
Gewoon lekker in een trein naar de vlag, of zorgen twee verplichte pitstops voor chaos in Monaco?
De Grand Prix van Monaco gold altijd als het juweel in de kroon van het F1 kampioenschap. Maar de laatste jaren waren de races zo processioneel, dat er veel och en wee klonk onder de fans. De FIA heeft daar nu wat aan gedaan, door twee stops verplicht te maken. Betekent dat dat de snel kwalificerende Norris, Leclerc en Piastri niet gewoon naar het podium kunnen cruisen?
Spoiler alert!!1! Eerst de uitslag, dan het verslag!
- Norris – McLaren
- Leclerc – Ferrari
- Piastri – McLaren
- Verstappen – Red Bull
- Hamilton – Ferrari
- Hadjar – Racing Bulls
- Ocon – Haas F1
- Lawson – Racing Bulls
- Albon – Williams
- Sainz – Williams
Start
Leclerc is beter weg dan Norris. Lando heeft dat in de gaten en remt zenuwachtig voor de eerste bocht. De voorwielen blokkeren, maar NOR komt ermee weg. De volgorde vooraan blijft ongewijzigd. Bortoleto haalt in de hairpin Antonelli in. Maar de Italiaan countert meteen bij Portier. Daar delft de Brazo het onderspit zoals Ayrton Senna dat ook ooit deed. De rookie kan uiteindelijk door, maar zorgt wel voor een virtual safetycar. Een aantal coureurs neemt de mogelijkheid om meteen maar te stoppen. Maar niemand stopt meteen twee keer.
De race settlet dan, met Norris die duidelijk ‘een tempo’ rijdt. De gestopte Bearman gaat vijf seconden per ronde sneller. Ook Tsunoda rijdt binnen no time terug naar de staart van het veld. Het probleem van deze mannen heet Racing Bulls en Liam Lawson. Het zusterteam van Red Bull start met twee auto’s binnen de top-10 en wil dat graag maximaal uitnutten. Ze laten Liam het hele veld ophouden, zodat Hadjar een gratis stop kan maken. Hadjar stopt zelfs een tweede keer voordat Lawson ook maar eenmaal de pit heeft gezien…en blijft voor Liam op de baan rijden. Wel een goed teamspelletje. Niet echt een epische F1 race zo.
Mid Race
En dan wordt het tijd voor redelijk reguliere eerste stops. Ferrari rijdt met Leclerc langer door dan de twee McLarens. Maar het verandert niks aan de volgorde. Verstappen leidt dan voorlopig de race voor Norris en Leclerc. De Nederlander zou een mazzeltje kunnen hebben als er nu een safetycar komt. Zo niet moet hij uitkijken dat Hamilton niet stiekem voorbij komt zeilen.
Max stopt dan in ronde 29 en komt voor Hamilton weer de baan op als vierde. De race gaat als er geen volle safetycar komt om de eerste vijf. Alonso rijdt bijna dertig seconden achter Hamilton rond. Daarachter rijdt dan nog Hadjar die al twee keer gestopt is. Maar behalve voor Alonso, lijkt de Algerijnse Fransman geen gevaar meer voor de top-5. Britse Thai Albonio stopt ondertussen voor zijn eerste stop en komt door teammaat Sainz op zijn eigen plek weer naar buiten. Met dit soort praktijken maken de twee stops extra niet zo’n verschil. Hoewel, de Mercs lijken het kind van de rekening. Zij rijden rond op P12 en P13. En zijn beide nog niet gestopt.
Alonso valt dan uit met een technisch probleem, maar parkeert de Aston netjes in de straten van Monaco alsof het een Valkyrie is. Bij Williams laat met Albon een tweede keer stoppen en daarna bewust achter Sainz rijden. De Spanjaard kan zo een gat trekken naar de Mercs en ook een gratis stop maken. Pfff…Strategisch allemaal leuk maar dit is niet echt racen natuurlijk. Russell zit zich helemaal op te vreten, zo blijkt op de radio.
Piastri wordt dit weekend afgetroefd en glijdt een keer bijna de muur in. McLaren haalt de Ozzie als eerste van de top-5 binnen voor zijn tweede stop. Leclerc volgt het voorbeeld en Norris ook; de volgorde blijft hetzelfde. Verstappen rijdt andermaal door en leidt daarmee de race.
Bij Russell kookt de frustratie over. Hij snijdt expres de chicane na de tunnel af om de bewust traag rijdende Albon in te halen. Het team zegt hem de positie terug te geven. Maar RUS doet dat niet. Hij zegt dat hij liever de straf incasseert. Die straf volgt dan ook, maar het is geen vijf seconden, maar een drive through. Als RUS die inlost, stopt Sainz toevallig in dezelfde ronde. De Spanjaard blijft de Britse Mercedes man voor.
