• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wij zeggen yes tegen de Koenigsegg Jesko

Auteur: Loek, gepost 6 maart 2019 om 18:31 – 35 Reacties

Jesko
Koenigseggs nieuwste project heeft de grootste spoiler van Genève.

De autoshow van Genève staat dit jaar vol met hypercar-nieuws. Bugatti presenteert de duurste nieuwe auto ooit, de 18 miljoen kostende La Voiture Noire, Aston Martin presenteert het broertje van de Valkyrie, de AM RB-003, en ook Christian Von Koenigsegg is aanwezig met zijn nieuwste wapenfeit. Er gingen geruchten dat Koenigsegg de markt ging serveren voor de iets minder succesvolle multi-miljonairs, maar het werd deze Jesko. Dat klinkt denigrerend, maar is dat bepaald niet.

De Jesko sloeg in als een Senna, wat betekent dat het niet perse de mooiste auto is. Maar vorm volgt functie, zoals wel vaker het geval is in 2018 en 2019. Het hypercar-arsenaal wordt steeds groter en Koenigsegg wil met de Jesko de koning neerzetten. De auto moet de Agera RS opvolgen, de vorige recordbrekende hypercar van het Zweedse merk.

Motorisch is de Jesko geen verrassing. Dezelfde vijfliter V8 als altijd wordt gebruikt, gekoppeld aan een nieuwe slimme versnellingsbak. Bovendien wist Koenigsegg er wat extra paarden uit te halen, met als totaal aantal nu 1.600 pk. De extreme aerodynamica moet zorgen voor zo’n 1.000 kg downforce. Dat lelijke spoilerwerk is dus niet bepaald overbodig.

Er gingen geruchten dat deze mega heftige super-K’egg Ragnarok ging heten, een bekende naam uit de Scandinavische mythologie. Het werd Jesko, genoemd naar Christians vader. Dat staat voor de manier waarop Christian zijn vader wil bedanken voor de steun. Het zou kunnen dat Jesko’s naam prijkt op een legendarische auto, want het extra schepje bovenop de Agera RS is de richtlijn 300 mph (482 km/u). Er wordt al gespeculeerd dat de Jesko dat in theorie haalt.

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, geneve, geneve-2019, hypercars, jesko, koenigsegg

Vorig bericht: « De nieuwe auto van Kanye West is pure wansmaak
Volgend bericht: De el-Born is een nieuw begin voor SEAT »

Lees Interacties

Reacties

  1. cpp1 zegt

    6 maart 2019 om 18:42

    Lijkt er sterk op of dat het in ‘19 gaat om wie de meest belachelijke/grootste spoiler heeft…

    Login om te reageren
    • cortinaracing zegt

      6 maart 2019 om 22:17

      @cpp1: hier is het wel degelijk functioneel, functie over vorm

      Login om te reageren
    • cortinaracing zegt

      6 maart 2019 om 22:21

      @cpp1: Array
      via https://autostrada.tv/blog/de-koenigsegg-jesko-moet-485-km-h-halen/78107/ lees dit AUB

      Login om te reageren
  2. dromedaris zegt

    6 maart 2019 om 18:46

    Dit kan Mansory echt niet beter.

    Login om te reageren
  3. mvdd zegt

    6 maart 2019 om 18:47

    Ik zeg no tegen de Jesko

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    6 maart 2019 om 18:47

    Heerlijke creatie weer. Ik heb net de video van MrJWW over de Jesko gezien. Wat een briljante vent is Christian. Ik kan uren naar die man luisteren. Zo gepasioneerd over alle techniek, tot in het kleinste detail.

    De V8 is overigens voor een zeer groot deel nieuw! Volledig nieuwe cilinderkop ed, flat plane krukas, luchtinjectie voor de turbos enzovoorts. Kijk de video van MrJWW of Shmee150 zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      6 maart 2019 om 18:49

      @trustmeiamanengineer: Dit “artikel” doet deze creatie eigenlijk ernstig tekort….

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        6 maart 2019 om 19:07

        @trustmeiamanengineer: over de techniek van Koenigsegg moet je een boek schrijven en geen artikel inderdaad, maar dit artikel is bewust beknopt. Vooral de livepics is het nieuws ;)

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      6 maart 2019 om 20:23

      @trustmeiamanengineer: Ik heb de tip van @TimmiX opgevolgd en de video gezien van MrJWW gezien. Wat fijn om naar die CvK te luisteren, heerlijk gewoon.

