Kijk eens aan: 14 roffelende vijfcilinders

Auteur: , 47 Reacties

Stiekem hebben we allemaal een zwak voor dat herkenbare geluid!

Audi

De vijfcilinder. Wie houdt er niet van? Inderdaad. Ondanks dat de motor een grote schare fans heeft, wordt dit motortype maar weinig toegepast. Er zijn een paar merken onlosmakelijk verbonden met deze motor, waaronder twee stationwagons, de Audi RS2 en Volvo 850 T-5R. Sowieso zijn Volvo en Audi twee echte voorvechters van de vijfcilinder. Audi was in de jaren 80 de vijfcilinder koning en Volvo nam het keurig over begin jaren 90. Een recenter voorbeeld is de Focus RS. Die bodykit, het vermogen, de wegligging: alles is over de top. Maar die motor bepaalde voor een groot gedeelte het karakter van die auto. Aangezien auto’s als de Audi 80 RS2 Avant, Volvo 850 T-5R en Focus RS al heel vaak zijn aangehaald en dat waarschijnlijk nog vaak gaat gebeuren, gaan we vandaag kijken naar 14 heerlijk roffelende vijfcilinders die iets(je) minder bekend zijn, maar zeker niet minder cool.

Ford Focus ST Mountune (DA3)
Een van de snelste Focussen aller tijden. Maar waarom niet de RS of nog beter, de RS500? Heel simpel, eigenlijk. Bij de Focus RS lag het er héél erg dik op dat ‘ie snel is. Op zich gaaf, want het spreekt je innerlijke 8-jarige weer aan. Maar de Focus ST was subtiel dik. Met Mountune kit zag je er niets van, maar deze Focus heeft spierballen. Sterker nog, Mountune had iets te goed zijn best gedaan waardoor de ST met hun kit sneller was dan een standaard RS. Kijk, dat is dan weer gaaf.

Focus

Alfa Romeo 156 2.4 JTD (932)
De impact van de Alfa Romeo 156 is eigenlijk een eigen artikel waard. Werkelijk alles klopte namelijk aan deze auto. Eén van de bijzondere facetten van de auto was de topdiesel. Ditmaal niet een ouderwets ratelende 2.5 van VM Motori. Neen. De 2.4 JTD werd door Fiat zelf gebouwd en had het (eveneens door Fiat ontwikkeld) common-rail systeem aan boord. Dit zorgde er niet alleen voor dat de 156 JTD ongelooflijk krachtig was (dus snel), maar de diesel was ook zeer gemanierd. Het koppel kwam er geleidelijk in. De JTS was niet zo’n herriemachine als die andere populaire diesel van de jaren 90, de Volkswagen TDI. De 156 2.4 JTD was beeldschoon, zuinig en vinnig. Reed fantastisch.

Alfa Romeo

Volkswagen Passat VR5 Syncro (B5)
Dit is een heel vreemde eend in de bijt. In tegenstelling tot zijn voorganger én opvolger was deze Passat niet gebaseerd op een Volkswagen (Golf), maar op een Audiplatform. De Passat VR5 Syncro had dus de motor in lengterichting liggen. Het vierwielaandrijvingssysteem was eigenlijk geen Syncro (of later 4-Motion), maar het befaamde quattro-systeem van Audi. Een permanente setup met torsen differentieel in plaats van part-time vierwielaandrijving met Haldex koppeling. De keuze voor een VR5 (een VR6 minus 1 cilinder) is dan wel weer vreemd, want er was immers voldoende ruimte in de Passat. Dit was destijds één van de beste auto’s in zijn klasse en geldt nog altijd als een van de betere Volkswagens.

Passat

Donkervoort D8 GTO Bilster Berg Edition
Uiteraard moet Neerlands Trots ook vermeld worden. Op zich is de keuze voor een vijfcilinder in een lichtgewicht sportauto opmerkelijk. Aan de andere kant, een Donkervoort heeft een vrij lang en smal motorcompartiment. Daar past een vijfcilinder makkelijker in dan bijvoorbeeld een V6 of V8 die je anders nodig hebt om zoveel vermogen op te wekken. De D8 GT was erg snel op de Nordschleife, de D8 GTO waarschijnlijk op de Bilster Berg. Dit nieuwe en spectaculaire circuit (Wouter test de baan uit in een A45 AMG) is de naamgever voor een van de meest ruige Donkervoort GTO’s. Dat is totdat ze weer met nóg iets heftigers aan komen zetten.

