Deze 11 geweldig rijdende auto’s hebben een lage topsnelheid

Auteur: , 87 Reacties

Maakt dat uit? Nope. Nada. Niets. Niente.

BMW M3 Coupé (E30) '86

Een jaartje of tien geleden zette Bugatti een nieuwe trend in. De grens van 400 km/u werd beslecht en werd eigenlijk een soort nieuwe maatstaf. Niet zozeer voor concurrenten als Ferrari of McLaren, maar wel voor veel andere kleine hypercar-bouwers en een (extreme) tuners. We zitten nu op het punt dat er gesmeten wordt met pk’s alsof het niets is. Het volgende doel is natuurlijk om de 500 km/u te halen.

Aan de ene kant is het werkelijk briljant dat er mensen zijn die zulke voertuigen kunnen ontwikkelen. Een straatlegale auto die 500 km/u kan rijden is bizar, natuurlijk. Zeker als je bedenkt dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt. Van 400 naar 500 km/u is niet even en gevalletje van 250 pk ‘bij chippen’.

Maar verliezen we nu nite iets uit het oog? Van 500 km/u gaat een auto echt niet prettiger rijden. Heel veel van van de aanpassingen zorgen ervoor dat de auto tot 240 km/u aanvoelt als een blok graniet. Dat is aan de ene kant natuurlijk geweldig en knap, aan de andere kant is dat hartstikke zonde. Een auto moet je lol bezorgen tijdens de rit. Hierom hebben wij specifiek om dit tegen te spreken een lijstje gemaakt met 11 geweldig rijdende auto’s met een bizar lage topsnelheid.

Porsche Boxster (986) ’96
240 km/u
Geen echte Porsche. De Boxster koop je alleen als je geen 911 kan betalen. Stiekem gaat de Porsche Boxster nog behoorlijk van zijn plek. Jazeker, de ‘autokenners’ waren in de jaren ’90 onverbiddelijk. Natuurlijk heel erg zonde. De topsnelheid stelt natuurlijk in absolute zin niet zo heel erg veel voor. 240 km/u haalt een standaard E200 benzine ook al. De Boxster had alles: tot de voordeuren was het een 911, inclusief het interieur. De motor van de 986 kwam weliswaar een kleine 100 pk te kort ten opzichte van de latere 911 (996), maar wat maakte het uit? De zescilinder klonk geweldig, de wegligging was briljant, het stuurgevoel ongekend en dat allemaal voor relatief weinig geld. Een van de beste trage auto’s ooit gebouwd.

Porsche Boxster (986) '96

BMW M3 Coupé (E30) ’86
235 km/u
De BMW M3 is al sinds de ‘E36’-generatie een uitstekende Autobahn-knaller. De topsnelheid van 266 km/u werd niet veel later begrensd naar 250 km/u. Sindsdien heeft de M3 nooit een km/u harder gelopen (uitzonderingen daargelaten), maar iedereen weet dat een F80 M3 met gemak de 300 km/u kan halen zonder begrenzer. Echter, de eerste M3 was stiekem best wel traag. Nu was 235 km/u in 1986 zeker niet verkeerd, maar daarmee bleef je nét een Citroen BX voor. Bij de M3 ging het overigens totaal niet om de topsnelheid, vandaar ook de benoeming in dit lijstje. Op alle andere vlakken was de M3 (E30) dermate briljant dat deze generatie voor velen als de ultieme generatie geldt.

BMW M3 Coupé (E30) '86

Honda Integra Type-R (DC2) ’99
233 km/u
Eigenlijk kun je deze auto het beste zien als een E30 M3 met voorwielaandrijving. Qua formaat, gewicht en karakter scheelt het niet bijzonder veel. De viercilinder van de M3 heeft onderin iets meer power, de Integra is furieuzer hoog in de toeren. De Integra is nog lichter en meer ‘racy’. Net als de M3 was de Integra Type-R gebouwd ter homologatie voor diverse toerwagenklasses. Met deze auto maakte Honda een soort raceauto voor de weg. De Integra is zeker niet de snelste auto. Met een beetje gechipte BMW 530d rijdt je zo’n rijstraket echt wel los op de snelweg, bij 233 km/u is het namelijk echt afgelopen. Relevant is het niet, want deze auto maakt juist indruk op B-wegen en vooral het circuit.

