• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volt: terug naar 120 km/u als 80% van de auto’s elektrisch is

Auteur: machielvdd, gepost 6 september 2023 om 18:09 – 55 Reacties

Volt: terug naar 120 km/u als 80% van de auto's elektrisch is

Als je affiniteit hebt met elektrisch, wat moet je dan stemmen? Volt natuurlijk!

Er was ooit een EV-rijder die vond dat 100 km/u niet voor hem gold, omdat hij geen stikstof uitstoot. De politie vond dat natuurlijk geen geldige smoes, maar ergens heeft hij wel een punt. Naarmate er meer elektrische auto’s rondrijden, is er ook steeds minder noodzaak om vast te houden aan die vervelende 100 km/u.

Verhoging maximumsnelheid

Er is nu in ieder geval één partij die daarom pleit voor een verhoging van de maximumsnelheid, en dat is Volt. Zij hebben het zelfs opgenomen in hun gloednieuwe (concept) verkiezingsprogramma.

Helaas vinden ze niet dat de maximumsnelheid per direct terug moet naar 120 km/u. Volt wil dat dit pas gebeurt als 80% van de auto’s nul uitstoot heeft, oftewel volledig elektrisch is. Dat kan nog even duren, want momenteel is nog maar zo’n 3,1% van het wagenpark volledig elektrisch.

Rekeningrijden

In hun verkiezingsprogramma pleit de partij van Laurens Dassen tevens voor betalen-naar-gebruik a.k.a. rekeningrijden. Bij het rekeningrijden willen ze ook met alles rekening houden: niet alleen het gewicht of de uitstoot van de auto, maar ook het tijdstip en het traject. Daarmee maak je het systeem eerlijk, maar ook moeilijk ingewikkeld (lees: onuitvoerbaar).

Meer goedkope EV’s

Net als de SP wil Volt wil dat er meer kleine en betaalbare EV’s op de markt komen. Dat willen we allemaal wel, maar dat is iets waar de Nederlandse politiek niet zoveel invloed op heeft. Waar Den Haag wél invloed op heeft is subsidie: het subsidiepotje voor particulieren wil Volt nog tot en met 2030 in stand houden (ook al loopt het aanvragen momenteel geen storm).

Het uitbannen van de verbrandingsmotor kan Volt niet snel genoeg, want dat willen ze al in 2030 in plaats van in 2035. Het voordeel daarvan is: dan mogen we – als het aan Volt ligt – ook weer eerder 120 km/u rijden.

Als je wil weten wat andere partijen over auto’s te zeggen hebben: we namen ook al de verkiezingsprogramma’s van de VVD, SP, PvdA-GroenLinks en het CDA onder de loep

Foto: Audi RS e-tron GT op de snelweg, gespot door @thomcarspotter

Ook interessant!

  • Google Maps update: vanaf nu makkelijker EV-snelladers vinden
    Voordelen van elektrisch rijden
  • 18-jarige gesnapt met 132 km/u in 45 km/u auto
    18-jarige gesnapt met 132 km/u in 45 km/u auto
  • Hogere energiekosten zit overstap naar elektrische auto in de weg
    Hogere energiekosten zit overstap naar elektrische auto in de weg
  • Elektrisch rijden nu duurder dan benzineauto
    Worden alle nieuwe lease-auto's vanaf 2024 elektrisch?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, kilometerheffing, verkiezingen-2023, volt

Vorig bericht: « Renault wil geen prijzenoorlog met Tesla, verlaagt wél de prijzen
Volgend bericht: Nieuwe Volkswagen Passat oogt lekker vertrouwd »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    6 september 2023 om 18:13

    Over een miljoen jaar.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      8 september 2023 om 09:04

      Dat zou vrij dom zijn, we hebben die 130 broden toch nog wel bewaard???
      Bovendien s’avonds is het 130 daar zijn nu allemaal extra borden ter instructie voor.
      Moeten we weeeeer al die bebording aanpassen, weet dat dat een enorme uitstoot met zich mee brengt!

      Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    6 september 2023 om 18:40

    Bijna 9 miljoen auto’s op de weg hier, waarvan nog geen 400.000 elektrisch. Nog geen 5% dus. Makkelijk gillen dat VOLT.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      8 september 2023 om 09:07

      Bovendien, kijk liever naar hoeveel kilomters er procentueel elektrisch worden afgelegd! dan weet ik zeker dat we al VER boven die 3,1% zitten

      Login om te reageren
  3. koen0373 zegt

    6 september 2023 om 18:41

    Volt gaat de Nederlandse soevereiniteit volledig opgeven voor een totalitaire EU. Meer controle, geen vrijheid, einde vrijheids van meningsuiting, een overheid die via CBDC bepaalt waar jij je geld aan mag uitgeven en een gezellig social credit systeem a la China.

