• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de goedkoopste auto’s, met zoveel mogelijk pk

Auteur: willeme, gepost 23 oktober 2017 om 22:00 – 85 Reacties

Audi RS6 Performance


Stel: je wil zo veel mogelijk vermogen in een nieuwe auto, voor zo min mogelijk cash. Op welke auto’s ben je dan aangewezen?

Vermogen. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Hoe meer vermogen, hoe beter de auto. Op de Saab 9-3 Viggen Cabriolet na, klopt dat best aardig. Waarom vinden we vermogen zo prettig? Eigenlijk is het antwoord heel erg simpel. Hoe meer vermogen een auto heeft, hoe sneller een auto gaat. Maar, er zijn nog tal van andere factoren die bepalend zijn voor de snelheid van een auto (onder andere gewicht, aerodynamica, transmissie).

Wat ook bij meer vermogen komt kijken, zijn meer kosten. Logisch natuurlijk. Hoe meer vermogen een auto heeft, hoe meer de andere onderdelen van de auto daarop aangepast dienen te worden. Denk aan de remmen, transmissie, aandrijfassen en onderstel. Veel vermogen voor een lage prijs is dus een uitdaging. Daarom gaan we vandaag bekijken welke auto per vermogenscategorie het goedkoopste is (in Nederland). Tevens gaan we uitpluizen of je daadwerkelijk waar voor je geld krijgt, of alleen een dikke motor. We trappen af met 75 hele paarden:

75 pk: Opel Karl 1.0
Is 75 pk veel? Voor mensen als @Wouter niet. Naar het schijnt heeft zelfs de motor voor zijn ruitenwissers meer vermogen. Maar als je kijkt naar het overgrote deel van de A-segment auto’s, dan zie je dat 60 pk de norm is. Dan zijn 15 paarden extra wel lekker. De Opel Karl is de Koreaanse instapper van Opel. De auto is gezegend met een atmosferische 1.0 liter driecilindermotor. De Karl is redelijk kwiek, met name in stadsverkeer is het een handig wagentje. Vergeet niet: dit ding weegt nog geen 840 kg! Voor de instap Karl 1.0 betaal je 11.449 euro. Dat is dan de zogenaamde ‘Selection’-uitvoering. Op zich valt het allemaal wel mee voor een schraapversie: elektrische ramen (voor), stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling krijg je standaard mee.

Opel Karl

100 pk: Fiat Punto 1.0 Twin Air
Ooit was de Fiat Punto de bestverkochte auto van Europa. De stijlvolle rakkertjes waren niet aan te slepen. Dat is nu niet meer het geval. Niet zozeer omdat het segment niet populair is, maar omdat Fiat vergeet een nieuwe Punto op de markt te zetten. Dit ding is alweer ruim 13 jaar oud. Mede daardoor is de auto wel lekker goedkoop. Het is niet de modernste auto, maar je krijgt wel veel waar voor je geld. de 1.0 Twin Air levert 100 pk waardoor je in 11,7 seconden al op de 100 km/u ziet. De topsnelheid is een redelijke 180 km/u. De goedkoopste variant is de ‘Popstar’. Dan heb je o.a. een radiootje, airco, boordcomputer, leren stuurwiel en elektrische ramen voor 14.995 euro.

Fiat Punto

150 pk: Opel Astra 1.4 Turbo
Dan gaan we nu naar een vermogenscategorie waarmee je daadwerkelijk de 200 km/u kunt halen en de 100 km/u aan kan tikken binnen de 10 seconden. Dat kan namelijk in deze Astra. Kies je deze met de 1.4 viercilinder turbo, dan krijg je 150 paarden onder je rechtervoet. De sprint doe je in 8,5 seconden en de top bedraagt 215 km/u. De goedkoopste 1.4 is de Business +. Dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt (op metallic lak en lichtmetalen velgen na, wellicht). Navigatie, cruise control en climate control zitten er wel op. Beetje saai misschien, maar je hebt wel even 150 pk voor 24.349 euro. Hoe dat rijdt lees en zie je in deze rijtest + video.

