Autoblog advies: epische roadtrip-auto voor zeer weinig geld

Auteur: , 120 Reacties
Lancia k (838)

Eén ding kunnen we beloven: deze vakantie gaat niet saai worden!

De zomer komt er weer aan. Dat betekent dat we ineens allemaal geïnteresseerd zijn in cabrio’s, witbier, rosé en ook zo’n broek met van die zakken aan de zijkant. Waar wij tevens interesse in hebben, zijn de aanvragen voor een vakantie-auto. Zo’n auto die je anders nooit koopt of naar omkijkt, maar voor een paar weken perfect zijn. Grote sloepen om in alle rust mee door Europa te toeren. Voor deze keer kozen we de aanvraag van Mick.

Mick wil namelijk met drie vrienden een epische roadtrip gaan maken door Europa. Voor het transport hebben ze een eenvoudige regel bedacht. Alle vier leggen ze 500 euro in. Van dat bedrag moet een auto gekocht worden die ze voor een paar weken gaan gebruiken. Ze hebben met zijn vieren om de tafel gezeten en kwamen met de volgende criteria:

Huidige /vorige auto's:Opel Corsa
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:Maximaal € 2.000
Jaarkilometrage:-
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Roadtrip met drie vrienden door Europa in de zomer
Gezinssamenstelling:Vier vrienden
Voorkeursmerken /modellen:Betrouwbaar
No-go modellen / merken:Onbetrouwbaar

Voor dit advies doen we het even iets anders dan normaal. Zo is er dit keer geen Yolo, want in principe verdienen (bijna) alle aanbevelingen die titel. Je moet er namelijk ook een beetje geluk mee hebben. Zelf geven de maten aan een diesel te willen hebben, maar de meeste zelfontrbanders in deze prijsregionen hebben al een paar keer het klokje rondgedraaid. Ja, het verbruik van een auto op benzine is iets hoger, maar de houderschapsbelasting is weer een stukje lager. Heel erg veel winst ga je er niet uithalen. Daarbij behandelen we vandaag een paar auto’s die niet eens leverbaar zijn geweest met een dieselmotor, maar wel degelijk de moeite waard zijn om eens nader te bekijken.

Voor 2.000 euro kun je een enorme miskoop doen, dus stel je zoekcriteria wat bij. Ga op zoek naar de auto’s waar erg weinig animo voor is. Dat drukt altijd de prijs. Het kan ook eens lonen om bij een particulier te kijken. Voor 2 mille krijg je bij een autobedrijf bijzonder weinig garantie, dus dat maakt het verschil niet.

Ga er ook van uit dat er iets mis is met de auto, dat kan namelijk niet anders. Daarom staat ie voor 2.000 euro te koop. Zorg ervoor dat de aandrijflijn (motor, aandrijving, transmissie) goed is. Een achterruit die niet open wil? Jammer. Radio die storingen geeft? Neem een ghettoblaster mee. Lak beschadigd? Mooi, in Frankrijk komen er vast nog wel een paar bij. Het is belangrijk dat de motor soepel draait, het schakelen vlekkeloos verloopt en er geen bijgeluiden zijn in de aandrijving. En check de waterpomp en de radiateur: anders moet je dit artikel lezen. De kans is groot dat je er mee te maken gaat krijgen.

Lada Kalina (1118)
€ 1.250
2007
80.000 km

Superverstandig! Ga gewoon voor een zo jong mogelijke auto met zo weinig mogelijk kilometers. Als je wat Chinese papieren vouwwagens buiten beschouwing laat, zijn er maar twee mogelijkheden. De goedkoopste is de Lada Kalina. Het is een compact sedannetje met ouderwetse, maar degelijke techniek. Het is geen verfijnde, mooie of prettige auto. Hij blijft echter wel lang heel en je hoeft je niet druk te maken dat ook maar iemand dit wil stelen. Dus met dit bedrag is deze auto de enige ‘serieuze’ optie, samen met de Dacia Logan, een auto die grotendeels gebouwd is volgens hetzelfde principe. Niets mis mee, maar echt blij wordt je er niet van.