    Volt is communisme 2.0. Trap er niet in.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      6 september 2023 om 19:58

      Precies dit.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2023 om 21:42

      Hahaha. Je dicht nu de EU een macht toe die ze bij lange na niet hebben. Ze zijn zelfs vrij machteloos. Ze krijgen Hongarije (democratisch bestel), Polen (LGBTQIA+ behandeling) en Nederland (stikstof, brievenbus firma’s) niet eens onder controle. Nu hoeven complot theorieën natuurlijk ook helemaal geen feitelijke basis te hebben, maar wat je verzint is ronduit lachwekkend.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        7 september 2023 om 11:40

        Exact, dit soort complot theorie worden denk ik niet gedragen door mensen die voor of met de overheid werken..

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 september 2023 om 22:07

      @koen0373: het lollige is dat de EU veel verder gaat dan de Nederlandse overheid als het gaat om privacy en gegevensbescherming. De NL overheid wordt continu op de vingers getikt als het hier om gaat.

      https://platformburgerrechten.nl/2019/11/05/platform-bescherming-burgerrechten-in-gesprek-met-cafe-weltschmerz/

      https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-services-act-package

      Login om te reageren
    • bobje zegt

      7 september 2023 om 07:10

      Jij bent waarschijnlijk één van de 20% kans- en hersenloze PVV/FvD-stemmers waar Maarten van Rossem regelmatig naar verwijst in zijn podcasts.

      Login om te reageren
    • burninrubber zegt

      7 september 2023 om 07:27

      Jij snapt er duidelijk niets van, lekker BBB en Baudet blijven stemmen Koen.

      Login om te reageren
  4. Flutterbear zegt

    6 september 2023 om 19:42

    Die 80% is een stuk sneller gehaald als je nu de vrijstelling voor EVs al geeft. Kost niets en levert zelfs meer (energie)belasting op. Zo wordt zelfs de elektrische bedrijfsbus een interessante business case.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 september 2023 om 21:24

      @Flutterbear: Bij mij komen dan twee vragen op.

      1. Hoe zit dat met de verkeersveiligheid? Ik kan mij niet voorstellen dat het bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid als iedereen in een EV overdag 120km/u mag rijden, terwijl de rest 100 moet kachelen. En dan zeg ik 100 en 120, maar de verkeershufters die nu 120 rijden waar je 100 mag, gaan in hun EV dan straks 140 rijden terwijl anderen 100 rijden op datzelfde stuk. Dat soort snelheidsverschillen kunnen voor akelige ongelukken zorgen.

      2. Hoe zit het met de praktische uitvoerbaarheid? ICT en overheid is in het verleden meermaals een slechte combinatie gebleken, dus ik vraag mij af of het flitspalensysteem van het CJIB “eventjes” uitgebreid kan worden met een module die op alle “overtredingen” waarbij een snelheid van 100 tot 120km/u gereden werd checkt op het type auto en dan automatisch de boetes van de EV-rijders verscheurt?

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        7 september 2023 om 07:04

        CJIB past boetes nu ook al aan op aanhangers en vrachtwagens, geen probleem. Wie 140 rijdt waar de meeste 100 rijden wordt gewoon beboet als zijnde 40 te hard. Er wordt nu al enorm veel te hard gereden dus de verkeersveiligheid lijd er niet onder, de wegen zijn er ook gewoon geschikt voor. Daarnaast heeft het een bijkomend voordeel dat elektrische auto’s bijna altijd moderne auto’s zijn met diverse veiligheidassistentrn.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2023 om 21:45

      Precies. Dat is een stimulans die de overheid of het milieu niks kost en een groot effect zal hebben. Lastig is alleen de handhaving, daar heb je enorm veel extra traject controle voor nodig.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        6 september 2023 om 22:59

        Die handhaving is er nu ook al niet dus wat dat betreft zie ik geen belemmering.

