• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stand na GP Spanje 2021 en 6 dingen die ons opvielen

Auteur: willeme, gepost 10 mei 2021 om 07:00 – 40 Reacties

Stand na GP Spanje 2021

De race op het circuit van Barcelona-Catalunya zit er weer op. We hebben de stand na GP Spanje 2021 voor je plus meer.

De Spaanse GP zit er weer op. Het was voor sommige fans even twijfelen. Gaat het weer smullen worden voor de Nederlandse F1-fan of kon je beter van het mooie weer genieten? Qua uitslag en spanning was het het beste geweest om te genieten van een koude gele rakker en een paar zonnestralen.

We hebben zoals gewoonlijk alle rangen, stonden en overzichten die er toedoen voor je. Daarnaast vielen ons een paar dingen op:

Nog nooit had Hamilton zo’n goede seizoensstart.

Ondanks dat Hamilton aangeeft dat hij nog nooit zoveel weerstand heeft gehad van een concurrent, klopt die bewering niet. Sterker nog, Hamilton heeft een geweldige seizoensstart gehad. Nog nooit pakte hij zoveel punten in de eerste vier races. De Britse coureur verkeert (wederom) in absolute topvorm. Wel is het gat met de nummer 2 vrij klein. Alhoewel het verschil in punten wellicht kleiner is dan op de baan. De combinatie Hamilton-Mercedes is voor het vijfde jaar op rij ongekend (en zeven in totaal sinds 2014).

Mercedes is wederom veel te sterk

Zelfs spreekt Mercedes van een ‘waar gevecht’, maar in principe is duidelijk dat het niets uitmaakt. Mercedes heeft (wederom) verreweg de beste auto van het veld en niet zo’n klein beetje ook. Die strategie was mogelijk juist omdat die auto zo ontiegelijk snel is. De banden sleten veel minder snel en er was meer grip. Met een Perez op P4 hadden ze deze mogelijkheid overigens niet gehad. De Mexicaan reed een vrij anonieme race. Wederom een jaartje om te vergeten voor Red Bull, dus. 

Hamilton

Max start net zo goed als zijn vader

De race kende 5 geweldige seconden. Bij de start was er zowaar iets van spanning bij de GP van Spanje. Verstappen junior maakt dit jaar starts als Verstappen senior dat ook kon doen. Het maakt uiteraard voor het eindresultaat niets uit, maar Verstappen lijkt het maximale (sorry voor de woordgrap) uit die RB16 te halen. Zeker in vergelijking met voorgaande jaren lijkt het veel beter te gaan. Dus er is wel degelijk vooruitgang bij Red Bull.

Stand na GP Spanje 2021

Gat met Best of the rest is te groot

We vallen een beetje in herhaling. Maar het verschil met de rest is echt veel te groot. Tussen de Mercedessen, Verstappen en de rest was het gat meer dan 7 tienden bij de kwalificatie. In de race reed de top 3 zo’n 1 seconde per ronde weg. Alsof het een andere raceklasse is. Nu is het altijd zo geweest in de F1 dat er goede en slechtere teams zijn geweest. Echter, het verschil met Mercedes, Verstappen en de rest is echt bizar. Zowel tijdens de kwalificatie als de race is het stuitend. Wat dat betreft is het geen verrassing dat we Hamilton, Verstappen en Bottas op het podium zagen. Voor de 16e keer. Reken er maar op dat het nog een paar keer gaat gebeuren dit jaar. 

Hoe lang blijft Spanje nog op de kalender?

De toekomst van de GP Spanje hing nog niet zo lang geleden aan een zijden draadje. Voorlopig lijkt de race nog wel eventjes te blijven. Maar moeten we daar blij mee zijn? Zoals altijd levert het weinig spektakel op. En ondanks dat je niet elke race het maximale kunt verwachten qua spanning, is er op Barcelona-Catelunya bijna niets mogelijk qua inhalen. Alsof je moet voetballen met gesloten goals. Formule 1 is nu van Liberty Media en die zijn hard bezig om de sport spannender te maken, maar Spanje skippen lijkt een goede methode te zijn. 

Finish

Hoe lang houdt Mazepin zijn superlicentie nog?

