Wij zeggen yes tegen de Koenigsegg Jesko

Auteur: , 35 Reacties

Koenigseggs nieuwste project heeft de grootste spoiler van Genève.

De autoshow van Genève staat dit jaar vol met hypercar-nieuws. Bugatti presenteert de duurste nieuwe auto ooit, de 18 miljoen kostende La Voiture Noire, Aston Martin presenteert het broertje van de Valkyrie, de AM RB-003, en ook Christian Von Koenigsegg is aanwezig met zijn nieuwste wapenfeit. Er gingen geruchten dat Koenigsegg de markt ging serveren voor de iets minder succesvolle multi-miljonairs, maar het werd deze Jesko. Dat klinkt denigrerend, maar is dat bepaald niet.

De Jesko sloeg in als een Senna, wat betekent dat het niet perse de mooiste auto is. Maar vorm volgt functie, zoals wel vaker het geval is in 2018 en 2019. Het hypercar-arsenaal wordt steeds groter en Koenigsegg wil met de Jesko de koning neerzetten. De auto moet de Agera RS opvolgen, de vorige recordbrekende hypercar van het Zweedse merk.

Motorisch is de Jesko geen verrassing. Dezelfde vijfliter V8 als altijd wordt gebruikt, gekoppeld aan een nieuwe slimme versnellingsbak. Bovendien wist Koenigsegg er wat extra paarden uit te halen, met als totaal aantal nu 1.600 pk. De extreme aerodynamica moet zorgen voor zo’n 1.000 kg downforce. Dat lelijke spoilerwerk is dus niet bepaald overbodig.

Er gingen geruchten dat deze mega heftige super-K’egg Ragnarok ging heten, een bekende naam uit de Scandinavische mythologie. Het werd Jesko, genoemd naar Christians vader. Dat staat voor de manier waarop Christian zijn vader wil bedanken voor de steun. Het zou kunnen dat Jesko’s naam prijkt op een legendarische auto, want het extra schepje bovenop de Agera RS is de richtlijn 300 mph (482 km/u). Er wordt al gespeculeerd dat de Jesko dat in theorie haalt.



35 reacties

Lijkt er sterk op of dat het in ‘19 gaat om wie de meest belachelijke/grootste spoiler heeft…
@cpp1: hier is het wel degelijk functioneel, functie over vorm
Dit kan Mansory echt niet beter.
Ik zeg no tegen de Jesko
Heerlijke creatie weer. Ik heb net de video van MrJWW over de Jesko gezien. Wat een briljante vent is Christian. Ik kan uren naar die man luisteren. Zo gepasioneerd over alle techniek, tot in het kleinste detail.

De V8 is overigens voor een zeer groot deel nieuw! Volledig nieuwe cilinderkop ed, flat plane krukas, luchtinjectie voor de turbos enzovoorts. Kijk de video van MrJWW of Shmee150 zou ik zeggen.
@trustmeiamanengineer: Dit “artikel” doet deze creatie eigenlijk ernstig tekort….
@trustmeiamanengineer: over de techniek van Koenigsegg moet je een boek schrijven en geen artikel inderdaad, maar dit artikel is bewust beknopt. Vooral de livepics is het nieuws ;)
@trustmeiamanengineer: Ik heb de tip van @TimmiX opgevolgd en de video gezien van MrJWW gezien. Wat fijn om naar die CvK te luisteren, heerlijk gewoon.

En ik zei dat het meer van hetzelfde was, wat het dus totaal niet is. De artikelen die ik heb gelezen geven totaal de inovatie van de nieuwe auto niet aan, zonde eigenlijk.