Donkervoort

Mazda BT-50 XTR Dual Cab (UP)
Op de redactie kunnen we een leuke pick-up wel waarderen en de Mazda 6 kan ook altijd op goedkeuring rekenen. Combineer die twee met elkaar + een vijfcilinder diesel van 3.2 liter en je hebt de Mazda BT-50. De BT-50 bewijst dat een pick-up er niet automatisch uit hoeft te zijn als een huifkar uit de jaren ’30 of een gekrompen vrachtwagen. Het is nog eens een rijdersauto ook. Je kan hem krijgen met handbak en inschakelbare achterwielaandrijving! De 5-pitter levert dik 200 pk, dus een voorzichtig driftje op sneeuw, modder of grind moet wel lukken.

Mazda

Fiat Stilo GP Schumacher GP Edition (192)
Het is niet aardig om te zeggen, maar de Stilo was een draak van een auto. In tegenstelling tot de Bravo besloot Fiat het op veilig te spelen door met een soort Italiaanse Golf kloon te komen. Zo goed was de Stilo niet, zeker als je bedenkt dat de Golf IV het ook al aflegde tegen de Focus. Enfin, de Abarth uitvoering was eigenlijk een Stilo met Lancia Kappa motor. Niet echt spectaculair. Maar met de Schumacher Edition werd een hoop verbeterd. Zo kreeg de Stilo een lekker expressieve bodykit en 18″ OZ Super Turismo velgen. De GP uitvoering van Prodrive deed daar nog een stapje bovenop. Als je goed op onderstaande foto kijkt kun je de Eibach veren, Bilstein dempers en Supersprint uitlaat aanschouwen.

Fiat

Volvo C30 Polestar
Ok, dit is slechts een prototype. Maar het was een rijdend prototype: kijk hoe Wouter er rondjes mee rijdt in deze video. De C30 Polestar was een uiterst explosieve Hot Hatch met manieren. Met name in rechte lijn zijn er weinig snellere hatchbacks. Polestar wilde met rijklare prototypes laten zien tot waar het in staat is. Dat begon destijds met deze C30 Polestar, opgevolgd door de S60 Polestar. Deze open sollicatie heeft Polestar geen windeieren gelegd, want het is nu de huistuner van het Zweedse merk. Gelukkig werd de C30 ook met ‘gewone’ vijfcilinders die je zelf naar Polestar waarden kunt kietelen. Kijk hier waar je op moet letten.

Volvo

Hummer H3T
Eén van de meest onzinnige merken aller tijden is toch wel Hummer. De H1 was gaaf, maar dan wel als HHMMV legeruitvoering. De luxe H1 uitvoering sloeg kant nog wal. De H2 was zo mogelijk nog onzinniger. Dat ding was vooral lomp en zwaar. Niet eens zo gek ruim of terreinwaardig. De H3 was al een stuk beter. Met deze Hummer kon je daadwerkelijk ergens komen. De H3 was een heel stuk kleiner, zonder echt in te boeten aan binnenruimte. De H3T was een vijfzits dubbelcabine pick-up. Aangezien de auto niet zo belachelijk groot was, kon je met een vijfcilinder prima vooruit komen. De motor was 3.7 liter groot. Dat dan weer wel.

H3

Land Rover Discovery TD5 G4 Edition
Kennen jullie de Camel Trophy nodig? Dat was een van de stoerste wedstrijden waar je met een auto aan kon meedoen. De Camel kleuren kwamen goed uit, want de auto’s waren steevast super smerig. De opvolger van deze serie was de G4 Challenge. De nadruk kwam iets meer op een sportieve lifestyle te liggen dan écht afzien, maar je moest met de auto’s daadwerkelijk door de modder. De coolste naar de bescheiden mening van uw scribent is de Discovery. Voordat het De Zwaarste Auto Ter Wereld werd, was de Discovery de ideale Land Rover. De Discovery heeft bijna de manieren van een Freelander, bijna het comfort van een Range Rover en bijna de terreinwaardigheid van een Defender. Prima compromis. De vijfcilinder diesel is niet waanzinnig sterk, maar blijft maar doortokkelen. Precies wat je wil in een terreinauto.

