• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: de beroerdste auto’s van de laatste 15 jaar

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 november 2012 om 21:19 – 108 Reacties

Auwdi?


Handig: een verzekeraar die, op basis van 15 jaar ervaring, een lijstje samenstelt van auto’s die je maar beter links kunt laten liggen. De uitkomsten zullen je verrassen!

De Engelse verzekeraar Warranty Direct viert zijn derde lustrum, en zet voor de gelegenheid eens op een rijtje welke wielen je beter wel, en welke je juist beter niet kunt aanschaffen. Wat schetst de verbazing: bijna de complete top 10 staat vol met premium Duits spul, waar we onze vingers dus niet aan zouden moeten willen branden. De Duitse premiumleugen ontmaskerd?!

Ehm, nee… De auto’s krijgen een waardering volgens een Reliability Index, waarin onder andere is opgenomen hoe vaak een auto panne heeft, maar ook wat de reparatiekosten bedragen. Ergo: hoge werkplaatsrekening = slechte waardering (meer puntje).

Tsja: een beurtje aan je Honda Jazz is voor een appel en een ei gedaan, terwijl de kosten van het fatsoenlijk op de weg houden van je bijna 4-5-600 pk sterke powerhouse nou eenmaal, eh, een factortje veel hoger liggen.

Hoe de index precies in elkaar steekt kan je hier nalezen. Ga er van uit dat het gemiddelde van de index het cijfer ‘100’ is, en bekijk dan de volgende top 10, die vooral erg bruikbaar voor degene die wel pk’s wil, maar ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.

#10 Citroën XM – 438
#09 Land Rover Range Rover – 440
#08 Porsche 911 (996) – 442
#07 Bentley Continental GT – 490
#06 Audi A6 Allroad – 502
#05 Mercedes-Benz CL W215 – 512
#04 Mercedes-Benz V-Klasse -547
#03 Mercedes-Benz SL R230 – 555
#02 BMW M5 E60/E61 – 717
#01 Audi RS6 – 1.282

Bovenstaande lijst is wel interessant om de krachtpatsers eens onderling te vergelijken. Met een Continental GT ben je nog verbazingwekkend ‘goedkoop’ uit, en ook een Porsche 996 gaat nog wel. Het ding schijnt nagenoeg nooit pech te hebben, maar een gemiddelde prijs van een beurtje van £847,52 (zo’n 1.000 euro) zorgt voor een plek in de lijst. Of zou ’t Britse wegdek de auto’s parten spelen?

Rij je een auto van Das Haus, zorg dan voor wat extra cash op je bankrekening, en de V10-monsters zijn pas echt een verschrikking voor je budget, vooral als er twee turbo’s opgeschroefd zijn. Holy Moses, 1.282 puntjes voor de RS6! Da’s een lekkere draaikolk in je portemonnee… De fun wordt duur betaald, zogezegd.

Nog eventjes het lijstje, maar nu ook met de meegenomen bouwjaren er bij:

I can haz Reliability index?

Ook interessant!

  • BMW is Mercedes voorbij
    BMW is Mercedes voorbij (en Audi helemaal)
  • Premiummerken Audi, BMW en Mercedes niet in top 10
  • Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
    Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Bentley, BMW, Citroen, Land Rover, lijstjes, Mercedes, Porsche, range-rover, top10

Vorig bericht: « Rode diesel: A. Kahn Range Rover Sport ‘Mille Miglia’
Volgend bericht: Brengt de Lego-Ferrari F150 Alonso dit weekend geluk? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dheep zegt

    23 november 2012 om 21:21

    Daar gaan we dan

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      23 november 2012 om 21:25

      @dheep: wat bedoel je?

      Login om te reageren
      • dheep zegt

        23 november 2012 om 21:27

        @p993: let maar op, de eerste 2 hebben al gereageerd..

        Login om te reageren
        • heyaudi zegt

          23 november 2012 om 21:30

          @dheep:

          Login om te reageren
  2. heyaudi zegt

    23 november 2012 om 21:23

    LOL

    Login om te reageren
  3. nicohaitsma zegt

    23 november 2012 om 21:24

    Wat een onzin dit…

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    23 november 2012 om 21:24

    Auwdi whoehahaha, ik zal maar niet zeggen “wat zei ik ” .

    Login om te reageren
    • mclarenmercedes zegt

      24 november 2012 om 10:53

      @norge: http://www.youtube.com/watch?v=9AajslFuPro

      Login om te reageren
  5. p993 zegt

    23 november 2012 om 21:25

    gnagna…de 996 daar zal niem van opkijken. Foutje bedankt. De 911jes daarvoor waren kogelvrij.

