MAX VERSTAPPEN WINT DE GRAND PRIX VAN MEXICO 2018!!1!

Auteur: , 88 Reacties

Wie heeft pole position nodig?

VER

Het is een beetje een rare gewaarwording. Eigenlijk hadden we Red Bull Racing na de race in Monaco dit jaar alleen nog kansen toegedicht om een race te winnen in de straten van Singapore. Oké, vorig jaar had Max weliswaar gewonnen in Mexico, maar dat werd achteraf toegeschreven aan trucjes van meesterbrein Adrian Newey, die misschien wel (weer) buiten de lijntjes gekleurd had. Afgelopen vrijdag bleek echter dat Red Bull Racing ook dit jaar weer supersnel is in het hooggelegen Mexico Stad. De verklaring is tweeledig: het motorvoordeel van Ferrari en Mercedes wordt door de ijle lucht deels vernaggeld, terwijl de puike downforce van de RB14 hierdoor juist extra belangrijk is.

Gisteren in de kwalificatie mocht Max lang hopen op zijn eerste pole, maar zoals we inmiddels allen weten mocht het niet zo zijn. Teamgenoot Ricciardo ging er met de buit vandoor. Hamilton, die in Amerika het definitief binnenslepen van de titel nog even uitstelde, start samen met zijn praktisch verslagen rivaal Vettel vanaf de tweede startrij. Deze explosieve mix van coureurs en tegenstrijdige belangen in combinatie met de behoorlijk lange dragrace naar bocht 1 boezemt velen in de paddock de angst in dat het weleens compleet mis kan gaan vlak na de start. Christian Horner heeft dit al proberen te bezweren voor de race, maar hebben zijn woorden impact?

Start
Daar gaan we dan. De rode lampen gaan bijzonder snel uit en beide Red Bulls lijken hierdoor verrast te worden. Ricciardo kent een zeer matige start en Hamilton lijkt vanaf P3 direct naar P1 te gaan. Maar dan maximaliseert Max toch zijn startpositie aan de binnenkant van de baan. Hij weet dat Lewis niet per se alle risico’s wil nemen en remt behoorlijk laat voor de eerste knik, later dan Hamilton. Zo grijpt Max alsnog de leiding in de race, zonder al teveel drama. Dat drama is er overigens wel, maar helaas/gelukkig áchter de echte toppers. Hulkenberg en Ocon toucheren elkaar. Ocon komt er van deze twee het slechtste vanaf, maar het echte slachtoffer van de aanvaring heet Alonso: hij krijgt een stuk Racing Point Force India in zijn figuurlijke grille. Even later zien we de McLaren roken en naast de baan parkeren. Een VSC wordt ingelast om de Papaya Orange frikadel op te ruimen. Nog twee races moet de Spaanse kampioen door de zure appel heenbijten.

Mid Race
In de twaalfde ronde komen de eerste reguliere stops. Mercedes gaat voor de ‘double stack’. Hamilton en Bottas worden in tandem voorzien van vers rubber. Een ronde later komt Ricciardo en weer een ronde later Verstappen. Vettel rijdt door en wellicht cruciaal voor de race: Verstappen valt ook tot achter Raikkonen terug. Ferrari zou nu dus een teamspelletje kunnen gaan spelen door VER en HAM wat op te houden met RAI. Tot op heden hebben de Italianen zich dit jaar echter steevast (te) keurig gedragen in dit opzicht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes.

Op een antwoord of de trukendoos dit keer wel opengaat, hoeven we niet lang te wachten. Kimi kan wel vanalles willen, maar Max blaast hem gewoon voorbij op het rechte stuk. Yep, je leest het goed, de Red Bull ramt de Ferrari puur op topsnelheid voorbij. Eigenlijk gaat het veel te simpel zo, maar dat is ook wel een keer lekker. Vooral als vervolgens blijkt dat HAM en in diens kielzog RIC wel meer tijd verliezen achter de winnaar van de Amerikaanse Grand Prix.

