• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stand na GP Frankrijk 2021 en 7 dingen die ons opvielen

Auteur: willeme, gepost 21 juni 2021 om 07:00 – 28 Reacties

Stand na GP Frankrijk 2021

We hebben de stand na de GP Frankrijk 2021 voor je. En een aantal dingen die ons opvielen.

Wat. Een Race. Althans, de tweede helft. Daar komen we zo nog even op terug. Het was in elk geval smullen geblazen voor de neutrale toeschouwer, omdat het voor lange tijd niet duidelijk was wie de race ging winnen. Dat zijn altijd de mooiste races.

Het was een relatief relaxed weekend, dat pas heel laat heel erg spannend werd. Verstappen pakte voor de vijfde keer in zijn carrière pole position. Het bleek een opstapje naar mooie dingen die we deze race konden zien. Dit zijn zeven dingen die ons opvielen:

Verstappen magistraal

Ja, Verstappen maakte een foutje bij de eerste bocht. Hoe hij de auto opving was trouwens erg knap. De schade bleef dus beperkt. Voor de rest heeft de Nederlander een toprace gereden van begin tot het eind. Met name in die outlap was hij magistraler. In de laatste sector (3) won hij anderhalve seconde. Met die undercut draaide Verstappen een achterstond van drie seconden om naar een nipte voorsprong. Misschien wel het sleutelmoment in de race.

Verstappen

Red Bull goede strategie

Uiteraard moet alles bij elkaar komen. Verstappen rijdt met weinig downforce de race van zijn leven. Ze hebben een pion in de vorm van Pérez om tactisch in te zetten en ze hadden op zich niet heel erg veel te verliezen. Maar toen! Het was niet duidelijk dat Verstappen een betere racepace had dan Hamilton. Ook moest hij meer dan 20 rondjes gaan rijden met een gebruikte set gele banden. Daarbij weten we allemaal dat Hamilton over de boordradio aan de dramatische kant van het spectrum zit. Mocht Verstappen niet gewonnen hebben, dan nog was het een tactisch goede beslissing voor een spannende race.

Stand na GP Frankrijk 2021

Ferrari is zijn vorm weer ‘kwijt’

Mattia Binotto gaf het al aan van te voren, dat de GP van Frankrijk niet hun race zou gaan worden. Hij kreeg gelijk. Na twee pole positions en goede races, is Ferrari duidelijk zijn vorm een beetje kwijt. In de langzame bochten gaat die Ferrari SF-21 erg goed, maar in de lange bochten verliezen ze erg veel. Het is dus niet zozeer een probleem met de motor, wat het team vorig jaar heel erg plaagde.

Ferrari

Ricciardo klimt weer omhoog

Daniel Ricciardo heeft in carrière vaak genoeg laten zien dat hij een topcoureur is. Als het aankomt op inhaalacties, kan hij soms onmogelijke moves tóch goed afronden. De eerste paar races leek de Australiër hopeloos uit vorm. Naar het schijnt ging het om een tekort aan vertrouwen in de McLaren MCL35M. Hij was vandaag één van de smaakmakers op de baan.

Paul Ricard is saai

Natuurlijk, met een strijd vooraan het veld is elke baan heel erg leuk. Maar Paul Ricard is gewoon een circuit dat vrij weinig weet te boeien. Het is een enorme lap asfalt met daarin een baan getekend. Het is dat Red Bull een andere strategie koos om het spannend te maken, anders kon het wederom een vrij lange parade naar de finish worden. Ook erachter gebeurde vrij weinig verrassends. De coureurs eindigden min of meer op de posities waar zij staan in het kampioenschap.

Paul Ricard

Waarom kan je niet racen op racebanden?

Uiteraard begrijpen we dat het voor Pirelli erg lastig is om aan de wensen van de FIA én de coureurs te voldoen. Er zit alleen een verschil tussen moduleren of zó de race winnen en strijden op de baan. Ondanks dat het bijzonder spannend was (Hamilton wist erg lang de voorsprong te behouden), was het spannend door strategie. Niet zozeer doordat de coureurs op de baan zij aan zij aan het vechten waren. Dat kon niet vanwege de banden. Dat is serieus jammer, want we zijn nu dermate verwend dat we de strijd constant op de baan willen zien.