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      24 november 2012 om 07:55

      @p993: Precies, geef mij maar een 993.

      Login om te reageren
    • Falco zegt

      24 november 2012 om 15:18

      @p993: Motorisch gezien inderdaad. De elektronica is af en toe een ander verhaal.

      Login om te reageren
  6. jonkie zegt

    23 november 2012 om 21:28

    Wat is een mercedes b-klasse?

    Login om te reageren
    • jonkie zegt

      23 november 2012 om 21:29

      @jonkie: dat moet natuurlijk v-klasse zijn

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        23 november 2012 om 21:35

        @jonkie: moet je eens op http://www.google.nl kijken, kan je dingen opzoeken die je niet kent, best handig.

        Login om te reageren
        • jonkie zegt

          23 november 2012 om 21:50

          @Donstil: ja, maar hier op autoblog krijg je meestal verhalen en anekdotes erbij die je op Google gewoon niet kan vinden. Maar oké ik Google al.

          Login om te reageren
        • Megakix zegt

          23 november 2012 om 22:32

          @Donstil: lastig..om dingen op te zoeken…die je niet kent…JOH ! ^^

          Login om te reageren
  7. bsxc2 zegt

    23 november 2012 om 21:31

    Het zijn gewoon auto’s die vaak in elkaar zitten, daar hoort gewoon een duurdere verzekering bij. Het zijn altijd de andere waardoor je meer gaat betalen.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      23 november 2012 om 21:36

      @bsxc2: Bedoel je schade? Lijkt me sterk dat dat hierin zit. Maar aan de andere kant: waar kan je je eigenlijk verzekeren tegen reparatie en onderhoudskosten??

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        23 november 2012 om 21:50

        @mout: dat wil je niet… Geloof me, dan draaien ze je een poot uit.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          23 november 2012 om 23:46

          @Svenska_Aeroplan_AB: Het zal een bevlieging van het moment zijn. Betaalde vanmiddag €1532,- voor een reparatie. Had ik met plezier willen claimen.

          Login om te reageren
          • ErikkNL zegt

            24 november 2012 om 08:47

            @mout: Jij verplaatst je dus in een rs6? ;-)

            Login om te reageren
  8. C220AMG zegt

    23 november 2012 om 21:34

    555 punten? Nou, sinds 2004 nog geen enkel probleem gehad… Vreemd onderzoekje

    Login om te reageren
  9. mout zegt

    23 november 2012 om 21:34

    Ik heb twee XMs gehad, en in totaal 5 jaar XM gereden. Elk gekocht met ruim boven de 300.000 op de teller. Goed, een grote auto met serieuze km stand is niet echt goedkoop in onderhoud, maar opvallen in negatieve zin deden ze niet.
    Wat wel een wereld scheelde, is gebruik maken van Citroën specialisten, en wegblijven bij de dealer. Dat kan zo’n verzekeringsmaatschappij natuurlijk lastig doen.

    Login om te reageren
  10. sacha zegt

    23 november 2012 om 21:43

    Dat van de R230 kan ik beamen.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      24 november 2012 om 11:30

      @sacha:

      Dat het onderhoud prijzig is ofdat die onbetrouwbaar is?

      Heb je de 55amg nog? (een kennis van me houd de zijne bij als future classic, die motor is volgens hem het leukste wat mercedes ooit gemaakt heeft)

      Login om te reageren
      • sacha zegt

        26 november 2012 om 20:59

        @Hupke: klopt. Auto is fantastisch. Maar vooral ABC (versie 1) is wel een hoofdpijndossier. Maar idd een toekomstige klassieker. Dus maar vrolijk geld laten afzinken kwa onderhoud.

        Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    23 november 2012 om 21:44

    Tja…de zg premium rijder zal dit onzin vinden, hun audi gaat NOOIT kapot. Pieuwiep en toen ging de wekker…..

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      23 november 2012 om 22:39

      @rufctr01: De premium rijder zal het een worst wezen als dat ding een keer kapot gaat.. Dan mag hij/zij namelijk weer een nieuwe kiezen.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        24 november 2012 om 07:58

        @lamborgfan: elke maand een nieuwe Audi van de baas is ook wel een beetje raar!

        Login om te reageren
    • TheKeymaker zegt

      23 november 2012 om 23:10

      @rufctr01: Laat je niets wijsmaken over premium. Het is enige wat premium is aan de bekende merken is de rekening.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        24 november 2012 om 07:59

        @TheKeymaker: klopt! Maar dat zal de Audi rijder nooit toegeven.

