• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

B-team van Ferrari: “Wij zijn geen B-team van Ferrari”

Auteur: willeme, gepost 17 oktober 2018 om 14:16 – 31 Reacties

Sauber C37


Zoals mijn kleine 4-jarige neefje: ik ben géén kleuter!

Het gaat Sauber voor de wind. In de voorgaande seizoenen waren ze constant de drager van de rode lantaarn. De rijders hadden geen talent, maar brachten voldoende geld mee om het team niet kopje onder te laten gaan. Het eens zo trotse team van Peter Sauber was gedegradeerd tot het nieuwe Minardi.

Maar dit seizoen is er veel veranderd. Er is een samenwerking met Alfa Romeo en met name LeClerc is een verademing. Op dit moment staan ze negende in het constructeurskampioenschap, in plaats van stijf laatste. Met 27 punten hebben ze nog zicht op de achtste plaats, waar Toro Rosso staat met 30 WK-punten. De invloed van Alfa Romeo (onderdeel van FCA) doet vermoeden dat Sauber nu een B-team is van Ferrari (ook onderdeel van FCA).

Frederic Vasseur

Dat is volgens Frederic Vasseur, teambaas van Sauber, absoluut niet het geval, zo laat hij weten aan het Duitse Motorsport-Total. Hij wil van Sauber een financieel gezonde toko maken met hun eigen management en faciliteiten. Hij is ervan overtuigd dat de locatie in Hinwill (Zwitserland) van toegevoegde waarde is met hun hoogstaande windtunnel.

De invloed beperkt zich volgens Vasseur enkel ‘op het gebied van techniek’. Hij vergeet daarbij even de coureurs te melden. Kimi Raikkonen (die de komende twee seizoenen bij Sauber rijdt) komt natuurlijk van Ferrari en Charles Leclerc gaat juist voor Ferrari rijden volgend seizoen. De nieuwe coureur voor Sauber, Antonio Giovinazzi heeft ook een Ferrari achtergrond. Maar Vasseur meldt dat dat het enige is: “voor 99% wordt de auto in eigen fabriek gebouwd”. Oordeel zelf na het lezen van deze uitgebreide analyse over de huidige Sauber C37.

Ook interessant!

  • Alfa Romeo toekomst
    Alfa Romeo toekomst voorlopig nog veilig
  • Alfa Romeo F1 deal loopt stuk op miljoenen pegels
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Charles Leclerc, Ferrari, Formule 1, Racing, sauber

Vorig bericht: « Meer fabrikanten keren diesel de rug toe
Volgend bericht: Het gaafste Porsche accessoire dat je vandaag gaat zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    17 oktober 2018 om 14:20

    Ik dacht dat Haas heb B-team was. Zijn zij het c-team? Of andersom?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 oktober 2018 om 14:49

      @ericc: Haas maakt volgens mij alleen gebruik van Ferrari-techniek.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        17 oktober 2018 om 14:59

        @berlinetta: Haas koopt echt werkelijk alles in. Zelfs hun chassis, komt van Dallara geloof ik. Wat dat betreft vind ik Haas het minst sympathiek qua team.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          17 oktober 2018 om 15:10

          @viezefreddyw: Wel het meest geslepen, wanneer je op de centjes moet letten kan je beter de componenten inkopen bij een topteam ,Williams blijft tegen beter weten in componenten zelf ontwikkelen en produceren om nog achteraan in het veld rond te rijden.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            17 oktober 2018 om 15:16

            @toniominestrone: Wel het meest geslepen inderdaad. Zonde ook van Williams. Ik snap ergens wel dat ze het allemaal zelf willen ontwikkelen. Williams is natuurlijk wel een team met veel allure. Maar op den duur moet je dat aan de kant schuiven. Ik ben benieuwd of ze dat kunnen in die tent.

            Login om te reageren
            • skinnybmw zegt

              17 oktober 2018 om 19:02

              @viezefreddyw: Ooit waren ze het meest vooruitstrevende qua techniek met de FW15C in 1993 en zijn active suspension. Werd wel al snel verboden. En was Williams niet het eerste team dat een goed KERS-systeem had ontwikkeld?

              Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          17 oktober 2018 om 16:57

          @viezefreddyw: uiteindelijk is alles gekocht..

          Login om te reageren
        • justsomebody zegt

          17 oktober 2018 om 18:51

          @viezefreddyw: “voor 99% wordt de auto in eigen fabriek NAgebouwd”

          Login om te reageren
  2. Kvgorp zegt

    17 oktober 2018 om 14:31

    Ff over de headerfoto. Wat Sitten die motorkappen raar. Recht zit veel hoger dan links. Niet echt heel symmetrisch of wel?

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      17 oktober 2018 om 14:32

      @kvgorp: zitten*

      Login om te reageren
    • cr37 zegt

      17 oktober 2018 om 14:35

      @kvgorp: kan zijn dat de linker radiator meer koeling nodig heeft. Je kan het doen door de headrest te openen (gleuven naast het hoofd van de coureur) of de achterkant te openen zodat de lucht er makkelijker uit kan. Asymmetrisch is niet ideaal maar je wil zo veel mogelijk performance houden dus als je een beetje downforce houdt door een kant dichter te houden doe je dat

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        17 oktober 2018 om 15:54

        @cr37: symmetrie is alles

        Login om te reageren
        • bcbraems zegt

          17 oktober 2018 om 16:14

          @bmwfreak038: wat een zever. Elk circuit is ofwel links- of rechtsdraaiend, en hierdoor alleen al zie je ontzettend veel asymmetrie. Kijk maar naar de setups die gebruikt worden.