Stand na GP Frankrijk 2021

Coureurs Mercedes vallen strategie Mercedes af

Bij een winnend team is de sfeer goed, bij een verliezend team is dat wat minder. Het is wel opvallend dat zowel Hamilton als Bottas hun eigen team nu openlijk afvallen. Bottas deed dat middels een krachtterm tijdens de race, Hamilton wees Brundle er nog fijntjes op dat hij het óók het team had verteld dat het een slechte strategie was. Ondanks dat de Mercedes W12 een fantastische raceauto is, zijn er wel wat haarscheurtjes aanwezig in het team.

Bottas

Rijderskampioenschap

Verstappen doet met deze overwinning (plus snelste ronde!) uitstekende zaken in het rijderskampioenschap. Het is met name opvallend dat Bottas nog steeds niet voorbij is aan Norris (hij klimt wel van P6 naar P5). Ricciardo gaat voorbij aan Vettel. Leclerc zakt van 5 van naar 6. Verder zijn er geen mutaties in het dit overzicht.

Stand na GP Frankrijk 2021

De stand na de GP Frankrijk 2021 in het rijderskampionschap is als volgt:

PositieCoureurTeamPunten
1VerstappenRed Bull131
2HamiltonMercedes119
3PérezRed Bull84
4NorrisMcLaren76
5BottasMercedes59
6LeclercFerrari52
7SainzFerrari42
8GaslyAlphaTauri37
9RicciardoMcLaren34
10VettelAston Martin30
11AlonsoAlpine17
12OconAlpine12
13StrollAston Martin10
14TsunodaAlphaTauri8
15RäikkönenAlfa Romeo1
16GiovinazziAlfa Romeo1
17RussellWilliams0
18SchumacherHaas0
19MazepinHaas0
20LatifiWilliams0

Constructeurskampioenschap

Voor Red Bull was het een uitstekend weekend: Verstappen voor Hamilton, Pérez voor Bottas. Voor Red Bull is het geweldig dat er nu eindelijk een tweede rijder is, die een goed resultaat kan boeken. Red Bull neemt zo weer een lekkere afstand op Mercedes.

Perez

De stand na de GP Frankrijk 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt

PositieTeamPunten
1Red Bull215
2Mercedes178
3McLaren110
4Ferrari94
5AlphaTauri45
6Aston Martin40
7Alpine29
8Alfa Romeo2
9Williams0
10Haas0

Kwalificatieduel

Er zijn twee coureurs die hun teamgenoot nog op de nul hebben weten te houden: Russell en Gasly. Wel zien we dat Alonso ietsje naar Ocon klimt. Bij Aston Martin neemt Vettel ietsje afstand van Stroll. Kortom, de oudjes die nieuws zijn bij hun team dit jaar, beginnen hun draai te vinden.

Stand na GP Frankrijk 2021

De stand na de GP Frankrijk in het kwalificatieduel is als volgt

TeamCoureurCoureur
MercedesHamilton (5)Bottas (2)
Red BullVerstappen (6)Pérez (1)
McLarenNorris (5)Ricciardo (2)
Aston MartinVettel (4)Stroll (3)
AlpineOcon (4)Alonso (3)
FerrariLeclerc (5)Sainz (2)
AlphaTauriGasly (7)Tsunoda (0)
Alfa RomeoGiovinazzi (5)Räikkönen (2)
HaasSchumacher (6)Mazepin (1)
WilliamsRussell (7)Latifi (0)

Snelste raceronde

Een maximale score voor Verstappen. Naast de overwinning en pole position, reed de Nederlander ook nog eens de snelste raceronde. Het leek erop dat Bottas ‘m ging pakken, maar die mocht niet naar binnen omdat Pérez wellicht een tijdstraf kon oplopen. Stel dat Pérez een tijdstraf kreeg, kon Bottas wellicht zijn positie terugpakken.

Red Bull

De onderlinge stand na de GP Frankrijk 2021 qua snelste raceronde is als volgt

CoureurTeamAantal snelste racerondes
VerstappenRed Bull3
BottasMercedes2
HamiltonMercedes2

Driver of the day

Ondanks dat Verstappen een paar puike races heeft neergezet, had hij deze nog niet: de Driver of Day-trofee! Volkomen terecht, gezien de prestatie deze race. Alhoewel Daniel Ricciardo ook een toprace heeft gereden.

