De Britse designheld gooide de handdoek in de ring bij Jaguar, maar is nog lang niet gestopt.
Het gaat goed met Aston Martin, dat mogen we wel zeggen, toch? Hun huidige modellengamma bestaat uit drie modellen: de Vantage (instapmodel met V8), DB11 (GT/sportauto met V8 of V12) en DBS Superleggera (‘super-GT’ met 725 pk sterke V12). Alle drie zijn het sportauto’s met lekkere prestaties, motor voorin, aandrijving op de achterwielen. Door samenwerkingen met Mercedes op straatautogebied en Red Bull in de racerij heeft het merk in principe een heldere toekomst voor de boeg. Daarom wordt het melken geblazen in het AM-gamma. Aangezien de naam Vanquish weer beschikbaar is wordt dat een middenmotor-supercar in het strijdtoneel van de McLaren 720S en Ferrari F8, terwijl de Valhalla daar weer een stapje boven zit en zelfs op het topniveau opereert Aston Martin: de Valkyrie is bijna helemaal klaar om de wereld eens een poepie te laten ruiken. En oh ja: er staat ook een SUV op de planning. Dat is financieel misschien een logische stap, maar laatstgenoemde en eigenlijk al deze nieuwe modellen en veranderingen zorgen wel voor wat fronsende wenkbrauwen bij de autofanaten die Aston Martin kennen van weleer.
Zo’n twintig jaar geleden was het precies andersom. Rond het begin van de jaren 2000 was Aston Martin wel bezig met een opmars, met de DB9 en de Vantage die een heerlijk smoeltje meekregen van Henrik Fisker. Vlak daarvoor waren de auto’s niet eens bijzonder geweldig, maar qua design hebben ze altijd een voorsprong gehad op de concurrentie. Kijk maar naar de DB7. Vol met Ford onderdelen (wat niet perse slecht is en de V12 kwam natuurlijk niet uit de Mondeo) maar wel beeldschoon. De Vanquish die daarna kwam was eveneens prachtig. Toegegeven, ondergetekende is er nooit kapot van geweest, maar voor een auto die twintig jaar geleden op de markt kwam is het een strak ontwerp. De verantwoordelijke voor deze twee beauties: Ian Callum.
Callum mag dan bekend zijn van zijn carrière bij Jaguar, ook bij Aston Martin mocht hij zijn handtekening zetten onder twee legendes. Een paar maanden geleden kondigde hij zijn vertrek aan bij het Britse merk, maar kappen deed hij niet. Hij gaat in zee met twee andere ontwerpers en richtte het bureau CALLUM op. Voor je het weet zijn die weer volop bezig met ontwerpen en dat blijkt: het eerste project van firma CALLUM is vandaag onthuld.
En dat project is… diezelfde Vanquish waar we het net over hadden. Volgens het verhaal wilden ze de Vanquish naar 2019 tillen. Volgens Aston Martin krijg je dan een DBS Superleggera, volgens Callum is het originele ontwerp nog redelijk houdbaar. De filosofie was: verander wat er moet veranderen voor een auto in dit tijdperk. Het antwoord op die vraag is, zoals je op de plaatjes kunt zien, vrij weinig. Veren in eigen bips steken, wie houdt er niet van?
Goed, Callum en co hebben een punt. Bovendien is het onjuist om te zeggen dat de auto niet veranderd is ten opzichte van zijn origineel. Op visueel niveau alleen al is het duidelijk. De auto is aangekleed met wat nieuwe koolstofvezel onderdelen en omdat er in 2001 nog geen sprake van was: LED-verlichting. Toegegeven, al die nieuwe koelsleuven maken het ontwerp ietsje minder houdbaar vergeleken met zijn origineel.