      En ik zei dat het meer van hetzelfde was, wat het dus totaal niet is. De artikelen die ik heb gelezen geven totaal de inovatie van de nieuwe auto niet aan, zonde eigenlijk.

      Naar Shmee luister ik al een tijdje niet meer, die gast begin ik echt vervelend te vinden. Nooit een negatieve noot. Net zoals Carvlogger, die vind ik in zijn filmpjes en verhalen ook vervelend.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 maart 2019 om 21:28

      @trustmeiamanengineer: video’s van Schmee kan ik echt niet meer aanzien..

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      7 maart 2019 om 00:29

      @trustmeiamanengineer: Ben heel benieuwd naar de versnellingsbak hoe die precies werkt. Die is zo verschrikkelijk klein vergeleken met DCT bakken en weegt maar 90kg en heeft 7 koppelingen.

      Login om te reageren
  5. TimmiX zegt

    6 maart 2019 om 18:48

    Nog steeds niets inhoudelijks over de techniek en alle innovaties in deze auto…. Kom op man, alleen over het onderstel of de versnellingsbak kun je al klein boek schrijven, maar hier wordt het niet eens benoemd.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      6 maart 2019 om 20:03

      @TimmiX: dat is iets waar autoblog in kan verbeteren. De techniek die achter sommige auto’s schuilt. Nu en dan een technisch artikel is ook interessant.

      Login om te reageren
  6. panam1 zegt

    6 maart 2019 om 18:52

    Wat is er zo bijzonder aan deze auto/techniek dan? Vraag uit oprechte interesse .

    Login om te reageren
    • ottosk zegt

      6 maart 2019 om 19:07

      @panam1: Alles : https://www.youtube.com/watch?v=cjZD-maFwaY

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 maart 2019 om 19:37

      @panam1: achterwielen van hol gevormd carbon (7,4 kg bij die gigantische maat is absurd weinig), nieuwe versnellingsbak die inclusief startmotor en waterpomp minder weegt dan een moderne automaat, net zo snel of sneller schakelt dan een dct, ingenieus systeem in de ophanging dat hoogte verstelling en lift-kit tegelijk is en om kan gaan met de 1000kg downforce verschil tussen stilstand en topsnelheid, de haptic feedback bediening met mini lcd’s in het stuur, achterwielbesturing, luchtdruk pre-conditioning voor de turbo’s (turbo’s op snelheid krijgen met luchtdruk tegen turbo-lag). Enfin… Je krijgt een idee.

      Login om te reageren
      • panam1 zegt

        6 maart 2019 om 19:59

        @w0o0dy: approved – en bedankt voor de uitleg – krijg altijd jeuk van die Schmee & JWWWWEWEWES dus had geen zin om filmpjes te loeren. Zal t nooit vergeten

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          6 maart 2019 om 20:17

          @panam1: zelfs als je MrJWW niet zo leuk/prettig/boeiend/ of gewoon irritant vind dan maakt Christian Von Koenigsegg alles goed. Wat kan die man enthousiast vertellen over zijn auto’s en de techniek.. ik vind naar hem luisteren gewoon geweldig. Krijg ik gewoon energie van .. wil dingen maken, bedenken, uitvinden… weet ik het.

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        6 maart 2019 om 21:27

        @w0o0dy: Zei je niet dat deze een nokkenasloze motor had? Men rept hier geen woord over bij Koenigsegg namelijk.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          6 maart 2019 om 21:29

          @simonmc: ik ging er vanuit, maar dat blijkt (nog) niet zo te zijn.

          Login om te reageren
  7. competition102 zegt

    6 maart 2019 om 18:53

    Eigenlijk vind ik alleen de achterkant spuuglelijk en Koenigsegg onwaardig, rest valt wel mee.

