• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobiel

Auteur: willeme, gepost 10 februari 2019 om 20:58 – 45 Reacties

Afbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobielAfbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobielAfbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobielAfbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobielAfbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobielAfbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobielAfbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobielAfbeelding ABT maakt van A6 op twee na ultieme wintersport-mobiel

ABT Audi A6 Avant 55 TDI quattro (C8) '19
Achterstand door techniek?

We geven vaak af op Audi’s. In sommige gevallen terecht, in veel andere gevallen omdat het gewoon makkelijk scoren is. Olieboten, onderstuurkampioenen en mobiele pinpassen zijn eenvoudige nickname’s voor diverse, vaak dure, Audi’s. Dat Audi met de R8 een sportwagen maakt met middenmotor en godsgruwelijk heerlijke atmosferische tiencilinder laten we dan natuurlijk buiten beschouwing. Nuances zijn nooit leuk bij het maken van grappen.

Er is echter iets wat Audi wel erg goed doet en dat zijn de zogenaamde wintersportmobielen. Natuurlijk zijn deze niet exclusief voor die vakanties gebouwd, maar die Audi stationwagons excelleren er wel. Lange rechte stukken in enorm tempo afraffelen, terwijl het verbruik nog enigszins meevalt. Het stoïcijnse rijgedrag past juist goed bij de koude weersomstandigheden. Dat je met een oude Jaguar met winterbanden ook in de Alpen terecht kunt komen, doet daar verder niets aan af.

Maar Audi is niet meer de ultieme kampioen op deze discipline. De Mercedes-Benz E400d 4-Matic Estate (340 pk) en BMW M550d xDrive Touring (400 pk!) doen het wat dat betreft beter. De Audi A6 TDI quattro heeft maximaal 286 pk. De armoe. Gelukkig heeft ABT Sportsline een passende oplossing, althans: voor deze winter. Op basis van de ’55 TDI’ hebben ze namelijk een ECU ontwikkeld die de originele vervangt.

ABT Audi A6 Avant 55 TDI quattro (C8) '19

Het resultaat mag er zeker wezen. Het vermogen stijgt van 286 pk naar 330 pk waardoor de prestaties iets meer in de buurt komt van zijn concullega’s: 0-100 km/u duurt nu in 5,5 seconden, twee tienden sneller dan voorheen. Er wordt geen woord gerept over meer koppel (zal toch wel?) of een hogere topsnelheid. Misschien is de grootste verrassing dat ABT zich redelijk heeft ingehouden qua uiterlijke opsmuk. Er is keuze tussen twee platte uitlaten of vier ronde items. Qua velgen is er keuze uit 21″ jetsers, voorzien van 255/35 rubber van Continental. Dat 21″ is weliswaar heel erg groot, maar niet meer zo bijzonder: ook op een eenvoudige A6 kun je deze maat bestellen. Tegen meerprijs, uiteraard. De kleur ‘Glacier White’ is volgens ABT heel erg bijzonder, misschien dat het er fraaier uitziet in het echt. De auto is te bewonderen op de Salon van Genève, die binnenkort plaatsvindt.

Ook interessant!

  • kaatsheuvel audi a6 brand
    Audi A6 brandt volledig af in Kaatsheuvel
  • Audi PHEV
    Audi breidt PHEV-range lekker uit
  • gefacelifte Audi A6 L
    Gefacelifte Audi A6 L voorbode op 'onze' facelift A6
  • Deze lekker samengestelde Audi A6 heeft een basismotor

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, abt, Audi, avant, Diesel, geneve-2019, station

Vorig bericht: « Max heeft een verschrikkelijke straf erop zitten
Volgend bericht: Gemeente Zaanstad gaat Quattroporte GT Sport vernietigen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. gillesvda zegt

    10 februari 2019 om 21:10

    De nieuwe A6 is echt een geslaagd model in mijn ogen.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      10 februari 2019 om 22:20

      @gillesvda: Zeker, maar deze zijn wel wat opgesmeukt natuurlijk he.

      Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        10 februari 2019 om 22:31

        @evdw: opgesmeukt als in meuk? ;-) ot: blijven dikke bakken.

        Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      11 februari 2019 om 07:27

      @gillesvda: je ziet ze alleen nooit rijden, of ik zie het verschil niet.