Honda Integra Type-R (DC2) '99

Subaru Impreza GT Turbo (GC) ‘97
226 km/u
In de jaren ’90 was je helemaal De Bink als je een Impreza GT Turbo had. Voor minder dan 50 mille had je een rallykanon met bijna 220 pk. Deze waren redelijk eenvoudig op te voeren en altijd voorzien van vierwielaandrijving, waardoor je bij de verkeerslichten altijd erg snel weg was. Alleen is topsnelheid nooit de reden geweest om een Impreza te kopen. Dat komt door een paar dingen. Ten eerste is de luchtweerstand behoorlijk, dankzij die spoilers en luchthappers. Ten tweede waren de overbrengingen van de versnellingsbak erg kort. Ideaal voor snelle sprintjes, minder voor het betere snelwegwerk.

Subaru Impreza GT Turbo (GC) '97

Toyota GT86 ’12
223 km/u
We mogen dankbaar zijn dat Toyota de GT86 heeft ontwikkeld. In Nederland is de auto door zijn hoge prijs (fiscus bedankt) nooit echt een succes geworden. In Japan, Australië, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten is de GT86 een ware ‘way of life’. Er is enorm veel voor te krijgen. De basis van de auto is heel erg goed. Het mooie is dat vermogen juist expres laag wordt gehouden. In zijn negenjarige carrière heeft de GT86 er wat extra vermogen bij gekregen, maar die 5 pk zetten geen zoden aan de dijk. De topsnelheid van 223 km/u valt ietwat tegen, dat doet een beetje Golf ook wel. Sterker nog, een krachtigere én goedkopere Golf GTI rijdt er gewoon bij weg. Maar dat is ook niet de kracht van de GT86, de perfecte balans is heilig. De auto heeft expres smalle brandjes (van een Prius!), zodat de grenzen tussen grip en slip minder ver liggen.

Toyota GT86 '19

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione (831) ’91
220 km/u
Ook onder het strakke regime van Fiat heeft Lancia nog briljante auto’s weten te bouwen. De Lancia Delta HF Integrale Evoluzione is misschien wel de gaafste. Werkelijk alles aan deze auto klopt. De hoeveelheid meters in het interieur, de gigantische alcantara sportkuipen, die velgen, de enorme bodykit. De betrouwbaarheid was wel een issue, daar schortte het nogal aan. Je moet de Delta alleen niet zien als een snelle hatchback, maar een exotische sportwagen – dat is het eigenlijk ook. In technisch opzicht lijkt het niet zo bijzonder: dik 200 pk en vierwielaandrijving zien we tegenwoordig overal. Maar zoek maar een goede Integrale op en maak een proefritje. Dan ervaar je een motor die leeft, sist en gromt. Een besturing die hyperdirect én vol gevoel is. En dat je ook met een AWD-setup prima dwars kan. Die relatief lage topsnelheid doet er niet toe.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione (831) '91

Lotus Exige (S1) ’00
219 km/u
De Lotus Exige is een auto waarmee je niet eens op de snelweg moet willen rijden. Dat is zonde, want er zijn vast ook bochtige wegen richting de bestemming te vinden. De Exige leeft voor de bochten. De auto is natuurlijk een dichte variant van de Lotus Elise, die wellicht nóg minder geschikt is voor de Autobahn. De Exige is een perfect circuitspeeltje. Net als de andere auto’s in dit lijstje is eigenlijk de topsnelheid het enige dat niet zo indrukwekkend is aan de Exige. De Exige is spartaans, rauw en direct. Het enige nadeel aan de Exige is dat het onmogelijk is om charmant in en uit te stappen. Dankzij de enorm lage dorpel en het dichte dak moet je beschikken over de nodige acrobatische eigenschappen.

Lotus Exige (S1) '00

Renault Clio Williams ’94
215 km/u
In de jaren ’90 waren Hot Hatches op papier niet zo heel erg snel. In tegenstelling tot tegenwoordig waren de bakverhoudingen veel korter, waardoor je tijdens de 0-100 km/u-sprint nog een keer moest schakelen naar zijn drie. Een ander aspect is een relatief lage topsnelheid. De Clio Williams had 150 pk uit een tweeliter dubbelnokker, wat erg veel was voor zo’n kleine en lichte auto. Op topsnelheid stelde het niet zo veel voor, maar in de bochten en tussenacceleraties is het nog altijd een erg rappe auto.

