• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de F8 Tributo op een ‘oud’ platform staat

Auteur: willeme, gepost 12 maart 2019 om 08:03 – 25 Reacties

Ferrari F8 Tributo


Je moet iets, als kleine fabrikant.

Het was altijd zo logisch: Ferrari gebruikte de basis voor zijn ‘junior-supercars’ twee keer. Denk aan de Ferrari 308 en 328. Vervolgens kwam de Ferrari 348 en F355. Daarna kwamen de Ferrari 360 en F430, beide op basis van hetzelfde platform. In 2009 zag de 458 Italia het levenslicht. Deze werd op zijn beurt in 2015 opgevolgd door de 488 GTB die eveneens gebruik maakte van hetzelfde platform.

De 488 Pista Spider is nog maar net uit, of Ferrari heeft alwéér een opvolger klaarstaan. Het resultaat heet ‘F8 Tributo’ en ondanks dat het de nieuwste Ferrari van het moment is, is het platform dat niet. Dat stamt namelijk nog uit 2009 van de 458 Italia. Waarom eigenlijk? Het Amerikaanse Road & Track wist Ferrari’s CTO Michael Leiters voor de microfoon te strikken voor uitleg.

Ferrari 458 Italia '09

Wat blijkt, Ferrari heeft wél een nieuw platform ontwikkeld, het wordt alleen niet gebruikt voor de F8 Tributo. Ferrari had in het verleden al aangegeven dat ze bezig waren met de ontwikkeling van een platform met V8 + elektrische aandrijving. Het is vrij logisch om aan te nemen dat dat platform gebruikt zou worden voor de F8 Tributo, maar dat is dus niet het geval. De F8 staat op het oude platform. Daar zijn twee redeneren voor: A. het functioneert nog uitstekend. B. Ferrari heeft het geld voor andere doeleinden nodig.

Ferrari 488 GTB '15

De Ferrari F8 is een soort kruising tussen een 488 GTB en 488 Pista, maar dan met een nieuw koetswerk. In principe voldoende om de klanten de komende vier jaar tevreden te houden. De V8 + elektro-aandrijving gaat er ook komen. Sterker nog, verwacht binnen enkele maanden al de onthulling van een compleet nieuw model. Deze wordt iets hoger in de markt gezet en richt zich meer op circuit-prestaties, terwijl de F8 Tributo zowel op de weg als het circuit met excelleren.

Ferrari F8 Tributo '19

Dan gaan we nog heel even verder over het geld. Ferrari heeft namelijk geld nodig. Er wordt op dit moment veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een SUV, die de naam ‘Purosangue‘ mee krijgt. Ferrari kon het geld wat normaliter in de 488 GTB opvolger gestoken werd, veel beter gebruiken voor deze nieuwe modellen.

Ferrari Purosangue

Ook interessant!

  • Ferrari F8 Dogecoin betrapt door de smaakpolitie
  • Video - is de Ferrari F8 opgewassen tegen de McLaren 765LT?
  • Kies maar: Ferrari F8Tributo of Ferrari 296 GTB?
  • Mansory F8 Tributo is een 'harmonieus kunstwerk'

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

458, 488, f8, Ferrari, gtb, Hybride, italia, purosangue, V8

Vorig bericht: « Koop de Renault van James Bond
Volgend bericht: Red Bull RB15 krijgt een update in Australië »

Lees Interacties

Reacties

  1. werf76 zegt

    12 maart 2019 om 08:05

    Zit er nou schade op de bumper naast de linker uitlaat?

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      12 maart 2019 om 08:39

      @werf76: Ja, dat trapje zei krak toen ik de achterruit aan het kuisen was ..

      Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      12 maart 2019 om 08:43

      @werf76: Nee, daar zit design.

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    12 maart 2019 om 08:11

    Mooie “Velari”.

    Login om te reageren
  3. freeze zegt

    12 maart 2019 om 08:15

    Heel ironisch dat Ferrari de SUV “Volbloed” noemt

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      12 maart 2019 om 09:24

      @freeze: vol bloed. Misschien omdat er meer mensen in passen ;-)

      Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    12 maart 2019 om 08:18

    Hoezo heeft Ferrari geld nodig? De winst is afgelopen jaar met maar liefst 46 procent gestegen.

    https://www.ad.nl/auto/winst-ferrari-stijgt-46-procent~a866d1a0/
    “De winst van Ferrari steeg met 46 procent tot 787 miljoen euro, onder meer door een lagere belastingdruk. De omzet bleef nagenoeg gelijk op 3,4 miljard euro.”

