Autoblog Advies: luxe non-premium taxi voor €31.000

Auteur: , 140 Reacties

Dus het mag geen Benz zijn! Of een Audi of BMW. Wat blijft er dan over?

We weten het allemaal: premium is hot. Vaak wordt de term verkeerd gebezigd. Als een Audi kaal is uitgerust of een BMW niet betrouwbaar blijkt dat we massaal cynisch zeggen: “lekker premium is dat!”. Maar dat heeft helemaal niets met het begrip premium te maken. Premium zit namelijk voor een groot gedeelte tussen de oren. Een fabrikant voegt extra (emotionele) waarde toe aan een product om daar substantieel meer voor te vragen. Het gaat niet om betrouwbaarheid, luxe of ruimte. Het imago, knuffelbare dashboards en badgebeleving, daar draait het om.

Het gebrek aan ruimte van sommige premium producten is echter wat Danny een beetje steekt. Want Danny (@MrCabdrivert voor intimi) wil juist een ruime en complete auto. Hij heeft zijn eigen taxibedrijf en stelt net even andere eisen. Hij wil pertinent niet een Audi, BMW of Mercedes-Benz.

“Mijn (zakelijke) klanten willen comfort en ruimte, dat kan je ook in een voordeligere auto vinden.”

Wel beste Danny, daar is geen speld tussen te krijgen. Op dit moment rijdt Danny in een Citroen C5 HDI met 200 pk diesel, automaat, 19″ ‘Adriatique’ velgen en alle opties. Hij rijdt ongeveer een ton per jaar, dus heeft de C5 er na 3,5 jaar al 375.000 km op zitten. Kortom, een verse auto staat op de planning. Maar wat te kiezen?

Uiteraard moet de auto comfortabel en ruim zijn. Aangezien Danny veel in de auto zit en hij autorijden ook als een hobby ziet, mag het wel een beetje een leuke auto zijn. Voor minder dan 150 pk komt hij zijn bed niet uit. Vierwielaandrijving mag, maar is niet noodzakelijk. Essentieel zijn goede stoelen, een prettig werkend multimedia systeem en een solide stereoinstallatie. Hij zit te twijfelen tussen een D-segment stationwagon of een middenklasse crossover/SUV. De wensen en eisen van Danny heet hij keurig in deze tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Citroen C5 Tourer HDi200 Exclusive AUT6
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk (taxi)
Budget:€ 31.000 ex. bpm en btw
Jaarkilometrage:105.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:C5 is toe aan vervanging
Gezinssamenstelling:-
Voorkeursmerken /modellen:Sta open voor alles
No-go modellen / merken:Mercedes, Audi, BMW

Skoda Superb Combi 2.0 TDI Stylee Business
Consumentenprijs: € 49.145
Prijs excl. btw/bpm: € 32.118

Het loont sowieso om even naar de Skoda dealer te gaan. Het Tsjechische merk heeft namelijk twee uitstekende gegadigden in de showrooms staan. Ten eerste de Skoda Superb (rijtest). Nuchter beschouwd is dit verreweg de beste keuze. Het is namelijk een lel van een auto met enorm veel binnenruimte. De prijs is uitermate gunstig en de uitrusting zeer compleet. De 190 pk motor is meer dan voldoende en je hebt een fijne automaat. Prima keuze, waarschijnlijk ook de reden dat veel taxibedrijven niet immer met een E-klasse rijden, maar de kwaliteiten van de Superb hebben ontdekt. Nadelen? Echt een dynamische auto is het niet en er zit niet zo heel erg veel sjeu aan.

Skoda Superb Combi

Skoda Kodiaq 2.0 TDI Greentech (190 pk) 4×4 Style
Consumentenprijs: € 49.550
Prijs excl. btw/bpm: € 26.591

De Kodiaq (rijtest) heeft in vergelijking met de Superb iets meer sjeu, hoewel het in zijn segment het braafste jongetje van de klas is. Ondanks dat de Kodiaq groter lijkt en zwaarder is, is het qua lengte een kleinere auto dan de Superb. De 190 pk diesel is in dit geval adequaat (in plaats van vlot) en ook het verbruik zal wat hoger liggen. Voordeel van de Kodiaq is dat je klanten met gemak kunnen in en uitstappen. Ook is het rijden in een SUV erg prettig: je zit net even wat hoger en hebt wat meer overzicht. Qua uitrusting is de Kodiaq niet zo luxe als de Superb, maar je komt ook niets te kort. De opties zijn bijzonder voordelig, dus je kan de auto aankleden naar wens.

Skoda Kodiaq 4x4

Ford Kuga 2.0 TDCI Vignale (2WD)
Consumentenprijs: € 48.740
Prijs excl. btw./bpm: € 31.378

Soms zijn er van die auto’s dat je je afvraagt waarom ze niet op elke straathoek staan. Neem de Ford Kuga bijvoorbeeld. Net als álle concurrenten een prima uitziende crossover. Maar de Kuga Vignale is stiekem fijner dan die concurrenten. Het interieur is des Fords: uitgewogen en strak zonder oncomfortabel te zijn. In de Vignale-uitvoering krijg je alle luxe die je je maar kunt wensen, inclusief een voorkeursbehandeling bij de dealer en werkplaats. Dat is pas premium! De motor is prima en het onderstel is des Fords: buitengewoon goed voor elkaar. Zo sportief als de vorige Kuga is de huidige niet, maar het is nog altijd een goed sturende auto voor zijn klasse.

