• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de acht rapste < 25% bijtellers van het moment

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 oktober 2013 om 18:00 – 81 Reacties

'Bah,Humbug!


U wilt niet de volle mep aan bijtelling betalen, maar wel een beetje vooruitkomen in het verkeer? IMPOSSIBRU! Hoewel, er zitten nog een paar modellen bij die aan power geen gebrek hebben. Deze auto’s moet je hebben als je van twee walletjes wilt eten.

Het zal je niet verbazen, maar de gehele lijst, die het hele scala aan bijtelling onder de 25% omvat (0% – 14% – 20%), is opgesteld met auto’s met een acupakket. Batterijen geven nou eenmaal net even die extra boost, en hebben voldoende lading om een volledige NEDC-cyclus af te leggen, wat weer voor mooie, doch geflatteerde uitstootcijfers zorgt.

Vier hiervan zijn PHEV’s, die we voor het gemak maar even ‘hybride’ noemen, hoewel ze kwalificeren voor de term ‘elektrische auto’, en eentje doet het alleen op elektriciteit. Je mag raden welk model dit nou toch kan zijn….Hint: de CEO bezit ook een duikboot.

#8 Peugeot 508/Citroen DS5 HYbrid 4 (200 pk/500 Nm, diesel-hybride met 2.0 I4, 14% bijtelling; prijs: v.a. 37.990 euro)

Peug 508

#7 Lexus IS/GS 300h (223 pk/- Nm, benzine-hybride met 2.5 I4, 20% bijtelling; prijs: v.a. 36.990 euro)

Lexus IS 300h

#6 Mercedes E300 BLUE Tec Hybrid (231 pk/500 Nm, diesel-hybride met 2.1 I4, 20% bijtelling; prijs: v.a. 56.200 euro)

Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID

#5 Volvo V60 D6 PHEV (285 pk/640 Nm, diesel-hybride met 2.4 I5, 0% bijtelling; prijs: v.a. 63.995 euro)

Volvo V60 PHEV

#4 BMW i8 (362 pk/570 Nm, benzine-hybride met 1.5 I3, 14% bijtelling; prijs n.n.b.)

BMW i8

#3 Porsche Panamera S e-Hybrid (416 pk/590 Nm, benzine-hybride met 3.0 V6, 14% bijtelling; prijs: v.a. 113.300 euro)

Porsche Panamera e-Hybrid

#2 Fisker Karma (408 pk/1300 Nm, benzine-hybride met 2.0 I4, 0% bijtelling; prijs: v.a. 117.975 euro)

Fister Karma

#1 Tesla Model S* (422 pk/600 Nm, elektrische auto, 0% bijtelling; prijs: v.a. 97.550 euro)

Tesla Model S op Nederlands kenteken

U ziet het, er zit nogal wat prijs- en vermogensverschil tussen de modelletjes, waardoor de ene wat meer bereikbaar is dan de ander.

Moet je helemaal niets hebben van die hybride-fratsen, dan adviseren we je een EDE-modelletje uit de BMW-stal, of een rappe 2.0 TDI (184 pk) van VAG. Ook deze hebben (nog) 20% bijtelling.

*310 kW-model. Er worden ook nog 225/270 kW-modellen aangeboden.

Ook interessant!

  • Lexus ES rijtest
    Lexus ES (2022) rijtest
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

0%-bijtelling, 14%-bijtelling, 20%-bijtelling, 508, BMW, Citroen, ds5, e-klasse, Elektrisch, Fisker, gs, Hybride, i8, is, karma, lease, Lexus, Mercedes, model-s, panamera, Peugeot, Porsche, Tesla, v60, Volvo

Vorig bericht: « Witte Ferrari F12berlinetta draait nekken in Knokke
Volgend bericht: Stijging aantal pech- en ongevallen op Vlaamse wegen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dev zegt

    19 oktober 2013 om 18:06

    Wat heet rap? In een raceje Amsterdam-Parijs komt slechts de helft überhaupt aan.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      19 oktober 2013 om 18:50

      @Dev: En de andere helft niet?