Toch lijkt de strategie van Ferrari niet te werken. Het is misschien goed dat ze wat proberen, maar de banden zijn completamenta kapotissimo. Raikkonen wordt in twee bochten verschalkt door Hamilton en Ricciardo. Ferrari besluit daarop haar beide coureurs toch maar binnen te roepen voor een pitstop. In zoverre hebben ze niks verloren dat ze gewoon weer op P4 en P6 hun race kunnen hervatten, met marginaal betere banden dan de mannen voor hen op de baan. Wie weet levert dat later in de race nog wat op. De grootste winnaar van Ferrari’s strategie lijkt voor nu echter Max te zijn: in ronde 25 gaat hij al richting een voorsprong van bijna tien seconden op Hamilton! Ik zet de titel vast klaar…

Het enige wat nog roet in het eten lijkt te kunnen gooien is immers technische malheur. Hé kijk, daar staat de auto van Sainz met pech langs de weg. Heeft die niet dezelfde techniek als Max in het achteronder? Laten we daar maar even niet aan denken en in plaats daarvan kijken naar Vettel, die zowaar zonder contact Ricciardo voorbij weet te steken. Hij kan het dus toch nog. De Duitser rijdt vervolgens met rasse schreden weg bij de Ozzie, die zich op de radio beklaagt over Perez en Leclerc. Deze ‘achterblijvers’ hebben hem in zijn ogen niet snel genoeg voorbij gelaten.

Vettel is nog niet klaar met zijn opmars en lijkt nu toch enigszins profijt te hebben van zijn iets versere banden. De Duitser zit binnen no-time in de versnellingsbak van Hamilton die op vierkante banden rond lijkt te rijden. Vettel glipt voorbij en rijdt daarna als een speer weg van de Brit, maar op Verstappen wint hij niet direct schrikbarend veel. Ondertussen vliegen in de achterhoede de stukken carbon her en der de lucht in. Perez heeft een aanvaring met Gasly en moet zijn auto voor eigen publiek in de pitbox parkeren. Ook de Toro Rosso van Hartley lijkt schade te hebben, of de Kiwi rijdt over wat brokstukken van iemand anders heen, dat zou ook kunnen. Tot onze vreugde besluit de wedstrijdleiding dat het allemaal nog geen reden is om een safetycar de baan in te sturen. Dat zou immers niet bepaald geweldig nieuws zijn voor Verstappen op dit moment.

Hamilton mag hier vandaag dan de titel binnenhalen, maar is alsnog extreem salty omdat hij om de oren gereden wordt door Vettel en Ricciardo. De Britse kampioen klaagt op de radio dat zijn team hem de verkeerde banden gegeven heeft en schiet onder druk van Ricciardo de baan af in de eerste chicane. Vettel is inmiddels al gestopt en komt stiekem toch wel iets meer in de buurt van Verstappen dan de Nederlander waarschijnlijk zou willen. Overigens maakt Max na Vettel ook zijn tweede stop. Ricciardo daarentegen rijdt nog even door en lijkt de slechtste fase van zijn banden achter de rug te hebben. De Ozzie fungeert nu als een welkome buffer tussen Verstappen en Vettel.

Finish
Max heeft de zaken, met een beetje dank aan Ricciardo, onder controle. Hij rijdt soeverein rond aan de leiding van de race. De spanning zit ‘m in het gevecht om plaats 2. Ricciardo ontpopt zich als de bandenfluisteraar van de dag en probeert de race uit te rijden met slechts één stop. Maar dan slaat de pechduivel toch toe bij Red Bull Racing! Rustig maar, het betreft wederom niet de auto van Max, maar die van Daniel. Wat zal de honingdas inmiddels blij zijn dat hij volgend jaar uitkomt voor team geel.

Toch is het even schrikken voor Max, die begrijpelijkerwijze direct aan zijn team vraagt of alles wel oké is met zijn Power Unit. Door het uitvallen van Ricciardo komt er weer een VSC periode, die Mercedes aangrijpt om nog een keer te stoppen voor nieuwe banden. Team zilver kan daarmee op jacht naar de snelste ronde, wat zuur is, want het scheelt me weer wat puntjes in het managerspel. Eikels. Overigens zakt Mercedes vandaag wel door de mand, want ze rijden inmiddels kansloos achter de beide Ferrari’s aan. En achter Max natuurlijk.