Opel Astra

200 pk: Volkswagen Polo GTI
Deze auto toont wat er allemaal misging met downsizing. In 2007 had de Polo GTI nog gewoon een 1.8 turbo. Toen de nieuwe Polo kwam, kam er ook een nieuwe Polo GTI. Dat was een downsize wonder: een 1.4 viercilinder torretje met turbo én mechanische compressor, gekoppeld aan een zeventraps DSG. Die combinatie bleek niet al te best, waardoor VW halverwege overstapte op een 1.8T en de mogelijkheid voor een handbak. We zijn nu aanbeland bij de nieuwste Polo GTI en daar zit gewoon een dikke tweeliter motor in. Daarmee is het een bijzonder vlotte Polo geworden: 0-100 km/u in 6,7 seconden en een V-max van 237 km/u. In een Polo! Omdat de het een GTI is, zit je qua uitrusting wel goed. Op zich geen slechte deal voor 29.590 euro.

Volkswagen Polo GTI

250 pk: Hyundai i30 GDI N
Met waar voor je geld denk je vaak aan Koreanen. Dit is al de tweede in het lijstje. Tevens ook de laatste, overigens. Nog 50 pk extra vergt een redelijke investering, want de Hyundai i30 N kost namelijk 39.195 euro. Dat is toch 10 mille meer dan die Polo. De Hyundai is een flinke maat groter, de motor heeft meer power en de prestaties staan op een hoger plan: de 0-100 in 6,4 seconden is nipt sneller dan de Polo, wat mede te wijten is door het hogere gewicht (220 kg). Op de snelweg is de i30 N wel aanzienlijk sneller: de begrenzer grijpt in bij 250 km/u. Ondanks dat dit de meest basale i30 N is (er is ook een N2 en een Performance variant) zit je qua uitrusting meer dan goed. We zijn heel erg benieuwd hoe de auto stuurt, want de concurrentie is moordend op dit moment.

Hyundai

300 pk: Seat Leon SC Cupra
Een van de concurrenten waar de Hyundai mee te maken krijgt is deze Seat Leon. De Leon Cupra staat bekend als de betere budget-knaller. Voor slechts 41.550 euro krijg je 300 pk onder de kap. 300 paarden, dat was vroeger alleen voor sportwagens en hele dikke Mercedessen. Nu zit dat in een opgetuigde huurauto. Die huurauto-ambiance is ook een reden dat de auto zo voordelig is, want de Seat Leon Cupra is maar tweeënhalf mille duurder dan de Hyundai. Ondanks dat de Leon Cupra eigenlijk best compleet is, wordt je door het interieur er constant aan herinnert dat je een budget-keuze hebt gemaakt. Maar hé: dankzij die 300 pk knal je wel in 5,7 seconden naar de 100 km/u. Ook hier is de topsnelheid begrensd.

Seat Leon

350 pk: Ford Focus RS
Mocht de Leon Cupra nog te langzaam zijn, dan biedt de Focus RS (rijtest) uitkomst. Als je de specs van de Leon en Focus naast elkaar legt, zie je dat de Focus RS een veel serieuzer stuk speelgoed is. De 2.3 meter Ecoboost pompt er 350 pk uit. In tegenstelling tot de Leon heeft de Focus RS vierwielaandrijving. Hierdoor komt de Focus RS veel sneller uit de startblokken. De 0-100 km/u sprint is na 4,7 seconden alweer over. Ook leuk: Ford heeft de Focus RS geen begrenzer meegegeven. Op de Autobahn kun je 267 km/u aantikken. Tel daarbij op dat het een praktische familie auto is met een goede standaarduitrusting en je zou kunnen stellen dat de vraagprijs van 53.210 euro best wel scherp is. Tenzij je in België woont natuurlijk.

Ford Focus RS

400 pk: Infiniti Q50 3.0T sport
De auto waardoor we op het idee kwamen van dit lijstje. Het viel namelijk op dat deze Infiniti bijzonder potent is voor de vraagprijs. Met name omdat het niet een Plug-In hybride is die toevallig best veel power heeft. De 3.0 V6 Biturbo levert 405 pk en 475 Nm. Deze worden via een zeventraps automaat overgebracht op de achterwielen. De prestaties zijn minder indrukwekkend dan die van de Focus RS. 0-100 duurt namelijk 5,1 seconden en de topsnelheid is begrensd op de snelheid waar bijna alle auto’s op begrensd worden die eigenlijk harder dan 250 km/u kunnen. Op zich wel een prima deal voor 65.790 euro. Want de Infiniti Q50 3.0T Sport wordt namelijk loaded afgeleverd. Zelfs een schuif/kanteldak krijg je standaard.