        Login om te reageren
        • solmatje zegt

          24 november 2012 om 10:20

          @rufctr01: een Audi heeft een afwerking waar jij U tegen zegt.. Alleen dat is al premium!
          Snap alleen niet hoe een verzekeringsmaatschappij aan deze cijfers komt? Gaat dit dan over bedragen die zij uitgekeerd hebben? Dan maakt het niet uit.. Premie van verzekering betaal je toch wel..

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            24 november 2012 om 17:55

            @solmatje: gelukkig geloof jij en vele Nederlanders nog steeds dat de kwaliteit van een auto meetbaar is door de afwerking. Wat er technische onderhuids gebeurt is van minder belang.

            Login om te reageren
        • Jimmy zegt

          24 november 2012 om 10:43

          @rufctr01: Kijk voor de grap allen eens in de laatste reacties van Deze mijnheer. In elke reactie staat een hatelijke opmerking over Audi. Je Audi A2 ooit vreemdgegaan? Wordt het niet eens tijd om deze persoon aan te sporen op dit vervelende, misplaatste gedrag? Beheerder?

          Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      24 november 2012 om 00:05

      @rufctr01: onze Audi gaat nooit…. *wekker gaat af*

      Login om te reageren
    • Jimmy zegt

      24 november 2012 om 10:40

      @rufctr01: Goede reactie weer. Als jij daadwerkelijk dat oude barrel op je foto’tje zo aanbidt zou je ook niet vies zijn van een rekeningetje aan nieuwe onderdelen.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        24 november 2012 om 17:55

        @Jimmy: maar voorlopig komt mijn Peugeot niet in dit lijstje voor. Ga jij je mammoetskelter maar gauw wassen knul!

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        24 november 2012 om 22:06

        @Jimmy: de barrel op de foto haalde in 1986 al een top van 342 km/u! Als jij zo’n barrel wilt kopen moet je rond de 250k euro meenemen.

        Login om te reageren
  12. Edge zegt

    23 november 2012 om 21:44

    Boeiend, als je het geld voor een RS6 hebt, kun dit ook wel betalen

    Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 november 2012 om 21:48

    Zucht… Warranty Direct is géén verzekeraar maarrrr een bedrijf dat verlengde garantie verkoopt!

    Dus dit lijstje is ‘bij welke auto word het meest geclaimd in de garantie’. En als je daar geen verrekensleutel in doet maar gewoon sec het bedrag in euro’s neemt, krijg je dus dit…

    Gevalletje ‘je hebt leugens, grove leugens en statistiek’ van de bovenste plank dus!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      23 november 2012 om 23:32

      @Svenska_Aeroplan_AB: mag dit comment vetgedrukt @autoblog

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 november 2012 om 16:47

      @Svenska_Aeroplan_AB: Voor een garantiebedrijf zijn het natuurlijk die eurootjes die tellen. Vandaar dit lijstje. Mooi op maat van hun bizznizz…

      In feite hoort dit gewoonweg niet op deze manier op het web gesmeten te worden, maar ja…

      Login om te reageren
  14. mauricemercedes zegt

    23 november 2012 om 22:02

    De auto’s in de top drie zijn natuurlijk ook wel auto’s waar niet rustig mee gereden wordt. Wie rijdt er nou rustig met een M5 of RS6? dat gaat eerder kapot dus.

    Login om te reageren
    • OverSoft zegt

      24 november 2012 om 08:23

      @mauricemercedes: Ja precies! Die auto’s worden tenminste gebruikt waarvoor het hoort: hard rijden. Daar hangt een prijskaartje aan.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        24 november 2012 om 08:29

        @OverSoft:
        Not, ze worden gemaakt om hard te rijden.
        Hetgeen zelden gebeurd en als je het een keer probeerd gaan ze stuk.
        Voordat je met je M5 hard kan ben je eerst een kwartier door alle menu’s aan het scrollen voordat hij dat überhaupt wil….

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          24 november 2012 om 13:17

          @jrk68: heb je toch echt wel verkeerd hoor, meeste mensen rijden wellicht niet op 100% vermogen, maar een groot deel van hun die een topmodel Duitser kopen rijden wel constant 150-200. Degene die ik ken in ieder geval wel. Maserati, M5, M3, Ferrari’s, noem het maar op..

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            24 november 2012 om 14:57

            @jzaero:
            Mensen met een Aygo rijden altijd op vol vermogen, anders kom je niet met het verkeer mee.
            En je raad het al, die gaan nooit stuk….
            Met een M5 of RS6 hoef je hooguit 30% van het vermogen aan te spreken om je roze kaartje al te verspelen….

