Verrassing! De Tesla Model 3 kost géén 35 mille

Auteur: , 128 Reacties
Tesla Model 3 (EU) '19

Het was natuurlijk te mooi om waar te zijn.

Op dit moment zijn er twee premium middenklassers waar we erg naar uitkijken: de nieuwe BMW 3 Serie en de Tesla Model 3. De BMW 3 Serie wordt door sommigen gezien als de maatstaf in zijn klasse en de Tesla Model 3 is een auto waar iedereen enorm naar uitkijkt. Het begin van een nieuwe periode van de automobiel. Niet zozeer omdat het een elektrische auto is, daar zijn er wel meer van. Maar de Model 3 is een van de eerste elektrische auto’s die echt betaalbaar moet zijn én een behoorlijke actieradius kent. Dat Kia stiekem eerder is, laten we even (geheel onterecht) buiten beschouwing.

Eerst even de achtergrond van die lage prijs van 35.000 dollar. Het geluid was dat de Model 3 er zou zijn vanaf zo’n 35.000 dollar. Dat is omgerekend 30.870 euro. We weten allemaal dat dat niet ging gebeuren, zo’n auto moet verscheept worden en de EU kent lekkere importheffingen dus reken maar op een klein beetje meer. Een klein tipje van de sluier kunnen we dus alvast verklappen: de Tesla Model 3 gaat géén 35.000 euro kosten.

Tesla Model 3 '19

Nadat de VS eerst aan de beurt mocht, zijn andere landen nu aan de beurt. Net als in de Verenigde Staten kun je eerst alleen kiezen uit de Model 3 Long Range Dual Motor All Wheel Drive en de Performance Model 3. Dat zijn de dikste uitvoeringen die je kunt kiezen. Dat is overigens een tactiek die vaker gehanteerd wordt, zodat de productie op gang komt met alleen maar duurdere uitvoeringen. De BMW 316i, 318i en 320i kun je immers ook nog niet bestellen, de 330e en M340i klanten gaan voor.

Tesla Model 3 Dual Motor '19

Dan is nu bijna het moment om de Nederlandse prijs bekend te maken. De auto wordt namelijk best wel duur op deze manier. De goedkoopste Model 3 die je kan bestellen is de Model 3 Long Range Dual Motor All Wheel Drive. Die kost 58.800 euro. Dat is omgerekend 66.649 dollar, terwijl deze uitvoering in Amerika 41.200 dollar kost (53.000 dollar before savings). Dan de Model 3 Performance, daar moet je 69.700 euro voor neertellen. Dat is meer dan de 52.200 dollar (64.000 dollar before savings) die je in de VS ervoor betaald. Aan de andere kant: 70 mille voor een auto die in 3.5 seconden naar de 100 km/u knalt en een top van 250 km/u heeft, valt relatief gezien heel erg mee.

Tesla Model 3 '19

Nadeeltje is wel dat de auto over de ‘Tesla-taks’ grens van 50.000 euro heen gaat. Natuurlijk, we wisten allemaal dat die 35 mille nooit gehaald kon worden, maar de grens van 50.000 is best een opvallende. Dat houdt in dat je 22% bijtelling gaat betalen voor het bedrag boven de 50k.

Je kan op dit moment je Tesla Model 3 al samenstellen, maar heel veel stelt het niet voor. 5 kleuren en een paar optiepakketten. Wat dat betreft is de auto absoluut niet ‘premium’, ondanks dat dat woord meerdere malen in hun brief aan klanten voorkomt. Zo’n auto moet je helemaal naar wens samen kunnen stellen, zoals bij de concurrentie dat kan. Toch willen we je een pareltjes niet onthouden. De Model 3 heeft “aluminium pedalen voor maximale handling en verbeterde stabiliteit” en “remklauwen met rode prestaties”. Kijk, dat kun je niet op een BMW 3 Serie krijgen.



128 reacties

Alle prijzen in de USA zijn exclusief 21% BTW. Dus die 35.000 USD omzetten naar EUR is niet correct, daar moet je nog 21% BTW bovenop doen.

Daarnaast: In de USA kan je de Short-Range met RWD ook nog steeds niet kopen.
@widodh: ze hebben volgens mij geen 21% BTW in the States, maar goed punt
@posthumus: Klopt. Mijn zin was wat verkeerd, maar ik doelde op de NL BTW. Als je dus de USD prijs -> EUR doet, dan moet je er daarna wel 21% BTW bovenop doen.