Laten we meteen duidelijk zijn: de beste coureur van de Autoblog-redactie haalt het bij lange niet bij de slechtste Formule 1-coureur. Op dit moment lijkt dat Nikita Mazepin te zijn. Zeker als je kijkt naar foutjes, incidenten en crashes. Er zijn er gewoon te veel van. Nu is het weleens voorgekomen  dat de FIA de superlicentie van een F1-coureur afpakt als deze niet goed genoeg lijkt te zijn. Vorig jaar reed Mazepin niet eens heel onverdienstelijk, dus er zit wel degelijk iets van talent. Maar het lijkt er voorlopig niet uit te komen. Schumacher laat zien dat er met de Haas (ietsje) meer mogelijk is. 

Rijderskampioenschap

Het minst spannende overzicht van de afgelopen 14 jaar. Lewis Hamilton leidt het kampioenschap en gaat op deze wijze gewoon zijn achtste titel winnen. Bottas rijdt in een soort niemandsland. Maar! Daarachter is het wel degelijk spannend. Met name de strijd tussen Leclerc, Ricciardo en Sainz is best spannend.

Start

De stand na GP Spanje 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:

PositieCoureurTeamPunten
1HamiltonMercedes94
2VerstappenRed Bull80
3BottasMercedes47
4NorrisMcLaren41
5LeclercFerrari40
6PérezRed Bull32
7RicciardoMcLaren24
8SainzFerrari20
9OconAlpine10
10GaslyAlphaTauri8
11StrollAston Martin5
12AlonsoAlpine5
13TsunodaAlphaTauri2
14RäikkönenAlfa Romeo0
15GiovinazziAlfa Romeo0
16VettelAston Martin0
17RussellWilliams0
18SchumacherHaas0
19LatifiWilliams0
20MazepinHaas0

Constructeurs kampioenschap

Correctie, dít is het minst spannende overzicht van 2021 en alle voorgaande jaren. Mercedes wint het constructeurskampioenschap. Red Bull wordt duidelijk tweede. Daarachter is het nog wel heel erg spannend.

Stand na GP Spanje 2021

De stand na GP Spanje 2021 voor de constructeur is als volgt:

PositieTeamPunten
1Mercedes141
2Red Bull112
3McLaren65
4Ferrari60
5Alpine15
6AlphaTauri10
7Aston Martin5
8Alfa Romeo0
9Williams0
10Haas0

Kwalificatieduel

Weinig verrassingen in dit overzicht. Wel is het duidelijk dat bij Haas en Williams er een absolute nummer 1 is. Niet alleen de positie, maar ook qua tijd. Bij McLaren is de orde weer hersteld. Tsunoda moet nog even een tandje bijzetten. Verder zien we wel dat de rijders die een nieuw team hebben gevonden, het beduidend lastiger hebben.

Max

De stand na GP Spanje 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:

TeamCoureurCoureur
MercedesHamilton (3)Bottas (1)
Red BullVerstappen (3)Pérez (1)
McLarenRicciardo (2)Norris (2)
Aston MartinStroll (3)Vettel (1)
AlpineAlonso (1)Ocon (3)
FerrariLeclerc (3)Sainz (1)
Alpha TauriGasly (4)Tsunoda (0)
Alfa RomeoGiovinazzi (3)Räikkönen (1)
HaasSchumacher (4)Mazepin (0)
WilliamsRussell (4)Latifi (0)

Snelste raceronde

Lange tijd leek Lewis Hamilton er (weer) met de snelste raceronde vandoor te gaan. Na de ‘verloren’ race besloot Red Bull om Verstappen naar binnen te halen voor een setje nieuwe rode banden. Verstappen reed niet alleen een de snelste ronde, maar ook meteen het ronde-record. Voor de snelste raceronde krijgt hij een extra punt, voor het record (helaas) niet.

Stand na GP Spanje 2021

De onderlinge stand na GP Spanje 2021 qua aantal snelste racerondes is als volgt:

CoureurTeamAantal snelste rondes
BottasMercedes2
HamiltonMercedes1
VerstappenRed Bull1

Driver of the Day

We ontkomen er niet aan. Lewis Hamilton pakt ook deze F1 (publieks) prijs. De Britse stercoureur reed uiteraard een snaarstrakke race. Geen fouten, maximale snelheid. Met 22% van de stemmen vond het Formule 1-kijkende publiek dat ook. Een absolute grootheid.

Hamilton
CoureurTeamAantal nominaties
PérezRed Bull2
HamiltonMercedes1
NorrisMcLaren1

Heeft de Autoblog redactie het goed voorspeld?

Aangezien we al 16 keer in het verleden een podium hebben gehad met Bottas, Hamilton en Verstappen, is dat statistisch gezien de meest veilige keuze. Michael maakte er maximaal gebruik van.

