
Als je echt niet Duits wilt rijden.
Traditonieel wordt het E-segment gedomineerd door Duitse premium automerken. Denk aan de Audi A6, BMW 5 Serie en de Mercedes-Benz E-Klasse. Het zijn de maatstaven in hun klasse. Veelal is de nieuwste de beste, maar het zit altijd bijzonder dicht bij elkaar. Da’s in principe geen probleem, want de Duitse auto’s hebben enorm veel kwaliteiten die het kopende publiek weet te waarderen. Gelukkig weten de Chinese vrienden van Volvo ook met een Zweedse auto succesvol aan te haken.
Maar waar je vroeger nog wel een verdwaalde Alfa Romeo 166, Citroen C6 of Lancia Thesis tegenkwam, lijkt het segment meer dan ooit gedomineerd door Duitsers. Dat komt ook mede doordat sommige auto’s alleen met dikke motoren verkocht worden, denk aan de Infiniti Q70 en Maserati Ghibli. Maar stel: je wilt niet een standaard auto rijden, maar wel zakelijk verantwoord zijn. Daarbij moet er voldaan worden aan standaard praktische zaken als ruimte, comfort en uitrusting. Team Autoblog ging op expeditie en kwam op de volgende twee deelnemers uit:
| Auto: | Jaguar XF 20d Prestige Pro Edition | Lexus GS300h |
|---|---|---|
| Catalogusprijs: | € 55.000 | € 57.085 |
| Fiscale prijs: | € 53.850 | € 55.735 |
| Leasetarief: | € 1.070 | € 1.030 |
| Vermogen: | 180 pk bij 4.000 tpm | 223 pk bij 6.000 tpm |
| Koppel: | 430 Nm bij 1.750 tpm | Zie tekst |
| Topsnelheid: | 229 km/u | 190 km/u |
| 0-100 km/u: | 8,1 sec. | 9,2 sec. |
| Verbruik: | 4,3 l/100km | 4,4 l/100km |
| CO2 uitstoot: | 114 gram/km | 104 gram/km |
Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden en een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
Wat ons opvalt
Dit zijn twee totaal verschillende benaderingen voor een E-segment limousine. De Jaguar heeft een traditionele viercilinder dieselmotor terwijl de Lexus een benzine + elektromotor heeft. Dat verklaart ook het relatief kleine verschil in prijs, want de wegenbelasting bij de XF is bijna twee keer zo hoog. Verder is de Lexus iets completer. Nu zul je niet snel te kort komen in alle twee de auto’s, beide voitures worden afgeleverd met leer, navi, 17″ velgen, airbags overal en een fatsoenlijke audio-installatie. Wel een verschil zit in de mogelijkheden om de auto aan te kleden naar je eigen smaak. Bij de Jaguar is er veel meer keuze uit velgen, kleuren, bekledingen en houtsoorten. Niet dat het bij Lexus karig is, integendeel, maar bij Jaguar kun je je XF echt naar eigen smaak samenstellen.
Uiterlijk
Van de Duitse merken weten we precies hoe ze eruit zullen gaan zien. De Audi A6 wordt binnenkort vervangen door een model dat wat Q7 en A4 trekjes zal krijgen. Bij Jaguar was die kloof veel groter. De S-Type was een soort retro-look Mark II. De eerste generatie XF was een compleet ander type Jaguar: rank, slank en modern. Deze generatie gaat op diezelfde voet verder. De XF moet overigens wel in het echt beoordeeld worden: het is een bijzonder nette en strakke auto waarmee je niemand tegen het hoofd zal stoten. Zakelijk verantwoord dus.

Zo rond het arriveren van de LF-A is Lexus overgegaan op een veel expressievere designtaal. Deze in 2016 vernieuwde GS is daar een goed voorbeeld van. Overal lijnen, vouwen en aparte details met een hoofdrol voor de grille. Op de afbeeldingen komt het er wederom niet altijd even goed uit, maar in het echt is het wel een bijzondere auto. De details zijn misschien wat rommelig, maar de proporties en hoofdlijnen van de auto zijn bijzonder chique. Wat de GS absoluut niet is: saai. Dat is wel eens anders geweest.

Interieur
Dit is een punt waar de Duitsers wederom in uitblinken. Strakke interieurs, opgetrokken uit mooie materialen en een onberispelijke afwerking. De Jaguar haalt dat niveau niet. Dat wil niet zeggen dat het slecht is. Het is alleen niet zo doorwrocht, zonder enorm aan stijl toe te voegen. Hetzelfde geldt voor het infotainmentsysteem, dat gewoon oké is. Ook hier dient te worden aangetekend dat een R-Dedign of Portfolio uitvoering een stuk beter smoelt. Qua ruimte is het voorin uitstekend, achterin prima. Je gaat geen taxi bedrijf beginnen, maar een paar familieleden meenemen is geen enkel probleem.