Ford Kuga Vignale

Kia Sorento 2.2 CRDI Executiveline (2WD)
Consumentenprijs:€ 65.970
Prijs ex. btw/bpm: € 33.351

De eerste Kia Sorento was een hit. Elke zichzelf respecterende strandtenteigenaar of marktkoopman had er eentje. Het huidige model is er echter al sinds 2015 en je ziet ze nauwelijks. De kleinere Sportage verkoopt uitstekend, maar omdat je bij een Sorento 25 mille aan BPM betaalt, is het niet langer een populaire auto. Als je de BTW en BPM eraf haalt blijft er in dit geval een bedrag over wat iets hoger ligt dan het gestelde budget. Maar deze Executiveline is dat helemaal waard.

De Sorento (rijtest) wordt werkelijk tot aan het dak toe compleet afgeleverd. Een kleine greep: Active Cruise Control, lederen bekleding, navigatie, uitstekende audio, dikke wielen, elektrisch schuif/kanteldak en elektrische stoelen. Allemaal standaard. Tel daarbij op dat je een 2.2 diesel onder de kap hebt met 200 pk, gekoppeld aan een automaat en 7 jaar garantie. Last but not least: het is ook nog eens een stoere bak om te zien. Topaanbieding.

Kia Sorento

Renault Talisman dCi 160 Initiale Paris
Consumentenprijs: € 50.290
Prijs excl. btw/bpm: € 32.811

Onlangs is de Citroen C5 uit productie gegaan en de Peugeot 508 loopt op zijn laatste benen. De Renault Talisman (rijtest) is zodoende de laatste moderne Franse berline die je in de prijslijsten kunt vinden. Als je het budget iets kunt rekken (of een beetje korting kunt bedingen) dan valt het dikste van het dikste binnen de mogelijkheden: de dikste diesel in de uiterst luxueuze Initiale Paris uitvoering. In dit geval heb je leder zo ver het oog reikt, navigatie, bijzonder gave velgen en Xenon, om maar wat te noemen. Kijkend naar de gunstige prijs en de aanwezige uitrusting vraag je toch af waarom je in hemelsnaam zou kiezen voor een kleinere, kalere en duurdere BMW of Audi.

Renault Talisman Initiale Paris

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Innovation
Consumentenprijs: € 44.245
Prijs excl. btw/bpm: € 24.173

Met deze Insignia toont Opel aan dat het niet eens nodig is om het gehele budget er doorheen te jagen. Het is eigenlijk de vraag waarom de Insignia niet duurder is. Op papier lijk je namelijk niets te kort te komen. De meest luxe uitvoering met de sterkste diesel voor minder dan 25 mille. Alleen een automaat is (nog) niet mogelijk. Qua rij-eigenschappen is het ook geen verkeerde auto, getuige de rijtest van @CasperH. Daarbij is het een gloednieuwe auto, dus de komende jaren rijd je er vers bij. En je hebt nog wat budget over voor een paar fijne opties. Absoluut de moeite waard om eens nader te bekijken.

Opel Insignia Sports Tourer

Volvo V90 D3 Kinetic:
Consumentenprijs: € 48.995
Prijs excl. btw/bpm: € 31.775

Maar we gingen toch niet voor Premium? Klopt helemaal. Daarom is deze Volvo er met name voor de referentie, maar de instap V90 is niet eens zo’n slechte deal. Toegegeven, een 150 pk diesel met handbak is niet het toppunt van luxe. De stoffen bekleding ook niet, maar de stoelen waar dat stof omheen zit wél. Ook is het ruimteaanbod zeer aangenaam te noemen. En zo kaal is een kale Volvo V90 (rijtest) eigenlijk niet eens. Aangezien er geen persfoto’s zijn van het instapmodel zijn, hebben we de configurator aangeslingerd. Kan erger toch? Qua veiligheidsuitrusting kom je overigens niets te kort en ook het grote centrale scherm zit er standaard in. Ook de uiterst comfortabele rijeigenschappen krijg je standaard. Natuurlijk wil je een V90 D5 AWD Inscription, maar zo enorm te kort kom je met de basis-V90 niet. Kies een chique kleur, laat de zetels achteraf met leder bekleden en niemand zal door hebben dat je een instapper hebt.

Volvo V90 D3 Kinetic

Seat Alhambra 2.0 TDI Style
Consumentenprijs: € 53.495
Prijs ex. btw/bpm: € 32.458

Ruimte kan gezien worden als een enorme luxe. In het geval van Business Class in vliegtuigen gaat die vlieger in elk geval op. De Seat Alhambra’s grote troef is de ruimte. Ook heb je een heel fijne hoge zitpositie en een variabel interieur.

Uiteraard is het geen spannende auto en voor het geld is de auto niet echt compleet. De 2.0 TDI met 150 pk is niet spectaculair, maar doet zijn werk prima. De DSG automaat is een aanrader: gewoon een fijne transmissie. De Alhambra is niet spannend en ten opzichte van een SUV als de Kodiaq ziet het er allemaal wat belegen uit. Het ruimte aanbod is echter ongekend. Je kan ook kiezen voor de technisch identieke Volkswagen Sharan, maar die zijn ietsjes duurder. Dat Volkswagen-logo wordt namelijk gefreesd door linkshandige art-deco monniken met een volkoren-fetisj. Door de zeldzaamheid daarvan is de Sharan duurder.

Seat Alhambra

Yolo: Lincoln Town Car limousine 120″
€ 20.000
2006
110.000 km

Jazeker, een stretched-limo. Waarom ook niet. Super-yolo. Maar er valt wel degelijk wat voor de Town Car te zeggen. Dankzij het body-on-frame principe zijn ze zwaar, maar ook waanzinnig sterk. En geschikt om een verlenging toe te passen. De motor is de goede oude 4.6 Modular V8. Niet een bijster geraffineerd apparaat, maar uitstekend op zijn taak berekend.

