• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari vecht met hart en ziel voor behoud van de V12

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 maart 2019 om 13:03 – 23 Reacties

Ferrari vecht met hart en ziel voor behoud van de V12


Goed nieuws, daar houden we van.

Ferrari is tijdens het Autosalon van Genève veelvuldig in gesprek gegaan met de automedia. Gisteren konden we nog het een een ander vertellen over het aankomende model met een hybride V6. Daarnaast wil het merk binnenkort ook nog een auto op de markt brengen met een gedeeltelijk elektrische V8. Zodoende lijkt het alsof de Italianen krachtige atmosferische motoren compleet vergeten zijn, maar dit is allebehalve de waarheid.

Integendeel, Ferrari wil dergelijke krachtbronnen wat graag in het gamma houden. Voor het sportwagenmerk is het echter belangrijk dat het een effectieve overstap maakt naar het produceren van hybride auto’s. En hoewel het dit kan doen met de blokken die de meeste cilinders hebben, begrijpt het dat een dergelijk plan alleen zal werken wanneer het zonder tegenstribbelen meedoet aan de trend van ‘downsizing‘.

Het is dus vanzelfsprekend dat Ferrari zijn kleinere motoren wil gebruiken voor toekomstige hybride modellen. De V12, die Ferrari als de kern van het merk wil aanhouden, zal elektrificering als gevolg weten te ontwijken. De aandrijflijn van de LaFerrari was een uitzondering, aldus Michael Leiters, technisch hoofd van het automerk.

In een gesprek met Top Gear laat Leiters tegelijkertijd weten hoe hij denkt dat de toekomst van de V12 eruit zal zien.

“If you want to maximise the benefits of an electrified powertrain, you need to do it with downsizing otherwise it doesn’t make sense. A naturally aspirated V12 engine is not a downsized engine, and for me it doesn’t make sense as a hybrid. We will fight for the V12, of course. We will do everything we can to keep it as it is core to our brand. But a real hybridisation of the V12? I don’t see it. […] In the future, we’re being forced to look at emissions [the F8 is the first Ferrari to go through the WLTP cycle] and if you want to really utilise the CO2 benefit, you have to downsize.”

Zoals het beeld nu voor ons geschetst wordt, zal Ferrari zijn hybride aandrijflijnen dus plaatsen in zijn kleinere, goedkopere modellen. De grotere, meer speciale modellen kunnen eventueel een V12 verwachten. Hoeveel dit er zullen zijn van de vijftien nieuwe auto’s die het merk van plan is te introduceren, dat durven we nog niet te zeggen.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • 'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
    'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
  • Ferrari met piepkleine V6
    Ferrari met piepkleine V6 bijna klaar, komt al volgend jaar
  • Ferrari Sports Car
    Ferrari Sports Car met V6 klinkt heerlijk, accent ook

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Ferrari, Hybride, motor, V12, v6

Vorig bericht: « Vanaf nu kun je de BMW iX3 bestellen
Volgend bericht: Ares Design Panther is hier, kost meer dan 600.000 euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    14 maart 2019 om 13:12

    Hoezo vechten? Tegen wie? Dat bepalen ze zelf toch?

    Login om te reageren
    • fortunato zegt

      14 maart 2019 om 13:22

      @str8six: Nee dat bepalen ze zelf helaas niet, uitstoot eisen worden steeds zwaarder.

      Login om te reageren
    • stewie zegt

      14 maart 2019 om 13:22

      @str8six: Ferrari stelt dat het behoud van de V12 ingaat tegen de huidige trend rondom downsizing, wat ook wat gereguleerd door wet en regelgeving. Om wel te voldoen aan de gestelde norm met een V12 wordt een steeds grotere uitdaging – aka #vechten voor de V12.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        14 maart 2019 om 13:55

        @stewie: zolang hun afzetmarkten het grootst zijn in regio’s waar ze de schouders ophalen over downsizing en milieu etc. zie ik het allemaal niet zo somber in met dat “vechten”.

        Login om te reageren
        • vtie zegt

          14 maart 2019 om 13:57

          @str8six: het probleem zit hem in het land van vestiging en de regels die de EU heeft gesteld. Ferrari zit vanwege zijn merkwaarde aardig vast aan Italië.

