
We mogen op zoek naar een crossover voor Europese roadtrips voor een ruim budget. Let wel, het moet een nieuwe auto zijn!
Vaak krijgen we aanvragen van Autobloglezers die net bezig zijn met uitbreiding. Nee, ze lezen onze artikelen niet tijdens het reproduceren, maar hebben met de gevolgen ervan wel auto-gerelateerde vragen. De belangrijkste is vaak: wat is de beste auto met een kind op komst?
Er zijn uiteraard veel gegadigden en veel antwoorden mogelijk. Maar voor vandaag was de vraag precies andersom: nu iedereen de deur uit is, welke auto kunnen we uitkiezen? Die vragen stellen Frits en Marloes zich af. De laatste twee kinderen zijn deze zomer ein-de-lijk het huis uit gegaan. Frits en Marloes hebben jarenlang een eigen zaak gerund en nu zijn ze in de fortuinlijke positie om het even iets rustiger aan te doen.

Crossover voor Europese roadtrips
Hun idee is om vaak door Europa te cruisen met hun caravan. Ze hebben een heel flinke caravan waar ze nu iets meer gebruik van willen maken dan dat ze de afgelopen paar jaren gedaan hebben. Daarvoor moet er wat gebeuren met de auto. De Outlander PHEV is inmiddels de deur uit en ze hebben nog een werkpaard in de vorm van een Isuzu Trooper, maar die wordt serieus oud. Prima voor de kleine stukken, maar niet lekker genoeg om Europa mee te doorkruisen. Frits en Marloes zoeken een compacte, luxe crossover voor Europese roadtrips waar een redelijk flinke caravan achter kan. De auto moet minimaal 1.500 kg kunnen trekken.

Nieuw
Verdere eisen voor de crossover voor Europese roadtrips? Het liefst een nieuwe auto. De afgelopen 30 jaar hebben Marloes en Frits altijd gebruikte auto’s gekocht, maar sinds de Outlander PHEV vinden ze het wel leuk om zelf de auto samen te stellen en maximaal van de garantie te genieten. Daarbij: ze hebben er hard voor gewerkt, dus waarom niet? De auto moet een benzinemotor hebben en lekker compleet zijn uitgerust. Een budget van 50 tot 55 mille betekent niet dat er ook nog voor 25.000 aan opties bij kan komen. Wel een harde eis is een automaat. Vierwielaandrijving mag, maar is geen vereiste.
Huidige auto: | |
Koop of lease | Koop[ |
Budget | 50.000 – 55.000 inclusief inruil |
Jaarkilometrage | 25.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine of benzine/hybride |
Reden aanschaf auto | toeren met caravan |
Gezinssamenstelling | Kinderen allemaal het huis uit |
Voorkeursmodellen | Alles |
No-go merken / modellen | Geen |
Audi Q3 35 TFSI S Edition (Typ F3)
€ 51.460

De Audi Q3 is een bijzonder fraai product. Van zowel binnen en buiten druipt de kwaliteit eraf. De fit, finish, materiaalgebruik, afwerking: alles komt fraai en prijzig over. Het nadeel is dat de Q3 ook prijzig is. Voor 52 mille heb je een S Edition met 150 pk en automaat. In principe voldoet de auto aan alle gestelde eisen, maar het houdt niet over. Qua uitrusting bedoelen we dan. Want ondanks dat het een S Edition is, kun je zo voor 10 mille aan opties aanvinken en dan heb je écht nog niet gek gedaan. De Q3 rijdt als een typische Audi: een tikkeltje afwezig doch onverstoorbaar. Aan de andere kant zijn het geweldige reisauto’s en je hebt in de Q3 wel het idee dat je iets ‘leuks’ hebt gekocht, de mate van een geslaagd gevoel is positief aanwezig. Als de kinderen echt niet mee hoeven, kun je ook nog een Audi Q3 Sportback overwegen,
Seat Ateca 2.0 TSI 4-Drive FR DSG
€ 54.119