Lada Kalina (1118) '07

Opel Vectra 2.2 16v Comfort Nav. Aut. (C)
1.995
2003
190.000 km

Sla je die Kalina of Logan over, gewoon omdat je er echt heel erg treurig van wordt, dan zijn er leukere auto’s. Wil je bijvoorbeeld een auto die spotgoedkoop is, maar verder vrij van mega grote fouten? Ga dan voor deze Vectra. Ja, de GTS is gaver om te zien (en ook een stukje duurder), maar mechanisch zijn ze dus gelijk. We vonden diverse exemplaren van de Vectra sedan met de fijne 2.2 viercilinder met bijna 150 pk. De meesten zijn redelijk luxe uitgerust met een automaat, climate control en navigatiesysteem. Het rijdt niet bijzonder en het ziet er niet spectaculair uit, maar het zijn prima auto’s om een continent mee te doorkruisen. Alleen het doorverkopen kan een probleem worden.

Opel Vectra 2.2 16v

Lancia Kappa 2.0 20v LX (838)
€ 1.995
2000
170.000

De Japanse Mercedes werd deze auto destijds genoemd. Door Lancia-fanaten, maar dat maakt niets uit. Met de Kappa probeerde Lancia weer aan de top mee te doen. Eigenlijk was de auto niet eens zo’n slechte aanbieding. Hij reed uit de kunst, de motoren (waaronder een Busso V6!) waren puik, de stationwagon was bloedmooi en achteraf zou blijken dat de betrouwbaarheid nog niets eens zo heel erg verkeerd was. Maar ja, geen hond keek er naar om. Nog steeds is het een auto die slechts door een enkeling gewaardeerd wordt. Het grootste nadeel is de vijfcilinder. Als de distributie vervangen dient te worden, moet het hele blok eruit. Handig. Verder heb je meters alcantara, dat maakt weer veel goed. Zeker zo’n LX zit lekker in zijn spulletjes. De V6 klinkt beter en is voornamelijk wat dorstiger dan de vijfpitter met handbak. Zie dit als een stijlvolle S70 en je hebt een goed beeld.

Lancia Kappa 2.0 20v LX (838)

Chrysler 300M 2.7 LE
2.000
2000
155.000 km

In de jaren ’90 waren niet alle Amerikaanse auto’s op het niveau van de Europeanen. Het merk dat er het dichtst bij in de buurt kwam was Chrysler met hun E-segment sedan, de 300M. De auto is ontworpen volgens het ‘cab-forward’-principe, zoals veel Chryslers in die tijd. Qua proporties ziet het er niet altijd even fraai uit, maar je hebt wel een enorm ruim interieur. Hierin houd je het uitstekend vol met vier man, al cruisend door Europa. Omdat het absoluut geen gewilde auto is, kun je ze echt voor dumpprijzen tegenkomen op diverse verkoopsites. Er was keuze uit een 2.7 en 3.5 V6, die 3.5 is aanzienlijk sterker in het lage toerengebied, maar beiden zijn meer dan krachtig genoeg om aangenaam mee te kunnen zoeven. Qua uitrusting moet je altijd voor een ‘LE’ gaan, de ‘SE’ heeft namelijk geen lederen bekleding en geen stoelverwarming. @dizono praat je graag bij over nog twee Amerikaanse slepen die je voor een habbekrats kunt kopen.

Chrysler 300M 2.7i V6 LE

Nissan Maxima QX Elegance (A33)
1.750
2000
200.000 km

Dit is een type auto dat in Europa compleet onverkoopbaar is geworden. Een grote, luxe Japanse sedan zonder premium-badge. Nou, eigenlijk alleen de merknaam, want de typenaam is op zijn minst ‘koninklijk’ te noemen. De Nissan Maxima is een lel van een auto met een zeer omvangrijke standaarduitrusting. Ook qua motor is er weinig reden tot klagen, want je hebt een dikke V6 tot je beschikking. De auto is absoluut niet dynamisch en dat is een groot pluspunt, dit is een auto om relaxed mee te cruisen, alhoewel de V6 met gemak snelheden van boven de 200 km/u weet te halen. Het enige dat lastig kan zijn is er daadwerkelijk eentje vinden, want nieuw werden ze nauwelijks verkocht.