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              25 november 2012 om 04:38

              @jrk68: Vol vermogen maar met 450pk minder heb je nog altijd minder druk op je onderdelen dan in een high performance auto maar ik ben het met je eens dat Toyota’s retebetrouwbaar zijn. Weet niet of dat met de Aygo ook zo is, maar de Starlet hier werkt gewoon nog prima. En ja ik snap je punt niet zo, het roze papiertje heeft toch niet zoveel te maken met de onderhoudsgevoeligheid.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                25 november 2012 om 10:51

                @jzaero:
                Niet met onderhoud, maar wel alles met het prestatie potentieel van een auto. Ook met een M5 heb je maar een pk of 80 nodig bij onze limieten.
                Ik zie die dingen trouwens zelden als een mongool rijden dus met de belasting van het mechaniek valt het dan ook wel mee.
                Ik ben gewoon van mening dat als ze dergelijke bedragen vragen, het motorisch gewoon goed moet zijn.
                En dat was samen met de bak in de vorige M5 nu net de achilles hiel.

              • jzaero zegt

                25 november 2012 om 13:28

                @jrk68: Kijk, nu vat ik hem. Tja, het klopt inderdaad dat ze in dagelijks gebruik slechts 80pk van het potentieel gebruiken. Een driecilinder is echter niet te vergelijken met een V10 die op prestaties is gericht. Ik ben het ermee eens dat ze het gewoon goed moeten doen, maar aan de andere kant, dit soort merken zijn wel degene die nieuwe technieken proberen in een nieuwe auto, dus ik kan mij voorstellen dat het fout kan gaan. Nogmaals, ik praat het niet goed en het is goed vervelend als een blok de soep in loopt en weer onderhoud nodig heeft, maar BMW is ook berucht om hun VANOS installatie in hun blokken. Het is eigenlijk gewoon slijtage, maar wel slijtage waarbij je hoge kosten hebt.

  15. Arnoud zegt

    23 november 2012 om 22:03

    Allemachtig sir smoke! Das Haus is de bijnaam van Mercedes! Niet Audi… Blunder!

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      23 november 2012 om 22:16

      @Original_Arnoud: eh? Er staan toch echt wel eemn pak benzen in die top.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 november 2012 om 22:39

      @Original_Arnoud: Nee hoor, is precies zo bedoeld (de 3 Benzen in de top 5). Je interpreteert t alleen anders denk ik :)

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        24 november 2012 om 10:37

        @sir_smokalot:
        O nu zie ik inderdaad hoe je die zin bedoeld hebt. Ik dacht dat je commentaar over die V10’s op Das Haus sloeg. My bad.

        Login om te reageren
  16. jrk68 zegt

    23 november 2012 om 22:12

    Wel opvallend is dat het hier door vele afgebrande Renault niet in de lijst voorkomt….
    Ook mis ik de Smarties, motorrevisies zijn ook niet echt een goedkope grap, of zijn die echt goedkoper dan regulier “premium” onderhoud?
    Wisten de fans trouwens al dat de leaseverkopen van VAG totaal in elkaar gedonderd zijn en dat Renault een plusje noteerd van 178%….

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      23 november 2012 om 22:39

      @jrk68: en terecht. back to back vergeleken heeft een leasepikkie niets te zoeken in een Golf. Te duur, niet comfortabel maar ook niet sportief, niet luxe, niet spannend. Overigens was mij Golf wel degelijk. Een kleine 100k zonder problemen (deurslot dat soms dienstweigerde…)

      Maar goed, voor ruim minder geld rij je een veel beter aangeklede Megane, met meer ruimte, meer comfort, dezelfde prestaties, minder verbruik en…. in 13.000km geen slag gemist dat ding.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        23 november 2012 om 22:51

        @w0o0dy:
        Ach het blijft Duits, dus op onverklaarbare redenen kapt er weleens iets mee.
        Vanmiddag bij mij ook, druk op het knopje en de deur ging open, sleutel in het contact en hij kende de sleutel ineens niet meer.
        Gevolg hij kon ook niet meer op slot, dus op transport naar de Mercedes dealer.
        Gelukkig heb ik ook nog een Engelse en een Japanse auto….

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          24 november 2012 om 16:44

          @jrk68: Hmm, een Engelse…

          Moet ik dan denken aan een ouwe Rover, of een Hoge Rover?