Stand na GP Spanje 2021

Onderlinge stand na GP Spanje 2021 in de AB-redactie poule:

RedacteurPunten
Michael36
Wouter21
Jaapiyo19

Deze Grand Prix’ zijn al verreden:

  • 28 maart | GP van Bahrein
  • 18 april | GP van Emilia Romagna
  • 2 mei | GP van Portugal
  • 9 mei | GP van Spanje
Stroll

Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:

  • 23 mei | GP van Monaco
  • 6 juni | GP van Azerbeidzjan
  • 13 juni | GP van Turkije
  • 27 juni | GP van Frankrijk
  • 4 juli | GP van Oostenrijk
  • 18 juli | GP van Groot-Brittannië
  • 1 augustus | GP van Hongarije
  • 29 augustus | GP van België
  • 5 september | GP van Nederland
  • 12 september | GP van Italië
  • 26 september | GP van Rusland
  • 3 oktober | GP van Singapore
  • 10 oktober | GP van Japan
  • 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
  • 31 oktober | GP van Mexico
  • 7 november | GP van Brazilië
  • 21 november | GP van Australië
  • 5 december | GP van Saudi Arabië
  • 12 december | GP van Abu Dhabi
Stand na GP Spanje 2021

De eerste meters tijdens de vrije training van de GP Monaco 2021 worden verreden op donderdag 20 mei om 11:00.

Ook interessant!

  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Saudi-Arabië 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Qatar 2021
    Stand na GP Qatar 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Brazilië 2021
    Stand na GP Brazilië 2021 plus 6 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Alpha Tauri, Antonio Giovinazzi, Aston Martin, barcelona, Carlos Sainz, Charles Leclerc, daniel-ricciardo, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Ferrari, Formule 1, George Russell, haas-f1, Kimi Räikkönen, Lance Stroll, Lando Norris, Lewis Hamilton, Max Verstappen, McLaren, Mercedes, mick-schumacher, nicolas-latifi, nikita-mazepin, Pierre Gasly, Racing, Red Bull Racing, Renault, sebastian-vettel, Sergio Pérez, spanje, Valtteri Bottas, williams, Yuki Tsunoda

Vorig bericht: « Video: Carlos Sainz legt Ferrari stuurwiel uit
Volgend bericht: A15 brug verplaatst terwijl jij lag te slapen »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    10 mei 2021 om 07:20

    Op naar 2023.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    10 mei 2021 om 07:36

    Ik heb het thuis voor elkaar gekregen dat mijn tienerdochter ook enthousiast is geworden over de Formule 1. Alleen jammer dat ze deze keer halverwege de race op de bank in slaap viel…

    De stelling dat het misschien beter is om dit circuit te schrappen van de kalender ondersteun ik van harte.

    Oh, en er was goed nieuws voor de F1TV app gebruikers: de problemen van vorige week waren gelukkig verleden tijd.

    Login om te reageren
    • spacemoon24 zegt

      10 mei 2021 om 10:00

      F1TV deed het aan het begin inderdaad weer goed, maar bij ronde 61 viel ie er bij mij weer uit…

      Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    10 mei 2021 om 07:38

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    10 mei 2021 om 07:45

    Monaco moet Max echt winnen om het nog een beetje spannend te houden. Moet te doen zijn overigens.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      10 mei 2021 om 08:58

      @4g63: nee

      Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      10 mei 2021 om 08:58

      @4g63:
      Ben bang dat dat alleen gaat gebeuren als er in Monte-Carlo een wet-race (eigenlijk een wet-qualifying) wordt….. anders kunnen ze de titel net zo goed alvast aan Hamilton geven want dat wordt de laatste kans voor Max om een titel gevecht aan te gaan.

      Login om te reageren
      • ghini zegt

        10 mei 2021 om 09:02

        @bennyweisz: Ham is net zo goed in de regen als Max, veel mensen vergeten dat.

        Login om te reageren
        • Benny_Weisz zegt

          10 mei 2021 om 10:03

          @ghini:
          Is ook zo, alleen het is ook zo dat als de kwalificatie in Monaco op een droog wegdek wordt verreden, dat #LH44 weer met de pole-position er vandoor gaat en dan wordt onze Max weer tweede….. of nog erger…..

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 mei 2021 om 08:59

      Zet nu niet nog meer druk op Max, Monaco is niet zijn favoriete baan, veel te harde track limits.