De Lexus GS300h staat net even een trede hoger op de ladder. Zowel kwalitatief als qua design. Het lijkt allemaal net iets meer verzorgd te zijn. Wel wennen is het infotainmentysteem: dat werkt bijzonder omslachtig met een soort muis. Misschien dat het je gaat bevallen, maar zo intuïtief als MMI of iDrive is het niet. Qua ruimte ook absoluut geen gebrek. En het centrale klokje geeft het toch een bepaalde vorm van luxe. Hoe analoog.

Rijden
Het is duidelijk merkbaar waar Jaguar het geld aan uitgegeven heeft bij de ontwikkeling van de XF: het onderstel. Dat is bijzonder knap, want het onderstel wordt alleen gebruikt voor de XF. Dankzij deze ophanging is zowel het comfort als de dynamiek dik voor elkaar. De motor is prima, maar verzet geen maatstaven. De 180 pk variant is duidelijk beter bij de les dan de 163 pk E-Performance diesel, maar een BMW 520d voelt aanmerkelijk kwieker aan. @Wouter heeft de Jaguar XF gereden, zijn bevindingen check je in deze rijtest + video.

Met het ontwikkelen van de GS was de missie duidelijk: gerieflijkheid voert de boventoon. De Lexus is soepel geveerd en uitmuntend gedempt. Als je er voor echt voor gaat zitten kom je erachter dat de grenzen best ver weg liggen. Net als de Jaguar een bijzonder fijn onderstel, maar het accent ligt meer op comfort. De aandrijflijn moet wel even benoemd worden. De GS300h heeft een 2.5 viercilinder zonder turbo met de assistentie van een elektromotor. De prestaties daarvan zijn adequaat. In het Nederlandse verkeer zul je niet snel tekort komen, maar met een auto van bijna 60 mille wil je af en toe ook leuk meedoen op de linkerhelft van de Autobahn. Uiteraard heeft Wouter ook in de GS gereden. De rijtest van de GS450h van het pre-facelift model vind je hier, de minder relevante maar zeker niet minder vermakelijke rijtest van de postfacelift GS-F kun je hier lezen en bekijken.

Conclusie
Mocht je een fijne E-Segmenter zoeken die niet uit Duitsland komt, dan zijn er gelukkig nog voldoende alternatieven. Op sommige punten (interieur, aandrijflijn) is de Duitse concurrentie aanmerkelijk beter, maar het gat is niet zo groot als je zo verwachten. Maar op andere vlakken (rijkwaliteiten, uitrusting) kunnen ze hun Duitse tegenstrevers meer dan partij bieden. Dus is nu de keuze aan jou. Voor welke kies jij? En dan vooral: waarom?