Renault Clio Williams '94

Suzuki Swift Sport ’19
210 km/u
Op dit moment zijn er niet veel nieuwe en kleine auto’s die écht leuk zijn om te rijden. Auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met erg lange bakverhoudingen, door veel features heel erg zwaar en voorzien van elektrische stuurbekrachtiging, wat veel gevoel wegneemt van de beleving. Ondanks de indrukwekkende prestaties valt het qua beleving best vaak mee. Een uitzondering is de Suzuki Swift Sport. Bij deze auto is het gewicht dusdanig laag, waardoor het dun-gehalte automatisch omhoog gaat. Op papier zijn de prestaties niet indrukwekkend, maar achter het stuur heb je de grootste lol.

Suzuki Swift Sport '19

Ford Puma 1.7 16v ’97
203 km/u
De auto’s worden in dit overzicht langzamer en langzamer, maar niet minder leuk. De Ford Puma is ook zo’n auto waarbij de topsnelheid compleet irrelevant is. Stel, je hebt een baas die erop staat dat je een plugin-elektrisch-dinges-geval moet leasen. Accepteer het, geniet van de fiscale voordelen en koop voor een paar druipstuivers een Ford Puma 1.7 16v. Het Yamaha-blokje is een pareltje en hét bewijs dat viercilinders erg lekker kunnen klinken. Het is een blokje dat er om smeekt om op zijn staart getrapt te worden. Ook hier lekker korte schakelwegen met een uiterst fijn te bedienen transmissie en een aluminium spookknop. En dan hebben we het nog niet eens over de briljante wegligging gehad.

Ford Puma '97

Peugeot 106 Rallye 1.3 ‘93
190 km/u
Peugeot Sport komt zo nu en dan met uiterst vermakelijke auto’s, zoals de 205 GTi by Peugeot Sport en de RCZ-R. Indrukwekkende auto’s, maar wellicht nog een beetje te luxe. Hopelijk gaan ze op basis van de nieuwe 208 ook een soort ‘rallye’ maken. De 106 Rallye, bijvoorbeeld, had een 1,3-liter achtkleppertje die je eveneens hard op zijn donder kon (en moest!) geven. Net als bij een Porsche RS was de 106 Rallye kaal en puur. Peugeot deed het echter op een hele leuke manier, met stickers, geinige bekleding en driekleurige striping die overal terugkwam.

Peugeot 106 Rallye '93

Fiat Panda 100HP ’06
185 km/u
De Fiat Panda 100HP is een bijzonder autootje en dat is het. Ten eerste is het een hoge hatchback met vijf deuren en vier zitplaatsen. Het is een A-segment auto. De motor is ‘gewoon’ een 1.4. Maar het is net hoe alles afgesteld is. Neem het onderstel bijvoorbeeld. Niks adaptieve onzin met zes standen, gewoon standje plankhard. De besturing werkt niet helemaal mee, want ietwat vaag en erg licht. Het rijgedrag is echter uit de kunst, de Panda 100HP rijdt bijna als een old-school Hot Hatch. De 1,4-liter motor is niet bovengemiddeld sterk, maar je moet hem flink op toeren houden voor aansprekende prestaties.

