Autoblog advies: welke B-segmenter voor vier mille?

Auteur: , 66 Reacties

De keuze is reuze, maar welke is het interessantst? Team Autoblog zoekt het voor u uit!

Peugeot 207 XS 1.6 16v '07

Maak kennis met Autobloglezer Rik. Hij is op zoek naar een nieuwe auto. Niet zomaar eentje, maar een gebruikte met een beetje karakter. Zij vriendin begint binnenkort op haar nieuwe werk, wat ongeveer 30 kilometer van huis ligt. Op dit moment rijdt ze in een Fiat Panda heen en weer. Dat zint Rik niet zo heel erg. Hij heeft het volste vertrouwen in de capaciteiten van zijn vriendin, maar niet die van alle andere weggebruikers.

Mede daarom zijn ze op zoek naar een leuke auto die haar elke dag veilig heen en weer kan brengen. Als het kan zou het ook prettig zijn om de auto in te zetten voor langere tochten in de vakantie. Het mag dus een stuk volwassener dan een Fiat Panda. De Panda is natuurlijk een A-segment auto, Rik zoekt bewust een auto uit het B segment. Groter is ook weer overkill, gezien de extra kosten die dat met zich meebrengt.

Qua luxe zijn ze met de Panda niet verwend, maar het zou wel lekker zijn als de auto luxe is aangekleed. Airco is een absolute vereiste en een fabrieksstereo is gewenst. Dus een een redelijk verse auto met niet al te veel kilometers. Wel luxe en een beetje goede looks, maar niet te duur. Kortom, een segment waar heel veel lezers in shoppen, gezien een groot aantal aanvragen. De specifieke wensen van Rik en zijn vriendin in de bekende tabel:

Huidige /vorige auto's:Fiat Panda
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 4.000
Jaarkilometrage:18.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe baan
Gezinssamenstelling:Vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Fiat
No-go modellen / merken:Ford

Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet Sport (199)
€ 4.000
2007
140.000 km

Het begint een beetje de Alfa Romeo 159 onder de hatchbacks te worden. Er zijn eigenlijk ook grote paralellen met de Alfa. Ze stammen uit dezelfde periode, beide zijn voorzien van fraaie koetswerken en grotendeels GM-techniek. En beide rijden minder exotische en/of spannend dan je op voorhand zou verwachten. De Grande Punto heeft als voordeel dat je veel waar voor je geld krijgt. Omdat de auto beduidend minder gewild is dan een Polo, valt een jongere Grande Punto met minder kilometers eenvoudig in het budget. Ondanks dat er absoluut schraaluitvoeringen van de Grande Punto bestaan, zijn er voldoende exemplaren te vinden in een leuke uitvoering met goede motor. Als je goed zoekt kun je enkele 1.4 T-Jet motoren vinden, dan heb je 120 pk tot je beschikking inclusief een acceptabel verbruik. In dit aankoopadvies lees je alle technische punten waar je op moet letten.

Fiat Grande Punto T-Jet (199) '07

Opel Corsa 1.4 16v Sport
€ 4.000
2008
145.000 km

De Opel Corsa is een beetje een soortgelijke auto als de Grande Punto. Niet alleen omdat de Corsa nog steeds fris oogt, maar ook omdat de twee auto’s op hetzelfde platform staan. De Corsa is wat minder frivool dan de Punto. Met name de vijfdeurs is een beetje saai, maar de driedeurs oogt veel vlotter. Zoek een uitvoering met een redelijk setje velgen in een leuke kleur en er staat een gave auto voor de deur. In het budget zijn ze goed te vinden. De 1.4 16v motor is gewoon prima. Het maakt de auto geen scheurmonster, maar het is voldoende vlot. Wil je meer, dan moet je op zoek naar de Corsa GSI, maar die is vrij zeldzaam. Ook van de Corsa hebben we uiteraard een Autoblog aankoopadvies.