      Login om te reageren
  2. eaudi zegt

    10 februari 2019 om 21:15

    De huidige benzine 3.0tfsi ‘55 tfsi’) is al zo zuinig dat je geen diesel meer nodig hebt. Zuiniger dan de 3.0tdi van de vorige generatie zelfs. En hij klinkt, als je hem al hoort, nog lekker ook. Zonder abt-bemoeienis of extra dikke uitlaten. Mag ook wel eens gezegd.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      10 februari 2019 om 21:16

      @eaudi: waar moet ik aan denken bij normaal gebruik?

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        10 februari 2019 om 21:57

        @kareljansen: voor mij is normaal verbruik zo’n 55% boven het opgegeven verbruik (ik denk dat die nieuwe benaming daarvan komt)

        Login om te reageren
      • eaudi zegt

        10 februari 2019 om 22:32

        @kareljansen: gemiddeld rond de 1:12, bij een beetje doortrappen bij de Oosterburen rond de 1:9,5. Met veel file is het uiteraard hoger. Massa moet in beweging komen tenslotte. En tot slot, met overwegend 100km/h op de autoweg in de ramdstad en respecteren van de limieten is 1:15 haalbaar.

        Login om te reageren
        • mr27 zegt

          11 februari 2019 om 01:08

          @eaudi: en op hoeveel loopt de nieuwe 3.0 diesel dan?

          Login om te reageren
    • kennone zegt

      10 februari 2019 om 21:22

      @eaudi: op papier zeker? Met een beetje sportieve voet zal dat waarschijnlijk niet meer op gaan lijkt mij

      Login om te reageren
      • eaudi zegt

        10 februari 2019 om 22:36

        @kennone: nee, niet op papier, maar in de praktijk. Toch een hele grote sprong voorwaarts gemaakt, de laatste generatie benzinemotoren. Veel koppel, weinig toeren nodig en als t moet lekker doorhalen.

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      11 februari 2019 om 19:57

      @eaudi: dat zou een echte wereldprimeur zijn…..helaas is het werkelijke verbruik altijd hoger, maar iedereen trapt er elke keer weer in…..gewoon dezelfde motor in een nieuwe koets lepelen wat nieuwe led lampjes erop, wel interieur updaten met touchscreens want tesla verkoopt dat toch al immers 5 jaar …… voorsprong door techniek zullen we maar zeggen……

      Ik klaag overigens niet met mijn A6 BiTdi…..maar voor het echte verbruik zou ik eerst op Spritmonitor.de kijken

      Login om te reageren
  3. jaapies zegt

    10 februari 2019 om 21:23

    Met een vakantiehuis in Zwitserland heb je meer dan een snelle 1-serie, als wintersport-mobiel, niet nodig…

    Login om te reageren
    • nikos zegt

      10 februari 2019 om 21:27

      @jaapies: ik vlieg meestal…. X3 35 x-drive staat dan al klaar voor me….

      Login om te reageren
      • ometom zegt

        10 februari 2019 om 23:59

        @nikos: jij gaat “first class door het leven” wilde je even mededelen?

        Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      10 februari 2019 om 21:30

      @jaapies: In zo’n korte zin heb je meer dan 1 komma ook niet nodig?

      Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        10 februari 2019 om 22:38

        @kareljansen: lengte is niet belangrijk, het gaat om samenstelling. En bij een tussenzin horen gewoon twee komma’s, punt!

        Login om te reageren
        • rikus zegt

          11 februari 2019 om 10:55

          @gebruikersnaam3: Gelukkig begon die zin wel met een hoofdletter. Zoals het hoort.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 februari 2019 om 08:58

      @jaapies: je komt weinig sneeuw tegen op de route?

      Login om te reageren
  4. ghost zegt

    10 februari 2019 om 21:37

    Maar waarom dan wit? Liever een kleurtje!

    Login om te reageren
    • enjoypunani zegt

      10 februari 2019 om 22:34

      @ghost: idd, wit is voor bestelbusjes.

      Login om te reageren
  5. bennyblisto zegt

    10 februari 2019 om 21:49

    Komt er nou nog een sterkere diesel voor de nieuwe A6? Iemand die dit weet?

    Login om te reageren
    • kevinsimon_post zegt

      10 februari 2019 om 22:01

      @bennyblisto: ja, de biturbo diesel komt dit jaar ook weer uit. Dat wordt de ‘S6’.

      Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    10 februari 2019 om 21:57

    4 sportuitlaten op je diesel…

    Login om te reageren
  7. wahltiroler zegt

    10 februari 2019 om 22:01

    Leuk hoor zo’n über Passat.

    Nu in het winterportgebied alleen nog leren en durven rijden.

    Lange rechte stukken in enorm tempo afraffelen,

    ja ja…
    dit soort auto’s zijn tof op de Autobahn en hun chauffeurs heel cool?