Het is wel zaak om een paar flinke LPG-tanks in de kofferbak te leggen, want de auto is ietwat dorstig. Je kan ze naast taxi ook inzetten als vervoer voor galafeestjes, Feyenoord-spelers (wanneer ze iets te vieren hebben) en bij Autoblog redactie-borrels.

Lincoln Town Car

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



140 reacties

Zonder twijfel de Skoda Superb!

Ik bezit ook een Superb 190pk (handbal) en in combinatie met leder, 19 inch en een open dak echt een luxe limousine.

Echt een aanrader
@alloallo: hoe rijdt zo’n handbal? Ben wel benieuwd ;-)
Dit is reeds mijn 2e! Ik ben super tevreden! De auto is redelijk rap en is een echte autobahn cruiser.

Het adaptieve onderstel is wel een must! De volgende keer kies ik echter de sportsline! Mooier aan binnen en buitenzijde @volvo480gtt:
@alloallo: van een C5 naar een Skoda.. Over een paar stappen terug gesproken. Je raakt toch diep ongelukkig als je van zo’n romige HDi naar zo’n Duitse trekker moet
Ik kwam uit een kale BMW 3 , maar moet zeggen dat ik gelukkiger met de Skoda ben @henkhekje:
@henkhekje: eens! De Duitse Diesels, de duurdere daar gelaten, zijn totaal niet verfijnd!
@henkhekje: Lol, grapje zeker?
@oemplus: hoezo grapje… Diesels van VAG zijn slecht en lopen rauw.. Iedereen weet dat PSA de allerbeste diesels heeft
+1 voor de aanvraag ..
+1 voor de suggesties ..

Astra of Kodiaq ..
Want die zijn by far het best geprijsd ..
+1 voor mij omdat ik zo geweldig ben ..
@lincoln: ik vind de Astra (en de Kuga) aan de kleine kant. Insignia is wel aantrekkelijk, qua ruimte en ook qua prijs.
@lincoln: -1 voor die laatste zin
@allesmetturbo: -1 voor geen humor
@jervoo: Nou goed dan +1 voor de humor en -3 omdat het kan.
Gaaf artikel, ben benieuwd wat er verder voorbij komt. Uiteraard zijn beide Skoda’s een goede veilige keuze, ben benieuwd naar de reacties.
Die Kia is toch wel erg dik hoor! En fully loaded! Met 7 jaar garantie zou ik het wel weten. Leuk trouwens om eens een vergelijk te zien op basis van de prijs ex BPM!
@tenaci: Of 150.000, dus daar zit je na anderhalf jaar al aan.
@inoh: nog een grote voordeel van de kia is dat ze geen kilometer beperking stellen bij de rest waarde als je na renting van 5 jaar je wagen inlevert. Bij alle andere merken was dat een beperking die ik voorgeschoteld heb gekregen.
@tenaci: wel een kleine addertje: Elke Kia geniet van 7 jaar volledige fabrieksgarantie met een beperking van 150.000 km. Voor de eerste 3 jaar geldt geen kilometerbeperking. 
@tenaci: alle bovenstaande zijn fout. Bij een taxi gelden andere regels.

Laatste bekende regels waren als volgt: 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking voor taxi’s en/of vervoerders
Talisman, Superb of Insignia zijn de logische keuzes. Dan gewoon de mooiste kiezen, de Talisman!
@cloverleaf:

Zit een gat van 8 rooitjes tussen de Insigna en die andere twee ..

Dat wil zeggen .. 13 extra vakantie-dagen per jaar ..
(Als ik het correct inschat) ..
@lincoln: je gaat toch -edit: potjandrie- niet 105.000 km per jaar rijden met een handbak? Dan ben je toch compleet gek geworden?!
@jeroen13:

13 extra vakantie-dagen ..
Dan zijn het nog maar 99.000 KMtjes ..

Wel effe na blijven denken ..
Rare kanarie ..
@lincoln: lekker op dreef! Haha mooie teksten
@jeroen13: Zolang je niet in de randstad hoeft te zijn, maar in het mooie deel van Nederland kan rijden is er niets op tegen om met een handbak te rijden.
Zelfs als ik 2000 euro meerprijs zou moeten betalen komt er hier met 50.000 km/j echt geen automaat op de dam.
@lincoln: bij een verschil van 8 rooitjes (=8k€??) ben ik erg achterdochtig naar de kwaliteit…
@tjorque: Of juist niet, de VAG producten zijn gemiddeld wat duurder omdat ze weten dat ze binnen de garantie (voor zo ver Pon daar aan doet) voor een paar duizend aan reparatie kosten hebben.
Een taxi met handbak, alleen voor echte mannen.
@atrak: vroegah, tijdens m’n studententijd, in het weekend nachtdiensten op de taxi. Elke nacht 200 tot 300 stadskilometers in een W124 handbak 200D. Was nog in de monopolie tijd, dus je stond bijna nooit stil. Handbakken vind ik alleen nog leuk in sportieve automobielen. Ik moet er niet aan denken om te moeten schakelen in een dertien in een dozijn van A naar B voertuig.
Volvo is toch ook een premiummerk? Het materiaalgebruik vind ik beter dan bij BMW. Audi en MB zitten qua afwerking dan weer net een stapje hoger.
@romeoalfa: Niet bepaald als je niet meer dan 4 cilinders levert in je top sedan.
@atrak: premium heeft niets te maken met het aantal cilinders. BMW levert een driepitter in de 4 Gran Coupe. Alle Q5’s hebben prakrisch een viercilinder. De meeste C en E klasses zijn ook viercilinder. Allemaal heel erg premium ;).
@willeme: In mijn beleving wordt een Merc of BMW pas premium met een dikke motor en dito uitrusting. Een talisman met V6 zou ik premium vinden, maar de dikste variant met een 1.6 uitvoeren vind ik mager.
@atrak:

Klopt ..
priemiejum is 100% suggestie ..

