• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

D66: Rekeningrijden en allemaal op de fiets

Auteur: Michel, gepost 22 september 2023 om 15:56 – 31 Reacties

D66 verkiezingsprogramma

Daar is ie dan, het concept van het D66 verkiezingsprogramma. Betalen naar CO2 uitstoot én op de fiets en met de trein.

In onze serie waarin we de verkiezingsprogramma’s voor de 2e Kamer verkiezingen onder de loep nemen, vandaag dat van D66. De titel van het programma is “Nieuwe energie voor Nederland”. Dat klinkt dus al goed.

Beetje flauw van ondergetekende, maar meteen even gezocht op kernenergie in het programma. Daar was D66 in het verleden geen voorstander van. Voorman Jetten vroeg zich in een debat als eens hardop af hoe je daar je huis mee kan verwarmen. Wellicht is hij inmiddels al eens in Frankrijk geweest.

Maar goed, inmiddels sluiten de democraten 66 niets meer uit wat voor CO2 vrije energie kan zorgen. Al spat het enthousiasme er niet vanaf. De voorbereiding van twee kerncentrales mag in ieder geval doorgaan.

D66 verkiezingsprogramma: Mobiliteit

Dan wat ons echt interesseert, wat wil het D66 verkiezingsprogramma met onze mobiliteit. Het zal niet verbazen dat de partij graag wil investeren in openbaar vervoer. We moeten allemaal de trein in en tegelijkertijd gaat de partij wat hen betreft flink investeren in wat ze doorfietstroutes noemen. Dus fietsen van stad naar stad. Niet met de auto.

De filosofie daarachter is dat het grootste deel van de ritten die we afleggen minder dan 7,5 kilometer lang zijn. In combinatie met de trein moet dit wat de partij betreft dé manier van verplaatsen worden. Werkt vast uitstekend in de Randstad. Maar in de regio wordt het wel een uitdaging.

D66 geeft aan dat ze willen investeren in ontbrekende treinverbindingen. Nu heb ik zelf heel lang aan de A27 gewoond, maar daar wachten ze al sinds 1875 (!!!!) op de spoorverbinding Breda – Utrecht. Gelukkig is het plan de A27 inmiddels te verbreden, dus dat scheelt in ieder geval file… Oh wacht, D66 wil de A27 in ieder geval niet meer verbreden bij Amelisweerd, want dat geld moet naar het openbaar vervoer.

Rekeningrijden

De partij van D66 is mans genoeg om het beestje bij de naam te noemen. Rekeningrijden moet worden ingevoerd worden. Niks betalen naar gebruik of wat voor andere mooie term dan ook. Auto rijden eerlijker maken noemen ze dat.

Met een heffing gebaseerd op CO2-uitstoot, plaats, tijd en
gewicht houden we rekening met de regionale verschillen, zorgen we voor schonere lucht en verminderen we de file. In de stedelijke gebieden hanteren we een hoger tarief. Hier willen we het autogebruik ontmoedigen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en maken we ruimte voor ander vervoer.

Aan de landelijke gebieden wordt ook gedacht. Is het OV aanbod bij jou minder dan krijg je korting op rekeningrijden omdat het alternatief er nu eenmaal niet is. Moet je alleen niet de Randstad als bestemming hebben natuurlijk.

Emissievrij

Dan moeten we onszelf allemaal zoveel mogelijk emissieloos gaan verplaatsen. De klimaatdoelen van Parijs moeten niet in 2050 maar al in 2040 gehaald zijn en in 2030 moeten we al op 60 procent zitten zo lezen we in het D66 verkiezingsprogramma. Ambitieus en dus moet alles sneller.

Elektrisch rijden wordt met subsidies en belastingvoordelen gestimuleerd en bij leasecontracten zal de elektrische auto verplicht gesteld worden. Daarnaast wil de partij investeren in laadpalen. Niet alleen domme, maar ook slimme laadpalen. Je auto kan dan laden als de stroom goedkoop is en terugleveren aan het net wanneer er tekorten zijn.