Opel Corsa 1.4 16v Njoy (D) '08

Peugeot 207 XS 1.6 16v Pack
€ 3.900
2006
110.000 km

De Peugeot 207 is niet de opvolger van de 206 zoals Peugeot het zelf voor ogen had. Qua verkopen heeft de 207 nooit in de schaduw mogen staan van de 206 of 205. De koplampen zijn nog steeds bizar groot, zonder dat iemand kon uitleggen waarom dat een goed idee was. De 207 was ook nog eens flink zwaarder dan zijn voorganger, terwijl de 206 juist bekend stond om zijn lichtvoetige weggedrag. Daar staat tegenover dat de 207 veel volwassener aanvoelt. Er is binnenin (veel) meer ruimte, meer rust en meer comfort. De 1.6 motor is prettig in de omgang, maar verwacht geen topprestaties, het is net aan iets meer dan voldoende. De auto kent wel zo zijn kuurtjes, in dit Autoblog aankoopadvies kun je zien welke dat zijn. Tipje van de sluier: test even of alle elektronica werkt.

Peugeot 207 XS 1.6 16v '06

Renault Clio 1.2 TCE Rip Curl
€ 3.995
2008
95.000 km

Net als met de Peugeot 207 een hele stap voorwaarts qua formaat. Aan de ene kant resulteerde dat in een minder speelse Clio, maar de Fransoos werd er wel volwassener door. Ook hier een sterk verbeterde zitpositie en hoogwaardiger interieur. De ‘Rip Curl’ was een actiemodelletje destijds, met wat extra uitrusting aan boord. Niet alle uitrustingsniveau’s zijn lekker: de Authentique is erg kaal, de Expression kan net. Wil je een leuke Clio, kijk dan dus naar een actiemodel of een Dynamique. Qua motoren kun je kiezen voor de 1.4 16v of de 1.2 TCE. Die laatste is het fijnste in de omgang. Ondanks de ‘turbo’ is het geen racemonster. Voor deze moet je overigens iets beter zoeken met dit budget, maar het is absoluut mogelijk. Ook van de Clio III hebben we natuurlijk een Autoblog aankoopadvies.

Renault Clio 1.2 Rip Curl '18

Smart For Four 1.3 Passion
€ 3.750
2006
82.500 km

Een van de kortste avonturen voor Mercedes-Benz was de Smart ForFour. Het idee leek zo simpel: een kekke hatchback, verkrijgbaar met ‘premium’-uitrusting voor een behoorlijk stevige prijs. Dat bleek niet echt goed te werken. Anders gezegd: dat bleek echt niet te werken. Al na twee jaar werd de stekker uit het project getrokken. Een commercieel fiasco wil nog niet zeggen dat de auto slecht is. Niets is minder waar. Er valt (heel) erg veel voor de Smart ForFour te zeggen. De auto ziet er nog altijd modern uit, wat knap is voor een modieus bakkie van 12 jaar geleden. In technisch opzicht deelt de auto zeer veel techniek met de Mitsubishi Colt, die bij ons bekend staat als betrouwbaar. Zijn er ook nadelen? Een beetje vers exemplaar is telkens lastiger te vinden en de bagageruimte is belachelijk klein.

Smart ForFour Passion 1.3 '06

Seat Ibiza 1.4 16v Sport (6L)
€ 3.995
90.000 km
2008

Van het VAG-trio verdient de Seat Ibiza de voorkeur boven de Skoda Fabia en de Volkswagen Polo. In dit budget zit je nog niet vast aan de ‘oude’ generatie modellen. De Skoda Fabia is op zich wel ok, maar wel erg saai. De Polo heeft als nadeel dat deze erg gewild is en dat dus alleen kale driecilinders in het budget vallen. De Seat is nog altijd geen oudejaarsconference op wielen, maar je hebt er iets meer lol mee dan de andere twee. Met name deze ‘Sport’ is interessant: sportstoeltjes, leuke wielen en voldoende uitrusting. Het is met 100 pk geen strepentrekker, maar de Ibiza (aankoopadvies) is er goed mee bediend. Het interieur is verder niet zo spannend, maar dat is ook niet het geval met de andere twee. Ga voor een zo laat mogelijk exemplaar, die hebben de ‘Cupra’-style bumpers.