Fiat Panda 100HP (169) '06



87 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
-edit: Verrek! Helemaal waar! dank u, is inmiddels gefixt-
@Willeme, de Nissan Sunny GTI-R zou hier best tussen passen.
Net jouw stukje hierover teruggelezen.
@kobus1967: Die kan 240 toch?
@jpsienen: volgens Willeme loopt de europese versie 220 .
@kobus1967: voor een hot hatchback uit de vroege jaren ‘90 is dat zeer netjes, meer of hetzelfde als de norm destijds. Ik zou hem hier niet tussen plaatsen, all things considered :)
De auto’s worden wel steeds schraler in dat lijstje, de eerste zijn nog serieus lekker maar vanaf die Clio gaat het hard bergafwaarts…
@alcantara: Echt? Er zijn diverse autojournalisten die een Peugeot 106 Rallye hebben en erbij zweren. Ondanks het feit dat ze zeer regelmatig Porsches, Ferrari’s, Lamborghini’s, Pagani’s e.d. rijden. Richard Meaden (EVO) is één van hen en heeft ook een 964 in zijn garage…
De Puma is altijd geprezen om zijn heerlijke wegligging. Jammer dat ze zo roesten, maar ik vind het wel kekke karretjes. Net als de Panda 100HP: klein, licht en een lekker atmosferisch motortje.
Persoonlijk zijn dat allemaal nog auto’s die redelijk betaalbaar zijn. En dat vind ik veel leuker dan welke superhypermegaauto met minstens 750 pk.
@jeroenwz: Precies
@alcantara: “gaat het hard bergafwaarts”