De Seat Ateca toont aan dat je voor Audi geld gewoonweg meer waar voor je geld krijgt. De Ateca is qua formaat ongeveer gelijk aan de Audi, maar de Seat heeft van alles meer. Meer uitrusting, meer vermogen en meer koppel. Je ziet wel waar het geld niet naartoe is gegaan: de Ateca is beduidend minder verfijnd qua afwerking, materialen, infotainment en uitstraling. Maar je krijgt wel wat hardware ervoor terug in de vorm van een dikke 2.0 TSI motor én vierwielaandrijving. De sportief getinte FR-uitvoering is op zich voldoende compleet. Opties zijn heel schappelijk geprijsd. Andere optie: even een goede Cupra Ateca occasion zoeken, dan heb je 300 pk, 400 Nm, AWD en de meeste belangrijke opties.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD
€ 52.995

Een van de grondleggers van dit marktsegment is de Toyota RAV4. Niet alleen voor crossover voor Europese roadtrips, maar het segment in het algemeen. Inmiddels zitten we op de vijfde generatie van de bestseller. De RAV4 is niet goedkoop, maar de uitrusting van de RAV4 is aanzienlijk beter dan die van alles wat Duits en premium is. Ook zit je qua restwaarde goed, want tweedehands zijn Toyota’s nog zeer prijzig. Dat komt mede door de betrouwbaarheid, wat je mede terug ziet in de fabrieksgarantie van 3 jaar. Om te rijden is de RAV4 niet bijzonder inspirerend, maar daar is het segment (en dus de auto) ook niet voor bedoeld. Ondanks het vermogen van 197 pk is het geen snelle auto: wel is de 2.5 Atkinson-motor met elektromotor een prettige kameraad in de omgang. Tip, bij de Suzuki-dealer hebben ze binnenkort de identieke (maar dan PHEV) Across staan, wellicht dat die voor een interessante prijs aan de man gebracht wordt.
Subaru Forester 2.0i e-Boxer Luxury
€ 51.195

We kunnen niet caravantrekkers benoemen en Subaru overslaan. Het merk bestaat waarschijnlijk door de eigenaren van een Kip, Dethleffs of hoe zo’n ploeter sleurhut ook genoemd mag worden. Bij Subaru kun je twee kanten op: de Forester SUV of de Outback. Ondergetekende zou voor de Outback gaan, maar de Forester is moderner, nieuwer en echt een SUV, in plaats van een opgehoogde stationwagon. De ‘e-boxer’ moet het oude Subaru nadeel (hoog verbruik) aanpakken. Dat lukt redelijk, alhoewel elke auto in dit lijstje met een caravan erachter flink zal verbruiken. Wel een nadeel is de uitrusting, in het budget kun je het rekken tot een Luxury, maar de Premium is de gene die je wilt hebben. Even goed onderhandelen, dus.
Volvo XC40 B4 Inscription
€ 51.495

Op papier doet Volvo het altijd uitstekend qua crossovers voor Europese roadtrips en met de XC40 is dat niet anders. De Volvo XC40 is de favoriete crossover van Wouter én Doug de Muro. De XC40 is funky en volgens de folder lekker anders. Helaas zijn er in Nederland heel veel mensen die lekker anders zijn en dus een XC40 hebben. De B4 motor is goed voor bijna 200 pk en de Inscription uitvoering is goed voor lekker wat luxe en uitrusting. Ook hier kun je flink met opties aan de slag, maar de XC40 is completer dan de Duitse tegenstrevers en de opties zijn minder krankzinnig duur.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Premium (TL)
€ 45.995