Dus alles wat iemand op de wereld over priemiejum kan melden klopt zonder uitzondering altijd voor 100% ..
@atrak: tja daar zijn de prijzen dan ook naar. En premium kan ook de knopjes zijn, comfortabel interieur en een fatsoenlijke uitrusting. Voor een niet-premium prijs krijg je geen 5 of 6cilinders meer.
@willeme: maar BMW levert naast die lullige driecilinders ook fatsoenlijke motorblokken, iets dat Volvo niet meer doet. Belangrijkste reden dat mijn vader als zeer tevreden Volvo rijder naar Mercedes is overgestapt: het verdwijnen van de 5 en zespitters op benzine.
Onze beste Danny moet toch wel ergens een heel groot trauma opgelopen hebben, wil hij een Franse rammebak of iets dergelijks prefereren boven een Bmw, Audi of MB.
@cpp1: graag nodig ik je uit om een rondje in mijn rammelbak (nu 330.000 KM op de teller) mee te rijden. Doet wat dat betreft he-le-maal niks onder voor een Duitser. En waarom geen Duitser? Ze zijn simpelweg stervensduur.
@mrcabdrivert: exacte dezelfde ervaring met de c5, al hadden wij slechts de 170pk versie. Fijnste auto die we tot nu toe hebben gehad. Bij ons die ging die weg bij 3 ton.
@cpp1:

Misschien kan hij het voertuig gewoon in 1X aftikken ..

Kopers komen op 1 of andere manier nooooooit bij priemiejum meuk uit ..
@lincoln: daar komen ze heus wel op uit hoor, alleen niet met een nieuwe. Bedoel je dat soms?
@lincoln: niet alle bedrijven leasen auto’s…. gelukkig zijn er ook familie-bedrijven die hun trots hebben en gewoon auto’s kopen..
Mazda CX-5 zou ik voor gaan
Ik zou uit dit rijtje de Suberb of de V90 nemen. De V90 is dan by far de mooiste van het stel.

Verder zou ik eens kijken voor een Volkswagen Passat of een Peugeot 508.
@mercedesw140: mee eens, alleen is de 508 onderhuids en qua uitrusting eigenlijk identiek aan mijn C5. Aangezien dit mijn 2e C5 is, heb ik geen zin in wéér min of meer dezelfde auto.
@mrcabdrivert: Misschien een 5008 GT. Net nieuw model, relatief veel pk en veel opties! En natuurlijk de mooie digitale i-Cockpit.
Volvo v90. De nieuwe Volvo’s zijn prachtig.
Man man man wat een slaapverwekkende keuzes. Als je dr Sorento kiest heb je overigens wel echt een steek loszitten
@nopetrolnofun: doe eens een goeie suggestie dan?
@mrcabdrivert: de Tiguan!
@danivdengel: een duurdere, kleinere Tiguan ipv een goedkopere Kodiaq. Dat is zakelijk en financieel gezien niet goed te praten. Wellicht die Tiguan Allspace maar die zal wel een stuk duurder zijn).
@mrcabdrivert: heb je gelijk in… jaa geen idee, moeilijk in te schatten! Nieuwe XC60 zou ook prachtig zijn! Een realistisch gokje zou incl bpm btw een allspace vanaf om en nabij de 40…. heb zelf ook een C5 gehad, heerlijke wagen! Volvo s90 oogt mooier dan de V90 en een 3008 of 5008 is ook het overwegen waaard
@danivdengel: het moet wel een stationwagon of SUV zijn, bagageruimte. Dan kan je eigenlijk niet om die Kodiaq (vanwege de prijs/kwaliteit) heen. De 5008 en XC60 zijn inderdaad mooier.
@mrcabdrivert: is die 3de zitrij van de Kodiaq ook niet interessant?
@flutterby: nee, te krap en wordt bij de RDW waarschijnlijk niet goedgekeurd voor taxivervoer (die 3e zitrij dan).
@nopetrolnofun: Dan heb ik een steek loszitten. Geweldige auto. En kon me niet aan met dat hij zo duur is. Als ik een vergelijkbare Audi, BMW of Mercedes wil kopen met dezelfde uitrusting en opties ben ik minimaal 30.000 meer kwijt. Oordeel pas als je in gereden hebt.
Superb zou ik kiezen, bakken met ruimte, prima stoelen en een vrij nieuw model.
Ik zou ook zeker een keer kijken bij de KIA Optima (SW). Oke. 9pk te weinig… wel een dijk van een auto. Zeer ondergewaardeerd. Als zeer luxe Executive Line of GT-Line inclusief automaat; <€ 28.050,-
@volvo480gtt: goeie optie. Heb van de week eens de nieuwe Optima SW gezien. Fraaie wagen is t!
Peugeot 5008 GT. Relatief veel pk, en veel opties.
@parttimeautospotter: naar die auto heb ik dus maanden uitgekeken. Speciaal voor de 5008 en Kodiaq naar de Autosalon van Brussel gereden, wat blijkt? De 5008 zit zowel voor- als achterin voor geen meter. Heel erg jammer.
Als in je eentje op een auto rijdt of met z’n drieen maakt nogal een verschil.Ik zou in beide gevallen in de randstad altijd voor een E klasse of welke Toyota dan ook kiezen.
@noosaheads: ik rij alleen zelf in de auto. Toyota heb ik niks mee, een E-Klasse is veel te duur (misschien is een jong gebruikte aantrekkelijk).
@mrcabdrivert: als taxibedrijf heb je toch ook bij tweedehands bepaalde voordelen?
@lekbak: nee, behalve dat zo’n jong gebruikte Duitser (vooral uit Duitsland geïmporteerd) iets betaalbaarder is. Verder betaal ik geen BTW, geen BPM en geen wegenbelasting. Ik mag dan ook niet privé rijden in mijn taxi. De autoverzekering is daarentegen heel duur.
@mrcabdrivert: ik heb begin van het jaar een E220D uit Duitsland geïmporteerd voor taxi gebruik. Weliswaar een 2014 model maar ik zat ruim onder de €31000,-. Sterker nog, ik zat op €26000,- met invoeren en al. Voor een auto met een km-stand is dat een betere investering dan voor de bovenstaande opties te gaan. Uiteindelijk vinden klanten Mercedes, BMW en Audi over het algemeen toch wel fijner. Maar je moet zelf kijken wat jij het beste vindt en wat financieel het beste voor jou is.
@mrcabdrivert: de km-stand bij aanschaf was 115000.
@sollie1984: klopt. De ‘vorige’ E-Klasse is vooral op mobile.de goedkoop te vinden. Ik vind het alleen geen vooruitgang om een Citroen C5 van 3.5 jaar om te wisselen voor een tweedehands E-Klasse van dezelfde leeftijd met misschien 75.000 kilometer op de teller. Ja dan rij je een E, maarja wel een oud model. Ik denk dat zo’n E niet beter rijdt dan bijvoorbeeld een nieuwe Superb. Command navi kan (in mijn beleving) niet tippen aan een Columbus navi van Skoda.

