Te veil: de raceauto die alle andere overbodig maakt [updated]

Auteur: , 17 Reacties

Ja, dit is dat moment waar je op gewacht hebt.

917

Een Porsche 917 Kurzheck, in Gulf-livery, met een roemruchte historie. Wat wil je nog meer? We zouden er een ‘KOOP DAN!?!’ bij kunnen zetten, maar die is al geïmpliceerd.

Afgelopen weekend won Porsche voor de negentiende(!) keer de 24 uur van Le Mans. Net als bij enkele overwinningen uit het verleden was de weg naar de overwinning niet vlekkeloos, maar dat was op Porsche HQ waarschijnlijk snel vergeten nadat de 919 voor de derde keer de zege naar zich toetrok.

Je zou het wellicht niet zeggen, maar met die drie overwinningen is de 919 in de hiërarchie van Le Mans winnende Porsche’s nu de legendarische 917 voorbij. De 917 won namelijk ‘slechts’ twee keer de Franse klassieker. Dat had overigens ook te maken met het feit dat de auto zó dominant was dat de spelregels veranderd werden.

In de Amerikaanse CanAm-serie ging de 917 nog even door. De auto ontpopte zich daar uiteindelijk tot een waanzinnig krachtig projectiel dat volgens velen sindsdien nooit meer geëvenaard is.

De Le Mans-winnende 917’s droegen beide níet de iconische Gulf-livery. In 1970 won een 917 in ‘Porsche Salzburg’-kleuren en in 1971 rolde onze Gijs samen met Helmut Marko naar de finish in Martini-kleuren. Gijs was na afloop van de race naar verluidt shaken, but not stirred.

Toch is het lichtblauw met oranje onlosmakelijk verbonden met de opper-Porsche. Dat komt onder andere door de film Le Mans van Steve McQueen. Op het witte doek wint namelijk wél een 917 in de kleuren van John Wyer’s team de race, na een hard duel met de Ferrari’s.

De auto uit de film met chassisnummer 917-024, voormalig eigendom van wijlen Joseph ‘Seppi’ Siffert, wordt binnenkort geveild in Pebble Beach. Drie jaar geleden was dat overigens ook al het geval, maar toen werd de auto op het laatste moment teruggetrokken van de veiling. Goed nieuws voor degenen die in de tussenliggende jaren een paar grijpstuivers bij elkaar gesprokkeld hebben. Doe jij een bod op de legende, of ga je liever aan de slag met een bouwprojectje?

Gulf

UPDATE: De 917 is inmiddels afgehamerd op 14.080.000 Dollar. Het is tot op heden de hoogste prijs die ooit betaald werd voor een Porsche.



17 reacties

Zwarte velgen zijn zooooo 2015 ..
Jo Siffert, reed snel, deed snel zaken ook.
Verongelukt in een niet eens voor het kampioenschap tellende F1 race in een BRM.
Bij zijn begrafenis in Fribourg (Zwitserland) waren er 50000 mensen op de been en vooraan in de rouwstoet reed een lichtblauwe oranje 917 Kurzheck………. (Dit is spul waar legendes van worden gemaakt, dit verzin je niet)
http://i46.tinypic.com/esj2hl.jpg
Wat een geweldige racer! Op het eind meer dan 1.100 pk! Prachtig.
De coureurs die dit soort wagens wisten te temmen zijn echte helden. Niets ten nadele van de huidige generatie F1-coureurs, maar in vergelijking met dit soort auto’s en de F1 uit die tijd is de F1 van nu “a walk in the park”.
PS, leuk detail: om gewicht te besparen was het Porscheschild voorop de auto vervangen door een sticker…
@jeroenwz:

Nee dat was de 917/30. Dat was een open Can Am versie met twee turbo’s en tegen de 1600pk.
http://w.ivenue.com/static/ecommerce/161/161255/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/2/0/20006_2.jpg

De reguliere 917 heeft nooit meer dan 500pk gehad, maar dat maakte het nog steeds geen lieverdje.
Hier een half uur durende docu over het eerste jaar dat de 917’s in de Gulf Livery voor John Wyer racing reden, met o.a Pedro Rodriguez en Jo Siffert als ware kunstenaars, soms straatvechters maar soms ballerina’s met een monster met minimaal 700 pk wat je probeert te vermoorden !
https://www.youtube.com/watch?v=j9XCEM4S2yY
@desjonnies:

Top .. thanks ..
Thanks @desjonnies: Je YT bijdrage had ik nog nooit gezien.Heel mooi.
@desjonnies: mooier wordt het niet…
Zelfs als ik beide nieren en een lever zou verkopen vrees ik dat ik te weinig zou hebben. Maar wat zou ik dit graag gewoon een keertje rijden. Laat staan bezitten.
@airc:
Ga eens naar Classic Le Mans, ooit de deur van een Martini kurzheck open gehouden om de rijder wat koelte te geven voor de wedstrijd.
Dit is zo gaaf!
Neen, deze auto zou ik absoluut niet willen hebben. Zo’n auto moet in handen komen/blijven van mensen, die de vaardigheden hebben om zo’n ding te rijden naar wat-ie kan. Dit is geen speelgoed voor goedwillende amateurs met geld teveel.
@amghans:

Goed dat louter alleen de mensen die em daadwerkelijk ook kunnen en gaan kopen er de waarde van inzien ..
Heel vet, zal waarschijnlijk wel wat miljoentjes op de teller toveren bij de veiling.
Zelden was een auto zo geschikt om het origineel van te laten schieten en lekker in een replica te gaan rijden.
Ik schat minimaal 10 miljoen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).