Dit is het segment waar de Zuid-Korea eerder aanwezig was dan de Europeanen. Er valt nog steeds een hoop te zeggen voor een Tucson. Ten opzichte van vroeger zijn de interieurs behoorlijk marktconform. Dat is wel eens anders geweest. In technisch opzicht hoef je je ook geen zorgen te maken. De Tucson rijdt niet noemenswaardig beter of slechter dan zijn tegenstrevers. Hyundai heeft echter drie enorme troeven om je over de streep te trekken. Ten eerste de prijs, die is gewoon scherp. Helemaal als we aankomen op nummer 2: de uitrusting. De Premium heeft zo ongeveer alles erop zitten wat je kunt wensen. Dan komt nummer 3 er nog overheen: 7 jaar fabrieksgarantie. Het enige echt grote nadeel is dat je de auto zeer beperkt naar eigen smaak kunt aankleden, eigenlijk.
YOLO: Porsche Macan (95B)
€ 54.960
2017
50.000 km

Ze zijn duur Macans. Waar de Cayenne afschrijft als een malle, is een Macan een veel betere gok. Tegenwoordig kost een nieuwe Macan al dik 80 mille. Met een paar opties zit je zo op een ton en dan heb je alsnog een viercilinder. Met die viercilinder is op zich niets mis, maar scoor er dan eentje jong gebruikt. Het kan zeker lonen om even in Duitsland te kijken, daar staan er aanzienlijk meer te koop. Uiteraard wil je een turbo, maar een standaard 2.0T is eigenlijk al yolo voldoende, als je de running costs nog even in bedwang wil houden. De Porsche Macan is een serieuze Yolo, want het is eigenlijk de ideale en beste keuze als je met zijn tweeën bent en zoekt naar crossover voor Europese roadtrips. Voorin zit je bijzonder aangenaam. De kwaliteit van het interieur is indrukwekkend en qua rijden is het absoluut Porsche en geen Q5. Wel even rekening houden met de velgen, die 21 inch wielen beïnvloeden het rijgedrag niet heel erg positief, op 18 of 19 is het veergedrag het prettigst.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Niet echt mijn domein die crossovers. Ik zou voor de Yolo gaan, niet een van de mooiste Porsches, maar wel de leukste van het bovenstaande rijtje treurbakken.
Mazda CX-5 met SkyActive X, 4WD en automaat past ook in het budget. Trekkracht van 2000 kg.
Ateca of de Macan zou mijn keuze zijn
Waarom geen alfa stelvio? Een demo auto is te vinden voor 50k.
Ook een nieuwe DS7 is een mooi alternatief
Nūr Subaru, Subaru, Subaru.
Als ex ondernemer heb je zeker geen ruzie met je geld, zal me niets verbazen als ze de aankoop zo aftikken en dan wil je gewoon iets goeds, heb je niets te zoeken bij primijum en de primijum onderhoudsprijzen.
In plaats van luxe kies je Subaru, temeer omdat de dealer nooit je vriend zal worden omdat je de beste man eenvoudigweg nooit zult zien buiten de onderhoudsbeurten. Forresters zijn in staat welhaast legendarisch-bijbelse kilometerstanden te halen zonder noemenswaardige reparaties.
Daarnaast is een Subaru geen fashion statement als een Macan of een Audi, de leasetoppertjes, die devalueren als ze ‘uit’ zijn zie de Cayenne.
Subaru is wat Saab ooit was: een auto voor mensen die geld hebben en dat niet willen laten zien.
Amen @deSjonnies.
En als ik van hen was zou ik nog eerder voor de Outback gaan. Die staat offroad nog meer zijn mannetje dan al de andere opties hier. Is mooier, beter verbruik, betere wegligging en zeker zo ruim. En je kan er ook bijna elke caravan mee trekken.
Zo’n subaru is echt tot veel in staat, en je hebt iets bijzonders voor de Nederlandse wegen. De meest verstandige keuze is zonder twijfel de toyota. Zuinig, sterk, betrouwbaar, hoge restwaarde. En stukken knapper dan die rommelige styling van VAG de laatste jaren met al die zwarte plastic uitsparingen in de bumpers.
