Lease maar: Kia Ceed of Opel Astra

Auteur: , 43 Reacties
Kia Ceed - Opel Astra

Clash Of The Titans!

Vergeef ons de de zwaar overdreven tagline. Ik zal even teruggaan naar het begin van de jaren ’90. De Opel Kadett is net opgevolgd door de Astra en van de Golf is er een derde generatie uit. Het is het gesprek van het jaar: welke is de beste? Autotijdschriften (soort papieren AutoBlog, maar dan zonder comments) huren zelfs abri’s af om te adverteren met de aankomende test die verschijnt: “Het gevecht.” Met een foto van de Astra en Golf III als waren het Foreman en Ali.

Het C-segment domineerde toen nog de verkooplijsten. Jarenlang was dit de klasse waarin het gebeurde. Tegenwoordig is dat niet het geval. De Volkswagen Golf doet het nog wel aardig, maar de voorheen permanente favoriet van het Nederlandse volk, de Opel Astra (Kadett), heeft flink wat in moeten leveren.

Vandaag gaan we kijken of dat terecht is. Als je een dergelijke auto kan leasen, wat krijg je dan eigenlijk? Wat gaat het je kosten? En welke van de twee moet je dan hebben? We bekijken de Astra vandaag met de op één na basismotor en een redelijk luxe uitrustingsniveau. We vergelijken de Opel Astra met de nieuwe Kia Ceed. In de tijd dat de Astra nog marktleider was, was Kia het lachertje van de klas. De Koreanen hadden al in de jaren ’90 aangekondigd dat ze aansluiting met Europese merken als Opel en Volkswagen wilden maken. Vandaag gaan we kijken hoever Kia is gekomen.

Dit is hoe de auto’s zich tot elkaar verhouden:

Merk:
Kia
Opel
Type:CeedAstra
Uitvoering:1.4 T-GDi DynamicPlusLine1.4 Turbo Business Executive
Catalogusprijs:€ 27.595€ 28.899
Fiscale prijs:€ 26.750€ 27.975
Leasetarief:€ 510 p.m.€ 470 p.m.
Vermogen:140 pk bij 6.000 tpm150 pk bij 5.600 tpm
Koppel:242 Nm bij 1.500 tpm230 Nm bi 2.000 tpm
Topsnelheid:208 km/u215 km/u
0-100 km/u:9,1 sec.8,5 sec.
Verbruik:1 op 17,91 op 18,5
CO2 uitstoot:128 gr/km125 gr/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen zijn een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.
UPDATE
Kia reageerde op dit artikel met een scherpe opmerking: “Zoals het er nu uitziet lijkt het alsof de C02 waarde van de Opel Astra van een Euro 6B is genomen, de uitstoot van een Astra met Euro 6D temp is namelijk 125 gram. Dit is een aanzienlijk verschil met de 114 gram die nu genoteerd staat.”
Voor wie dit als Chinees (of Koreaans) klinkt: de Euro normeringen hebben alles te maken met de uitstoot van schadelijke stoffen. Die regels worden regelmatig aangescherpt en voor dit vergelijk is het wel zo handig om de meest recente en schone versie te kiezen. Waarvan akte.

Wat ons opvalt
Wat zijn ze compleet! Zo afgaand op de specsheets van beide auto’s is er weinig wat ons tegenstaat. Natuurlijk, bijna 30 mille voor een C-segmenter klinkt als veel geld, maar eigenlijk valt het best mee. Met name de standaarduitrusting in de Kia is zeer omvangrijk te noemen. Beide auto’s beschikken over dingen als een groot navigatiesysteem, automatische airco, DAB-installatie, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare/verwarmde én in te klappen buitenspiegels: het zit er al allemaal standaard op. De Kia heeft een paar dingen die de Astra niet heeft, zoals een achteruitrij-camera, stoelverwarming, stuurverwarming en nog wat veiligheidsverhogende sensoren. Er blijft bijna niets te wensen over. Dat is maar goed ook, want op de Kia Ceed in deze uitvoering is het níet mogelijk om ook maar een enkele optie te bestellen. Alleen metallic lak voor 690 euro is mogelijk.