BPM kent een EV niet, dus daar heb je geen last van. Enkel nog een stukje (zeg 1000) aan transportkosten naar NL toe.
@widodh: Klopt, maar die BPM is wel even iets om de gaten te houden. NU is het allemaal nog leuk en goedkoop om de ‘Early Adopter’ uit te hangen. Als er meer en meer auto’s elektrisch worden (en dat gaat gebeuren), zal de overheid een groot bedrag aan inkomsten gaan missen. Linksom of rechtsom, gaat dat betaalt worden de grote massa automobilisten. Dus dan komt er een nieuwe belasting op je bord.

Ze kunnen het niet meer compenseren met de drie mensen die een Nismo 370Z of Subaru WRX STI kopen.
@willeme: ICE auto’s zijn gewoon dirt-cheap om te produceren. EV’s zijn dat nog niet. Ze gaan de goede kant op, maar we hebben met zijn allen nog een lange weg te gaan.
@willeme: hoor ik hier de roep om rekening rijden in te voeren?
@pomoek: Nee, maar dat zal je regering, of ze nu links of rechts is, wel doen. Er wordt dan wel een draai aan gegeven (files! taxshift!), maar uiteindelijk komt het neer op: wat gaat geld opbrengen voor de staat… ?
@pomoek: nee laten we kilotax doen dat stimuleert ook lichtere technieken.
@willeme: en wil je autopilot dan komt er nog 5300 euro bij volgens je collega’s bij autoweek.
Onbeperkt gratis fastchargen is er ook niet bij of misschien via het referral programma?
Ik denk dat ze bij Kia en Hyundai de vlag uit mogen steken, die blijven voorlopig niet aan te slepen.
@widodh: en 10% T1 importtax duh
@gove: Vergeet de Kia. Model 3 maakt in de VS compleet gehakt van andere EV modellen. Zit momenteel in de top-10 meest verkochte auto’s ondanks de prijs. http://www.goodcarbadcar.net/2018/10/top-20-best-selling-cars-in-america-september-2018/
@posthumus: Nee, maar wel een sales tax die per staat of soms zelfs per county kan verschillen. Daarom adverteren al die autofabrikanten ook vrijwel altijd met prijzen before taxes, en moet je vaak een postcode invullen op het moment dat je met een configurator op een Amerikaanse website wil spelen.
@posthumus: klopt in de USA bestaat btw niet. Alleen sales tax en andere (vaak ook lokale) belastingen. Retailprijzen van dit soort goederen zijn daarom exclusief belastingen. In Nederland is dat standaard inclusief btw en heffingen.
Je kunt in Google heel makkelijk de volgende formule invoeren voor een omrekening tegen de actuele wisselkoers: “35000*1.21 dollar to euro”. Nog wat importheffingen, verschepingskosten en kosten rijklaar maken er bij en de verhoudingen kloppen aardig. Een kale Model 3 voor minder dan €45k kan straks nog steeds en is alsnog een goede deal. Kijk maar eens naar de prijzen van nieuwe auto’s die volgens wltp gehomologeerd zijn. Ik las straks nog over een Berlingo van rond de €40k..
@roland78: BTW bestaat wel; en het heet letterlijk hetzelfde ; VAT – Value-Added Tax, maar is in de USA inderdaad per staat en niet landelijk. Ook is het niet belachelijk hoog zoals hier; maar gemiddeld tussen de 5 en 10% …
@dawwg: Ik meen dat het in bijna elke staat/regio sales tax (de partij die verkoopt aan de eindconsument draagt belasting af over de waarde) is in plaats van value added tax (elke partij die waarde toevoegt draagt daarover belasting af).
@dawwg: Geen VAT dus.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States
There is no value added tax in the United States. There have been proposals to replace some Federal taxes with a value added tax.
@roland78: maar sales tax geldt, als ik het goed heb onthouden, ook op tweedehands artikelen en komt dus keer op keer terug. Daarnaast zijn er staten die nog jaarlijks tax rekenen op het bezit van het voertuig. Al met al maakt dat het bezit van een auto in de VS kostbaarder dan we vaak vermoeden.
@widodh: Het scheelt een beetje per staat hoeveel VAT er nog opkomt in de VS. Echter, 35.000 + 21% is 42.350 en die wordt ook bij lange na niet gehaald ;-).