Mooie woordkeuze
😏
@alcantara: ook met de prijs…
@alcantara:
En dan noemen ze @lincoln zuur.
De Sierra Cosworth 4×4 kan er ook wel tussen. Door AMS geteste top van 242 km/u.
@amghans: dat was echt een brute top hoor voor een auto in dat segment in die tijd.
Zou eerder denken aan een F150 uit die jaren.
@amghans: voor een familiewagen in 1986 :D Weet niet wat jouw referentiekader is??
@davelepeef: de 4×4 was er pas van 1990.
@amghans: da’s waar. Maar een 911 deed toen 260km…
215km/h in 1994 was anders behoorlijk hard (Clio) en 240km/h in 1997 was ook niet slecht voor de Boxster (de 2.7 iets later deed 253km/h).
Wist niet dat die GT86 in andere landen een succes was, leuk om te horen! Dan zullen ze na een aantal jaren goed te importeren zijn (al dan niet rhd)
@pindakoning: niet rhd. Dat is zo armoedig.
@rolov: Scheelt wel heel erg veel geld bij deze (bij andere japanners niet)
@pindakoning:
Ben zelf van de ene auto in deze lijst (Elise S1 (111S)) naar een andere gegaan (GT86). :) Helemaal gek van de GT86, ouderwets rijplezier maar dan in een moderne verpakking en met Japanse betrouwbaarheid.
Leuk stukje en ook allemaal leuke auto’s. Als ik eerlijk ben vind ik 220 ook meer dan genoeg voor de openbare weg.
Hoe snel moet het echt gaan? Elke van deze auto’s zal een andere snelheisbeleving hebben dus een vergelijk is lastig
@autodrome: klopt, richting 200 was in een E30 M3 hard zat hoor (als passagier) Het ding had nog een hardere ophanging dan standaard en een andere uitlaat wat nog meer beleving gaf.
@Volvo_440_turbo: heb wel eens zo Peugeot 106 bommetje gereden en dat leek echt oerend hard te gaan, en dat reed op de top nog geen 200 maar t’ leken er 2x zo veel .. Met zo een E30 zal niet veel anders geweest zijn idd. Komt nog bij dat de auto’s van toen veel lichter waren…
Geen Ariel Atom in t rijtje…
Zo een Integra-R dik 230km/h? Dan toch zeldzame exemplaren hoor. Via de Volvo club hoorde ik dat op een Volvo/Honda dynodag menige Integra-R rijder al huilend naar huis ging wegens een laag gemeten vermogen. Mijn buur had ook eentje die amper 160pk op de testbank haalde en amper koppel (nochtans een perfect onderhouden exemplaar met weinig kms) Met mijn eigenhandig getunede 440 turbo met dual stage boostcontroller ( met bijna 200000km op de teller) liep ik hem met gemak in bij een tussensprintje. Honda heeft een goede reputatie wat betreft motoren maar toch niet wat betreft fabrieksopgaves bij dit model.
@Volvo_440_turbo: hmm, dat is toch vreemd. Mijn honda Integra met 255000km op de teller, haalt de 235 makkelijk. En op de testbank een vermogen van 200pk. Hij is volledig origineel op het luchtfilter en sport/race koppeling na.
@autogek94: dan heb je geluk, op onze dynodag was er maar eentje die zijn vermogen haalde, wat ook opviel was dat bij een 2de en 3de meeting achtereen het vermogen serieus ineenstuikte bij die Honda’s, wat niet het geval was bij de Volvo’s. Mijn buur mat bizar weinig koppel (naast zijn laag vermogen), ik moet het eens opzoeken maar ik dacht dat het rond de 140Nm koppel was.
@Volvo_440_turbo: ik denk dat dit echt een paar slechte exemplaren zijn. de meeste type r modellen halen met gemak de fabrieksopgave zelfs na 20 jaar. ik weet dat de 1.4 civic’s de honda reputatie wat besmeuren maar de serieuze modellen halen hun vermogen goed. uitzondering zijn de s2000 (deze maakt geen 240pk) en de nsx (deze halen met gemak de 320 pk ipv de 280 opgegeven).
@markoh: ik ben ondertussen even op mijn vroegere buur zijn facebook gaan kijken, op recentere foto’s vermeldt hij een keer 190 pk en meer dan 200pk weliswaar met vele aanpassingen want hij was wel bezeten door het karretje. Heb je dan een verklaring waarom er op onze dynodag er zoveel te weinig vermogen gaven? Meestal dus enkel bij de eerste meting gaven de meesten hun max vermogen. Aan de dyno lag het niet want wij hadden het probleem niet en er zat zelfs een Volvo 480 Turbo bij met ongetuned 140pk ipv 120pk gaf. Ik weet wellicht waarom, iets met foute aansluiting van de solenoïde van de turbosturing.
@volvo_440_turbo: was er toch iets fout me dunkt
De meesten gaan ruim over de 200 kilometer per uur. Is dat nu een bizar lage topsnelheid?
Vind ze allen een topsnelheid hebben die past bij het type auto en de tijd waarin ze gebouwd zijn.
Had de Fiat Cinquecento Sporting wel verwacht in dit lijstje. Stuurt als een kart maar bij 150km/h houdt het al op.
@larini: De 500 een geweldig rijdende auto…? 😬
@jpsienen: Hangt er vanaf wat je definieert als geweldig. Qua netto ‘smiles per mile’ is zo’n Cinquecento haast onverslaanbaar. Waarom? Omdat je er bijna altijd en overal op 110% mee kunt rijden. Dat is geweldig. Objectief gemeten stelt het natuurlijk allemaal niks voor, maar dat is niet per se relevant.
@vaakbenjetebang: Bedoel je dan 110% op het gaspedaal? Of 110% kleefkracht in de bochten?
Ik heb in zowel oude als nieuwe 500’s gereden maar de Cinque- en Seicento vond ik zelf niet echt kart-achtig in alle eerlijkheid…
Of bedoel je het aantal smiles van voorbijgangers die jou in het ding zien zitten?
Het gaat tegenwoordig natuurlijk helemaal nergens meer over. Er is amper nog een auto te koop boven het B-segment die niet om en nabij de 200km/h haalt en dan nog in alle rust en comfort ook. Dat is aardig snel voor een apparaat dat iedereen (dus ook de slechtste automobilist die misschien al 40 jaar geleden zijn papiertje heeft gehaald in veel minder druk verkeer…) met een B-rijbewijs mag rijden. Omdat het in alle rust en comfort gaat, vergeten we heel gemakkelijk wat een enorme snelheid het eigenlijk is, maar dat merken we wel als we moeten remmen of uitwijken – natuurkunde laat zich nou eenmaal niet foppen door goede geluidsdemping.
@vaakbenjetebang: zag ik jou toevallig rijden in een SAAB 900?
Morgan three-wheeler; enorm veel fun en niet idioot snel!
Van al deze auto’s zal de topsnelheidsbeleving bij de Peugeot 106 het meest intens zijn. 🚗💨💨💨
@eelco106gti: hahah, 100% waar. Redelijk vaak 205/210 met de 106 rallye gereden, en dat is inderdaad spannend
Fisker Karma in stealth modus: 153 km/h :-)
Mijn Micra gaat niet over de 160 op de teller, toch vind in hem nog steeds top sturen voor een auto van dat geld
Ok mevrouw bierbuik, dank voor uw bijdrage 😂
Een topsnelheid van 235km/u voor een e30 M3 was in die tijd helemaal niet verkeerd. Wat deed een Porsche 911 of een Ferrari Testarossa op top? Ik denk dat die onder de 300 bleven.
Ooit in een opgefokte Mini Cooper van eind jaren 80 gereden. Boven de 120 km/u voelde als een zelfmoordpoging echter vollegas over een rotonde voelde veilig en was een genot.
Zijn niet helemaal toevallig allemaal auto’s met een relatief laag gewicht.
Wauw, oprecht verbaasd dat een e200 tegenwoordig al 240 rijdt.
@humpyourdog: zeer goede aerodynamica, zuinig ook in de praktijk om die reden (vooral de diesels dan hé)
@onehp: Inderdaad, een nieuwe E-klasse is zo glad als een baby-zeehondje. Dan heb je ook geen ‘unpteen horsepower’ nodig voor een hoge topsnelheid.
@Onehp: blijft natuurlijk een groot frontaal oppervlak zo’n lel van een sedan, hoe laag je cx ook is, dus hoe dan ook een nette prestatie. Voor de gein eens opzoeken wat een standaard 520i doet tegenwoordig.
@humpyourdog: hoewel Mercedessen het imago hebben langzaam te zijn in basis motorisering zijn ze altijd al vlot geweest.