Een nieuw model E-Klasse van een jaar oud importeren kan ook, maar dan betaal je nog steeds € 40.000 voor een aardige uitvoering, en dat zint mij gewoon niet. Ik wil gewoon niet zoveel geld spenderen, ik moet ze zelf ook terugverdienen.
@mrcabdrivert: koop een E en rijd er 150.000 km extra mee voordat je hem wegdoet, dat kunnen ze makkelijk aan. De hogere aanschafprijs kun je dan over een langere periode afschrijven ter compensatie.

Ik heb een E220d van vorig jaar, (het nieuwe model dus) deze is echt super zuinig (1 op 25 is ruimschoots haalbaar op de snelweg, ook met 130+) en ook ruim.

Ga er in ieder geval mee rijden voordat je een keus maakt, als je dat al niet gedaan hebt.
@phevtreb: ik kan gewoon niet zoveel geld uitgeven aan een auto. Hoe geweldig ‘ie ook rijdt. In Nederland een kale E 200 voor 40.000 euro, een jong geïmporteerde mooie E 220 van een jaar oud voor hetzelfde geld, nee. Ik hou die 9000 euro liever over.
Superb.

Heb er 1 keer ingezeten. En ik pas gewoon achter mezelf (en ben ongeveer 2 meter lang).
Absurd die ruimte!. DSG bak en panoramadak erop en klaar ben je.
1) Talisman, zeker in Initiale Paris uitvoering!
2) Insignia, zeer goede deal.
3) V90, helaas wel een 150pk diesel…
Lastig zeg, zo zonder bpm op budget een auto zoeken. Is de mazda 6 geen optie? Die moet voor dat geld ook wel leuk samen te stellen zijn volgens mij.

Wat misschien nog een leuke YOLO zou zijn is een Amerikaanse slee. Een Ford Crown vic op lpg bijvoorbeeld. Oerbetrouwbaar spul en je rijdt wel iets bijzonders. Eigenlijk dus de YOLO van @Willeme zonder verlenging en zonder premium badge.
@lekbak: je wil niet weten hoeveel prijslijsten ik gedownload heb, moet wel om de prijs ex BTW en BPM te vinden. De Mazda6 is inderdaad een fraaie bak, vooral die sport-uitvoering. Het moet wel een stationwagon zijn.
@mrcabdrivert: de Mazda 6 is een topper, maar hebben we beeust niet meegenomen. De Stationwagon is namelijk krapper achterin dan de sedan. Wel een knappe kar.
@mrcabdrivert: hmm, een hele ruime sedan mag dus ook niet…

Deze dan maar? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/chevrolet/m1166761946-chevrolet-caprice-classic.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=22