Seat Ibiza 1.4 16v Sport (6L) '08

MINI Cooper Chili
€ 3.850
2004
135.000 km

De leukste auto in zijn klasse is natuurlijk de MINI. De reden is vrij simpel, qua rijeigenschappen en design is het gewoon de meest tot de verbeelding sprekende auto. De MINI verkocht nieuw uitstekend in Nederland, dus het land staat er vol mee. Zoek je uitvoering zorgvuldig uit, want een Mini One met niets is echt uitgerust met niets. Een Cooper heeft standaard 25 pk meer plus net wat meer uitrusting, zeker met het Chili-pakket. Er zijn ook een paar kanttekeningen bij de MINI. Omdat de auto vrij duur is, moet je kijken naar oudere exemplaren. Nu klinkt ‘2004’ niet als oud, maar het is wel een auto die 14 jaar geleden in elkaar werd geschroefd. De MINI kent ook een lange waslijst aan aandachtspunten, getuige dit Autoblog aankoopadvies.

MINI Coper (R50) '04

YOLO: Volkswagen Golf III VR6
€ 3.950
1995
190.000 km

Deze auto was vroeger onontbeerlijk om serieus genomen te worden door de vaste clientèle van de plaatselijke MacDonald’s. Het is de ultieme petjesauto. Het stuurt eigenlijk niet eens zo geweldig, dus waarom dan toch deze Yolo? Ten eerste de motor, die 174 pk sterke VR6 klinkt erg bijzonder. Dat staat in schril contrast met alle turbotorretjes van tegenwoordig. Het uiterlijk is lekker understated, mits de juiste 15″ BBS velgen eronder liggen. In het budget zul je het wel moeten doen met oudere exemplaren die wat meer hebben gelopen. Verder is het een perfecte auto om dagelijks mee te rijden. Het verbruik ligt wel iets hoger, maar hey: dat is Yolo. Deze auto haalt tenminste 224 km/u! Dat lukt de andere niet. Mocht de Golf III te oud zijn, een Golf IV V6 4-Motion valt ook binnen het budget, maar is aanzienlijk minder cool.

Volkswagen Golf VR6 (1H) '95



66 reacties

Mitsubischi Colt CZ3 is ook wel geinig autootje. Met 1.5 motor helemaal.
Mazda 2 is wellicht ook een leuke optie. heb je net een nieuw modelletje (2008) waar je in tegenstelling tot de Ibiza naar een oud model moet zoeken
@kevindb: is die Colt niet te klein en meer richting A-segment?
@henk_he:
Het is zeker geen grote auto uit het B-segment (in 3-deurs uitvoering), maar voorin wel erg ruim voor bestuurder en bijrijder. Met de verschuifbare achterbank is zonder passagiers achterin ook de kofferbak heel redelijk. 5-deurs Colt is minder hip, maar ook op zich niet verkeerd. Binnen budget is het in ieder geval mogelijk een luxe exemplaar te vinden.
@kevindb: van buiten is de Colt geinig, van binnen is het helemaal niks!
1. Mini (fun car. Super mooi design)
2. 207. Ruim. Sportief om te zien. Ik ben geen fan van Peugeot maar heb de 207 altijd mooi gevonden. Staat zou lekker breed op zijn wielen en ruim van binnen.
3. Fiat Punto. Super mooie verschijning. En ik vermoed weinig problemen in de toekomst. Ook ruimer dan je zou verwachten…
@willeme bij de Corsa staat “Met name de vijfdeurs is een beetje saai, maar de vijfdeurs oogt veel vlotter” tweede deel moet driedeurs zijn neem ik aan?
@henk_he: Jazeker! Zal het even aanpassen, thanks!
Toevallig net paar weken terug voor mn vriendin ook een Mini gekocht.
Hadden daarbij eerder ook de eerste generatie New Mini in gedachten, maar met goed zoeken was ook het ‘nieuwere’ model te vinden.
Rijdt volwassen én leuk, de looks zijn gaaf en door het consistente mini design ziet deze (de onze is bouwjaar 2007) er nog altijd niet uit als een oud model.
@ukbob: Wij hebben er ook een gehad, een S. Superleuke auto, veel plezier ermee!
@frederik: Thanks! Een S kwam in de zoektocht ook langs, het is hier een Cooper geworden, rijd met die 120 pk al leuk, dus maakt zeer nieuwsgierig naar die S!
(Kan eerlijk toegeven dat ik overweeg de Z3 begin zomer weg te doen en dan te kijken voor een toffe S met panorama dakje…)
@ukbob: Ik heb nooit in een normale Cooper gereden maar ik denk dat dat ook wel rap genoeg is. De S is wel echt hilarisch, een van de leukste auto’s die ik gehad heb. Altijd een grijns op je gezicht.