      Login om te reageren
      • deladude zegt

        19 oktober 2013 om 19:36

        @alcantara: de volgende dag, met een nachtje opladen ertussen. ;-)

        Login om te reageren
    • michal zegt

      19 oktober 2013 om 20:15

      @Dev: haha +1

      Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        20 oktober 2013 om 03:10

        @michal: +1 voor jouw +1 opmerking.

        Login om te reageren
    • kenner zegt

      19 oktober 2013 om 22:12

      @Dev: want dat doe je elk weekend met je vrinden ??

      Login om te reageren
  2. mopar zegt

    19 oktober 2013 om 18:11

    Die nieuwe Lexus IS ziet eruit alsof die te lang in de zo’n heeft gestaan en begint te smelten…

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      20 oktober 2013 om 09:58

      @mopar: da is gewoon ne lelijke auto!

      Login om te reageren
    • julez zegt

      20 oktober 2013 om 10:41

      @mopar: in de zo’n? In de zo een.. Wat voor een?

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        20 oktober 2013 om 13:58

        @julez: zo’n moest zijn zon….damn autocorrection

        Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    19 oktober 2013 om 18:14

    Wonderwel zitten er echt mooie wagens tussen! Wat zeg ik: Alleen 6 en 2 zijn minder.

    Login om te reageren
  4. freezzr zegt

    19 oktober 2013 om 18:19

    Valt erg tegen die 200pk van de ds5! Durf daar straks wel naast te staan in mijn MY2014 V60 D4!

    Login om te reageren
    • Svda zegt

      19 oktober 2013 om 21:43

      @freezzr: Die valt idd erg tegen en twijfel of ze het wel hebben. Daarin tegen ook bv de Avensis met 177pk diesel ook erg tegenvalt en met een 131pk diesel ruim voor blijft.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        20 oktober 2013 om 22:07

        @dahlback:

        Die 131pk diesel weegt dan zeker ook 600kg of niet?

        Login om te reageren
        • Svda zegt

          20 oktober 2013 om 23:23

          @redbeams: Hij woog 1420kg, Japanse wagens en diesel is weinig en zoals bekend is dat Toyota niet al te beste diesels bouwt wat de Duitsers wel goed kunnen.

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            21 oktober 2013 om 12:00

            @dahlback:

            Yep en da’s dus ook de reden waarom mini ooit diesels bij toyota afnam (1.4 d4d)
            Wat betreft de 2.2 dcat…dat is nogal een miskleun geweest.
            Maar goed wat voor auto is dat dan wel die 1420 weegt?

            Login om te reageren
  5. coosbmw zegt

    19 oktober 2013 om 18:49

    Ooohhhh Autoblog… weten jullie dan niet dat koppel boven pk’s gaat? Oftewel zou de Fisker Karma op 1 moeten staan met dat koppel.

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 oktober 2013 om 19:55

      @coosbmw:
      uiteindelijk gaat je auto vooruit door koppel op je wielen, niet door motorkoppel. Een motor met minder koppel maar met meer vermogen kan dmv de juiste versnellingsbak meer koppel op de wielen genereren dan een motor met meer koppel maar minder vermogen. Daarom kun je topsnelheid vrij redelijk relateren aan vermogen (bij ongeveer gelijkwaardige autos). Acceleratie is ingewikkelder omdat daarbij de karakteristiek van vermogensopbouw en de aandrijflijnn ook van belang is.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      20 oktober 2013 om 02:20

      @coosbmw: Wat ben je met veel koppel, als je geen pk’s hebt…Durf gerust zeggen, dat ik meer dan genoeg diesels met het dubbele van het koppel van mijn wagen, vlotjes naar huis rijd…en ik heb het absoluut niet over topsnelheid.

      Login om te reageren
    • BJ zegt

      20 oktober 2013 om 11:04

      @coosbmw: Euhm… Misschien dit artikel eens doornemen. Het gaat om vermogen. Of nog specifieker; vermogen/kg.
      http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

      Login om te reageren
  6. 560pkferrari zegt

    19 oktober 2013 om 18:55

    Is de volvo v60 D6 een benzine hybride? Ik dacht dat ‘D’ voor diesel stond.

    De lexus zou mij keuze zijn, prachtig ontwerp en toch enigszins betaalbaar

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 oktober 2013 om 09:10

      @560pkferrari: Klopt, is gefikst!

