelijk 10k waard.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 oktober 2020 om 09:05

        @shiva: een auto is op z’n goedkoopst tussen de 20 en 30 jaar. Niet zo gek dus dat de t3 duurder is geworden.

        Login om te reageren
    • mwti zegt

      26 oktober 2020 om 07:28

      @pa045: dan ga je de massa weer in. De gedachte van Henry Ford.

      Login om te reageren
  2. svdv zegt

    25 oktober 2020 om 20:22

    Ook de jaguar F-type hou ik nu al 2 jaar in de gaten, maar hij wil maar niet onder de 40.000 euro komen in Nederland..

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      25 oktober 2020 om 22:03

      @svdv: too soon

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      26 oktober 2020 om 08:18

      @svdv: probleem bakken zijn dat ook…

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      27 oktober 2020 om 07:24

      @svdv: was me ook al opgevallen. In de UK kost het bijna niets meer en schrijven ze beduidend harder af, zoals natuurlijk vele vele andere auto’s natuurlijk ook.

      Login om te reageren
  3. fconderkantlat zegt

    25 oktober 2020 om 20:24

    997.1 of 996?

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      26 oktober 2020 om 00:53

      @fconderkantlat: 997, al vind ik een 996 4S een goede keuze.

      Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    25 oktober 2020 om 20:37

    Vergeet de BMW e46 M3 ook niet.

    Login om te reageren
  5. Stellantis rules the sky zegt

    25 oktober 2020 om 20:54

    Als je er nauwelijks mee rijdt en verder tip top onderhoudt dan schrijven ze misschien niet/nauwelijks meer af.
    Ga je ze veelvuldig gebruiken (en waarom ook niet, dan heb je het plezier er immers van), dan schrijven ook deze auto’s af zodra de kilometerstand hoog genoeg is.

    Login om te reageren
  6. gandini zegt

    25 oktober 2020 om 21:26

    Die Exige blijft echt mijn bereikbare droomauto. Lekker spartaans scheuren zonder al die luxe en comfort. Zo maken ze ze niet veel meer tegenwoordig.

    Login om te reageren
  7. kle500 zegt

    25 oktober 2020 om 21:37

    Beetje onzinnig. De Aston is niet snel, maar de c6 met 20.pk meer wel? Zal elkaar net zoveel maken dan toch?

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      25 oktober 2020 om 21:46

      @kle500: pk zegt niet alles. Aston is meer een GT, terwijl de C6 wel een monster is on te rijden. Geen idee welke het snelste is, meeste pk of het eerste op de 100 zit. Een Aston voelt gewoon totaal anders dan een C6.

      Login om te reageren
    • jaggie zegt

      26 oktober 2020 om 08:34

      @kle500: eens, viel mij ook op. Complete prietpraat om een auto die in een kleine 5 sec op 100 zit als “niet snel” te bestempelen.

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        26 oktober 2020 om 08:57

        Ooit gereden in een Vantage? Het zijn geen snelle auto’s die nauwelijks een echte duw in de rug geven. Vlot? Absoluut, snel? Anno 2020 niet. Als je dit als snel gaat omschrijven, hoe omschrijf je een Golf R die je eruit trekt bij het stoplicht dan?

        Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          26 oktober 2020 om 09:51

          @RubenPriest: toch redelijk snel hoor, zo veel scheelt dat toch niet met een Golf R qua acceleratie tijden? Je bedoelt misschien dat je in een Golf meer snelheidsbeleving hebt? Je hoeft je in een Aston Martin in ieder geval nooit te schamen bij een stoplicht, al staat er een Golf met 800pk naast. Doe mij de Aston maar.

          Login om te reageren
    • hondas2000nl zegt

      26 oktober 2020 om 14:08

      @kle500: een C6 is van plastic, dat scheelt nogal in gewicht

      Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    25 oktober 2020 om 21:52

    Peugeot 205/206

    Login om te reageren
  9. bsxc2 zegt

    25 oktober 2020 om 21:55

    Ze schrijven wellicht niet meer af in de afschrijvingstabellen, maar als je de auto inruilt bij de dealer zal je er veel minder voor terugkrijgen dan de boekwaarde.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 oktober 2020 om 06:38

      @bsxc2: dat ligt er maar net aan hoe goed je kan handelen. Er zit verschil in de aankoopprijs, verkoopprijs en handelswaarde. Ten slotte moet de dealers en handelaars ook hun boterham verdienen.

      Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    25 oktober 2020 om 22:01

    Dat de C6 nog zoveel waard is wordt ik wel blij van.

    Mochten er liefhebbers zijn die er één willen, de mijne mag voor € 25.000 weg. Geen gebreken, compleet dealeronderhouden en hij is erg zuinig met diesel.

    Login om te reageren
    • jaggie zegt

      26 oktober 2020 om 08:35

      @moveyourmind: “word ik” met “dt”, man man man….

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 oktober 2020 om 09:07

        @jaggie: gelukkig dat je het corrigeert. Er was niemand die er nog iets van snapte…

        Login om te reageren
  11. Hubert zegt

    25 oktober 2020 om 22:07

    En wat te denken van een Multipla (de dolfijn uitvoering)
    Of een Alfa Junior, Peugeot 406 coupe, Citroen Xantia.
    Genoeg betaalbare auto’s die de bodem bereikt hebben en weer aan het stijgen zijn.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      25 oktober 2020 om 22:54

      De VW jetta MK1 en MK2, de Mercedes-Benz W123 en de Opel Ascona zitten ook in die categorie.

      Login om te reageren
  12. hjhj zegt

    25 oktober 2020 om 22:31

    Nissan GTR blijft ook wel aardig waardevast

    Login om te reageren
  13. boomhauwer zegt

    26 oktober 2020 om 06:57

    Bmw M5 E39

    Login om te reageren
  14. alino zegt

    26 oktober 2020 om 09:43

    De Cayman (S) staat toch hoog op mijn verlanglijstje. Jammer dat de S qua belasting in België totaal niet interessant is. Alles boven de 3 liter motorinhoud wordt hier serieus afgestraft. In dat opzicht is de gewone Cayman een betere optie. Maar 265pk lijkt me toch net iets te weinig voor een Porsche. Ik weet dat pk’s niet alles zegt, maar toch. Een gemiddelde hot hatch is sneller

    Login om te reageren
  15. WoutJan15 zegt

    26 oktober 2020 om 12:05

    Leuk lijstje! Ik verwacht dat mijn BMW 1 M coupe ook wel echt een liefhebbersauto is die niet meer in waarde zakt, stiekem hoop/verwacht ik zelfs dat deze auto nog wel meer waard wordt de komende jaren.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2020 om 12:41

    Toch jammer dat de C6 niet meer zakt. Ik zou erg graag een gele willen bezitten. Met handbak graag.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      26 oktober 2020 om 13:05

      Een gele of zwarte C5 Z06 gaat gemiddeld nog 25 a 30k voor een deftige. Misschien een ideetje?
      Heb er zelf een tijdje naar gekeken, maar uiteindelijk te onpraktisch…

      Login om te reageren
  17. spence zegt

    26 oktober 2020 om 18:15

    Een 981S voor 40.000 € ? Een niet “S” veel lager ? Dan zitten die ver boven de 150.000km denk ik. Of zijn ze in Nederland zoveel goedkoper dan in België ?

    Login om te reageren
    • tampie zegt

      27 oktober 2020 om 01:27

      @spence: In Nederland ben je gewoon bijna 50.000 of meer kwijt voor een 981S. De genoemde bedragen zijn te optimistisch en zijn nooit 40.000 geweest voor een S.

      Login om te reageren
  18. rolov zegt

    26 oktober 2020 om 19:55

    Escort of sierra cosworth worden allebei duurder . Kost dat ook ongeveer nu. Rond de 40k

    Login om te reageren
  19. balliere zegt

    26 oktober 2020 om 21:10

    Mijn geld een klein jaar geleden op een Exige gezet, zeer tevreden

    Login om te reageren
  20. gtr35 zegt

    26 oktober 2020 om 22:00

    En de Nissan GT-R 35? Die is al jaren vanaf 40k (Dtsl) en komt er maar niet onder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North