Tevens: die prijzen zijn ZONDER BPM. Dus zelfs met een enorme belastingmeevaller (want elektrisch is nu nog goedkoop) is het best een prijzige auto geworden. En niet echt premium.
@willeme: 10% invoerrechten bovenop de douanewaarde in de EU. En dan nog 21% btw bovenop de douanewaarde invoerrechten. Ik dacht help jullie even:D
@mazot: omzeilt Tesla de 10% niet door de auto’s in Europa te “assembleren”? De auto komt niet als rijklare auto Europa binnen, dacht ik.
@htj88: voor een chassis met motor betaal je 4,5 % aan invoerrechten. Voor alleen carrosserieen betaal je ook 4,5%. En neem aan dat accu’s ook worden ingevoerd, aangezien ze niet in NL geproduceerd worden.
@willeme: 35.000 versie wordt ook in de US nog NIET verkocht. Dus waar haal je die vergelijking vandaan?
@widodh: sommige staten hebben 0% btw
@stanvalkje: Correct. Mijn zinsopbouw was wat verkeerd. Maar je moet bij USD -> EUR er bij ons wel 21% bij op tellen.
@stanvalkje: Alle staten hebben 0% BTW, sales tax hebben ze dan wel weer, dat is iets anders dan BTW.
@widodh: BTW is niet over de hele wereld hetzelfde, sterker nog die verschilt zelfs per staat in de USA. Dus voor beter vergelijk kun je beter de Nederlandse prijs ex. BTW nemen.
@vroaaar: Dat bedoelde ik ook. USD -> EUR + 21% BTW

En dan nog stukje shipping e.d.
@widodh: Tesla Nederland communiceerde in 2016 wel officieel dat de auto “ongeveer 35.000 euro” ging kosten. Naar aanleiding daarvan zullen er ongetwijfeld veel NLse reserveringen zijn gekomen met zo’n prijs in gedachte. Ben benieuwd of er nu veel afhakers zijn/komen.
@rubenpriest: Is daar naast dat ene artikel van RTL nog een bron voor? Ik heb die prijs namelijk nooit gehoord.

Bestaat de kans niet dat iemand USD en EUR even door elkaar gehaald heeft?
@widodh: Op Bright staat nog een artikel, maar goed dat valt ook onder RTL. Zou wel een hele amateuristische fout zijn, als dat ook na dik 2 jaar nog niet gefixt is in het artikel.
@rubenpriest: Ik vermoed dat het dus gewoon een fout is. In geen enkele communicatie vanuit Tesla is ooit een EUR prijs van 35k naar voren gekomen. Dat is altijd een USD prijs waarbij we dus moeten rekenen met:

– USD -> EUR
– 21% BTW in NL
– Transportkosten
– Invoerrechten (?)
– Recycle bijdrage

Dus nee, 35k in EUR prijs was vanaf het begin al niet haalbaar en is (nogmaals) door Tesla nooit gecommuniceert.
@widodh: Zie hier de meest zinvolle reactie op dit populistische artikel waardoor het compleet de prullenbak in kan!
@widodh: Eigenlijk heeft Tesla Nederland wel een keer (ongeveer) 35.000 euro genoemd naar RTL. In elk geval volgens dit artikel:
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/649791/tesla-model-3-gaat-nederland-35000-euro-kosten
@elja: De $35k model komt wel, maar de productiekosten moeten nog verder omlaag. Verwachting is tweede helft 2019 in Europa. Op gegeven moment zal die ook onder de EUR 35000 komen.
@rubenpriest:

Dat moet je niet fixen.
Maar gewoon aanvullen.
Anders ben je geschiedenis aan het uitpoetsen. En dat doen ze alleen in Rusland en Noord-Korea.
@hubert: een rectificatie heet dat ja, en daar is niets mis mee.
@widodh: Niet alleen 21% btw, maar ook nog eens 10% invoerrechten.
@kminne:
Is dat zo? Ze worden toch in Tilburg ‘geassembleerd’ ?
Dat willen zeggen, daar wordt de accu erin geschoven om import tax te omzeilen?
@harrie: De Model S en X ja. De Model 3 wordt in zijn geheel geleverd aan de Europese markt en wordt geproduceert in Fremont
Als je als een van der eersten beleverd wordt, ‘m dik speccen en ‘m met een dikke premie van de hand doen zodra je ‘m hebt. Kan je met de winst nog even een jolige plofauto rijden voordat die van overheidswege haram verklaard worden.
Denk wel dat dit een verkoop hit gaat worden. Prijs is niet eens zo absurd, nieuw geïntroduceerde techniek is altijd duur en dan valt dit best mee. Als ik ie geval een gezinsauto zou zoeken in dit prijssegment zou ik hem zeker over wegen incl zonnepanelen op mijn dak.
@tttijn: wat is er nieuw aan die techniek dan? (tesla roadster is alweer van 2008/2012 qua productie jaren) En waarom is de kia soul EV dan al vanaf 37 mille te krijgen? Omdat er Tesla op staat zal het wel verkocht worden, en dat is knap!
@snel70: Een soul EV vergelijken met een Model 3 met 80kWh en premium interieur. LOL!
Laat staan gratis ota updates, supercharger netwerk, laadsnelheid AC en DC, prestaties, range etc etc.
@crepito: ik vergelijk dan ook alleen de prijs, niet het product, we wonen wel in nederland toch, verders heb je natuurlijk helemaal gelijk dat een kia en tesla uit verschillende huize komen en daardoor ook een ander product zijn met een andere consument in gedachte.
@crepito: ‘premium interieur’ ? U bent ook snel tevreden.
@amghans: In de huidige prijs is dat pakket inderdaad inbegrepen twv 5000 dollar.
Ik zeg niet dat ik het interieur premium vind.
@crepito: dat zeg je wel.
@awesome: Slechts de naam van het optiepakket.
@crepito: “Een soul EV vergelijken met een Model 3 met 80kWh en premium interieur. LOL!”

Een tv in je auto maakt je interieur nog niet premium.
@berlinetta: Wat eigenlijk wel?
@crepito: Een definitie van wat premium is, is er volgens mij niet echt en de meningen verschillen daarover. Maar als ik dan een poging moet doen: een auto is premium als hij op meerdere vlakken op een hoger niveau staat dan auto’s uit hetzelfde segment. De Duitsers voldoen daar bijvoorbeeld wel aan. Materialen, afwerking, technologie, rijgedrag etc. zijn net allemaal wat beter dan bij de concurrenten. Tesla zou ik niet per se premium noemen. Eerder vooruitstrevend. Ze hebben een nieuwe vorm van autorijden populair gemaakt en bieden waanzinnige prestaties en over the air-updates waar andere merken dat niet doen. Dat maakt ze in mijn ogen echter nog niet premium.
@berlinetta: Rijgedrag? Niet altijd hoor.
@berlinetta: je kunt ook gewoon iets minder in hokjes gaan denken en iets objectief proberen te beoordelen. Er zullen deurtjes opengaan in je hoofd
@balboni: Wat een zure reactie zeg. Misschien moet jij maar je eigen mening voor je houden als je wil dat ik objectief ga reageren.
@crepito: een boksbeugel op de neus van je auto, je stuur, de kofferklep en nog hier en daar ergens… dan heb je ineens het priemiejumste interieur
@crepito: Lol. Inderdaad lol!

Een Kia interieur staat op een hoger niveau, de 64Kw is ook niet verkeerd en de range al helemaal niet.

En op de Model 3 mag je niet gratus superchargen.

Maar goed, het netwerk is wel wat waard en de Model 3 is wel veel sneller.
@reactief: Je verwart je denk ik met de e-Nero? Ja 80kWh is dus een stuk duurder. Ik zei dus ook netwerk, niet gratis laden.
@crepito: nieuwe soul is er met 64kwh
@sanderp: Klopt. En wat is de prijs van het nieuwe model dan?
@crepito: je mag uberhaupt niet meer gratis superchargen als je nieuwe eigenaar wordt een Tesla
@crepito: idd man. Get your shit right
@snel70: ik zeg toch nieuw geïntroduceerde of niet?? O nee er zijn al veel fabrikanten die jaren terug een ev met respectabele range uitbrachten…
@tttijn: als je mijn vraag niet wilt beantwoorden mag je dat ook gewoon zeggen hoor, het lijkt er meer op dat je kwaad/geirriteerd bent geworden. Fijne avond verders, geniet ervan.
Volgens mij heeft de schrijver van dit stuk een pest hekel aan Tesla’s..
wat een k stuk zeg
@bizzarrini: Kansenparel van een artikel. 😃
@bizzarrini: Nee hoor, ik vind Tesla’s eigenlijk best gaaf. Met name de Model S vind ik een bijzonder cool apparaat!