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        7 september 2023 om 07:41

        Handhaving van snelheid, zeker middels trajectcontroles, is eng en hoeft niet.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          7 september 2023 om 09:50

          Je hebt vast al gelezen wat er met die ULEZ camera’s in de UK gebeurd.. Worden massaal gevandaliseerd. Dat systeem beboet auto’s ouder dan 2006 (correct me if I’m wrong), dus elke “pauper” die geen moderne auto kan betalen moet elke dag 15 pond boete betalen om naar z’n werk te gaan. Wat een idee.

          Login om te reageren
  5. harrie zegt

    6 september 2023 om 19:47

    Of 80 achter een vrachtwagen omdat de laadpaal al 3 weken bezet is.

    Login om te reageren
  6. DeWitteCondor zegt

    6 september 2023 om 19:57

    Beseft Volt wel dat die datum van 2035 geldt voor nieuwe auto’s? Gaan we dan een situatie krijgen dat Henk met zn lease EV wel 120 mag, maar Bert met ICE niet? Ik kan me indenken dat Bert zich enorm in de kuif gepikt voelt

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      6 september 2023 om 20:18

      Reden voor Bert om een gebruikte ev te kopen

      Login om te reageren
    • bobje zegt

      7 september 2023 om 07:13

      Dat voelt net zoals ik mij voel als ik 50% van mijn inkomen aan de belasting moet afdragen, terwijl iemand met een simpele baan veel minder hoeft af te dragen en ook nog recht heeft op toeslagen 😕😉

      Login om te reageren
  7. seanxtype zegt

    6 september 2023 om 20:09

    De maximum snelheid is nog steeds 130 km/u. Is nooit veranderd. Er zijn alleen overal borden geplaatst dat het tussen 0600 en 1900 uur 100 km/u is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2023 om 21:51

      In een groot deel van het land (bijvoorbeeld over de Veluwe is de 130 teruggedraaid naar 120).
      Het is Nederland, daar hebben graag veel verschillende snelheden. Als je s’avonds laat van Apeldoorn naar Deventer rijdt, een poep stukje, mag je eerst 120 dan 100 (omdat er de verkeerde strepen staan) dan kort 120 dan weer 100 over de brug (want geen vluchtstrook) en dan na de afrit Deventer 130. Nu met de werkzaamheden is er ook nog een stuk 90.

      Login om te reageren
      • 1985 zegt

        6 september 2023 om 22:41

        Het valt me op dat op de ijselbrug vrij hart wordt gereden. Alleen voor het dat het 130 wordt ( afslag Deventer ) staan ze heel af en toe met een lasergun. Oppassen dus op de ijselbrug.

        Login om te reageren
      • pivavar zegt

        7 september 2023 om 02:31

        ’s avonds, van des avonds.

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        7 september 2023 om 07:30

        En op dat stuk 90 staat een struikrover.

        Login om te reageren
      • vondick zegt

        9 september 2023 om 23:26

        Ik mag toch aannemen dat de meesten op deze site met een fatsoenlijke wagen al deze onzin negeert en gewoon rustig en beschaafd overal 130 rijdt? Ongeacht wat al die vage bordjes proberen te vertellen? Ik wel iig.

        Login om te reageren
  8. Hawkeye72 zegt

    6 september 2023 om 20:47

    Nederland: het land waar we genadeloos graaien in zakken van mensen die (wel) hard werken en waar we het leven zo naar en vervelend mogelijk gaan maken…. Lang leve het nieuw Europese GroenGeloof!!!!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2023 om 21:57

      Je snapt toch wel dat Nederland niet groen geregeerd wordt maar door de rechtse partijen VVD, CDA (VVD2), D66 en CU. Die volgen het motto lage belastingen voor bedrijven, hoge belastingen voor burgers, daar heb je de oorzaak voor dat graaien. Maar leg de schuld niet bij groen, die zijn niet aan de macht en zouden wel aan de burger denken want socialistische basis.

      Login om te reageren
      • alfa147ti zegt

        6 september 2023 om 23:23

        Laat me niet lachen VVD rechtse partij.

        Login om te reageren
        • heckblende zegt

          7 september 2023 om 08:56

          Kijkend naar het beleid van Rutte 1-3 zijn alle linkse waarden keihard afgebroken onder het mom van zelfredzaamheid en marktwerking.

          Dat
          is
          rechts
          pik

          Mensen vinden iets voor over hebben voor mens, dier en milieu echt niet leuk hè.