Verstappen rijdt dan lekker traag vooraan, waardoor Norris en Leclerc vlak in zijn staart aansluiten. Probeert Max een aanval van Leclerc op Norris te ontlokken? Voor onze held is LEC geen gevaar in het kampioenschap, maar de McLaren-man natuurlijk wel. Krijgen we nog shenanigans? Omdat Hamilton een straatlengte achterstand heeft op Piastri, heeft Max weinig te verliezen…
Finish
Eigenlijk moet Max nog een beetje extra zijn best doen, waardoor ook Piastri kan aansluiten. Maar dat doet hij niet. Norris laat wijselijk een gaatje vallen naar Max en weet het zo te managen. Max komt in de voorlaatste ronde binnen en valt terug naar P4. Norris sleept ‘m binnen, Leclerc wordt tweede en Piastri derde. In het kampioenschap houdt de Australiër een voorsprong van drie puntjes over op zijn teamgenoot. Verstappen verliest een paar puntjes.
Hamilton wordt vijfde, Hadjar zesde, Ocon zevende, Lawson achtste, Albon negende en Sainz tiende. Russell heeft zijn stuur opgevreten, maar komt desalniettemin over de finish als elfde. Ook de rest scoort geen punten. De volgende is volgende week in Spanje. Ay ay ay!





Zzz….
Gaap
Gewoon schrappen deze race. Misschien met de huidige 2 pitstops en 1 keer de baan kletsnat maken tijdens de race dat er nog iets van te maken is. Overigens wel een goed weekend van Norris.
Of dat rare knikje na de tunnel eruit. Ietsje meer kans op een inhaalactie.
Anders gewoon opbokken, traditie of niet, ‘t gaat nergens over
Ik vond t wel vermakelijk, meer op het gebied van strategie , en hoe teams er mee om zouden gaan, maar het is simpelweg onmogelijk om in te halen. Puur uit historisch oogpunt en circus eromheen moet deze race gewoon blijven , en dat zal ook wel zo blijven. Als coureur blijft het toch het grootste doel na WK winnen om ook Monaco te winnen.
Puur uit historisch oogpunt… Ik haat dat argument zo erg. Alsof dat dat iets goed doet aan de anti climax die de race was. De nurburgring heeft een vergelijkbaar imago wat mij betreft, maar hier jankt niemand over. Wetende dat de race te gevaarlijk en te saai zou worden.
Monaco was ooit een bijzonder spektakel, maar al jaren is het een sneue bedoeling. Als ze gestopt waren met deze race dan konden we er tenminste nog nostalgisch op terug kijken en tenminste dromen van “hoe zou het zijn?”. Maar we hebben helaas die vraag beantwoord gekregen. Zo enorm hard beantwoord gekregen dat het niets is en zelfs kunstmatig niet te redden is.
Puur uit entertainment oogpunt moet het verdwijnen. Doe mij maar Hockenheim, Sepang of Istanbul
Gewoon alleen quali, punten geven voor de snelste tien rijders en dan zsm door naar de volgende race. De zondag gebruiken voor flaneren. Het enige waar dit landje goed voor is. Die strategie waarbij je steeds 1 rijder de boel laat ophouden zodat de andere rijder kan pitten haalt het laatste beetje zin uit deze race.
Waarvan akte
Als ze het circuit niet aanpassen zal het geen 10j meer duren tot deze race van de kalender gaat. Is een autostoet en geen race. Die dubbele pitstop maakte het helemaal laconiek. Gewoon ergens een recht stuk vinden. Desnoods over het water als er geen plek is. Maar eigenlijk weten ze al decennia lang dit nie tlanger houdbaar is dus zal er toch iets moeten sneuvelen, de race of iets van het decor daar.
Deze race zal nooit weggaan, daarvoor is deze commercieel en qua prestige te belangrijk.. aanpassen gaat ook niet tenzij je landjepik doet uit de zee en dan is het geen Monaco meer. We hebben met sprint races erbij 30 races. Dan maakt dat er een paar mindere races erbij zit minder uit. Suzuka was bijv ook geen spektakel. Imola alleen dankzij de safety cars. We gaan nu naar Barcelona staat ook niet bekend om de meest sprankelende races.
Gewoon nóg zachtere banden of anders een smallere banden. De race zal nooit verdwijnen.
Dit is de formule 1 race der formule 1 races. Deze blijft wel. Deze race heeft een veel hogere moeilijkheidsgraad dan de andere races. Hier gaat het eens keer niet om gemakkelijk door DRS geholpen inhalen maar om heel houden.
Wat een farce….
Top dat de FIA iets geprobeerd heeft qua pitstops, denk alleen dat de uitwerking anders is dan gewenst. Frustratie van Russel was terecht. Even dacht ik dat Verstappen niet zou pitten.. Norris terechte winnaar al had ik dit ook aan Leclerc gegund.
Precies dat. Je moet iets proberen alleen teams maken van elke loophole gebruik/ misbruik en dat hoort erbij maar sportief was het niet.