Maarreh… een Z3 is ook niet te versmaden. Is het een zescilinder? Die ga je dan wel missen.
Ik zelf rij een Grande Punto 1.4 16V zonder turbo, uitvoering sport. Je krijgt gewoon erg veel bang voor je buck! Er zit gescheiden climate control op, cruise control, bluetooth (helaas alleen bellen, ik heb een Yatour gemomteerd om muziek te streamen). 17″ velgen, side skirts en spoiler, sportstoelen met lendesteun op bestuurdersstoel; kortom een complete auto, zeker voor een auto uit 2007 in dit segment. Gemiddeld rijd ik 1 op 15 á 16 mee, met een sportieve rijstijl.
@smoked: gehehe… heb precies dezelfee gehad. Mooi sport uitlaatje, leuke spaakjes en 123 pk. Miste enkel een zesde versnelling en probeer maar ns een simpel koplampje te vervangen ;)
Verder voelt hij iets goedkoop aan maar dat issie ook. Topding!
@cloverleaf: jij had een T-jet, ik een Starjet zonder turbo, wel een 6-bak ;)
@smoked: inderdaad. Ik moet beter lezen!! :)
BMW 1 voor 4k is ook mogelijk. Wel allemaal boven de 200k aan km…
@BrutaalAapje: da’s geen B-segment maar C-segment met bijbehorende wegenbelasting, verzekering en onderhoudsprijzen.
@henk_he: Het verschil in brandstof en wegenbelasting van een 1-serie en bovengenoemde opties is ook érg mininaal.
De onderhoudskosten zijn wel hoger, de 1-serie is nu niet zo’n best karretje..
Ik zeg dit soort dingen vrijwel nooit maar man oh man, een zoektocht naar een B-segmenter met dit budget is toch wel het makkelijkst.
@viezefreddyw: met dit budget kom je er in ieder geval achter dat auto’s stuk gaan en relatief veel onderhoud nodig hebben. Dus ik zou zeker wat geld achter de hand houden voor komende kosten.
@henk_he: Bullshit. Bij dit soort auto’s is de kans dat er iets aan mankeert net zo groot als bij het dubbele budget. Er zijn een paar zaken zoals lekke uitlaten en leidingkjes etc die je kunt verwachten bij deze leeftijden maar die kan je zien aankomen of zijn spotgoedkoop te repareren. De enige reden om meer geld uit te geven aan een auto is omdat je dan een modernere auto hebt.
@lekbak:
Ik geef je volledig gelijk.
@henk_he: 1000€ in 4 jaar met een 16 jaar oude auto. Dat is inclusief distributieriem set vervangen. Had het een nieuwer model betroffen dan waren de kosten waarschijnlijk aanzienlijk hoger geweest.
@henk_he:
Heb voor minder ook al een leuke auto gekocht.
Als je goed uitkijkt vind je prima auto’s voor weinig geld.
@e28forever: je vergeet nog een tikkeltje mazzel ;)
@cloverleaf:
Dan heb ik altijd mazzel…
Beetje verstand van auto’s helpt wel.
@henk_he:Ik heb 3 jaar geleden een Clio III 1.6 voor €4k gekocht, en deel je mening niet. Behalve dat ‘ie meer zuipt dan verwacht (1 op 12,5), is onderhoud na 35.000 km misschien €800.
@henk_he: hou er ook rekening mee dat de kostenpost afschrijving gewoon nihil is bij dit budget. Bij nieuwere auto’s is dat eigenlijk altijd de grootste kostenpost. Hij zal dus misschien iets meer verbruiken en qua onderhoid kom wellocht jet wat duurder uit maar aan het einde van de rit ben je toch goedkoper uit. Voor grotere auto’s geld dat nog veel extremer.
corsa 1.4 vlot? weleens mee gereden? en dan het overzicht van deze auto, die is bijzonder slecht, vooral schuin naar voren, hetzelfde euvel heeft de punto trouwens ook…. lesje voor willeme : de alfa 159 staat idd op het platform van de laatste opel vectra, in ruil daarvoor kreeg opel het punto platform, dus de corsa is gewoon een fiat. en met deze km’s zou een diesel ook kunnen….
@krissie: inderdaad net als de SEAT met 100pk is dit ding simpelweg te traag
@melkkoe: en de 207. Die is ook gewoon 150kg te zwaar.
@krissie:
Lesje voor Willeme?
Foutje bedankt !
…renault clio, kia rio, suzuki swift?
@krissie: met een Kia Rio uit deze prijsklasse kom je uit bij de oudere modellenreeks. Die hebben nog echt ouderwets Koreaanse genen in hun voorkomen: harde, grijze plastics in het interieur, vage, gevoelloze besturing, schakelen is als roeren in een emmer latex en de wegligging enkel uitnodigt tot incidenteel stadsverkeer en (incidenteel) de rechter rijstrook op de snelweg.
De 207 zou ik persoonlijk overslaan. Bijna 1200 kg voor een B-segment hatchback en vreselijk aanvoelende elektrische stuurbekrachtiging.
Vond hem toentertijd tegenvallen. Qua comfort 20 stappen beter dan de 206 maar qua fun een paar minder.
@torsen: Ik heb een 207 met de beruchte THP motor gehad, reed heerlijk. Mee naar Spanje geweest en al. Ik had een luxe feline uitvoering, misschien dat een normalere versie anders rijd. Maar ik heb er van genoten in de tijd dat ik hem heb gehad.
@benja01: Met de THP motor zal het gewicht ook minder opvallen verwacht ik. Maar om het in perspectief te plaatsen qua gewicht zit die tussen een 118i en 120i van dezelfde periode in.