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 maart 2019 om 08:24

      @rollingstoned: een compleet nieuwe auto ontwikkelen, zoals een SUV, kost voor Ferrari enorm veel geld.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        12 maart 2019 om 08:30

        @willeme: dat het ontwikkelen van een geheel nieuw platform veel geld kost snap ik, maar ze zijn niet bepaald armlastig bij Ferrari. Het is niet dat ze een SUV nodig hebben om ze van de ondergang te redden, zoals indertijd bij Porsche het geval was. ?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          12 maart 2019 om 08:50

          @rollingstoned: Nou, eigenlijk wel. Qua percentages is het allemaal leuk en aardig bij Ferrari, maar vergeet niet dat een auto ontwikkelen al snel 1 miljard euro kost. Met name een crossover is peperduur om te ontwikkelen, zeker in vergelijking met iets simpels als een supercar. Er zitten veel meer onderdelen op zo’n grote crossover, die dienen allemaal ontworpen, ontwikkeld, getest en gefabriceerd te worden. Dus ze moeten meer dan hun winst investeren in de crossover, wat een kwart is van hun totale omzet.

          Bij Ferrari gaan zie die crossover nog hard nodig hebben. De economie zit nu mee, maar als er er in Azië of de VS het even tegenzit, merk je dat voornamelijk aan de verkoop van sportwagens. Ook bij Ferrari. Ja, die gelimiteerde edities verkopen ze altijd wel, de ‘gewone’ modellen gaan dan minder hard. Zo’n crossover blijft dan (helaas) meer in trek. Ook is die crossover nodig om op lange termijn te kunnen overleven.

          Login om te reageren
  5. emping zegt

    12 maart 2019 om 08:30

    Ik dacht dat er nooit een Ferrari SUV zou komen?

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      12 maart 2019 om 11:02

      @emping: dacht ik ook, dus binnenkort ook een 4 cilinder en voorwielaandrijving wedden!

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        12 maart 2019 om 13:45

        @thomasthomas: 4 cylinders hebben ze allang gemaakt…

        https://m.youtube.com/watch?v=mOBNqP14ipY

        https://m.youtube.com/watch?v=3-wG5BfyMBo

        Login om te reageren
  6. rrk147 zegt

    12 maart 2019 om 08:32

    Poaahh, die SUV… Das toch wel ff wennen, ondanks een shop op basis van de Velar. Wel jammer, maakte Ferrari juist uniek dat ze nog geen SUV hadden. Maar zal wel lekker meer winst opleveren om oa volbloed sportwagens te blijven maken ?.

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      12 maart 2019 om 09:03

      @rrk147: zo will ik m graag op de oprit svp in cadeau papier met een strik

      Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    12 maart 2019 om 08:34

    Onderste foto van SUV is de achterkant gejat van Range Rover?

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      12 maart 2019 om 08:51

      @Alfarobert: inderdaad, Range Rover met andere neus.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    12 maart 2019 om 09:08

    Grote griebels, wat is die SUV lelijk!

    Login om te reageren
    • raym zegt

      13 maart 2019 om 00:28

      @dutchdriftking: gelukkig is het een photoshop. Met range rover velar

      Login om te reageren
  9. ericc zegt

    12 maart 2019 om 09:28

    Ben juist terug van Dubaï en heb daar verschillende Urussen zien rijden. Deze zien er best wel leuk uit. Dus een SUV van Ferrari kan ik best smaken. Ik verwacht echter een Lusso op hoge poten ipv een omgebouwde Cherokee.

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    12 maart 2019 om 09:32

    Ik ben toch heel benieuwd hoe die SUV eruit komt te zien. Vooralsnog ben ik niet enthousiast over de meeste SUV’s van de andere luxemerken. De laatste generatie Cayenne vind ik nog wel mooi, maar de vorige 2 niet echt. De vorige was net een Hyundai en de eerste was hondslelijk. De Bentayga en Urus zijn gewoon omgekatte VAG-modellen. Ja, ze zijn superluxe en supersnel, maar het doet me niet zoveel. Dan Maserati nog met de Levante, maar die had 10 jaar eerder op de markt moeten komen. Kortom, ben benieuwd of Ferrari er wel iets van weet te maken.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      12 maart 2019 om 09:47

      @berlinetta: Ferrari is niet tien jaar te laat maar gewoon nog veel later te laat. Ben benieuwd wat dat gaat geven.

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        12 maart 2019 om 10:54

        @tjorque: Ferrari is helemaal niet te laat met het maken van crossovers/SUV’s: ze hebben het nooit nodig gehad. Dat zou hetzelfde zijn door te zeggen dat Koenigsegg, Aston Martin, Pagani en noem nog maar wat supercar-bouwers, die het nog steeds niet doen, te laat zijn… Alleen het levert een enorme bak geld op en daar is geen enkel bedrijf vies van.

        Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    12 maart 2019 om 09:44

    Hoe ironisch die naam “purosangue”…

    Ik denk dat er inmiddels wat lijken omgekeerd achtersteboven binnenstebuiten in hun kist liggen.

    Gelukkig verder mijn probleem niet natuurlijk niet schijterijk zijn heeft zo z’n voordelen soms… ofzo ?

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    12 maart 2019 om 10:05

    Stiekem was er meer geld nodig voor de F1, gezien het afgelopen seizoen wederom niet is gelukt wereldkampioen te worden. Dat zullen die pasta-eters niet hardop zeggen maar reken maar dat zij daar meer geld in willen pompen, om nog maar te zwijgen van het feit dat zij MV als bedreiging zien voor diezelfde titel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North