De onderlinge verschillen in de gehele top-10 zijn daarmee op het laatst erg groot. Alleen Ericsson (negende) en Gasly (tiende) zitten nog een beetje bij elkaar in de buurt. Behalve voor Max is het ook nog even billenknijpen voor Stoffel Vandoorne of zijn Renault Power Unit het houdt, want de Belg rijdt zowaar op de achtste plek rond! Eindelijk weer een klein beetje goed nieuws dus voor onze zuiderbuur.

Er verandert niks meer. Max pakt de volle 25 punten en belangrijker: hij mag zijn vijfde zege in de F1 bijschrijven op zijn palmares. Ferrari gaat met Vettel en Raikkonen op voor P2 en P3 en verslaat daarmee Mercedes met Hamilton en Bottas op P4 en P5. Hamilton is nu ook officieel kampioen, maar had de manier waarop hij dit zou bereiken waarschijnlijk anders voorgesteld. Enfin, over een jaar of twee weet niemand dat meer en telt alleen de statistiek in de geschiedenisboekjes nog. Lewis komt met zijn vijfde titel op gelijke hoogte met Juan Manuel Fangio en moet nu alleen nog Shuey voor zich dulden als het op WK’s aankomt.

P6 gaat naar Hulkenberg, die wederom goede zaken doet voor Renault. Team geel had een dubbele puntenscore kunnen pakken, ware het niet dat technische gremlins wederom de kop opstaken voor Sainz. Desalniettemin stevenen de Fransen nu nadrukkelijk op de vierde plaats in het constructeurskampioenschap af, want Haas F1 pakt vandaag exact nul punten. Sauber doet dat wel, want Leclerc wordt zevende en Ericsson negende. Vandoorne zit in de Zwitserse sandwich. Gasly pakt het laatste punt. Straatfeest!

De volledige uitslag
1. VERSTAPPEN
2. Vettel
3. Raikkonen
4. Hamilton (campione!)
5. Bottas
6. Hulkenberg
7. Leclerc
8. Vandoorne
9. Ericsson
10. Gasly
11. Ocon
12. Stroll
13. Sirotkin
14. Hartley
15. Magnussen
16. Grosjean

DNF
Ricciardo
Perez
Sainz
Alonso

Meer lezen? Check ook het verslag van een AB-lezer tijdens de GP van Mexico vorig jaar.

UPDATE 1: Max gaf na de race aan de oranje Mic te kennen dat de kwali-Nederlaag van gisteren ‘m toch wel wat gedaan had. Maar ondanks een brakke nacht, won hij vandaag alsnog!

Max

UPDATE 2: Daniel Ricciardo is helemaal klaar met Red Bull.

UPDATE 3: de internationale media over de P1 van Verstappen.

UPDATE 4: de diverse reacties op het 5e wereldkampioenschap van Lewis Hamilton.



88 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Hell to the Fuck Yes! Lekker gespard, Rocky!
Och och die Ricciardo. Het is toch wel heel erg sneu voor die man. Ja, hij verneukt zijn start en heeft daarmee de overwinning weggegooid maar weer uitvallen met pech… Aan de andere kant, hij had ruim 6 seconden achterstand op Verstappen met een pitstop minder op het moment dat hij uitviel. Ook dat is natuurlijk wel pijnlijk.. Verstappen heeft het gewoon weer meer dan uitstekend gedaan. Een herhaling van vorig jaar zo. Ruime voorsprong, Hamilton geen podium maar wel de titel pakken. Respect hoor, een ijzersterke tweede seizoenshelft voor zowel Verstappen als Hamilton.

Verder was de race niet heel spannend. Niet saai, maar ook niet denderend. Zo geweldig als in Austin werd het helaas niet. Dieptepunt is toch wel de grote gaten in de top 5 en vanaf Bottas iedereen op een ronde of meer zetten. Totaal geen spanning in deze race. Zonde.
@viezefreddyw: Inderdaad niet de meest snappende race, al morste ik toch wel wat bier toen Hamilton de baan afging. Absoluut sneu voor Ricciardo, zou mooi geweest zijn als hij tweede zou worden. Verder zag je aan Hamilton erg goed dat hij zijn auto probeerde te sparen. Ook aan Alonso zag je dat het hem allemaal niet zoveel meer boeide. En dan Verstappen: prachtige start en verdiende eerste plaats, gewoon sterk gereden!
Super Max uit Limburg!!👍🏻👍🏻
@jupke: al komt ie van Terschelling het is gewoon een Hollander…
@chriscross: Nee, een Nederlander. Een Hollander is wat anders…
@henrie: hij heeft ergens wel gelijk. Ik ben geen Hollander, maar wel Nederlander.
@e550: Dat zeg ik…
@chriscross: Limburg, (Noord/Zuid) Holland, gewoon een Nederlander!
@chriscross: Niet dus!