      Login om te reageren
  7. lambo4all zegt

    19 oktober 2013 om 18:57

    Er is toch een een plug in s500 die 14% doet? Of is die officeel nog niet in de verkoop?

    Login om te reageren
  8. badsaying zegt

    19 oktober 2013 om 19:00

    Doe mij de fisker maar

    Login om te reageren
    • stirling zegt

      19 oktober 2013 om 20:26

      @badsaying: met V8 hoop ik?

      Login om te reageren
  9. chrizzl97 zegt

    19 oktober 2013 om 19:01

    De afgebeelde Model S is geen model S?

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      19 oktober 2013 om 20:18

      @chrizzl97: Dat is inderdaad een vier jaar oud studiemodel van de Model S. Daar zijn toch inmiddels wel betere foto’s van beschikbaar, al was het maar van spots op Autojunk.

      Login om te reageren
  10. smartye36 zegt

    19 oktober 2013 om 19:03

    Niet echt dingen wasr ik een harde plasser van krijg maarja dat was te verwachten. Alles wat eco is is slecht

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      19 oktober 2013 om 20:21

      @smartye36: Als je een keer met mij mee zou rijden in mijn Model S P85, dan kan ik garanderen dat je ‘probleempje’ opgelost is. Maar die harde plasser dan wel graag pas nadat je bent uitgestapt hè ;-)

      Login om te reageren
    • mtijntinus zegt

      19 oktober 2013 om 21:51

      @smartye36: jij hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt..

      Login om te reageren
  11. sacha zegt

    19 oktober 2013 om 19:14

    Ook nog niet leverbaar?

    Login om te reageren
    • stirling zegt

      19 oktober 2013 om 20:23

      @sacha: Zelfs jij de V8 man gaat (misschien) voor groen, jammer….

      Login om te reageren
      • sacha zegt

        19 oktober 2013 om 21:39

        @stirling: ho ho! Ik reageer alleen maar on-topic. Niet meer niet minder.

        Login om te reageren
  12. zakar36 zegt

    19 oktober 2013 om 19:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 oktober 2013 om 09:10

      @zakar36: Yep, is gefikst. Dank!

      Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 oktober 2013 om 19:15

    Laatst voor het eerst een Tesla IRL gespot. Een beauty! In het echt véél mooier dan op de foto’s. Vooral de breedte viel me op.

    Login om te reageren
    • nickmercedes zegt

      20 oktober 2013 om 11:03

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Tesla valt nog wel mee qua breedte hoor.. Bedoel je niet misschien de Fisker Karma? Die is wel echt lomp breed!

      Maar ik zag vrijdag voor het eerst zo’n model s irl, maar das toch een erg mooie bak hoor, ondanks het gemis van een mooie benzinemotor. Vooral het interieur is erg mooi!

      Login om te reageren
  14. ruudw zegt

    19 oktober 2013 om 19:20

    Ik zag vandaag nog zo’n Model S rijden. Écht een vet ding! En autoblog maar zeggen dat er nooit wat moois rond rijd in Laren GLD

    Login om te reageren
  15. vondeyck zegt

    19 oktober 2013 om 20:06

    Koopt er dan echt niemand meer een auto tegenwoordig?

    Login om te reageren
  16. stirling zegt

    19 oktober 2013 om 20:06

    WAAR ZIJN DE ECHTE PETROLHEADS GEBLEVEN?

    Dit gaat niet goed, het is al bekend dat jongeren (tegenwoordig) bijna niets geven om een (mooie) auto.
    En AB helpt hier een handje mee.
    Kom toch op, HYBRIDE Is de duivel, oprotten met dat (semi) electrische spul.

    Ik begrijp dat wanneer je zakelijk rijdt, je een auto wilt met weinig kosten, het is maar een werkpaard.
    Maar bespaar die euro’s dan voor een leuke prive auto erbij.

    De reacties die ik hier lees zijn zorgelijk voor de toekomst voor de petrolheads, “electrische auto’s zijn mooi en cool”

    De jeugd van tegenwoordig kiest voor de “schone auto”, ze zijn allen gehersensspoeld!

    AUB AB stop met deze propoganda en help de petrolheads te overleven!!