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            24 november 2012 om 17:31

            @Esprit_de_Flandre:
            Nope, Lots Off Trubble Usually Serious….
            En nog steeds betrouwbaarder dan duits….

            Login om te reageren
            • xiran zegt

              24 november 2012 om 17:59

              @jrk68: ligt er aan welke lotus anders heb je 1.5 japanner en een beetje engels.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                24 november 2012 om 20:10

                @xiran:
                Die van mij heeft nog een K-series Rover motor, het enige niet engelse aan een S1 zijn de koplamp units.
                Die vinden hun oorsprong in de Renault 4.
                Het contactslot is trouwens van Vauxhall/Opel.

                Hoe ze het voorelkaar hebben gekregen om van al deze in de, ogen van een groot deel van de reaguurders hier onbetrouwbare zooi, een betrouwbare auto te maken is mij ook een raadsel.

                Ik heb er echter nooit wat mee gehad en er staat meer dan 2 ton op. Niet echt een garage queen dus.
                Dat ik met de Toyota nooit wat heb zal je niet verbazen.

                De Roadster staat nu een weekendje bij de dealer, de computer is even de weg kwijt en het juiste pad hebben ze hem nog niet kunnen wijzen.
                Toch ondanks zijn zwakheden en onvolkomenheden zou ik hem niet willen missen.
                En over zijn tekortkomingen kan ik een aardig boek schrijven.

              • xiran zegt

                25 november 2012 om 10:18

                @jrk68: ah ik was iets te snel met mijn conclusie en dacht dat je een s2 had. Ik wist wel dat lotus zijn onderdelen overal vandaan haalt. Dat is ook logische als je kleine hoeveelheden maakt en de auto’s goed wil laten concurreren. Zolang je dat goed doet is er niks aan de hand en kunnen de vreemdste combinaties waanzinnig zijn.

                De originele lotus super seven heeft ook een motor van een minor maar kan bijvoorbeeld ook een heel ander motorblok van renault hebben. (onderdelen krijgen maakt dat wel lastig overgens)

              • jrk68 zegt

                25 november 2012 om 10:36

                @xiran:
                De eerste S2’s hebben ook K-series motoren, pas toen die op raakte zijn ze op Toyota over gestapt. Ook de US emissie eisen hebben meegespeeld in deze keuze.
                Enige nadeel is het flink toegenomen gewicht.

      • solmatje zegt

        24 november 2012 om 17:21

        @w0o0dy: en lelijker

        Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      23 november 2012 om 22:41

      @jrk68: Mooi man.. Als ze audi rs-en en bmw M modellen meenemen, neem je het dan nog serieus? Precies ik ook niet..

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        23 november 2012 om 23:15

        @lamborgfan:
        Dus jij vindt het normaal dat de topmodellen onbetrouwbaar zijn?
        Vind ik niet logisch, de hoofdpijs betalen voor een inferieur product….

        Login om te reageren
        • hollow zegt

          24 november 2012 om 06:32

          @jrk68: een inferieur product lol.

          Login om te reageren
  17. spellingscontrole zegt

    23 november 2012 om 22:15

    Lijstje klopt voor mij vrij aardig. Alleen de nummers 1 en 2 moeten gewisseld worden. V10 van de M5 is gewoon een fantastisch blokje!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 november 2012 om 22:46

      @spellingscontrole:
      Die V10 is mooi op papier ja….
      Ga eens googlen naar de ellende met dat blok en ge zult huiveren….

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        23 november 2012 om 23:23

        @jrk68: Wow, je hebt gelijk, wat een olieboten zijn dat zeg! En dan hebben we het nog niet eens over de versnellingsbak!

        Login om te reageren
  18. heidekonijn zegt

    23 november 2012 om 22:19

    911 dus. Falen dus. Harder dan een Citroen xm dus. Kunnen we alles dat de autopers de afgelopen 50 jaar schreven meteen bedelven met wat vrachtwagens zout.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      24 november 2012 om 08:02

      @heidekonijn: 996 was een slechte Porsche, is algemeen bekend.

      Login om te reageren
  19. heidekonijn zegt

    23 november 2012 om 22:20

    Oh en…. geen Italiaan te bekennen.

    Login om te reageren
  20. jeanclaude zegt

    23 november 2012 om 22:34

    Als we op die manier gaan rekenen, valt het mij op dat die Citroen nog erin staat.

    Login om te reageren
  21. Volvo_440_turbo zegt

    23 november 2012 om 22:34

    Skoda octavia nr 1, 1.6 TDI, na exact een tiental km onherstelbare elektronica fout
    Ingeruild voor:
    Skoda octavia nr 2, 2.0 TDI, in het begin viel de motor constant uit.
    Vandaag is ie na 35000km binnen gemoeten, gasklep defect.