Hij is van alles, een Nederlander, een Europeaan, een Limburger, eventueel ook een Belg, maar tenzij hij echt in Noord- of Zuid Holland gaat wonen wordt hij nooit en te nimmer een Hollander.

Dat de helft van Nederland en de meeste buitenlanders zich hierin vergissen veranderd daar niets aan.
@chriscross: Jos van Rey, Geert Wilders, Rapper Sjors, wij Limburgers worden vaak genoeg slecht vertegenwoordigd. Gun ons dit momentje
@Edge: je vergeet die gasten van ‘100 kogels, 100 geweren neger ik kom uit Geleen’
Zet die maar ipv Geert Wilders.
@dragspert: Nope die mag erbij, niet i.p.v.
@chriscross: Een Hollander komt uit zuid of noord Holland! Wij wonen in het land Nederland! Begrepen?
@jupke: eh max komt toch echt uit België
@baklava: Max heeft een dubbele nationaliteit! Belgische en Nederlandse! Hij komt uit voor Nederland!
@jupke: Max heeft zijn dubbele nationaliteit opgegeven en heeft nu alleen de Nederlandse nog…
Strakke race welke volgde uit een bijzonder goede start. Hamilton terecht kampioen maar wat een pech voor Ricciardo zeg, blijkbaar houd het niet op!
Zeer mooie overwinning voor Max. Maar man, die gifbeker van RIC. Dat het nog steeds niet leeg is zeg..
Vandoorne op P8!! 4 punten voor hem. Een wonder wat moet voelen als een overwinning.
Hoe snel kan het gaan… Nu zoveel vertrouwen in Max hebben dat hij het binnen zou slepen. Dit gaanwe nog normaal vinden en juist teleurgesteld zijn als hij niet wint.

Wat balen voor Ric. Die gozer had de 2e plek zo verdiend. Als fans kennen we het gevoel want vorig jaar was het Max z’n beurt.

Hamilton waardige kampioen. Al vijfmaal kampioen. Klasse hoor.
@Rick-dos: Klopt ja. Toen werd er geroepen dat Verstappen slecht met zijn materiaal om gaat en dat hij alles kapot trapt… Wonderbaarlijk dat ze dat niet over Ricciardo zeggen…
@viezefreddyw: Ach ja, dat zijn of zogenaamde haters of mensen die er gewoon geen verstand van hebben. Hoe het ook zij niet serieus te nemen dat soort gasten. Net zoals je gasten niet serieus kan nemen die het nu over Ricciardo zouden roepen.
@viezefreddyw: de kreten gaan nu voornamelijk dat red bull dit allemaal expres doet, om verstappen te laten winnen. complete bullshit uiteraard, horner zat nog net niet te janken achter de pitmuur.
@rick-dos: Ik ben geen echte fan van Ricciardo, noch heb ik een hekel aan hem, maar toch voelde het bij mij ontzettend klote dat hij weer uitviel.
het klinkt misschien raar of melodramatisch, maar de overwinning van Verstappen was daardoor ook net even minder leuk. De coureurs en het team hadden hier gewoon verdiend met z’n tweeën op het podium te staan.
@dracae: ja dat klinkt wel wat melodramatisch.
Echt sneu voor Riccardo, prima race van Verstappen!
Max gefeliciteerd. Hamiton rules.Vettel jammer. Ricciardo sneu.
LEWIS HAMILTON WERELDKAMPIOEN FORMULE 1 2018!!1! Goede race van max. Mooie poging van Vettel, maar mocht niet baten. Weer sneu voor Ricciardo…
Ricciardo toen hem gisteren gevraagd werd of hij vandaag zou uitvallen: https://i.imgur.com/Je2lalm.gif
Ik vond het nog wel even spannend met Vettel, die kwam toch wel heel snel dichtbij. Ricciardo weer pech. Max was erg gespannen aan het begin en heeft meesterlijk gereden.
Hoppa!!👌🏼👌🏼
Wat zal Ricciardo blij zijn met zijn keuze voor Renault…
Leuk voor die limburgse vlaai, maar waar het natuurlijk echt om draait is het kampioenschap. Lewis Hamilton, wat een held. 5 keer kampioen.
@Breinstein: en die Limburgse vlaai gaat dat nog evenaren! Let maar op.
@pa045: ha, Hollandse nuchterheid, ik hou er van. Max heeft absoluut veel talent maar kan nog heel veel van Lewis leren op het gebied van omgaan met emoties. Daarnaast denk ik dat het na dit jaar klaar is met Red Bull, dus zal hij moeten switchen.
@Breinstein: dit heeft nog geen arrogante Hollandse F1 coureur geflikt! Toch de beste Nederlandse F1 coureur tot nu toen. DAG arrogante Hollanders!
Yo hee
Yo hoooo
Yo fokking hooo
Hamilton wederom verdient WK geworden! Max heeft h’m weer in de pocket hoor in MaxiGo :-) EN driver of the day!! En Ricciardo… tja, jammer maar voelt voor mij een beetje als karma voor gisteren gheghe (ja ik weet het is beetje gemeen).
Keurig gedaan door Max! Wat zal Ricciardo balen, zowel van zijn start als het uitvallen en de komende switch naar Renault.

