Dit is het interieur van de duurste Macan

Auteur: , 32 Reacties

Er is weer een nieuwe variant bijgekomen.

De Porsche Macan is typisch zo’n geval van een uitstekende uitvoering van een matig idee. Niet in commercieel opzicht overigens, de Macan verkoopt immers uitstekend. Wat uw blogger van dienst zich afvroeg: wat als Porsche de moeite (die ze in de Macan hebben gestoken), zouden besteden aan een kleine Panamera? Hoe cool zou dat zijn? Een soort coole M3 (of M4) tegenhanger. Ok, droom modus uit.

Het is niet anders. In zijn segment is de Macan overigens nog altijd de leukste. Daarom is er goed nieuws: er is een nóg leukere variant bijgekomen. De naam van de variant zegt eigenlijk alles: Porsche Macan Turbo Exclusive Performance Edition. Ze hadden het net zo goed de Macan ‘Non-Plus-Ultra’ kunnen noemen. Of de Macan Paaij Edition: alles erop en erover. Er was al een gewone Exclusive-variant van de Macan Turbo, deze is Macan Turbo Exclusive Performance Edition staat daar weer een trede boven.

De Macan Turbo Exclusive Performance Edition kun je herkennen aan het ‘Turbo’-exterieurpakket. Je zou denken dat dat standaard is op de Macan Turbo (rijtest), maar niets is minder waar. Standaard staat de auto op 21-Inch ‘911 Turbo Design’ velgen met zwart gelakte spaken. De achterlichten zijn een tikje donkerder en je krijgt ook nog eens LED-koplampen. Dan komen we nu bij het echte exclusieve gedeelte. Je krijgt namelijk een heuse rode streep op de voorbumper én sideskirts. Ook heeft de Duitse firma de naam op de achterkant in het zwart geschreven en op de zijkanten in het Karmijnrood. Je weet wel, die kleur die Porsche gebruikt voor het lanceren van een nieuwe GTS. Ook de Macan GTS in deze rijtest was Karmijnrood.

In het interieur is eveneens te zien dat Porsche Exclusive compleet los is gegaan op de Macan Turbo Exclusive Performance Edition. De bekleding is een combinatie van leer en alcantara. Ook hier diverse accenten, ditmaal in Granaatrood. Een streepje op het dashboard en wat lapjes leder zijn in de contrasterende kleur gespoten. Ook de toerenteller en de sleutelhoes zijn Granaatrood. Om te herinneren in welke auto je zit heeft Porsche zowel op de sierlijst rechtsvoor als de instaplijsten de naam ‘Macan Turbo Exclusive Edition’ geschreven, zodat je weet dat je in de dikste Macan aller tijden zit.

Er is ook een reden om teleurgesteld te zijn. Dit blijft waarschijnlijk niet de allerdikste Macan Turbo. Bij de Panamera, Cayenne en 911 Turbo is er een overtreffende trap in de vorm van de ‘Turbo S’. Dat is nu niet het geval. Dat wil niet zeggen dat je te klagen hebt over de prestaties. De 3.6 liter V6 met dubbele turbo is goed voor 440 pk bij 6.000 tpm en 600 Nm bij 1.500 tpm. De prestaties van de Macan Turbo Exclusive Performance Edition zijn gelijk aan die van de Macan Turbo Performance Package. De sprint naar de 100 km/u duurt slechts 4,4 seconden en de topsnelheid bedraagt zo’n 272 km/h. Verder krijg je ook alle goodies die het Performance Package ook al heeft. Denk aan een sportuitlaatysteem, PASM sportonderstel, Sport Chrono en grotere remschijven (390 mm).

Dan sluiten we af met het slechte nieuws. Het is een bijzonder prijzige aangelegenheid om zo’n Porsche Macan Turbo Exclusive Performance Edition voor de deur te hebben staan. De prijs is namelijk 158.400 euro. Dat is dan nog zonder opties die je er (uiteraard) bovenop gaat bestellen.



