Autoblog advies: US Import voor €10.000

Auteur: , 48 Reacties

We gaan voor de tweede keer shoppen in de VS, maar nu komt de auto ook daadwerkelijk naar Nederland!

R129

Een aantal maanden geleden gaven we advies voor een ruime SUV. Tijdens het maken van dat advies viel de redactie als een blok voor de Dodge Durango. Dikke motor, goede looks en een verrassend mooi interieur. Kortom: in de VS kun je een prima deal doen.

Michel dacht exact hetzelfde. Hij ziet af en toe de prijzen in de VS en als je deze vergelijkt met de prijzen die in Nederland of Duitsland gevraagd worden, dan scheelt dat enorm. Nog een voordeel is dat Amerikanen niet echt ‘kale’ auto’s kennen. Tuurlijk, er zijn zat basis Mustangs, Corolla’s en Silverado’s. Maar van de leuke auto’s zijn er bijna geen instappers te vinden.

En Michel wilt zeker iets leuks. Het idee is om de auto mee te nemen naar Nederland, om vervolgens een tijdje mee rijden en de auto te koop te zetten. Als het een beetje kan zou Michel er ook een beetje winst op willen maken. Michel is al behoorlijk bekend met het importeren vanuit de VS, dus daar liggen geen enorme anaconda’s onder het gras voor hem.

De eisen en wensen verwerkt in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Range Rover Sport TDV8
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€8.000 tot €10.000
Jaarkilometrage:n.v.t.
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Fun, en er een paar euro aan over houden
Gezinssamenstelling:Zoon die gek is van Corvette / Viper en Ford GT
Voorkeursmerken /modellen:VW T2, Corvette
No-go modellen / merken:Alles is mogelijk!

Voordat we beginnen met de aanbevelingen een kleine nuance. Het is onmogelijk om te zeggen of een auto met winst verkocht gaat worden. Vanuit het kantoor van de Autoblog redactie is het lastig bepalen wat de staat is van een auto. Als iets te goed om waar te zijn lijkt, is dat vaak ook zo. Het voordeel is dat jullie zelf kunnen de auto in real life kunnen beoordelen. Bekijk meerdere exemplaren om een goed vergelijk te kunnen maken. Zorg er daarnaast voor dat het een auto is waar je eventueel ook wat langer in wilt rond rijden, mocht de verkoop niet zo vlotten.

GMC Typhoon
Veel meer cultauto dan dit wordt het niet. De GMC Typhoon is de SUV-variant van de bloedsnelle Syclone. Waarschijnlijk nog altijd de snelste auto in dit lijstje. Had je niet gedacht, waarschijnlijk. De motor is een 4.3 liter V6 met een turbo, in feite een V8 waar twee cilinders afgehaald zijn. Dankzij een niet verfijnd dan wel verdomd effectief 4WD systeem knalt dit ding in 5 seconden naar de 100. De exemplaren die in de buurt van Florida te koop staan hebben wel wat werk nodig, maar er is genoeg interesse in Europa bij een kleine, specifieke doelgroep.

GMC

Ford Mustang SVT Cobra 
De Ponycar-revival maakte pas in 2005 een grootse comeback. 25 jaar lang was het niet altijd even veel soeps. Het moet echter gezegd worden dat de Mustang van de vierde generatie de tand des tijds goed aan het weerstaan is. Sla de zescilinders direct over. Niet dat ze slecht zijn, maar de V8 is gewoon een belangrijk onderdeel van de auto. Daarbij gaat niemand veel kilometers maken met een Mustang in Europa, dus dat beetje extra verbruik maakt niet uit. De SVT Cobra is een heel aardige rijdersauto, overigens. Uiteraard is de motor de dominerende factor, maar het stuurt niet eens zo heel verkeerd: de wegligging is heel behoorlijk. Betreft de motor: zoek een exemplaar van ná 1996. Die hebben een 4.6 Modular V8 in plaats van de stokoude Windsor V8.