Kia Ceed 1.4 T-GDI DynamicPlusLine '18

De Astra is in de lease een stukje voordeliger, waarschijnlijk door de hogere restwaarde. De aanschafwaarde van de de Astra is ietsjes hoger dan die van de Ceed, dus onwillekeurig verwacht je daarbij een grotere standaarduitrusting. Dat valt tegen, eigenlijk. Desalniettemin is de Astra geenszins kaal te noemen. De Astra heeft zelfs parkeersensoren aan de voorkant die de Kia moet ontberen. Qua ruimte zit je bij beide auto’s gebakken. Voorin kunnen zelfs behoorlijk lange mensen een goede zit vinden, er kunnen redelijke adolescenten achterin plaatsnemen en beide hebben een bagageruimte van bijna 400 liter, zelfs 1.200 met de bank naar beneden. Nog niet zo lang geleden waren dat de maten voor een premium D-segment stationwagon. Waar de Astra overigens een kleine voorsprong heeft is de (relatieve) zuinigheid. De 1.4 T heeft een groen C-Label, de Kia een geel D-label, maar een wereld van het verschil is het niet. In tegenstelling tot de Kia kun je de Opel wel aankleden zoals je wilt. Er is keuze uit een diverse lichtmetalen velgen en een hele hoop opties.

Opel Astra 1.4 Turbio Business Executive '18

Uiterlijk
De stappen die Kia heeft gezet op het gebied van design zijn echt ongelooflijk. Vergeet niet dat dit bedrijf 15 jaar geleden de ‘Cerato’ aanbood in dit marktsegment, een homp plastic met 3 jaar garantie. Dit is alweer de derde generatie Ceed. De Ceed is nooit echt een lelijke auto geweest, maar het 2018 model ziet er geweldig uit. De proporties zijn een stuk ‘dyanmischer’ dan voorheen. Het geldt voor bijna elk ontwerp, maar bij Kia’s in het bijzonder: een setje grotere velgen doet wonderen voor de uitstraling. Een goede kleur eveneens: gelukkig kun je kleuren als blauw en rood bestellen. Qua uitstraling zit je in principe wel goed. Het is geen Volkswagen qua imago, maar het scheelt niet veel en niemand zal een Ceed als aanstootgevend ervaren.

Kia Ceed 1.4 T-GDI DynamicPlusLine '18

Ook met de Opel Astra zul je niemand tegen het hoofd stoten. Het spruitjes-imago dat de Kadett en de Astra een lange tijd met zich meebracht, heeft deze generatie niet meer. De vorige Astra was een stap in de goede richting en deze komt nog wat vlotter over. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het een enorm homogene klasse is geworden, dat van de C-segment hatchbacks. Het lijkt allemaal enorm veel op elkaar. Gelukkig heeft de Astra een uiterst creatief gevormde C-stijl, een echt stijlkenmerk van de auto. Verder is het gewoon een keurige auto. Ontworpen om heel veel mensen tevreden te stellen, daar past een gewaagd design niet bij.

Opel Astra 1.4 Turbo Business Executive '18

Interieur
We haalden net even de Cerato aan, de overgrootvader van deze Ceed. Die auto had een belachelijk brak interieur: het zag er slaapverwekkend uit, het was opgetrokken uit zeldzaam lelijke materialen en de fit & finish was uiterst matig. Per generatie werd de Ceed beter. Nooit helemaal op het niveau van de concurrentie, maar wel meer dan deugdelijk. We zijn nu op het niveau dat het om het even is. Het interieur ziet er meer dan keurig uit, de gebruikte materialen zijn prima en het zit allemaal degelijk in elkaar geschroefd. Dat gezegd hebbende, er is maar één interieurkleur leverbaar: zwart. Dat is toch wat de meeste mensen zullen bestellen, als ze de keuze hadden.

