Nieuwe versie Ford GT is lichter dan ooit

Auteur: , 18 Reacties

Als je er dan toch eentje wil hebben, neem dan deze...

Je moet het ze nageven, die jongens van Ford flikken het vaak wel. Natuurlijk, de Kuga, Mondeo en C-Max zijn niet de meest spannende auto’s ter wereld (dat was ook niet de bedoeling). Maar als ze er voor gaan zitten, zijn de resultaten uitstekend. Denk aan de Ford Focus RS, Mustang Shelby GT350, de Ford F-150 Raptor en natuurlijk de Ford GT. @CasperH mocht deze auto de sporen geven en was zichtbaar onder in de indruk. De auto zou ‘net zo snel aanvoelen’ als zijn geliefde Peugeot 205 GTI. Dat wil wat zeggen.

Mocht je een Ford GT wensen, maar mag het iets spannender, dan is er goed nieuws. Ford heeft namelijk een nieuwe variant van de GT, de ‘Carbon Series’. Die naam geeft eigenlijk alles al weg. Dankzij gebruik van nog meer koolstofvezel is de Ford GT Carbon Series vooral lichter dan de reguliere Ford GT. De gewichtsreductie bedraagt 18 kilogram.

Dat lijkt erg weinig, maar vergeet niet dat de Ford GT al een zeer lichte auto is en al voor een groot gedeelte is opgetrokken uit het exclusieve materiaal. Het is ook de locatie van het lagere gewicht, in dit geval de wielen. Die zijn geheel van koolstofvezel, dat zorgt voor een lager onafgeveerd (dus een betere wegligging). De motorkap is nu ook lichter dankzij het gebruik van polycarbonaat.

De Ford GT Carbon Series is te herkennen aan de striping, gekleurde buitenspiegels en dus die koolstofvezel velgen. Ondanks dat de auto gebouwd is voor trackdays, is de auto redelijk comfortabel uitgerust met airco, radio en het SYNC 3 infotainment systeem. Wel mist de GT Carbon Series de beschikking over bekerhouders. Ze moesten ergens een grens trekken. Iedereen die een Ford GT mag kopen van Ford, kan kiezen uit een ‘Carbon Series’. Dan moet je wel geduld hebben: elke week wordt er eentje gebouwd.



18 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@torsen: Het is een bizar ding maar ik kan hem vanaf de zij- en achterkant niet mooi vinden.
Vraag me af of,en in het geval, hoe je het verschil merkt van het lagere gewicht van de velgen op zo’n auto.
@torsen: Juist in de wielen ga je een dergelijke gewichtsreductie merken. Dat heeft alles met massatraagheid te maken. Een lichter voorwerp heeft minder energie nodig om te accelereren. Het resultaat daarvan is dat het wiel (en de vering) sneller zal bewegen bij oneffenheden in het wegdek. Dat komt vooral het weggedrag ten goede, maar het schijnt dat je het in acceleratiecijfers ook moet kunnen merken.
Je zou maar een gewone zware GT hebben gekocht. Dan hoor je er dus niet meer bij, met je tank op wielen.

Verder een puike wagen hoor.
@silverscope: gewoon in de zwaardere uitvoering 20 liter minder tanken, probleem opgelost :-).
Eigenlijk zouden ze die airco dan ook half zo groot moeten maken. Een soort ‘race airco’ die niet verder koelt dan 22 graden oid. De radio is niet meer dan een printplaat extra, het zal vooral gaan om het extra gewicht van speakers. Het ontwikkelen van full carbon auto’s is inmiddels al zo ver dat de zin ‘we hebben carbon gebruikt’ niet meer genoeg is voor een cool verhaal. Het carbon moet ook daadwerkelijk in de juiste vorm en hoeveelheid gebruikt zijn, anders is de auto alsnog zwaarder dan van concurrenten. Als Ford de rolkooi hier nu eens uit haalt, dan wordt er nog meer gewicht bespaard.
@dare2think: en de autogordels, de airbag.
Remmen heb je ook 90% van de tijd niet nodig
De grootste gedeelte van het stuur heb je ook niet vast.
Ik zie kansen.
Wat kan een auto toch mooi zijn in saai zwart met de juiste rode accenten.
Ik zou zelf het gewicht terug brengen door er een V8 in te lepelen.
Ik zou eerder wachten op eentje met een v8 ipv zo’n gare eco motor.
@baklava: Precies…
En wat is nou het gewicht?
@svenska_aeroplan_ab: ja dit dus.
@svenska_aeroplan_ab: dit wilde ik ook net vragen.
@svenska_aeroplan_ab: ongeveer 1550kg rijklaar zonder chauffeur. Als dat veel lijkt, een Ferrari 488, gewogen door een weegschaal ipv een pressrelease, weegt meer. Een 720s minder, deze is ook mijn keuze want die kun je gewoon kopen en is relatief gezien erg goedkoop, zó goedkoop dat ik er ooit misschien eentje kan rijden als de zaken erg goed (lees: véél véél beter) lopen. Dat geheel terzijde.
“De auto zou ‘net zo snel aanvoelen’ als zijn geliefde Peugeot 205 GTI. Dat wil wat zeggen.” Zo traag als dikke stront door een trechter dus……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).