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      19 oktober 2013 om 20:31

      @stirling: Wat heeft wel of niet mooi nou te maken met de aandrijving? In de meeste gevallen zie je het verschil in aandrijving helemaal niet, afgezien van wel of geen (vervuilde) uitlaatpijpjes.

      Dus dan blijft het motorgeluid als verschil over. Maar dan praat je over minder dan 0,001% van het wagenpark wat een leuk geluid produceert. En dat zijn niet eens altijd mooie auto’s.

      Ik vind trouwens de stilte in mijn Model S een plus; heb ik veel meer aan de prachtige geluidsinstallatie met toegang tot duizenden internet-radiostations van over de hele wereld.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        19 oktober 2013 om 20:39

        @mattraket:
        Ik kom nu bijna dagelijks wel een Model S tegen , zowel in 010 als 070, en eerlijk is eerlijk, het is een beauty.
        Een serieus rappe auto ook, zo heb ik met de Maarten Memorial mogen aanschouwen (dat was er een met een D kenteken).
        Veel plezier met uw keuze dus.

        Login om te reageren
      • stirling zegt

        19 oktober 2013 om 20:46

        @mattraket: u bent duidelijk geen petrolhead, het is iets meer dan het geluid alleen.
        Maar ik accepteer dat u 1 van de slachtoffers bent, succes.

        Login om te reageren
        • super zegt

          19 oktober 2013 om 21:02

          @stirling:
          wat is het dan allemaal wel volgens jou?

          Login om te reageren
          • stirling zegt

            19 oktober 2013 om 21:17

            @super: google; petrolhead, misschien begrijp je het dan?
            Maar dan nog, heb ik ook de hoop al op gegeven bij jou, u bent waarschijnljk ook van de groene generatie, succes.

            Login om te reageren
            • super zegt

              19 oktober 2013 om 21:49

              @stirling:
              Je bent dus een soort priester van een soort sekte waarbij elke twijfel streng verboden is. En vertel dan eens, oh priester, wat voor een auto rijd je zelf?

              Login om te reageren
          • mattraket zegt

            19 oktober 2013 om 23:28

            @super: Wat anders dan het geluid maakt een brandstofauto dan mooier? De roetwolk erachter? De stank? De berg euro’s die je wekelijks bij de pomp moet achterlaten? De rib uit je lijf die je bij de garage moet achterlaten wanneer er weer eens wat kapot is aan de kleppen, distributieriem, dynamo, bougies, enzovoorts?

            Login om te reageren
            • sanderm3 zegt

              20 oktober 2013 om 01:00

              @mattraket:
              Ik gok iets met Emotie.
              Ik kan me ergens wel in de antwoorden van stirling vinden..
              Het beste autorij-gevoel krijg ik bv in een fel aan het gas hangende benzine auto, met handbak en leuk geluid. In zo’n auto krijg ik bv automatisch een smile op mn face. Bij diesel heb ik dat bv al véél minder, laat staan een stille electrische auto met 1 versnelling..
              Oja en nog iets. Een échte autoliefhebber ziet in élke auto iets moois!….élke

              Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              20 oktober 2013 om 09:39

              @mattraket: ik denk dat een heleboel zaken die puur rationeel als “fout” of “probleem” kunnen worden gezien aan de auto met brandstofmotor de auto meer doet appeleren aan de emotie dan een “technisch perfecte/superieure” elektroauto… Het feit dat je moet werken om het beste uit de motor te krijgen, dat je zelf moet schakelen, de vibraties, het geluid, de manier waarop het vermogen beschikbaar is (of nu ff niet).

              In absolute zin is een elektro-auto erg goed en misschien zelfs vrijwel perfect, maar waar is de beleving? Wat maakt een elektro-auto spannend? Ik zie het een beetje als een koelkast… doet het eigenlijk altijd, doet uitstekend wat ie moet doen, maar heb je er een band mee? Ik niet. Heb ik een band met mijn 1-10 rijdende bijna 20 jaar oude open auto met maar 130pk en slechts 1020kg? Die van brommen naar schreeuwen gaat als je van 1500 toeren doortrekt naar 7300 toeren? You bet en dan maakt het me niets dat er objectief VEEL snellere auto’s zijn die tegen lagere kosten veel efficiënter mij van a naar b transporteren. De Mx5 verleidt me vrijwel altijd weer om van a naar b te rijden via c,d en soms ook wel f en g…. dat moet te begrijpen zijn lijkt me.