Kia Ceed 1.4 T-GDI DynamicPlusLine '18

Op het interieur van de Opel Astra valt niet zoveel aan te merken. Het heeft overduidelijk meer sjeu dan bijvoorbeeld een Seat Leon of Volkswagen Golf, maar het zal je niet in extase brengen. Het dashboard heeft twee Alfa-esque ronde klokken met de meters erin. Dat vonden we bij de 147 en 156 briljante stylingfeatures. Het geheel oogt gewoon netjes. Qua afwerking en materialen is er wederom weinig af te kraken, maar om nu te zeggen dat er reuzenstappen zijn gezet ten opzichte van het uitgaande model: nee, dat niet. Bij Opel heb je wel keuze uit interieurbekleding. Je kan kiezen uit stof, alcantara en leder. Helaas is de kleur altijd zwart.

Opel Astra 1.4 Turbo Business Executive '18

Rijden
Het is een cliché, maar de Kia Ceed in deze uitvoering rijdt ‘gewoon goed’, er is namelijk ‘niets mis mee’. Dikke complimenten voor de onderstelgoeroe’s? Toch wel, want dit soort auto’s moeten een enorm breed publiek aanspreken. Men wil graag het idee van een sportieve auto, zonder daadwerkelijk een Alfa Romeo of Mazda te kiezen. De Kia is vooral comfortabel, maar absoluut niet zompig. De auto is zeer stabiel en kent geen rare fratsen. Vanwege die competentie heb je het idee dat de auto veel te weinig vermogen heeft. De 1.4 liter viercilinder levert meer dan voldoende vermogen en koppel, maar echt snel voelt de auto niet aan. Voldoende vlot is een betere kwalificatie. Bekijk hier de complete rijtest plus de video.

Kia Cee'd 1.4 T-GDI DynamicPlusLine '18

Gaat de Opel punten pakken? Waarschijnlijk wel. De vorige Opel Astra had last van wat overgewicht. Dat is met deze generatie gelukkig rechtgezet. Met de 1.4 Turbomotor voelt de Astra aanmerkelijk vlotter aan dan voorheen. Op papier is de Astra ook sneller dan de Ceed. De verschillen zijn niet waanzinnig groot, maar mochten prestaties je ding zijn: bij de Astra wordt je iets beter bediend. Qua onderstelafstemming lijkt de Astra redelijk veel op de Kia Ceed. Eigenlijk op bijna elke concurrent. Overwegend stevig, stabiel, comfortabel. Meer weten? Check hier de rijtest en video.

Opel Astra 1.4 Business Executive '18

Conclusie
In deze klasse worden de auto’s gebouwd volgens een bepaald recept. Dat recept wordt bijna letterlijk door elke fabrikant toegepast. Het is namelijk bijzonder lastig om de verschillen aan te duiden tussen de Kia Ceed en Opel Astra. Dat niet alleen, een Ford Focus, Hyundai i30, Seat Leon, Peugeot 308, Volkswagen Golf en Renault Mégane zijn bijna uitwisselbare auto’s qua rijeigenschappen, uitrusting, prijs en zelfs uiterlijk. Wil je bijzondere rijeigenschappen (Mazda 3), apart uiterlijk (nieuwe Toyota Corolla) of allebei (Honda Civic) wensen, moet je dus uitwijken naar een traditioneel Japans merk.

Dat gezegd hebbende, deze auto’s zijn beter dan ooit. Voor een relatief bescheiden leasebedrag rijd je in een uiterst complete auto. Zowel de Astra als de Ceed scoren op bijna alle punten een dikke voldoende. Ze zijn ruim, zeer compleet, vlot, relatief zuinig en uitstekend geschikt voor zowel de korte ritjes als lange vakanties. Het C-segment is niet meer zo populair als voorheen, maar nog steeds is het segment dat precies biedt wat je nodig hebt. Dan de hamvraag: welke te kiezen tussen deze twee? Dat is een lastige, wellicht gewoon kiezen voor de vriendelijkste dealer. Het verschil tussen de auto’s is te klein aan het worden.