Infiniti Q50

500 pk: Alfa Romeo Quadrifoglio
Alfa Romeo’s nieuwe topper is niet alleen een imagebuilder van jewelste, het is ook nog eens het koopje van de eeuw. Relatief gezien dan. Want 112.930 euro is een smak geld. Maar je krijgt daar wel wat voor terug. Zoals een koolstofvezel aandrijfas en een mede door Ferrari ontwikkelde V6 met dubbele turbo, goed voor 510 pk en 600 Nm. Voor de 112 mille kun je kiezen uit een handbak of automaat. Voor de prijs maakt het gek genoeg niet uit. Voor de snelheid ook niet. Beide Quadrifoglio’s doen 0-100 km/u in 3,7 seconden en lopen max 307 km/u. Dat komt mede door het beperkte gewicht. De Giulia Quadrifoglio met automaat weegt minder dan 1.600 kg, de handgeschakelde variant nog eens 40 kg minder.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

600 pk: Audi RS6 Avant Performance
Nu komen we in de categorie: ‘er zijn niet zo veel deelnemers’. 600 pk is namelijk een bizarre hoeveelheid aan vermogen. Deze 165.375 euro kostende stationwagon heeft er in totaal 605 stuks. Het is niet echt een rijdersauto. Het gewicht gaat richting de twee ton, er zit een automaat in en de motor hangt voor de vooras. Daarom is de RS6 Avant Performance (op papier althans) langzamer dan de Giulia Q. 0-100 doet de RS6 Performance (rijtest) ook in 3,7 seconden. De topsnelheid is, heel erg kinderachtig, 250 km/u. Via allerlei pakketten en opties kun je dat ophogen naar 280 km/u of 305 km/u. Zelfs dan ben je nog altijd langzamer dan de Alfa Romeo.

Audi RS6 Avant

700 pk: Bentley Continental Super Sports
Er is een nieuwe Bentley Continental GT, maar dit ding is nog gebaseerd op het uitgaande model. Met de jaren werd deze telkens fraaier. De V8-modellen zorgden voor een behoorlijke impuls in de verkopen. Dat was stiekem ook de fijnste variant. Tenzij je een power-junk bent. Dan kan deze Bentley je helpen. Deze heeft namelijk een gekietelde variant van de oude zesliter W12 onder de kap. Er is wat gebruik gemaakt van koolstofvezel om deze Bentley lichter te maken, maar met 2.300 kilogram leeggewicht is dat niet echt gelukt. Gelukkig heb je 710 trappelende paarden voor de nodige voorwaartse gang. De sprint duurt 3,5 seconden. Als je de ruimte hebt, kun je 336 km/u halen. Dat allemaal in een oase van rust en comfort. Je voelt hem al aankomen: dit wordt een duur geintje. Klopt. Voordat je opties gaat selecteren ben je al 375.390 euro kwijt.

Bentley Continental GT Super Sports

800 pk: Ferrari 812 Superfast
Dit is de makkelijkste, want het is de enige auto in serieproductie met 800 pk. We gaan de stomste grap ter wereld gewoon maken. Met die 800 pk is de Ferrari 812 super fast. Padum-tss. Het is belangrijk deze auto te koesteren, dit is namelijk een van de laatste der Mohikanen. De 6.5 liter V12 is geheel atmosferisch en de auto heeft alleen achterwielaandrijving. Je moet echt cojones zo groot als bloemkolen hebben om de tractiecontrole uit te zetten. De prestaties zijn uiteraard ook indrukwekkend. 0-100 in minder 3 seconden (2,9 seconden) en een topsnelheid van meer dan 340 km/u doen het goed aan de borreltafel. Maar het gaat vooral om de manier waarop deze 812 zo snel is, met die glorieuze, jankende twaalfcilinder. In dat licht bezien is 389.330 euro eigenlijk een koopje.

Ferrari 812 Superfast

Ook interessant!