    Maar uit ervaring kan ik zeggen:

    Hosenscheisser auf den Bergweg…
    (meestal) moet je ze bij de 1e haarspeld bocht duwen?

    Oh ja en Winterreifen zijn verplicht vanaf oktober anders heb je geen ruk aan allrad en V8?

    Login om te reageren
    • nielsson zegt

      10 februari 2019 om 22:10

      @wahltiroler: misschien omdat de gemiddelde familieman met kinderen welke hier meestal in rijden, het belangrijker vinden om heelhuids aan te komen i.p.v. die 10 minuten tijdwinst? :P

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        10 februari 2019 om 22:19

        @nielsson: Dat zpu goed kunnen.

        Waarschijnlijk denkt vrouwlief van familieman:

        Moet dat nou? In NL heb je er geen kont aan en op de autobahn worden de kinderen kotsmisselijk van pappa’s rijstijl ?

        Oh ja en ook zonder familie moet je ze op de bergwegmeestal de bocht om duwem?

        Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        10 februari 2019 om 22:20

        @nielsson: Of korter heeft de fanmilieman zo’n auto nodig

        Login om te reageren
        • nielsson zegt

          10 februari 2019 om 22:38

          @wahltiroler: haha, dat kun je je met 70% van de auto’s die hier voorbij komen afvragen, of de eigenaar zo’n extreme/snelle etc auto wel ‘nodig’ heeft. Mij hoor je niet klagen uiteraard, leuk om naar te kijken :)

          Login om te reageren
          • wahltiroler zegt

            10 februari 2019 om 22:45

            @nielsson: idd leuk im naarte kijken…

            en integenstelling tot andere vrouwen wordt je eigen vrouw niet jaloers als je ze verlekkerd na staart ?

            Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        11 februari 2019 om 07:25

        @nielsson: audi rijders zijn geen familie mannen. Als ze al kinderen hebben zijn die doorgaans van de buurman.

        ps: mn buurman heeft net z’n q7 te koop staan.

        Login om te reageren
        • f599 zegt

          11 februari 2019 om 10:13

          @cloverleaf: ondergewaardeerde comment ?

          Login om te reageren
          • cloverleaf zegt

            11 februari 2019 om 13:43

            @f599: dankje buurman!

            Login om te reageren
  8. gandini zegt

    10 februari 2019 om 22:18

    WTF? Hebben ze een nieuwe ECU ontwikkeld die de oude vervangt??? Het mag wat kosten…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 februari 2019 om 09:01

      @gandini: normaal gesproken doe je zoiets met chiptuning, wat gewoon het programmeren van nieuwe kenvelden is, maar blijkbaar is de beveiliging van deze versie wel effectief.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    10 februari 2019 om 22:27

    Laten we hopen dat er ondanks dieselgate van deze a6 ook weer zo’n fijne BiTDI komt. Na een JD kuurtje 430pk en 900nm is toch fijner.

    Login om te reageren
  10. smex zegt

    10 februari 2019 om 23:34

    Heel gaaf! Wat mij betreft is Audi nog steeds de koning van de wintersport auto’s. Ik zag vandaag toevallig een nieuwe A6 voorbij komen. Wat een prachtige machine is het!

    Login om te reageren
  11. lotuselises2 zegt

    10 februari 2019 om 23:56

    Laat die apostrof maar weg

    Login om te reageren
  12. ozzytrk zegt

    11 februari 2019 om 02:50

    Even off-topic. Vind dit wel echt een duur prijs voor een A6

    Login om te reageren
  13. jajeroenja zegt

    11 februari 2019 om 06:05

    BiTdi niet meer beschikbaar? Die had op de C7 nog 326pk en met chip was 400 haalbaar.

    Login om te reageren
    • TDI-goeroe zegt

      11 februari 2019 om 12:45

      @jajeroenja: met een grotere intercooler worden waarden tot 450pk behaald.

      Login om te reageren
  14. rikus zegt

    11 februari 2019 om 10:57

    Schijnbaar zijn er genoeg mensen die Abt meuk kopen, want er komt nog steeds geen einde aan de stroom persplaten met wanstaltige VAG producten.

    Login om te reageren
  15. gove zegt

    11 februari 2019 om 13:01

    en altijd gezeik met garantie als je zoiets doet, dan is de m550d een betere oplossing

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      11 februari 2019 om 20:55

      @gove: fabrieksgarantie blijft behouden bij Abt.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        12 februari 2019 om 08:02

        @rikus: dat zegt iedere tuner inderdaad,

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North