43 reacties

De Kia! Alleen al omdat het geen opel is
@jeroen13: Jij doet het zeker goed op feesten en partijen!
Ik zou ze allebei niet van mijn oprit aftrappen. Het interieur van de Kia vind ik iets prettiger om naar te kijken, maar de Opel heeft net wat betere cijfers.
De KIA oogt toch wat dikker en sportiever moet ik zeggen. Wellicht ben ik wat bevooroordeeld want er staat er al 1 op de oprit.
De Opel. Puur om de stoelen. Alle Koreanen waar ik tot dusver in heb gezeten hadden klotestoelen voor mijn lichaam. ’t Ziet er verder allemaal prima uit hoor. Zal ook best prima rijden enz. Maar ik kan er niet heet van worden eerlijk gezegd.
@E34M5Touring: 1m90 lang en 95 kilo?
@rufctr01: 2.08 en 130kg. Niet alleen qua grootte maar ook pasvorm/ondersteuning enz. Niet mijn ding. Ik vind zo’n Optima mooi maar kon er totaal niet in zitten. Pa heeft wel eens van die Tucson’s als rental, zelfde verhaal.
@e34m5touring: met 130kg
kan je beter op zoek gaan naar een leuke Amerikaan.
@ikleesookoverautos: Waarom dan?
@ikleesookoverautos: convoi exceptional…
@e34m5touring: bestel er dan maar niet één met AGR stoelen.. wat een drama
@E34M5Touring: ik rijd nu al 2 weken rond in de nieuwe ceed 1.0 met 120pk. En heb veel rugklachten en last van overgewicht. Mijn laatste generatie picanto en de vorige generatie ceed zijn beiden prima kwa zetels. De nieuwe ceed doet niet onder maar er zit ook geen groot verschil in. De bieuwe heb ik als vervang auto gekregen voor herstelling van schade. En op die 2 weken tijd heb ik al bijna 5000kilometers gereden. Geen slechte auto, maar ik als ik hem neem dan ga zou ik de 1.4 of 1.6 nemen in GT line
@E34M5Touring: Toch vreems, na 100+ km in een Opel voelt mijn reet als een betonblok. Kan natuurlijk van het squaten zijn, maar dat doe ik niet
@87sandyd: Ja goed, ik zeg ook niet dat het de beste stoelen ter wereld zijn. Enkel dat ik ze beter vind dan in een KIA.
Op je 12de droomde je van een Dodge Viper en op je 32ste begeer je een Opel Astra…
@cloverleaf: op m’n 12e begeerde ik Erica Eleniak, op je 32e…(kijkt naar vrouw om zeker te weten dat ze niet mee kijkt)
Renault Mégane graag.


Van deze twee de Opel Astra.
De Kia, ziet er veel beter uit en de proporties zijn een stuk ‘dyanmischer’ dan voorheen. Aldus @willeme.

Verder is de Kia wat beter uitgerust met fijne goodies.

Dit lijkt op kiezen tussen een kroketje of een frikandelletje.
@monsieurleloure: is dat niet te prefereren boven een complex Frans gerecht? Grote borden, weinig eten, veel gezever over vruchtensap?