  • CUPRA Formentor e-Hybrid rijtest
    CUPRA Formentor e-Hybrid rijtest
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

812, a6, Alfa Romeo, astra, Audi, c7, cupra, Ferrari, Fiat, focus, focus-rs, Ford, Giulia, giulia-q, gti, Hyundai, i30, i30n, Infiniti, karl, leon, lijstjes, Opel, performance, polo, punto, q50, rs6, Seat, superfast, Volkswagen

Vorig bericht: « FIA bons Charlie Whiting verklaart straf Max Verstappen
Volgend bericht: ANWB: “Geef vrachtwagens eigen rijbaan tegen files” »

Lees Interacties

Reacties

  1. sracert zegt

    23 oktober 2017 om 22:09

    Alfa-Ferrari: Einde bericht!

    Opel Karl is toch een gekloonde Alto? (uit Japan).

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      24 oktober 2017 om 04:54

      @sracert: de Karl is een Chevrolet Spark kloon.
      Daewoo Matiz > Chevrolet Matiz (andere badge) Chevrolet Spark > Opel Karl (Spark II)

      Login om te reageren
      • realracing3 zegt

        24 oktober 2017 om 09:37

        @awesome: en ik maar denken dat het de opvolger van de Agila was.

        Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        24 oktober 2017 om 13:15

        @awesome: wel een 3-pitter ipv een 4 pitter uit de spark.

        Login om te reageren
  2. hugoe zegt

    23 oktober 2017 om 22:18

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. RuVi zegt

    23 oktober 2017 om 22:19

    Ik weet zeker dat een RS6 in de praktijk altijd sneller is dan de Alfa.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      23 oktober 2017 om 22:26

      @rudyv: Ik weet zeker dat de 812 super veel faster is dan de rest.

      Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      23 oktober 2017 om 22:28

      @rudyv: Sorry lees het nu pas goed. Maar dat zijn nog steeds fracties dat verschil. En je wordt niet elke 200 km aangehouden.

      Login om te reageren
      • 599gto zegt

        24 oktober 2017 om 09:35

        @fmgarcia: niet als je blonde pruik opzet

        Login om te reageren
    • mennok zegt

      24 oktober 2017 om 06:34

      @rudyv: jij weet echt veel

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      24 oktober 2017 om 06:38

      @rudyv: omdat het een Audi is?

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      24 oktober 2017 om 06:48

      @rudyv: de feiten zijn toch echt anders, De audi heeft 95 pk meer maar is 400 kilo zwaarder. Ik weet 100% zeker dat je het met de Audi af gaat leggen.

      Login om te reageren
      • 599gto zegt

        24 oktober 2017 om 09:38

        @rufctr01: nee de Audi is sneller met normale bestuurders als je professionals laat rijden dan gaat de Alfa de leiding nemen maar een RS6 los rijden is geen optie voor de Alfa .

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 oktober 2017 om 07:30

      @rudyv: Van Kanaleneiland naar de Bijlmer bajes gaat inderdaad het snelst in een gestolen RS6.

      Login om te reageren
      • Jaymz zegt

        24 oktober 2017 om 08:09

        @mashell: Bijlmer bajes is gesloten dus je grapje is bij deze mislukt. Tenzij je het ritje over de A2 bedoelt want daar kun je ’s nachts zeker de topsnelheid aantikken als Hans, Miep en Pjotr op 1 oor liggen

        Login om te reageren
      • 599gto zegt

        24 oktober 2017 om 09:39

        @mashell: Hoezo wil je asielzoekers ophalen ? wat aardig :)

        Login om te reageren
      • 599gto zegt

        24 oktober 2017 om 09:40

        @mashell: Tegenwoordig is de E AMG de nieuwe baas in de stad

        Login om te reageren
    • drdrift zegt

      24 oktober 2017 om 08:25

      @rudyv: en ik weet uit de praktijk dat dat niet zo is

      Login om te reageren
  4. djim zegt

    23 oktober 2017 om 22:19

    Zowel de Audi als de Bentley mogen van het lijstje af.
    Een Tesla Model S P100D heeft 760pk voor 150.000€.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      23 oktober 2017 om 22:22

      @djim: het gaat hier om auto’s niet om stofzuigers.

      Login om te reageren
      • banaan7 zegt

        23 oktober 2017 om 23:26

        @henk_he: stofzuigers zijn anders heel nuttig hoor! Handig om de vloer schoon te houden bijvoorbeeld!

