
Je raadt het nooit.
Het segment van grote, luxe en vooral snelle SUV’s is vandaag de dag groter dan dat het ooit is geweest. Auto’s als de Porsche Cayenne, de Bentley Bentayga, de Rolls-Royce Cullinan en ook de Lamborghini Urus maken hier de dienst uit. Volgens het Japanse Spyder7 moet daar op korte termijn een nieuwe concurrent naar het oppervlak komen drijven. Niet geheel onverwachts is het ditmaal geen Europeaan, of zelfs een gênant dikke Amerikaan, maar een krachtige SUV uit het land van de rijzende zon.
De bron spreekt in het specifiek over een nieuwe SUV die bij het adres van Lexus vandaan moet komen. De Japanse autofabrikant, die opereert als luxedivisie van Toyota, heeft naar verluidt plannen om binnen nu en twee tot drie jaar met een potente SUV op de proppen te komen. Volgens het geklets in de wandelgangen mikt Lexus zijn pijlen op de Lamborghini Urus.
Hoewel deze nieuwe SUV naar het schijnt aanvankelijk met een 3,5-liter twin-turbo V6 i.c.m. een stel elektromotoren moet worden geleverd, wil Lexus daarna een zogenaamde F-versie van de nog naamloze auto ter wereld brengen. Eerstgenoemde moet ongeveer 430 pk uit zijn deels elektrische aandrijflijn trekken, maar de krachtigere versie moet naar verluidt in de buurt van 660 pk gaan krijgen. Dit vermogen moet worden geproduceerd door de vierliter twin-turbo V8 die eveneens in de huidige LC F ligt.
Ondanks het feit dat Lexus nog niets heeft bevestigd of nog niets heeft laten weten over het ontwerp van deze potentiële power-SUV, vertelt de bron dat de auto gebaseerd wordt op de LF-1 Limitless Concept. Lexus presenteerde dit studiemodel eerder dit jaar op de beurs in Detroit. Volgens de bron moet de auto aanzienlijk goedkoper worden dan de Lamborghini Urus.
Oh oké, Lexus. Ik had Dacia gegokt. De Dusterbuster.
Dacia Dusturus
“Volgens de bron moet de auto aanzienlijk goedkoper worden dan de Lamborghini Urus.”
Met onverwachtse hoek had ik Fiat verwacht ofzo. De 500XL
Lexus is maar een doorsnee merk vergeleken met lamborghini dus dat ie goedkoper zou worden lijkt me dan ook wel begrijpelijk.
@jwcroy82: Lamborghini is Lamborghini niet meer.
@karaya: klopt het is vag, maar is dat wel zo slecht? Hoeveel merken zouden failliet zijn als ze nie waren opgekocht door concerns die niet verbonden waren aan merk waarden. Helaas moet je innoveren om te kunnen bestaan, succes in het verleden, bekende naam, helpt wel maar je hebt meer nodig om te overleven. Hoe erg het ook is, vind ik in een dergelijke situatie de merk waarden minder van belang.
@acizane80: VAG heeft weinig respect voor de heritage van haar merken portefeuille.
BMW doet dat een stuk(je) beter.
Welke idioot ontwerpt een Lambo (Porsche) met de motor voor de vooras?
Laat ze die armoedige lay-out voor Audi bewaren. De mensen die daarin rijden hebben toch meer oog voor een prettig sluitend dashboardkastje. Hoe het rijdt interesseert ze geen hol.
@karaya: Heritage is leuk maar als de markt anders beslist. Je kan wel een auto bouwen op een specifieke configuratie, omdat het nu eenmaal de handtekening is van het merk. Maar als je je niet aanpast aan de vraag (vermoedelijk komt de grootste vraag uit niet Europese landen) zal je in de marge blijven hangen of ten onder gaan.
@karaya: Weet je zeker dat de motor voor de vooras ligt?