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                20 oktober 2013 om 09:54

                @w0o0dy: ik denk juist dat de beleving groter wordt door het ontbreken van de vibraties en het geluid van de verbrandingsmotor. Je wagen gaat rap vooruit en je merkt dat er geen energie verspilt wordt aan het produceren van geluid, trillingen en stinkende gassen. Dat geeft een extra dimensie, juist in een open auto kun je daardoor de omgeving beter waarnemen.

              • w0o0dy zegt

                20 oktober 2013 om 10:07

                @mashell: snelheid is relatief en absoluut on-interessant als je geen haast hebt en een vage bestemming… Ik hou van die trillingen/vibraties en ik hou van een aardig geluid dat telkens anders is… dat is toch boeiender dan eigenlijk maar één monotone zoem?

                Als vervoermiddel ben ik niet tegen elektrisch, zeker niet, maar als auto-liefhebber ben ik vooral verknocht aan mijn atmosferische benzine gestookte in-efficiënte maar oh zo aanwezige motor. Als ik gezoem wil dan is de vaatwasser aanzetten vrijwel net zo boeiend…

            • super zegt

              20 oktober 2013 om 21:20

              @mattraket:
              ben helemaal niet voor/tegen elektroautos, en dat gehuil over “geluid” interesseert me ook niet. Maar als ik eerlijk ben zijn een hoop van de onderdelen die de laatste tijd kapot zijn gegaan aan m’n auto dingen die ook kapot zouden kunnen aan een elektroauto.

              Ik denk trouwens dat weinig mensen problemen hebben met de kleppen van hun auto.

              Login om te reageren
  17. stirling zegt

    19 oktober 2013 om 20:19

    Het mooiste nieuws van 2013 voor de petrolheads, de Fisker krijgt een V8!
    En wat is de reactie van de huidige reaguurders, uiterst mager.
    Het gaat de verkeerde kant op.

    Login om te reageren
  18. healey zegt

    19 oktober 2013 om 20:25

    De Giulietta TCT staat er niet bij terwijl hij toch vlotter is dan een aantal van de genoemde auto’s.( ieder geval de Peugeot en de Lexus): 0-100 7,7s en 225 km/uur top.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      19 oktober 2013 om 20:27

      @healey: Klinkt als een slome bak dan, F30 320i is al sneller.

      Login om te reageren
      • stirling zegt

        19 oktober 2013 om 20:38

        @alcantara: u bent de trol!

        Login om te reageren
    • stirling zegt

      19 oktober 2013 om 20:29

      @healey: dhr smokalot is liever lui dan moe.

      Login om te reageren
  19. jmeverts zegt

    19 oktober 2013 om 20:48

    Hoe rap zijn ze dan?

    Login om te reageren
    • stirling zegt

      19 oktober 2013 om 20:55

      @jmeverts: zie mijn reactie van 20:29.

      Login om te reageren
    • AMV8Bart zegt

      19 oktober 2013 om 21:04

      @jmeverts: Inderdaad. Wat een zaad artikel zeg! Zet er dan gelijk even wat topsnelheden en sprinttijden bij!

      Dit is hetzelfde nieuws als een weerbericht met ´Het is morgen mooi weer´

      Login om te reageren
  20. Svda zegt

    19 oktober 2013 om 21:40

    Als je bij de Citroën zegt dat hij 130pk heeft geloof ik het ook want het voelt niet rap en is het ook echt niet. 500nm koppel weet ik niet hoe ze daarbij komen maar daar komen ze verre van in de buurt.

    De Tesla is overigens stuk goedkoper dan AB zegt maar word erg goed verkocht. Er komen rond half november nog ruim 900 binnen die voor eind dit jaar in Nederland gaan rijden.