Nissan Maxima QX Elegance (A33) '00

Volvo S80 2.9i Geartronic
1.950
1999
185.000 km

Een gewaardeerd Autoblog-lezer zal ongetwijfeld aangeven dat je moet zoeken naar een 850 Estate met dikke vijfcilinder turbo. Dat is uiteraard een optie, maar de meeste value-for-money vinden we bij de grote sedan van Volvo, de eerste generatie S80. Deze blijken bijzonder ongeliefd, want voor 2 mille heb je keuze uit diverse exemplaren die slechts 2 ton hebben gelopen. We vonden zelfs enkele S80’s met de T6 biturbo-motor. Een bijzonder fijne motor, die net even te krachtig is voor de voorwielaandrijver. De 2.9i is een parel van een zes-in-lijn. De automaat is niet denderend. Omdat de motor midscheeps is geplaatst, was de viertraps-transmissie de enige die passend was. Het is dus geenszins een sportieve auto, maar wel een heel gerieflijke.

Volvo S80 2.9i Geartronic

MG ZT 190
€ 1.850
2002
160.000 km

Als het allemaal wel wat sportiever mag zijn, zou je geneigd zijn te kijken naar een BMW. Een goede E39 vinden voor 2 mille wordt erg lastig. Deze MG is in de basis gewoon een Rover 75, mede ontwikkeld onder regie van BMW. Toen BMW en Rover uit elkaar gingen, werd het MG-modellengamma uitgebreid met sportieve varianten van gewone Rover modellen. De MG ZT is met V6 minder snel dan je zou verwachten, maar maakt het in de bochten meer dan goed. Wel is het lastig om een goede te vinden in het budget. Want ook deze auto’s zijn nieuw niet heel erg veel verkocht.

MG ZT190

Citroen XM 2.0i
2.250
1994
132.000 km

De Citroen XM zit op dit moment precies in het vagevuur. Nog te jong om een klassieker te zijn, maar het predikaat ‘Youngtimer‘ ontgroeid. De mooie exemplaren beginnen al behoorlijk zeldzaam (en dus duur) te worden. We vonden enkele eenvoudige tweeliters in een vrij eenvoudige uitvoering met weinig kilometers die in het budget passen. Alles in de XM is ontspannend en comfortabel. Dus dat de auto niet overdadig krachtig is, maakt niet uit. De basisuitvoeringen zijn dankzij de hydrpneumatische vering net zo comfortabel als de duurdere versies. En omdat er weinig opzit, kan er ook weinig kapot.

Citroen XM

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



120 reacties

De Lancia Kappa, wat een heerlijke bak was dat! M’n vader had een 2.4 vijfcilinder SW. Mega ruim en comfortabel van binnen, heerlijke stoelen en een krankzinnig grote achterbank, alles verpakt in lekker alcantara. Goddelijke vijfpitter roffel op de achtergrond en gaan. 1 op 12 ofzo haal je ook prima, net als hoge cruise snelheden. Kortom, neem er een (als je nog een goede kan vinden).
@trustmeiamanengineer: helemaal waar. En super betrouwbaar. @willeme: dat van de distributieriem klopt niet. Bij de Kappa kan deze redelijk simpel vervangen worden. Marea en Lybra was idd lastiger. Maar gaat ook zonder uitbouwen motor.
@pa045: Precies. Verhaal over distributie komt me ook niet bekend voor.
@pa045: zowel bij de Lybra, Kappa en Fiat Coupe moest het blok er helemaal uit. Heb bij een dealer gewerkt waar we ze in onderhoud hadden, dus vandaar. Wellicht dat er handige harry’s zijn doe het anders kunnen, maar bij de dealer moet ‘ie eruit.
@willeme: ik heb ook bij een Fiat, Alfa en Lancia dealer gewerkt in de periode dat deze auto’s in onderhoud waren. En ik weet het eigenlijk bijna zeker. Bij de Kappa is genoeg ruimte. Ook volgens de werkplaats handboeken.
@willeme: nou bij al mijn 3 kappa’s is het blok er nooit uitgehaald om de distributie te vervangen
@willeme: ik snap wel van de dealer dat ze het blok eruit halen 😉
@willeme:

Blok kan dmv iets kantelen wel blijven zitten ..
Moet je wel schijt hebben aan de voorschermen van je klanten ..
En je monteurs graag met rugklachten willen opzadelen .
@pa045:

Who fucking cares ..
Deze jongen wil advies voor een cheap-ass vakantie voertuig ..