Subarudesign minder rommelig dan vagdesign.
Sommigen komen hier echt grappig uit de hoek ?
Ik had het over de toyota.
Ok, sorry koetje. De RAV is wel mooi maar heeft weer een rare snor. En snorren zijn echt uit….
@meetsysteem: Dat heet volwassen…kom je pas achter als je haar op je ballen krijgt ?
Alle volwassen mannen hebben een snor in jou omgeving . Opmerkelijk.
@meetsysteem: Lezen is een kunst he…waar staat omgeving?
Autoblog en dan een advies voor een caravantrekker en crossover??? Ik meende even op de ANWB site te zijn beland.
@ttr6: Toen ik je bericht probeerde te liken wist ik dat het toch Autoblog is, want dat lukte niet…
Ik ben niet van de SUV’s, maar zou ik moeten/mogen kiezen in deze categorie, dan opteerde ik voor een Mazda CX-5. De allerduurste, meest complete uitvoering kost minder dan 52 mille en skip je de 4WD, dan hou je nog eens 6 mille in de zak. En wat je er nog bij krijgt: een ongeblazen 2-liter blok met 165 pk, een exterieur waarover echt iedereen lyrisch lijkt te zijn en spreekwoordelijke betrouwbaarheid die veel andere merken niet snel zullen benaderen, laat staan overtreffen.
Macan zonder enige twijfel
Ik zou de RAV4 doen.
Zoals hierboven al gezegd zou ik – als het mijn eigen geld was en ik voor deze keuze stond – waarschijnlijk voor een Japanner met atmosferisch blok gaan. Met zo’n undersized Europees benzine-turbotorretje en een grote sleurhut de heuvel op gaat denk ik niet jaar in jaar uit probleemloos gebeuren.
Maar goed. Ieder zijn meug. Voor mij zou het een roadster worden met een paar hotelreserveringen op zak.
@pitapita: ik denk juist dat je met een turbo blokje veel prettiger met een caravan een heuvel op rijdt dan met een atmosferisch blok. Koppel is alles. Een turbo motor is complexer maar heeft meestal ook lui lekker land dus kan ook gewoon lang meegaan.
Ik zou zeggen, een e klasse of 5 serie break. Superieur op elk vlak en voor dit bedrag kan dat met leuke motorisatie. Met de overschot wat viagra kopen om van de suv ziekte af te geraken.
Zou Viagra helpen, dan moet het direct in het basispakket van de zorgverzekering!
@faithnomore: Grappenmaker want beide zitten boven budget en dan heb je nog een kale uitvoering ook.Superieur op geen enkel vlak dus gezien boven het budget.
Mja, had gemist dat het nieuw moest zijn. Nu verhaal blijft wel hetzelfde, voor elke suv ter wereld kan je een betere break kopen die letterlijk alles beter kan, of het nu q5 vs A4 is of x5 vs 5 serie of …
@faithnomore: Nee verhaal blijft niet hetzelfde want zijn toch echt boven budget.De prijs waar je mee moet rekenen is 55k.Waarom suv…denk vanwege de hogere zitpositie die fijner is dus ja letterlijk alles beter gaat niet op.
Voor dit geld kun je ook een fatsoenlijke jonge X3/X5/GLC/GLE met zescilinder kopen ipv zo’n splinternieuw Intertoys model. Of gewoon een 530d Touring. Dijk van een auto. Maar koop vooral nieuw, dan blijft er meer aanbod voor mij en andere lezers over.
Sowieso de Subaru
Honda cr-v of Mazda cx-5
Mijn advies; Zoek een fraaie demo uit 2019/2020. Hele dikke wagens te vinden met veel opties en garantie! Bijv. X3 30i XDrive, XC60/40 T5, E-Pace, Tiguan
Yep. Of even over de oostgrens kijken
@db14: die door 250+ verschillende chauffeurs zijn afgetrapt in een proefrit??