Als de motor op is swappen voor een Cummins diesel. Het grote voordeel van dit soort auto’s is dat ze in theorie nooit op zijn. Alles kan vervangen worden, zelfs de hele body. En je komt nooit van je leven meer ruimte tekort…
@lekbak: haha
@lekbak: mmm, Caprice. Lijkt me een leuke dame om eens mee te rijden!
@cossiekiller: alleen is deze verre van “little”…
Doe eens even helemaal gek en koop een Citroën C6 met een 3.0 V6 diesel. Je koopt met dit budget een prachtig exemplaar. En je klanten zitten dan echt comfortabel.
@viezefreddyw: daar past helaas niet zoveel bagage in. Wel een hele mooie auto inderdaad, heb een 2.7 V6 diesel privé gereden.
@mrcabdrivert: Topper. Smaak heb je dus wel. Van bovenstaand lijstje zal de Volvo vast en zeker goed bevallen. Maar de Insignia en Talisman zijn ook zo fraai.
@viezefreddyw: haha
@mrcabdrivert: weet je, ik heb me altijd al afgevraagt hoe het gaat in een taxibedrijf, hebben jullie meerdere auto’s of maar 1? Als die 2de het geval is, hoe zit dat dan als die een beurtje moet hebben?
@realracing3: 3 (ik, mijn vader en mijn moeder). Tja, bij een beurt ben ik gewoon een halve dag vrij he :):)
Kodiaq is ontzettend goed geprijsd voor wat ie kan en doet.
Als het perse een stationwagon moet zijn, dan zeker naar de Superb kijken. Dingen hebben ruimte waar je U tegen zegt.
Excentriekeling is de nieuwste Renault Espace. Fraai ding om te zien en het lijkt mij een aangename auto om als passagier in te zitten. En je kunt de sfeerverlichting naar zwoel rood zetten als je een verliefd stelletje achterin hebt zitten ;-)
Een normale Lincoln Town Car importeren is ook een optie voor eindeloos comfort. Als vervanger van de C5 zou ik persoonlijk kijken naar de Talisman. Een andere optie is ook een Mondeo, strakke bak.
Hoe houdt de C5 het? Lijkt me dat het een geweldige bak geweest moet zijn dat je ‘m prefereert boven de Duitse Drie.
@vonklausenburg: we (we zijn met z’n drieën) hebben er ondertussen 6 versleten, zonder noemenswaardige problemen. Vooral de service (Dereumaux in Waalre) is heel goed, en dat is in ons geval heel wat waard.
Ik zou een Subaru outback diesel nemen. Je hebt alles er op en aan, TOP betrouwbaarheid, goede stoelen, adaptieve cruise, awd, automaat. En je bent voor 31500 klaar.
@ultimora: kijk! Daar had ik dus niet over nagedacht.
@mrcabdrivert: bekijk hem maar eens. Ik begrijp vanwege de ruimte de vele positieve reacties mbt. De superb, maar ik denk dat de outback voor vergelijkbaar geld beter in de toeters en bellen zit, en dat is ook een erg ruime auto.
@ultimora: ik rij aankomende week effe langs. Ik zag dat hij onlangs nog is gefacelift.
Kia met een garantietermijn langer dan de auto in bezit is of gaan voor de vracht aan ruimte (én er ook nog eens fraai uitziet) in de vorm van een superb
@allesmetturbo: garantie is helaas niet onbeperkt, ik meen 7 jaar of 100.000 kilometer. In mijn geval dus 1 jaar.
@mrcabdrivert: 7 jaar of 150.000km. Maar dat geldt niet voor taxi’s.
@volvo480gtt: ik was eigenlijk nog niet klaar. 1e 3 jaar onbeperkte kilometers garantie.
@volvo480gtt: Al was je wel klaar; die geldt niet voor Taxi’s.Zodra er blauwe platen op zitten of erop hebben gezeten kun je fluiten naar je garantie.En terecht.
@noosaheads: klopt. Dat had ik al vermeld:)
@noosaheads: Hoezo en terecht? Op zakelijke producten zit ook gewoon garantie normaal gesproken hoor.
@lekbak: als je het woord ‘taxi’ bij een autodealer (behalve bij Mercedes uiteraard) noemt, dan springen meteen alle computerschermen op rood. Vergeet die extra garantieregelingen maar.
@mrcabdrivert: klopt. Komt door de “extreme” gebruiksomstandigheden.
@volvo480gtt: en dat snap ik. Alleen ben ik uiteraard de uitzondering op de regel. Ik maak alleen snelwegkilometers en rij “netjes” hard. Ideale omstandigheden dus.
@volvo480gtt: Hoezo zware omstandigheden? Een warme auto slijt het minst en een ton is een ton. Of je daar nou drie jaar over doet of een half jaar maakt weinig uit wat dat betreft. En dat wat het uitmaakt is in het voordeel van de dealer.
@lekbak: als ik hier kijk in Rotterdam zie ik veel taxi’s stationair draaien en relatief lage snelheden rijden en dan komen de motoren niet goed op temperatuur en vervuilen ze intern volgens mij best veel. Dat zijn minder goede gebruiksomstandigheden
@mrcabdrivert: ah oke, dat wist ik niet. Dan gaat dat dus geen voordeel opleveren. In dat geval lijkt mij de superb een uitstekende keuze. Veel (been)ruimte, mooi afgewerkt, handige zaken zoals een paraplu, adaptive cruise control en opbergvakken voor drinken. Plus dsg is een van de fijnste automaten.

https://www.taxipro.nl/innovatie/2015/08/26/taxi-test-nieuwe-skoda-superb-kampioen-beenruimte-achterin/

Succes met kiezen!
@allesmetturbo: stiekem hebben we die al 1 (ik heb het bedrijf samen met mijn ouders). Mijn vader heeft sinds december een Superb Combi Style 190PK TDI 4×4. Niets te klagen, behalve dat die stoelen uit de C5 (Exclusive uitvoering) wel beter zitten. Ook qua multimedia is zo’n VAG-ding natuurlijk veel beter dan een Citroen C5.
@mrcabdrivert: ik zag net dat de V90 D3 ook al te chippen is. Mocht de D3 met een paar opties in het budget vallen dan is dat een aanrader. Beter comfort is er bijna niet:p Bij rica voor €900 stage 2 naar 204pk en 425nm
@allesmetturbo: mijn tweede taxi was een V70 D5 Edition II Geartronic uit 2005 (toen nog tweedehands gekocht) meteen laten chippen door Rica :)
@mrcabdrivert: heerlijke auto’s en de D5 is echt een fijn blok. Komt vast goed met de volgende auto die je gaat kiezen. Ben benieuwd naar de foto’s van je nieuwe bolide straks
Ik vind de Sorento echt een goed voorbeeld van waarom je AB om advies vraagt. Klinkt als een onwijs goede deal. En als je toch dat belastingvoordeel kan gebruiken, doe het dan ook goed. Wagens als de superb zullen ongetwijfeld al eens door uw hoofd zijn gegaan.
De Talisman of de Insignia zijn de meest stijlvolle keuzes voor je budget.
Of een Subaru outback, daar doe je makkelijk 5 ton mee!
@cossiekiller: effe die Outback checken. Nooit aan gedacht.
Opel/Renault/Skoda vind ik mooie auto’s. Ik zou ze alle drie proefrijden en kijken welke het meeste comfort biedt voor de klanten aan boord. Misschien is de Peugeot 5008 ook interessant maar daar zit zo’n klein stuur in.
@sracert: die 5008 zit voor- en achterin niet lekker, helaas. Dat zou ‘m eigenlijk gaan worden, totdat ik erin zat, vreselijke stoelen. Die Talisman heeft ‘het’ voor mij niet, alhoewel hij wel heel aantrekkelijk geprijsd is.
Toen ik het topic opende dacht ik meteen aan een Toyota Avensis. 2.2 diesel ofzo. Ben niet zo op de hoogte van hun modellen gamma verder. Maar waarom staat die er niet tussen? Lijkt mij uiterst betrouwbaar.
@archiebald: die loopt op z’n laatste benen, is niet het ‘je van het’ als het op ruimte, multimedia en afwerking aankomt. Die heb ik in 2010 trouwens wel overwogen, maar toch een C5 gekocht.
Voor mij de talisman of v90, afhankelijk van hoe de best mogelijke samenstelling binnen budget in de opties zit.
Als het ruim moet zijn, en niet premium, dan zou ik voor de Ford Mondeo gaan. Ziet er goed uit (vind ik) en rijdt, Ford kennende, ook nog eens heel goed. Apart dat die nauwelijks genoemd wordt…