Niet dat depressieve gelul over onderhoud ..
Gewoon tanken en gassen voor hooguit 500 de man ..
@lincoln: euhh.. was een opmerking van @willeme welke niet klopt.
En iets wat de aanvrager wilt: betrouwbaar.
Maar goed. Kappa is een top keuze. Daar zijn we het denk ik wel over eens.
@pa045:

7 jaar geleden kocht je die Kappa,s ook al voor hooguit 2 rooitjes ..
4 veelvoorweing eigenaren verder heeft ze anno 2018 niet veel goed gedaan ..

De Aldi moet tenslotte ook van zijn 15w40 olie af ..
@lincoln:
Zo vriendelijk weer!
En hier wordt niet op gemodereerd…
Huisregels?
@e28forever: Stel je niet aan.
@pilot1988:
Ik vraag me af waarom je hem moet verdedigen?
@trustmeiamanengineer: Dan moet wel echt als een slome duikelaar rondrijden voor 1:12 met een 5-cilinder.
Kon het al niet geloven en Spitmonitor bevestigt; gemiddeld zo’n 1:10 voor de 4-cilinder en 1:9 voor de 5-pitters.
@alcantara: Bij Autovisie reden ze destijds in de test 1op7 ofzo. M’n vader heeft geprobeerd dat te evenaren. Maar dan moet je echt als een mongool op het gas gaan staan, overal en altijd. Ding heeft een flinke berg koppel, dus als je gewoon normaal rijdt heb je weinig toeren nodig, en kun je echt wel zuiniger rijden. Ik heb ‘m uiteraard ook vaak genoeg richting de 7k rpm getrokken. Klonk heerlijk dan!
@alcantara: de echte petrolhead checkt spritmonitor..
Subaru Legacy? Betrouwbaar, goedkoop, ruim, en als de weg slecht wordt kom je een stuk verder dan de bovenstaande auto’s.
@hahahi20: tot je moet gaan tanken.
@dromedaris: Hij gaat zeker niet onderdoen voor die Dodge en die Lancia, en misschien zelfs nig wel een paar andere in dit rijtje.
@hahahi20: welke Dodge?
@mopar: Waarschijnlijk de Dodge die in Europa als Chrysler verkocht is…
@notsobig: Ware het niet dat de 300M nooit een Dodge is geweest. Leuk geprobeerd wel nietzogrootje ;)
@mopar: I stand corrected… Was ff in de war met de Neon….
Een Espace. Zijn echt wel veel luxe diesels te vinden voor een prikkie.
@fmgarcia: wat dacht je van de wegenbelasting..
@bmwfreak038: voor die paar weken?
@ikleesookoverautos: @bmwfreak038. Al neem je een 2.0 benzine, ik denk dat je met 4 man echt een heerljjke reisauto hebt. Zit redelijk geluid in voor
wat muziek, de stoelen zitten los, dus je kunt alle kanten op.
@fmgarcia: ik meen dat onder no-go “onbetrouwbaar” vermeld staat. De Espace valt dus af.
@tymo: valt reuze mee hoor, zelf espace 2.0t gereden en alleen een keer de injectors moeten verwisselen. Prima auto. P.S. als het kan de 2.0T nemen de 2.0 is echt een slak
@fmgarcia: le Zeecontainer!!
@nostalgic: Precies die, heeft ook autopilot als je lam over de 170k’s rijdt.
Mooie, gevarieerde lijst. Ik denk dat de (gebrekkige) beschikbaarheid van veel van de genoemde opties wel eens de doorslag kan gaan geven, en dat je dan bij de Vectra of de S80 uitkomt als meest logische keuze.