Tussen de 2 zou ik de Opel kiezen. Vergelijk wel iets krom, ik zou voor het maandbedrag van de Kia de Opel verder op smaak brengen, wellicht de 1.6 turbo
@drsjeroen: Smaken verschillen; maar ik betaal met liefde een premium om geen ongezonde goedkope gefrituurde troep te eten. /Kijkt naar lege McDonalds zak naast ‘m … dat melden we maar even niet voor het gemak!
@monsieurleloure: Gaarne met mosterd, respectievelijk een speciaaltje. Als je dan eenvoudig gaat mag het wel enigszins aangekleed worden ter compensatie.
Mijn broer had een astra 5d van de vorige generatie, met een 2liter diesel: wat een lawaai, en een hele zware neus.
@f1tim: En verschrikkelijke stoelen
De Kia. Veel mooiere auto, Opel ziet er al bedaagd uit.
De opel, omdat ik ook wel een opel liefhebber ben. En punt 2, het is een KIA. Ik heb al meerdere keren met verschillende Kia’s gereden en ik heb altijd last van mijn rug na een rit, de stoelen zitten gewoon echt niet fijn vind ik.
@arnoldh: Nog nooit gehoord van een Opel liefhebber.
@arnoldh: als je fan bent van het ene merk bent is er altijd wel iets negatiefs aan te merken op het andere merk.
Ik heb persee een stationwagen nodig dus waarschijnlijk zou ik voor een focus wagon gaan ofzo. Ach, het is allemaal één pot nat. Zoek de beste dealer uit zou ik zeggen bij een leasebak. Ik wacht nog 10 tot 15 jaar voordat deze generatie aan de beurt is.
Ik kies een andere baan.
De Kia natuurlijk !
Ik zou de bijzondere rijeigenschappen eerder bij een Ford Focus plaatsen dan bij de Mazda 3.
Maar tussen deze twee de Kia. De Astra heb ik kort overwogen maar dat interieur vind ik vreselijk, goedkope kunstoffen, primitief infotainment, het straalt vooral goedkoop uit (wat het ook gewoon is), zelfs op de geroemde AGR stoelen zat ik niet lekker.
De laatste zin vat het goed samen.

Beiden zijn geen wagens voor liefhebbers, tenzij merkliefde uit het verleden om de hoek komt kijken. Dan komt het gewoon op de stoelen, ergonomie en audio neer. Het uiterlijk en interieur zijn ook compleet uitwisselbaar, desondanks zeker acceptabel. De Ceed valt voor mij in ieder geval direct af, want geen lederen bekleding.
Ik sla even deze beurt over
Eigenlijk is de conclusie toch dieptriest, of niet dan?

Alle C-segmenters lijken op elkaar, rijden hetzelfde en onderscheiden zich niet van elkaar. Het is één grote eenheidsworst. Heeft het communisme toch nog gewonnen, met allemaal een Trabant.
Alleen heet de Trabant nu Kia, Opel, Peugeot etc.
Een smaak en we vreten het allemaal.

In mijn opinie worden er alleen nog Duitse auto’s gemaakt. Stevig geveerd, degelijk afgewerkt, geen fratsen en waar voor je geld.
Waar is de tijd dat je in plaats van de Kadett of Astra F ook een Citroën BX kon kopen? Of een Peugeot 405? Of een Rover 400? Een Alfa 33? Fiat Tipo?

Mensen kochten Frans voor comfort, Engels voor chique, Italiaans voor sportief en Duits voor kaal, saai, maar degelijk en goede restwaarde.

En nu? 1 pot nat.

En ik ben zó blij dat ik van mijn werkgever ook op kilometervergoeding mag rijden!
Ik heb de vorige generatie Megane station gereden als leaseauto. En inderdaad, een uitstekende auto. Alles erop en eraan, hardstikke degelijk en zonder enige vorm van karakter. Prima auto die ik iedereen aan kan raden, behalve mezelf. Of andere autoliefhebbers.

Ik geniet elke dag van mijn 2005 Jaguar S-Type. Een verademing na 4 jaar eenheidsworst.
Ja, die kost me meer als dat ik voor een nieuwe leasebak aan bijtelling had betaald. Maar het ding is al 60.000km uiterst betrouwbaar en in elk geval géén eenheidsworst.

