Daar is ie dan, het concept van het D66 verkiezingsprogramma. Betalen naar CO2 uitstoot én op de fiets en met de trein.
In onze serie waarin we de verkiezingsprogramma’s voor de 2e Kamer verkiezingen onder de loep nemen, vandaag dat van D66. De titel van het programma is “Nieuwe energie voor Nederland”. Dat klinkt dus al goed.
Beetje flauw van ondergetekende, maar meteen even gezocht op kernenergie in het programma. Daar was D66 in het verleden geen voorstander van. Voorman Jetten vroeg zich in een debat als eens hardop af hoe je daar je huis mee kan verwarmen. Wellicht is hij inmiddels al eens in Frankrijk geweest.
Maar goed, inmiddels sluiten de democraten 66 niets meer uit wat voor CO2 vrije energie kan zorgen. Al spat het enthousiasme er niet vanaf. De voorbereiding van twee kerncentrales mag in ieder geval doorgaan.
D66 verkiezingsprogramma: Mobiliteit
Dan wat ons echt interesseert, wat wil het D66 verkiezingsprogramma met onze mobiliteit. Het zal niet verbazen dat de partij graag wil investeren in openbaar vervoer. We moeten allemaal de trein in en tegelijkertijd gaat de partij wat hen betreft flink investeren in wat ze doorfietstroutes noemen. Dus fietsen van stad naar stad. Niet met de auto.
De filosofie daarachter is dat het grootste deel van de ritten die we afleggen minder dan 7,5 kilometer lang zijn. In combinatie met de trein moet dit wat de partij betreft dé manier van verplaatsen worden. Werkt vast uitstekend in de Randstad. Maar in de regio wordt het wel een uitdaging.
D66 geeft aan dat ze willen investeren in ontbrekende treinverbindingen. Nu heb ik zelf heel lang aan de A27 gewoond, maar daar wachten ze al sinds 1875 (!!!!) op de spoorverbinding Breda – Utrecht. Gelukkig is het plan de A27 inmiddels te verbreden, dus dat scheelt in ieder geval file… Oh wacht, D66 wil de A27 in ieder geval niet meer verbreden bij Amelisweerd, want dat geld moet naar het openbaar vervoer.
Rekeningrijden
De partij van D66 is mans genoeg om het beestje bij de naam te noemen. Rekeningrijden moet worden ingevoerd worden. Niks betalen naar gebruik of wat voor andere mooie term dan ook. Auto rijden eerlijker maken noemen ze dat.
Met een heffing gebaseerd op CO2-uitstoot, plaats, tijd en
gewicht houden we rekening met de regionale verschillen, zorgen we voor schonere lucht en verminderen we de file. In de stedelijke gebieden hanteren we een hoger tarief. Hier willen we het autogebruik ontmoedigen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en maken we ruimte voor ander vervoer.
Aan de landelijke gebieden wordt ook gedacht. Is het OV aanbod bij jou minder dan krijg je korting op rekeningrijden omdat het alternatief er nu eenmaal niet is. Moet je alleen niet de Randstad als bestemming hebben natuurlijk.
Emissievrij
Dan moeten we onszelf allemaal zoveel mogelijk emissieloos gaan verplaatsen. De klimaatdoelen van Parijs moeten niet in 2050 maar al in 2040 gehaald zijn en in 2030 moeten we al op 60 procent zitten zo lezen we in het D66 verkiezingsprogramma. Ambitieus en dus moet alles sneller.
Elektrisch rijden wordt met subsidies en belastingvoordelen gestimuleerd en bij leasecontracten zal de elektrische auto verplicht gesteld worden. Daarnaast wil de partij investeren in laadpalen. Niet alleen domme, maar ook slimme laadpalen. Je auto kan dan laden als de stroom goedkoop is en terugleveren aan het net wanneer er tekorten zijn.
In dat kader moet wat het D66 verkiezingsprogramma betreft Europees per 2027 alle nieuwe elektrische auto’s ook twee kanten op kunnen laden. Dus ook terugleveren aan het net. Vehicle to grid zogezegd. In een land als Japan al jaren verplicht.
Mocht je overigens in 2025 nog naar een binnenstad willen met de auto, ga dan maar sparen voor een nieuwere auto. Wat D66 betreft zijn er in 2025 in minimaal 50 steden milieuzones. De logistieke sector moet dan emissievrij zijn.
Maximum snelheid
Op de snelweg mogen we gewoon 100 kilometer per uur blijven rijden. Binnen de bebouwde kom moet de maximum snelheid van 50 naar 30 kilometer per uur terug. Wegen binnen de bebouwde kom met een maximum van 50 en 70 kilometer per uur moeten een uitzondering worden.
