Lease maar: Kia Picanto GT-Line of Renault Twingo GT

Auteur: , 33 Reacties
Kia Picanto GT- Renault Twingo GT

Een bijna uitgestorven klasse komt weer tot leven. Welke van de twee moet je hebben?

Vorige week behandelden wij twee Uber-dikke slagschepen in de vorm van de Mercedes-Benz S-Klasse en de Audi A8. Ondanks het feit dat de technische layout van de auto’s behoorlijk verschillend waren, bleek dat de auto’s enorm aan elkaar gewaagd waren. Vandaag hebben we wederom twee auto’s die in technisch opzicht enorm van elkaar schelen, maar wellicht in de praktijk veel dichter bij elkaar zitten dan aanvankelijk het geval lijkt te zijn. We stellen aan u voor: de Kia Picanto en de Renault Twingo.

Beide auto’s zijn enorm populair in de lease. Het zijn ook handige auto’s voor de Private Lease. Een nieuwe auto, vijf deuren, lage overheadkosten per maand. Natuurlijk, een BMW 540i youngtimer is veel leuker en kent een lagere aanschafprijs, maar als je daar 4 jaar lang kilometers mee maakt heb je te veel hogere kosten voor brandstof, verzekering, belasting en onderhoud. Voor nu concentreren wij ons op corporate lease.

Voor het leasebedrag van deze twee auto’s heb je een vrij kale B-segmenter met een modale motor. Is het niet veel leuker om te kijken naar een A-segmenter met een pittige motor en sportieve aankleding? Zoals je van ons gewend bent: de tabel om te zien hoe de kaarten zijn geschud:

Merk:
Kia
Renault
Type:PicantoTwingo
Uitvoering:1.0 T-GDI GT-LineTCe 110 GT
Catalogusprijs:€ 18.095€ 18.290
Fiscale prijs:€ 17.415€ 17.600
Leasetarief:€ 330 p.m.€ 350 p.m.
Vermogen:100 pk bij 4.500 tpm110 pk bij 5.750 Nm
Koppel:171 Nm bij 4.000 tpm170 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:180 km/u182 km/u
0-100 km/u:10,1 sec.9,6 sec.
Verbruik:1 op 22,21 op 19,2
CO2 uitstoot:104 g/km115 g/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
We pakken twee kleine auto’s met een downsize-turbomotor en wat denk je? Een D-label voor de Kia en een E-Label voor Renault! De reden erachter is simpel, er wordt gekeken naar de uitstoot op basis van de afmetingen. Een Mercedes S350d Lang heeft daardoor een C-label. Beide auto’s zijn overigens lekker vlot. De prestaties zijn op papier niet wereldschokkend, maar in Nederland kun je deze twee auto’s lekker snel door het verkeer loodsen. De komt natuurlijk ook door het lage leeggewicht, beide zitten aan de goede kant van 1.000 kg.

Qua uitrusting zijn er wel verschillen. Die GT-Line modellen van Kia zijn erg rijk uitgerust, zo blijkt wel weer. Dat zagen we ook al in het vergelijk met de BMW 430i Gran Coupé en Kia Stinger. Zo luxe als een Stinger is de Picanto GT-Line natuurlijk niet. Maar hoofdairbags, stoelverwarming voor, navigatiesysteem en kunstlederen bekleding zijn standaard. Maar wacht, er is meer Mike! Keyless entry, achteruitrijcamera, parkeersensoren achter, Android Auto/Apple Car Play en MP3 speler zitten er standaard in.

Laatste noot: Renault heeft het gamma van de Twingo aanzienlijk in laten krimpen, waardoor de GT tijdelijk is komen te vervallen. In dit geval ben je dus aangewezen op een voorraadauto. De reden is de WLTP-regeling, grote kans dat binnen niet afzienbare tijd een aangepaste (maar verder identieke) variant terugkomt.

Het grootste verschil tussen de auto’s is natuurlijk de layout. De Kia Picanto is vrij conventioneel. De 1 liter grote driecilinder ligt overdwars, op de vooras. Net zoals 95% van de verkochte auto’s. De Twingo is door Renault in samenwerking met Smart ontwikkeld. Dat kun je onder andere terugzien bij de piepkleine 0.9 liter grote driecilinder, die op de achteras is geplaatst en de achterwielen aandrijft. Jazeker, je leest het goed. We leven in een tijd van BMW’s met voorwielaandrijving en Renaults met achterwielaandrijving.

Exterieur
Het zijn natuurlijk kleine stadsautootjes, dus je zit vast aan bepaalde dimensies die het uiterlijk bepalen. Smal, hoog en kort zorgt niet altijd voor de mooiste ontwerpen. Dat gezegd hebbende, bij Kia heeft Peter Schreyer knap werk geleverd. De nieuwe Picanto kijkt vervaarlijk de wereld in met die scherp gelijnde koplampen en de bumper is diep, groot en indrukwekkend. De rode details maken het geheel helemaal af. Nu zijn we schromelijk aan het overdrijven. Ja, de Kia Picanto ziet er stoer uit, net zoals je kleine neefje er óók stoer uitziet met een melksnor.