        Login om te reageren
    • honeyhanger zegt

      23 oktober 2017 om 22:52

      @djim: BURNNNNNNNN

      Login om te reageren
      • djim zegt

        23 oktober 2017 om 23:13

        @honeyhanger: kom er gerust eens langs staan aan het stoplicht :-) Doeii

        Login om te reageren
        • dieselkameel zegt

          24 oktober 2017 om 08:23

          @djim: Wil wel een race doen naar München. Durf te wedden dat mijn XC70 sneller is.

          Login om te reageren
    • torsen zegt

      24 oktober 2017 om 01:09

      @djim: Als je nou eerst een officiele bevestiging van Tesla regelt dat de motoren van de P100D gezamelijk 760 pk afgeven dan heb je misschien een punt.

      Voorlopig brand Tesla zich niet meer aan opgegeven vermogens en houden ze het lekker bij 0-60 times.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        24 oktober 2017 om 10:30

        @torsen: dat isnde reden dat de Tesla er niet bij staat. Te veel onduidelijkheid, maar voer voor discussie :)

        Login om te reageren
  5. beefcake zegt

    23 oktober 2017 om 22:20

    Is een Dodge Challenger SRT Hellcat niet goedkoper san een Conti GT Supersnel? Of telt die niet mee?

    Login om te reageren
    • gekkenhuis zegt

      23 oktober 2017 om 22:58

      @beefcake: Geen serie productie misschien?

      Login om te reageren
      • mrB zegt

        23 oktober 2017 om 23:20

        @gekkenhuis: of Nederland?;) Jammer dat de euro’s per pk niet voorgerekend zijn, daar ben ik nu te lui voor

        Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        23 oktober 2017 om 23:22

        @gekkenhuis: reken maar dat dat serie is. Alleen niet in nl leverbaar..

        Login om te reageren
  6. gasmonkey zegt

    23 oktober 2017 om 22:31

    Goedkoopste auto’s is hier wel inderdaad wel van toepassing zeg.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    23 oktober 2017 om 22:31

    Leuk @willeme kan zoiets ook eens met tweede handsjes? Goedkope Audi’s S6 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • thomashofman1 zegt

      23 oktober 2017 om 22:38

      @dutchdriftking: hoezo? Voor slechts 390K heb je al 800pk, koopje! ?

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      23 oktober 2017 om 22:42

      @dutchdriftking: Goed idee!!

      Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      24 oktober 2017 om 06:35

      @dutchdriftking: Mitsubishi fto, 200 pk v6 voor 2000 a 2.500

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 oktober 2017 om 07:48

        @shalomleon: golf 3 GTI 16V 150pk voor nog geen 1000 euro. Je koopt dan wel een heleboel ellende, maar het gaat om het idee. Het resultaat zal een serie dikke bakken zijn die niemand meer wil hebben. Audi´s, Mercedessen en BMW´s met dikke motoren vanaf 10 jaar oud.

        Login om te reageren
      • 599gto zegt

        24 oktober 2017 om 09:42

        @shalomleon: Ja en 10000 reparatie kosten

        Login om te reageren
  8. bakbanaan zegt

    23 oktober 2017 om 22:47

    Een m5 is toch 5k goedkoper en ook 600pk?

    Login om te reageren
  9. tarquesh zegt

    23 oktober 2017 om 22:50

    De beste koop en toch redelijk wat auto om je heen, dan geef mij maar de saaie Opel Astra.
    En vergeet niet om de 1.4 turbo een beetje te laten kietelen bij een chipboer.
    200 pk moet eruit te krijgen zijn voor €5ooo,— ben je beter uit dan met de polo gti.

    Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      23 oktober 2017 om 23:40

      @tarquesh: een fijne en lichte auto maar bij de meeste chippers gaat die 1.4T maar tot +-170pk en 280nm. Als het de 2.0 uit de gti is voor de polo dan gaat deze met een chipje naar 290pk en 430nm.

      Dan is het kleine beetje meer betalen voor de polo wel een erg goede deal denk ik.

      Login om te reageren
  10. tarquesh zegt

    23 oktober 2017 om 22:51

    och vergeet ik het gewicht van de polo gti …….