    Login om te reageren
  21. wimbers zegt

    20 oktober 2013 om 00:29

    Rijden nu een paar tesla’s bij mij in de buurt. Straatgenoot heeft er ook 1.
    Gaaf ding, acciradius volgens hem inderdaad rond de 400km, hij kan er net mee van Haarlem naar Düsseldorf en terug, wel met samengeknepen billen :)

    Login om te reageren
    • vondeyck zegt

      20 oktober 2013 om 01:49

      @wimbers: Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de werkelijke actieradius.
      Ik kan me nog een Top Gear aflevering herinneren waarin meneer Clarkson met een A8 diesel van londen naar Edinburgh reed en terug. Audi zelf schijnt gezegd te hebben dat dat niet mogelijk is maar het blijft tv, wat de waarheid is hou ik in het midden maar ik kan me best voorstellen dat iemand aangenaam verrast kan zijn door de actieradius. Mits je een hypermile-sessie in het vooruitzicht hebt dus erg zuinig rijdt.

      Login om te reageren
    • vondeyck zegt

      20 oktober 2013 om 01:50

      @wimbers: Overigens heb ik de Model S hier nog niet gespot, de Karma daarentegen des te meer. Weet niet waar je resideert maar hier in Amsterdam Zuid heb ik ze nog niet gezien. KAn ook te maken hebben met de relatieve onopvallendheid van het ding.

      Login om te reageren
      • vondeyck zegt

        20 oktober 2013 om 01:51

        @vondeyck: OH GOD! Ik schreen Kan. Ik bedoel uiteraard “kan”.

        Login om te reageren
      • mattraket zegt

        20 oktober 2013 om 12:54

        @vondeyck: Als je er eentje ziet, zul je concluderen dat hij echt niet relatief onopvallend is. Veel groter en mooier dan je zou denken op basis van foto’s.

        Login om te reageren
      • Svda zegt

        20 oktober 2013 om 23:20

        @vondeyck: eind december komen er 900 erbij op de straat in Nederland.

        Login om te reageren
  22. keesdax zegt

    20 oktober 2013 om 08:35

    Waar staat de porsche 918 dan?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 oktober 2013 om 08:48

      @keesdax:
      Ergens in Weissach?

      Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    20 oktober 2013 om 08:48

    “Het laatste van de oude techniek is vaak beter en praktischer dan het eerste van de nieuwe ”
    Jay Leno, over 1 van zijn stoomgedreven wagens.

    Maar de man heeft wel een punt, we zitten op een omslagpunt qua explosie motor, sterker nog, het hele concept “auto “( individueel transport ) zit op een hellend vlak en is aan verandering toe.
    Ik wil het niet over het milieu hebben, maar over de praktische infra structurele vraagstukken die gewoon onoplosbaar zijn.

    We zijn aan onze vrijheden gewend geraakt, stel je voor je kunt nu, indien je in het bezit bent van een auto van Athene tot aan Cork reizen, niemand die je iets maakt.
    En dat maakt ons allemaal junks, zlefs de man of vrouw die er niets om geeft, ’t is het idee van vrijheid dat we met de auto associëren.

    Qua brandstoffen heb ik geen idee van wie er gaat winnen, persoonlijk ben ik van mening dat de zgn hybride techniek (die al decennia lang bestaat), maar kennelijk te groot en te zwaar was om in personenwagens toespasbaar te zijn, het gaat winnen.
    Er rijden zat diesel-elektrische locomotieven rond, waarbij de diesel een generator aandrijft die stroom opwekt voor de electro motor.
    De uitdaging zit hem volgens mij in een zo klein, zuinig en licht mogelijk brandstof motortje dat een enorm efficiënte generator aandrijft

    100% elektrisch rijden zie ik op de korte termijn niet als een oplossing.
    Wees eerlijk, met een Tesla haal je Parijs niet eens, waarbij @Dev gelijk de vinger op de zere plek legt.
    Zie ik zo’n elektrische wagen rijden, denk ik altijd : ‘zouden die mensen nou niet met gekromde tenen in dat ding zitten en zich afvragen of ze het wel halen ?’
    Daarnaast is het opladen een crime, het duurt veel te lang en dat maakt deze auto’s gewoon niet praktisch.
    Voor mezelf, ik zou best zo’n Tesla willen, het is zakelijk gezien verdomd interessant voor me, maar ik haal Le Have, Linz of Hamburg niet met zo’n wagen dus is het voor mij een no-go. ( ik doe die steden vaak heen-en-weer in 1 dag)

    De man die de super snel lader gaat uitvinden, waarschijnlijk met een nieuw soort van accu die, zeg binnen een tankbeurt qua tijd je accu’s oplaadt, die man heeft een mooie toekomst voor zich!