Maar ja, we moeten waanzinnig anti of pro zijn, natuurlijk ;-). Als je een iPhone hebt ben je een mega fanboy en anders ben je een hater.
@willeme: f*ck Android
@willeme: of je vertelt gewoon dat de grote batterij eerst komt en wat die kost. Dan gelijk huilen dat ie geen 35k kost. Kost ie in de USA namelijk ook niet.
@stfu: staat gewoon in de tekst, volgens mij. Ik weet dat we van jou niet kritisch mogen zijn op je lievelingsmerk, maar tot dusver is Tesla rijden enkel voor de vermogende leaserijder. Gelukkig schieten Hyundai en Kia wat meer op ;-).
@willeme: Hierboven in de comments maak je ook een vergelijk met wél de prijs van 35k. Je past de prijzen ook niet aan, die je verkeert hebt in het artikel…
En vertel eens, wat is de wachttijd voor een Kona in NL?
@crepito: De Hyundai Kona kent (terecht) een lange levertijd. Gaaf ding is dat. Eerste betaalbare elektrische auto met een fatsoenlijke range. Omdat het een Hyundai is weer je dat het wel snor zit met de beteouwbaarheid… ;-).
@willeme: Een goede EV: ja. Gaaf? Ehhh? En je negeert de rest? Ik denk dat je daarom zo veel negatieve comments krijgt onder je artikel.
@crepito: ik denk dat dat vooral komt door de fanatieke Tesla Fanboys 🤣
@willeme: kritisch zijn mag zeker, maar manier waarop is wel weer typisch. Verwacht ik eerder bij jaapyio dan bij jou. Afijn, de bijtelling is nog steeds lager dan dat van een auto van 30k, plus lage brandstofkosten etc, dus echt niet alleen voor de rijkere mensen. Het is voor de mensen met een rekenmachine. Vergeet ook niet dat Tesla bij de S en X een gegarandeerde restwaarde biedt (3 vast ook wel) en daardoor in een leaseconstructie ook nog eens erg scherp is qua prijs. Wat ik voor mijn S100D kwijt ben, zou ik ook kwijt zijn voor een nieuwe BMW 3 Serie van 50k..
@stfu: doe mij dan maar die 3 serie van 50 k
@nopetrolnofun: Jij hebt nog nooit in een een 100D gereden zeker? Die blaast rondjes rond die 3 serie. Vanuit stilstand met maximale koppel accelereren in een 100D is magisch en daar kan geen 3 serie tegenop. Enige wat de 3 serie voor heeft op de Tesla is dat het niet zo’n lomp grote wagen is en vooruit de looks van het interieur.
Genoemde US prijzen kloppen niet moeten zijn 53000 ipv 41200 en 63000 ipv 52200.
@kanffniksbetersbedenken: haal je uit die 58800 21%btw en reken je het om naar dollars kom je op 55336 dollar. Scheelt dus niet zoveel als met wat je in de USA betaald.
Die 41200 dollar is incl de belasting teruggave die ze daar krijgen en verwachte brandstofbesparing over 5 jaar.
Dat maakt de prijzen vergelijken wel wat verwarrend
@kanffniksbetersbedenken: inderdaad. Die andere prijzen zijn met tax credit of zoiets en die komt te vervallen ook nog eens.

Verder is de prijs zoals verwacht. Wist dat het geen budget auto zou kunnen zijn.
@stephane8200: Klopt. Prijzen zijn ook aardig in lijn met wat ik verwachtte. Ben nou alleen nog benieuwd of dat met de leaseprijzen ook zo is.
@kanffniksbetersbedenken: ik ook. Heb er net naar gevraagd en ik verwacht dat dat wel goed komt, dus januari bestellen is het plan.
*3-serie is de maatstaf in zijn klasse op basis van historie, daar de producten van de andere premium pretenders in het D-segment duidelijk ‘geïnspireerd’ zijn op de Dreier (in sommige gevallen zelfs I6 incluis *kuch* eerste gen Lexus IS).