In het interieur is dat wel anders. Ja, ook hier zijn dezelfde mallen gebruikt als de originele Vanquish, maar dan net even iets chiquer en stijlvoller. Ten eerste is alles bekleed in dezelfde kleur als het exterieur: een relatief donkere tint blauw. Dat in combinatie met een middenconsole en delen van het dashboard in koolstofvezel, met aluminium sierstukken. De klokkenwinkel was nog voor de tijd dat Aston Martin twee grote klokken had voor de snelheidsmeter en toerenteller (waarbij die laatste in tegengestelde richting draaide), dus voor je zitten drie grote klokken. Met gebruik van oranje details en grijze wijzerplaten doet het denken aan een duur horloge. Wat er al wel was: de vier knoppen om de versnelling te kiezen, met in het midden een vijfde om de motor te starten.
En dan zijn er nog de stoelen. Deze zien er luxe en comfortabel uit, wat het ‘GT’-karakter van de auto moet benadrukken. Met ietwat abstracte stiksels en de grote C van Callum in de hoofdsteun is ook dat een grappig design.
Mechanisch is er gekozen voor dezelfde V12 die de Vanquish al had, geperfectioneerd door het team van CALLUM. Niet alleen is de unit daarom weer lekker vers: ook komt er 60 pk meer uit dan voorheen. Dat zou betekenen dat de auto nu een 5,9 liter grote V12 met 517 pk heeft. Via een nieuw uitlaatsysteem brult de V12 de wereld in. Gemonteerd onder een grote koolstofvezel diffuser eindigen de pijpen in twee oranje sierstukken.
De CALLUM Vanquish 25, waarbij de 25 staat voor het aantal uitgaven van de auto, is verder bedoeld om helemaal naar wens aan te kleden. Wat je hier ziet is een greep uit het assortiment, de auto kan compleet naar wens gemaakt worden. Verzamelaars opgelet, dus. Verdere specificaties worden later bekend, de prijs ligt naar verluidt rond de 550.000 pond.
mashell zegt
Yes! Een comeback van de laatste echte handgebouwde Aston Martin. Is die Callum met ruzie weggegaan? Want een grotere klap in het gezicht kan hij Aston Martin, dat de laatste tijd vooral walsvissen in plaats van auto’s lanceert, niet geven. De laaste echte Aston Martin nog een keer uitbrengen.
Mukmans zegt
@mashell: Huh?!
mashell zegt
@mukmans: simpel toch, de Valhalla en Valkyrie zijn spuugelijke rijdende walvissen. En deze Vanquish was de laatste handgebouwde Aston Martin in Newport Pagnell. Daarnaa verhuisde het merk naar Gaydon, werden alle auto’s aan de lopende band geproduceerd (en ging de kwaliteit er flink op voorruit).
karaya zegt
@mashell: De Valkyrie is vorm naar functie.
Een raceauto hoeft niet mooi te zijn, zelfs niet als deze straatlegaal is.
mashell zegt
@karaya: maar een Aston Martin moet wel mooi zijn, dat is de traditie van het merk. Een Aston Martin hoeft geen race auto te zijn, dat is helemaal geen traditie van het merk. En laten we eerlijk zijn, voor het geld wat die wagens kosten mag je best een beetje schoonheid verwachten. Het motto “form follows function” passen zelfs de Duitsers niet zo strikt toe.
JelleEp3 zegt
Heel gaaf! Alleen die oranje uitlaten hadden voor mij niet gehoeven.
mashell zegt
@jelle166: dat is een visualisatie van de oranje bril waarmee Ian Callum naar de prestaties van Max Verstappen bij Aston Matrin Red Bull Racing kijkt.
Dutchdriftking zegt
Heel mooi! Zet maar voor de deur.
E34M5Touring zegt
Die middenconsole ziet er niet uit zo vind ik. Helemaal als het dan ook nog dik een half miljoen moet kosten.
sonnybonds zegt
@e34m5touring: helemaal mee eens. zo mooi de buitenkant is zo lelijk de binnenkant. Dat koopt toch niemand voor dat geld? een vw polo heeft mooier interieur
karaya zegt
De originele Vanquish is voor mij de laatste echt mooie Aston.
