Autoblog-advies: ruime youngtimer voor €5.000

Auteur: , 86 Reacties

Een originele Youngtimer voor dagelijks gebruik. Moet te doen zijn, toch?

De leukste auto’s zijn meestal de originele auto’s. Zo simpel is het. Dus waarom koopt niet iedereen de leukste auto’s als het om heel veel geld gaat? Dan wil je toch iets bijzonders hebben? Dit geldt niet alleen in het hogere segment, maar ook in de lagere segmenten worden veelal de interessantere auto’s minder goed verkocht.

Denk aan de Alfa Romeo 159, Lancia Delta, Honda Civic (FN2), Volvo C30, Toyota Urban Cruiser, Kia Soul, Nissan Juke of Opel Signum. Uiteindelijk gaan wij Nederlanders toch even wat liever op veilig. Vaak worden auto’s geleased en dan is de afschrijving een bepalende factor. Dus ondanks dat de nieuwprijs even hoog is als bij de concurrentie, scheelt het toch in de portemonnee. Zonder dat een leukere auto meer kost, ben je vaak duurder uit.

Daar kan onze aanvrager van vandaag zijn voordeel mee doen. Kees leest dagelijks de artikelen op Autoblog en besloot onze hulp in te roepen. Hij heeft diverse leaseauto’s gehad als een VW Golf/Polo, Opel Astra en Peugeot 207. Op zich prima, maar niet echt spannend. Kees wilt gebruik gaan maken van de Youngtimer-regeling. Dus de auto moet ouder dan 15 jaar zijn. Tevens moet de auto origineel doch representatief zijn. Zelf dacht Kees aan een Volvo V70. Dat is inderdaad een prima keuze. Er staan nog veel mooi exemplaren te koop en ze kunnen flinke kilometerstanden aan.

Ook moet de auto betrouwbaar zijn. Dit is wat lastiger bepalen. Na 15 jaar is niet enkel het ‘imago’ van belang. Veel belangrijker is in welke staat de auto verkeerd. Kees dacht zelf aan een Toyota. Dat kan, maar rond de eeuwwisseling waren Toyota’s niet alleen erg goed, maar ook dodelijk saai. Denk aan de Avensis Mk1 en Camry.

De eisen van Kees in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Vorig, Opel Astra 1.4 cosmo 2012
Huidig, geen (gebruik auto compagnon of die van mijn vrouw)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:Tot €5.000 (minder mag ook)
Jaarkilometrage:Minder dan 20.000km
Brandstofvoorkeur:Maakt niet uit
Reden aanschaf andere auto:eigen bedrijf, wil 15 jaar oude auto
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen, 2 kinderen van 2 en 4 jaar
Voorkeursmerken /modellen:C of D segment
No-go modellen / merken:Geen

We gaan op zoek naar de luizen in de pels. Dan kom je al snel uit bij incourante D en E segmenters. Voor 5 mille heb je vaak een uitstekende keuze. We raden aan bij elke auto een aankoopkeuring te doen. In plaats van een hoge korting is ons advies om een grote beurt plus APK te bedingen. Daar heb je uiteindelijk veel meer profijt van. Nog een optie is om te kijken naar een auto van 14 of 13 jaar oud. Elke auto van 15 jaar of ouder krijgt levensgroot het predikaat: ‘YOUNGTIMER !!! MOOISTE VAN NL!!! SLECHTS 243.553km !!!”. Vaak gepaard met bijbehorend prijskaartje. Soms kun je beter een auto van een paar maanden te oud kopen, deze even stallen en dan zelf na de 15e verjaardag op kenteken zetten.

Rover 75 2.0 V6 Club
Zelden een sedan gezien met zo’n fraai en bevallig achterwerk. Slank, elegant en bijkans aristocratisch. Doet je vergeten dat de voorkant een soort BMW achtige indruk achterliet. Niet helemaal onlogisch, want deze auto is meer BMW dan je zou denken. Rover was destijds eigendom van BMW en de 75 moest het paradepaardje worden. Dat is deels gelukt, want echt een succes is het nooit geworden. Dat lag niet aan de auto, want de 75 (spreek uit: Seventy-Five) was een puik rijdende auto. De motor was nog van Rover (een K-series V6) en is niet de meest zuinige motor aller tijden, maar loopt lekker soepel en produceert een aardig geluid. Voor 5k heb je behoorlijke keuze tussen nette exemplaren. Mocht de 75 te belegen zijn, is de MG ZT een optie. Een serieus fijn sturende sportsedan/estate.