Keurig van Vettel ook tegen DC…
Ze je Ziggo aan zie je Jack Plooij zitten…

#ontslaJackPlooij
@Rick-dos: Tijdens de race heb je daar geen last van hoor, dan mag hij hooguit af en toe wat ‘interessants’ roepen vanuit de pits. Dat geouwehoer voor en na de race sla ik per definitie over.
Mooi om weer het Wilhelmus te horen. Gewoon snaarstrak gereden van Verstappen.
Saaie race met veel pech voor Riccairdo maar toch ergens ook wel weer mooi dat dat 1 van de punten bracht dat het voor ons de NLers ff spannend was hoe houdt de motor van max
@rob5nismo: Hoofdletters, punten, komma’s.

Probeer het eens.
@peke: nee
@rob5nismo: blijf je lekker onleesbare berichten sturen.
Je hoeft echt niet foutloos te spellen, maar enigszins normaal een zin neerzetten lijkt me geen hogere wiskunde.
@peke: en komma’s *
Pff, reactie van Ricciardo is niet mis, I’m done with this car… terwijl het toch de motor was/leek te zijn? Solide race van Verstappen, Vettel weer een botsje gemaakt en Hamilton was een beetje nerveus…. Kortom aardige race vanwege de spanning.
@pomoek: Ja wat had hij dan moeten zeggen? “I’m done with that fucking shit engine!”
@venividivici: eigenlijk wel ja. Het zou in ieder geval heel eerlijk zijn. Daarbij kan hij tegen Renault zeggen dat hij niet de enige is die last heeft van problemen met die motor dus miszegt hij er eigenlijk helemaal niets aan. Tevens zou hij gelijk zijn Renault collega’s binnen het Red Bull Racing team kunnen motiveren door aan hen zijn uitspraken al te nuanceren.
Nu is de aap echt uit de mouw. Ricciardo had natuurlijk zijn motor opgeschroefd in de kwali en plukt daar vandaag de (zure) vruchten van.
@aapuitdemouw: Onzin. Als het verschil in Q3 nou 3 seconden was… En de motor van Max konden ze tijdens de race terugschroeven, dus dan kan dat met die van Daniel ook.
@potver7: nee kon hij zelf terug schroeven. Dus misschien heeft Ric wat aangepast om Vettel af te houden. We will never know
He @airc: waar blijf je nu met je zure anti-Verstappen teksten?
@w0o0dy: Eerlijk is eerlijk, @airc heeft vorige week ook een compliment gemaakt over de race van Max.
Het is een teamsport zei Doornbos bij Ziggo maar dat is natuurlijk bullshit. De naam die genoemd wordt bij een overwinning is altijd die van de coureur en niet van het team.
@evdw: Dat tweede volkslied wat we hoorden was natuurlijk dat van België…
@evdw: er staat toch ook echt een teamnaam achter de naam van de coureur. En zonder team had Max die auto niet eens gehad dus zeker wel een teamsport alleen niet zo als je dat bij voetbal of hockey ziet.
@sportevo: Als het echt een teamsport is hoort het team genoemd te worden als overwinnnaar en dus ook op het podium te staan en niet alleen Max omdat hij toevallig het autootje bestuurt. Ik snap ook wel dat max niet kan rijden zonder het team maar in feite is Max ook niet meer dan een schakel in de ketting van de hele prestatie.
@evdw: ooit wel eens de podium ceremonie bekeken? Of gaat de tv aan bij het doven van de lichten en uit bij het vallen van de vlag?