Mustang

Nissan 300ZX Cabrio
Jazeker, van de 300ZX was er ook een open uitvoering. Heel veel zijn daar niet van verkocht. Met het dak gesloten is dat ook wel te zien, want echt mooier is ‘ie er niet op geworden. Dat maakt niet uit verder, want open ziet ie er keurig uit, ondanks de rolbeugel. Mede dankzij die rolbeugel is de carrosseriestijfheid redelijk in orde. De techniek staat te boek als betrouwbaar, maar houd er rekening mee dat sommige specifieke onderdelen peperduur kunnen zijn. Dit is perfecte auto voor de persoon met een R34 JDM import die wel een leuke originele cabrio zoekt voor de echt warme dagen. Voordeel is dat de 300ZX Cabrio’s meestal nog origineel zijn. Geen spoilers, wastegates, dumpvalves of dikke uitlaten. En al helemaal geen rare bodykits of koekels van velgen. Nadeel is dat de 300ZX in Cabrio-uitvoering alleen met 3.0 zónder turbo’s is geleverd, alhoewel 222 pk best netjes is. Voor 8-10.000 USD zijn er enkele exemplaren te vinden in een op het oog prima staat.

Z32

Mercedes-Benz SL500
Deze moeten we gewoon benoemen. Volgens het cliche stikt het in Orlando van de oude Joodse Opa’s en Oma’s. Daar moet wel iets van een waarheid in zitten want de dichtheid qua ooit-heel-erg-dure-maar-niet-sportieve-cabrio’s is enorm. Zowel van de Jaguar XK8 als de Mercedes R129 SL kun je veel goede exemplaren vinden. Voor 10 mille heb je een nette SL500 met AMG goodies (was een speciaal pakket in de VS destijds). En dan niet eens alleen 1991’ers, maar ook verse exemplaren met niet al te veel kilometers. In Nederland en Duitsland is er nog voldoende handel in deze auto’s, dus ook makkelijker door te verkopen. Vandaar dat de SL500 dit keer voorrang krijgt van de XK8. Maar dat is een goede tweede keuze.

SL500

Chevrolet Corvette C4
Voor 12 mille in dollars komt een C5 in aanmerking. Zoals wij allemaal weten is de C5 één van de eerste Corvette’s die een beetje aanvaardbaar waren als sportwagen voor Europa. Er is alleen een dingetje. De Europese Corvette’s zijn een stuk beter dan de Amerikaanse. De Euro-Spec Corvette’s hadden standaard het Z-51 Handling Package. De meeste US C5 Corvette’s hebben dat pakket niet. Dus waarom dan toch de C4 aanbevelen? Value for money. Rond het gestelde budget kun je erg mooie exemplaren op de kop tikken. Zelfs de hele late 94-96 modellen behoren tot de mogelijkheden. Tip: ga voor een zo laat mogelijke special edition met minimale mijlen op de klok.

C4

Ford F-150 SVT Lightning
Weet je nog, de dienstauto van Brian O’Connor in het eerste deel van ‘The Fast & The Furious’? Nee, niet die groene Eclipse maar die gave pickup. De Lighting is de voorloper van de geliefde Raptor en een zeer snelle pickup. De 5.4 Triton V8 is goed voor maar liefst 385 pk, maar kan eenvoudig worden opgehoogd met een kleinere poelie voor de compressor. Maar ook is standaard is het nog altijd een leuke auto. Vooral om te zien: allemaal hebben ze die dikke bodykit en grote velgen met brede banden. Veel staan er niet te koop, uiteraard, maar de meeste exemplaren hebben een redelijk leven achter de rug gehad. Dus de kans is aanwezig dat je een beetje TLC moet toepassen om de auto verkoopklaar te krijgen. Als dat eenmaal gelukt is heb je wel een bijzondere aanbieding. Commercieel gezien is het niet eens zo’n rare keuze. Er is in Duitsland en Nederland een redelijke USA fanbase. Een van de snelste Pickups aller tijden valt vast bij iemand in de smaak.