Ik zou zelf nog wel de VW Jetta willen voorstellen, de Peugeot 406 of de Toyota Avensis, of eventueel zelfs z’n voorganger, de Carina E.
@RRRobert: de Vectra is betrouwbaar als je weet dat de ketting recent vervangen is. Vergis je niet in de betrouwbaarheid van een Kappa. Die is zeker heel hoog.
@pa045: Pcies. Die 2,2’s waren niet de pareltjes qua lage onderhoudskosten
@RRRobert: Carina E vindt je denk ik ook niet meer hoor. Tenzij de reis naar Afrika gaat, dan zie je ze wel weer, maar goed, dat is dan wel op de plek van bestemming en daar heb je niks aan.
S80 is de beste keuze uit het rijtje. Betrouwbaar en comfortabel. Espace vanaf blijven!
Dit is het meest heerlijke, maar ook moeilijkste, budget om wat in te halen. Zeker qua grote sedans is keuze eigenlijk veel te groot.
Hierin is de Kappa echt een dijk van een aanbieding! Serieus mooie auto ook.
Maar met 3 man roadtrippen; dan kun je ook wel wat kleiner. Binnen het budget moet een redelijke E36 ook wel lukken. Misschien een beetje Sjonnie. Maar neem een groene met wieldoppen en het wordt ineens een stuk statiger.
Sowieso roadtrippen is fantastisch!
Op vakkansie heb ik bijzonder goede herinneringen aan een 4-deurs Oldsmobile met V8 overgehouden, geverfd in de toen geldende Blues-Brothers kleuren, een zorgvuldig verwijderde einddemper en niemand in Monaco keek nog naar alle supercars als wij met zij zessen lurkend en roffelend langs kwamen rijden.
Ergo één Amerikaan. Nieuwe plas olie bougietjes de hele reut erin en gaan.
Ik rij zelf een V70 Classic en die kun je voor 1.000,- euro wel vinden, dan 1.000,- euro repareren en gaan. Misschien is een S70 nog wel goedkoper te vinden. Zoek een handbak 2.5 zonder turbo. Gewoon heerlijke auto waar weinig mee mis kan gaan. Op een rustige autobahn uren achter elkaar 170 + rijden is heel comfortabel.

Peugeot 406 heb ik ook 7 jaar mee gereden en daar kan ook weinig mee mis gaan. Is ook allemaal heel goedkoop te repareren. Goede wegligging en comfortabel. Geen Volvo maar niet heel veel minder
@p406: Insgelijks. Ik heb er vorig jaar één gekocht met jouw genoemde prijs, motor, transmissie en als kers op de taart een Lpg installatie. Ik heb er nu 40.000km mee gereden met enkel standaard onderhoud: veel litertjes afgesprijsde Action olie, een flacon Sika kit en een portie boerenverstand. Over een maandje staat er mogelijk een half miljoen kilometers op de klok. De S70 is inderdaad een nog scherpere deal tenzij je wél 3 stalen rossen achterin wil vervoeren, waardoor je enkel terug hoeft te fietsen van een feestje. De keuze tussen een Golf IV TDI en deze Volvo was snel gemaakt toen ik vorig jaar op zoek was naar een betaalbare kilometervreter.
Waarom werd de Kappa de Japanse Mercedes genoemd..? Dat ding is toch zo Italiaans als de pest of mis ik iets?
@racerx: omdat ie redelijk betrouwbaar is. Dus net een Japanner.
@racerx: Inderdaad, is fout. Moet Italiaanse Mercedes zijn. In die tijd was Mercedes ook nog behoorlijk betrouwbaar. De bijnaam Japanse Mercedes bestaat ook en wordt gebruikt voor een Lexus.
Ik ga volgend jaar een roadtrip maken. Samen met een vriend gaan we de Baltic Circle Rally rijden. Wij hebben besloten om met een Volvo V70 2.5D te gaan rijden. Mits goed onderhouden gaan ze lachend een 7-8 ton mee.
Als je een roadtrip gaat maken moet je nooit een automaat nemen. Als je startmotor het niet meer doet dan sta je te kijken, een automaat kun je niet aanduwen of slepen.
@rufctr01: goede keuze! een Volvo met een Audi-blok
@melkkoe: nooit van gehoord
@rufctr01: die eerste 2.5’s diesel waren idd VAG-blokken.
@volvo-s60-adept: wij gaan voor een V70 uit ,
@rufctr01: dan heb je inderdaad een oer-degelijk VAG-blok.
Ik had ook niets anders verwacht van een VAG-liefhebber zoals jij
@rufctr01: goede tip die handbak!
(Bijna) allemaal prachtige auto’s. Jammer dat de XM weer prijziger wordt. Mijn voorkeur gaat ook naar de S80 en Kappa. Heerlijke cruisers. Als alternatief voor de S80 is een 607 een optie? En voor de Kappa een E36 320/325i met die prachtige M50 in het vooronder.
Voor een vakantie zou ik toch voor de V70 ipv S80 gaan. Let wel op een goede werking van de airco. Koop er één van 1.500, breng m naar een specialist voor een check en rijden maar.
De 10-klepper 2.5 is gemaakt voor het leven en kun je de komende vijf jaar gewoon blijven doorrijden.