Ik heb een 1.6 voor een dag mee gehad en dr zouden 120 pk’s in moeten zitten maar ik voelde ze niet.
Het sturen ging zo licht en met zo weinig feedback dat je daar ook niets voelde. Een Golf 1.6 fsi sportline gaf zelfs krap meer rijplezier. Niet wat ik gewend was van Peugeot.
Het ontbreken van lawaai en rammeltjes was dan wel weer fijn.

De Cooper uit het artikel met dezelfde 1.6 16v is 135 kg lichter en heeft beduidend meer/beter stuurgevoel.
Ford Fiësta natuurlijk, best rijdende auto uit het segment.
@fordnut:
Nou dat. Of anders een Swift. Maar ik betwijfel of je Japanse techniek onder de €4000 gaat vinden die niet erg bedaagd zijn qua uiterlijk.
@fordnut: die miste ik ook al! Ik heb er net een gekocht uit 2008 met 82pk voor €5000…
De Punto lijkt mij de beste keuze, over het algemeen redelijk betrouwbaar (uitzonderingen daargelaten) maar wel lekker uitgerust, zeker in bijv een Lounge uitvoering. Plus, ziet er nog steeds goed uit.
Mazda 3 of honda Civic
@baklava: beide c-segment
Kan je de swift al in goede staat vinden voor 4k? Zo ja dan zou ik die aanraden. Rijdt fijn en is in alle opzichten lekker goedkoop.
207 is een erg comfortabele auto die een stukje volwassener rijd dan de andere auto’s uit het lijstje. Techniek op motor en aandrijf gebied wordt voor een groot deel met De mini gedeeld.
Corsa is leuke verschijning, degelijk gebouwd maar erg oncomfortabel.
Clio heeft de tand des tijds niet doorstaan. Punto moet je een exemplaar van de tweede facelift hebben. Model 1 en 2 hebben een vreselijk slecht interieur.
Wil je veel waar voor je geld, neem een colt cz3 of cz5. Technisch identiek aan de smart aangezien ze van dezelfde band bij NedCar rolden maar veel praktischer.
Zoals @fordnut hierboven al benoemde is de Ford Fiesta één van de beste opties. Kijk bijvoorbeeld naar een mk6 Ultimate Edition met airco, 100pk uit 1,6 liter, een gewicht van minder dan 1000kg (dus lage wegenbelasting) en een schappelijk verbruik. Veel te vinden die origineel Nederlands zijn!
De Grande Punto. Ziet er het leukst uit en je krijgt ook het meeste voor je geld. Alleen geen coole badge…. Mocht he dat belangrijk vinden.
@cossiekiller: is zeker met de 120pk motor een puike wagen.
@cossiekiller: Juist, ik rijd er nu al 2 jaar een GP uit 2007 met volle tevredenheid.
Voor 4k een vr6 onder de 2 ton die niet bij de eerste aanblik uit elkaar spat van roest? Gaat helaas niet meer lukken. Het is al een gewilde youngtimer. Goede exemplaren zijn duur, en er staat een hoop rommel te koop, ze roesten onder je kont vandaan, maar elke dag weer veel plezier met het gebakje!
@dutchdriftking: maf hè, dat die derde generatie Golf zó kon roesten, waar de tweede generatie dit juist zo goed onder controle had, zeker in vergelijking met de concurrentie.