Een 200 serie benzine van 35 jaar oud is sneller dan de meeste gewone auto’s (escort/kadett/golf) met de zwaarste motoren. De top motorisering was gewoon racemonster met 185pk, ongekend snel voor toen.
@lekbak: eens. Heb wel vaker ervaring gehad met basis-Benzen en bijna-basis-benzen. C180, C200, E200, E240: dat soort spul. Allemaal verrassend goede op de snelweg en relatief hoge topsnelheid. 0-100 stelt niet zo veel voor, maar ze lopen wel flink door. Geinig is dat
Met die auto’s. Trap jezelf een 106 GTI helemaal open, rijdt je een C180 helemaal zoek tot de 180, dan komt die weer voorbij zetten :)
@willeme: 0-100 is ook niet het sterkste punt bij een Benz heb ik gemerkt (de wat oudere types met 4 en 6 cilinders). Eenmaal rollend maken ze toch behoorlijk tempo. Vind dat ze altijd wat meer op koppel zijn afgestemd dan vermogen.
Juist, 106 rallye! Beetje het blok aanpakken en hij rijd zo 220 hoor
Het zijn ook bijna allemaal auto’s die ontwikkeld zijn voor het betere sprintwerk. Wel ieder in z’n eigen klasse en tijdperk…
Golf 1 GTI. 1.8 8-klepper met een whopping 192 km/u. Op stalen velgen en zonder rem- of stuurbekrachtiging. En met wind mee, waarschijnlijk. Niet de eerste of meest inspirerende, maar het is niet voor niks dat een originele tegenwoordig zonder blikken of blozen 10-15 mille doet.
@RRRobert: correctie 182 km/h zelfs! Maar o zo leuk rijden!
@willeme: “Heel van van de aanpassingen”

Heel moet veel zijn neem ik aan.

Verder weer een puik artikel! Thanks!
@rollingstoned: Gosah, heb je weer een djoenkoe gepaft ofzo…
Ik mis de dodge vipers in dit lijstje
De rt10 haalde 267km/u volgens mij, en de ‘snelste auto ter wereld’ acr 278 km/u!
@davido89: inderdaad, 266 voor de RT/10. De nieuwe Shelby GT500 heeft ook een erg lage top voor het motorvermogen dat aan boord is (760pk). Geloof dat die de 300 niet eens haalt.
Vergeet al het ouwe JDM spul niet!,, lekker met je gordel je ribben kneuze omdat volgas de 180 begrenzer ik knalt
Mooi artikel weer!