Ik zou met beiden een proefrit maken, een decibel-meter mee.. en dan kiezen voor de stilste auto op de kruissnelheid van 130km/h.
Grote kans dat de Lexus dan wint.
@fiestacruizer: Lexus 40 pk meer. 1 seconde trager naar de 100 en 40 lagere top sneheid
Zonder twijfel de Jaguar XF. Deze is van binnen en van buiten gewoon een stuk mooier dan de wat drukke Lexus, ook is de Jag een stuk mooier dan de Duitse alternatieven.
@robert110: helemaal mee eens! Ik vond het lexus design an sich best aardig ogen, alleen zo naast de Jag kan ik het bij lange na niet zo mooi vinden.
@robert110: agree, XF is de mooiste in zijn klasse. Jammer dat we hem zo weinig zien!
@leaper035t: Daar is wel een reden voor. Iedereen die weleens met een Jag gereden heeft weet dat de kwaliteit uitermate bagger is. Dat is jammer want verder zijn het prachige auto’s.
@kapiteinaudi: ja ik weet het. De binnenpanelen zitten echt belachelijk slecht vast gemaakt en infotainment hinkt ook altijd achterop.
@kapiteinaudi: wij hebben een xfr, echt een top auto en zelden iets mee aan de hand
@robert110: goede smaak ;-)
Jaguar! De Lexus heeft een nogal smakeloos design.
De jag anyday! De grille van de lexus is echt lelijk, de rest gaat nog wel een beetje. De jag ziet er zowel van buiten als van binnen super uit.
Ik zou ook voor de XF gaan. Ik vind de huidige designtaal van Lexus een beetje ‘overdone’ overkomen. Vouwen en strepen zetten om het vouwen en strepen zetten. Ik vind er niet altijd evenveel logische en mooie lijnen in, met dan die grille zoals hierboven genoemd als echte misser. Het lijkt wel of ze Audi proberen te overtreffen met dat grote zwarte gat voorop de auto. Niet echt mijn smaak…
Volvo S90/V90
Daar hebben wel meer Japanners last van, dat je denkt dat hij niet hard de hoek om kan omdat je weinig feedback krijgt van de controle. Maar als je dan wat langer ermee rond rijdt blijken de grenzen inderdaad heel ver te liggen en laten ze zich prima door een bocht sturen.
Maarja, doordat de nadruk meer op comfort ligt zul je niet de feedback van een racer krijgen. Tenzij je een Lexus model neemt die op een F eindigt, dan heb je het over iets bijzonders en zit het helemaal goed met de feedback
Dat interieur van de Jaguar vind ik lachwekkend slecht. Dat is jammer, want die buitenkant smoelt wel heel erg goed.
Was bezig met het typen van mijn reactie tot ik me plots realiseerde wie het boeit voor welke ik zou gaan?
@2505: Omdat het leuk is om meningen te geven en te lezen van mensen over auto’s. Zo ontstaan er vaak leuke gesprekken en discussies op dit forum. Ik zou bijvoorbeeld voor de Jaguar gaan. Dat vind ik een mooiere auto dan de Lexus en omdat het een diesel is. Daar ben ik fan van. Heerlijk comfortabel en rijden op koppel. Ook is hij aanzienlijk sneller.
En nu jij, ik ben benieuwd!
@viezefreddyw: oke, vooruit dan maar, de jaguar.
@2505: en nu nog een motivatie?
@deuxmillecinqcentetcinq:
De redactie van AB is er naar eigen zeggen in geïnteresseerd, zie “Conclusie”. Dus leef je uit !
@deuxmillecinqcentetcinq: Ik ben er benieuwd naar en precies om de reden die viezefreddy aangeeft. Ik zou ook kiezen voor de Jaguar, omdat ik het de mooiste van de twee vindt en omdat zijn rijgedrag me beter zou bevallen.
Die Lexus heeft een uiterlijk of dat tie wasabi opsnuift. De Jag heeft een luxe uitstraling wat past bij het segment.
Dan ben ik denk ik de enige die voor de Lexus zou gaan… Mooi ding man!!
@badmat: ik ook de Lexus zonder twijfel. De Jaguar is maar een ouwelullenbak.
@badmat: Nope, hier nog 1! Zal wel twijfelen want dit zijn beiden 2 van mijn favorieten… Maar de Jag is diesel, en diesel is goor. En dood. En ben nu de kwaliteit van Lexus gewend en tja dan ben je verpest…
@badmat: eens. Ik zou alleen al voor de lexus kiezen vanwege het kwaliteits gevoel. Heerlijk een excentrieke auto met goed vermogen die ook nog eens heel blijft.
Jag, mooier design in mijn ogen, houdbaarder op mid-lange termijn dan jet schreeuwerige Lexus design
Dus het interieur van de Jag kun je helemaal naar eigen smaak aankleden, en dan posten jullie een interieur dat zo uit de ’80 zou kunnen komen. Dat Jaguar interieur is in deze kleurstelling echt saai en lelijk
Hoewel hij het qua looks wat mij betreft niet haalt bij zijn voorganger absoluut de XF. Hopelijk zal de kont van de aankomende sportbrake beter in balans zijn, dan is hij helemaal goed. Die Lexus vind ik buitengewoon schreeuwerig en overmatig Japans voor dit segment, zowel interieur als exterieur. Het kan je smaak zijn, maar doe mij maar het Britse understatement.
Zeker de Jag. Mooier, sneller en wat sportiever dan de Lexus. Wel in het rood of blauw. Geen saaie kleur, dan wordt ie wat anoniem.
Ik heb het artikel nog niet eens gelezen, maar ik ga voor de Jaag.