    Login om te reageren
  11. kimhung zegt

    23 oktober 2017 om 22:57

    Opel Karl 11.449/75pk=152,65 euro per PK
    Fiat punto 14.995/100PK=149,95 euro per PK
    Opel astra 24.349/150PK=162,33 euro per PK
    VW polo 29.590/200 PK=147,95 euro per PK
    Hyundai 39.195/250PK=156,78 euro per PK
    Seat 41.550/300PK= 138,50 Euro per PK
    Ford 53.210/350PK=152,03 Euro per PK
    Infiniti 65.790/400PK=164,48 Euro per PK
    Alfa Romeo 112.390/500PK=225,86 Euro per PK
    Audi 165.375/600PK=275,63 euro per PK
    Bentley 375.390/700PK=536,27 Euro per PK
    Ferrari 389.330/800PK=486,66 Euro per PK

    Ik weet het jongens (en dames als die er tussen zitten)
    Dit is superflauw van mij

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      23 oktober 2017 om 23:10

      @kimhung: Nee hoor helemaal niet, ik was ook al bezig en ben nog even verder gegaan door het even te verifiëren. Ik ben tot de 300pk grens gegaan. Nu moet ik wel zeggen dat de vergelijking een beetje krom gaat omdat sommige auto’s gewoon niet te krijgen zijn met de specifieke vermogens zoals hierboven gedaan is. Maar dit is mijn varriant erop tot 300pk:
      Model Prijs Vermogen pk/euro
      – Dacia Sandero 11680,- 90 pk 129,80
      – Hyundai i20 coupe 14895,- 90 pk 148,95
      – Opel astra uit de lijst is correct
      – Peugeot 208 gti 29900,- 208 pk 143,75
      – Ford focus st 38275,- 250 pk 153,10
      – Seat Leon is correct

      Mochten er nog gekken rondlopen, en zin hebben de lijst af te maken, be my guest!

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        23 oktober 2017 om 23:12

        @c220amg: foutje, moet natuurlijk euro/pk zijn en niet pk/euro.

        Login om te reageren
      • willeme zegt

        23 oktober 2017 om 23:51

        @c220amg: Wow! Jij je hebt er werk van gemaakt. De auto’s komen bekend voor ;). Ik zal het even toelichten.

        1. Dacia Sandero en Hyundai i20 Coupe hebben geen 100 pk en zijn duurder dan de Opel Karl (ik weet het, maar je moet ergens een lijn zetten, zeker in dit segment ;))
        2. De Ford Focus ST Wagon kost 40.485 euro
        3. De Peugeot 208 GTI kost 30.500 euro

        Login om te reageren
        • C220AMG zegt

          24 oktober 2017 om 07:51

          @willeme: Ik weet niet wat er mis loopt dan maar de prijzen die ik noemde komen van de oem sites. Incl. Alle bijkomende kosten.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            24 oktober 2017 om 09:33

            @c220amg: ah, ik zie het al. Jij hebt de fiscale prijzen. Wat vroeger ‘de nieuwprijs’ was. Ik ben in dit vergelijk uitgegaan van de rijklare kosten.

            Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      23 oktober 2017 om 23:10

      @kimhung: Flauw? Ik noem het eerder een steekje los. Maar bedankt best leuke informatie!

      Login om te reageren
    • RobUSA zegt

      23 oktober 2017 om 23:29

      @kimhung: Dodge Demon $80.000/850PK is 78.11 euro per PK lol

      Login om te reageren
      • kimhung zegt

        23 oktober 2017 om 23:30

        @RobUSA: je speelt vals! Moeten wel euros zijn he ;)

        Login om te reageren
        • RobUSA zegt

          25 oktober 2017 om 16:54

          @kimhung: Daarom heb ik het omgerekend naar euros voor je kijk dan ^^^ :)

          Login om te reageren
      • kimhung zegt

        23 oktober 2017 om 23:32

        @RobUSA: en nieuw uit fabriek. Zo is het ook in het artikel. Maar het is wel leuk als 2e hands auto zoals @dutchdriftking al opperde

        Login om te reageren
        • RobUSA zegt

          25 oktober 2017 om 16:54

          @kimhung: Waarom is een Dodge Demon niet nieuw uit een fabriek dan ??