Dus laat die leasebak lekker zitten, regel kilometervergoeding en kóóp die E39 of E60 5-serie, die Mercedes E-Klasse, die S-Type, die mooie Alfa 159 of wat anders uit de tijd voor ze het karakter eruit sloopten!
Doe mee en maak het mooier op de weg!!
@sabrerator: Mee eens. Alleen jammer dat veel bedrijven als eis stellen dat je een auto van bijvoorbeeld (in mijn geval) max 7 jaar oud mag rijden. Dan moet je wel gaan leasen..
Octavia met 250Nm en 150pk en meer ruimte, klaar :p
Maar als het moet de Kia denk ik. Gewoon om het eens geprobeerd te hebben.
Ik vind het verschil in leasebedrag schokkend. Ik weet, dit wordt vooral bepaald door de te verwachten restwaarde, maar een verschil van 80 euro per maand, in deze prijsklasse, blijft erg fors.

Even terug naar de vraag; ik neig toch naar de Kia, vanwege de betere looks en de completere uitrusting. Maar een Astra van dit kaliber zou ik ook niet onder de carport wegsturen.
“Het is geen VW kwa imago”, dat kan enkel een aanbeveling zijn lijkt mij. Voor zulle bedragen per maand in zo een sneue auto rijden, als je dat prive doet ben je echt niet wijs zeg.
De meeste leasers kiezen op leasebudget, niet op cataloguswaarde. Waarom niet vergelijken op vergelijkbare leaseprijzen? Dan valt de Kia opeens erg tegen in uitvoering.

Zelf vind ik het interieur van de Astra een dooddoener, beetje ouderwets en afschuwelijk stuur.

Toevallig ben ik zelf in de markt voor een nieuwe lease auto rond dit budget en vind er geen winnaar tussen zitten. De Astra vind ik niet mooi, de Ceed is te duur, de Focus ziet er uit als een Aziaat en Mazda bied geen station. Dan blijft over de Megane, maar die zie je zoveel.

En gezien ik niets naar mijn smaak kan vinden wordt het maar de Ioniq electric. Het verschil in bijtelling besteed ik wel aan een leuke tweede auto of een extra vakantie.
Ik rijd nu iets langer dan een jaar in een Astra 1.0 business plus sportstourer. Hiervoor reed ik prive een Astra 1.3 cdti. Die beviel beter qua stoelen.
Na 58K km moet ik zeggen dat het apparaat behoorlijk rijdt.
Zuinig, redelijk blokje wat met enig geduld toch op de teller de 215 aan tikt. Wat me zwaar tegenvalt is het gebrek aan aflegruimte (telefoon), de zwarte stoffen bekleding is veel te besmettelijk (wordt snel grijs). Het multimediasysteem is een drama. Kabel verbinding met Apple carplay doet het zo vaak niet of hij kraakt. (Moet vervangen worden)
De optionele AGR stoelen zijn zonde van het geld, je blijft ze instellen maar je zit net niet lekker.
Waar ik van schrok is de afwerking; dun plaatstalen motorkap, deukjes zitten er zo in. De blauwe metallic lak ziet er niet uit, hij lijkt rondom gespoten te zijn. En ruimtes achterin waar je iets in kwijt zou kunnen bieden een troosteloze blik op bijna kaal staal ipv een bakje waar je iets in kwijt kan, nu rammelt het in je achterschermen.
Het meest lullige is dat een hondenrek alleen ingebouwd kan worden als ik de complete dakhemel laat vervangen zodat er uitsparingen inkomen voor bevestiging van het rek..
De auto is wel ruim, comfortabel en stil.
Overigens stap ik nog wel steeds met een lach in en uit mijn 13 in een dozijn Astra.

De Opel Astra, is vorig jaar niet voor niks als beste koop uitgeroepen in het C-segment.
Ben absoluut geen fan van het merk, maar in het c-segment zou ik zonder twijfel voor de Mégane gaan. Biedt imo de beste combinatie van strak sportief design, goede uitrusting, en prima motoren. Heeft bovendien een enorm dikke halo-car als broertje in de vorm van de RS. Als het iets anders moet zijn, de Leon SC of de Alfa Giulietta. Civic is ook leuk, maar om een of andere reden compleet onbetaalbaar in vergelijking met de concurrentie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).