De 1e V70 is trouwens niet zo zwaar, de MRB is maar 66,- per maand en verzekering te verwaarlozen.
@coffeecup: De spoeling wordt al een stuk dunner als je een goedkope V70 classic zoekt met werkende airco. Het zal wel een soort Zweedse arrogantie zijn geweest… Ik zou daarom opteren voor werkende elektrisch bedienbare ramen in plaats van een youngtimer!!1! met werkende airco.
Koop een W124, de optimale cruiser ongeacht motorblok. Van 200D tot de 500E. Jummie…
Leuk al die sedans maar met 4 man wordt dat krap zat gok ik? Flinke koelbox mee voor het bier en de helft van je ruimte is gone
Is er geen nette Kia Opirus te koop voor dit geld ? Zo ja, lijkt me dat ook wel een kandidaat.
Misschien ook een alternatief : staan meerdere PT Cruisers binnen budget te koop met ca. 110-150K kilometers op de klok, waarvan in ieder geval één, die er zowel van binnen als van buiten netjes uitziet. Heb(ben) j(ulli)e in ieder geval een spraakmakend object ter opluistering van de verkansiefeauteaux.
Voor zo’n trip een relaxte Oosterling, die Maxima, Camry, Hyundai Sonata oid
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De grootste Cadillac of Buick die je kunt vinden.
@rob:
En anders een Citroen Evasion / Peug 806 / Lancia Zeta.
Chrysler sebring (of stratus) cabrio lijkt me ook wel episch om een roadtrip in te maken
300M hands down ..
Enorm prettige cruiser ..

En samen met de MG ZT de enige niet ex-ouwelullenleasebak ..

Bij de andere opties ben je met je huidige Opel Corsa serieus veel beter af ..
@lincoln: Nee joh gewoon de XM doen
@lincoln: Leg eens uit waarom je met de Corsa beter af bent? Of schreeuw je maar weer eens wat onzin? Btw. wel eens een S80 of XM gereden? Zijn minstens even goede misschien wel betere cruisers dan die 300M.
@skinnybmw: Ik wel en een 300M is een hele lekkere auto die elke XM het snot voor de ogen kan rijden, zeker met zijn 250pk sterke V6. De S80 is heel leuk zolang je een non turbo versie neemt. Voor 2K zou ik niet het risico van een kapotte turbo nemen. Uit dit rijtje zijn de 300M, de S80 en de Nissan de enige betrouwbare keuzes. De rest is leuk om te zien maar niet om voor een habbekrats te kopen en een rondreis mee te maken.
@lincoln: Ik vind die 300M een beetje een hoerensloep. Maar dat heeft misschien ook zijn charme.
Kia Picanto ontbreekt nog in de lijst.
Nee, je als je eenmaal een Corsa hebt gehad kun je het schudden. Zo’n dijk van een auto, dat gaat natuurlijk niet nog een keer lukken.
Recent een Alfa Romeo 156 SW gekocht met de fijne 1.9JTD motor. Rijd gemiddeld 1 op 17 met vlot rijden. Stuurt geweldig, alleen zullen de vrienden achterin niet al te lang moeten zijn. Met 2m is het niet fijn achterin zitten.

Een 166 is ook fijn maar iets minder ruimte in de kofferbak. Wel veel comfortabeler en bij 180 nog geen windgeruis.