F150

Volvo C70 Convertible
Over een auto voor oude mensen gesproken. Met name in Florida is dit een bejaardenmobiel ten top. Liefst met beige lak, beige kap en beige lederen bekleding. Wat nogal op viel waren de bespottelijk lage prijzen. We hebben even wat vooronderzoek gedaan en er leken vooralsnog geen lijken in de kast verstopt te zitten. Tuurlijk zal de auto een flinke beurt nodig hebben en kan er iets kapot zijn. Maar voor $5.000 – 6.000 heb je een dealeronderhouden C70 Cabrio met vijfcilinder turbo, automaat en alle opties (kale C70 bestaan in de VS niet). Er is voldoende keuze uit exemplaren met rond de 50.000 – 70.000 mijlen op de klok. Een pracht exemplaar doet 2 ‘grand’ meer en dan staan er nog minder kilometersmijlen op. Nog goedkoper, maar niet echt aan te raden: Saab 9-3 Cabrio’s. Pik je daar op voor 2-3 mille.

C70

Jeep CJ-7 Renegade
Een van de weinige Amerikanen die niet hun dieptepunt beleefde in de jaren ’80. Sterker nog, de markt voor de échte Jeeps is best booming. In het budget vallen diverse exemplaren. Sommige zijn vrij netjes, andere hebben wat werk nodig. Ook zul je zien dat er veel niet originele exemplaren tussen staan. In de VS zijn veel modificaties wél een verbetering, dus dat kan vaak goed uitpakken. Maak je verder geen illusies: het rijdt echt zwaar beroerd. Maar dat is juist de charme. Uiteraard de versie met V8 (5-liter van AMC) verkiezen boven een vier,- of zespitter.

Renegade

YOLO: BMW M Roadster
Deze moeten we even toelichten. Er staan er niet veel te koop in deze prijsklasse. En als je ze vindt, moet je jezelf niet meteen rijk rekenen. Dit is namelijk niet de hot-rod die we in Europa kregen. De motor is behoorlijk anders en levert ‘slechts’ 240 pk. Maar dat moet toch eigenlijk voldoende zijn voor het chassis van de E36/7? Daarbij is het uiterlijk heerlijk over de top: uitgeklopte wielkasten, dikke wielen, sportstoelen, een dashboard met héél veel metertjes. Doorverkopen van een US M-Roadster zal lastiger zijn omdat ze minder snel zijn dan hun evenknie. Als propositie an sich is het wellicht een betere deal. Niet door verkopen dus. Vandaar Yolo.

E36

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



48 reacties

Die f150. Zijn er niet veel van en wil toch nog wel goed van z’n plek
@mrrallycross: alleen een beetje oppassen met loslopende amsterdammertjes…ze schijnen namelijk niet heel veilig te zijn. De nieuwe F-150 trouwens ook niet per se http://www.thetruthaboutcars.com/2015/08/58-may-pass-iihs-small-overlap-crash/
Volgensmij is de 5.0 Windsor een gewildere motor dan de 4.6 Modular…
@willempjuh: er is zeker een aanhang voor de Windsor. Maar de Modular is behoorlijk wat krachtiger en zuiniger. Zeker als je de motor standaard houdt zou ik altijd voor de Modular gaan.

Ook qua onderdelen in Europa is de Modular handiger.
@willempjuh: ik zou voor de new edge gaan vanaf 99, heb een GT supercharged gehad uit 98, en een cobra uit 99, de new edge is veel mooier,
Video van mijn oude 99 cobra, dat geluid mis ik het meeste!
https://youtu.be/BHOvOf6xI_Q