Of anders een Renault Espace, als die binnen het budget valt tenminste. Prachtig stijlvolle auto en lekker ruim. Zal wel minder fijn rijden, ben ik bang, maar wellicht is dat voor de passagiers juist wel weer fijner…
@henrie: nou ben ik waarschijnlijk een zeikerd, maar toch: de Mondeo (als ST-line of Vignale) is een mooie auto. 1 probleem: de kofferbak is ondiep vergeleken met mijn C5. De Espace vind ik heel mooi maar zit niet fijn voor volwassenen achterin. Da’s helaas het geval voor de meeste MPV’s.
@mrcabdrivert: Nee, je bent niet een zeikerd. Jij moet er immers in rijden… ;)
De Espace heb ik geen ervaring mee, maar leek me wel een fijne auto, juist ook als passagier. Maar kennelijk niet dus. De Mondeo ken ik beter en behalve dat ik ‘m best mooi vind, leek die me behoorlijk groot. Voor mij juist een reden om ‘m niet te nemen, omdat ik zo’n grote bak niet nodig heb…
@henrie: de beenruimte in die Mondeo is prima, alleen de bekleding van de achterklep van binnen is heel dik dus passen er minder grote koffers in. Zo’n praktisch en belangrijk punt voor mij.
@mrcabdrivert: Snap ik…
@mrcabdrivert: De Mondeo is inderdaad naar de MK3 serieus kleiner geworden, zowel achter het stuur op de achterbank als in de koffer ruimte. Waarom is voor mij echt een raadsel.
Als je het kunt permitteren zou ik de Talisman kiezen. Een grote ruime auto, helemaal nieuw en ongetwijfeld best wel goed. De Japanners zijn technisch erg goed maar na een paar jaar is het design vaak erg verouderd.
Als 2e zou ik de Volvo kiezen, ziet er goed uit en ook een nieuw design en heeft een goede naam qua betrouwbaarheid.
Ik zou een Jaguar XF station aanschaffen. De 2.2 diesels hebben voldoende power, zijn super betrouwbaar luxe en mooi. Je vind ze al met 30k kilometer, dik in de opties voor 30k(incl btw, bpm etc). Goeie deal maken met de garage en gaan. Enjoy!
Ik heb de V90 met de D3 (weliswaar met geartronic) getest, en die rijdt echt prima. De D4 is echt een stukje sneller, maar ook een stukje duurder, die D3 kan het echt prima doen!
Ik zou de Sorento, Talisman, Insignia en V90 op de shortlist zetten. Zo’n Sorento is wel enorm praktisch en dik aangekleed en ziet er goed uit, maar niet per se zakelijk. Bij zo’n Talisman komt wel écht wat voorrijden, wat een mooie auto! Een Insignia is wel erg goedkoop, maar dan zou ik als taxichauffeur toch wachten op de automaat die er ongetwijfeld wel komt. De V90 is ook gewoon enorm groot, praktisch en een fraaie wagen om te zien, maar met zo’n kale uitvoering zou ik niet in één keer verkocht zijn.
Ik zou voor de Talisman gaan.

Overigens, waarom moet de C5 eruit? Zit daar een bepaalde gedachte achter? Of komt er groot onderhoud aan? Voordeligste optie is natuurlijk om daar nog een paar jaar mee te rijden..
@alassad: die C5 is dalijk 3.5 jaar en heeft tegen die tijd 370.000 kilometer gelopen. Je merkt dan gewoon aan vanalles dat zo’n auto ouder wordt. Hij rijdt nog prima, maar langzamerhand niet meer als een nieuwe + is de C5 qua veiligheid en multimedia niet meer echt van deze tijd.
-edit: nutteloze bijdrage-
Je rijdt 100.000 km in een taxi, waarvan zeg 80.000 km x 2,60 eur de km. Want dat is wat een taxi vraagt in Nederland,…

Das 2 ton omzet en 100k netto onder aan de streep, en dan neem je niet de moeite een premium auto te kopen terwijl je uren in zo n ding zit?

Aparte keuze….
@napo: was het maar zo’n mooie som. Ik rij inderdaad 100.000 kilometer per jaar, waarvan ruim de helft van de kilometers betaald zijn (je hebt immers niet altijd heen én terug een betalende klant, soms wel). Het max. kilometertarief is € 2,19 + € 0,36 per minuut, zolang als er een klant in de auto zit. Nu komt ‘ie: alle ritten zijn tegenwoordig op prijsafspraak. Een rit Eindhoven – Schiphol kost ‘op’ de taximeter ongeveer € 330,00 (denk ik). Dat gaat natuurlijk niemand betalen, reken op maximaal de helft. Jou calculatie klopt in ‘het echt’ dus niet.