          Login om te reageren
          • str8six zegt

            14 maart 2019 om 14:15

            @vtie: aha, duidelijk.

            Login om te reageren
          • mrbooz zegt

            14 maart 2019 om 14:38

            @vtie: Sterker nog, op papier is Ferrari een Nederlandse NV. Al sinds ze naar de beurs zijn gegaan. Dit vanwege gunstigere belastingregeltjes.

            Login om te reageren
      • Jochen zegt

        14 maart 2019 om 19:20

        @stewie: een van de eerste motoren van Ferrari was een V12, met slechts 1,5 liter inhoud. Er is nog hoop, zelfs met downsizing ;-)

        Login om te reageren
    • woudloper zegt

      14 maart 2019 om 15:08

      @str8six: er komt ook een moment dat een nieuwe v12 zonder hybride of duurzaam component gewoon als niet-innovatief zal aanzien worden.
      Dat hoor je nu al bij veel auto’s zoals aventador. Het is oude tech.
      Cool, maar oud.

      Login om te reageren
  2. wimof zegt

    14 maart 2019 om 13:13

    Alsof die kleine schare van V12 ’s het klimaat zo nadelig zullen beïnvloeden.

    Login om te reageren
    • unknown32 zegt

      14 maart 2019 om 13:33

      @wimof: Volgens de hippies wel. Maar over cruise schepen etc lees je nauwelijks wat

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        14 maart 2019 om 14:08

        @unknown32: Stel je voor, je ligt in een transat op het dek, en snuiven maar.

        Login om te reageren
  3. cloverleaf zegt

    14 maart 2019 om 13:33

    Laten registreren als Cultureel Erfgoed?

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      14 maart 2019 om 13:37

      @cloverleaf: of gewoon als luxe grillplaat?

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        14 maart 2019 om 14:39

        @imaginenl: Mixed Grill?

        Login om te reageren
  4. ericc zegt

    14 maart 2019 om 13:53

    Of de V12 enkel verkopen in die landen die niet onderhevig zijn aan de milieu-maffia…..
    Ik dacht dat Europa uitzondering had voor fabrikanten met een kleine productie. Een doorsnee Ferrari met V12 legt jaarlijks 2000km af. Dus veel verontreiniging zal deze niet veroorzaken!

    Login om te reageren
  5. ramshoek zegt

    14 maart 2019 om 14:23

    Waarom toch geen hybridisatie (is dat Nederlands?)
    Dus 6½ liter terug naar 5,x liter. Geef de V12 eventueel cilinder de-activatie mee. Maak het ding nog wat piekeriger (extra toeren) zodat vermogen op niveau blijft en smeer het koppelverlies van de kleinere motor weg met elektrokracht.

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    14 maart 2019 om 14:24

    Je kan het toch zo maken dat het verkapt is als een malle maar met behoud van de V12?!

    Als voorbeeld, je bouwt een V12, knalt er cilinderuitschakeling op, start/stop-systeem..druk het aantal pk’s softwarematig naar een dieptepunt, waardoor de uitstoot enorm laag uitvalt, chip die bakken achteraf, et voila!

    Login om te reageren
  7. tonniejj zegt

    14 maart 2019 om 14:52

    Waarom niet gewoon LaFerrari afgeleide aandrijflijn gebruiken en softwarematig de optie hebben om de Hybride componenten uit te schakelen in e.g. RACE modus? Schoner in de stad, pure V12 ervaring op afroep. Of zie ik iets over het hoofd?

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      14 maart 2019 om 18:50

      @tonniejj: ja, gewicht

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    14 maart 2019 om 15:46

    Tja, wel logisch, de V12 van de Superfast klinkt zo geniaal, dan maar wat minder snel, het gaat in een supercar tenslotte om te beleving!

    Login om te reageren
  9. jasbelle zegt

    14 maart 2019 om 17:23

    Net zoals ze gingen vechten om nooit een SUV te maken?

    Ik geloof er niks van

    Login om te reageren
  10. cortinaracing zegt

    14 maart 2019 om 22:42

    Gewoon een SUV gamma met V8 verzinnen en moet je die C02 eisen prima kunnen halen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North