      Login om te reageren
      • Benny_Weisz zegt

        10 mei 2021 om 11:27

        @mashell:
        Die track limits in Monaco zijn net anders dan de rest…..
        Elders raak je je tijd kwijt of je moet je gewonnen positie teruggeven…. in Monaco is het gelijk “Game Over”

        Login om te reageren
  5. negennegenzest zegt

    10 mei 2021 om 08:11

    Nou het stukje over Mercedes is wel zwaar overdreven. Zó veel sneller zijn ze ook weer niet hoor. Verstappen en Hamilton halen het beste uit de auto. Hun teamgenoten gewoon veel minder.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      10 mei 2021 om 08:36

      @negennegenzest: het is bijzonder knap van Mercedes en Hamilton. Die twee zijn aanzienlijk sneller dan wie dan ook. Als je zag hoe gemakkelijk Hamilton in beide situaties naar Verstappen toe reed, dat is echt niet alleen omdat Verstappen zo slecht is ;-). Die Mercedes (zeker op de gele band) gaat op rails in is in de race gewoon 5-7 tienden per ronde sneller. Daarbij vreet de Mercedes veel minder ‘banden’. Je kon in de race (wederom) zien dat de Mercedes sneller is op dezelfde band en er (veel) langer mee kan doen. Formule 1 is ook een mechanische sport en Mercedes heeft (weer) topwerk geleverd.

      Login om te reageren
      • negennegenzest zegt

        10 mei 2021 om 11:03

        Ik ben het eens met dat argument, maar ik vind de uitspraak “Mercedes heeft (wederom) verreweg de beste auto van het veld en niet zo’n klein beetje ook.” wel erg overtrokken. Ja ze zijn sneller, maar niet in de orde van grootte zoals we in het verleden wel eens zagen. Het gat is echt beduidend kleiner. Anders had Bottas met twee vingers in zijn neus Max ook gepakt.
        Ik wil niet echt alleen maar Verstappen downplayen, want hij haalt echt veel uit die auto en is zeker een match voor Hamilton. Maar dat het gat zo groot is als bovenstaande quote insinueert denk ik gewoon niet.

        Login om te reageren
  6. mpgc zegt

    10 mei 2021 om 08:13

    De verschillen zijn dit jaar niet zo groot. Ook Hamilton kan een keer pech hebben dit seizoen.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      10 mei 2021 om 09:07

      Nee, Hamilton heeft nooit pech. En als ie pech heeft, heeft ie alsnog geluk waardoor ie geen pech meer heeft.
      Zie Imola.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 mei 2021 om 09:36

      Hamilton heeft niet vaak pech. Wat hij wel heel vaak heeft, is geluk. Daar zou ik dus niet op rekenen.

      Login om te reageren
  7. revstars-net zegt

    10 mei 2021 om 08:19

    Van de ene saaie baan (althans voor een F1 race) naar de andere! Jeuj. Max en Monaco is vaker geen succes dan wel, dus ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  8. aschja zegt

    10 mei 2021 om 08:22

    Waarom bleven ze ook op die gele band rijden. Ze wisten bij voorbaat al dat dit scenario zich ging ontvouwen. Waarom besloten ze dan niet om met een 10sec voorsprong naar rood te gaan en zelf te gaan jagen??

    Login om te reageren
    • blackeye zegt

      10 mei 2021 om 10:23

      vrij simpel. De rode band is veel sneller opgereden. MB was veel sneller op geel, kunnen langer doorrijden op geel. RB heeft dit doorgerekend en gezien dat ook die optie niet zou uitmaken.

      Welke pitstop strategie ze ook hadden gekozen, doordat MB een vele snellere auto heeft met minder bandenslijtage zou RB niet gewonnen hebben.

      Login om te reageren
      • Nanning zegt

        10 mei 2021 om 20:09

        @blackeye: De race was op strategie dus al verloren voordat deze begonnen was? Zijn ze bij Red Bull dan echt zo dom? Misschien kunnen ze een paar goede strategisten bij Mercedes wegpikken.

        Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    10 mei 2021 om 08:23

    Ik weet dat je niet mag spreken van ‘als’ en ‘jamaar’, maar toch baal ik nog steeds van die gigantische mazzel van Hamilton met die rode vlag op Imola en daarna de stomme regel dat gelapte mensen hun ronde mogen teruglappen. Waar Max in die race 23 punten méér had kunnen halen dan Lewis zijn het uiteindelijk 6 punten geworden, en lag Lewis nog steeds 1 punt voor in het kampioenschap. En dan had Max dus al 3 races lang leider in het kampioenschap kunnen zijn.