Daarnaast is D66 voorstander van een verplicht alcoholslot in auto’s van zware overtreders. Het aantal snelheidsovertredingen moet worden teruggedrongen en dat gaat de partij regelen door meer flitspalen door de gemeentes neer te laten zetten.
Ook mogen BOA’s wat de partij betreft gaan bekeuren voor snelheidsovertredingen. De politie is de komende jaren waarschijnlijk te druk met de snelwegen vrijhouden van blokkades door demonstranten.
Logistieke hubs
Een logische gedachte is dat als je de binnenstad emissievrij wil maken je ook de logistiek moet aanpassen. Daarom is het plan om aan de randen van de steden logistieke hubs te realiseren van waar het vervoer de stad in met kleinere elektrische voertuigen wordt uitgevoerd. Dit moet landelijk worden geregeld.
De verkiezingsprogramma’s van de andere partijen
Ook geïnteresseerd in de mening van de overige partijen in hun verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van november 2023?
- Christenunie: SUV taks + verplicht stille banden
- FvD: Kwartje van Kok terug + 1 keer MRB per persoon
- BBB: Snelheidslimiet moet weer terug naar 130!
- PVDD: Minder auto’s en vooral minder SUV’s
- Volt: Terug naar 120 km/u als 80% van de auto’s elektrisch is
- PVDA-GL: Minder gebruik privéauto en sneller rekeningrijden invoeren
- CDA: Rekeningrijden niet op het platteland
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- PVV: 140 km/u en geen rekeningrijden
G-Ammo zegt
Wat een ondergang wordt dit…
sanderkomnogeensergens zegt
Ja dat denk ik ook. Wow hoe zullen zig er allemaal uitdraaien. En dan al die D66 burgemeesters in het land. Pffffff
hotze zegt
Hopelijk verschrompelt d66 verder, tot 0 zetels bijvoorbeeld.
MaartenD zegt
Er is toch werkelijk waar niemand die Robot Jetten en zijn marginale partijtje (let maar op na de verkiezingen) serieus neemt?
willeme zegt
@maarten020:
Clubje voor hoogopgeleiden ..
Net als met Saab ..
Totaal geen markt voor ..
Ooit wel heel erg goede plannen ..
waterisnat zegt
Das war mal. Begonnen met min of meer FvD ideeen en nu volledig tot een toneelclub van de personeelsverening van de bureaucraten verworden. Een van velen. Ergo; weinig intellect te vinden, met z’n “hoe verwarm ik een huis met nucleair?” 🤡🌏
mashell zegt
Beginnen met min of meer FvD ideeën? D66 pro Europa, FvD anti Europa. D66 behoorlijk liberaal, FvD lijkt soms richting fascisme te lonken. Tegengestelder kunnen partijen bijna niet zijn.
Beide partijen hadden wat met directe democratie. Ironisch is het dat onzinnige referendum over het associatieverdrag met Oekraïne waar D66 geleerd heeft dat referenda meer probleem dan oplossing zijn, waar FvD uit voorgekomen is. FvD wilde ooit directe democratie door het volk op hun website over de standpunten te laten stemmen, zij leerden veel sneller dan D66: geen goed idee.
Svenska II zegt
Hey!
Moet dat nou…
intimrasiert zegt
Totaal vervreemd van de werkelijkheid deze club. Het zegt al genoeg dat ze zo’n joker als partijleider hebben gekozen.
pomoek zegt
Trein Breda Utrecht: Wat mij betreft meteen doen. Echter ondergrond is niet echt geschikt voor trein. dus moet er een dure fundering worden aangelegd. Kosten baten verhaal.
Verder natuurlijk een goed verhaal van D66. Over dat in Japan auto’s al verplicht bi directioneel moeten laden: Wederom bewijs dat NL niet altijd het braafste jongetje van de klas is. Dat zijn we eigenlijk nooit.
Michel zegt
Volgen mij is alleen de ondergrond tussen de rivieren (keizersveer naar Gorinchem) niet geschikt. Bij Werkendam ligt het duurste stukje snelweg van Nederland ivm de fundering. Maar goed als je a27 gaat verbreden en nieuwe bruggen leggen is het veel goedkoper om meteen spoor mee te nemen dan over 10 jaar los aanleggen. Maar ja, dat vergt visie
Rokende Wielen zegt
Gedifferentieerd rekeningrijden al naar gelang bestemming? Hoe wil je dat gaan organiseren op ook nog eens tijdstip en uitstoot en gewicht? Volgens mij betekent dit in de praktijk dat je privacy overboord gaat. In mijn regio is wel wat aan OV, maar het is een lachertje. Een paar dorpen verderop is wel een treinstation. Met de knoppen die D66 introduceert gaan ze straks sturen naar “met auto naar dichtstbijzijnde station en dan met OV verder”, want ik werk in een stad. Dat wordt dan weer een uitdaging met parkeerplaatsen bij dat treinstation want op de drukke dagen is er om 8:30 geen vrije plek meer.