Stand na GP Frankrijk 2021

De onderlinge stand na de GP Frankrijk 2021 in het Driver of the Day-klassement is als volgt:

CoureurTeamAantal nominaties
PérezRed Bull2
VettelAston Martin2
NorrisMcLaren1
HamiltonMercedes1
VerstappenRed Bull1

Heeft de Autoblog redactie de GP van Frankrijk 2021 goed voorspeld?

Jazeker! Zowel Jaap als Wouter hadden voorspeld dat Verstappen en Hamilton op het podium terecht zouden komen. Echter, de volgorde was niet correct. Michael daarentegen had elke coureur op de juiste plaats en pakt zo de maximale score.

Stand na GP Frankrijk 2021

Onderlinge stand na GP Frankrijk 2021 in de AB-redactiepoule:

RedacteurPunten
Michael51
Wouter28
Jaap22

Deze Grand Prix’ zijn al verreden:

  • 28 maart | GP van Bahrein
  • 18 april | GP van Emilia Romagna
  • 2 mei | GP van Portugal
  • 9 mei | GP van Spanje
  • 23 mei | GP van Monaco
  • 6 juni | GP van Azerbeidzjan
  • 20 juni | GP van Frankrijk
Mercedes

Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:

  • 27 juni | GP van Stiermarken
  • 4 juli | GP van Oostenrijk
  • 18 juli | GP van Groot-Brittannië
  • 1 augustus | GP van Hongarije
  • 29 augustus | GP van België
  • 5 september | GP van Nederland
  • 12 september | GP van Italië
  • 26 september | GP van Rusland
  • 3 oktober | GP van Singapore* (andere locatie)
  • 10 oktober | GP van Japan
  • 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
  • 31 oktober | GP van Mexico
  • 7 november | GP van Brazilië
  • 21 november | GP van Australië
  • 5 december | GP van Saudi Arabië
  • 12 december | GP van Abu Dhabi
Stand na GP Frankrijk 2021

De eerste meters voor de GP van Stiermarken worden vrijdag 25 juni om 11:30 verreden.

Ook interessant!

  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Saudi-Arabië 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Qatar 2021
    Stand na GP Qatar 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Brazilië 2021
    Stand na GP Brazilië 2021 plus 6 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Alpha Tauri, alpine, Antonio Giovinazzi, Aston Martin, Carlos Sainz, Charles Leclerc, daniel-ricciardo, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Ferrari, Formule 1, frankrijk, haas-f1, Kimi Räikkönen, Lance Stroll, Lando Norris, Lewis Hamilton, Max Verstappen, McLaren, Mercedes, mick-schumacher, nicholas-latifi, nikita-mazepin, paul-ricard, Pierre Gasly, Racing, Red Bull Racing, sebastian-vettel, Sergio Pérez, Valtteri Bottas, williams, Yuki Tsunoda

Vorig bericht: « Wolff: ‘We dachten dat Perez een penalty zou krijgen!’
Volgend bericht: Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benny_Weisz zegt

    21 juni 2021 om 07:39

    Het lijkt steeds meer op dat Mercedes aan het wankelen is terwijl RB eindelijk langszij is gekomen.
    Hoe dan ook, titel nr. 8 voor LH is voorlopig geen vanzelfsprekendheid meer…..

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    21 juni 2021 om 07:47

    Als Verstappen geen pech meer krijgt zoals de vorige race, dan wordt ie kampioen. Op ieder circuit wordt hij 1e of 2e dit seizoen, zolang hij maar geen pech krijgt. En let maar op, komende 2 races wint ie. 2x Oostenrijk, alleen technische problemen kunnen hem tegenhouden.

    Gebeurt erg weinig vergeleken met afgelopen jaren valt mij op, kapotte motoren, transmissies etc. Openingrace vorig seizoen nog een hele boel, maar sindsdien, bijna niet.

