• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te veil: de raceauto die alle andere overbodig maakt [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 23 juni 2017 om 18:19 – 17 Reacties

917


Ja, dit is dat moment waar je op gewacht hebt.

Een Porsche 917 Kurzheck, in Gulf-livery, met een roemruchte historie. Wat wil je nog meer? We zouden er een ‘KOOP DAN!?!’ bij kunnen zetten, maar die is al geïmpliceerd.

Afgelopen weekend won Porsche voor de negentiende(!) keer de 24 uur van Le Mans. Net als bij enkele overwinningen uit het verleden was de weg naar de overwinning niet vlekkeloos, maar dat was op Porsche HQ waarschijnlijk snel vergeten nadat de 919 voor de derde keer de zege naar zich toetrok.

Je zou het wellicht niet zeggen, maar met die drie overwinningen is de 919 in de hiërarchie van Le Mans winnende Porsche’s nu de legendarische 917 voorbij. De 917 won namelijk ‘slechts’ twee keer de Franse klassieker. Dat had overigens ook te maken met het feit dat de auto zó dominant was dat de spelregels veranderd werden.

In de Amerikaanse CanAm-serie ging de 917 nog even door. De auto ontpopte zich daar uiteindelijk tot een waanzinnig krachtig projectiel dat volgens velen sindsdien nooit meer geëvenaard is.

De Le Mans-winnende 917’s droegen beide níet de iconische Gulf-livery. In 1970 won een 917 in ‘Porsche Salzburg’-kleuren en in 1971 rolde onze Gijs samen met Helmut Marko naar de finish in Martini-kleuren. Gijs was na afloop van de race naar verluidt shaken, but not stirred.

Toch is het lichtblauw met oranje onlosmakelijk verbonden met de opper-Porsche. Dat komt onder andere door de film Le Mans van Steve McQueen. Op het witte doek wint namelijk wél een 917 in de kleuren van John Wyer’s team de race, na een hard duel met de Ferrari’s.

De auto uit de film met chassisnummer 917-024, voormalig eigendom van wijlen Joseph ‘Seppi’ Siffert, wordt binnenkort geveild in Pebble Beach. Drie jaar geleden was dat overigens ook al het geval, maar toen werd de auto op het laatste moment teruggetrokken van de veiling. Goed nieuws voor degenen die in de tussenliggende jaren een paar grijpstuivers bij elkaar gesprokkeld hebben. Doe jij een bod op de legende, of ga je liever aan de slag met een bouwprojectje?

Gulf

UPDATE: De 917 is inmiddels afgehamerd op 14.080.000 Dollar. Het is tot op heden de hoogste prijs die ooit betaald werd voor een Porsche.

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

917, 917k, gulf, Klassiekers, le-mans, Porsche, Racing, veiling

Vorig bericht: « VT2 in Bakoe: Max Verstappen scheurt door, crasht
Volgend bericht: Max Verstappen: vandaag was een goede dag »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    23 juni 2017 om 18:24

    Zwarte velgen zijn zooooo 2015 ..

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    23 juni 2017 om 18:31

    Jo Siffert, reed snel, deed snel zaken ook.
    Verongelukt in een niet eens voor het kampioenschap tellende F1 race in een BRM.
    Bij zijn begrafenis in Fribourg (Zwitserland) waren er 50000 mensen op de been en vooraan in de rouwstoet reed een lichtblauwe oranje 917 Kurzheck………. (Dit is spul waar legendes van worden gemaakt, dit verzin je niet)
    http://i46.tinypic.com/esj2hl.jpg

    Login om te reageren
  3. jeroenwz zegt

    23 juni 2017 om 18:32

    Wat een geweldige racer! Op het eind meer dan 1.100 pk! Prachtig.
    De coureurs die dit soort wagens wisten te temmen zijn echte helden. Niets ten nadele van de huidige generatie F1-coureurs, maar in vergelijking met dit soort auto’s en de F1 uit die tijd is de F1 van nu “a walk in the park”.
    PS, leuk detail: om gewicht te besparen was het Porscheschild voorop de auto vervangen door een sticker…

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      23 juni 2017 om 18:47

      @jeroenwz:

      Nee dat was de 917/30. Dat was een open Can Am versie met twee turbo’s en tegen de 1600pk.
      http://w.ivenue.com/static/ecommerce/161/161255/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/2/0/20006_2.jpg

      De reguliere 917 heeft nooit meer dan 500pk gehad, maar dat maakte het nog steeds geen lieverdje.

      Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    23 juni 2017 om 18:41

    Hier een half uur durende docu over het eerste jaar dat de 917’s in de Gulf Livery voor John Wyer racing reden, met o.a Pedro Rodriguez en Jo Siffert als ware kunstenaars, soms straatvechters maar soms ballerina’s met een monster met minimaal 700 pk wat je probeert te vermoorden !
    https://www.youtube.com/watch?v=j9XCEM4S2yY

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 juni 2017 om 21:12

      @desjonnies:

      Top .. thanks ..

      Login om te reageren
    • noosaheads zegt

      23 juni 2017 om 22:30

      Thanks @desjonnies: Je YT bijdrage had ik nog nooit gezien.Heel mooi.

      Login om te reageren
    • sab993s zegt

      24 juni 2017 om 00:38

      @desjonnies: mooier wordt het niet…

      Login om te reageren
  5. Boomer zegt

    23 juni 2017 om 18:51

    Zelfs als ik beide nieren en een lever zou verkopen vrees ik dat ik te weinig zou hebben. Maar wat zou ik dit graag gewoon een keertje rijden. Laat staan bezitten.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 juni 2017 om 21:02

      @airc:
      Ga eens naar Classic Le Mans, ooit de deur van een Martini kurzheck open gehouden om de rijder wat koelte te geven voor de wedstrijd.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    23 juni 2017 om 19:12

    Dit is zo gaaf!

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    23 juni 2017 om 20:16

    Neen, deze auto zou ik absoluut niet willen hebben. Zo’n auto moet in handen komen/blijven van mensen, die de vaardigheden hebben om zo’n ding te rijden naar wat-ie kan. Dit is geen speelgoed voor goedwillende amateurs met geld teveel.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 juni 2017 om 21:15

      @amghans:

      Goed dat louter alleen de mensen die em daadwerkelijk ook kunnen en gaan kopen er de waarde van inzien ..

      Login om te reageren
  8. noosaheads zegt

    23 juni 2017 om 22:41

    The Usual Suspect https://www.bing.com/videos/search?q=le+mans+steve+mqueen&view=detail&mid=743AC76FEA7655066F22743AC76FEA7655066F22&FORM=VIRE

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    24 juni 2017 om 01:14

    Heel vet, zal waarschijnlijk wel wat miljoentjes op de teller toveren bij de veiling.

    Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    24 juni 2017 om 04:29

    Zelden was een auto zo geschikt om het origineel van te laten schieten en lekker in een replica te gaan rijden.

    Login om te reageren
  11. lotuselises2 zegt

    24 juni 2017 om 10:42

    Ik schat minimaal 10 miljoen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North