Inmiddels moet ik echter toegeven dat de Dreier is bij- of zelfs ingehaald. Tot mijn spijt als voormalig BMW-fanb00i, maar ook vreugde als autoliefhebber in het algemeen. In sommige opzichten is de 3 nog steeds wel top (ik graaf iDrive bijvoorbeeld omdat je niet hoeft te touchscreenen en het toch puik werkt), maar in andere kan je beter wat anders kopen, inclusief belangrijke kernpunten als ‘sportieve’ rij-eigenschappen.

Rationeel is het wss nog steeds wel een van de betere opties in het segment, maar het is niet meer zo dat je niet eens meer in wat anders hoeft te gaan rijden voordat je de keuze maakt, zoals tot en met de E46/E9x het geval was.

Gezien de vernaggelde looks van de nieuwe roepen de Giulia, XE en Lexus dan ook veel meer mijn naam. Helaas net de opties die de meest tergende navi’s hebben en in het geval van de Lexus een gezapige aandrijflijn.
@jaapiyo: ik heb het geluk dat ik dagelijks in die Juul mag sturen en snap die vaak gebezigde aandacht op die navigatie niet zo.
Gaat bij autorijden, met dit soort auto’s, toch om rijeigenschappen, sturen, wegligging, oppakken motor, vermogen, remmen en stoelen? Wel of geen navi, goede of beroerde navi, zou nooit een keuzeding zijn voor een rijders-auto. Wel voor Up / Yaris / oid
@jaapiyo: Eens met @spideriv: deze auto’s koop je toch in de eerste plaats om de rijeigenschappen, de looks, de zit etc maar niet om de multimedia. Ik kan overigens niet echt heel erg klagen over de navi in mijn Giulia, maar wel (een beetje) over de geluidsinstallatie….en omdat je de Lexus IS noemde….die heeft/had de beste. Maar dan nog….ik mis de audio van mijn IS maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de fantastische rijeigenschappen (en de looks, maar dat is smaak). En idd: BMW proefrit maakte totaal niets in mij los. Freude am Fahren???? Mwaaaah.
@ttr6: ik voel jullie, maar het is deels ook een mentaal dingetje. Het is gewoon een onderdeel dat veel minder voor elkaar is dan bij BMcedi (hoewel ik dat nieuwste spul in Audi’s met de nadruk op alleen touch niet zo geweldig vind). Ik ga dan toch denken; wat zit er nog meer minder hoogwaardig in elkaar? Beetje zoals een dure stijlvolle jas kopen en er vervolgens achterkomen dat de rits nooit lekker werkt. Joah, het zit wellicht fijn en je ziet er puik uit, maar op een gegeven moment ga je je toch storen aan het feit dat die rits elke keer niet doet wat ‘ie moet doen, terwijl andere (potentieel minder dure) merken dat beter voor elkaar hebben. Hoe moeilijk kan het zijn?
@jaapiyo: BMW is geen sportief merk, dat is de grootste misvattingen die er bestaat. BMW heeft wat sportieve uitvoeringen van modellen (///M) maar ze zijn in beginsel gewoon een conservatief luxe merk. Kiijk naar de line-up, die bestaat voor het grootste deel uit grote wagens met een comfort inslag. Niemand verwacht van een X5 dat deze sportief is, ook bij een 5 serie zoek je daarvoor verkeerd. Dat ze steeds beter voor elkaar krijgen hun kleinere wagens (1, 3 etc) ook wat comfort mee te geven is dan ook een heugelijk feit.
Ik heb de nieuwe 3 inmiddels meerdere malen live gezien en vind het vernaggelde erg meevallen. De wagen heeft het degelijke van de 5 serie zonder het enorme formaat, het ziet er gewoon goed uit. Niet spannend of zo maar ook niet lelijk. Een Guilia is misschien op sommige vlakken mooier (ondanks die kenketenplaat…) maar zoals je al zegt dat interieur ziet er uit alsof het 2012 gemaakt is en schreeuwt om een facelift.
@jaapiyo: vergeet de A4 en A5 niet, verslaat je dreier op bijna alle vlakken.
@tttijn: die hebben een fatale intrinsieke fout.
@jaapiyo: ik neem aan dat je veilig weggedrag bedoelt?
@tttijn: precies.
@jaapiyo: slaapverwekkend “veilig” want onderstuur is naar mijn mening ook gevaarlijk.
@tttijn: veilig weggedrag haha, als je daar quattro voor nodig hebt behoor je niet achter het stuur
@tttijn: Op het belangrijkste vlak niet.
Dus, de duurdere modellen kosten meer dan beloofde 35 duizend voor het instap model welke in een later stadium later op de markt komt. Joh.
Omschrijf dit in een enorme woordenbrij omdat je per woord betaald krijgt, domme clickbait titel erbij voor je hits-bonus en klaarrrrr.
@harrie: Je mag klagen wat je wil, maar dat we per woord betaald worden is pertinent niet waar ;-).
@willeme: 13,1 cent per woord? :’)
@willeme check nog eens je Amerikaanse prijzen. Tax credit en geen VAT op.
@willeme “Op dit moment zijn er twee premium middenklassers waar we erg naar uitkijken: de nieuwe BMW 3 Serie en de Tesla Model 3.” Sinds wanneer is de Model 3 “premium” of is alleen de prijs een maatstaf?
@henk_he: Dat is een hele goede vraag! Premium is in principe een marketing term. Tesla positioneert zichzelf als premium. Of je het dan automatisch bent is een tweede.