          Login om te reageren
          • kimhung zegt

            25 oktober 2017 om 17:46

            @robusa: 80.000 Dollar is geen reeele prijs. Zoals willeme al zij de Co-2 taks is in nederland achterlijk hoog. amerika is de wahalla voor elke autoliefhebber.
            het zou me niet verbazen dat we voor zn auto gewoon meer moeten betalen dan de ferrari.
            dus dat is(denk ik) €400.000/850 PK= 470,59 Euro per PK (ongeveer)
            Zn auto kan je nooit officieel (dealer) halen. alleen via imort

            Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      24 oktober 2017 om 01:15

      @kimhung: De prijs per pk zegt me niet zoveel. Ik ben meer geïnteresseerd in de netto prijs per pk per kilometer…

      Ik rij zo’n 25.000 kilometer per jaar en zou graag ook de netto prijs per km per pk willen weten voor de volgende drie opties:
      1. financieren met eigen vermogen
      2. een lening voor afsluit, en wat het wordt in de lease…

      En dan graag voor alle auto’s in dit rijtje, en als t niet te veel werk is ook voor de trein, uitgesplitst naar 1e en 2e klasse…

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 oktober 2017 om 08:05

        @moveyourmind: De trein wint altijd. Een jaarkaart is altijd goedkoper dan deze auto’s als je er vanuit gaat dat je dan helemaal geen auto hebt. Jezelf opknopen daarentegen is ook goedkoper en daar word je net zo gelukkig van…

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          24 oktober 2017 om 16:44

          @lekbak: ik wilde ‘m alleen maar even wat te puzzelen geven haha….

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            24 oktober 2017 om 19:49

            @moveyourmind: Ik weet het, maar ik had de puzzel voor mezelf niet zo lang geleden al eens gemaakt dus het was makkelijk antwoorden.

            Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 oktober 2017 om 07:54

      @kimhung: ik ben er ook best blij mee! Lijstjes, schema’s, grafieken kom maar op!

      Login om te reageren
      • kimhung zegt

        24 oktober 2017 om 08:31

        @pomoek: hahahah zal er binnenkort 1 in de vraagbaak zetten

        Login om te reageren
    • kingjoop zegt

      24 oktober 2017 om 11:06

      @kimhung: Dit is precies wat ik verwachtte van het artikel en niet vond. Dank! Als we het nu in een grafiek zetten, met misschien het aantal PK per ton erbij. Of NM’s per ton?

      Login om te reageren
  12. Robert zegt

    23 oktober 2017 om 23:03

    Mooi om te zien dat het verschil tussen de Bentley en de Ferrari zowel in prijs als in vermogen ongeveer één Fiat Punto 1.0 Twin Air bedraagt. Volstrekt onzinnige vergelijking misschien, maar voor mij en m’n lichte OCD-afwijking domweg zaligmakend. Dank u.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      24 oktober 2017 om 09:47

      @RRRobert: Moet je eens met Kimhung afspreken. Kan dan best wat worden met jullie samen!

      Login om te reageren
  13. jbowe zegt

    23 oktober 2017 om 23:20

    Leuk artikel!

    Login om te reageren
  14. RobUSA zegt

    23 oktober 2017 om 23:26

    @ Willeme : Dodge Demon 840 PK anyone ?? Zo rond de $80K toch ? In amerika is het veel beter toeven met pk/prijs verhouding das duidelijk.
    Mijn 2013 ZL1 convertible destijds $ 75.000 met een Euro van 1,32 voor 580 PK (toen nog :)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 oktober 2017 om 10:34

      @RobUSA: ja, dude, wrijf het er even in!!! Die mazzel hebben wij niet. We hebben hier in NL te maken met enorme CO2-taksen. Ook zijn de auto’s die je noemt niet eens leverbaar. Dodge bestaat niet meer in Nederland en de enige Camaro’s die we kunnen krijgen zijn de 2.0T en SS.

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        25 oktober 2017 om 16:58

        @willeme: Grijze import schrikt toch niet zoveel meer af heden ten dage ?
        Import vriend van mij in NL heeft pas nog voor een klant een Mustang GT350 R binnengehaald voor het luttele bedrag van 220.000 euri lol

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          25 oktober 2017 om 17:43

          @robusa: Ditmaal hebben we de lijn getrokken van auto’s die nieuw in Nederland geleverd worden. Als we alle auto’s die je grijs kan importeren gaan meerekenen, moeten we alle importauto’s meerekenen. Niet alleen de USA auto’s. Dat word dan een heel bewerkelijk karweitje.

          Login om te reageren
  15. thearchitect zegt

    23 oktober 2017 om 23:27

    en 5000 pk dan ?

    Login om te reageren
  16. allesmetturbo zegt

    23 oktober 2017 om 23:33

    De Giulia Q, een fantastisch apparaat en nog een goede deal ook!