Discovery

Audi S6 Avant 2.2T (C4)
Natuurlijk was het logischer om de RS2 te benoemen. Maar die kennen we ondertussen ook wel. Omdat wij er allemaal over dromen zijn de prijzen navenant. Je hebt niet alleen een Audi die gebouwd is bij Porsche, maar ook zo veel kost als een leuke Porsche. In 1996 had je bij Audi nog een keuze tussen wat voor motor je in je topmodel wilde hebben. Je kon de S6 namelijk krijgen met de bekende 4.2 liter V8, goed voor 290 pk. Daarnaast was er ook een heuse vijfcilinder die nog zijn roots nog uit de jaren 90 (ur-quattro!) had. Met 230 pk en 350 Nm niet sneller dan een M5, alhoewel je de vijfpitter enorm goed kon kietelen. Zie het meer als een 850 R met meer grip.

Audi

Honda Vigor (CC2)
De Honda Vigor komt nog uit een tijd dat alle Japanse fabrikanten dezelfde persfotograaf hadden (dit is een grapje van @Dizono). De Vigor was een model welke tussen de Accord en de Legend was geplaatst. Technisch gezien was het eigenlijk een Accord. Maar omdat Honda een Premium product premium techniek wilde meegeven (zoals met de Integra uit dezelfde periode) kreeg de Vigor zijn eigen motor. Dat was een heuse vijfcilinder lijnmotor van 2.0 of 2.5 liter groot.

Honda

Mercedes-Benz C30 CDI AMG Combi(S203)
Alpina was met de D10 BiTurbo één van de eerste met een heuse powerdiesel. Een diesel die de begrenzer (250 km/u) in liep was toen nog ongehoord. De C30 CDI AMG kon je bij elke Mercedes dealer bestellen. Het topvermogen van 231 pk was redelijk indrukwekkend, maar het koppel van 540 Nm sloeg alles. Deze diesel sleurde er enorm aan. Een ideale metgezel op de Autobahn. Comfortabel, strak, veel koppel, een hoge topsnelheid en een redelijk verbruik. Ome @MauritsH vertelt je graag wat de C30 allemaal kon in dit artikel.

Mercedes

Audi TT RS Roadster (8S)
Bij de afgelopen Autoblog Motor van het Jaar verkiezing vonden sommige dat het VAG gehalte nogal hoog was. Kan zijn, maar eigenlijk hoorde deze er óók nog bij. Naast het feit dat VAG vele merken in zijn portfolio heeft, maakt het motoren die de concurrentie niet of nauwelijks meer maakt. Denk aan de atmosferische V10, atmosferische 6-cilinder Boxer, de V8 diesel en dus deze geblazen vijfpitter. Zoals @CasperH jullie meedeelt heeft de nieuwe TT-RS speciaal voor deze generatie een zwaar verbeterde versie van deze motor. Minder gewicht, meer vermogen, meer koppel en vooral: meer geluid!

Audi

Volvo C70 T5 
De 850 was voor Volvo een revelatie. Dit model bracht een nieuw publiek in de showrooms. De 700 en 900 serie waren erg belegen evenals hun klandizie (lees, deze klanten hadden een levensverwachting waarvan het aantal jaren zich niet in dubbele getallen liet uitdrukken). De 850 was gericht op een doelgroep met een hartslag van boven de 60 bpm. Ondanks de vele verschillende motoren hebben alle Volvo’s een vijfcilinder gehad. Allemaal hadden ze die roffel die je direct kon herkennen bij een aflevering van ‘Blik op de Weg’. De 850 werd gefacelift en omgedoopt tot de S70 en V70. De ultieme uitvoering van dit vijfcilinder toppunt is de C70 Cabriolet. Een uiterst relaxte cruiser. De wegligging is niet veel soeps, maar beroer het gaspedaal en je hoort die vijfpitter roffelen. Veel beter wordt het niet.

Volvo



47 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik geniet elke zomer van mijn 5 cilinder, roffelend in de lage toeren en huilend in de hoge toeren. Maar als ik weer het geluid van mijn 6 in lijn hoor twijfel ik tussen de twee, maar uiteindelijk wint de 5 cilinder het net.