In dat kader moet wat het D66 verkiezingsprogramma betreft Europees per 2027 alle nieuwe elektrische auto’s ook twee kanten op kunnen laden. Dus ook terugleveren aan het net. Vehicle to grid zogezegd. In een land als Japan al jaren verplicht.

Mocht je overigens in 2025 nog naar een binnenstad willen met de auto, ga dan maar sparen voor een nieuwere auto. Wat D66 betreft zijn er in 2025 in minimaal 50 steden milieuzones. De logistieke sector moet dan emissievrij zijn.

Maximum snelheid

Op de snelweg mogen we gewoon 100 kilometer per uur blijven rijden. Binnen de bebouwde kom moet de maximum snelheid van 50 naar 30 kilometer per uur terug. Wegen binnen de bebouwde kom met een maximum van 50 en 70 kilometer per uur moeten een uitzondering worden.

Daarnaast is D66 voorstander van een verplicht alcoholslot in auto’s van zware overtreders. Het aantal snelheidsovertredingen moet worden teruggedrongen en dat gaat de partij regelen door meer flitspalen door de gemeentes neer te laten zetten.

Ook mogen BOA’s wat de partij betreft gaan bekeuren voor snelheidsovertredingen. De politie is de komende jaren waarschijnlijk te druk met de snelwegen vrijhouden van blokkades door demonstranten.

Logistieke hubs

Een logische gedachte is dat als je de binnenstad emissievrij wil maken je ook de logistiek moet aanpassen. Daarom is het plan om aan de randen van de steden logistieke hubs te realiseren van waar het vervoer de stad in met kleinere elektrische voertuigen wordt uitgevoerd. Dit moet landelijk worden geregeld.

De verkiezingsprogramma’s van de andere partijen

Ook geïnteresseerd in de mening van de overige partijen in hun verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van november 2023?

  • Christenunie: SUV taks + verplicht stille banden
  • FvD: Kwartje van Kok terug + 1 keer MRB per persoon
  • BBB: Snelheidslimiet moet weer terug naar 130!
  • PVDD: Minder auto’s en vooral minder SUV’s
  • Volt: Terug naar 120 km/u als 80% van de auto’s elektrisch is
  • PVDA-GL: Minder gebruik privéauto en sneller rekeningrijden invoeren
  • CDA: Rekeningrijden niet op het platteland
  • SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
  • VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
  • PVV: 140 km/u en geen rekeningrijden

Ook interessant!

  • PVV: maximumsnelheid naar 140 km/u + geen rekeningrijden!
  • FvD: kwartje van Kok terug + 1 keer wegenbelasting per persoon
  • Christenunie: SUV taks + verplicht stille banden
  • D66 stelt aparte rijbaan voor elektrische auto voor

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

d66, emissie, rekeningrijden, verkiezingen-2023

Vorig bericht: « Video: 4x Mercedes-AMG One bij elkaar gesnapt!
Volgend bericht: Dit worden de nieuwe MRB tarieven van elektrische auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. G-Ammo zegt

    22 september 2023 om 16:04

    Wat een ondergang wordt dit…

    Login om te reageren
    • sanderkomnogeensergens zegt

      22 september 2023 om 22:46

      Ja dat denk ik ook. Wow hoe zullen zig er allemaal uitdraaien. En dan al die D66 burgemeesters in het land. Pffffff

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      23 september 2023 om 08:30

      Hopelijk verschrompelt d66 verder, tot 0 zetels bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    22 september 2023 om 16:04

    Er is toch werkelijk waar niemand die Robot Jetten en zijn marginale partijtje (let maar op na de verkiezingen) serieus neemt?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 september 2023 om 16:11

      @maarten020:

      Clubje voor hoogopgeleiden ..
      Net als met Saab ..
      Totaal geen markt voor ..
      Ooit wel heel erg goede plannen ..