    Voor de mensen met onbeperkt geld is zo’n Ferrari of Bentley leuk, maar voor de gewone man is de nieuwe polo eigenlijk de beste (misschien niet leukste) keuze. Met wat simpele tweaks haal je veel meer uit het blok en met meer kofferbakruimte dan een golf 5 kom je niets te kort.

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      24 oktober 2017 om 02:39

      @allesmetturbo: voor de gewone man is 2e hands al jaren de keuze. Voor geld van dat Astra-tje rijdt je een superdikke 335i met lage kmstand…

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        24 oktober 2017 om 08:35

        @audir8v10: daar heb je gelijk in, maar het ging in het artikel om nieuwe auto’s dus vandaar.

        Jouw keuze zou dus een 335i zijn, station/sedan/coupe? De twin turbo of de single turbo?
        Ik weet dat er meer uit de single turbo is te halen maar de twin turbo vind ik zelf veel gaver. Twin turbo station voor mij graag :)

        Login om te reageren
        • DennisS65B40 zegt

          24 oktober 2017 om 08:51

          @allesmetturbo: haha ik heb bewust gekozen voor NA omdat ik de laatst gebouwde atmosferische 6 cil lijn handbak van BMW wilde hebben. Dus het is een E91 330i geworden. Auto erbij zou E92/E93 335i handbak worden, dubbele turbo idd!!

          Login om te reageren
          • allesmetturbo zegt

            24 oktober 2017 om 09:27

            @audir8v10: met dezelfde reden is een maat van mij ook op zoek naar een NA N53 E90. Maar dan een 325i LCI en dan een ander spruitstuk ed erop om de specs vd 330i te halen. Vraag me niet waarom met zo’n omweg haha. Zo’n NA klinkt wel veel beter dan de turbo, maar het koppel is zo lekker. Enjoy de 330!

            Login om te reageren
            • DennisS65B40 zegt

              24 oktober 2017 om 15:48

              @allesmetturbo: Thanks!!!

              Login om te reageren
  17. BaRa zegt

    24 oktober 2017 om 00:01

    Autorijden volgens boekhouders… :-D

    Login om te reageren
  18. Teerdz zegt

    24 oktober 2017 om 00:23

    Hoe kan de 150 pk sterke Astra goedkoper zijn dan de Corsa met hetzelfde blok? Neem aan dat die er ook is toch, of is die door z’n uitrusting duurder?

    Login om te reageren
  19. kilum zegt

    24 oktober 2017 om 01:46

    Wat mij vooral opvalt is dat de prijs redelijk geleidelijk oploopt de hele tijd. Tot we van 400PK naar 500PK gaan en dan verdubbeld de prijs in 1 keer.

    Login om te reageren
    • onnes zegt

      24 oktober 2017 om 07:17

      @kilum: BPM…

      Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    24 oktober 2017 om 06:47

    En bij 900pk?

    Login om te reageren
  21. pomoek zegt

    24 oktober 2017 om 08:03

    Als ik het lijstje zo bekijk ben ik vooral onder de indruk van de Ford. Op dit moment toch echt de Supercar voor de gewone man. Een bijzonder uiterlijk met een vermogen to match en, naar ik begrijp, bijzonder goede rijeigenschappen voor een haalbare prijs. Niet eens zoveel duurder dan de Cupra en betere prestaties dan de duurdere Infiniti. Of te wel de meest serieuze auto van het stel voor zo min mogelijk geld.

    Login om te reageren
  22. focusrs1 zegt

    24 oktober 2017 om 08:26

    Rij zelf de Focus RS en die zit nu op 388pk en 570Nm hij was al rap maar is nu een monster zijn – maar weinig auto’s die hem op een dijk/alpenpas bijhouden – denk dat hij een sublieme prijs/prestatie heeft.

    Login om te reageren
  23. pim95 zegt

    24 oktober 2017 om 08:32

    Helaas is het niet omgerekend naar € x voor 1 PK

    Login om te reageren
  24. bonzoo zegt

    24 oktober 2017 om 10:04

    Zonder twijfel als ik het geld had dan ging me ST180 ingeruild worden op een Focus RS!!!!

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      24 oktober 2017 om 12:40

      @bonzoo: heb ik gedaan en geen moment spijt van gehad!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North