20 gekke materialen die ooit gebruikt werden voor auto’s

Auteur: , 20 Reacties

Traditioneel bestaat een gemiddelde auto uit staal/aluminium (chassis/body), plastic/kunststof (interieur) en stof/leer (bekleding). Er zijn echter altijd mensen die van de standaard afwijken, en zo komen we op de volgende niet-alledaagse materialen uit.

Got wood?

De massa-autoproductie wordt de laatste jaren diverser in materiaalgebruik, met nieuwe lichtgewicht spullen als carbon en magnesium. We kijken hier echter naar zaken die nog opvallen, en dat zijn er flink wat:

1. Kunstleer (Velorex)
Velorex

Oude Tsjechoslowaakse driewieler op Jawa-basis (motorfietsblok). Bestaat uit een buizenframe en een koets van kunstleer. Ziet er misschien wat creepy uit, maar we verzekeren jullie dat er geen enkele gevilde bourgeois op de Velorex terecht is gekomen.

2. Duroplast (Trabant)
Trabant 601

Keihard kunststof dat bovendien met geen mogelijkheid te recyclen was, daarvan werden de DDR-tweetaktjes gemaakt. Maar het was wel makkelijk uit te kloppen.

3. Purschuim (AG Excalibur)
Mercedes CL500 AG Excalibur

Deze auto begon ooit als Mercedes CL500, totdat een Litouwer met veel tijd en een schuur vol purschuim zich er tegenaan ging bemoeien. Het werd een unieke creatie op 30 inch, vriend.

4. Gorilla Glass (i8)
BMW i8 carconfigurator

Niet aleen je smartphone heeft het sterke glas aan boord, ook tussen de bestuurder van de i8 en de motor bevindt zich een plaatje van het dunne dure goedje.

5. Een halve Braziliaanse sloppenwijk (Geoff – Top Gear)
Hammerhead Eagle i-Thrust

Laat het maar aan het Top Gear-trio over om aparte bouwsels te maken. Voor hun volledig elektrische ‘Geoff’ gingen de heren even golfplaten shoppen in de favela’s van Rio.

6. Canvas (Castagna Tender Two)
Lekker hoor

Deze auto is natuurlijk gebaseerd op de Fiat 500 Jolly. Het kekke eigenzinnige klassieke strandautootje beschermt zijn inzittenden tegen de koperen ploert middels een lapje canvas. Met een beetje fantasie zou je kunnen constateren dat de auto van de Flintstones model heeft gestaan voor de auto’s.

7. Walvisklorissen (Dartz)
Daar moeten piemels in

Dikke piem0ls in je interieur? Leo Yankelovich van Dartz regelt het voor je, omdat een echte rijkaard nou eenmaal het lekkerste zit op leer dat van walvistamp gemaakt is. Of was het toch maar PR-grootspraak, zo’n lap walvisleuter onder je zitvlak?

8. Bamboe (Rinspeed Bamboo)
Two girls, one Bamboo

Frank Rinderknecht houdt van het milieu, en dat zie je terug in zijn zeer natuurlijke Rinspeed Bamboo, opgetrokken uit..u raadt het al..bamboevezels.

9. Krokodil (3 Serie, en meer)
BMW E90 kroko

‘Weet je wat ik wil? Een wrap van krokodil. Om op de straat te rijden, in een auto vol met meiden’ Of zoiets. Deze auto is wellicht niet gewrapt met authentieke dode reptielen, maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen. Het materiaal doet ’t ook goed in opulente Benzen
.

10. Strak zeil/Spandex (BMW Gina)
BMW Gina Vision

Een BMW Concept in een lekker strak huidje. De bijna erotische manier waarop de stof zich bij de motorkap lekker uitdagend opent doet ons wat denken aan dit Japanse boobmeisje

11. Hout (Morgan, Splinter, Maniwa, LV – 2 in 1)
Houten supercar

Hout wordt al decennia in interieurs verwerkt, waar het een sierfunctie heeft. Er zijn echter ook constructeurs die dode boom als integraal onderdeel van hun auto benutten.

12. Hennep (Motive Kestrel/Lotus Elise)
Lotus Eco-Elise S (for stoner)

Far out, dude.

13. Riet (alweer de Fiat Jolly)
Fiat 500 Jolly

Een lapje canvas boven de kruin was nog niet genoeg, het ware zitcomfort krijg je op een rieten stoel. Ook Nigeriaanse eindbazen weten wel raad met riet en andere plantenmaterialen.

14. Olijfbladeren (BMW i3)

BMW i3

BMW’s i3 is zo milieubewust dat het leer wordt gekleurd met een extract van olijfbladeren. Het ritselt dus niet letterlijk in je i3, maar soit, het plantenmateriaal is wel nodig voor het interieur.