https://youtu.be/IqgueKo8Zwk
@isobmw: Wow, die sound :-)
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/mercedes-benz/300sl/1827014.html
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/chevrolet/corvette/1795784.html (Collectors Edition)
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/pontiac/trans-am/1875736.html (Beter dan een C4 Corvette als je het mij vraagt. Veel moderner)
https://www.hemmings.com/classifieds/cars-for-sale/mercedes-benz/sl500/1838234.html
https://www.hemmings.com/classifieds/cars-for-sale/mitsubishi/vr4/1865397.html#PhotoSwipe1475325277849 (Veel sneller en exclusiever dan een 300ZX, ik vind hem ook mooier. En deze is wel topstaat)
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/dodge/lil-red-express/1875588.html (Superdik, was destijds een van de snelste 0-100km/h omdat deze niet aan smog gezeik hoefde te voldoen, Grootvader van de Typhoon en RAM SRT-10)
Overigens is het wel handig om te weten in welk gebied hij zoekt. Als je in Florida kijkt zie je hele andere auto’s dan in Georgia.
@e34m5touring:
Die Mitsubishi is ook als Dodge Stealth geleverd. Werkelijk beeldschoon wat mij betreft!
http://www.ebay.com/itm/Dodge-Stealth-R-T-/282199806188?forcerrptr=true&hash=item41b46b50ec:g:Qm4AAOSwGXtXgR6r&item=282199806188
@Rob: moet meteen denken aan Beverly Hills Cop 3, waar die aan gort wordt gereden.
@e550:
Volstrekt debiele scene was dat ook…. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=1JDAa0BvD68
@rob: Heeerlijk!
@E34M5Touring: de Mitsubishi is niet echt mijn ding. Een 300zx daarentegen… (In een ver verleden bij een Nissan dealer gewerkt).
De nieuwere Firebirds zijn naar mijn idee nogal erg fout. Een oudere daarentegen erg wowie. Alleen zijn er dan vooral erg gebruikte exemplaren.

Het zoekgebied moet op een redelijke afstand van Orlando liggen. Woensdag gaan we :-)
@siemi: Ja classics voor 12k is tricky handel. Je kan eens kijken bij Streetside Classics. Zij zitten in Orlando en nog een aantal locaties. Die hebben echt mega voorraad in alle prijsklasses en bouwjaren. En altijd leuk spul. Hemmings is wat dat betreft een goeie zoeksite voor classics.
Succes!
@E34M5Touring: Thanks!
Als je een paar euro wilt verdienen is een oudere z260/zx280 ook een goede optie. Klassieker in wording en voor een schijntje op te pikken in de US of americans
@hfdude: ik heb een aardige Z260 op craigslist gezien. ;-)
De enige die ik hiervan wel leuk vind is de Z3… Ik zou doorsparen voor wat mooiers uit de US.