Volgens mij hebben ze er een V8 in gelegd omdat die in tegenstelling van een V10 of V12 achter de vooras past.
@dirkv: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MLB_platform
@karaya: Ik zie dat je gelijk hebt, bedankt voor het linkje.
@jwcroy82: hier mss maar in andere landen is lexus toch echt een luxemerk waar men graag mee gezien wordt. zoals een grijze audi hier.
Zou beter in die hoek blijven.
@citrofieleviltwin: Bij Lexus komen de hoeken naar je toe.
Is natuurlijk een wraakactie van de Japanners omdat Lamborghini het design van de Urus afgekeken heeft van de CH-R.
Als tie zelfs maar half op het concept lijkt, wordt hij in ieder geval een stuk mooier dan de Urus.
@reactief: eerst nog de Spyker toch?
@hehe: eh. Was voor Harald hieronder
En dan komt in 2020 ook nog de SUV van Lotus :-D
@harald111: Ook de SUV’s van Aston Martin en Ferrari zouden kunnen komen in dat jaar. Het wordt een dolle boel.
@loutervanplezier: tijdens de bejaardensoos van menig herensocieteit zal de champagne opengaan als ze bufferjaar 2019 hebben overleefd ;-)
Opgesoepte, 4×4 Panda, ja daar, dat was mijn guess. Ontworpen door ’tranny lover/permanent cokenose’ Lapo Elkann Dit alles wordt voortbewogen door een 20 liter W20(2xv10), 2300 keiharde houten paardjes op de achteras. Uiteraard vergeten we de elektrificatie niet, 800 uiterst milieuvriendelijke pekas op de vooras … Totaal 2000pk om het compleet te maken én 3000Nm voor misselijkmakende acceleratietijden, snot voor je ogen … Een echte sl(e)eper, je blijft er in, zo hard lach je. De echte concurrent van de ‘Urus’, wat overigens een medische term lijkt te zijn voor een chronische aandoening aan je pisbuis en stelsel van urinewegen. Kortom, de ware keizer is opgestaan, de Urus beater, Panda 4×4 Plus Hurus F Brainless — bring it on ….
@autodrome: 2300=1200, moeten het wel feitelijk houden, TYPO …
@autodrome: dit vinden wij niet raar. Dit vinden wij heel bijzonder….
Mooi, was al bekend dat er een über-SUV zou komen boven de RX, maar dat er ook een ūber-über-versie van komt is nieuw. Het is overigens een 5.0 V8 die nu in de LC 500 zit en geen 4.0 liter. Deze twin-turbo versie komt ook nog in een F-versie van de LS volgens de wandelgangen .
PS: dat hele Urus vergelijk lijkt me sterk… Lexus richt zijn pijlen al een tijdje op met name Bentley. Zo is bij de ontwikkeling van de LC nadrukkelijk naar de Continental GT gekeken. De LF-1 word groot en über-luxe, dus meer een Bentayga concurrent…
@svenska_aeroplan_ab: Gtfoh straks wordt het een Rolls concurrent . De urus kan ik nog inkomen.
@rolov: https://lexusenthusiast.com/2017/11/03/lexus-lc-500-beats-bentley-continental-supersports-in-road-track-comparison/
Dit lijkt mij sterk. Wij rijden zakelijk ls600. Nieuwe v6 is het gewoon niet. Lc 500 komt.ook vermogen te kort. Zij hebben de plank misgeslagen om v8 te verbannen
@elemento: Wij?
@elemento: lc500 heeft gewoon v8 hoor ….
lc500h, die niet.
Damn, ik gokte op Scania. Die hebben al behoorlijk wat ervaring in dat segment.
Het kan aan mij liggen maar ik vind de hybride producten zo onprettig rijden. Neem bijvoorbeeld een IS300H je geeft gas en je hoort een hoop lawaai zonder dat er wordt overgeschakeld maar echt vooruit gaat het ook niet, zo jammer van het uiterlijk dat wel dik voor elkaar is.