    Login om te reageren
  8. Justawheelchairguy zegt

    6 maart 2019 om 19:04

    Heel interessant om te lezen: https://www.koenigsegg.com/car/jesko/

    Login om te reageren
  9. spotje zegt

    6 maart 2019 om 19:06

    Sorry hoor, maar dit is hem niet voor mij. Doe mij maar een CCX in een mooie spec of elke agera. Ik ben een groot fan van Koenisgegg en Christian is ook een genie, maar dit is hem gewoon niet. Misschien groeit die wel nog op me. Ik hoop het eigenlijk, want dit lijkt wel op de modellen van al die merken die het nieuwe Koenigsegg op Pagani willen worden.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    6 maart 2019 om 19:09

    Als ik Christian von Koenigsegg goed inschat zal dit een waar meesterwerk zijn, een Koenigsegg die nog verfijnder en beter in elkaar zit dan alle wagens die ze hiervoor hebben gebouwd. Alleen al hoe het er onder de kap uitziet spreekt boekdelen.

    Ik heb echt bewondering voor die man, hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om op dit niveau sportwagens te bouwen en een bedrijf heeft neergezet dat een vaste waarde is geworden in dit segment.

    Maar het lijkt me wel een crime om voor die man te moeten werken. Hij komt uiterst sympathiek over, maar denk dat hij ook het uiterste van zijn mensen vergt in zijn drang naar perfectionisme.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    6 maart 2019 om 19:20

    Zeer geslaagde facelift. Want zoals altijd bij Koenigsegg is wel het telkens weer dezelfde auto met weer een sterkere motor en weer een nieuwe naam. Dat mag, het is maar een klein merk, maar het zo doorzichtig dat het eigenlijk niet hoeft.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      6 maart 2019 om 19:31

      @mashell: Ik kan je adviseren om eens de video van MRJWW of Shmee150 te kijken. Weinig hetzelfde als bij de Agera…. Lijkt me ook niet echt af te leiden uit 5 beursfoto’s…

      Login om te reageren
  12. polpol33 zegt

    6 maart 2019 om 19:20

    Wat heb je hier aan?
    Ik heb 4 auto’s en het meest plezier heb ik in mijn oude 911 met nog geen 200pk. Rijden op de limiet, de auto “voelen” is heerlijk.
    Dat kan net op de openbare wegen in Europa.
    Dit monster heeft zo’n enorm potentieel dat het zijn doel voorbij schiet. Je kan hier zeer waarschijnlijk nergens even lekker mee toeren. In een paar seconden zit je op 200km/h met nul beleving want 200km/h voelt als 75km/h in een Golfje.
    Wat moet je dan mee? Showen? Kijk eens wat ik kan betalen! De veren van een pauw..
    Wegzetten en s’avonds naar de mooi afgewerkte details kijken?

    Eens: als niemand de grenzen wil verleggen dan komen we nergens (in autoland).

    Als ik deze auto makkelijk zou kunnen betalen dan zou ik m nog niet willen hebben.

    Login om te reageren
    • enjoypunani zegt

      7 maart 2019 om 05:30

      @polpol33: dan ros je dit ding toch over een circuit? Laat je jouw personeel dit ding daar brengen, rij je zelf met de porsche daar naartoe. En weer terug naar huis. Ook leuk, maar anders leuk lijkt mij. Beiden niet verkeerd.

      Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        7 maart 2019 om 08:11

        @enjoypunani: traction lagging powerboats werken goed op zee niet op het circuit

        Login om te reageren
        • enjoypunani zegt

          7 maart 2019 om 09:00

          @thierryvth: zit een taartschep op die dat probeert teniet te doen, en dan nog kun je het als uitdaging zien om een auto zo snel mogelijk rond ’t circuit te krijgen. Hij heeft toch ook lol in een Porsche met 200 ponnies?

          Login om te reageren
  13. baklava zegt

    6 maart 2019 om 19:31

    Ik heb het al eerder gezegd. Wat moet je hier in godsnaam mee? 1600 pk en achterwielaandrijving is echt onbestuurbaar. De oude CCX was al onbestuurbaar, laat staan dit. 4 a 500 pk is meer dan genoeg.

    Login om te reageren
    • jules713 zegt

      7 maart 2019 om 06:48

      @baklava: Ohhh!! Had dat dan eerder gezegd, nu hebben ze hem al gebouwd! ?

      Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2019 om 19:51

    Hij staat vast in de grondverf.

    Login om te reageren
  15. thierryvth zegt

    7 maart 2019 om 08:09

    De zoveelste ccx evolutie, gaan ze nog een keer een nieuwe auto bouwen?

    Login om te reageren
  16. petrollllover zegt

    7 maart 2019 om 08:22

    Ik vind het een gaaf merk,maar deze vind ik Echt niet mooi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North