Mis ook nog de Chevrolet Colorado in het lijstje.
@maxidyne: De Colorado was genomineerd, maar de technisch grotendeels identieke Hummer H3T vonden we nét even wat gaver. Het scheelde niet veel, de Colorado Xtreme is zeker een coole truck.
@maxidyne: misschien moet je je bougie wat strakker aandraaien ;)
Doe mij maar zo’n heerlijke 156 2.4 JTD van de laatste generatie. Standaard 175 PK maar na Squadra kuurtje 210 PK en ruim 400nm aan koppel. Wel een SW graag. Kunnen die aluminium draagarmen mooi opgestapeld achterin.
Leuk topic! Had de Grand Cherokee er ook niet een, een diesel. Van VM Motori volgens mij.
Je vergeet m’n fijne Lancia K 2.4 coupe. Heerlijke motor.
@hfdude: excuus. De Fiat. Beetje jammer wel.
Die C30 is wel erg gaaf! Jammer dat het maar een concept is.
Vind de BT-50 toch wel wat vlotter ogen dan de Ranger.

Hoe dan ook: 200 dieselende paarden in t segment van de BT-50 is toch wel een fijne luxe. Net als de Everest met dezelfde motor
heb ooit eens in een C30 2.4i gereden, wat een geluid en kwam ook lekker van zn plek. jammer van de handbak.. overigens blijft zo’n C70 een heerlijke cabrio, weinig zulke mooie cabrio’s. maar als ik het voor het kiezen had zou ik voor 3 cilinder meer gaan. zo’n lekkere lamme V8 heerlijk.
Tja, mijn stem gaat ook naar de 156. Wel een geweldenaar toen hij uit kwam in ’97/’98. Sindsdien is het Dieselen compleet veranderd. Dit was ook de eerste Diesel die serieus lekker klonk!
Eigenlijk begint het leven pas vanaf 5-cilinders.

Een Discovery TD5 vond ik indertijd erg indrukwekkend. Mooi om die later terug te zien in de Defender. Dat werd een goed passende combinatie.

De V70 met de VW TDI 5-pitter, ook niet te vergeten. Dan kwam er een LT voorbij rijden en kreeg je ineens gevoelens van herkenning, jammer dat je dan een busje ziet rijden…

* begint ie weer, fanboy alarm… * de oude XC90 D5, de XC60/V60 of met 2.0 D3 of D6, ook zo’n absoluut mooie roffel. Ik roffel er dagelijks ook lekker op los.

Het is dat ik geen trucker ben, maar een diesel en een 5-pitter ligt er hier wel vol bovenop. Machtig!
@v60germany: nee t begint zeker niet pas bij 5 cilinders. Merken als Abarth laat zien een hoog fungehalte te kunnen bereiken met 4 cilinders en een beetje tuning. Laat staan merken als focus met hun nieuwe rs, Mercedes met een a45 AMG, of Volkswagen met de r(400). Speelgoed kn je er prima van maken.

Qua Sound, is een 5 cilinder uiteraard overheersend
@v60germany: de Scania P-serie heeft nog een 5 cilinder diesel!
@rd1991: Scania en Volvo in 1 zin is natuurlijk vloeken!
Tis dan wel diesel, maar Landrover had de td5 in de Defender en Discovery. En ik meende dat Mercedes al in de jaren ’70 met een 5cil. rondtufte.
@mars: verhaal met stof in de ogen gelezen…
Ik blijf die eerste generatie a6/s6 toch wel een prachtige station vinden.
@jurdespotter: Inderdaad, ik vind ze de tand des tijds ook goed hebben doorstaan. En zelfs de ‘gewone’ 5-cilinders uit de vorige generaties (geleidelijk aan groeiend van 2119 naar uiteindelijk 2309 cc) met een gematigder vermogen van ca. 101 kw / 136 pk klonken heerlijk, gaven meer dan voldoende vermogen voor dagelijks gebruik en je liep er qua brandstofkosten ook niet zo snel op leeg (1:11 i.p.v. 1:8, bij de S6 2.2T) . Zelf een Audi 100 Avant uit 1984 gehad, met 5-cilinder, en ik mis dat ding nog steeds.
850R/T-5R???
@kennone: Staat in de tekst vermeld. Die Volvo’s hebben al voldoende veren in de achterklep ;). Daarbij, er staan drie vijfcilinders van Volvo al in de lijst. Geen slechte score, toch?
@willeme: 5 als je de Focus met importhart meetelt
die hondas (accord/vigor/legend) van die generatie waren toch wel de meest elegante voorwielaandrijvers tot nog toe.
Ik heb alleen ervaring met het Lancia Kappa 2.4 5 cilinder blok. Niet waanzinnig krachtig met z’n 170pk, maar wel de heerlijke vijfcilinder roffel, veel koppel om lekker te cruisen en een goeie brul als je richting de begrenzer gaat. Heerlijke wagen ook die Kappa.
Ik heb gelest in een Alfa 156 1.9JTD. Tot de instructeur met een andere 156 voor de deur stond. Ingestapt, weggereden. De instructeur hield zijn mond. Bij het opdraaien van de eerste weg gaf ik iets meer gas dan normaal om vlot de weg op te draaien. Waarna ik mij compleet het leplazerus schrok: Het bleek een 2.4JTD te zijn! Voor mijn ongetrainde rechtervoet een enorme bak koppel.