    De vervanggolf die ik kreeg is het meest triestigste stuk speelgoed dat ik ooit in mij handen heb gekregen wat betreft de nieuwe auto’s waar ik ooit mee gereden heb. Die golf had nog maar 1100 km op teller.
    Triestige afwerking, het leek er op dat de verlichtingslampje met lijm op het plafond geplakt waren,koppeling deed raar, crap versnellingsbak, rammelende geluiden vanuit de voorophanging.

    Ik heb in mijn leven al ongeveer met 200 auto’s gereden. Na mijn Skoda zal het terug een Jap worden, zeker weten!

    Geen VAG brol meer,

    Eigenlijk hoopte ik dat de Skoda betrouwbaarder ging zijn dan Volkswagen, dit bewijzen statistieken toch, maar nopes…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 november 2012 om 07:27

      @Volvo_440_turbo: Kijk eens aan de andere kant van dit lijstje, daar staan de meest betrouwbare. Veel bejaarden mobielen maar heel veel Japans.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      24 november 2012 om 09:58

      @Volvo_440_turbo:
      wilt u aub voortaan dit soort commentaar voor uzelf houden.
      ‘Men’ wil de mythe namelijk graag in stand houden.

      En moet ik nu’-wederom- tegengas gaan geven.

      Frans spul : meuk van de bovenste plank, zit slecht rijdt nog slechter

      Italiaans spul : mogelijk nog groter meuk, remmen amper en er bestaat geen Italiaans woord voor ‘wegligging’

      Japans spul : zpa;s u weet, door en door onbetrouwbaar zoals de Japanners zelf zijn.
      Het zijn nl Japanners die eigenaar zijn van het bedrijf dat deze statistiek heeft geproduceerd.

      Zo, alles weer in balans, nu eerst een Bavaria.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        24 november 2012 om 14:59

        @desjonnies:
        Om 10 uur ‘s-morgens????

        Login om te reageren
      • xiran zegt

        24 november 2012 om 18:06

        @desjonnies: ik hou van mijn franse rammelbak. Dankzij de vele fouten ben ik elk weekend wel iets aan het repareren.

        Login om te reageren
  22. johanw zegt

    23 november 2012 om 22:54

    ik ben volgens mij een van de weinige die als bmw rijder wel voor de slechte kwaliteit durf uit te komen.

    ik heb 14 jaar honda gereden, waaronder de twee laatste Civic Type R’s en nu net jaar BMW 335i benzin met 306 pk.

    nou ik kan je zeggen, reparatiekosten bijna 10.000 euro en het gezeik begon al bij 45000 km op de teller. Veelvoorkomende problemen die bekend zijn bij bmw.

    nu begrijp ik best dat elke auto kapot kan gaan, maar hier gaan onderdelen kapot die gewoon langer mee moeten gaan.

    dus ja, voor mij zijn de statistieken waar japans veelal beter uit de bus komt wel de waarheid, al zal het gros hier ook weer anders over denken, maar ik hoor simpelweg niet of nauwelijks japanners met deze kosten.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      24 november 2012 om 10:00

      @johanw:
      Troost :

      Vriend reed dikke 5 serie Diesel.
      Vroeg dealert : Hoe lang kan mijn versnellingsbakolie mee ?
      Dealert : een heel autoleven lang.

      Ging Googelen en BMW adviseert de olie na 225000 kilometer te vervangen.
      Zijn conclusie : Bij BMW is een leven lang 225000 kilometer !

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        24 november 2012 om 17:13

        @desjonnies:

        En dat voor een diesel…

        Login om te reageren
    • solmatje zegt

      24 november 2012 om 17:26

      @johanw: Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      24 november 2012 om 17:29

      @johanw:

      De E60 530d was ook een probleem bak, gelukkig dat het een leaseslet van de baas was.