Mij schiet de Renault 5 turbo (de échte, met de 1.4 turbo achterin) te binnen, met – als ik mij niet vergis – 160pk, 0-100 in 6.9sec, en een top van 201 km/u
Volvo V40 D4 190pk. Top: 190 km/u…
@bernoulli: Dat is een begrenzer, dan kan je alle dikke Duitsers en Japanners er ook tussen zetten.
Alle dikke Duitsers en Japanners!
Toyota Corolla High Power Hybrid, 180 km/h.
Mijn vader rijdt nu nog steeds in zijn eerste Impeza wrx, fantastisch om die ouwe nog zo enthousiast te zien en te horen.
Welicht de 0-100 km/u tijden erbij vermelden? of de 0 naar top. Aantal auto’s zijn voormamelijk voor sprint/rally ontworpen en dan doet de top snelheid er niet toe.
Peugeot 205 1.6 GTi deed ook ‘slechts’ 190 en de 1.9 deed 208 km/h
@punt666: een 309 GTi 16 moest 220 kunnen. Dat heb ik ook 1x gedaan, maar dat was geen pretje. Met zweet in je handen, want je had 2 banen nodig. En zo’n 309 was toch wat stabieler dan een 205.
Wel rete snel daar naar toe. En de Duitse medeweggebruikers begrepen er niets van.
@lightisride: een 205 GTI werd boven de 160 km/u al licht in de neus. Heb er ooit wel eens de 180 mee overschreden, maar precies zoals jij met die 309 : met behoorlijk klamme handen.
@lightisride: ik had een BX16V die liep de teller uit, super stabiel en een superfijne auto.
Heel soms zit ik weer naar zo’n auto te speuren, maar er zijn amper onderdelen nog te krijgen.
M3 E30 was in zijn tijd ook al ‘langzaam’. Zo herinner ik me een keer de duitse autobahn, waar magistraal een M3 hoog in toeren op volle snelheid langs kwam, maar die Opel Kadett GSi (met zo op het oog wel wat extra tuning) niet van zijn bumper kreeg.
@lightisride: Zo’n E-Kadett GSi (16v) liep dan ook vies hard, fabrieksopgave was geloof ik in de orde van grootte van 220km/h en dat haalde zo’n ding in de praktijk altijd wel, soms nog wel wat meer. Op de teller kon dan vrolijk 240 km/h staan, want dat was bepaald geen precisie-insrument.
@vaakbenjetebang: ooit een keer bij een snorder midden in de nacht ingestapt richting Amsterdam.
E-Kadett 1.3 … De beste man bediende de auto vrij digitaal. Vol gas of niks.
Gekke ding kwam ruim boven de 180 op de teller.

Dat komt overeen met 320 gkm/h
(Gevoelskilometer per uur)
@vaakbenjetebang: standaard had zo’n Kadett 150pk.
De 405 MI16, de BX16V en de CRX VTEC waren net iets sneller.
Niemand koopt een Puma / 106 / Clio W. om volgas over de linkerbaan van de Autobahn te jakkeren. Topsnelheid is leuk maar eigenlijk totaal niet relevant in deze.
Fijn lijstje weer! Wellicht toch eens voor een paar stuivers een 106 rallye of een Ford Puma op de kop tikken. Puur om mee op en neer naar het werk te scheuren zonder meteen bang te zijn voor je rijbewijs.
@willeme: svp het “dun-gehalte” van de Suzuki even aanpassen naar “fun-gehalte” ;-)
@1000bochten: on topic: ik kom erachter dat dit mijn favoriete categorie auto’s. De helft van de auto’s in deze lijst heb ik in bezit (gehad). De andere helft heb ik overwogen om te kopen of zou ik nog eens willen hebben. Ik heb ook wel met (nog) snellere auto’s gereden, maar kwam tot de conclusie dat meer snelheid niet meteen ook een grotere glimlach op mijn gezicht toverde. De auto’s uit deze lijst echter wel. Toplijst @willeme !
Haha, super verhaal weer!
Leuk de vergelijking tussen een M3 en een BX16V.
Ik heb een 16V gehad en dat ding liep snoeihard, heel wat BMW rijders het snot voor de ogen gereden met zo’n auto!
Stuk voor stuk meer dan snel zat.. de keren dat ik 202 heb gereden met mn citroen c2 vts is op 1 hand te tellen en dan heb je nog vingers over…
Haha 230kmh is al super snel, gemiddeld Nederlander heeft nooit harder dan 140 gereden
Nou hebben wij sinds kort een Honda CR-z.
Ding heeft net aan 130pk als de hybride motor ook meedoet maar het gekke ding stuurt wel als een kart!
0 tot 100 doet ie in 10 seconden maar iedere haarspeldbocht kom je rapper uit dan dat je er in gaat.
Het is bij lange na geen crx maar bij heeft me blij verrast!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).