Anders een Audi A4 1.9 of 2.5 TDI, goede blokken en de B6 generatie vind ik echt heel mooi als station. Helaas wel vrij zware auto’s en sturen niet zo scherp, wel erg comfortabel.
@allesmetturbo: Een 2.5 TDI een goed blok?? Dat is het slechtste advies op deze pagina. Die JTD daarentegen is wél fantastisch. Jammer dat een 156 SW echt te klein is voor een roadtrip met vier man.
@peugeotgti: jazeker. Maar nokkenassen behoren tot het onderhoud. Iedere 80k vervangen.
@siemi: Zo kan je elke auto wel betrouwbaar noemen;

Hele betrouwbare auto’s hoor, alleen iedere 80k alle elektronica, motor en versnellingsbak vervangen; behoren gewoon bij het onderhoud…
@notsobig: het ging over het blok. Die heeft alleen als zwak punt de nokkenas. En dat is ook alleen maar tot 2003. Al het andere wat je noemt is niet het blok. Ik heb 2 van die dingen gehad. De ene ultra betrouwbaar, de andere een drama auto die me in 1 jaar 6000 euro aan reparaties heeft gekost. Toen was hij wel goed, maar kreeg ik een nieuwe baan, met auto.
@siemi: Dat is echt een Audirijderopmerking, alles wat stuk gaat is onderhoud, in de normale mensenwereld noemen ze het dure reparatties
@siemi: Dat is echt een Audirijderopmerking, alles wat stuk gaat is onderhoud, in de normale mensenwereld noemen ze het dure reparaties
@peugeotgti: Er zijn twee verschillende 2.5TDI’s van Audi: de 2.5TDI V6 is zoals veel andere Audi motoren een rampzalige motor.
De 2.5TDI 5 cilinders die ook in verschillende Volvo’s gebruikt zijn, zijn wel oerdegelijk. Deze zijn wat ouder dan de V6 TDIs.
@allesmetturbo: de 2.5 tdi loopt kapot
Volgens mij kun je voor die centen een leuke Alfa 166 krijgen… Met goed zoeken is er ook wel een prima E39 5 serie te koop.
Ik zou gaan voor een Subaru Legacy. Niet kapot te krijgen en de auto brengt je overal.
Of de Mercedes W210 – E280: onverwoestbaar, ruim en niet prijzig in aanschaf! – Afgelopen zomer retour Oezbekistan/Kazachstan roodtrip gemaakt. 16k km, geen olie verbruik, 1 op 11. Een waar genot om comfortabel te cruisen.
@rickyt: heb voor volgend jaar een rally gepland staan met 2 maten in een w210 420. We zullen waarschijnlijk meer uitgeven aan brandstof dan aan de auto zelf in the en…
@srthellcat: beter even doorsparen voor een 430, dat is een veel mooier blok.
@aarsgewei: helaas, deze staat bij een garagehouder die ik goed ken waardoor we m voor een studenten prijs kunnen overnemen. En vond deze zo ook al wel leuk zo, met een rechte pijp zeg maar 😎
@srthellcat: overigens gewoon een heerlijke v8 hoor daar niet van, en zeker met een straight pipe is het genieten. Alleen het verbruik is echt om te janken, dat doet de 430 wat beter.
@srthellcat: ligt eraan waar de rally naartoe gaat ;-) richting het oosten/Rusland zijn de benzineprijzen erg gunstig! zelfs met zo’n wagen
@srthellcat: ligt eraan naar welke landen je rijdt ;-)
Dat van die houderschapsbelasting snap ik niet helemaal, deze auto ruim je na de trip weer op, dus dan is die houderschapsbelasting toch van ondergeschikt belang? Denk dat je beter kan kijken naar de kosten van brandstof in de landen waar je heen gaat. Zo is diesel in bijv. Italie een heel stuk duurder dan in Duitsland.
@blo3to3t: maar nog wel steeds minder duur dan benzine
Als betrouwbaarheid je uitgangspunt is, dan de Nissan Maxima.
Of deze:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mitsubishi-galant-2-5-v6-benzine-blauw-4b571f62-d1de-8727-e053-e350040a163b?cldtidx=5
Of deze:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-camry-2-4-16v-vvt-i-linea-sol-benzine-grijs-02c7bfc1-b527-445d-a7b0-9ea651b83824?cldtidx=5
Vooral die Toyota, saaiere auto kom je niet tegen maar wel 100% betrouwbaar. En voorzien van ACC, automaat en Cruise Control…. ideaal voor een roadtrip!
@bennyweisz: Leuk en aardig, maar hun budget is 2000,- en die Camry kost bijna het dubbele…
Omega mv6 is ook wel wat. Zowel de diesel als benzine. Automaat van zf is beregoed en rwd.
Zoek een auto die zo kaal mogelijk is, liefst met roestplekken om de prijs te drukken, km stand maakt werkelijk helemaal niks uit (op leeftijd is staat en onderhoud veel belangrijker) en zoek een auto waar onderdelen veel en goedkoop zijn. En geef geen cent meer uit dan 1500 euro, liefst nog minder. De rest stop je in nieuwe olie en vonkjes en evt remmen en banden (tweedehands is dan een aanrader).
Als je in upper class style wilt: Jaguar X300 / X308.
Staan er meerdere te koop. Schijnt ook verrassend betrouwbaar te zijn, wel iets minder ruim achterin. Waarschijnlijk wel ruimer als een Lada Kalina…