Kia Picanto GT-Line

Dan de Renault. De Twingo kijkt minder boos, sterker nog: het is een olijk ding om te zien. Dankzij de plaatsing van de motor zijn de verhoudingen wel iets anders. Echt mooi is ie niet te noemen, vind ik. Wel leuk. Zeker in een felle kleur met die 17″ wielen (standaard!) en kekke striping oogt het een beetje jaren ’70 retro cool. Aan de achterkant ziet de Twingo er eigenlijk het beste uit, die donker doorlopende achterklep en de uitlaten links en rechts geven de auto een zeer herkenbare uitstraling. De overhang is bijzonder klein, dus @Jaapiyo vindt dit een hele mooie auto.

Renault Twingo GT

Interieur
Genoeg over het uiterlijk, want het meeste zit toch ín de auto. We zijn anno 2018 veel te verwend geraakt. Wie in 1997 in een Kia Pride stapte, gelooft zijn ogen niet als we zeggen dat dit het interieur van een Kia is. Wel moet je er rekening mee houden dat het een interieur is van een A-segmenter. Voor zijn klasse heeft de Picanto een uitstekend dashboard en een relatief ruim interieur. In vergelijking met een verkooptopper als de Volkswagen Up! maakt de Picanto er gehakt van. De afwerking is een stuk volwassener. Zo is alles mooi bekleed en afgewerkt (in plaats van kale plaatwerkdelen). De GT-Line zorgt voor een paar leuke sportieve touches.

Kia Picanto GT-Line

Ook in de Twingo zien we een goed afgewerkt interieur zonder zichtbare plaatwerkdelen. Het is wel duidelijk dat Fransen gezelligger zijn dan Duitsers in Koreaanse dienst. De Twingo heeft een origineler vormgegeven interieur met een aansprekender dashboard. Wel valt op dat je iets anders zit, In de Twingo zit je iets meer ‘op de bok’ dan de Picanto. Ook hier is het geheel leuk aangekleed, alhoewel de sportieve uitstraling hier minder is dan bij het uiterlijk.

Renault Twino GT

Rijden
Qua rijden is het wederom je kleine neefje die stoer doet. In de basis is het natuurlijk gewoon een A-segmenter. Voor een auto uit deze klasse is de auto wel redelijk stil en comfortabel. De prestaties zijn niet indrukwekkend in absolute zin: van 0-100 in meer dan seconden is een waarde waarvoor zelfs @CasperH uit bed komt. De topsnelheid van 180 km/u is natuurlijk ook niet veel, alhoewel de meeste A-segment auto’s boven de 150 ermee stoppen. Je kan nu in elk geval een vuist(je) maken als er iemand zit te drukken op de snelweg.

Kia Picanto

Achterwielaandrijving en een handbak: de Twingo GT is een auto voor puristen! Niet helemaal, want net als alle Smarts is er een overijverig ESP aanwezig om de minder ideale balans te compenseren. Wel uniek is dat de Renault Sport afdeling zijn plasje erover heeft gedaan. Zo werd het onderstel 40% stugger, 20 mm lager en werd de stabilisatorstang dikker uitgevoerd. Echt een bijzondere hot hatch is de Twingo GT daarmee niet. Maar de auto is lekker wendbaar (rijtest), het motortje sleurt er lekker aan en tot zo’n 80 km/u voelt ie sneller aan dan dat is eigenlijk is.

Renault Twingo GT

Conclusie
Er zijn niet veel warme hatchbacks in deze klasse. De Volkswagen Up! GTI is een stukje duurder en de Suzuki Swift Sport is een maatje groter, sneller en nog wat prijziger. Ze zien er beide geinig uit en ze hebben beide een redelijk volwassen interieur. De Kia Picanto is wat serieuzer en completer uitgerust. De Twingo is sneller en heeft iets meer een eigen karakter. In beide gevallen zijn het betaalbare, vlotte en praktische autootjes.



33 reacties

De Renault a.u.b., daar komt het maximale koppel lekker laag beschikbaar.
Het zijn allebei toch geen strepentrekkers dus om de RPM meter telkens volledig tot het rood te trekken om een beetje vooruit te komen heb ik weinig trek in.
@jack_abarth: Dat koppel komt inderdaad vroeg vrij en wordt artificieel versterkt bij lichte deellast waardoor die bij optrekken vlotter voelt dan ie is. Echter na die initiële duw wordt het vanaf 2000rpm alleen maar slechter; zit geen fut in die motor tot erg hoog in de toeren….