    Maar ja, zo mag je dus niet denken, hopelijk mag je er wel nog steeds salty om zijn.

    Login om te reageren
  10. dieselkameel zegt

    10 mei 2021 om 08:32

    Volgens mij stelt Mercedes de auto af op de banden waar ze het langst op willen rijden. Ik kan me van vorig jaar ook nog een aantal races herinneren waar ze op de witte band ontiegelijk snel waren.

    Login om te reageren
  11. Fr13ndlyGh0st zegt

    10 mei 2021 om 08:58

    Jammer dat jullie de grootste ‘upset’ van het weekend hebben gemist Autoblog! ;)
    Max die opeens een truckerhat draagt ipv zijn pet met platte klep!

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      10 mei 2021 om 09:08

      Deed ie vorige week ook al, maar was toen ook door autoblog gemist! Daar betalen we nu belasting voor! ;-)

      Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    10 mei 2021 om 09:00

    Max heeft nog maar weinig succes gehad in Monaco. Ik vrees dat hij zijn RB in de vangrail plant

    Login om te reageren
  13. ghini zegt

    10 mei 2021 om 09:02

    Mazepin zat Lewis weer flink in de weg.. Het wordt wel tijd om hem eens een draai om zn oren te geven.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      10 mei 2021 om 09:11

      Bottas zat Lewis ook in de weg.
      Denk dat Toto hem ook een draai om z’n oren heeft gegeven.
      Probeert ie een keer ballen te tonen, doet ie het op een oerstom moment waar Lewis op veel versere banden stond. Had hem de race kunnen kosten.

      Login om te reageren
      • negennegenzest zegt

        10 mei 2021 om 11:05

        Haha nou inderdaad, de beste manier om je stoeltje voor volgend jaar te vergooien.

        Login om te reageren
  14. thearchitect zegt

    10 mei 2021 om 09:16

    – Olav Mol blijft om onverklaarbare redenen Charles Leclerc uitspreken als Jean Leclerc
    – Ook denkt Olav dat Nikita Mazepin op zijn Frans moet worden uitgesproken ‘ Maze-pain ‘
    – Olav begint fan te worden van de termen ‘undercut’ en ‘overcut’ .. Ik ga het de volgende GP eens tellen
    – Over tellen gesproken: ‘Racepace’ counter na 4 races: 842.

    Login om te reageren
    • negennegenzest zegt

      10 mei 2021 om 11:06

      Tip voor je. F1 app met engels commentaar…
      …als een warm bad ;)

      Login om te reageren
  15. okdoei zegt

    10 mei 2021 om 09:39

    Lekker negatief en zuur weer.
    Gaat gewoon een spannend seizoen worden en we zien aan het einde wel wie er kampioen is.

    Beetje hoop houden mag, kom op, zo verschrikkelijk is t allemaal ook weer niet.

    Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    10 mei 2021 om 09:49

    Ik ga tegen mijn natuur in alleen maar positieve dingen zeggen:

    Het tijdsverschil tussen Hamilton en Verstappen was dit jaar maar 0,3% terwijl het vorig jaar 0,4% was! RB is dus echt, een héél klein beetje beter geworden.

    Er zijn 7 auto’s in dezelfde ronde geëindigd, vorig jaar waren dit er maar 3;

    Hamilton wist vorig jaar alle races, die dit jaar tot nu toe zijn gereden, te winnen. In dat opzicht loopt hij dus nu 8 punten achter op zijn vorige seizoen;

    Verstappen wist in diezelfde races maar 51 punten te halen (13 per race) en loopt wat dat betreft dus vóór op het vorige seizoen;

    Hamilton haalde in 2020 tijdens de eerste 4 races overigens exact hetzelfde resultaat als in 2021 (1x2e en 3x 1e) maar werd als 4e geklasseerd na de Oostenrijkse gp omdat hij een 5 seconden straf kreeg nadat hij Albon uit de wedstrijd had getikt;

    Verstappen haalde in de 1e 4 races van vorig jaar ook maar 51 punten en loopt dus nu 29 punten vóór op zijn schema van vorig jaar;

    Al met al zijn de resultaten van Verstappen dit jaar significant beter dan vorig jaar terwijl Hamilton op hetzelfde niveau zit als vorig jaar; Hamilton haalde toen gemiddeld 20 punten per race en Verstappen nog geen 13. Nu heeft Hamilton 23 punten per race gehaald en Verstappen 20.

