
En dus gaan er ontslagen vallen.
De eerste grote klus van de nieuwe Volvo-baas Håkan Samuelsson (die terug is van weggeweest) is om vanochtend de Q1-resultaten van 2025 te presenteren aan de media. Het werd meteen een zware taak voor Samuelsson, want er was weinig te vieren. De eerste kwartaalcijfers laten wel zien waarom Volvo toe was aan een nieuw kopstuk.
In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht Volvo 172.219 auto’s. Dat is 6 procent minder dan in Q1 van 2024. Da’s nog te overzien, maar de operationele winst die Volvo uit die auto’s haalde, valt zwaar tegen. De operationele winst uit Volvo’s eigen verkoop was 1,9 miljard Zweedse kronen, wat omgerekend ongeveer 170 miljoen euro is. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog ruim 620 miljoen euro. Een winstdaling van 72 procent!
Hierbij is het belangrijk om te melden dat het gaat om de operationele winst exclusief de inkomsten en uitgaven bij joint ventures en andere geassocieerde ondernemingen. Volvo haalde bijvoorbeeld nog wat geld binnen door de aandelen in Lynk & Co te verkopen. Toch bleef ook de operationele winst met die extra inkomsten flink lager dan in het eerste kwartaal van 2024. Het getal daalde met maar liefst 60 procent.
Wat is er aan de hand?
Volgens Volvo liggen er verschillende oorzaken ten grondslag van de gigantische winstdaling. De belangrijkste oorzaak is de gekrompen groothandel aan bedrijven. Die daalde met 19 procent. De kleinere verkoop van nieuwe auto’s aan bedrijven maakt deel uit van een plan om de voorraad te verkleinen. Ook ”ongunstige valuta-effecten en een uitdagende externe omgeving in de auto-industrie” worden als oorzaken gegeven.

Hoe ziet dat er dan uit in autoverkopen? Van de verkochte Volvo’s in Q1 was 19 procent volledig elektrisch (21 procent in Q1 2024). Het aandeel geëlektrificeerde Volvo’s (EV’s plus PHEV’s) steeg wel van 41 procent in 2024 naar 43 procent in 2025. Het Zweeds merk wil dan ook doorgaan met elektrificeren. Naast de recent aangekondigde ES90 krijgen we binnenkort de eerste Volvo EREV te zien. Helaas is die EV met range-extender alleen bedoeld voor de tweede thuismarkt van Volvo, China.
Er is een plan
Samuelsson heeft in zijn eerste weken gewerkt aan een actieplan om de kosten te drukken en de cashflow te laten groeien. Er komen minder investeringen aan en er wordt op verschillende variabele uitgaven bezuinigd. Ook de personeelskosten moeten omlaag waardoor er ”wereldwijd” ontslagronden komen. Van de andere kant wil Volvo ook steeds meer lokaal gaan produceren – bedankt Trump – en geeft daarbij de nieuwe fabriek in Gent als voorbeeld. Je zou zeggen dat die werknemers dus minder hoeven te vrezen voor hun nieuwe baan.

Samuelsson: ”Hoewel onze strategie duidelijk is, moeten we betere resultaten gaan leveren.” Hij heeft het over drie pijlers waar Volvo zich op richt. Winstgevend, elektrificatie en regionalisatie. Zo moet Volvo er weer bovenop komen. Zou een nieuwe Volvo-station helpen bij de wederopbouw?





Als je onderweg bent en zo eens om je heen kijkt op ‘s heren wegen, kom je toch aardig wat nieuwe Volvo’s tegen. Dus ben enigszins verbaasd, dat ze zulke matige cijfers schrijven 🤔
In Nederland ja. Buiten Nederland waar men nog graag dieselt of benzine rijd zie je de nieuwere modellen stukken minder vaak voorbij komen.
Hier gaat het met de nieuwe auto’s minder goed dan in 2024, maar een vijfde plaats in het rijtje bestverkochte merken in NL is niet slecht.
Q1 2024: 8.476 nieuwe registraties
Q1 2025: 4.974 nieuwe registraties
https://www.autoblog.nl/nieuws/nederland-heeft-gekozen-dit-is-de-bestverkochte-auto-van-q1-2025-7086382
Nou je ziet Volvo vaak in België, Nederland en Zweden maar dan houd het toch op.
Volvo was altijd een niche merk dat vooral geliefd was voor zijn stations maar die markt krimpt ieder jaar omdat gezinnen met kinderen en jonge senioren eerder kiezen voor een SUV..
Volvo heeft meer dan genoeg SUV’s en cross-overs in het assortiment.
De gemiddelde auto op ’s heeren weegen is zo’n 12 jaar oud, de gemiddelde Volvo misschien nog wel ouder. Dus als er één jaar 50% minder Volvo’s worden verkocht, is dat een afname van nog geen 5% op het totale wagenpark. Dat is geen verschil dat onmiddellijk in het oog springt.
Mis de kloeke stationcar van weleer de 200 serie, 900 en ook nog wel de V70, daarna moest het een lifestyle wagon worden waar niets meer in past, ook de nieuwe ES90 is aan aanfluiting evenals de belabberde Xc30 die al weer over het lease hoogtepunt heen is, Autovisie raadt de auto zelfs af, zo matig. Dan hebben we het nog maar niet over de roestproblematiek van hedendaagse Volvo’s, zet een willekeurige XC90 en 60 maar eens op de brug, je schrikt je rot.
Wat is er “aanfluiting” aan de ES90?
Ik heb geen idee, licht me voor. Je kunt er nog niet naar kijken, staat in geen enkele showroom. Om het over rijden maar niet te hebben.
Ik wacht gewoon op de ES90.
Om mijn Tesla S voor weg te doen.
Maar daar kun nog niet naar kijken.
Volvo mag wat meer haast maken. De doorlooptijd van introductie is veel te lang.
72% minder winst is nog steeds winst.
72% minder winst is nog steeds winst. Oké, als aandeelhouder zou ik daar ook niet echt vrolijk van worden maar misschien wordt de soep heter gegeten dat ie in werkelijkheid is.
Financieel staat Volvo (Geely groep) nog steeds stukken beter voor dan Stelantis.
Het is bij elkaar een onvolledig verhaal. Er worden door Volvo wereldwijd 6% minder auto’s verkocht in Q1 van dit jaar vergeleken met een jaar eerder. De mix tussen hybride, EV etc verandert niet significant. En toch daalt de winst met honderden miljoenen, ruim 70%. Als deze trend zich doorzet, worden de cijfers snel rood. En de oplossing is regionaal produceren en electrificeren. Volgens mij weten we nog niet de helft van wat er aan de hand is en wat de oplossing zou moeten zijn.
Ik zie genoeg V60’s en V90’s rijden in West Europa, maar laten dat nu net auto’s zijn die geen opvolger gaan krijgen.
Pijler 4, styling minder Chinees maken helpt ook.
Zeer forse investeringen drukken de winst. Maar daardoor leiden ze wel de EV race. Het zal op termijn wel zijn vruchten afwerpen