Rover 75

Volvo S80 2.9 Executive
Een Volvo V70 had net zo goed gekund, maar is misschien wel iets te voor de hand liggend. De Volvo S70 is overigens ook een goede outsider: voor 5k zijn er echt pareltjes te vinden waar niemand op zit te wachten. Kun je een goede deal doen. De S80 heeft als grote voordeel dat alles een flink stuk moderner is. Het is ook een veel fijnere reisauto. De grotere wielbasis en spoorbreedte zorgen voor veel rust aan boord. De stoelen zijn erg prettig, de ruimte is overdadig en de stereo is uitstekend. De 2.9 motor is een van de best bewaarde geheimen, bijna net zo soepel als een BMW zes-in-lijn. Sla de T6 over. Deze motor is fijn, maar te sterk voor de voortrein. Check hier waar je allemaal op moet letten.
Volvo S80

Subaru Legacy Outback 3.0 H6 AWD
Misschien niet de eerste auto waar je aan denkt, maar deze auto leek bijzonder veel op een Porsche 996 Carrera 4. Dat wil zeggen een watergekoelde zescilinder boxer motor met vierwielaandrijving. De motor is een fijne, de tranmissie iets minder. Nog wel voldoende, maar je merkt dat de tijd niet heeft stil gestaan. Het verbruik is ook een dingetje, want de boxermotoren lijken ook wat dat betreft op Porsches. Een zuinigere 2.5 vierpits boxer is ook verkrijgbaar. Grootste voordeel van de Outback is dat ie niet kapot gaat. De auto staat bekend als zeer betrouwbaar. Daar win je dus je geld terug.

Subaru Legacy

BMW 525i (E39)
Dit was nieuw destijds standaard in zijn klasse en is dat nu nog steeds. Dit is de beste auto in het rijtje. Deze auto kent bijna geen nadelen. Misschien een beetje krap voor een E-segmenter. Voor het budget heb je een hele grote keuze. Van oude 523i’s met weinig kilometers tot redelijk gebruikte 525i’s van na de facelift. De motoren zijn perfect: voldoende sterk met een turbine achtige huil. Het comfort is uitstekend, maar je kunt er ook lekker mee sturen. Let wel even op niet al te originele exemplaren, die vind je helaas nogal veel. Ander voordeel van de E39: ze zijn makkelijk te verkopen. Punten waar je op moet letten vind je hier.

BMW E39

Skoda Octavia vRS
Staat er weer een Skoda in het lijstje. Waarschijnlijk heeft VW het niet zo bedoeld, maar eigenlijk is Skoda het nieuwe Volkswagen. De eerste generatie Octavia was een zeer bescheiden en nette auto. Dat is precies de reden waarom ons meest bescheiden en nette scribent @Dizono zichzelf er in voortbeweegt. De vRS werd destijds zeer matig ontvangen. Het journaille verwachtte een soort Tsjechische Accord Type R of Impreza GT Turbo. Was het niet. Zie deze auto als een 850 T5 Light. Comfortabel, ruim en als het moet lekker vlot. Voor 5000 euro heb je keuze uit behoorlijk nette modellen. Net als de E39 heeft de Octavia een nadeel: ze zijn ietwat krap op de achterbank.

Skoda Dizono Rapido

Lancia Kappa SW 2.0 20v Turbo
Als je veel waar voor je geld wilt… De Lancia K(appa) was de opvolger van de Thema en voorloper van de Thesis. In plaats van avantgarde design is de Kappa subtiel elegant. Dat verkocht natuurlijk voor geen meter, want niemand wilt een ton in guldens uitgeven om vervolgens totaal niet op te vallen. Daarmee doen we de auto ernstig te kort, want het was een prima aanbieding in zijn segment. Zeker in 2.0 20v Turbo uitvoering. Deze had de motor van de Fiat Coupe 20v Turbo. Eigenlijk iets te onstuimig voor de Kappa, maar het geeft de auto wel degelijk karakter. De SW uitvoering is een van de luiere excercities van Pininfarina, maar ziet er nog altijd prima uit. Voor 5k kun je de mooiste van Nederland uit zoeken.

Lancia K

Chrysler 300M 3.5 V6 LE
Het komt niet vaak voor dat de voorganger beter is dan de opvolger, maar in het geval van de 300 was dat wel het geval. De 300M was niet zo maar een lange Stratus. Bij de ontwikkeling van de 300M keek Chrysler specifiek naar de Europese toppers in deze klasse. De motor is dezelfde uit de Plymouth Prowler, met 253pk meer dan voldoende sterk. De wegligging was uiteraard typisch comfortabel, maar als je iets doordrukte merk je dat de auto het kan hebben. Tip: de All-season banden direct vervangen voor een setje Michelins. De automaat is wat traag maar onverwoestbaar. Ook hier heb je voor een habbekrats een heel net exemplaar. Wel wat lastiger om door te verkopen, maar dat geld voor de Lancia en Rover ook.

Chrysler 300M

Yolo: Audi S8 (D2)
Allemaal kennen we Ronin en allemaal kennen we de misschien wel coolste film-auto aller tijden: de Audi S8. De S8 D2 komt nog uit de tijd dat Audi’s lekker onopvallend waren. Nog steeds is de S8 een zeer snelle auto, alhoewel de latere twee uitvoeringen flink sneller waren. Na 2000 had deze 360pk en haalde zonder begrenzer met gemak 285 km/h. Daarmee is het niet eens de snelste A8 van die tijd (dat was de A8 6.0 quattro) maar wel de leukste. Je kunt ze met handbak krijgen. Dan heb je zes verzetten in plaats van de vijftraps tiptronic. Het is overigens geen fijne bak: stroef, hakerig in onprecies. De S8 is lekker ruim, je hebt altijd 4WD (handig voor de wintersport) en zijn altijd lekker luxe uitgerust. Nadeel zijn wel de kosten. Die zijn hoog, vandaar de Yolo.

Audi S8

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!