      Login om te reageren
  23. jonathan zegt

    23 november 2012 om 23:25

    Huh, duurdere auto’s kosten meer om te repareren? nou breekt men klomp

    serieus, hoe dat 90% hier erin slaagt van de statistieken fout te interpreteren snap ik niet, in de plaats daarvan probeert iedereen gewoon zijn eigen reeds bestaande mening in het artikel te zien

    er zijn genoeg betrouwbaarheidsonderzoeken te vinden die tonen dat de minst betrouwbare merken en de meest betrouwbare slechts 40% van elkaar verschillen, maar dat is niet interessant natuurlijk, kan je geen fanboy meer spelen :(

    Login om te reageren
  24. bordeaux zegt

    24 november 2012 om 01:29

    Conclusie: een XM is net zo goed als een Range Rover. Quod erat demonstrandum ;)

    Login om te reageren
  25. pieter-jan_catteeuw zegt

    24 november 2012 om 02:22

    Ik denk dat ze alle generaties RS6 tellen (02-11) dus het ligt waarschijnlijk aan die rotte hydrolische ophanging vd eerste generatie waarvoor je gemakkelijk een traditioneel alternatief vind. Ik denk dat het modificatie nummer één is voor de nieuwe eigenaren.

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      24 november 2012 om 16:40

      @Pieter-Jan: of aan de turbo’s die je er na 30k km doorblaast! Of de versnellingsbak die je moet reviseren na 60k km! Of nog leuker, carbonnen remmen die spontaan in 2 breken, den boel doen vastlopen en heel wat slopen!

      Ik was een gigantische fan van de huidige rs6, maar je moet eens bekijken hoeveel rs6n er momenteel te koop staan met heel lage km’s voor weinig geld! Dat zegt me toch wel iets…’

      Login om te reageren
      • pieter-jan_catteeuw zegt

        25 november 2012 om 07:53

        @technopatat: Turbos en torque converter – ik denk dat daar veel chip tuning tussen zit (van die goedkope die gewoon alle veiligheden eraf neemt) – je ziet dat ook op forums – mensen willen veel peekaas voor weinig en dan gaan dingen stuk en dan proberen ze het in garantie te krijgen.

        De 1.8T bvb had een reputatie voor oil-sludge maar er bleek telkens dat die mensen hun olie onderhoud niet behoorlijk deden – desondanks nam VAG de kosten op zich.

        Audi koopt natuurlijk zijn keramische remmen van de weinigen die dat produceren – dus die problemen zijn niet specifiek voor RS6ssen weggelegd. De reguliere remmen op mijn Bimmer hebben mij ook wat gekost en zelf daarna viel het soms uit. Voor een relatief nieuwe en hoogtechnologisch arbeidsintensieve technologie – op een relatief grote schaal – kan je niet anders dan kinderziektes verwachten. Turbos hebben ook jarenlang zitten treuzelen en sputteren – straks vind je geen auto zonder. Zelf Nasa spullen crashen redelijk vaak. Soms moet je gewoon de technologie toepassen om uit de mislukkingen perfectie te destileren.

        RS6ssen zijn veel bang voor je buck en als je eraf blijft, respect voor toont en braaf laat onderhouden en inspecteren (cracks op uw keramische remmen bvb) dan ga je gemiddeled geen probleem hebben (met uitzondering van de hydrolische dempers op de C5 – die Audi dacht ik nog buiten garantie op hun kosten verving – na enige druk vd consumenten weliswaar). De nieuwste generatie zal ook de Bentley-A8-S6-… motor gebruiken, in plaats van een one off, wat telt als een dubbele R&D cyclus voor die aandrijving.

        Login om te reageren
  26. kaasboerin zegt

    24 november 2012 om 02:49

    Tsja die cententellers hier die auto’s kopen puur op geld..
    Lekker bezig hoor, reken ook gelijk terug naar guldens dan is het compleet..

    Login om te reageren
  27. KEV9 zegt

    24 november 2012 om 05:08

    dit is toch een bekend gegeven? VW heeft enorme problemen met de 1.4L motortjes, audi had enorme problemen bij de v6 motoren met oa de nokkenassen, mercedes had meer electronica problemen dan heel citroen bij elkaar, BMW veel aandrijfproblemen.

    Huidige stand van zaken is dat bv een auto als de dacia 1 van de meest betrouwbare auto’s is. Vooral door de simpele opbouw van de motor, niet te veel poespas gewoon door en door betrouwbare bewezen techniek.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      25 november 2012 om 17:13

      @Soulmaster: Grappig dat je dat zegt van die Audi V6, nog niet zo lang geleden werd een A6 van een jaartje of 9 bij ons op de avondschool afgetakeld. Was een 2.5 V6 TDI, en de cilinderkop was gewoonweg gescheurd.

      Hij gaat terug getakeld worden, om dan rechtstreeks naar het schroot te doen.

      O ja, dit is denk ik al Audi nr 5 met serieuze problemen in de avondschool, en meestal zijn ze slechts enkele jaren oud.

