• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Worden elektrische Volkswagens straks heel erg duur?

Auteur: hayte, gepost 2 maart 2020 om 10:02 – 17 Reacties

Elektrische Volkswagens

Het is een gigantisch struikelblok voor autofabrikanten: de winst op elektrische auto’s. Een EV is immers duur om te maken, terwijl er minder van wordt verkocht. Toch denkt Volkswagen snel geld te verdienen met EV’s. Maar hoe gaan ze dat doen?

Het is inmiddels al bekend: traditionele autofabrikanten staan voor een grote verandering. CO2-boetes, de opkomst van Tesla, de verbanning van verbrandingsmotoren. Autobouwers moeten afscheid nemen van de bewegende cilinders en overstappen op flinke accucellen. Dat betekent dat ze heel veel moeten investeren in nieuwe aandrijflijnen en technologie. Hun klanten hebben echter niet ineens meer te besteden. Met andere woorden, de marges worden kleiner.

Volgens de Financial Times waarschuwen autofabrikanten als Toyota en GM daarom dat het zomaar eens een decennium (!) zou kunnen duren voor hun elektrische auto’s winstgevend zijn. Zelfs Tesla heeft moeite met geld vast te houden. Volgens de laatste kwartaalcijfers had dit bedrijf een winst van ‘slechts’ 105 miljoen dollar. De omzet was immers zo’n 7,4 miljard dollar. Natuurlijk gaat een groot deel van de inkomsten van Tesla terug naar R&D. Het geeft echter wel aan dat snel geld verdienen met de EV er niet in zit.

Toch is geld verdienen precies wat Volkswagen-CEO Herbert Diess met EV’s wil doen. Met de ID.3 mag er best geld verloren worden, maar met de elektrische auto die daarna komt, moet er toch echt winst gemaakt worden. Hiermee bedoelt Volkswagen de ID.4, een SUV die ongeveer nog zo groot is als een Tiguan. Deze moet net zo veel opleveren als een Volkswagen Golf.

Hoe en hoeveel VW wil verdienen met iedere ID.4 is niet duidelijk. Volgens consultancykantoor McKinsey kost het produceren van een elektrische auto net geen 11.000 meer dan het maken van een auto met verbrandingsmotor. Dat betekent dat er twee manieren zijn om zo’n auto net zo winstgevend te krijgen als een Golf. Veel verkopen zodat die 11.000 euro omlaag kan, of een auto simpelweg goedkoper maken. Ja, van de zomer zei de senior vice president van VAG nog dat het bouwen van een EV bijna net zoveel kost als het bouwen van een traditionele auto. Tegelijkertijd heeft VW flinke problemen met de ID.3. Daardoor ontstaat er de vraag of die elektrische auto niet te goedkoop in elkaar geknutseld is.

Volkswagen zit dus in een lastige positie. Hoewel EV’s het in sommige landen – Nederland, bijvoorbeeld – niet al te slecht doen, zijn de verkopen in andere landen niet al te best. Wat ook meespeelt is dat als we kijken naar elektrische auto’s, Tesla er met alle verkopen vandoor gaat. Dus als Volkswagen het niet met de aantallen kan redden, moeten elektrische Volkswagens wel duurder zijn dan de concurrentie, willen ze die marges halen. En als de elektrische Volkswagen steevast 10k duurder is dan de rest, is het nog maar de vraag hoe populair die elektrische Volkswagen nog gaat zijn…

Ook interessant!

  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto
  • Tesla Model 3 verkoopt dubbel zo goed als ID.3 in Europa
  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, herbert-diess, id, ID3, ID4, Volkswagen

Vorig bericht: « Renault Mégane facelift hybride: strakker en stekker!
Volgend bericht: Invoeren maximumsnelheid 100 km/u twee keer zo duur »

Lees Interacties

Reacties

  1. dijan zegt

    2 maart 2020 om 10:19

    DE Glazen bol ???

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    2 maart 2020 om 10:25

    Tja, dat je geld wilt verdienen aan je product snap ik, echter zal je wellicht toch even je verlies moeten nemen om niet als het nieuwe Nokia te eindigen….

    Login om te reageren
  3. henkp1 zegt

    2 maart 2020 om 10:29

    ‘Worden’? Volkswagens zijn altijd heel erg duur.
    Beter nemen zij een voorbeeld aan Renault/Dacia dat binnenkort met een elektrische A-klasse ‘suv’ van ongeveer €15.000 komt. Trek daar dan de €4.000 subsidie vanaf en hij kist minder dan vier elektrische fietsen.

    Login om te reageren
  4. 911targa zegt

    2 maart 2020 om 10:47

    Ik vind dit artikel niet echt verhelderend.

    Dat VW winst maakt met de ID.3 is denk ik niet zo heel erg van belang op de korte termijn. De EU gaat VW torenhoge boetes geven, als de CO2-uitstoot per auto (gemiddeld genomen) niet onder een drempelwaarde valt. De bespaarde boetes kan je vervolgens gebruiken voor de ID.3 productie (immers: anders had je het aan de overheid moeten betalen).