Had ik maar 7,5km woon/werkverkeer… dan ging ik echt wel met de fiets… Het meest dichtstbijzijnde voortgezette onderwijs is al meer dan dat van een aantal dorpen hier vandaan.
lekkerlinksrijden zegt
Utopia, dat woord komt als eerste boven
hondafiel zegt
De trein is de oplossing voor alles. Totdat er een verstoring is en er honderden of zelfs duizenden mensen op een plek vast staan.
Rokende Wielen zegt
Het dichtstbijzijnde station is voor mij 11km vandaan. Da’s meer dan die 7,5km van D66. Een collega van me woont in een dorp met station aan dit traject. Hij ging altijd met de trein. Maar is daarmee gestopt omdat er zo vaak uitval of storing was op dat traject. Daarna ging hij met… de auto.
iamthestig zegt
Heb vorige week noodgedwongen een keer met het OV de woon-werk trip moeten maken, wat een verzoeking was dat. Normaal is mijn autoritje 35 minuten, met de ov kostte het 1 uur en drie kwartier en dat was zonder vertraging of lange overstappen.
Deze trip is volledig binnen de randstad dus volgens Rob is het OV daar een goed alternatief…
maotje zegt
Kost inderdaad veel meer tijd. En als je dan ook nog eens de kosten van ov in ogenschouw neemt erbij kom al snel tpt de conclusie dat het ov geen alternatief is.
Benny_Weisz zegt
Gelukkig nog maar 60 dagen naar de verkiezingen….. D66 8 zetels?
marcomanta zegt
Kan dat enge hoofd niet weg aub. Plaats dan een foto van een Fiat Multipla ofzo.
hotze zegt
Of een Tezla Y
marcomanta zegt
Haha, inderdaad.
Flutterbear zegt
Ze hebben de juiste prioriteiten alleen de uitvoering is rampzalig. Helaas, kan best een mooie partij zijn.
hotze zegt
Dat geldt voor elke partij 😀
Het stikstofverhaal kan ik in meekomen; met “CO2-weg ermee” sterven alle bomen af omdat er geen CO2 meer beschikbaar is.
Mark my words: mocht de CO2 ooit dalen, blijft de temperatuur stijgen, de stralende zon blijkt de oorzaak.
Homer55 zegt
Met max 100 op de snelweg is er al een puinhoop veroorzaakt. Over de Belgen met beperkt inzicht op onze wegen wil ik het nog niet hebben. En dan willen ze nog 30 in de bebouwde kom….
En afhankelijk worden van de bus en trein en alle drukte, lawaai en extra reistijd sta ik dus totaal niet op te wachten.
Heb een werkbus voor door de weeks. Elk moment dat ik van mijn prive auto kan genieten, doe ik dat ook met soms een zware rechter voet. Die klimaatgender mag van mij snel opzouten.
Nog even en ze gaan beslissen of je wel een auto mag hebben of niet…
kadett83 zegt
Totaal niet mee eens. Het is op mijn traject, A44-A1 tot Hengelo juist stuk rustiger geworden om te rijden met 100kmh. Kom minder gehaast aan en de doorstroom is een stuk soepeler.
marcomanta zegt
Hoe laat zit jij op dat stuk weg dan, als ik de A1 afsukkel, dan is het altijd prijs bij Apeldoorn, Stroe en Barnveld.
mashell zegt
Dat is de vraag van 1 miljoen, waarom is er altijd file bij Barneveld in westelijke richting? Er komt verkeer van de A30 bij maar het is niet heel veel en ze hebben een enorm lange invoegstrook, er zou er daar geen probleem hoeven zijn.
Homer55 zegt
Mensen willen op hun gemakje met 70-80 invoegen. Op de uitvoegstrook gaan ze ook op de rem tegenwoordig. Dat is opeens geen snelweg meer.
Homer55 zegt
Ik merk dat mensen vaker en langer op links hangen met 100 op de teller terwijl rechts de afstand tussen de auto’s zodanig groot is dat iemand dat ruimte gebruikt om rechts in te halen. De voorste had dus makkelijk naar rechts gekund. Dat langzaam inhalen op links duurt letterlijk kilometers met als gevolg een hele rij auto’s daarachter die dicht op elkaar rijden. De rechtse die gooit hem met de eerste beste mogelijk er tussen waardoor velen op de rem moeten of hij rijdt zich klem op rechts. Van een soepele doorstroming merk ik weinig in het zuiden. Sommigen vinden het minder gehaast, ik vind het gewoon traag voor een snelweg.
sanderkomnogeensergens zegt
En moeten we dan ook allemaal een vriendje nemen?
spiderman zegt
Boven de witte wijn aan de Amsterdamse grachtengordel weten de democraten wel wat goed is voor het klootjesvolk…