    De emotie van de explosiemotor ?
    Eigenlijk zijn het gewoon krengen van dingen, ik bedoel je rijdt constant op gecontroleerde explosies, er zijn weinigen, behalve militairen en gekken die met een handgranaat op zak lopen, maar eigenlijk is dat de essentie van een explosie motor.
    Een electromotor is veel praktischer, hij heeft veel minder bewegende delen, levert zonder problemen gelijk zijn volle kracht en is veel rendabeler dan welke explosiemotor dan ook.

    Er zijn eigenlijk twee zaken die ons nekken :

    1 – de hele wereld is gebouwd, ook economisch op olie ( ook ik leef van indirect van de olie) en niemand kan de impact inschatten die het de werled teweeg zal brengen als we geen olie meer nodig hebben.
    Ik ben van mening dat we een crisis en oproer krijgen die een wereld brand zal veroorzaken.
    2 – de elektrische auto is qua praktisch gebruik (het opladen) gewoon -nog- geen goed alternatief.

    Oh, de elektrische wagen is zo oud als de weg naar Rome, de Franse Jamais – Contente was 1 van de allereerste snelheidsrecord houders en was 100% elektrisch.

    Login om te reageren
    • kjeld zegt

      20 oktober 2013 om 09:41

      @desjonnies: Je hebt totaal gelijk. En daarom is een hybrid als de BMW i3 bijvoorbeeld een tot auto voor nu met de range extender.

      Exter wat betreft dit “….ik bedoel je rijdt constant op gecontroleerde explosies……” dat is mou juist het gene wat de meeste mannen het hoofd op hol brengt. Dat is toch geweldig, ik heb al Mad-max beelden in mijn hoofd. Plof bam etc heerlijk

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 oktober 2013 om 10:01

      @desjonnies: de olie komt komt vooral van die rare Arabieren die door al dat olie geld een buitensporige macht hebben en dat op de ongewenste manieren inzetten, daar willen we eigenlijk vanaf. Dus de Nobelprijs voor zowel de Natuurkunde en de wereldvrede voor degene die de super accu uitvindt, want de wereld wordt er heel snel veel prettiger van.

      Login om te reageren
      • BJ zegt

        20 oktober 2013 om 11:16

        @mashell: Keep on dreaming; als jij nu rond kijkt in je kamer is het denk ik moeilijk iets aan te wijzen waar geen olie aan te pas is gekomen. Het zit ongeveer overal in en hoewel vervoer uiteraard een belangrijk onderdeel is voor toepassing, zijn er voor vervoer inmiddels (weliswaar nog niet perfecte) alternatieven beschikbaar. En dan eigenlijk alleen nog maar voor persoonlijk vervoer. Vliegtuigen, schepen en veel treinen en vrachtwagens (niet in West EU, maar elders) zullen nog lang afhankelijk blijven van olie. Maar er zijn hele andere toepassingen waarvoor het veel moeilijker is of gaat zijn om een alternatief te vinden. Dus die olie afhankelijkheid blijft nog wel even.

        Tot slot; de meeste trammelant komt volgens mij door inmenging van olie-afhankelijke naties (lees: Noord Ameria en West Europa) in olie leverende regio’s ipv vice versa?

        Login om te reageren
    • mattraket zegt

      20 oktober 2013 om 13:42

      @desjonnies: Je schrijft: “De man die de super snel lader gaat uitvinden, waarschijnlijk met een nieuw soort van accu die, zeg binnen een tankbeurt qua tijd je accu’s oplaadt, die man heeft een mooie toekomst voor zich!”

      Die man bestaat al en heet Elon Musk. Het opladen is nog niet zo snel als een tankbeurt, maar bij de Tesla Superchargers gaat het volledig opladen van een lege accu inmiddels al in 40 minuten, en dan kun je weer 350 km verder. Dat is met 120 kW-chargers, ze kijken nu al naar 150 kW-chargers, dus nog sneller. De tijd dat je met 10 minuten bijtanken weer honderden kilometers verder kunt rijden, is niet ver weg meer.

