
Je bespaart flink wat geld, maar levert wel in op prestaties.
Bij zo’n beetje alle auto’s was het eigenlijk altijd zo geweest dat je de topversie wilde. Die uitvoering had de beste prestaties en/of het meeste comfort. Bij EV’s zit dat weleens anders. Ja, je levert in op vermogen, maar de actieradius is vaak de beste in de instapper. Wie nu hoopt op een positief vervolg moet ik teleurstellen: deze ballon gaat niet op de Q4 e-tron.
De voorlopige instapper heet de Audi Q4 40 e-tron. Ik schrijf voorlopig, omdat er bij de vorige generatie ook een 35 was die nu nog niet in het assortiment zit. Wie dus de aller-allergoedkoopste Q4 e-tron wil, moet navragen of en wanneer die 35 komt.
Audi Q4 40 e-tron

Goed, voor nu is de 40 dus de meest basale en goedkoopste uitvoering. Hierboven zie je de SUV-versie en op het plaatje bovenaan deze tekst zie je de Sportback. Die laatste is er dus ook in de nieuwe, goedkopere versie.
De 40 levert behoorlijk in qua prestaties ten opzichte van de 45. Je hebt 204 pk aan vermogen dat via de achterwielen naar de weg wordt gebracht. Er is een 59-kWh batterijpakket aan boord dat voor 413 kilometer aan actieradius zorgt. De 45 doet het met 286 pk op alle wielen en 525 km aan rijbereik.
De prijs van de Audi Q4 e-tron
Audi doet iets geinigs met de prijs van de nieuwe Q4-instapper. Je betaalt voor de SUV € 44.990 en voor de Sportback € 46.990. Dat zijn precies dezelfde prijzen als de bonnetjes die het merk hanteerde bij een uitverkoop van de Q4 45 e-tron. Dat was toen. Nu is de 40 zowel als SUV als Sportback € 5.000 goedkoper dan 45-equivalent.
Je kunt de elektrische instap-Q4 bestellen in drie verschillende uitvoeringen: Edition, Advanced edition en S edition. Standaard zit er altijd Audi MMI navigatie plus, Audi connect Navigatie & Entertainment, stoelverwarming en een automatisch openende en sluitende achterklep.
Concurrenten
Dan kijken we meteen naar de concurrenten. Laat jij de rest staan voor de Audi of zorg je voor nieuwe problemen bij Audi?
- Skoda Enyaq Selection (268 pk, 579 km range): € 45.990,-
- Ford Explorer Premium Extended Range RWD (286 pk, 572 km range): € 47.850,-
- Volvo EX40 Plus (238 pk, 476 km range): € 49.495,-
- Audi Q4 e-tron 40 (204 pk, 413 km range): €49.990,-
- Tesla Model Y Long Range RWD (340 pk, 622 km range): € 50.990,-
- BMW iX1 eDrive20 (204 pk, 452 km range): € 50.619,60
- Mercedes EQB 250+ Business Solution (190 pk, 534 km range): € 51.356,-




Bijna 50K en met trommelremmen. Vind dat echt niet kunnen😅
Regeneratief remmen vind ik een prima argument waarom op een EV trommelremmen de beste optie en dus acceptabel kunnen zijn.
Jep, die onzin altijd over trommelremmen. Is gewoon een betere en meer logische keuze!
Vroeger was het onzin en nu niet meer want???
Vind het gewoon cheap-ass ogen en is puur uit kostenbesparing gedaan.Dat men dan het argument over regeneratief remmen gebruikt is best laag gezocht.Gewoon een paar keer extra remmen en het is van je remschijf af of zoals volvo het doet.
Wagyu rund kan je ook eten op papieren borden met plastic bestek.
Precies. Met je poten in de modder een waterig biertje uit een plastic beker drinken met Ronnie Flex op de achtergrond klinkt als de hel maar als het op Pinkpop is dan drink je het lekkerste biertje van je leven. Alles is perceptie.
Helemaal eens. Ziet er niet uit. Enige premium merk die dit zo doet, dus ja dan oogt dat wat goedkoop. Ik snap waarom het technisch uit kan, maar dit zal primair vanuit kostenbesparing gedaan worden door VAG en niet omdat het de beste oplossing is qua remkracht en hittebestendigheid.
@slodder: ging hier laatst ook al over en heb in die tijd nog steeds geen diploma in autotechniek gehaald, maar ik weet dat een EV die wij gebruikten op werk last kreeg van zijn achterste remschijven (piepend geluid met name) omdat die vrijwel niks deden. Als dat ook zo werkt bij VAG wordt je de extra prijs voor dure remmen en eventueel onderhoud bespaard. Is dat een nadeel?
Klopt ging hier laatst al over. Een XC40 electric ‘reinigt’ om die reden af en toe de schijven achter door de blokken licht aan te knijpen. Prima oplossing. Overigens heb ik niet de illusie dat VAG lagere onderhoudskosten voor de klant prioriteert maar vooral de eigen portemonnee…
Er zijn Audi’s die last hadden van extreem snel slijtende remschijven en blokken omdat ze een soort poor-man’s sperdifferentieel functionaliteit hadden door doorslippende wieltjes simpelweg wat te remmen.
Lijkt me in dit geval dan weer juist een prima oplossing,.
Volgens mij kost ie 45?
oja deze bestaat ook nog
Ik ben benieuwd hoe Skoda en VW zusjes zich verhouden tot een Q4.
Wat een belabberd slecht aanbod is deze auto op het gebied van EV’s.
Meerdere collega’s voor een Q4 gekozen vanwege de badge. Waar de meeste collega’s qua verbruik op of onder WLTP zitten (Tesla, Polestar, EV6) komt de Q4 bij niemand in de buurt van het opgegeven WLTP verbruik.
Daarnaast zijn het ook de Q4’s die amper in staat zijn om de maximale laadsnelheid te halen. Meestal zitten ze zo rond de 100kw maximaal.
@pordon: ik ken meerdere mensen die een Q4 e-tron hebben (gehad) en niemand was er écht enthousiast over. Terwijl een paar hiervan ook met veel plezier in andere Audi’s hebben gereden en daar wel over te spreken waren.
Ik heb geen ervaring met hoe de Q4 rijdt maar heb er wel in gezeten en de kwaliteit van het interieur voelt niet aan alsof het echt bij een Audi hoort. Als het dus ook zo rijdt is een VW of Skoda gewoon een nobrainer als alternatief. Wellicht zelfs een compleet ander concern.
Van de MEB auto’s is de Q4 de best verkochte en dat is omdat het de beste van het stel is. Het infotainment van de Q4 is beter, het heeft wel een fatsoenlijk instrumentencluster waar de andere MEB wagens een knullig displaytje hebben. Ook kan de Q4 het snelste snelladen van het stel. Maar net als bij de andere MEB wagens is de ene Q4 de andere niet. Er zijn vijf grote versies met meerdere kleine tussen versies. Dat betekent dat de laatste Q4’s een stuk beter zijn dan de eersten. Het gevolg van een Volkswagen die Tesla na wilde doen,agile ontwikkelen, een eigenlijk onaf product snel op de markt brengen met als gevolg een slechte reputatie die je met updates niet kunt repareren.
Eigenlijk is het dus het minst slechte VAG MEB product.