      Login om te reageren
  28. mashell zegt

    24 november 2012 om 07:32

    De top 100 is veel interessanter. Daar stikt het van de bejaarden auto’s (wat niet rijdt gaat ook niet kapot?) maar daar vind ik de Ford Fiesta opvallend.

    Login om te reageren
  29. pkgek zegt

    24 november 2012 om 08:48

    Laat het een wijze les/waarschuwing zijn voor Porsche en de 3 dikke Duitsers.
    Maar ik zou zo’n overzichtje ook wel eens willen zien per prijsklasse, zowel de minst gunstige als de gunstigste!!

    Login om te reageren
  30. michielh zegt

    24 november 2012 om 09:48

    Ik draai het even om; misschien zijn RS6’en wel de meest geschikte snelle auto’s voor dagelijks gebruik en zijn veel van de kosten wel gewoon duur onderhoud? Maakt niet uit wat je rijdt, Audi, Merc, BMW of Ferrari, een setje remschijven zal altijd astronomisch duur zijn.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      24 november 2012 om 10:02

      @michielh:
      Peugeot 106 Rallye Phase I
      Setje schijven en blokken (Ferodo dus geen rommel) €60.

      Porsche Cayenne : € 3200

      Succes !

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        24 november 2012 om 10:54

        @desjonnies: Peanuts, een setje Audi Ceramic remmen voor een RS4 kost 10k en die gaan zeker geen autoleven mee.

        Login om te reageren
  31. xilver zegt

    24 november 2012 om 10:05

    Dat van de Range Rover is ook wel waar… m’n vader zegt altijd dat hij een tweede nodig heeft om de eerste te doen werken…

    Login om te reageren
  32. tweede_woning zegt

    24 november 2012 om 10:13

    Had de autobild gelezen de afgelopen 15 jaar en u weet het ! Afwrkingskwaliteit heet daar nu afleidingskwaliteit ( we zullen en moeten de grootste zijn…ten koste van ..)

    Login om te reageren
  33. flippert zegt

    24 november 2012 om 10:40

    .. Gaat zichzelf NU een RS6 kopen..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      24 november 2012 om 10:53

      @flippert: Monopoly geld is geen wettig betaalmiddel….

      Login om te reageren
  34. G-Ammo zegt

    24 november 2012 om 13:07

    Even kijken…

    Toyota, nee…
    Toyota? Nee…

    Nope, geen Toyota!

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      24 november 2012 om 16:15

      @G-Ammo: inderdaad: nog steeds géén reden om een toojootaa te kopen..

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        24 november 2012 om 17:15

        @flippert:

        Hoort natuurlijk zonder die “g” te zijn.

        Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    24 november 2012 om 16:37

    Tja, Duitse krachtpatsers in het premiumvakje…

    In feite leert dit lijstje ons vooral dat je geen V-klasse/Vito of Citro XM moet kopen…

    Login om te reageren
  36. dakloosinmx5 zegt

    24 november 2012 om 18:14

    Norge zijn doos tissues zal wel leeg zijn nu.
    Die zit uiteraard keihard te fappen op de score van Hyundai en de slechte score van Audi.

    (En als hij dan wederom komt stiekem treurig zijn dat hij een rotte Hyundai heeft omdat hij simpelweg geen Duits powerhouse kan betalen).

    Login om te reageren
  37. F612S zegt

    24 november 2012 om 18:54

    Dit is het meest belachelijke lijste dat ik ooit heb gezien! Ik rij zelf een 996 die al 12 jaar in de familie is en er is werkelijk nooit wat mee aan de hand! Er staat nu 220.000 op de teller en hij loopt nog altijd als een zonnetje. Verder heb ik ooit eens gelezen dat de motor uit de 996 een prijs had gewonnen voor meest betrouwbare motor in zijn klasse van dat en dat jaar. En over de continental gt(c) kan ik ook mee praten. Rijdt mijn moeder al jaren in en ook nog nooit een probleem mee gehad dan wel uit de pan rijzende onderhoudskosten.

    Login om te reageren
  38. grandmasterb zegt

    26 november 2012 om 18:02

    @F612S: Dan hebben jullie geluk gehad. Ik heb een splinternieuwe 993 gereden die nauwelijks in zijn achteruit te krijgen was. Veel 911-motoren zijn gereviseerd, dat zegt genoeg.

    Het is logisch dat auto’s met grotere motoren op dit lijstje staan (m.u.v. de XM), het motoronderhoud van een snellere auto met een V8 etc. is natuurlijk duurder dan dat van een tamme 4 cilinder auto en dat geldt ook voor de andere onderdelen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North