Plus, ik rij geen 100.000 kilometer per jaar om een dikke Duitser te kunnen rijden. Ik werk om een fijn leven (leuk huis, mooie TV etc., af en toe uit eten en op vakantie) te hebben. Ik kan makkelijk een volle Duitser kopen maar dan werk ik om die auto maandelijks af te tikken. Nee bedankt. Ik ken genoeg collega’s met mooie taxi’s; mooie schuld bij de bank, gammel huis, ouwe kip-caravan. Niet mijn ding.
@mrcabdrivert: +veel!

Veel niet zelfstandigen begrijpen jammer genoeg niet dat omzet verre van winst ligt… en winst daar moet je nog belastingen op betalen om iets voor JEZELF over te houden. Ik heb veel respect voor jouw rationele kijk.
@tjorque: en daarom heb ik 12 juni een hele dikke Skoda Kodiaq 4×4 2.0 TDI 190PK DSG7 met leuke opties besteld. Dat voor een prijs waar ik geen 2e hands premium Duitser van een jaar oud kan kopen, laat staan een premium Duitser die net zo compleet is uitgevoerd. @willeme – bedankt!
Renault Talisman.
Ha kijk een verstandige chauffeur die zich nier blind staart op een logo. Heb verschillende chauffeurs gekend die alleen maar liepen te klagen dat de handel slecht was blablabla maar wel perse die ster voor hun neus moesten hebben.en als je dan voorstelde om eens een änder merk te kiezen dan werd ik voor gek verklaard. Stel je voor wat anderen wel niet dachten als je niet een mercedes had en wat zouden klanten wel niet denken. Nou moet ik zeggen dat sommige klanten net zo gehersenspoeld zijn en ook helemaal premiumgeil zijn. Heb het serieus meegemaakt dat mensen voor me in de rij niet mee wilden want het was geen mercedes.pffft ik vond het niet erg was ik eerder aan de beurt. Mij maakt het persoonlijk heen ruk uit waar ik in zit als ik maar fatsoenlijk kan zitten en netjes thuisgebracht word. Veel succes met uitzoeken maar daar ga je vast wel uitkomen.😄
Zitten weer een aantal leuke opties tussen, cker auto’s als de Talisman, Insignia en de skoda’s zijn goeie opties. Zelf zou ik denk ik kiezen voor een Espace van een jaar oud, eventueel uit Duitsland, lekker veel ruimte en is een zeer chique verschijning op ’s lands wegen. Ook een Mondeo of een S-Max moet wel mogelijk zijn voor dat geld denk ik zo. Daarnaast denk ik dat je voor een Outlander of een X-trail ook een cique ruime auto hebt , natuurlijk is de outlander niet ’s werelds mooiste auto maar je hebt wel een top auto met veel ruimte voor een relatief lage prijs.

Een Subaru is ook wel interessant denk ik een levorg zal wel een tikkeltje te klein zijn maar een Forester of een Outback zijn ook mogelijk en net iets groter. Verder denk ik, al zijn het geen stations dat een Alfa Romeo Giulia of een Jaguar XE misschien ook net mogelijk zijn.
maar om even terug te komen op de outlander, daar heb je wel meer ruimte dan een E-klasse voor de prijs van een Renault Mégane, en het rijdt ook prima. Het is geen strepentrekker maar wel een auto die op de Espace en de Discovery sport na de enige auto is waarin je zonder de stoelen neer te klappen een Kleine 1000 liter bagage in kunt verstouwen
1. Kia Sorento: Rijd goed, alle ruimte van de wereld en het zijn, voor zover bij mij bekend, betrouwbare auto’s.

2. Kia Optima SW: Ik vind het oprecht 1 van de mooiste SW’s op dit moment te koop. Nu heb ik er nog niet ingezeten maar, wel in de Optima sedan en daar had je veel ruimte achterin. Dus dat zal niet anders zijn ga ik vanuit met de SW. Daarnaast krijg je in het “vlaggenschip” van Kia ook alle opties er bij.

1.1 & 1.2, beide auto’s worden natuurlijk ook soort van geleverd door zusje Hyundai. Dus daar kun je zeker ook even binnen wandelen. Persoonlijk vind ik de Kia’s er beter uitzien maar dat blijft persoonlijke smaak.

3. Volvo V90. Lijkt mij verder al genoeg over geschreven. Blijf alleen weg bij Plug in Hybride als die uitkomt binnenkort. Laatst voor een vakantie de Mito omgeruild voor een V60 Plug in Hybrid met het idee meer ruimte te hebben in de auto. Mooi niet. De kofferbak van de Mito was groter want, bij de Volvo zit het helemaal vol met batterijen.

4. Skoda Superb Combi, behoeft geen uitleg. De obvious choice en met een goede reden.

5.Renault Talisman. Schitterende wagen. Elke keer als ik er 1 zie kijk ik hem toch even na. Verder geen ervaring met rijgedrag, comfort of binnen ruimte maar daar kom je bij de dealer wel achter.

YOLO: https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyundai-genesis-3-8-v6-awd-sportlimousine-315-pk-leder-vol-o-benzine-blauw-b6d714a3-61b9-4f7c-ab38-3f6b3a2210b6?cldtidx=3

Genisis G90. Eerlijk geen idee wat dit doet als je de BPM en BTW er aftrekt qua prijs dus kan niet zeggen of het een goede keuze zou zijn. Maar ik zie ze wel eens rijden (nooit in Nederland) en het is echt een S-klasse/ A8/ 7-serie qua formaat.
S-max?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).