    Login om te reageren
    • Porker-981C zegt

      21 juni 2021 om 11:51

      Door de aangescherpte reglementen mogen teams nog maar zeer beperkt motoren en transmissies wisselen. Het doel hiervan was de betrouwbaarheid opkrikken, en dat is gelukt.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    21 juni 2021 om 08:18

    Wat is het van Red Bull eigenlijk een meesterzet geweest om van Renault naar Honda over te stappen. Nu heet het weliswaar Alpine, maar de snelheid zit er absoluut niet in en de motoren lijken ook maar niet beter en sneller te worden.. Ook qua betrouwbaarheid weet Honda stappen te maken. We zien ze, gelukkig, amper ploffen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 juni 2021 om 10:58

      @viezefreddyw: extra bijzonder is, dat Honda de teams langer heeft laten rijden met dezelfde motor dan Mercedes, waar ze vorige week al een verse krachtbron kregen. Dat kan aan het einde van het seizoen nog een dealbreaker worden.

      Wat trouwens ook opviel, is dat Hamilton, dit weekeinde met het chassis van Bottas, vooraf ook klaagde dat hij de juiste setup maar niet kon vinden – precies waar Bottas zelf voorheen ook over klaagde. Mercedes zou er dus goed aan doen beide chassis’ nog eens volledig door te meten en te vergelijken.

      Login om te reageren
      • Porker-981C zegt

        21 juni 2021 om 11:52

        En toch was Hamilton op alle fronten sneller datn Bottas, dus hij heeft uiteindelijk wel de oplossing gevonden lijkt me.

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        21 juni 2021 om 12:14

        Ja dat was even aan me voorbij gegaan, waarom waren Hamilton en Bottas van chassis gewisseld? Doen ze dat vaker? De commentatoren van Sky hadden het erover maar kwamen er ook niet helemaal uit volgens mij.

        Login om te reageren
        • Henkie zegt

          21 juni 2021 om 12:56

          Ja dat is normaal. Bottas had een nieuwer chassis dan Hamilton. Hamilton gebruikte zelfs het chassis van vorig jaar. (dit kan omdat die gelijk moest blijven dit jaar met uitzondering van McLaren)

          Login om te reageren
      • sportevo zegt

        21 juni 2021 om 13:25

        @RRRobert: dat maakt niet veel uit.

        Je hebt een pool van 3 motoren waaruit je wisselend kunt kiezen.

        Vaak komen er wel upgrades op motoren wanneer het 2de of 3e blok ingezet wordt maar in theorie zo je ook kunnen stellen dat je in race 1, 4, 7, 10 etc blok 1 gebruikt, in race 2, 5, 8, 11 etc blok 2 en race 3, 6, 9, 12 etc blok 3. Maar qua ontwikkeling is dat niet handig dus dat zal niet gebeuren maar het seizoen wordt ook niet in 3 blokken opgedeeld.

        En soms wordt in de vrijdag training van een race verder in het seizoen een ouder blok uit de pool gebruikt en wordt deze op de zaterdag vervangen door een nieuwer blok.

        Login om te reageren
      • sportevo zegt

        21 juni 2021 om 13:29

        @RRRobert: ik begreep dat het probleem niet zozeer in de auto zat maar uiteindelijk in de banden in combinatie met de baantemperatuur. De zachte band werd snel te warm en verloor snel de grip, de medium band bleef langer heel maar had minder grip.

        Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    21 juni 2021 om 08:22

    Goed om te zien dat Verstappen nu eindelijk, ook als hij zelf voutjes maakt, een package heeft dat in staat is Hamilton te bevechten. Nog iets dat mij opviel: Verstappen heeft voor het eerst dit seizoen pole, snelste ronde en de race gewonnen, en misschien zelfs voor het eerst dat hem dit is gelukt ?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      21 juni 2021 om 08:49

      Dat klopt! Noemen ze Hattrick, nu nog de Grand Slam (Pole, Race winnen, Snelste ronde en alle ronden van de race geleid te hebben). Dit is pas 62x gebeurd in de hele F1 geschiedenis en het record op Grand Slams is 8 op naam van Jim Clark. Je moet natuurlijk ook gruwelijk veel sneller zijn dan je eigen teamgenoot en de concurrentie om dit te kunnen. Ondanks alle Hamilton dominantie is het hem niet gelukt om dit record te verbreken, idem voor Schumacher.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      21 juni 2021 om 12:16

      Als ik het me goed herinner kon hij eerder dit seizoen, of misschien ook wel vorig seizoen, de jongste Grand Slam winnaar worden. Hij had al pole, won de race en had de snelste ronde in de zak, totdat zijn oude teammaatje Ricciardo naar binnen kwam voor verse softs en de snelste ronde van hem afpakte.