Staat toch echt een afgevaardigde van het winnende team bij om de bokaal voor de ‘winning constructor’ in ontvangst te nemen. Daarnaast staat bij elke vernoeming van de rijder in een klassement het desbetreffende team er ook bij. Er is een constructeurs kampioenschap en en het volkslied van de winnende constructeur wordt afgespeeld. Verder wordt bij de podium ceremonie altijd het team bij de rijder omgeroepen (on third place, for Ferrari, Kimi Raikkonen).
@sportevo: “on third place, for Ferrari, Kimi Raikkonen” is toch al vreemd als het een teamsport is? Het team wordt genoemd maar het hangt er maar een beetje bij. Mijn punt is, voor een teamsport staat de rijder wel erg veel in het daglicht.
@evdw: Is anders wel een moeilijk podium hoor, wil je al die teamleden op het podium krijgen.
@evdw: hoe gebeurd dat dan in andere sporten? Bij voetbal wordt toch ook de naam van het team genoemd en niet elke persoon apart? Ook daar draait het hoofdzakelijk om de 11 spelers maar loopt er nog veel meer volk omheen (trainers, coaches, materiaalmeesters) die net zo goed deel uitmaken van het team.

Kijk ook eens naar de vele teamfoto’s die na afloop van de wedstrijd vaak de media binnenkomen (https://goo.gl/images/pWUQ7e). Genoeg aandacht voor het team en niet alleen voor de rijder zelf.

Ook binnen een team zelf is er respect voor de leden. Ooit heb ik gelezen dat toen Schumacher een kampioenschap won er een diner voor alle teamleden werd georganiseerd. Er werd pas begonnen toen het laatste teamlid aanwezig was. Als dat betekende dat ze de top van Ferrari een 1,5 uur moest wachten, dan werd er ook gewacht.

De monteurs denken ook echt niet ‘leuk Lewis/Max/Kimi heeft gewonnen’ maar juist ‘leuk, wij hebben gewonnen’ en ze balen net zo hard van een uitvalbeurt.



@sportevo: Je hebt wel een punt hoor en ik geloof ook wel dat het binnen het team allemaal goed zit maar toch gaat er bij F1 wel erg veel aandacht naar dat ene lid van het team, de rijder. Het team zie ik voornamelijk als de personen die een rol spelen tijdens de wedstrijd. Bij voetbal zijn dat de spelers + trainer. En dat zijn ook degene die in de spotlights staan bij een overwinning, voelt logisch. Bij F1 is ook het hele team druk bezig tijdens de wedstrijd maar bijna alle aandacht gaat naar de rijder. Interviews, podiumplek, naam op de scoreborden, fotos, reclamezuilen, etc, etc.

En als het podium te klein is voor het hele team, zet dan de teambaas daar neer.
@evdw: er staat ook een afgevaardigde van het winnende team op het podium. Dat is niet elke keer de teambaas maar dat mag iedereen van het team zijn (je moet alleen melden wie in geval van een overwinning naar het podium gaat als afgevaardigde van het team).

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/356091/halverwege-de-podiums-van-het-formule-1-seizoen-2017/




@evdw: Dan blijft het wel een teamsport, de prestatie van winnen wordt alleen geleverd door de coureur. Hamilton (en ook Verstappen en Vettel deze race) benadrukten ook hun teamleden in de interviews.
@evdw: waarom krijgt de winnende constructeur na de race dan ook een beker en punten? Voor de mooiste kleurplaat?
@henk_he: Nee maar waarom “ook”?
Waarom staat Max in zijn eentje op het podium?
Waarom wordt, naast het team, alleen Max als winnaar genoemd?
@evdw: Ja, ik kan me ook niet helemaal meer herinneren voor wie Schumacher ook alweer reed…
@lekbak: Oke dus als je je kan herinneren wie er ook bij hoorde is dat voldoende?
Wat een bijzonder dominante overwinning! Wow!!