Dat gezegd hebbende, een beetje vreemd dat de yolo uit het lijstje een uitgesproken C-segmenter is, terwijl de vraag juist uitging naar een auto uit het B-segment.

Veel méér een yolo zou bijvoorbeeld kunnen zijn om de Mazda MX-3 te kiezen (óók met ieniemienie 6-cilinder!). Die mag misschien overeenkomsten hebben met de Mazda (32)3, qua afmetingen is het toch écht een auto uit het B-segment.
@RRRobert: ach de golf 3 is kleiner dan de huidige b segmenters. Maar de roest is idd ellende. Elke keer begint ie weer opnieuw….
Eh redactie……. Fiat Punto is dat niet die auto die laatst 1 ster in de crashtest kreeg. Ik dacht dat het een veilige auto moest zijn?
@michielleendert: En wat verwacht je van die andere auto’s tegenwoordig? Punto haalde vroeger evenveel sterren als die anderen.
Oh nee sorry ik vergis me… De Punto scoorde NUL punten in de crashtest. Dat ga je je lezers toch niet aanraden! https://www.autoblog.nl/nieuws/fiat-punto-scoort-0-sterren-in-euro-ncap-test-104906
@michielleendert: je moet dit in een andere context zien. Bij de introductie scoorde de Grande Punto prima cijfers in de EuroNCAP. Maar aangezien deze auto al ruim een decennium in productie is én de normering op de botsproeven in de loop der jaren aanmerkelijk is opgeschroefd met voornamelijk aanvullende (elektronische) hulpsystemen, is de Grande Punto op dit vlak weggezakt. Maar dat betekent niet dat deze auto dan ‘in eens’ onveilig is.
@RRRobert: dit dus. Amen!
@RRRobert: weet ik maar..dus beter een modernere auto met wat ‘nieuwe sterren’
@michielleendert: Het leven word zo veel leuker als je niet zo bang bent !
@michielleendert: “weet ik maar..dus beter een modernere auto met wat ‘nieuwe sterren’”

Wat een top tip dit! Autoblog snapt er inderdaad helemaal niets van.
Ze zouden deze mensen moeten afraden om uberhaubt auto te rijden met een budget van €4k euro. Dan valt er helemaal niet veilig te rijden!
De beste b-segmenter zoeken en dan de Ford (Fiesta) als no-go… pfff.

Neem maar een Yaris.
Als het vooral ruim en niet te duur moet zijn (en als het je verder geen reet interesseert waar je in rijdt) koop een Prius II.

Ticks all your boxes en is nog ruimer dan het budget waar je in zoekt.

MRB is wat duurder, maar streep dat maar weg tegen z’n zuinigheid en foolproof techniek waar je geen kosten aan hebt.

Ook fijn in een comuter: automaat (en uitervaring: in zeer traag kruipende files, zet de pook in B, bergrem, dan hoef je ook niet steeds op je rem.

You can thank me later Rik!
Sowieso de Yaris!
207 laten staan!! Te zwaar en na verhouding ook onzuinig.
Ik weet het: koop een c30
@basbasbas: misschien geen b-segment. Maar wel voldaan aan al de wensen denk in?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).