      Login om te reageren
      • waterisnat zegt

        22 september 2023 om 17:29

        Das war mal. Begonnen met min of meer FvD ideeen en nu volledig tot een toneelclub van de personeelsverening van de bureaucraten verworden. Een van velen. Ergo; weinig intellect te vinden, met z’n “hoe verwarm ik een huis met nucleair?” 🤡🌏

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 september 2023 om 10:33

          Beginnen met min of meer FvD ideeën? D66 pro Europa, FvD anti Europa. D66 behoorlijk liberaal, FvD lijkt soms richting fascisme te lonken. Tegengestelder kunnen partijen bijna niet zijn.
          Beide partijen hadden wat met directe democratie. Ironisch is het dat onzinnige referendum over het associatieverdrag met Oekraïne waar D66 geleerd heeft dat referenda meer probleem dan oplossing zijn, waar FvD uit voorgekomen is. FvD wilde ooit directe democratie door het volk op hun website over de standpunten te laten stemmen, zij leerden veel sneller dan D66: geen goed idee.

          Login om te reageren
      • Svenska II zegt

        22 september 2023 om 23:30

        Hey!
        Moet dat nou…

        Login om te reageren
  3. intimrasiert zegt

    22 september 2023 om 16:11

    Totaal vervreemd van de werkelijkheid deze club. Het zegt al genoeg dat ze zo’n joker als partijleider hebben gekozen.

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    22 september 2023 om 16:32

    Trein Breda Utrecht: Wat mij betreft meteen doen. Echter ondergrond is niet echt geschikt voor trein. dus moet er een dure fundering worden aangelegd. Kosten baten verhaal.

    Verder natuurlijk een goed verhaal van D66. Over dat in Japan auto’s al verplicht bi directioneel moeten laden: Wederom bewijs dat NL niet altijd het braafste jongetje van de klas is. Dat zijn we eigenlijk nooit.

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      22 september 2023 om 23:22

      Volgen mij is alleen de ondergrond tussen de rivieren (keizersveer naar Gorinchem) niet geschikt. Bij Werkendam ligt het duurste stukje snelweg van Nederland ivm de fundering. Maar goed als je a27 gaat verbreden en nieuwe bruggen leggen is het veel goedkoper om meteen spoor mee te nemen dan over 10 jaar los aanleggen. Maar ja, dat vergt visie

      Login om te reageren
  5. Rokende Wielen zegt

    22 september 2023 om 16:44

    Gedifferentieerd rekeningrijden al naar gelang bestemming? Hoe wil je dat gaan organiseren op ook nog eens tijdstip en uitstoot en gewicht? Volgens mij betekent dit in de praktijk dat je privacy overboord gaat. In mijn regio is wel wat aan OV, maar het is een lachertje. Een paar dorpen verderop is wel een treinstation. Met de knoppen die D66 introduceert gaan ze straks sturen naar “met auto naar dichtstbijzijnde station en dan met OV verder”, want ik werk in een stad. Dat wordt dan weer een uitdaging met parkeerplaatsen bij dat treinstation want op de drukke dagen is er om 8:30 geen vrije plek meer.

    Had ik maar 7,5km woon/werkverkeer… dan ging ik echt wel met de fiets… Het meest dichtstbijzijnde voortgezette onderwijs is al meer dan dat van een aantal dorpen hier vandaan.

    Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    22 september 2023 om 17:24

    Utopia, dat woord komt als eerste boven

    Login om te reageren
  7. hondafiel zegt

    22 september 2023 om 17:42

    De trein is de oplossing voor alles. Totdat er een verstoring is en er honderden of zelfs duizenden mensen op een plek vast staan.

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      22 september 2023 om 19:03

      Het dichtstbijzijnde station is voor mij 11km vandaan. Da’s meer dan die 7,5km van D66. Een collega van me woont in een dorp met station aan dit traject. Hij ging altijd met de trein. Maar is daarmee gestopt omdat er zo vaak uitval of storing was op dat traject. Daarna ging hij met… de auto.

      Login om te reageren
  8. iamthestig zegt

    22 september 2023 om 17:47

    Heb vorige week noodgedwongen een keer met het OV de woon-werk trip moeten maken, wat een verzoeking was dat. Normaal is mijn autoritje 35 minuten, met de ov kostte het 1 uur en drie kwartier en dat was zonder vertraging of lange overstappen.

    Deze trip is volledig binnen de randstad dus volgens Rob is het OV daar een goed alternatief…

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      22 september 2023 om 18:17

      Kost inderdaad veel meer tijd. En als je dan ook nog eens de kosten van ov in ogenschouw neemt erbij kom al snel tpt de conclusie dat het ov geen alternatief is.