Max vanaf kop lijkt zo goed als niet te kloppen. Snaarstrak de rondes eruit trappen en iedere 2rondjes een paar tienden weglopen ook bij Hamilton, bij Ricciardo, ook bij Vettel..
En ja op deze baan is de Redbull erg goed, maar het bandenmanagement van Max maakt dat hij als één van de weinigen altijd snel is EN tegelijk zuinig omspringt met de banden. Zeer knap.
Prachtige race van Max. Hij ging erg goed met de banden om. Bij de mededeling van Olav Mol dat de Red Bull met de huidige Hondamotor 0,6 seconde zou winnen viel ik bijna van m’n stoel. Knappe race van Kimi ook met maar 1 stop.
“Wie heeft pole position nodig?”

D’r is een goede kans dat Verstappen Hamilton niet had kunnen afstoppen vanuit pole postion.
@dracae: tja, beetje gissen natuurlijk, maar als je de start bekijkt zie je dat RIC aanzienlijk slechter weg komt dan Max en HAM. Ik durf de stelling aan dat Max ‘m vanaf P1 ook wel had gewonnen..
Ricciardo wil dit jaar eigenlijk niet meer rijden zegt hij. Laat Gasly maar instappen zegt hij. Zou hij denken dat het team hem dwarszit?
@w0o0dy: zelf had Ricciardo daar ooit een mooi woord voor. “Sore loser”
@w0o0dy: Nee, maar de motor wel. Alleen dat kan hij niet hardop zeggen natuurlijk haha
Toch maar goed dat Max geen pole had, anders had hij nooit het record “Meeste overwinningen vóór de eerste pole position in de carrière” op zijn naam kunnen zetten vandaan.
@karhengst: Nice!
Zat klaar voor het aanstaande gevecht tussen Vettel en Ricciardo. Het mocht niet wezen. jammer.
@mopar70: nee maar dat had Ric nooit gehouden. Hij had wat DRS waardoor hij Vettel af kon houden door hem buiten de seconde te rijden, maar uiteindelijk was ie voor de bijl gegaan.
Puike race van Max, erg zuur voor Daniel.
Wel triest voor Ricciardo de afloop van dit seizoen. kHad die man zeker plek 2 gegund. Aussies denken al aan een soort complot.
Oh ja… Gefeliciflapstaart natuurlijk voor Max.
Het gat tussen Verstappen en Vettel was ongeveer net zo groot als het gat tussen Hamilton en Verstappen, zodat Verstappen hem op een rondje zou hebben gezet, aan het eind van de race. Natuurlijk, Hamilton (held!) rijdt voorzichtig om zijn kampioenschap niet in gevaar te brengen. Het was een mooie race!
1 Lewis Hamilton 358 Mercedes
2 Sebastian Vettel 294 Ferrari

3 Kimi Raikkonen 236 Ferrari
4 Valtteri Bottas 227 Mercedes
5 Max Verstappen 216 Red Bull

Nu het kampioenschap voor Hamilton binnen is, zal Hamilton zich sterk maken voor Bottas, zodat die nog derde kan worden in het kampioenschap. Ik kan me niet anders voorstellen. Ferrari hebben nog een kleine kans om het constructeurs championship te halen. Maar dan moeten ze wel alles op alles zetten om die 45 punten in te lopen.

1 Mercedes 585
2 Ferrari 530
3 Red Bull 362

En dan het aantal punten voor Toro Rosso. Dit jaar hebben ze 33. Vorig jaar 53 punten. Ligt dat aan de Honda motor?

Vragen……..
@lacker: Het ligt aan de vele updates die Honda doorvoert dit seizoen. Toro Rosso is op het moment gewoon een proefkonijn voor de krachtbron voor volgend jaar zodat Red Bull en Toro Rosso zelf volgend jaar competitiever zullen zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).