15. Spijkerbroeken (Lapo’s Ferrari 599)
Lapo-denim

Denimfy ALL the tings! Jay Leno schijnt al interesse te hebben getoond voor dit bijzondere interieur van Italo-dandy Lapo.

16. Haaienhuid (Peugeot Exalt)
Peugeot Exalt Concept

Nee, geen echte haai natuurlijk, anders heb je de Troika Thieme/Peta/Morrissey over de zeik. Peugeot maakte een synthetische variant die haaienhuid moet benaderen. Dat moeten we maar geloven, want in tegenstellling tot deze lefgozer hebben wij nog nooit een haai geaaid.

17. Klei (Adobe)
Adobe

Niet alleen carbon komt uit de oven, ook deze Adobe, want de Renault 5-achtige is gemaakt van klei. Het is even oppassen als je langs de kleiduivenschietbaan rijdt, maar mocht ie aangeschoten worden, dan kan je er altijd nog een bloemetje in zetten.

18. Koper (Peugeot Onyx/Bentley Hybrid Concept)
Peugeot Onyx Concept

Wel blijven poetsen graag, anders wordt ‘ie groen.

19. Rubber kussentjes (Citroën C4 Cactus)
Citroën C4 Cactus

De Fransen noemen ze Airbumps, en de grappige dingen moeten in het stedelijk verkeer lakschade voorkomen. Niet iedereen verwachtte dat het door de conceptfase zou komen, maar gelukkig is Citroën lekker eigenwijs.

20. Goud en edelstenen (W Motors Lykan/deze Phantom)
Rolls Royce Phantom met goud kost 5,7 miljoen euro

Niets zegt ‘ik ben rijk’ als je auto met kilo’s edelmetaal behangen. Het brengt ook risico’s met zich mee, maar in ieder geval sterk je wel omhuld door weelde als je gejackt wordt in deze auto.



20 reacties

Na dit ik bekeken heb hoop ik ook toch dat we bij de normale materialen blijven
@power369: Ik hoop ook dat we bij normale zinnen blijven.
@woot: ik hoop dat jij snapt dat er soms foutjes voorkomen
Waar zijn de oude kranten die BMW gebruikte voor de kofferbak van de M3 CSL?
Het polycarbonaat voor de body’s van de Z1 en de Smartjes is anders ook niet alledaags..
Oftewel alles op de optielooptijd van Rolls Royce…
in duitsland zijn er hele “begraafplaatsen” van trabi’s, echt ongelooflijk als je dat ziet. ik mis overigens de DAF Kini.
Volgens mij was er van Peugeot een paar jaar geleden nog een concept met een dashboard van papier, ontworpen door Nederlanders.
Swarovski in de nieuwe S-coupé
Ik weet niet hoe maar zag vroeger in die oude series als een wagen het niet meer deed de man de panty’s van de vrouw nam en dit ergens in de motor stak zodat deze verder kon rijden. Conclusie: panty’s werden ook gebruikt in auto’s ;-)
@gedece: oude doehetzelf truc als de vsnaar van de waterpomp/dynamo het begaf… echter op hedendaagse auto haast onmogelijk te doen. Vroegah kon je dit doen terwijl je met beide benen in de motorruimte stond
@gedece: vsnaar inderdaad. Ben eens onderweg geweest met 4 dames erin. Toen knapte de vsnaar ook en niet dat één van die vrouwtjes een panty bij zich had. Uiteindelijk thuis gekomen door de snelbinders van de fiets van een vriendelijke voorbijganger te gebruiken. Daarmee kan het dus ook ;)

Eenmaal thuis heb ik een oude panty geprobeerd van mijn moeder, omdat ik het eens wilde proberen, heb daar niet mee gereden maar de motor draaide goed.
Nog eentje, bij Maybach kon je natuursteen krijgen i.p.v. het obligate wortelnotenhout..
Je aanrecht als dashboard, dat werk..
Eén merk mis ik hier in dit rijtje: Spyker. Hun nieuwste modellen worden sinds een aantal jaren gefabriceerd uit gebakken lucht.
Moet 5 niet de Eagle i-Thrust zijn?
Die rubbertjes op die cactus hadden ze demontabel moeten maken,dan had je ze ook kunnen gebruiken voor sleutelen onder de auto als ie weer eens kapot is
@cthijs:
Nergens voor nodig, als Citroën rijder ga je toch niet onder een VW liggen..
Alleen die bmw met dat doe vind ik wat
Hennep is niet zo gek -> natuurlijke vezels => composiet.

Maar dat terzijde, wat was die BMW GINA toch een ongelofelijk lekker ding.
Goed om te zien dat creatievelingen en merken nieuwe dingen proberen met andere materialen. Alleen in een aantal gevallen wel compleet kansloos, maar bijvoorbeeld bamboe en gorilla glass lijkt mij wel een prima ontwikkeling.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).