Fijne auto, heb er mijn rijbewijs mee gehaald.
Het mooie van de Volvo 5-cilinders vind ik dat ze je het idee geven dat je altijd snel genoeg bent. Ook al rij je in een gare Volvo 850 waar alle glans wel van af is, het voelt gewoon lekker vlot. Gewoon precies genoeg.

Enne, toch nog ff een toevoeging van mijn kant aan dit lijstje. Zat nog in mijn geheugen, maar moest wel ff graven in mijn bookmark-archief ;-) Het gaat om de Adams-Farwell uit 1906. Een bijzonder ding. Waarom? Wel, je kunt het beste even dit filmpje kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=Y0XbqHUAI-0

Fascinerend ding om te zien, en de reden dat ik eigenlijk gewoon een keer naar Pebble Beach moet…..
hoe kun je trouwens zo’n lijstje maken zonder W123 300D ?
@super: Dat is eenvoudig, door de C30 CDI AMG erboven te verkiezen. Mercedes heeft meerdere gave vijfcilinders gebouwd, maar de C30 CDI was in zijn tijd echt iets bijzonders. Een van de eerst écht snelle diesels. Vandaar.
@super: kies dan voor de W116 300 turbodiesel of de w114 240d 3.0

De één is de eerste met turbodiesel en de andere de eerste met de 5 cilinder. De geweldige w123 heeft helaas geen primeur in dit verhaal.
Heb zelf al 8 jaar een ‘dikke’ 5 cilinder diesel en ook al is het verouderd, hedendaags veel duurder in belasting en verzekering en komt een hedendaagse 2.0 TDI al aan dezelfde specs; Ik heb het er graag voor over dat ik dan iets meer betaal want ik ben fan.

Het rauwe genagel, altijd genoeg koppel (+- 500 NM) en desondanks dat koppel en +- 220 pk op 1800 kg redelijk zuinig met 6,5 liter op 100 km. Daar kunnen zelfs sommige hedendaagse gewone auto’s niet aan tippen, laat staan met dezelfde specs. Deze auto blijft nog even, grotendeels door het blok.
Tof artikel! Mijn vader had voorheen een C30 AMG Combi licht gekieteld, was altijd leuk op vakantie gaan!?
De vijfcilinder. Wie houdt er niet van?
Ik. Klinkt vervormd en ook weer een van de dingen wat voor mij niet speciaal is maar anderen erg opgewonden van worden.
De Audi90 2.3 quattro vind ik de auto met de fijnste 5 cilinder. Heerlijke sportieve auto en icm een EPS uitlaatsysteem van voor naar achter staat het geluid garant voor oorgasm. Ik heb nog apijt dat ik die auto ooit heb weg gedaan. Sinds ik die auto bezat ben ik verliefd geworden op 5 cilinders en vind ik dit ook de mooiste motor setup.

Overigens is een 5-cilinder ook heel onlogisch toch? Dat had toch iets te maken met de slagen van de zuigers oid? Ben hier niet zo in thuis
@87sandyd: Een L5 heeft een bijzondere hoek (144˚) en is de eerste cilinder configuratie met overlap in arbeidslag. De L5 heeft een overlap van 36˚ dat moet zorgen voor een soepelere vermogensafgifte. Een L5 is niet per se goedkoper om te maken en moet meer een kwestie zijn van ruimte om een L5 te kiezen over een L6. Of een L5 onlogisch is of niet weet ik niet maar wanneer je meer cilinders wil dan L4 is het logischer om een L6 te kiezen vanwege de balans die een L6 heeft van zichzelf. Ik denk dat vooral de onbalans van een L5 de “onlogische” factor is.