Er zat jammer genoeg een heel lelijk interieur in. Grijs leer met witte tellers.
Deze nieuwe versie mogen ze houden.
jpsienen zegt
@karaya: Nou nou, doe maar Callum an..
r55clubman zegt
Maarrr hebben ze de grootste ergernis van de originele Vanquish, de versnellingsbak, ook aangepakt?
basman147 zegt
@r55clubman: Daarvoor mag je nog even bij Aston Martin Works langs. +/- 90 stuks zijn achteraf omgebouwd naar handbediening.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Het ontwerp redelijk houdbaar??? Dat is het understatement van de eeuw…
dper4mance zegt
Een deel van die V12 kwam juist wel uit een Mondeo… Zuigers, drijfstangen, kleppen etc. kwamen uit een Duratec V6 van een Mondeo…
mpgc zegt
Qua uiterlijk nog steeds één van de mooiste Aston Martins ooit.
brammetjedeb zegt
Qua exterieur prachtig! Maar dat interieur kan echt niet meer. Dat koepeltje, dat stuur, die middenconsole… Is dat Apple car play ofzo?
brammetjedeb zegt
Er staat ‘made you look’ op de uitlaten… ‘MADE YOU LOOK’!!! Komop…
jaapiyo zegt
@brammetjedeb: THEY SHOOTIN’!
mats106rallye zegt
Wauw gaaf! Toch heb ik liever een originele Vanquish!
autodrome zegt
Callum maakt mooie dingen… Basta
flatsix010 zegt
Maken ze een compleet nieuwe auto of pimpen ze een oude vanquish?
JamesBond007 zegt
@flatsix010: dat was mij in eerste instantie ook niet duidelijk. Maar heb nu 3 videos gezien en daarin zie je dat ze bezig zijn met een zwarte Vanquish die omgebouwd gaat worden. Dus je zult idd een donor auto moeten aanleveren óf zij gaan op zoek naar een donorauto.
thjvanvlerken zegt
Half miljoen plus? Hmmm… 964 singer zou ik dan doen, of een db7 vantage veel mooier,
hamerhaai zegt
Poah de Vanquish. Een van de allermooiste dikste auto’s, zonder aan stijl te verliezen zoals die nieuwere Astons. Een S is perfectie.
Bram M had er een geloof ik.
Calimero zegt
Hm een Vantage V8-V12 S zou ik niet afslaan hoor. Zeker geen lelijke auto.
MaartenD zegt
Het gaat goed met AM? De aandelen zijn sinds de beursgang al 75% gedaald. Leuk hoor, al die modellen in de pijplijn. Maar wat deed Lotus een aantal jaar geleden met een compleet nieuwe modellenreeks? Nooit wat van terecht gekomen…hopelijk gebeurd dit niet bij AM
monaco zegt
‘Het gaat goed met Aston Martin, dat mogen we wel zeggen, toch?’
Dat klopt niet helemaal hoor. Het gaat ontzettend slecht met Aston Martin. Ze verzuipen bijna.
https://amp.ft.com/content/5ac03566-bd0f-11e9-89e2-41e555e96722
sr20det zegt
550k?? Tering. Dit ziet er meer uit als een Vanquish met 2,5 ton km op de klok met een of ander pimp pakketje uit Need For Speed als je het mij vraagt.
racerx zegt
Mooi, hebben ze die versnellingsbak ook aangepakt?
lambowambo zegt
Voor dik een half miljoen gaat mijn voorkeur toch uit naar een origineel exemplaar en het resterende geld uitgeven aan een goeie dosis tlc door AM zelf, en ze extra lief aankijken of het misschien mogelijk is om er een handbak in te schroeven.
polpol33 zegt
Die stoelbekleding!!!! Uit een caravan bouwjaar 1980!