32 reacties

Mooi maar kan niet aan de Alfa Stelvio!
@persian1: Alfa is ook veel exclusiever. In het Zuiden is nu herfstvakantie en de afgelopen twee dagen Amsterdam en Düsseldorf bezocht. Nog nooit zoveel Macans gezien in variaties van grijs tot zwart. Ik citeer mijn vrouw “niet bijzonder”.
@persian1: qua looks misschien, qua performance en techniek en kwaliteit knalt de Macan ver boven de Alfa
@timd: De Stelvio Q staat wel een behoorlijke trede hoger op de performance ladder dan deze gepimpte Macan hoor…
@trustmeiamanengineer: Die zal wel 510pk hebben waar deze Macan 440pk heeft. De Stelvio zal wel wat zwaarder zijn dus heel veel zal het allemaal niet schelen.
@timd: De Stelvio en Giulia Quadrifoglio staan op een volledig nieuw platform ‘Giorgio’ en komt niet zoals bij de Macan uit de schappen bij Audi. Alfa heeft meer dan 80 Awards gewonnen en de nodige records gebroken, niet op de laatste plaats op de Nürburgring. De Stelvio Quadrifoglio heeft hier met 7:51.7 de snelste tijd voor een SUV neergezet. Het gewicht is ook t.o.v. de concurrentie laag door veelvuldig gebruik van lichtgewicht materialen. Ook een V6 die door Ferrari is ontwikkeld geeft vertrouwen. Alfa Romeo is weer terug en hoe.
@ibssr: met een productie van 10 autos per jaar is nog steeds duidelijk wie gewonnen heeft. De macan.
@persian1: nee ze hoeven bij Porsche niet bang te zijn voor de Stelvio..
@persian1: De Stelvio vind ik persoonlijk toch echt een behoorlijk gedrocht.
Zag er gister weer eentje rijden… Alsof een hatchback is opgepompt. Te hoog, te breed, teveel uit verhouding, te veel obesitas.
Niet dat de Macan heel veel mooier is, maar die heeft in ieder geval wel betere verhoudingen!
@persian1: daarom zie je ook meer alfa’s dan Porsches rijden. Ik snap die hype echt niet rondom alfa. Iedereen loopt er mee weg hier op ab en je ziet ze haast niet rijden.
Zal toch niet zo bijzonder zijn dan…
“Exclusive Performance Edition” alleen vanwege de naam al zou ik een normale uitvoering prefereren.
@jorden: helemaal mee eens! En zeker omdat iemand ook nog zo gek is geweest om die naam pontificaal op het dashboard te krabbelen…
€160.000 vindt ik wel veel voor een kleinere Cayenne… Dan liever een Cayenne of Range Rover.
Geloof dat Porsche reeds een M4 concurrent heeft. Ding heet Cayman GTS.
@sjeemsbond: Is toch niet te vergelijken? Een M4 is een comfortabele coupe met een gekietelde motor. Je kan er redelijk fatsoenlijk achterin zitten en hebt een redelijk ruime kofferbak. De Cayman is snel sportwagentje die twee cilinders tekort komt.
Veel te veel geld voor een kleinere versie van de Cayenne… Dan nog liever een 2de hands Bentley Bentayga
Gaap. 160.000 euro voor een omgebouwde Q5.. GLC63 AMG please, dan heb je ook nog wat om naar te luisteren.
Originele naam ook weer
Beetje jammer dat ze dan gelijk dat dashboard helemaal vol moeten kalken. Voor dat geld verwacht ik een reclamevrije auto
@robicide: Inderdaad, als je er met tekst en uitleg op gewezen moet worden is de intrinsieke waarde kennelijk weinig bijzonder. Marketing op z’n best dus. Vind het het weinig exclusief ogen, zo in de kleuren die BMW voor z’n standaard “sport-line” gebruikt. Ondanks dat die stoelen me wel erg comfortabel ogen.
@karhengst: dank je. Als ik vanavond in mijn sport line BMW stap en de rode streep op het dashboard zie dan waan ik me helemaal in een “Porsche Macan Turbo Exclusive Performance Edition”.
@mashell: Graag gedaan. Tenzij je een vag aversie hebt, in dat geval mijn excuus. ;)
Lekker exclusief seriemodelletje ook weer….
Stel dan écht zelf iets speciaals samen voor dat krankzinnige bedrag.
Bovendien staat er voor dat geld ook een compleet opgetuigde Alfa Romeo Stelvio Q voor de deur, inclusief benzinegeld voor een jaar. Die is mooier, sneller én exclusiever.
Ziet er erg fraai uit maar dan zou ik toch echt voor een Stelvio Q gaan
tjonge, dat dat allemaal zo macan….
@jssj: briljant!
Je gooi er waarschijnlijk nog €40k aan opties op, rij je rond in een Macan van €200.000…….. dat is toch wel erg duur imo.
Doe mij maar een nieuwe M5 of Panamera (desnoods een Panamera S, levert hetzelfde vermogen en zal er waarschijnlijk sneller mee zijn).
@rudy: Maar die kosten dan 3 ton met al die opties ;-)
Een Porsche 911 verlengen, motor op de plek van de achterbank en de achterbank achter de achteras. Een 5-deurs met middenmotor :D
LOL 160k voor een Macan. Stock, dus als je klaar bent met samenstellen zit je dichter aan 180k. Voor een Q5 formaat auto, hahaha. Dan ben je niet lekker hoor..
Macan Turbo….heb er mee gereden. Kan nou niet echt zeggen dat ik het wow gevoel kreeg. Veel geld

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).