Ik denk dat ze met hun imago, infrastructuur en voorsprong op het gebied van elektrische aandrijving zeker premium zijn.

Aan de andere kant: de kwaliteit van de auto’s zelf lijkt gelijk te zijn aan die van de Daewoo Espero uit 1995. Je kan nauwelijks je eigen auto samenstellen en de afwerking is ook niet al te best. Het voelt erg goedkoop aan, wat je niet wil bij een premium product.
@willeme: qua service is Tesla weldegelijk premium, ik heb zelf geen Tesla maar hoor van bezitters alleen maar lovende dingen over de service.
Van bijvoorbeeld Audi blijft me het kromme remschijven verhaal bij waarbij Audi maar bleef ontkennen dat er wat aan de hand was.
@willeme: je hebt duidelijk niet in een recente Tesla gezeten, laat staan Model 3. Vind je artikelen altijd erg goed!
@henk_he: prijs is de enige maatstaf voor premium. Het woord premium betekent gewoon extra hoge prijs. Als je je klanten weet te overtuigen dat je producten die meerprijs waard zijn, door goede stoelen, goed infotainment, goede service, mooie materialen, dan kun je een heel mooie winst maken.
@mashell: volgens de Engelse VanDale is het: “Premium goods are of a higher than usual quality and are often expensive” Dus kwaliteit zou ook een maatstaf moeten zijn, niet alleen prijs.
Wie voor een Model 3 30K neer legt moet toch even goed hun kop na laten kijken.

Helemaal het dubbele. Vreselijke kwaliteit autos.
@basjaski: op Nederlandse platen meer dan 50K! Echt bizar veel geld voor een elektrische tupperware stofzuiger.
Geen kritiek op @willeme; maar ik blijf het krom vinden klinken: de model….(vul een willekeurige letter/cijfer in)

Ik kan de Tesla’s wel waarderen hoor, in tegenstelling tot anderen die ik spreek en die het over het algemeen lelijke auto’s / modellen vinden. Deze model 3 ziet er ook niet verkeerd uit. Maar en profil zou je er ook een Mazda 3 in kunnen zien qua lijnen.
De BMW 330e en 340i zijn helemaal niet de eerste die geleverd worden. Zijn pas beschikbaar vanaf zomer 2019. De 320d, 320i en 330i worden al veel eerder geleverd (februari 2019).
Rode remklauwen hebben ze niet. Blauwe wel. Voor gele remklauwen of metalen pedalen kan je altijd in de performance catalog kijken bij BMW.
@w0ut: Rode remklauwen levert BMW ook.
Op de Essen motor show stonden er een paar. Qua exterieur design viel ie niet tegen maar het interieur ziet er heel erg el cheapo uit
@willeme Waar hebben jullie deze bedragen op gebaseerd?
Ik vrees dat er veel belEVers nog lang met hun Aygo soepblik zullen moeten rondrijden. Ik lach me te pletter.
@johnwaters: niks mis met een Aygo, huidige model is een erg prettig autootje.
Innovatief ja, maar Premium?
Ik lach iedere x weer als ik aan de pomp sta :)
@tttijn: welke pomp?
De antieke waterpomp in de tuin?
De dompelpomp om de kelder leeg te pompen?
De luchtpomp omdat de banden weer plat zijn?

