
Genoeg reden voor BMW om de Touring-badge in leven te houden.
Nu de Nederlandse overheid het idee heeft om auto’s te belasten op grootte in plaats van gewicht, zouden de stationwagons dan meer of minder wegenbelasting gaan betalen? Laten we hopen op het tweede zodat autokopers weer bij zinnen komen en afkicken van hun SUV-verslaving. Of is er helemaal geen hoge-autorittus? Bij BMW voorlopig niet.
We hebben het idee dat iedereen en zijn moeder een SUV of crossover willen, maar BMW merkt dat er daadwerkelijk nog wel vraag is naar de lage Bimmers. BMW-hoofdontwerper Adrian van Hooydonk belooft aan Autocar dat de stationwagons van BMW ook in het Neue Klasse-tijdperk zullen bestaan.
Dat merkt de BMW-tekenaar ook aan de verkopen: “Ik denk dat de Touring een comeback maakt. Natuurlijk hebben we het een impuls gegeven met de M3 Touring en de M5 Touring. Ze lijken erg populair te zijn, zelfs in landen waar stationwagons normaal gesproken niet erg populair zijn. Dus ja, er waait een nieuwe wind in dat segment en daar zijn we heel blij mee.”


BMW’s 50/50-verkopen
De niet-SUV’s zijn niet alleen populair bij liefhebbers, maar ook een groot deel van de BMW-klanten heeft stijl. De Nederlandse BMW-topman zegt over de 3 Serie: ”Wij geloven dat dit segment nog niet dood is. SUV’s zijn de helft van onze handel. De andere helft is nog steeds sportieve, elegante sedans en coupés. Natuurlijk hechten we daar ook veel waarde aan. Daar zijn we ingeworteld en worden we vaak gezien als de maatstaf. Dat willen we zeker blijven.”
Je hoeft de komende jaren dus niet bang te zijn dat BMW verandert in een SUV/crossover-merk. Tevens blijven er halo-cars komen zoals de Skytop en houdt BMW huistuner Alpina in leven. Ga zo door Bimmer!
Hoofdfoto: BMW M3 CS Touring





Vind ik fijn! Zelf nu een tijdelijke suv mee gekregen van de Sjef. Maar het is nog geen liefde ;-)
Gelukkig maar, er zijn in mijn ogen maar weinig SUV’s die ik kan waarderen. Blijf de sedan, coupe en stations maar bouwen BMW.
Ik hoop dat Volvo ook tot inkeer komt
Het gaat héél héél héél slecht met Volvo (Nissan’esque slecht nog net niet). Personeel ontslagen, productie verlaging en wat een teken aan de draagmuur is……de bedrijfskantines zijn gestopt met het serveren van Zweeds-Mandarijnse gehaktjesballen vanwege de importheffingen op Texaans Longhorn vlees. Die Volvo Stationcar(s) plannen hebben ze in een metalen koker, gevuld met vloeibare stikstof, gestopt en die koker staat weer in een SubZero walk-out vriescel. Volgende keer beter!
Er gaat niets boven een sedan. Gewoon kop, kont en 4 deuren daar tussenin. Gelukkig zijn er nog merken die zulke modellen koesteren.
En dan komt de dag dat je de fiets van je dochter moet meenemen in de auto…
Dan schroef je er gewoon een fietsendrager op…
Ze kan ook gewoon fietsen met een fiets.
Weinig stations waar een fiets in past hoor..
Nu die vangrails en schermen naast de weg ff wat lager of doorzichtig, dan heeft de SUV helemaal geen zin meer. Qua instap ook niet meer want dat lukt altijd wel. Uitstap misschien wat minder, maar daar is misschien een milde vorm van een schietstoel voor te bedenken. Lazy-boy style zetje van je stoel het portier uit zeg maar.
soort V2 van de uitstaphulp die het stuurwiel introk bij contact uit (o.a. BMW 5 en 7 E series) voor de duitse welvaarts bierbuik zeg maar.
Gelukkig maar!
Sinds wanneer is bij BMW een touring een badge?!
Nu hopen op een i3 touring 🤞🏼
Natuurlijk is een stationwagen ideaal. Lichter dan een SUV en je kan gewoon volgeladen op vakantie. Sterker, een station die iets hoger zit dan een standaard 3-serie, iets meer grondspeling, iets hogere stoel, en 98% van de bevolking hoeft niets anders.
Vaak hoor ik dat vrouwen en ouderen de drijver zijn achter de keuze voor een SUV: vrouwen zijn vaak kleiner, minder zicht, ouderen stappen moeilijker in/uit. Los dat op voor een moderne stationwagen en dan zijn we verlost van die inefficiënte hokken die SUV heten.
De station die iets meer grondspeling, iets hogere stoel heeft die heet X3.
Je kunt SUV’s wel inefficiënte hokken noemen maar zie bieden duidelijke voordelen in rijcomfort. Het ietsjes hogere dak geeft een heel sterke ruimte perceptie. Ik denk eigenlijk dat de SUV of crossovers de standaard autovorm zullen worden en de krappere lagere wagens als stations zullen eindigden als duurdere sportieve varianten.
Nee, een 3-serie en een X3 schelen ruim 20 cm in hoogte. Ik bedoel 5-10 cm verschil maximaal. Deur openen en gewoon op tuinstoelhoogte (45 cm) kunnen gaan zitten. Bij de Volvo V90 en V90 cross country is dat verschil (6 cm) precies goed. Mooie balans tussen comfort en wegligging.
Mooi, nu toe aan mn tweede 5 touring en het zijn/blijven briljante auto’s. Die drang om hoog op de bok te kunnen zitten heb ik nooit gesnapt, zeker niet icm verbruik.
Ik zelf zie hier absoluut geen goed nieuws in, by far de lelijkste carrosserie variant die te krijgen is
Mwah, ik vind een SUV/crossover veelal lelijker.
Sportieve stations zijn altijd goed!