    I’m just grasping at straws here….

    Login om te reageren
    • blackeye zegt

      10 mei 2021 om 10:30

      Top gevonden. Helaas sla je met de laatste zin de spijker op z’n kop. LH loopt elke race uit op MV. Zet je deze lijn door dan wordt LH kampioen. Wanneer LH de lijn van vorig jaar doorzet, wordt hij ook kampioen.

      Gelukkig lijken we dit jaar meer spannende races te krijgen. Max kan af en toe winnen, Perez went steeds meer aan de auto. Dus hij komt ook nog een paar keer op het podium. Zou mooi zijn als Max dit jaar 2de wordt, Perez 3de en dan fris beginnen aan 2022.

      Login om te reageren
  17. jelmer zegt

    10 mei 2021 om 10:33

    De pace van Hamilton op ‘geel’ was ongekend. Vorige week zette Mercedes ook al de snelste tijd op geel in plaats van rood neer – alsof ze de auto voor deze band gebouwd hebben. Of een van de weinige zwakkere plekken van de auto, de relatief snelle bandenslijtage, dan minder een item is.

    Toch vroeg ik mezelf vandaag af of de snelheid mogelijk was omdat ze Hamilton er een beperkt aantal rondjes op hoefde vanwege de twee pitstops. Verstappen reed door de druk van Hamilton z’n banden af en reed daarna door. Dan zou het niet zozeer de pace van de Mercedes zijn, maar toch een strategie die minder was (en was eerder ‘wit’ een optie bij een 1-stopper geweest). Wat pleit voor en tegen deze theorie?

    Overigens heeft niet alleen Hamilton zijn beste seizoensstart uit zijn carrière, Verstappen heeft dat ook.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      10 mei 2021 om 12:23

      wat ook opvalt, vorige weekend had RB in de race ook geen extra medium banden meer en mercedes wel. Dus tijdens de vrije training / kwali haalt MB al een tactische voorsprong.

      Login om te reageren
  18. fastshifter zegt

    10 mei 2021 om 13:34

    Het is dit seizoen extra duidelijk te zien dat MV en LH echt van de buitencategorie zijn.

    LH won altijd al maar als de 2e man ook steeds 2e wordt dan is het voor een groot deel de auto (wijze woorden van Kees vd Grint: de auto is zo goed als de tweede rijder).

    Nu zie je dat Red Bull zelfs met Perrez maar rond de 5e plek bungelt. Dan vind ik het extra knap wat MV eruit weet te halen. Hij moet meer risico nemen met kans op fouten. LH kan het toch iets rustiger aan doen (is dan ook wel weer een sterk punt dat hij de rust daarvoor heeft).

    Hopelijk weet RB zich ook dit jaar relatief ten opzichte van MB meer te verbeteren. Anders wordt het toch nog een saai seizoen ben ik bang.

    Login om te reageren
  19. gregorius zegt

    10 mei 2021 om 14:53

    Race 4.
    Hulp van Perez in 4 races: ongeveer 0.3 seconden die weinig uitmaakten op dat moment (vorige week).
    Aantal keer dat Perez finishte waar hij moest finishen (beter dan de concurrenten): 1 van de 4.
    Aantal keer dat Perez Bottas te pakken had (wat nodig is voor het constructeurskampioenschap): 0

    Kans dat MV zou winnen gister: ongeveer 0.0. Direct na Hamiltons 1e stap wist je dat dit ging gebeuren en was het gewoon wachten op het moment. Dus het was weer een ouderwetse race: start is leuk; even wachten, en klaar.

    Monaco is iig altijd leuk voor de plaatjes. Ik schat de kans vrij hoog in dat LH44 of MV33 niet 1 en 2 worden.

    Login om te reageren
  20. grandmasterb zegt

    10 mei 2021 om 23:01

    Ik hoop dat Perez snel zich verbetert en dan een buffer kan vormen om LH achter MV te houden. Bottas presteert matig t.o.v. zijn auto, maar vormt wel steeds een buffer waardoor MV zijn strategie vaak moet aanpassen

    Login om te reageren
  21. grandmasterb zegt

    10 mei 2021 om 23:08

    Wat mij trouwens verbaasd heeft hoe slecht de voorbanden van LH er uit zagen na afloop van de race en dat niemand het daarover heeft. Die van MV zagen er nog als nieuw uit. Nu is MV later gaan pitten, maar dat die mercedes zo veel beter banden spaart is zo te zien een sprookje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North