Komt de Lexus nog een beetje makkelijk naar de 190 en gaat dank het anker uit, of gaat zelfs dat met hangen en wurgen gepaard?
Met de Jaguar heb ik helemaal niks, net als de XE vind ik het maar een saai ding. Alleen de XJ en F-Type kunnen me bekoren. De Lexus vind ik vooral gaaf want anders. Maar de top van 190 staat me linkerbaanveteraan op de Autobahn behoorlijk tegen. Rij niet graag mensen in de weg. Hadden ze geen hybride met V6 in de aanbieding?
@karhengst: Heel makkelijk.
De Jag heeft een mooi koetswerk en een prachtig interieur, beide haast op het tijdloze af. Daartegenover staat dat de Lexus absoluut niet mooi is. Het front vind ik niet alleen lelijk, maar het past ook niet bij de rest van de auto. Je ziet te goed dat ze de huidige designtaal hebben toegepast op een model dat duidelijk uit de vorige generatie Lexii stamt.
Als je daar ook nog de specsheet bij pakt zie je dat de XF beduidend sneller en fractioneel zuiniger is. Daartegenover staat dan wel een leaseprijs tegenover die 40 euro per maand duurder is, maar door het prijsverschil tussen diesel en benzine verdien je die 40 euro grotendeels terug aan de pomp. Als ik als ondernemer zijnde deze keuze zou krijgen, zou ik dan ook blindelings bij de Jaguar-dealer naar binnen stappen.
‘weleens’
Als je echt niet Duits wilt rijden: Haha, alsof dat toch echt de betere keuze zou zijn?!. heerlijk even lachen op de woensdag gehaktdag van AB.
Dat Jaguar interieur…. ohh wat errahg!
Heb net een GS 450 gekocht ?
@406_v6: Gefeliciteerd! Top auto
@svenska_aeroplan_ab: Dank je!
Dit is best schrikken. Natuurlijk is het design van de Lexus heftig. Maar ik schrik ervan hoe verouderd de nog helemaal niet zo oude Jaguar al oogt. Van buiten en vooral van binnen al behoorlijk gedateerd.
Ik zou dus voor de Lexus kiezen en deze altijd voorwaarts inparkeren zodat je dat lelijke front niet hoeft te zien.
@mashell: naast de moderne Lexus design taal lijkt elke auto ouderwets…
Uit deze 2 sowieso de Jag, wat is die Lexus lelijk zeg.
Maar ik heb net een Alfa Giulia gekocht, past hier ook wel tussen.
Ik kies zondermeer voor de JAG. Daar ik de Lexus veel te druk van binnen en van buiten vind. Verder blijft het een opgeleukte Toyota.
Maar toevallig heb ik gisteren in een Xe gezeten en ik kan niet anders zeggen dat het interieur tegenvalt. Best goedkoop ogend plastic, wel een beetje een tegenvaller.
Dus als je echt vraagt zou ik eerder een C klasse of giulia kiezen.
@eelco74: C en Giulia zijn een klasse lager. Die zitten in de klasse van de IS en XE
Interieur van de jaguar ziet er verouderd uit en lijkt van een klasse lager.
Bij deze dus de lexus.
De lexus. Ik heb wel iets met eigenzinnige jappen. Daarnaast is het gewoon een super comfortabele auto.
Toch de Lexus… Ik als Jaguar-man.
De hybride aandrijflijn van de Lexus is namelijk hartstikke fijn. Heel prettig in de omgang. En alle Lexussen waar ik ooit in heb gezeten, zijn allemaal de rust zelve. Prima vertoeven.
Mijn oompje heeft overigens een GS coupe gekocht en hoewel ‘mooi’ niet direct in mijn opkomt, er komt wel wat voor rijden. Er staat wel iets zeg maar.
Die Jaguar is keurig. Te keurig. Daar hebben we de Passat al voor.
Allemachtig wat is die Lexus een gedrocht schuin van voren. Daar kan ik me echt niet overheen zetten. Ook het Japanse idee van luxe is niet mijn smaak. Dus nouja, de Jaaag dan maar, in een kek kleurtje met grote zwarte wielen.
Dat is toch geen eerlijke keuze? Alleen een blinde vink gaat voor de Lexus. Alleen dat die verschrikkelijke gril van die Toyota, wat een misbaksel
De Jag natuurlijk. Ik wil niet met Optimus Prime de baan op.
De Lexus, omdat dat een compromisloze comfortabele auto is. Ingeleerd op drempels, files, stoplichten en irritante wegmisbruikers. De japanners werken het door middel van kwaliteit mooi voor je weg. De enige sportiviteit die een auto in deze klasse nodig heeft is vlot wegkomen bij een stoplicht, dit ook liefst zo stil mogelijk. Als ik sportstand zou willen verwacht ik dat ie minimaal 400 kg in de bosjes dumpt, en op de plaats van de muis een schakelpook transformeert.
Veel meer pk’s trager naar de 100 en maar een top van 190? Wat hebben ze daar gedaan bij Lexus.
@audirijder: Verbruik van een diesel halen met een hybride en met minder uitstoot denk ik zo
@audirijder: 190 klinkt als een snelheidsbegrenzer tengevolge van de montage van ecobandjes, net zoals bij de Volvo V40 D4 destijds.
@audirijder: Hybride. De top is begrenst ivm de CVT en het gewicht zorg voor mindere 0-100 tijd. Tussenacceleraties zijn met elektropower wél fenomenaal! En verbruik gelijk aan een ouderwetse diesel. En 1000x stiller. En enorme souplesse. En zonder handschoentjes tanken…
Lexus. Maar wel zonder hybride
@toyotafortuner: GS450h…. ;-)