      Login om te reageren
  5. luittinke zegt

    21 juni 2021 om 08:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. toniominestrone zegt

    21 juni 2021 om 09:42

    Toch pijnlijk voor Ricciardo dat hij het wederom niet redt t.o.v. zijn jonge teamgenoot.

    Login om te reageren
    • bbjorn zegt

      21 juni 2021 om 11:22

      @toniominestrone: Hij had veel oudere banden, dus hij liet Norris langs omdat het geen zin heeft om er voor te blijven rijden

      Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    21 juni 2021 om 09:47

    Ik heb de race eigenlijk maar met een schuin oog gekeken, met name doordat Paul Ricard meestal weinig spectaculair is. Deze race was toch wel vermakelijk. Goed gedaan van Red Bull en ik kan er erg van genieten dat het dit seizoen zo spannend is.

    Maar ondanks het succes van Red Bull vraag ik me wel af wat hun kansen zijn voor volgend jaar. Het lijkt mij dat Red Bull alles op alles zal zetten om dit seizoen kampioen te worden. Dat betekent echter ook dat er minder tijd en moeite wordt gestoken in de ontwikkeling van de auto voor volgend seizoen. Bij veel teams is dat juist andersom. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de verhoudingen volgend jaar. Zal me niks verbazen als McLaren en Ferrari dan opeens vooraan mee komen doen.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      21 juni 2021 om 10:28

      @berlinetta: De wens is de vader van de gedachte? Alles wat teams ontwikkelen voor 2022 gebeurd in het diepste geheim , ik begrijp niet waarop jouw aannames gebaseerd zijn.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 juni 2021 om 14:24

        Ik begrijp dat het in het diepste geheim gebeurd, maar feit is wel dat teams maar beperkt zijn in hun middelen. Hoe meer middelen ze voor dit seizoen inzetten, hoe minder er over zijn voor de ontwikkeling van de auto van volgend jaar. Teams als McLaren en Ferrari zijn allang bezig met 2022, terwijl ik denk dat Red Bull vooralsnog haar focus op dit seizoen heeft liggen. En dat is inderdaad een aanname en geen wens.

        Login om te reageren
  8. hexxion zegt

    21 juni 2021 om 10:59

    Ik vind nog steeds een vreemde zet van Ricciardo dat hij destijds Red Bull verlaten heeft. Hij is nu aan het zwemmen in de middenmoot terwijl hij bij Red Bull toch meerdere malen podiums pakte en elke keer het gevecht aan kon met Verstappen. De 1-2tjes vond ik veel vermakelijker van hun samen dan de rest van de teamgenoten die Verstappen heeft gehad.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      21 juni 2021 om 13:47

      @hexxion: Ricciardo wilde 1e man zijn bij een team, zag de bui al hangen en is naar Renault verhuisd

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        21 juni 2021 om 23:46

        @toniominestrone: dat idd en het geld hielp natuurlijk ook

        Login om te reageren
  9. hanso zegt

    21 juni 2021 om 11:48

    Hoeveel keer is het voor gekomen dat een coureur een quadruple win heeft?

    – Pole position
    – Race win
    – Fastest Lap
    – Driver of the day

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      21 juni 2021 om 13:36

      @hanso: nog niet zo vaak want driver of the dat bestaat pas sinds een paar jaar. Daarnaast vind ik driver of the day nou niet echt een noemenswaardig iets. Leuk, maar is erg onder invloed van het publiek en niet direct de verdienste van de rijder.

      Login om te reageren
  10. Porker-981C zegt

    21 juni 2021 om 11:56

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    21 juni 2021 om 12:18

    Russell op de 12e plek is ook niet slecht. Hij kwalificeerde natuurlijk wel lekker maar toch nog een paar plekjes gepakt gisteren. En dat in een Williams die in de F2 nog niet zou winnen (ok dat is flauw maar snel zijn ze nog steeds niet. Wel beter dan vorig jaar)

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    21 juni 2021 om 13:41

    Nu nog 2x Oosterrijk winnen, het liefst met 2x een 1-2.

    Login om te reageren
  13. Diesel Rocks zegt

    21 juni 2021 om 14:43

    Kan iemand even een fotosjoep maken van die foto maar dan dat Max zo op een Mercedes zit met de tekst eronder: “taking a dump”.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North