De eerste PHEV bestelbus is hier

Auteur: , 25 Reacties

Goed nieuws: je kan nu nog groener ondernemen.

Op dit moment is de IAA in Frankfurt in volle gang. Niet die van de personenauto’s, maar bedrijfswagens. Zo hebben wij bijvoorbeeld de prijzen van de nieuwe Peugeot Partner voor je, maar ook een heuse primeur: de Ford Transit Custom PHEV. Deze variant van Fords besteller wordt op de IAA in Frankfurt onthuld.

Ford Transit

De Transit Custom PHEV heeft twee motoren. Ten eerste de elektromotor. Deze wordt gevoed door een watergekoelde 14 kWh lithium-ion accu. Om te zorgen dat de Transit PHEV dezelfde laadruimte heeft als de reguliere Transit, zijn de motor en de accu onder de laadvloer geplaatst. Het duurt ongeveer 3 uur om de accu vol te laden, met een 240 volts 16/32 ampère aansluiting, althans.

De elektromotor drijft de voorwielen aan. De tweede motor, een drieclinder, fungeert puur als range-extender. Dit betekent minder verliezen in de aandrijflijn en dus meer efficiency. De 1.0 EcoBoost is uiteraard voorzien van een turbo. Hoeveel vermogen deze levert is niet bekend. Wel weet Ford te melden dat de combinatie een actieradius heeft van 500 km. Je kan de motor in drie rijmodi instellen om zo ideaal voor te bereiden op je rit. Met EV Auto kiest de Transit Custom PHEV de ideale aandrijving, met EV Now kies je ervoor om enkel elektrisch te rijden (bijvoorbeeld in een milieuzone) en met EV Later spaart het systeem de accu’s.

Ford Transit

Op dit moment wordt er druk getest met de Transit Custom PHEV. Wij zijn vooral erg benieuwd naar hoe de nadelen worden opgevangen. In druk bevolkte gebieden lijkt de Custom PHEV een uitkomst: elektrisch in milieuzones en de dampen die eruit komen zijn van een benzinemotor, niet een diesel. De korte afstanden en lage snelheden zijn ook in het voordeel van de PHEV. Echter, als het gaat om veel snelweg gebruik zijn we benieuwd hoe de Transit Custom PHEV zal houden. Dan heb je een bus met veel luchtweerstand, zware accu’s, een extra elektromotor en een een benzinemotor die het allemaal kan gaan trekken. Gelukkig heeft Ford daar een oplossing voor in de vorm van de Transit Custom met ‘EcoBlue’ diesel, goed voor 185 pk en MHEV-technologie. Hoe snel deze Transit over de Nordschleife dendert, is niet niet bekend. Het record voor busjes is, dat op naam stond van een Transit, onlangs verbroken.



25 reacties

Eindelijk eens een merk dat wakker geworden is!! Alleen jammer dat ze niet met een Hybride of een volledig elektrische busje komen
@jeffreyvanbaal: volledig elektrische bussen rijden al jááááren in Arnhem!
@marinepower: En op schiphol…..
@marinepower: en in Almere en China
@marinepower: oke maar de markt is daarin nog zeer beperkt
@jeffreyvanbaal: china een beperkte markt?
@marinepower: en in Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer en Kudelstaart
@marinepower: en daar zijn we trots op. Overigens schijnt onze stad niet echt heel schoon te zijn.
@marinepower: en als die stokken van de kabel afschieten, staat de bus in 1x stil.
@marinepower: de beste smoes om te gebruiken. Ala je te laat op school kwam. De lijnen waren van de bus afgevallen.
En wat moet dat dan kosten
Nooit meer Ford voor mij. Rij nu met de huidige transit en is rampzalig
@boomhauwer: Nou vertel..
@melv: koppeling, dpf, kloppende ophanging. 60000km.
@boomhauwer: dat heb ik met de Mercedes maar ik ben benieuwd naar jouw verhaal.
@boomhauwer: Vind de Custom met 155pk anders prima rijden.
Nissan heeft toch al jaren zoiets?
@gilettelubbers: Dat ding van Nissan is volledig elektrisch.
@erce: trr trr
Elektrische bedrijfsvoertuigen bestaan toch al? Nissan heeft volgens mij een elektrisch busje. En hier in Rotterdam wordt drankendistributie naar cafés ook voor een klein deel met elektrische vrachtwagens gedaan.
Ik zit al een tijd te wachten op elektrische vuilniswagens en postpakket busjes; veel optrekken en afremmen en relatief korte afstanden. Ideaal voor elektrische voertuigen ipv die stinkende diesels in de straat.
@fiero: de Picnic bezorgbusjes zijn volledig elektrisch. En hilarisch om te zien. Maar die zouden prima gebruikt kunnen worden denk ik
IAA is in Hannover niet in Frankfurt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).