• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW-bestuurslid: ”Verbrandingsmotor gaat NOOIT verdwijnen”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 18 september 2025 om 13:06 – 10 Reacties

bmw-m4-cabrio-nederlands-kenteken-achterkant

Zo ziet de nabije toekomst van BMW eruit.

Het duivelse brein van de EU leek een einde te maken aan grote verbrandingsmotoren met de Euro 7-norm. Gelukkig voldoen ook zes-in-lijn- en V8-motoren met een paar aanpassingen aan de strengere regels volgens BMW. Ook veel verder dan de nabije toekomst wil BMW auto’s met verbrandingsmotoren blijven leveren.

Mocht er ooit een Euro 24-norm komen, ook dan moeten de benzineslurpers lief genoeg zijn voor de aardbol. Jochen Goller wil zelfs zo ver gaan dat de verbrandingsmotor onsterfelijk is. Goller is lid van het BMW-directiecomité en is verantwoordelijk voor Customer, Brands en Sales. Hij zegt tegen Autocar India: ”ICE en verbranding gaat nooit verdwijnen. Nooit.”

Hoe ziet de nabije toekomst eruit voor BMW?

De transitie van benzine- en dieselauto’s naar volledig elektrische auto’s loopt in het grootste gedeelte van de wereld nog niet zoals de merken het voor zich zagen. Dit merk je ongetwijfeld in het dagelijks leven. Daarom moet je als fabrikant op veel scenario’s voorbereid zijn, vindt BMW. Het merk zet dan ook in op drie kernplatformen naast wat losse flodders zoals waterstof.

De drie richtingen zijn: volledig elektrisch, verbrandingsmotoren en ”multi-energieplatformen”. De iX3 van de Neue Klasse is een voorbeeld van de eerste categorie. De auto is bedacht als EV en zal dat ook blijven. Vervolgens zullen er ook auto’s blijven komen met enkel een verbrandingsmotor. Verwacht overigens die niet om die hier in de omgeving veel te zien. In India, het Midden-Oosten en delen van Oost-Europa zullen de komende jaren nog veel nieuwe auto’s met enkel een benzinemotor worden verkocht.

”Multi-energieplatform”

Tot slot de verschillende energieën. Hiermee doelt BMW niet alleen op hybrides, maar op modellen die het bedrijf als EV én als benzineauto of hybride op de markt gaat brengen. Een voorbeeld hiervan is de huidige 5 Serie. Zo moet er straks ook een elektrische X5 komen voor landen als Noorwegen, een hybride voor bijvoorbeeld Nederland, maar ook een dieselbeuker voor Duitsland of Slovenië.

Goller is vooral fan van de laatste aanpak. “Je kunt niet één auto ontwerpen voor elektrische auto’s en een andere voor ICE-auto’s”, zegt hij. Oftewel, je kunt prima een ontwerp hergebruiken. Mercedes dacht daar anders over, maar is op dat besluit inmiddels teruggekomen. Kijk maar naar de CLA. Porsche zwemt wel tegen de stroming in. De auto’s zijn ofwel benzine/hybride (911, Cayenne etc.), ofwel elektrisch (Taycan, Macan). De 718 gaat die trend voortzetten.

Foto: BMW M4

Ook interessant!

  • Mercedes: "wij gaan helemaal geen BMW-motoren gebruiken"
  • BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren
    BMW gaat interieurkwaliteit verbeteren
  • Wanneer gaat BMW de prachtige Skytop leveren?
  • Mercedes verkoopt véél minder EV's dan BMW

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, BMW

Vorig bericht: « Niks veilen, deze in beslag genomen auto wordt geplet
Volgend bericht: Dacia Duster pick-up is luxer dan een standaard Duster »

Lees Interacties

Reacties

  1. heckblende zegt

    18 september 2025 om 13:46

    salesman zegt iets.
    next.

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    18 september 2025 om 13:47

    ‘Nooit’ is erg lang hoor . . .

    Login om te reageren
  3. dappers zegt

    18 september 2025 om 13:58

    dat zeiden ze ook over het niet bouwen van voorwielaandrijving

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    18 september 2025 om 14:53

    Maarja, uiteindelijk wil je, als je grof geld uit gaat geven aan een EV, geen model dat ook verkocht wordt als ICE. Want dan zit je met een lange motorkap waar je niks mee doet, krapte achterin, oh wacht hey BMW i4.

    Login om te reageren
  5. Joris24 zegt

    18 september 2025 om 15:21

    De verbrandingsmotor in de vorm zoals we hem nu kennen kwam eigenlijk rond de tweede wereldoorlog pas echt op grote schaal aan de man (jaja, T-ford etc), dus ik vind “nooit” redelijk overdreven. Het zal niet in 2030 of 2035 gedaan zijn, maar als er minder vraag naar benzine komt zal er op een gegeven moment ook gewoon minder olie opgepompt worden, want best een redelijk deel uit olie is benzine (45%) en daar moeten oliefabrikanten toch ergens mee naartoe.

    Anyhow, ik denk dat het wel een keer gedaan gaat zijn, maar niet op korte termijn en wellicht komen er ook synthetische alternatieven voor dat restje dat nog bestaat tzt. Alleen wordt dat niet rendabel vergeleken met (waarschijnlijk) elektrisch.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 september 2025 om 19:36

      Handjevol klassiekers kan gewoon op heel dure echte benzine blijven rijden, daar is helemaal geen synthetische oplossing voor nodig.

      Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    18 september 2025 om 16:43

    Wat een domme uitspraak zeg. Je weet toch nooit wat de verre toekomst allemaal gaat brengen? Zo zijn stoomauto’s al lang en breed uitgestorven, is de EV ook decennia lang weggeweest, is de brandstofcel ook er bij gekomen, etc.
    En ja, natuurlijk zal er voor hobbyisten altijd ruimte blijven vooral al deze vormen van aandrijving, maar dat is niet waar een massaproducent als BMW zijn pijlen op moet richten. De tijd zal het leren.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    18 september 2025 om 19:34

    Hij richt dit aan de Indiaase markt. Daar is nooit nog wat verder weg dan bij ons…

    Login om te reageren
  8. Maarten123 zegt

    19 september 2025 om 08:19

    We moeten naar motoren die op een hele range aan brandstoffen kunnen rijden. Wij lekker synthetisch, Brazilianen op ethanol, etc. Er blijven genoeg petrolheads over die €4 per liter willen betalen. De leasesletjes en het beroepsvervoer zijn dan al wel overgeschakeld, dus vraag en aanbod komen meer in balans.

    Login om te reageren
  9. evert01 zegt

    23 september 2025 om 22:48

    Mensen die denken dat de kleine uitstootvermindering die een ev over haar levensduur heeft de wereld gaat redden, denken veel te kleinschalig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North