      Het betekent op dit moment om de drie uur rijden een pauze van 40 minuten waarin je wat kunt eten, sowieso geen slecht idee. Dus Amsterdam-Parijs is één stop. En het is nog gratis ook.

      Binnen twee jaar moeten de belangrijkste Europese snelwegen zijn voorzien van zulke Superchargers. In Noorwegen ligt nu al een heel netwerk en de route Amsterdam-München is deze winter klaar. Dit voorjaar rijd ik met twee tussenstops van 40 minuten geheel elektrisch (en gratis) naar Oostenrijk.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        20 oktober 2013 om 14:10

        @mattraket:
        Weer wat geleerd, echter vergt het geen aanpassingen voor jezelf om elektrisch te rijden, ik bedoel ik doe zo’n 800 tot 1200 kilometer op een tankje Diesel en het grote voordeel dat ik dan nog heb is dat ik met een gerust hart met een halve of kwart tank aan een reis kan beginnen van 600 kilometer, want het spul is overal te koop.

        Het lijkt me dan wel weer leuk om ergens naast een schip te staan in de haven en mijn Tesla ’te tanken’ met een verlengsnoer van datzelfde schip terwijl ik mijn werk aan het doen ben aan boord.

        Login om te reageren
  24. keesdax zegt

    20 oktober 2013 om 09:48

    @tupperware die moet er wel in staan want dat is een van de snelste auto’s van het moment, en dan die 14% bijtelling is ook nog mooi

    Login om te reageren
  25. launchcontrol zegt

    20 oktober 2013 om 12:13

    Mijn keuze zou de BMW zijn, heb de BMW i8 recent in het echt mogen gezien, wat een waanzinnig mooie auto is dat….

    Login om te reageren
  26. suzy991 zegt

    20 oktober 2013 om 12:28

    Waarom geen Porsche 918???

    Login om te reageren
  27. hoshi zegt

    20 oktober 2013 om 14:05

    Van werkelijk geeneen gaat m’n hart harder kloppen…

    Login om te reageren
  28. wouter_the_great zegt

    21 oktober 2013 om 11:48

    Ik snap de problemen rond de range van een EV echt niet…
    Met een EV vertrek je elke ochtend met een volle ’tank’:
    Ga je naar de familie die 20/30km verder woont?
    Unpluggen, instappen en vertrekken.
    Ga je daarna naar de winkel? Idem.
    ’s Avonds kom je thuis, plug je je wagen in en dat is al wat je moet doen.
    Met mijn ICE wagen moet ik soms, ookal moet ik maximaal 5km rijden eerst nog tanken.
    Dus een rit van 5km, die me maximaal 5 minuten ging duren zal nu een rit van 10/15km worden die 15 minuten, of misschien zelfs 20 minuten duren.
    Vaak in de koude wind, regen, hagel, weet ik veel, daarboven komt nog eens een rekening van 80 euro uit de pomp gerold.

    Is dit het gevoel van vrijheid? Vrijheid om te gaan waar je wil?

    Voor die 5 ritten per jaar die meer dan 400km zijn kan ik perfect een route uitstippelen die langs een supercharger gaat.
    Na 3 uur rijden wil ik graag even de benen strekken, koffietje drinken, boterhammetje eten.
    Op die tijd zit mijn tank weer vol, gratis en voor niets.

    Dus, mijn vraag is, wat biedt meer vrijheid?
    Elke 600-900km, ongeacht of je ze op 1 dag doet of op 1 maand, een speciale omweg maken, 5 tot 10 minuten in de kou te staan wachten om dan een nier af te staan om je tank te vullen.
    Of elke ochtend vanuit een warme garage te vertrekken met een volle tank, en als je eens een langere roadtrip neemt je route aan te passen om op een rit van 6 uur 10 minuutjes langer te rijden, in alle stilte, gratis en alle comfort?

    Login om te reageren
  29. johnny23 zegt

    2 december 2013 om 14:45

    Dan doe ik het toch beter:
    330PK/700Nm en 0% bijtelling :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North