Ik herinner me nog heel goed hoe ik ooit met een storm op de afsluitdijk reed met zo’n Renault, windkracht 7~8 wind tegen; Renaultje haalde de 140km/u niet eens meer en reed gewoon 1:5 (ehh 20L/100km) bij 130km/u. Dat doet een oude 540i ook … Met andere woorden, ik was niet onder de indruk, maar als stadskarretje is het wel leuk, op die irritante lichte stuurbekrachtiging na.
Ik zou het liefste het interieur van de picanto in een twingo zien
Mijn ouders hebben een Rio met de 1.0 tgdi, zeer lekker blokje! Ik kies de Picanto:)!
De Kia vind ik er leuker uitzien met een mooier interieur. Snelheid en sensatie haal je toch niet uit deze autootjes.
@viezefreddyw: juist wel. Met deze kleine bakkies kan je vrijwel altijd voluit rijden zonder zorgen over je rijbewijs te hebben.
@ikleesookoverautos: En dan haal je daar snelheid en sensatie uit?
@viezefreddyw: als je een beetje kan sturen dan wel ja.
@viezefreddyw: en ja ben het eens over de Kia.
De Renault sowieso niet, dat is een mislukte Fiat 500 kloon. Doe dan maar een echte 500.
In dit vergelijk dan toch maar de Kia, ook al ziet die er uit als een breedsmoelkikker.
Maar nog liever de Up GTi als het moet.
@schaap: “Doe dan maar een echte 500”.

Renault’s Twingo is een echtere oer-500 dan Fiat’s huidige 500.
Achterwielaandrijving en de motor achterin. Hoezo is de Twingo een kloon van de huidige 500…
Leuk! ik kies voor de Twingo GT. Oh wacht…
https://www.autoweek.nl/nieuws/renault-twingo-alleen-nog-als-sce-70/

RENAULT TWINGO ALLEEN NOG ALS SCE 70
@adinsx: daarom stond er een disclaimer in de tekst.
De Kia. Die ziet er beter uit en het interieur oogt een stuk volwassener dan het speelgoedachtige interieur van de Twingo. Dit zijn geen wagens waarmee je veel lange afstanden gaat rijden of flink gaat hoeken, maar gewoon korte ritjes in en rondom de binnenstad doet, dus dat ‘ie een iets lagere topsnelheid en langere 0-100 heeft maakt mij geen biet uit.
Zou ik toch een Fiat 500 nemen voor die prijs… paar pk minder boeit me niet in zo’n auto…
De kia ziet er een stuk beter uit en rwd met dat vermogen zal weinig driftjes in gang zetten dus ook niet nodig
KIA!
Ik zou gaan voor een Smart Forfour Brabus
Renault. RWD for the win!
Je zou eigenlijk in beide auto’s eens moeten rijden om een definitief oordeel te vormen. Maar uit ervaring weet ik dat deze generatie twingo erg hoog op zn poten staat. Het interieur is niet gemaakt voor lange mensen. De picanto is wat dat betreft de betere keus. In een kale twingo is het echt armoedig, in een kale picanto heb je deze ervaring totaal niet
Normaal zou ik ook zeggen RWD, maar heb al een aantal reviews over deze Twingo GT gelezen en die waren vrij eensluidend (komt in deze review niet echt naar boven), Renault heeft zijn uiterste best gedaan om hun achterwielaandrijver te laten aanvoelen als een voorwielaandrijver en ze zijn er jammer genoeg ook in geslaagd.

En wie daar zei dat deze autotjes niet dienen om mee te hoeken, misschien dienen ze er niet toe, maar ik hoek met alles :p (waar en wanneer het kan natuurlijk) en indien het niet zo is moeten ze er maar geen GT-term opkleven (jaja, ik weet het, het originele GT komt van Gran Tourismo)
Las pas geleden dat Renault de Twingo GT uit de prijslijsten geschrapt heeft.
Twingo
Dat ik dit ooit nog zou zeggen. Maar zelfs als A-segment is Kia begeerlijk!
“De prestaties zijn niet indrukwekkend in absolute zin: van 0-100 in meer dan seconden is een waarde waarvoor zelfs @CasperH uit bed komt.”

In meer dan hoeveel seconden dan?
@rollingstoned: even @willeme taggen, dan past hij ’t voor je aan
Jezus, waarom zou in zo’n koekblik willen rijden? Koop dan een grotere auto tweedehands.
@basr32: leuk voor de beginnende vrouwelijke bestuurder.
Allemachtig wat een prijs voor zo’n A-segmenter. Doe mij dan maar een Dacia Logan MCV BI-Fuel voor € 16.087,00 met A-label en als B-segmenter met de ruimte van een C-segmenter. Tevens vol met opties en een giga laadvolume.
Voordat ik erin had gereden zou ik meteen roepen de twingo. Maar na erin gereden te hebben; Jezus wat rijdt dat kut zeg. Dan toch maar de Kia
Kia natuurlijk, leuk wagentje. In die renault wil je toch niet worden gezien? Mijn oma van 90 misschien.
De Smart ForFour BRABUS zou ook mijn keuze zijn binnen dit segment.
Degene waar de meeste boodschappen in kunnen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).