          Het liefst lekker veel geld voor jezelf om zinloze shit te kopen

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            7 september 2023 om 11:25

            Zolang men de snelheidslimiet niet af wil schaffen, is men niet rechts, want Duitsland ligt rechts van Nederland. Of zoiets…

            Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    6 september 2023 om 22:09

    Een beetje jammer dit populistische trekje van Volt. Past niet bij een nette partij dit soort l^lkoek.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 september 2023 om 07:30

      Is dan ook geen nette partij…

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        9 september 2023 om 23:29

        Ik denk van wel. Ik denk alleen dat veel mensen ze daardoor niet begrijpen ( gebrek aan kennis en inzicht). En dat ze nu daarom dit soort duidelijke statements maken op populariteit te winnen.

        Login om te reageren
  10. tmenges zegt

    6 september 2023 om 22:12

    Ja leuk, en dan iedereen aan de ev en dan de boel weer terugdraaien naar 100.

    Login om te reageren
  11. jippie zegt

    6 september 2023 om 22:48

    Nou, ik ga Volt stemmen en ik hoop op een coalitie met pvda-gl. Dan kan je binnenkort 120 km/u rekeningrijden, wat een feest.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      7 september 2023 om 08:58

      In Oekraine is ook een feest. Maar jij hebt het zwaarder hier.

      Login om te reageren
  12. bfvo zegt

    7 september 2023 om 03:27

    Hè hè, eindelijk eens een partij die nadenkt over hoe het er in 2050 uit zal kunnen zien…

    Login om te reageren
    • Papageno zegt

      7 september 2023 om 13:49

      Ja de lange termijn visie ontbreekt in de Nederlandse politiek. Fijn dat meer mensen dat zien.

      Login om te reageren
  13. ralfast zegt

    7 september 2023 om 07:21

    Gelukkig trekt Volt nog maar Ampère stemmers

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 september 2023 om 07:33

      Ben bang dat het fors zal groeien. D66 is een beetje ontmaskerd als een club van narcisten die bovendien niet genoeg voor elkaar krijgt volgens de milieuwappies. GL zit nu vast aan socialisten. Volt is de volgende stap.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        9 september 2023 om 23:29

        Laten we het hopen.

        Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    7 september 2023 om 08:56

    Ik betaal liever tien keer per jaar een boete voor 120km/h waar 100km/h is toegestaan dan dat die communistische idioten van Volt aan de macht komen.

    Login om te reageren
  15. heckblende zegt

    7 september 2023 om 08:57

    heerlijk, straks alle fossiele benzine hoofden voorbij cruizen :)

    that would be sweet

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 september 2023 om 10:10

      Zolang er nog genoeg fossiele benzine hoofden in hun brandstofauto blijven rijden, moet jij ook gewoon 100 blijven tuffen in je EV. Die 80% is nog heel ver weg.

      Login om te reageren
    • pet2r zegt

      7 september 2023 om 10:56

      Enig idee wat er met je actieradius gebeurt als je ipv 100, 120 gaat rijden?
      Ik blijf overigens gewoon 120,130 rijden indien de situatie het toelaat.

      Ik rij jouw hoofd dan wel voorbij als je aan de snellader staat.

      Login om te reageren
    • mmax zegt

      7 september 2023 om 10:59

      Ik hoop dat we de 80% niet halen. 100 km/h is prima en wat harder als niemand kijkt

      Login om te reageren
  16. waterisnat zegt

    7 september 2023 om 10:51

    De causaliteit tussen hard(er) rijden en problematisch “stikstof” bestaat enkel in modellen. Net als dat meer plantenvoedsel (CO2/NO3) een issue is.

    Login om te reageren
  17. waterisnat zegt

    7 september 2023 om 10:52

    Verder is Volt griebus^1000

    Login om te reageren
  18. dree16v zegt

    7 september 2023 om 13:15

    Goed idee! Gaan jullie allemaal gauw elektrisch rijden? Iemand moet die ouwe benzineslurpers blijven koesteren daar offer ik me dan wel voor op ;-)

    Login om te reageren
  19. jeroenm83 zegt

    7 september 2023 om 13:18

    Ik ben eigenlijk al jaren terug een pilot gestart met 130 rijden overdag. Tot nu toe vind ik de proef behoorlijk geslaagd.

    Login om te reageren
  20. monsieurleloure zegt

    7 september 2023 om 20:39

    Ik ben al jaren terug naar de 120km/u

    Login om te reageren
  21. racerx zegt

    8 september 2023 om 01:08

    Ik reed 120 toen je 120 mocht, 120 toen je 130 mocht en ik rijd nog steeds 120. Ze komen er wel uit dacht ik zo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North