Ik kan me niet direct pompen voorstellen die ik met plezier bezig ;)
Goed, dit zijn de dikste dus duurste modellen. Als er echt 25k dollars tussenzit, gaat eigen import uit de VS nog wel lonen. Verschepen kost je 1500€, tel uit je winst. BPM is €0,-, invoerrechten hooguit €10k.

Als de goedkopere versies rond de €45k komen te liggen heb je prima alternatief voor bijv een A180d sedan met business solutionpakket. En je blijft onder de grens van €50k.

Laat de tesla fanboys eerst maar lekker deze dure versie afnemen, en alle kinderziektes opvangen, dan neem ik over een paar jaar wel een normale..niet dat ik erom sta te springen maar ja, welke keuze heb je verder nog in NL..
@ghost: Ga lekker wachten als je wilt, maar gun jezelf een proefrit in de model 3 Performance als je de kans krijgt. Die acceleratie zal je niet vergeten.
Als je perse elektrisch wilt rijden en je hebt budget, is er geen alternatief voor Tesla. Ligt mijlenver voor op de concurrentie.

Voorsprong door techniek.
@karaya: dit klopt. Denk dat t nog wel een jaar of 10 duurt voordat de concurrentie de achterstand ingehaald heeft.
Bijtelling van een 60k of 70k Model 3 is nog steeds lager dan van een benzine of dieselauto van 30k, waar je wel wegenbelasting voor betaald, BPM en hogere brandstofkosten. Koopje met zoveel range ook.
A.u.b. stoppen met dollar prijzen en Duitse prijzen, worden wij toch alleen maar depri van.
Dan is die Audi van 82 k toch niet zo duur, of zie ik dit fout ?
In ieder geval, binnen is het toch maar een kale boel, lijkt wel of er een deurwaarder is langsgeweest .
die heel het interieur heeft meegenomen !
Als ik die afbeeldingen zo zie valt er weinig te klagen over hoe Mercedes Benz z’n navigatie integreert. Alsof je een Mediamarkt binnen loopt zeg.

Als dief zou je doorlopen naar een BMW alleen al omwille van je rug.
Waar ik wel benieuwd naar ben. Hoeveel EV’s staan er aan het eind van dit jaar geregistreerd en hoeveel zijn er dit jaar nog bijgekomen. Zijn daar eind van het jaar cijfers van op te hoesten Inc het aantal kwh per eenheid? Daarnaast ben ik benieuwd naar wanneer de eerste blackout komt. Dan zorg ik voor voldoende kaarsen in huis.
Ben absoluut geen fanboy, maar je verhaal is idd niet volledig. Ten eerste slaan de voorgecalculeerde gas savings niet echt ergens op imo, en als je ze meeneemt in de VS prijs moet dat ook in de NL prijs. Daarnaast is de tax credit in de VS al geen 7500 meer, maar 3750. In NL daarentegen komt er eentje van 6k, waar ik je helemaal niet over hoor. Die heft de BTW goeddeels op, die je idd ook al niet noemt voor de VS maar er zeker is. Tot slot is de prijs van de Standard Range zonder Premium Pack zowel daar als hier nog helemaal niet bekend. De verwachting is toch wel dat de prijs voor het basismodel hier INCL BTW én 6k incentives rond de 35k uitkomt.
Overigens kan je schijnbaar Superchargen voor 20ct / Kwh, wat veel goedkoper is dan met elke andere EV als je ermee naar Fastned gaat.
Daar is ie dan. 2,5 jaar wachten. Een heleboel is nog goed maar de tijd heeft zijn momentum ingehaald, er is en komt zeer goede en goedkopere concurrentie en een 6k bonus aan. 2 weken geleden in gezeten, veel moois maar dan achterin met een beetje beenlengte houd je het niet lang vol al heb je natuurlijk tussen de superchargers in wel even de tijd om nodig je benen te strekken. Met de verhalen van huidige tesla eigenaren, denk ik nog maar eens goed over na
De Model 3 Performance is een beest van een auto. Een Ferrari-killer op de racebaan voor minder dan 70.000 Euro!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).