          Login om te reageren
    • hans75 zegt

      17 oktober 2018 om 17:42

      @kvgorp: Typisch Alfa Romeo… zal wel bedoeld zijn om de kentekenplaat ergens te kunnen monteren ;-)

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 oktober 2018 om 22:59

      @kvgorp: dat lijkt mij gewoon de schaduw van de spoiler die niet recht naar beneden valt hoor

      Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    17 oktober 2018 om 14:34

    Overigens wel een leuk weetje.. door de brede voorvleugels van tegenwoordig hebben de meeste teams geen eigen windtunnel meer nodig maar gaan ze vrijwel allemaal naar Toyota. De voorvleugels duwen een groot deel van de luchtstroom naar buiten (de wielen) IPV tussen wiel en cockpit door. Hiervoor is een veel grotere/bredere windtunnel nodig als je een full size windtunnel test wil doen. Doe je dat bijvoorbeeld in de tunnel van Sauber dan kaatst de luchtstroom van de muren af en verstoort je analyse. Anyway, ik ben zo’n nerd die dat soort dingen leuk vind.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      17 oktober 2018 om 14:40

      @w0o0dy: geen nerd, iemand met iets meer interesse dan de gemiddelde. Info altijd goed, thx

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        19 oktober 2018 om 09:31

        @lekkerlinksrijden: & @2wheeler: & @justsomebody:

        Filmpje over “outwash”
        https://api.motorsport.tv/embed/BC9Q299j?autoplay

        Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      17 oktober 2018 om 14:49

      @w0o0dy: agh joh, elke gek z’n gebrek?

      Login om te reageren
    • qoekje zegt

      17 oktober 2018 om 14:52

      @w0o0dy: je zou toch zeggen dat dat ook met CFD kan.
      Waarom zoon dure wind tunnel ?

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        17 oktober 2018 om 16:23

        @qoekje: Omdat je je CFD data wil verifiëren. Het blijft een simulatie/benadering.

        Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        17 oktober 2018 om 17:14

        @qoekje: Wij doen hier op werk ook CFD, het geeft een goed beeld en is in veel gevallen genoeg. Maar bij zaken waar de kleinste variaties een verschil maken wil je het nog altijd in het echt testen. Zeker geluid (voor F1 niet zo een probleem) wil nog wel eens afwijken van wat je uit CFD data mag afleiden.

        Login om te reageren
    • cr37 zegt

      17 oktober 2018 om 16:26

      @w0o0dy: Formule 1 teams mogen geen full size wind tunnel tests doen. De windtunnel modellen zijn 50% of 60% (omdat dat de enige maten zijn waarin Pirelli banden levert). De voorvleugels hebben niks te maken met de breedte van de tunnel maar de stap van 50% naar 60% wel. Dat is waarom Force India en McLaren inderdaad naar Toyota zijn gegaan. De breedte van de tunnel is belangrijk omdat een te smalle tunnel voor teveel blokkage zorgt. Een aantal teams hebben nog steeds een eigen tunnel waar een 60% model in past zoals Ferrari, Mercedes, Renault, Red Bull, Toro Rosso en Williams. Ik dacht dat Sauber ook nog hun eigen tunnel gebruikte maar dat weet ik niet zeker. Ik ben ook een nerd in dit soort dingen en heb het geluk in de industrie te werken

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        17 oktober 2018 om 16:36

        @cr37: schaal 1:1 mag niet oke. Maar ik ben laatst tegen het verhaal aan gelopen dat de brede voorvleugels outwash veroorzaken en dat de meeste windtunnels te klein/smal zijn om daar juiste analyses te doen. De aanpassing van de voorvleugels terug naar minder turbulentie en dus betere Aero om een concurrent te kunnen volgen zou kunnen betekenen dat de rol van de eigen windtunnels weer meer belangrijk wordt. (Als het verhaal kloot), ik ben geen techneut en werk ook niet in “the industry”.

        Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      17 oktober 2018 om 18:53

      @w0o0dy: iedereen heeft recht op zijn “afwijking” bedankt voor de extra toelichting??

      Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    17 oktober 2018 om 14:52

    Waarom geheimzinnig doen over iets waar je je niet voor hoeft te schamen? Ik vind het alleen maar mooi. Eerst was Sauber echt een nietszeggend team, was alleen maar wachten tot ze kopje onder zouden gaan. Hun coureurs stelden niks voor. Nu is het een team dat leuk kan meedoen in de middenmoot en goede coureurs heeft.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    17 oktober 2018 om 14:53

    Wel of geen B-team van Ferrari, ze doen lekker mee! Fraaie auto’s, met Leclerc een goede rijder, meer spanning in het middenveld. Alleen maar winnaars wat dat betreft.

    Dat doelloos achteraan rijden wat ze voorgaande jaren deden heeft niemand wat aan.

    Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    17 oktober 2018 om 17:09

    Titel; Ik vind hem helemaal mooi.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    17 oktober 2018 om 17:22

    Ik vindt het in ieder geval een van de mooiste wagens op de startgrid. Ook wat waard.

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      17 oktober 2018 om 18:57

      @dutchdriftking: bij F1 gaat het om de eerste plaats op basis van snelheid niet als concours voor de mooiste auto ;-)

      Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    17 oktober 2018 om 19:24

    Sinds de fabrikanten verplicht zijn om gelijk materiaal aan de klanten te leveren gaat het anders ineens een stuk beter met Sauber

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North