Is wel een beetje een yolo.
En uit het rijtje zou ik ernstig twijfelen tussen de XM (regelmatig in gereden toen ze nog nieuw werden verkocht, zalige auto), de MG ZT (maar eigenlijk liever een Rover 75, iets mooier) of de Kappa (heerlijke Italiaanse luxe karakterbak).
Subaru Legacy (Outback) is ook nog een optie eventueel, zal dan waarschijnlijk wel een benzine worden.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/kia/opirus/39873606
Ik weet het, het is geen diesel. Het is meer dan 2,000€. Maar het is wel een hele fijne tour auto.
Ik mis de Saab 9-5 in dit lijstje. Met name de estate. Genoeg ruimte voor 4 man en bagage, en met de juiste motorisering zit de betrouwbaarheid ook wel snor.
@tymo: rijdende tijdbom. Je weet nooit wat je in huis haalt met die b2x5 en de 2.2 diesel is dan de beste optie, al is het maar de vraag of de pomp het uithoudt.
De 3.0 diesel is al helemaal een ramp.
Met vier man op roadtrip in een sedan betekent wel heel erg weinig meenemen. Wat is er mis met de echte km vretende stations? E of C classe, Legacy of Impreza, 9-5, 850 of v70, of misschien een Omega.
Lancia Kappa 2.4 heeft mijn pa destijds ook nieuw gereden, 2x de versnellingsbak van geploft…
Dus ik zou de V6 pakken want die heeft een andere bak.
Als alternatief zou ik ook kijken naar een Alfa 166 met V6…
Een Camry of 626, beter kan je niet hebben.

Wat ik wel vreemd vindt, de heren vragen een diesel en krijgen een lijstje benzine auto’s ….

Voor z’n trip zou ik ook een diesel nemen…
Kappa is een hele fijne auto. Aanradertje! Een andere aanrader is een Vel Satis, over Comfort gesproken :)
Op de Lada na allemaal leuke opties.
Mazda 626?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als je een Kappa overweegt plaats dan een paar ringen aan de voorkant tussen de stoel en de geleider, kantelt de zitting iets meer achterover en heb je een veel betere zitpositie.

Kappa SW is een prima auto voor zo’n trip, alleen het is geen strepentrekker maar je kunt hem zeer schakellui rijden. Vanaf 35 km/u in de 5e versnelling optrekken is geen enkel probleem.
€250,- de man erbij en je kunt een Jag S-type rijden.
Honda Accord kan miss ook nog wel met dit budget.
Alfa 164 2.0 TS. Been there, Done that. Voor 1350 gekocht, 2,5 jaar later verkocht voor 850. Airco op standje vries en met een kofferbak vol Italiaanse wijn en kaas de Gotthard pas over. Superbak.
Waarom niet de XM 2.1TD? Oerdegelijk blok en prachtige auto. Kun je tenminste zuinig rijden ook.

Snap dat diesel tegenwoordig niet meteen wordt aangeraden, maar om dan 6 pitter benzines aan te raden is wel weer het andere uiterste qua brandstofkosten.

Zelf ooit eens een 405 1.9D gekocht voor 300 euro, op dezelfde dag naar Italië vertrokken en daarna voor 250 euro verkocht.
Koop gewoon een Mazda 6 of Toyota Avensis. Die vind je wel voor ca. €2000,-. Mooi én weinig kans op problemen onderweg.
een mooie Mazda Xedos?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).