Wanneer ruimte een issue is kan namelijk ook gekozen worden voor een V6. Het loodgietwerk op een V6 is weer complexer dan een L5. Twee L5 in V configuratie zijn ook vaak “vreemde” motoren. Je zou een cilinderbankhoek van 72˚ verwachten maar zelden heeft een V10 deze hoek. De Lexus LFA heeft een hoek van 72˚ en de Carrera GT heel dichtbij. Deze V10s vind ik dan ook het mooiste klinken. Dodge, Lamborghini en BMW gebruiken allemaal 90˚ waardoor net als bij een VR configuratie de afstand tussen elke ontsteking niet gelijk is.
@87sandyd: Herkenbaar, ik kan mijn 90Q 2.3 10V na 10 jaar bezit ook echt niet meer wegdoen…
Ik heb volvo xc60 d5 5cil 260 pk…trouwens vandaag volkswagen phaeton aangeschaft .
Jep, samen met het uiterlijk dé reden voor de keuze van een Fiat Coupé met de kleine 2 liter 20 kleps turbo. Nou niks ten nadele van de Stilo, maar de Coupé is veel gaver, ondanks dat daar al een artikel aan is gewijd recent. De Lancia K SW 2.0 20v turbo was me ook goed geweest!
Vooral gaaf dat Audi de 5 pitter blijft houden. Die had ik ook graag in de Scirocco R gezien. Gemiste kans helaas.
Ik geniet nog elke dag van mijn roffeltje… :)
Klein foutje bij de 156, of het is een spelfout of wat anders maar JTS was een directe injectie benzine motor geen diesel
Alfa/Fiat 2.4 JTD is een geweldig blok. Transformeerde de 156 in een Autobahnmonster. Altijd trekkracht, mooie loop. Niet echt zuinig, zoals elke Alfa, maar who cares?
Ik geniet er nog elke dag van, de 2.4 Jtdm in mijn Alfa 159. Lekker geluid uit de dubbele uitlaat, bakken met koppel en als je je best doet ook nog redelijk zuinig.Loopt ook makkelijk 230 op de teller. Jammer dat het hoge gewicht van het bouwjaar 2006 het totaal een beetje de das omdoet.

Ik zal het wel gaan missen.
Een squadra gechipte 2.4 JTD hadden wij thuis in de 166 en later in de 159. Heerlijk blok met erg fijn koppel! Vanaf 1800 tpm schoot je weg, heerlijk!
5 cilinders, daar wordt ik altijd vrolijk van. Denk stiekem dat ik ze het mooiste geluid vind hebben. Mijn ‘ouwe’ had een ’98 Marea weekend 2.4 Tds (dus nog indirecte inspuiting) en die had niet zo’n soepele opbouw. Onder de 2000tpm dood en vanaf dan ineens als een malle door naar het rood (slechts 4500tpm). Destijds wel echt een snelle diesel. Ook een keer met een Caravelle 2.5 tdi 174 pk op wintersport geweest, voor zo’n zware bus serieus snel. Jammer dat er bijna geen 5 cilinders meer zijn!
Dat fijne Volvo torretje zat natuurlijk ook nog een blauwe maandag in de Safrane 2.5.
Altijd leuk en een tikkeltje fout om met mijn audi 90 Quattro 2.3 10V met RVS pijp en holle dempers door de leidsche rijn tunnels te bléren… Of om het even waar. Dat geluid blijft heerlijk. Dit jaar wordt ‘ie 30, heeft 400.000 km op de teller, maar altijd als ik zin heb om even wat leuks te rijden ipv dat leaseblik is het starten, gaan en genieten.

Helemaal mee eens dat vijfpitters een gaaf en uniek geluid hebben.
Vriend van mij heeft een tijdje in een E30 5-in-lijn gereden. Klonk geniaal die donkere roffel! Toen hij een paar klappen op het motorblok had gegeven deed de laatste cilinder ook weer mee en was het gewoon weer een 325i

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).