Naar Shmee luister ik al een tijdje niet meer, die gast begin ik echt vervelend te vinden. Nooit een negatieve noot. Net zoals Carvlogger, die vind ik in zijn filmpjes en verhalen ook vervelend.
@trustmeiamanengineer: video’s van Schmee kan ik echt niet meer aanzien..
@trustmeiamanengineer: Ben heel benieuwd naar de versnellingsbak hoe die precies werkt. Die is zo verschrikkelijk klein vergeleken met DCT bakken en weegt maar 90kg en heeft 7 koppelingen.
Nog steeds niets inhoudelijks over de techniek en alle innovaties in deze auto…. Kom op man, alleen over het onderstel of de versnellingsbak kun je al klein boek schrijven, maar hier wordt het niet eens benoemd.
@TimmiX: dat is iets waar autoblog in kan verbeteren. De techniek die achter sommige auto’s schuilt. Nu en dan een technisch artikel is ook interessant.
Wat is er zo bijzonder aan deze auto/techniek dan? Vraag uit oprechte interesse .
@panam1: achterwielen van hol gevormd carbon (7,4 kg bij die gigantische maat is absurd weinig), nieuwe versnellingsbak die inclusief startmotor en waterpomp minder weegt dan een moderne automaat, net zo snel of sneller schakelt dan een dct, ingenieus systeem in de ophanging dat hoogte verstelling en lift-kit tegelijk is en om kan gaan met de 1000kg downforce verschil tussen stilstand en topsnelheid, de haptic feedback bediening met mini lcd’s in het stuur, achterwielbesturing, luchtdruk pre-conditioning voor de turbo’s (turbo’s op snelheid krijgen met luchtdruk tegen turbo-lag). Enfin… Je krijgt een idee.
@w0o0dy: approved – en bedankt voor de uitleg – krijg altijd jeuk van die Schmee & JWWWWEWEWES dus had geen zin om filmpjes te loeren. Zal t nooit vergeten
@panam1: zelfs als je MrJWW niet zo leuk/prettig/boeiend/ of gewoon irritant vind dan maakt Christian Von Koenigsegg alles goed. Wat kan die man enthousiast vertellen over zijn auto’s en de techniek.. ik vind naar hem luisteren gewoon geweldig. Krijg ik gewoon energie van .. wil dingen maken, bedenken, uitvinden… weet ik het.
@w0o0dy: Zei je niet dat deze een nokkenasloze motor had? Men rept hier geen woord over bij Koenigsegg namelijk.
@simonmc: ik ging er vanuit, maar dat blijkt (nog) niet zo te zijn.
Eigenlijk vind ik alleen de achterkant spuuglelijk en Koenigsegg onwaardig, rest valt wel mee.
Heel interessant om te lezen: https://www.koenigsegg.com/car/jesko/
Sorry hoor, maar dit is hem niet voor mij. Doe mij maar een CCX in een mooie spec of elke agera. Ik ben een groot fan van Koenisgegg en Christian is ook een genie, maar dit is hem gewoon niet. Misschien groeit die wel nog op me. Ik hoop het eigenlijk, want dit lijkt wel op de modellen van al die merken die het nieuwe Koenigsegg op Pagani willen worden.
Als ik Christian von Koenigsegg goed inschat zal dit een waar meesterwerk zijn, een Koenigsegg die nog verfijnder en beter in elkaar zit dan alle wagens die ze hiervoor hebben gebouwd. Alleen al hoe het er onder de kap uitziet spreekt boekdelen.

Ik heb echt bewondering voor die man, hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om op dit niveau sportwagens te bouwen en een bedrijf heeft neergezet dat een vaste waarde is geworden in dit segment.

Maar het lijkt me wel een crime om voor die man te moeten werken. Hij komt uiterst sympathiek over, maar denk dat hij ook het uiterste van zijn mensen vergt in zijn drang naar perfectionisme.
Zeer geslaagde facelift. Want zoals altijd bij Koenigsegg is wel het telkens weer dezelfde auto met weer een sterkere motor en weer een nieuwe naam. Dat mag, het is maar een klein merk, maar het zo doorzichtig dat het eigenlijk niet hoeft.
@mashell: Ik kan je adviseren om eens de video van MRJWW of Shmee150 te kijken. Weinig hetzelfde als bij de Agera…. Lijkt me ook niet echt af te leiden uit 5 beursfoto’s…
Wat heb je hier aan?
Ik heb 4 auto’s en het meest plezier heb ik in mijn oude 911 met nog geen 200pk. Rijden op de limiet, de auto “voelen” is heerlijk.
Dat kan net op de openbare wegen in Europa.
Dit monster heeft zo’n enorm potentieel dat het zijn doel voorbij schiet. Je kan hier zeer waarschijnlijk nergens even lekker mee toeren. In een paar seconden zit je op 200km/h met nul beleving want 200km/h voelt als 75km/h in een Golfje.
Wat moet je dan mee? Showen? Kijk eens wat ik kan betalen! De veren van een pauw..
Wegzetten en s’avonds naar de mooi afgewerkte details kijken?

Eens: als niemand de grenzen wil verleggen dan komen we nergens (in autoland).

Als ik deze auto makkelijk zou kunnen betalen dan zou ik m nog niet willen hebben.
@polpol33: dan ros je dit ding toch over een circuit? Laat je jouw personeel dit ding daar brengen, rij je zelf met de porsche daar naartoe. En weer terug naar huis. Ook leuk, maar anders leuk lijkt mij. Beiden niet verkeerd.
@enjoypunani: traction lagging powerboats werken goed op zee niet op het circuit
@thierryvth: zit een taartschep op die dat probeert teniet te doen, en dan nog kun je het als uitdaging zien om een auto zo snel mogelijk rond ’t circuit te krijgen. Hij heeft toch ook lol in een Porsche met 200 ponnies?
Ik heb het al eerder gezegd. Wat moet je hier in godsnaam mee? 1600 pk en achterwielaandrijving is echt onbestuurbaar. De oude CCX was al onbestuurbaar, laat staan dit. 4 a 500 pk is meer dan genoeg.
@baklava: Ohhh!! Had dat dan eerder gezegd, nu hebben ze hem al gebouwd! 🤦
Hij staat vast in de grondverf.
De zoveelste ccx evolutie, gaan ze nog een keer een nieuwe auto bouwen?
Ik vind het een gaaf merk,maar deze vind ik Echt niet mooi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).