@punicaoase: Ja precies! De XC60 die ik even bekeken heb met 9000 kilometer is denk ik helemaal naar de tyfus gereden door 250 opgefokte wilde mannen, net als het vrouwtje achter het gordijn bij het bedrijf verder op…
De RAV4 heeft 220 pk
En 5 jaar garantie..
Rav4 heeft 222 pk..
Is de GLC geen optie of GLB? Uit dit lijstje zou ik de Ateca nemen, bieden alles aan wat je nodig hebt en 300pk icm 4×4 en sleurhut is dat zeker niet mis.
Is een Macan qua onderhoudskosten een beetje te doen, iets in mij zegt namelijk van niet.
@monsieurleloure: Het is een Porsche hè. Qua kosten vergelijkbaar met Dacia, Skoda, etc..
Nieuwe Suzuki Vitara Hybrid, zelfs als je alles opties pakt houd je nog geld over…..
@techniekmeneer: Ze willen graag een automaat. En die combi is er niet toch?
@rikus: Dan zou je idd voor de niet-hybride moeten gaan zie ik. Wél 4×4…
@techniekmeneer: Juist. Maar wel een fijne keuze, zon Vitara.
@rikus: Maar die suzuki hybride is dus juist wel automaat
@redbeams: Als ik een Suzuki Vitara wil samenstellen, mét automaat, dan kun je voor de 1.0 boosterjet gaan. De 1.4 hybrid staat er niet bij. Wél als je een handgeschakelde Vitara wil.
@rikus: Bedoelde eigenlijk de Across die nog komt ?
Als je van veel afschrijven houdt inderdaad nieuw kopen. Beter eentje met de kop er af, demo oid.
Uit bovenstaand lijstje de volvo, fijne stoelen zijn namelijk wel lekker als je met 80 km/u Europa doortuft.
Tucson zou ik overslaan, is inmiddels heel gedateerd.
Een hele flinke caravan. Dwars door Europese gebergten of laagvlakten met weer en wind. Nee, van een Ateca of Q3 wordt je dan misschien niet heel vrolijk. Een Tarraco is met wat zoeken goed te vinden voor 50k. Hoewel je nog flink gaat afschrijven is ie lekker nieuw qua opties, groot zat, niet te dorstig en heeft-ie 4WD.
Stelvio?
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/alfa-romeo-stelvio-2-0-200pk-at-awd-super-van–52-950-voor–49-benzine-grijs-dafab243-7efb-4a84-a9c4-53f0a055dccb?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 49.950,-
Kilometerstand: 19.650 km
Bouwjaar: 04/2019
@willeme
Wat maakt de genoemde auto’s crossovers en geen SUV? Mijn onderbuikgevoel zegt dat bij Autoblog de kleinste motor minimaal een 3.0 moet zijn om zichzelf een SUV te noemen, maar wellicht zit ik er compleet naast.
Een jimny is het enigste waarvan ik niet van hoef te huilen.
Mag de Cupra Ateca een trekhaak voor de neukcontainer? Mijn Leon Cupra mag er geen hebben vanwege niet goedgekeurd.
Cupra Ateca zit boven budget.
T-Roc Cabrio. Heb je toch nog een beetje lol in een duffe suv met sleurhut.
Wordt er eigenlijk we eens bekend gemaakt waar uiteindelijk voor gekozen is?
Aangezien er een grote caravan getrokken moet worden is een grote suv erg fijn. Wellicht Skoda Kodiaq een idee ? dsg met een caravan rijdt top
Een Hummer H2 met een ton op de teller. Wel oppassen dat je je caravan niet in twee trekt.
Subaru, Toyota, Mazda of Honda. Waarbij de Toyota het zwaarst is en dat wil je als caravantrekker graag; zware trekker maakt het stabieler.
De Sub zou ik niet adviseren voor meer dan 1300 kg, minder stabiel dan zijn voorganger.
Maar sowieso een Japanner en geen VAG; fijn als het heel blijft!
Caravan skippen, een jong gebruikte auto met een echte motor kopen en lekker van het geld dat je overhoudt een hotel boeken en daarheen rijden met een normale snelheid..
De RAV4 heeft nog maar sinds 1,5 jaar 222pk met een awd hybrid. Owja en de garantie is al weer 7 maanden (vanaf 01-2020) 5 jaar.
Wel de feitjes goed vertellen jongens:)