    Het investeren in nieuwe productielijnen leidt tot een grote uitgave, maar uitgaven zijn niet direct kosten. Als jij een huis koopt, is dat bijv een uitgave van 500.000, maar niet kosten van 500.000. Het hangt er maar vanaf hoelang je denkt te doen met de productielijn.

    Overigens snap ik niet, dat E-diesel hier geen aandacht krijgt.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 maart 2020 om 11:03

      @911targa: welke e-diesel? Zoals in de s modellen van Audi?

      Login om te reageren
      • 911targa zegt

        2 maart 2020 om 13:41

        E-diesel is diesel dat gemaakt wordt uit water en CO2 uit de lucht. Het bedrijf dat deze techniek beheerst, is Sunfire uit Dresden/Dld. Een Audi A8 diesel (van de Duitse regering) rijdt hierop.

        Het mooie is, dat de koolstof die dus wordt verbrandt in de motor van de auto uit de lucht wordt gehaald voor de brandstofproductie zodat productie en verbruik een gesloten kringloop zijn.

        In de natuur is het natuurlijk ook een gesloten kringloop (bomen worden weer gas/kolen/olie), maar dit proces gaat dus sneller en er komt geen ophoping van CO2 in de atmosfeer.

        Login om te reageren
  5. schreute01 zegt

    2 maart 2020 om 10:56

    Volkswagens zijn altijd duurder dan de rest en worden ook verkocht. Dus wat is het probleem?

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      2 maart 2020 om 12:39

      @schreute01: de winstmarge van een VW is schrikbarend laag. Volgens mij heb ik ooit 4% ergens gelezen, Toyota doet dat een stuk beter.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        2 maart 2020 om 13:24

        Zal nooit vergeten dat mijn klant die van mij voor zijn S5 een heel scherpe offerte kreeg hem in de US via een resident aan 55% gekocht heeft.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 maart 2020 om 21:47

        @monsieurleloure: ik denk dat ze met 4% heel blij zijn en met de helft daarvan ook nog wel tevreden. Niets voor niets wil iedereen een premium merk zijn en is BMW naast autofabrikant ook een management school voor toekomstige VW managers. De marges zijn gewoon heel erg laag.

        Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    2 maart 2020 om 11:08

    Op een gegeven moment heeft iedereen zo’n skateboard platform, dan liggen de ontwikkelingskosten weer erg laag. En ontwikkel je ook sneller een nieuwe auto.

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    2 maart 2020 om 12:04

    De productie van de kever was destijds ook bizar duur. Maar ja, het grote brein erachter deed niet aan minimumloon…

    Login om te reageren
  8. RiKe zegt

    2 maart 2020 om 12:12

    Niet alleen Volkswagens hoor, ALLE auto’s zijn hier veel te duur. De nieuwe automarkt gaat nog veel harder op z’n gat vallen de komende tijd.

    Login om te reageren
    • kevertje zegt

      2 maart 2020 om 16:37

      Ik vrees dat je daarmee gelijk hebt. Als het brood op de plank alleen nog uit EV’s en hybrides moet gehaald worden, ziet het er bar slecht uit voor deze sector. Want met die extra 10-20k€ t.o.v. de huidige diesel of benzines wordt eigen mobiliteit onbereikbaar voor de meeste gezinnen zelfs inclusief de lage rentes. Vergeet niet dat de green deal van de EU verder zeer diep in het budget van Jan met de Pet gaat tasten – vooral wat de kost van wonen en energie (verwarming, koken, enz) betreft. Als alle plannen doorgang vinden, zal ook de petroleumsector annex chemie wereldwijd massa’s mensen aan de deur moeten zetten, zij kopen alvast geen ID whatsoever meer, reken maar. De kans dat een vervangindustrie hier nog voet aan de grond krijgt, is extreem miniem.

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      3 maart 2020 om 11:38

      precies en niet alleen vanwege de slinkende verkoop marge….
      het dealer netwerk huiverd al bij de gedachte dat er geen oliebeurten meer verkocht worden, dat regeneratief remmen helpt ook al niet mee… dure reparaties voor drukgroepen en automaten zijn straks alleen nog aan de autofanaten te verkopen, maar die pikken het niet om een rekening voor hun neus te krijgen van 4k dus gaan naar de specialist.

      Ik zie het weinig rooskleurig in voor de dealernetwerken!

      Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    2 maart 2020 om 15:05

    ik zou al best blij zijn met die winst van Tesla op mijn rekening

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      3 maart 2020 om 11:39

      Alleen de winst van de aandelen portefuille van Elon zou voor mij ook al genoeg zijn…..
      sterker nog daar zou ik mijn vervroegd pensioen mee in kunnen luiden :D

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North