Al dat geklaag van mensen alsof zij het beter weten.
Had het wel stoer gevonden als Max niet de pit in ging en gewoon 30s penalty pakt uit protest.
Ik begreep dat het reglement hier een stokje voor gestoken heeft: DNF. Die 30’sec is alleen in geval van een RED flag in de laatste ronden
Heel snel vergeten deze race..
Jaguar Racing R5, da’s een behoorlijk oud beestje. Benieuwd waarom dat boven dit artikel prijkt 🤔
Jewel in the crown
Benieuwd of @nicolasr dat ook zo ziet 😁
@kniesoor
Euhm, waarom zou ik dat anders zien? Begrijp hem niet helemaal…
Schatte in, dat je – na je recente ervaringen met een zekere XJ – je Jaguar misschien niet meer zo’n ‘jewel in the crown’ zou vinden 😬
Poh… 3, 4, 5 pit stops dan maar?
Je kan niet inhalen op de baan dus je kan 4 seconden per ronde langzamer rijden om je teamgenoot te laten pitten. Ik hou van Monaco maar dit heeft niks met racen te maken. Het is te waarderen dat de FIA iets probeerde om de race aantrekkelijker te maken, maar het is uiteindelijk een parodie op racen geworden.
Auto’s weer terug naar een formaat dat niet gelijk staat aan een gemiddelde toerbus en alle rare mario kart regeltjes afschaffen.
Alle coureurs volgens jaar in een identieke Porsche supercup wagen plus gewichtscompensatie mbt coureurs, de F1 wagentjes een weekendje rust geven. Dat is denk ik enige manier om spektakel te creëren, want de afmetingen van de huidige F1 maakt t simpelweg onmogelijk om normaal te racen
Interessant idee om ze allemaal eens een keer gelijk materiaal te geven.
Bedoel je Formule E? Kleinere F1’s lost het probleem op meerdere circuits op.
Deel van het probleem. Een groot deel van het probleem blijft de vuile lucht en dat gaat niet weg met smallere auto’s. En ook vroeger werd er niet ingehaald op Monaco
Niets meer aan toe te voegen. Was gewoon een saaie race en zonde van de zendtijd.
Ze hebben die lego f1 wagens toch? Gebruik die voor deze race
wat een waardeloos raceweekend
Of zowel zat als zondag een sprint quali en sprint race. Geen reguliere race meer. En een stuk over t water. En als je de snelste raceronde pakt mag je tunnel-uit 1x rechtdoor knallen.
Niet kunnen kijken gisteren. En niks gemist zie ik.
Deze race is één grote persiflage geworden van wat Formule 1 racen feitelijk al jaren is. We kunnen alleen maar hopen dat de FIA nou eens door de glitter en glamour heen prikt en zich eens gaat afvragen waarom dit toch zo’n draak van een evenement is geworden. En daar een serieuze actie op neemt, want twee verplichte pitsstops invoeren valt daar niet onder, getuige de teamstrategie van o.a. Williams en Racing Bulls.
Het is tegenwoordig niet veel anders dan jaren geleden. Coulthard die niet voorbij de Arrows van Bernoldi is al bijna 25 jaar geleden. Toen waren de auto’s een stuk kleiner en smaller, maar nogsteeds was het bijna onmogelijk om er voorbij te komen.
Die verplichte 2 pitstops zorgden ervoor dat er zo tactisch werd gereden. Haal dat maar weer weg, want dat doet meer kwaad dan goed.
kon dit pootje schaken wel waarderen
Gewoon voor de race van Monaco een uitzondering op het reglement maken en de auto’s verplicht 20% kleiner maken. Kan er misschien wel worden ingehaald….
mensen zien een commentaar-veld en denken dat hun mening relevant is en gelezen wordt door FIA?
Hun mening onder dit artikel is in ieder geval al een stuk relevanter dan jouw mening die nergens over gaat.
Omdat ik een positieve ervaring had?
Omdat zij bij de FIA werken ofzo?
Gisteren werd nog maar eens duidelijk dat kunstmatige ingrepen om spanning te creëren niet werken.
Al vond ik het op zich wel vermakelijk hoe sommige teams toch iets anders proberen. De vroege stops van Hadjar of de late stops van Mercedes en Verstappen.
Maar uiteindelijk blijft de race in Monaco gewoon saai om op tv te volgen — ook met twee verplichte pitstops.
Inhalen zit er gewoon niet in zonder een halve kamikazeactie met het veld dat toch dichter op elkaar zit qua snelheid dan voorheen.
Als je echt meer inhaalacties wilt in Monaco, zal men het circuit moeten aanpassen . Ik dacht dat men al eens onderzoek had gedaan om het circuit te verlengen (na de haarspeld rechtdoor ipv rechts naar de tunnel), Of de chicane na de tunnel aan te passen.