      Login om te reageren
  9. Benny_Weisz zegt

    22 september 2023 om 18:53

    Gelukkig nog maar 60 dagen naar de verkiezingen….. D66 8 zetels?

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    22 september 2023 om 19:29

    Kan dat enge hoofd niet weg aub. Plaats dan een foto van een Fiat Multipla ofzo.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      23 september 2023 om 08:34

      Of een Tezla Y

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        23 september 2023 om 09:36

        Haha, inderdaad.

        Login om te reageren
  11. Flutterbear zegt

    22 september 2023 om 19:37

    Ze hebben de juiste prioriteiten alleen de uitvoering is rampzalig. Helaas, kan best een mooie partij zijn.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      23 september 2023 om 08:36

      Dat geldt voor elke partij 😀
      Het stikstofverhaal kan ik in meekomen; met “CO2-weg ermee” sterven alle bomen af omdat er geen CO2 meer beschikbaar is.
      Mark my words: mocht de CO2 ooit dalen, blijft de temperatuur stijgen, de stralende zon blijkt de oorzaak.

      Login om te reageren
  12. Homer55 zegt

    22 september 2023 om 22:42

    Met max 100 op de snelweg is er al een puinhoop veroorzaakt. Over de Belgen met beperkt inzicht op onze wegen wil ik het nog niet hebben. En dan willen ze nog 30 in de bebouwde kom….
    En afhankelijk worden van de bus en trein en alle drukte, lawaai en extra reistijd sta ik dus totaal niet op te wachten.
    Heb een werkbus voor door de weeks. Elk moment dat ik van mijn prive auto kan genieten, doe ik dat ook met soms een zware rechter voet. Die klimaatgender mag van mij snel opzouten.
    Nog even en ze gaan beslissen of je wel een auto mag hebben of niet…

    Login om te reageren
    • kadett83 zegt

      23 september 2023 om 04:04

      Totaal niet mee eens. Het is op mijn traject, A44-A1 tot Hengelo juist stuk rustiger geworden om te rijden met 100kmh. Kom minder gehaast aan en de doorstroom is een stuk soepeler.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        23 september 2023 om 09:37

        Hoe laat zit jij op dat stuk weg dan, als ik de A1 afsukkel, dan is het altijd prijs bij Apeldoorn, Stroe en Barnveld.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 september 2023 om 10:46

          Dat is de vraag van 1 miljoen, waarom is er altijd file bij Barneveld in westelijke richting? Er komt verkeer van de A30 bij maar het is niet heel veel en ze hebben een enorm lange invoegstrook, er zou er daar geen probleem hoeven zijn.

          Login om te reageren
          • Homer55 zegt

            24 september 2023 om 13:20

            Mensen willen op hun gemakje met 70-80 invoegen. Op de uitvoegstrook gaan ze ook op de rem tegenwoordig. Dat is opeens geen snelweg meer.

            Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        23 september 2023 om 17:48

        Ik merk dat mensen vaker en langer op links hangen met 100 op de teller terwijl rechts de afstand tussen de auto’s zodanig groot is dat iemand dat ruimte gebruikt om rechts in te halen. De voorste had dus makkelijk naar rechts gekund. Dat langzaam inhalen op links duurt letterlijk kilometers met als gevolg een hele rij auto’s daarachter die dicht op elkaar rijden. De rechtse die gooit hem met de eerste beste mogelijk er tussen waardoor velen op de rem moeten of hij rijdt zich klem op rechts. Van een soepele doorstroming merk ik weinig in het zuiden. Sommigen vinden het minder gehaast, ik vind het gewoon traag voor een snelweg.

        Login om te reageren
  13. sanderkomnogeensergens zegt

    22 september 2023 om 22:45

    En moeten we dan ook allemaal een vriendje nemen?

    Login om te reageren
  14. spiderman zegt

    23 september 2023 om 12:17

    Boven de witte wijn aan de Amsterdamse grachtengordel weten de democraten wel wat goed is voor het klootjesvolk…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North