-Edit: Dank u. Is gefixt-
Corvette, full A-team mode!
Tip: check even de website van Bring A trailer. Is een internet veiling met veel mooie gebruikte exemplaren voor een goede prijs, veel foto’s, video’s en een hoop mensen die weten waarover ze praten in de comments (waar je op moeten bij een specifiek model).
@e550: Naast de R129, heb je in de US een hele grote aanbod 1972-1989 SL’s. Een prima exemplaar van de SL560 kan je al vinden voor $8500-10k.
@e550: pas de aflevering gezien van Wheeler dealers waar ze een 560sl in de states pakken. Zag er leuk uit maar groot risico op extreem dure reparaties
Is een eerste generatie Oldsmobile Toronado haalbaar? Indien ja, ga voor een zo vroeg mogelijke. Die heeft de meest markante styling. Zoiets wordt hier in Europa vast ook wel op waarde geschat.
De SVT Cobra. 100%. Heb dat ding 1x gezien, en wat een geluid produceert dat :O Gewoon bruut.
@screamgt: die is het inderdaad helemaal. Doen!
@screamgt: ik heb in de vs een keer mee mogen rijden met dat ding. Holy fucking shit. Zo’n dikke V8 is erg verleidelijk! Benzineverbruik is heftig, maar so be it.
@screamgt: klinkt als iets wat ik even moet googelen. Cobra klinkt als een fijne toevoeging
Absoluut de R129 nemen en dan een 500, geheid een klassieker gaat dat worden hier in de EU.
Prijzen stijgen nu al van een net exemplaar.
Heerlijke comfort cruiser!! en nog echt uit de tijd dat mercedes onverwoestbaar was.
Uiteraard wel een origineel exemplaar nemen, en het liefst een facelift exemplaar.
@bofkont: Gelukkig zijn ze in de US bijna allemaal origineel, op verchroomde wielen na. In de warme staten was dat vaak een optie bij de dealer.
@e550: Oke goed om te weten!
Die GMC Typhoon of liever de syclone is wel erg cool! Ik heb een mooi artikel op iemand zijn blog gelezen van zo’n gmc en was direct verkocht ;)
@dwersbongel: Dat was de mijne! De Syclone is natuurlijk een goeie optie, maar voor deze prijs vind je er geen. Je kan er ook maar met z’n 2 in. Een Typhoon is handiger met 5 zitplaatsen, maar fiscaal (in België toch) niet zo aantrekkelijk. Is ook ietsje trager wegens een 100 kilo extra. Maar koppel heeft het ding genoeg! Wel rekening houden dat aan een Sy/Ty niets goedkoop is aan onderdelen. Maar als hij in orde is heb je er een hoop lol mee!
@cossiekiller: cool! Tof ding man! Ik ben fan :)
Golf R32 – in Nederland ook prima te verkopen :-)
2010 Acura coupe moet te doen zijn ..

En anders een 76/77er Pontiac/Buick/Olds coupe MET Targa/T-top ..
Acura rsx of tsx; zeldzaam in Europa, maar EU dealers weten er wel raad mee, mocht dat ooit nodig zijn. Honda S2000 is ook goed verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen.
Mercedes!. nog een der laatste mohikanen of zoiets. mooi ding vergeleken met de huidige gedrochten
@sracert: Overdrijven is ook een vak of niet, maar ook ik ben meer gecharmeerd van de oudere modellen.
Uit het lijstje zou ik voor de Typhoon, Cobra of SVT Lightening gaan. Toch wel erg gave dingen!
Voor de Amerikaanse markt geproduceerde auto’s moeën daar blijven. Ze wijken meer af van de Europese uitvoering dan iedereen denkt. Geen mistachterlicht bijvoorbeeld. Geïntegreerde entertainment systemen met halve frequenties waardoor radio hier altijd @&”<# is. En wat als iets kapot gaat en vervangen moet worden waarbij een programmering nodig is. Geen dealer die hier voor een Amerikaan de juiste software heeft. Alleen maar ellende.
Transport, belastingen en klaarmaken voor invoer kost ook nog wel het nodige. Vergeet dat vooral niet wanneer je je blindstaart op de prijzen!
@freezzr: 10% invoerrechten, 21% btw. Bij 30 jaar oud nog wat gunstiger. Transport 850 USD. Dus is allemaal wel te overzien hoor.
@siemi: hmmm das wel kort door de bocht hoor. Maatje van mij haalde laatst een T1 hierheen uit de VS. Die was echt wel wat meer kwijt. En dan heb je het over een klassieker… een moderne auto zal met invoeren meer kosten en aan meer regels moeten voldoen…
@freezzr: vanaf 1998 duurdere toelatingskeuring ongeveer euro 1000,-
telt allemaal nog wel door..
De Corvette uit het lijstje.
@willeme Thanks. Goed advies en lekker outside the box :-)
Waarschijnlijk slaat mn reactie helemaal nergens op maar als je echt yolo wilt doen,

Verkoop je huis en ruil het in voor een huis wat 2 ton goedkoper is, als dat mogelijk is. Koop dan de Ford GT,
Dan heb je de dikste USA supercar, je zoon is tevreden en die Ford Gt is een betere investering dan welk stuk vastgoed dan ook in NL
En waar is de T2 die bij de voorkeursmodellen stond? Mis ik toch het mooiste van het lijstje…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).